Startmotor of sleutel of accu?

Gestart door RoelvanHoof, 20-07-2024 12:26:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Citaat van: Michaell op 22-07-2024 19:35:35Nice!

Al voorzie ik inderdaad wel startproblemen met deze accu in de winter. Maar gelukkig duurt dat nog wel even. Voor die tijd heb je vast al wel een andere. :)
Ben gisteren thuisgekomen (200 km),even bij de supermarkt stoppen. Wil wegrijden ships, stuk of 5 keer sleutel moeten draaien.
Vanochtend accu gemeten 12,5 V. Geen corrosie op de polen. Ook nu met wegrijden meerdere malen sleutel moeten omdraaien.
Zou de dynamo onvoldoende geven of is de accu slecht dat deze niet meer oplaad?
(NB contactslot is 10 dagen geleden vernieuwd)
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

volvobug

Wat is het precieze probleem: startmotor gaat wel rond maar motor slaat niet aan, of startmotor gaat niet rond?

Als de startmotor wel rond gaat, sluit dan eens je brandstofrelais kort.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

#17
Citaat van: volvobug op 30-07-2024 13:34:01Wat is het precieze probleem: startmotor gaat wel rond maar motor slaat niet aan, of startmotor gaat niet rond?

Als de startmotor wel rond gaat, sluit dan eens je brandstofrelais kort.
Na een ritje Eindhoven auto geparkeerd, na 2 uur starten en rijden maar. Startmotor draait dus rond.
Bij pogingen waar het mis gaat hoor ik een klik.
Brandstofrelais, zit die bij de zekeringen?
Meting van dynamo met draaiende motor 12,1 V. Bij 2000 toeren naar 12,7 3009 12,8, zo'n beetje hetzelfde dus.
Is het nu de dynamo of de accu??
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

Dit is de dynamo.
Zit de spanningsmeter daarop of elders?
Zou dat ook nog het euvel kunnen zijn?
Dank voor feedback
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

VolvoFreak89

#19
De dynamo/spanningsregelaar doet nog niks bij het starten.

Op de startmotor zit een kleine controledraad, die stuurt het startmotorrelais aan. Startmotorrelais zit OP je startmotor. Als hij wel klikt maar niet rond gaat, is of je startmotorrelais slecht (beweegt wel maar maakt intern geen contact voor starten), of die dunne draad naar je relais gecorrodeerd zodat er niet meer genoeg stroom kan lopen om dat relais aan te sturen.

Beide komen regelmatig voor.

volvobug

Citaat van: RoelvanHoof op 30-07-2024 15:22:02Na een ritje Eindhoven auto geparkeerd, na 2 uur starten en rijden maar. Startmotor draait dus rond.
Bij pogingen waar het mis gaat hoor ik een klik.
Brandstofrelais, zit die bij de zekeringen?
Meting van dynamo met draaiende motor 12,1 V. Bij 2000 toeren naar 12,7 3009 12,8, zo'n beetje hetzelfde dus.
Is het nu de dynamo of de accu??

Als je alleen een klik hoort, dan draait de startmotor in voorkomend geval niet rond. Brandstofrelais hoef je voorlopig dan ook niet na te kijken cq. te overbruggen.
Laadspanning dynamo is te laag. Dynamo aan revisie of vervanging toe of teveel spanningsverlies op kabels. Wat is de laadspanning gemeten op de dynamo zelf?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

#21
Goedenavond,

Laadspanning op de dynamo zelf?
Dus met draaiende motor, de rode kabel en de nul ergens op de massa neem ik aan?
Hoor of dit correct is, dank

Vindt het wel vreemd dat vaak zonder probleem kan worden gestart, en dan plots niet.
En is een dynamo van Bosch na 50 dkm al naar z'n grootje  :eusa_shifty:
Dan is het vervangen ervan ook een dingetje 🤨
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

#22
Een accu die 12,1V geeft is leeg. Dit is voldoende voor de solenoid/startrelais om te schakelen, maar niet voldoende voor de startmotor om te draaien. Daarom hoor je alleen een "klik". Die 12,1V is onbelast. Ik zou niet raar staan te kijken dat als de startmotor gaat schakelen dit keldert naar 4V belast.
Bij een goede en volle accu zou ik verwachten dat die niet lager dan ongeveer 11V valt belast (al heb ik dit nooit gemeten, dus in theorie).

Een 12V accu die 12V onbelast geeft is leeg Als die vol is zit die rond de 12,7V onbelast.
Dit is bij alle accu's en batterijen zo. Een 36V fietsaccu die 36V geeft is leeg. Vol is die rond de 41V. Wil echter nog niet zeggen dat het voertuig stil valt. Maar Lith-Ion accu's werken anders en bevatten elektronica (BMS). Maar dat is een ander blik met wormen. Een auto accu is veel simpeler.

Maar er komt nu veel op je af en ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat mij altijd helpt bij complexe storingen is alles op een rijtje zetten. Desnoods schrijf ik ze op en maak ik een soort van checklist ervan. Dit help bij mij in ieder geval.

