Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.

Gestart door Crash, 08-02-2026 13:42:26

Vorige topic - Volgende topic

Crash

Zat wel wat sludge in de slangen.

De carter was gelukkig vrij en niet vastgekoekt. Dit heb ik getest met  een dikke slang en daar door de carter te blazen. Je hoorde het borrelen, dus dat betekent dat het niet verstopt zat.

De slang van de olievanger naar de luchtpijp heb ik vervangen met een dikkere benzineslang, zodat eeen betere doorvoer heeft.

Rood is sneller

Crash

Het onderstel was helemaal op.
Begon dus eerst maar met de achtervering, daarna de voorkant.

Schokbrekers zijn bilstein b4 en veren van vogtland met 35mm verlaging.

Rood is sneller

Crash

Geen roest, maar de bouten van de rubbers in de achterbak zaten wel goed vast. Moest het met kruipolie voorzichtig lossen, weer aandraaien en weer lossen.
Rood is sneller

Crash

Voorkant ophanging ook maar alles vervangen.

Schokbrekers, veren, veerpootlagers en rubbers, draagarmen, stabilisator links, spoorstangkoppen en rechter ashoes.

Initieel had ik de veerpoten in elkaar laten zetten bij een garage.
Helaas hadden de prutsers tot twee keer toe de veerpont verkeerd in elkaar gezet. Waaronder de stermoer die ze omgedraaid hadden gemonteerd.

Na meer dan 100 euro lichter te zijn, zonder dat de veerpoten goed waren, ben ik maar zelf aan de slag gegaan.
Bij hbm zo'n veerspanset gekocht en alles zelf in de juiste volgorde geassembleerd.

Klusje viel wel mee en er is geljkkig niks gebeurd. Want je hoort en ziet wel eens horrorverhalen of losschietende veren.

Rood is sneller

Crash

Ben met de linkerkant begonnen.

Moest alleen wel setje kraaienpootsleutels voor de spoorstangkop bestellen. De borgmoer kreeg ik niet met een normale sleutel los. Zelfs niet na heet stoken en kruipolie.

Achteraf gezien kon ik wel een waterpomptang gebruiken om de borgmoer los te maken.
Rood is sneller

Crash

Voordat ik aan de rechterkant ging werken, moest ik eerst de asmoer lossen. Die zat aardig vast.

Na het loshalen wilde ik de hele aandrijfas eruit halen, zodat ik de ashoes kon vervangen.
Maar ik had ergens gelezen dat je dat niet perse hoefde te doen. De homokineet loshalen was al voldoende.

De borgring kon ik makkelijk openen om daarna de homokineet eruit te tikken.
Alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Rood is sneller

Crash

Het terug plaatsen van de kogels in de lagerschalen vergt wel wat werk.

Daar is blijkbaar een trucje voor. Ik probeerde het droog te assembleren, maar je moet genoeg vet gebruiken om alles op z'n plaats te duwen.

Nieuwe ashoes erop en de homokineet kan weer op de as gemonteerd worden. Deze methode van ashoes vervangen is veel makkelijker dan de hele as los halen. Misschien had ik geluk dat de homokineet zo uit de as wilde.

Zo te zien is de motorsteun distributiezijde aan vervanging toe. Dat gaat dan weer op de never ending list of to do's. 
Rood is sneller

Crash

Huidige stand, 35mm verlaagd op 16" wielen.

Oh ja. Heb ook een achterspoiler gemonteerd. Maakt het toch wel af.

Rood is sneller

RoelNL

Zit de kruismoer nu gemonteerd zoals op de foto?

Zo ja, dan zit die verkeerd, het kruis moet aan de bovenkant.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Menno3274

Lekker bezig geweest, staat er mooi bij zo en zoals Roel zegt hopelijk is dat niet hoe de kruismoeren nu zitten. ;D

Crash

De kruismoer zit er nu goed op.
Die foto was de handy job van de garage op de hoek, waar iedereen zei dat ik daarheen moest.

Ze hadden de technische diagram en nog hadden ze onderdelen ondersteboven geplaatst ...
Rood is sneller