LPI bij Gasfx

Gestart door tackle, 10-08-2005 12:59:52

Vorige topic - Volgende topic

tackle

Vandaag toch maar even een afspraak gemaakt bij een bedrijf in RIjswijk om gas in te laten bouwen in mijn volvo. 1800 euri armer maar dan strakkies wel lekker tanken voor 0,44 ct een liter, tankt net iets lekkerder weg dan 141 ct.
Nu vertelde die meneer van van de Nieuwenhuijzen dat LPI géén vermogensverlies oplevert?

Wat zijn jullie ervairngen daarmee?

Erik_M.

Citaat van: tackle op 10-08-2005 12:59:52
Vandaag toch maar even een afspraak gemaakt bij een bedrijf in RIjswijk om gas in te laten bouwen in mijn volvo. 1800 euri armer maar dan strakkies wel lekker tanken voor 0,44 ct een liter, tankt net iets lekkerder weg dan 141 ct.
Nu vertelde die meneer van van de Nieuwenhuijzen dat LPI géén vermogensverlies oplevert?

Wat zijn jullie ervairngen daarmee?

Tackle,

'k ben benieuwd hoe ze dat inbouwen bij jou auto. Ze werken daar in de Cobbenhagestraat wel netjes, maar zijn ook wel aan de prijs...... alhoewel 1800 euri voor LPi.   ???

gRoet
eRik

mehn

Citaat van: Ludo op 10-08-2005 13:27:22
LPi levert wel een beetje winst op, ook al is dat niet voelbaar.
zoek maar eens op het forum, bewijzen vind je wel.  ;)
maar ben je wel zeker dat je een LPi installatie hebt?.

Dat zou wel kunnen. De GasFX actie zorgt voor de flinke korting. Alleen geldt die actie maar voor enkele modellen (lees: motoren) met daarbij ook nog eens een lage kilometerstand...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

hanszelf

Citaat van: tackle op 10-08-2005 12:59:52Nu vertelde die meneer van van de Nieuwenhuijzen dat LPI géén vermogensverlies oplevert?
Ik heb mij door een wegenwachter laten vertellen dat LPi zelfs een paar PK winst oplevert. Reden was volgens deze meneer dat door het inspuiten van onverdampt LPG de temperatuur in de cylinder daalt met als resultaat een betere vulling.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

thuur

Citaat van: hanszelf op 10-08-2005 21:40:56
Citaat van: tackle op 10-08-2005 12:59:52Nu vertelde die meneer van van de Nieuwenhuijzen dat LPI géén vermogensverlies oplevert?
Ik heb mij door een wegenwachter laten vertellen dat LPi zelfs een paar PK winst oplevert. Reden was volgens deze meneer dat door het inspuiten van onverdampt LPG de temperatuur in de cylinder daalt met als resultaat een betere vulling.

Hans

Maar op het moment van inspuiten weet de computer toch niet dat de temp. lager ligt, dus zal er een 'standaard' hoeveelheid mengsel worden ingespoten ???

Gr 8)

elmarconi

Citaat van: thuur op 10-08-2005 23:38:12
Citaat van: hanszelf op 10-08-2005 21:40:56

Maar op het moment van inspuiten weet de computer toch niet dat de temp. lager ligt, dus zal er een 'standaard' hoeveelheid mengsel worden ingespoten ???

Doordat de vloeibare LPG verdampt is de aangezogen lucht/gas mengsel kouder (verdampende vloeistof onttrekt warmte van omgeving) en koudere lucht heeft minder volume per kilo, het aangezogen volume blijft gelijk, ergo er zal meer kilo's lucht en dus meer zuurstof aangezogen worden. Dit proces gebeurt na de LMM, dus die weet dat er meer lucht het blok is ingegaan.

Dit is slechts mijn visie en geen feit.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: Ludo op 10-08-2005 23:57:05
Citaat van: elmarconi op 10-08-2005 23:53:05
Dit is slechts mijn visie en geen feit.  

dit is zeker geen feit.
bij LPi word niets meer verdampt.
het lpg word vloeibaar ingespoten, net zoals benzine.

Stelling: Vloeibare LPG wil pas ontbranden als het verdampt is en vermengd met lucht. Het zgn verbrandingsmengsel. Dit verdampen gebeurt automagisch omdat de LPG niet meer onder druk staat nadat zij de injector verlaat. Benzine verdampt niet of slechts zeer traag. Benzine wordt tot damp verneveld.