Elektrische storingen zijn 1 van de lastigste dingen die er zijn. Je ziet het namelijk niet. Je moet meten en bepaalde kennis/ervaring hebben. Je ziet niet fysiek dat b.v. een tandwiel afgebroken is of een lager speling heeft bij elektra. Om het nog erger te maken is een ontplofte condensator die duidelijk zichtbaar is vaak niet een de veroorzaker, maar het resultaat van iets wat daar weer boven zit en wat er niet kapot uitziet. Vervang de condensator en die ploft weer.

Vergeet even je startmotor, want je hebt een bovenliggend probleem. Deze moet je eerst uitsluiten en aanpakken.
Je geeft aan dat de accuspanning met draaiende motor 12,1V blijft. Je accu word dus niet geladen. Maar er zit een adder onder dit gras.

Een dynamo van een auto heeft spanning nodig om te functioneren! Geen spanning en hij zal niet inschakelen. Dit heeft te maken met de spanningsregelaar. Deze heeft meerdere taken:
(1: Het omzetten van 3 fasen wisselspanning (krachtstroom in de volksmond. maar dit is geen 400V ;) ) naar 1 fase 12V gelijkspanning.
(2: Het laden en beschermen van de accu. Is de accu leeg? Dan laden. Is de accu vol? Dan druppelladen. Anders zal de accu heel heet worden en beschadigen door overladen.
(3: Het zorgen voor een constante spanning. De motor draait namelijk nooit op een constant toerental. De spanning zal anders alle kanten opvliegen. 

Om die reden heeft de dynamo een spanning nodig. De regelaar kan anders niet aangestuurd worden. Dus als de accu te ver heen is zal de dynamo niet inschakelen. Hij zou bij 12.1V moeten inschakelen. Echter kan ik dit persoonlijk niet garanderen, want deze spanning is onbelast. Iemand ervaring hiermee toevallig hoeveel de dynamo minimaal nodig heeft? voor mij persoonlijk interessant om te weten. :)

Als de auto start, zal deze lopen op de accu zelf tot de accu zover leeg is dat de ECU en de ontsteking niet meer kan functioneren en dan valt de motor uit uiteindelijk. Uit ervaring weet ik dat de accu erg ver heen moet zijn tot dit gebeurt. Mijn accu was met kapotte dynamo ongeveer 9V voor de boordcomputer uit viel, maar de ontsteking deed het nog. Kwam uiteindelijk stil te staan langs de A50 thv Apeldoorn.
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,88723.msg1791533.html#msg1791533

Dus ik zou zeggen als stappenplan:
(1: Accu: Laad de accu op met een externe lader of vervang deze. De staat van je accu is twijfelachtig. Op basis van de gegeven die ik heb kun je die beter gewoon vervangen.
(2: Dynamo: Met een verse/volle accu erin. Test de laadspanning met draaiende motor. Dit kun je meten op de accu zelf. Bij 3000RPM (komt niet zo exact hoor) zou je een spanning van 13,6 tot 14,1V moeten meten op de accu. Is dit niet het geval? Check de bekabeling/check of de dynamo 12V krijgt en zo ja, vervang de dynamo.
(3: Startmotor:  Accu goed en dynamo goed, maar nog steeds klikkende startmotor? Vervang de startmotor.
En uiteraard ook de kabels zelf tussendoor controleren.

Edit: Mocht het toch uiteindelijk teveel worden: Elke garage heeft een tester die zowel je accu als de dynamo kan testen. Als je het niet zelf wil doen, breng hem gewoon naar een garage en vraag ze even het systeem te testen. Dan weet je het zeker. Je kan met die info altijd alsnog besluiten de reparatie zelf uit te voeren.

Edit2: Kwam een leuk filmpje tegen wat in detail verteld hoe een dynamo werkt. :)
Het verteld ook in detail waarom een dynamo in een auto een spanning nodig heeft om te werken.
https://www.youtube.com/watch?v=jdSKlg80DjU

T5-4life

Kun je zelf de spanning meten?
Inderdaad met draaiende motor. De rode op de moer waarmee de kabel op de dynamo vastzit. En de zwarte bijv. op de min van de accu.

Daarna nog een keer meten op de beide accupolen. Dan weet je meteen hoeveel verlies je hebt, dus weerstand in de pluskabels.
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

VolvoFreak89

Citaat van: Michaell op 30-07-2024 22:06:47Een dynamo van een auto heeft spanning nodig om te functioneren! Geen spanning en hij zal niet inschakelen. Dit heeft te maken met de spanningsregelaar. Deze heeft meerdere taken:
(1: Het omzetten van 3 fasen wisselspanning (krachtstroom in de volksmond. maar dit is geen 400V ;) ) naar 1 fase 12V gelijkspanning.
(2: Het laden en beschermen van de accu. Is de accu leeg? Dan laden. Is de accu vol? Dan druppelladen. Anders zal de accu heel heet worden en beschadigen door overladen.
(3: Het zorgen voor een constante spanning. De motor draait namelijk nooit op een constant toerental. De spanning zal anders alle kanten opvliegen. 

