metaal slijpsel in olie

Gestart door C van den Anker, 13-10-2024 13:43:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

C van den Anker

Aan allen,

Bij een olie beurt die ik afgelopen Augustus heb uitgevoerd bleek er metaal slijpsel in de oude olie te zitten... Ik heb de 850 in de garage gezet en ben nu aan het nadenken over de vervolgstappen. Het is een 2.5 20v non turbo met 345k op de teller.
Ik had gehoopt er nog jaren met plezier mee te rijden, dus een motorrevisie is waar ik nu aan zit te denken. Weet iemand een goed revisie bedrijf met bij voorkeur een specialisatie in Volvo's?

Ik heb inmiddels de tip gekregen op de 850 op de brug te zetten en via het carter de staat van de lagerschalen te bekijken aangezien dat de vermoedelijke dader zal zijn.
Het schijnt dat je de lagerschalen ook zo kan vervangen, maar wat als de drijfstang opening ovaal is geworden? Ik ben er geen fan van..

Ik hoop van jullie te vernemen.

Met vriendelijke groeten,
Cleon
Volvo 850 estate 2.5 20v
Volvo 2003 V70 2.4 10v (Obbe tuned)
Verkocht: Volvo 2004 V70 2.4 10v
Met pijn in het hart verkocht:
Volvo V70 2.4T Ocean Race
Volvo 850 estate 2.5 10v

de Boeing

Maar hoeveel metaal slijpsel en hoe groot? Echt schellen van enkele mm? (dan inderdaad best niet meer rijden en nieuwe lagerschalen). Als het echt heel klein is (stofkorrels) zou ik me niet direct heel veel zorgen maken. Een motor slijt nu eenmaal intern, vooral door slecht onderhoud en te lang blijven doorrijden met dezelfde olie.

Ik ben (helaas) ervaringsdeskundige, de drijfstanglagers in mijn motor (aftermarket met versterkte drijfstangen) waren overleden. Toen lag hele carterpan vol met grof metaal slijpsel zeg maar. Gebruikte motor ingebouwd, die zijn laatste jaren ook te weinig oliewissels had gehad, daar zag ik toen (en nog steeds, minimaal) wat kleine ijzer (minder dan mm grote) deeltjes in de aflaat olie. Dus ja ik moet ook nog steeds een keer aan de nieuw drijfstang lagers voor dit blok, maar het gaat ondertss toch al weer ruim 140.000 km goed  ;D  8)

Wel met zeer regelmatige oliewissels + nieuw filter (iedere 5 รก 6000 km). Kan het niet genoeg aanbevelen voor onze oude bakken, dit verlengt levensduur enorm en zorgt bij mij ook voor niet verstopt carterventilatie en nagenoeg geen olieverbruik (laat staan lekkages, die ik vroeger wel had).

Michaell

#2
Waar hebben we het over inderdaad?
Als het alleen maar "stof" is zou ik me inderdaad geen zorgen maken. En zolang je geen geratel hoort uit het blok valt het allemaal wel mee. Ververs je de olie en filter wel regelmatig? Als je ziet hoeveel geweld er plaats vind in een verbrandingsmotor is dit een vrij normaal verschijnsel.

Zeker die non-turbo motoren kunnen erg veel hebben! Ze hebben geen man met een zweep achter zich (de turbo) dus de belasting is lager. En staan bekend om hun onverwoestbaarheid. Zolang ze niet oververhit raken (koppakking) en regelmatig nieuwe olie en filter krijgen zijn ze praktisch onverwoestbaar. Die 10V van mij heeft de 800.000Km gepasseerd en heb nooit wat aan het blok hoeven te doen in de 10 jaar dat ik hem heb. Wel verving ik 2x per jaar de olie en filter (inmiddels 1x per jaar. Ik rij nu minder).

Dus zolang het maar stof is en je verder geen problemen hebt, zou ik me geen zorgen maken.
Plaats eens een foto van het metaal. Maakt het wat beter in te schatten.
Reviseren zou ik persoonlijk niet doen bij een non-turbo. De auto is het economisch niet waard (uiteraard is dit jouw keuze uiteindelijk). Ik zou kijken voor een goed 2e hands blok en die erin lepelen. De non-turbo blokken zijn erg goedkoop (ze zijn niet zo populair. Iedereen wil de Turbo!). In het ergste geval.

Je zou ook eerst contact kunnen opnemen met: https://www.auto-kennis.nl/motorolie-motorcheckup/
Zitten in Apeldoorn. Hun kunnen motorolie analyseren (ook in een lab). De uitkomst is vaak erg verhelderend!

Edit: Die lagerschalen los halen is een slecht idee naar mijn mening. Die lagerschalen slijten in op de krukas zelf. Als je die vervangt moet je dr krukas zelf ook behandelen/doen. Als je dat niet doet en de passing is daardoor niet meer 100% krijg je grote problemen.
Dan heb je ook de zuigers eruit en dan moet de kop er ook af, want voor zover ik weet kunnen de zuigers er niet aan de onderkant meer in (vanwege de zuigerveren en tool die je daarvoor nodig hebt) = automatisch eigenlijk revisie als je het goed wilt doen. Je kan het alleen maar kapot maken. Dus naar mijn mening: Doe geen moeite. Lekker laten zitten.

Maar ik verwacht met die lage KM stand dat er niks aan de hand is hoor. Tenzij je een bad-boy bent geweest en nooit de olie hebt vervangen! :)

Precies wat: de Boeing al zei: De olie en filter vervangen tussen de 5 en 6000Km of 1x per jaar. Net welke het eerst komt.