Volvo 850 t5-r start slecht en eerste paar minuten loopt hij slecht

Gestart door Benmaes112, 22-04-2024 18:49:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Benmaes112

hallo leden,
ik heb nu een sinds een maand of 5 een Volvo 850 t5r voor dagelijks mee te rijden. nu heb ik een aantal dingen opgemerkt die niet kloppen en heb ook al het een en ander gedaan om dit te verhelpen maar kom er niet uit, dus vandaar dat ik hier hulp zoek. de auto start namelijk onregelmatig soms start hij meteen en soms sta ik een halve minuut te starten (en alles er tussen in), verder als de auto eenmaal loopt doet hij stationair lopen goed maar zodra je het gas in drukt lijkt het alsof hij zich verzuipt, hij valt dan bijna uit en gaat misfire geven. verder gebruikt het turbodrukmetertje niet zijn complete bereik en onder vollast kakt hij soms een beetje in en daarna gaat hij weer verder.
bij normaal rijden merk je hier verder niks van. zoals ik al zij heb ik al een aantal dingen vervangen:
brandstofpomp
bougies
bougiekabels
rotor en verdeler
carterventilatie
vacuumslangen van turbo
tempratuursensor
stappenmotor stationairregeling
evap klepje bij de radiator
brandstoffilter

ik weet even niet meer waar ik verder moet gaan zoeken meschien dat een van jullie mij verder kan helpen alvast bedankt

Volvo 850 T5-R
Volvo S60R

rjverbrugh

Zit toch aan iets van vacuum lek of injectoren te denken. Je had LPG uitgebouwd (lees ik in je andere post) en vermoed dat je een ander spruitstuk gemonteerd hebt (zonder LPG aansluitingen). Zit dat wel goed met nieuwe pakking? en originele injectoren gebruikt?

RemkoT5

Ja zeker even de vacuumslangetjes en kerstboompje, als mede de zwanenhalsslang nalopen op scheurtjes e.d. succes.

M. Berkers

Hallo,

Je geeft aan dat de turbodrukmeter niet het volledige bereik gebruikt. Bedoel je dan tot einde van het witte balkje? Zoja, dan klopt dat. de T5r gaat tot 50% als ik me niet vergis. 850R gaat tot 75%.

betreft het slechte starten en kijkende naar de lijst die je al hebt vervangen zit ik te denken aan valse lucht of de injectoren en tijdens draaien ook aan de lambda sonde. Als deze vervuild is kan hij valse waarden geven. Zeker als deze nog niet op temperatuur is. Heb je al mogelijk injector cleaner geprobeerd? Dit kan soms veel helpen bij injector problemen.

Bij vervangen van de lambda sonde zou ik zeker voor een bosch gaan (daar zijn ze best gevoelig voor) (bosch 0 258 005 097).                             

Benmaes112

Oke ja heb t kerstboompje nieuw liggen alleen de pakking nog niet, zal nog eens de vacuumslangen van de tankontluchting nalopen want die heb ik nog niet gehad. Gaan injectors vaker kapot? En komt t weleens voor dat er kvs in de verbrandingskamer komt?
Volvo 850 T5-R
Volvo S60R

Ries van de Zilverschuit

Kvs komt niet zomaar in de verbrandingskamer. Dan is de koppakking lek of zit er ergens een scheur in de cilinderwand. Beide komen zelden voor bij deze blokken.

Ben je al eens met remmenreiniger op zoek geweest naar een vacuumlek? Dat zou ik eerst helemaal proberen uit te sluiten. De symptomen wijzen wel in die richting. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

RoelNL

Ervanuit gaande dat de auto al 30 jaar oud is kunnenandere sensoren wel een dergelijk gedrag veroorzaken.

Denkende vooral aan LMM, de barometer zal dit soort problemen niet 123 geven.

Verder is alles al benoemt, en een vacuumlekje kun je zo hebben. Nieuwe O-ringen voor je injectoren is ook geen overbodige luxe.

Je kan de tanktluchting even afdoppen om zo dat systeem te takkelen, dan weet je in iedergeval dat het probleem in de motorruimte zit. Vraag me even niet welke slangen het zijn. Is inmiddels een tijdje geleden dat ik aan mijn v70r gesleuteld heb. Verder hebben we nog niks gezien over brandstofdruk want dit is ook wel van belang (standaard 3 bar op de injector-rail). Pomp zelf zegt niet zoveel.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Benmaes112

oke goed ik heb nu een kerstboompje en pakking, ik zal inderdaad de slang van te tankontluchting eraf trekken en afdoppen en kijken of dit helpt. verder heb ik een nieuwe lambdasonde en vacuumslangen besteld. ik denk dat ik dit weekend of volgend weekend eraan ga werken ik zal jullie op de hoogte houden bedankt voor de reacties in ieder geval

nog een dingetje wat voor een turbo heeft de t5-r origineel?
Volvo 850 T5-R
Volvo S60R


Ries van de Zilverschuit

Is de kvs-temperatuursensor een aftermarket? Die kunnen ook problemen geven. Geldt voor meer sensoren.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benmaes112

Heb nu een lambda sensor van bosh en temp sensor is van hella naar horen zeggen ook een goed merk
Volvo 850 T5-R
Volvo S60R

Michaell

Heb je de auto al uitgelezen?
Je kan ook een foutcode hebben zonder dat je lambda (check-engine) lampje brand.
Werken altijd erg verhelderend.

Daarbij kan het een rotte connector zijn van een sensor of de ECU. Lekker met goede contactspray alles inspuiten heeft voor mij ook meerdere keren wonderen verricht.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Benmaes112 op 28-04-2024 01:15:27Heb nu een lambda sensor van bosh en temp sensor is van hella naar horen zeggen ook een goed merk

'k Zou die Hella-sensor niet bij voorbaat vertrouwen. Zoek even hier op het forum naar de ervaringen met een defecte tempsensor. Staat me bij dat alleen orgineel Volvo zeker weten goed werkt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-04-2024 15:51:02'k Zou die Hella-sensor niet bij voorbaat vertrouwen. Zoek even hier op het forum naar de ervaringen met een defecte tempsensor. Staat me bij dat alleen orgineel Volvo zeker weten goed werkt.
Dikke eens!
Ik heb het T-shirt.

Benmaes112

hallo ik heb de lambdasensor vervangen, de auto loopt goed nu alleen starten nog niet. mijn vermoedens gaan nu uit naar de nokkenassensor. komt dit vaker voor?
Volvo 850 T5-R
Volvo S60R