Om die reden heeft de dynamo een spanning nodig. De regelaar kan anders niet aangestuurd worden. Dus als de accu te ver heen is zal de dynamo niet inschakelen. Hij zou bij 12.1V moeten inschakelen. Echter kan ik dit persoonlijk niet garanderen, want deze spanning is onbelast. Iemand ervaring hiermee toevallig hoeveel de dynamo minimaal nodig heeft? voor mij persoonlijk interessant om te weten. :)


Het lijkt mij dat een dynamo met bijzonder weinig spanning zal inschakelen. Het gaat erom dat je een klein magnetisch veld hebt om de boel aan te zwengelen, daarna pakt hij het zelf op. Praktisch voorbeeld is dat je een auto met lege accu prima kan starten door hem aan te duwen, waarna hij meteen stroom levert voor de ECU/injectoren etc. Als de dynamo met een dode accu niet zou opstarten, zou aanduwen nooit kunnen werken. Heb zelf mijn auto meerdere malen aangeduwd met een accu zo leeg dat de interieurverlichting zwak scheen.

Desalniettemin is een laadspanning van 12.7v niet goed en zal er hoe dan ook naar de dynamo of accukabels gekeken moeten worden als die meting klopt. Met draaiende motor moet de spanning direct op de accu gemeten ook tussen de 13.5 en 14.0 volt liggen.

Los daarvan is er een stomme maar hele simpele test voor de topicstarter om de oorzaak van zijn startprobleem te achterhalen: als je je sleutel omdraait, en zodra je een "klik" hoort en de sleutel vasthoudt, gaat de rest van je instrumentatie en verlichting uit?

Zo ja, dan is je accu inderdaad te leeg en je dynamo (spanningsregelaar eerder waarschijnlijk) gaar. Je startmotorrelais werkt dan naar behoren, waardoor de startmotor wel probeert te draaien maar het niet kan. Hierbij zal hij ook bij niet ronddraaien alle beschikbare stroom uit je accu vragen.

Zo nee, en blijven al je lampjes / instrumenten / koplampen gewoon branden? Dan trekt de startmotor geen stroom. Dan ligt het toch echt eerder bij je startmotor zelf, en verdenk ik nog steeds ofwel je startmotorrelais ofwel de bedrading daarnaartoe.

RoelvanHoof

#25
Thanks all!!

Meten is weten.

Morgenochtend weer even zien, wat de spanning is. Vanochtend was dat 12,5V. Na een rit, motor weer stil weer gemeten 12,1V Alsof die tijdens de rit beetje leeggelopen is.........
Met draaiende motor naar 2000 toeren gaf die 12,7 à 12,8V aan Dan zou je zeggen dat de dynamo toch wat werk doet...kabels ??

Als ik de motor aankrijg zal ik de spanning op de dynamo meten.

Op de vraag van VolvoFreak: als de sleutel wordt omgedraaid en er is een klik, dan zie ik wel de dashboard lampen normaal branden, of de koplampen het zelfde licht geven moet ik nagaan.

Eigenlijk is een Bosch dynamo nog erg jong met 50dkm

Vóór geïnteresseerden meld ik mij sowieso
Dank en groet
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

rjverbrugh

Denk toch de dynamo of de kabels. Heb je de spanning bij de dynamo gemeten nu? Of bij de accu. Je had toch witte bloemkool-vorming bij de pole? Dan denk ik dat he kabels wel gaar zijn. Lees te veel weerstand en daardoor verlies, dat zou je vast kunne stellen door de spanning op de dynamo te meten met draaiende motor.

RoelvanHoof

Citaat van: rjverbrugh op 31-07-2024 09:17:27Denk toch de dynamo of de kabels. Heb je de spanning bij de dynamo gemeten nu? Of bij de accu. Je had toch witte bloemkool-vorming bij de pole? Dan denk ik dat he kabels wel gaar zijn. Lees te veel weerstand en daardoor verlies, dat zou je vast kunne stellen door de spanning op de dynamo te meten met draaiende motor.
Thanks ga ik straks doen. Ben op de fiets naar werk haha
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

#28
Kenners!

Hierbij mijn resultaten:

Heb allereerst de accu voor een uurtje aan een druppelaar gehangen. Van 12,3V naar 12,8V

In rust op de dynamo gemeten 12,8V

Motor startte meteen.

Met draaiende motor op de dynamo gemeten, fluctuatie van 13,81 naar 13,86 V

Motor stil gelegd, op de polen 12,50V

Nog een keer starten en tijdens het starten op de polen terug naar 11,7V

Vervolgens nog met draaiende motor van 12,6 - 12,9V op de polen

Nu de hamvraag? Wat nu? Accu?

Ben benieuwd naar jullie reacties

Groet en dank voor feedback
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

rjverbrugh

Stationair 13,8 op de dynamo? En daarna 12,6 op de polen? Ik zeg andere kabels. Je zou nog even op de dynamo kunnen meten bij iets van 3000 tpm, moet dan over de 14v zitten.