Aircopomp

Gestart door Michel, 16-04-2024 09:51:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michel

Mijn Aircopomp is lek, hij lekt vloeistof in het midden van de pomp (tussen de twee helften van de pomp). Pomp is een halfjaar oud en vervangen door de vorige eigenaar. Nu heb ik geïnformeerd bij een airco bedrijf wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat de kosten zijn voor het vervangen van de pomp. Ik kreeg te horen dat er alleen maar een orginele pomp geschikt is voor de 850R ivm het hoge vermogen en turbo. Alle aftermarket  aircopompen zouden in korte tijd het zelfde probleem opleveren. Het aircosysteem heeft toch niets met inschakelen van turbo of hoog vermogen van de motor te maken?. Dit is toch een gescheiden systeem en pomp worst toch alleen via multiriem aangedreven. Of heeft de multiriem van een turbo motor invloed op de druk in het airco systeem. Er werd mij verteld dat de druk te hoog werd voor een aftermarket pomp en dat een orginele aircopomp van volvo hier wel tegen bestand is. Ik vind het een beetje een raar verhaal. Echter mijn pomp is na een half jaar wel kapot, alhoewel ik niet weet wat er wel of niet is gedaan bij montage (bijvoorbeeld spoelen)
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand een goede pomp adviseren

rjverbrugh

Klinkt inderdaad een beetje raar, dat verhaal.  Ik heb een NRF pomp geplaatst een aantal jaar geleden op de T-5R, die heeft er een goeie 100dkm er opgezeten totdat de auto total loss werd gereden. Tevens ook de verdamper en condensor van NRF gebruikt, en daar ook goede ervaring mee.  Bij autodoc is de NRF pomp voor onder de €200 te krijgen.

pcpg.janssen

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en een maandag-ochtend model (of Aliexpress pomp) hebt gekregen. In eerste instantie zou ik eens kijken of je nog garantie kunt krijgen op die pomp, want dit lijkt me geen normale slijtage.

Ter inspiratie: ik heb vorig jaar augustus een Nissens 89317 (V70 T5 1999) geplaatst en die doet het nu dus ook al 8 maanden prima. Was toen 202 euro.

Het origineel wordt door Zexel geproduceerd (Volvo plakt er vervolgens een sticker op en doet er een blauw doosje om voor een paar honderd euro), dus daar zou je ook naar kunnen zoeken. In mijn geval zou dat de Zexel DKS15CH zijn, maar ik weet niet zeker of die ook op je 850R past, dus check dat voor de zekerheid even.

HanV70

Hallo, Zomaar een gedachte; misschien heeft de vorige eigenaar niet tot het juiste pagolie bijgevuld, of een andere fout gemaakt, zodat de druk te hoog op kon lopen.

Michel

Citaat van: rjverbrugh op 16-04-2024 14:43:35Klinkt inderdaad een beetje raar, dat verhaal.  Ik heb een NRF pomp geplaatst een aantal jaar geleden op de T-5R, die heeft er een goeie 100dkm er opgezeten totdat de auto total loss werd gereden. Tevens ook de verdamper en condensor van NRF gebruikt, en daar ook goede ervaring mee.  Bij autodoc is de NRF pomp voor onder de €200 te krijgen.

Zag inderdaad dat er een leuke korting werd gegeven op de aircopompen bij Autodoc. Heb er inmiddels 1 besteld

Michel

Citaat van: pcpg.janssen op 16-04-2024 21:57:14Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en een maandag-ochtend model (of Aliexpress pomp) hebt gekregen. In eerste instantie zou ik eens kijken of je nog garantie kunt krijgen op die pomp, want dit lijkt me geen normale slijtage.

Ter inspiratie: ik heb vorig jaar augustus een Nissens 89317 (V70 T5 1999) geplaatst en die doet het nu dus ook al 8 maanden prima. Was toen 202 euro.

Het origineel wordt door Zexel geproduceerd (Volvo plakt er vervolgens een sticker op en doet er een blauw doosje om voor een paar honderd euro), dus daar zou je ook naar kunnen zoeken. In mijn geval zou dat de Zexel DKS15CH zijn, maar ik weet niet zeker of die ook op je 850R past, dus check dat voor de zekerheid even.

Garantie word lastig,pomp is door vorige eigenaar geplaatst. De pomp is ook een Nissens

Michel

Citaat van: HanV70 op 16-04-2024 22:28:47Hallo, Zomaar een gedachte; misschien heeft de vorige eigenaar niet tot het juiste pagolie bijgevuld, of een andere fout gemaakt, zodat de druk te hoog op kon lopen.

Ik vermoed inderdaad ook dat er iets mis is gegaan bij de montage van de pomp

RoelNL

Gewoon rekening proberen op te duikelen en garantie claimen mits deze nieuw door een bedrijf is geplaatst, meestal heb je wel een stickertje van een bedrijf erop staan waar het gedaan is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023