Om het nog technischer te maken, het mengsel moet tussen lower explosive limit (LEL) en upper explosive limit (UEL) liggen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Explosive_limit
http://www.engineeringtoolbox.com/explosive-concentration-limits-22_423.html

Het is me nu even te laat maar ik vervolg de discussie morgen ;-)
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: Ludo op 11-08-2005 00:21:29
Citaat van: elmarconi op 11-08-2005 00:09:58
Dit verdampen gebeurt automagisch omdat de LPG niet meer onder druk staat nadat zij de injector verlaat.

dat klopt wel, maar in tegenstelling tot een verdampersysteem (en/of gasinjectie) waarbij het lpg al in dampvorm naar de injector toe gaat blijft het gas nu koud tot aan/in de cylinder.

Het vloeibare LPG (nog steeds onder druk) is niet koud. Voel je LPi-leidingen maar eens! Het LPG-lucht mengsel wordt pas koud zodra zij gaat expanderen/verdampen. Teken aan de wand: Condens op je inlaatspruitstuk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdampingswarmte

--
Autogas Inside . . .

thuur

Ohjee, ik heb weer wat gevraagd :-[

;D

Feit blijft dat dit theoretisch zeer zeker mogelijk is (en klopt!) maar dat de pratische invulling voor mij nog steeds een raadsel is.. ???

Oftewel als je de ruimte dus hebt om meer zuurstof toe te voegen, hoe wordt dit dus werkelijk gevuld?

Gr ;)

denkweb

Eens zien wij als eerste zijn zuigers vastgevroren heeft zitten... ;)

elmarconi

Citaat van: Ludo op 11-08-2005 08:28:33
Citaat van: elmarconi op 11-08-2005 00:35:05
Het vloeibare LPG (nog steeds onder druk) is niet koud.

Vloeibaar gas onder druk is ijskoud.
als je gaat tanken en je maakt het pistool los ontsnapt er een beetje gas (staat ook op druk), op je vingers is dat ijskoud, zelfs bij buitentemperaturen van 30°. Het bevriest ook onmiddelijk tegen het pistool.

Juist, als het verdampt/expandeert. Als het vloeibaar (en onder druk) is is het gewoon omgevingstemperatuur. Dat kun je helaas niet voelen want dan zou je die druk met je duim of vinger moeten weerstaan. Je LPG-tank voelt niet koud aan. Wel als je er een flinke hoeveelheid uit hebt gereden, omdat er meer ruimte in de tank is gekomen om vloeibare lpg te laten verdampen en dus warmte aan de omgeving te onttrekken. Vergelijk BBQ op gas met zo'n campinggasbus. Als je een tijdje flink hebt staan stoken is de gasbus soms helemaal aangevroren tot op het nivo waar de vloeistof zit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet

Leuk zo'n discussie.  ;D

--edit--

Zie ook:
http://www.autogas-boerse.de/3.0/autogas_infos/technik/technik.htm
http://www.autogas-boerse.de/autogas_infos/vialle_lpi/

Citaat: Durch die kühlende Wirkung des verdampfenden Autogases (Innenkühlung) im Verbrennungsraum, ergibt sich ein besserer Füllungsgrad in den einzelnen Zylindern und somit eine höhere Motorleistung.

Dus vloeibaar ingespoten LPG verdampt in de cylinder, en bij dat verdampen wordt warmte ontrokken aan de lucht.
--
Autogas Inside . . .

mehn

Citaat van: elmarconi op 11-08-2005 09:25:48
http://www.autogas-boerse.de/autogas_infos/vialle_lpi/

Informatief voor de leek  ;)

Jammer dat de interessantste foto niet te vergroten is. Moet ik nog mijn spruitstuk demonteren om te zien hoe dat daar binnen uitziet  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 11-08-2005 09:25:48
Dus vloeibaar ingespoten LPG verdampt in de cylinder, en bij dat verdampen wordt warmte ontrokken aan de lucht.

Citaat van: Ludo op 11-08-2005 19:23:31
ja, maar het feit blijft dat het gas op dat moment kouder is als benzine.  ;)

Als je met "op dat moment" het moment NA het verdampen vanuit de inspuiting bedoelt zijn we het eens.
Als je met "op dat moment" het moment VOOR het verdampen, oftewel de vloeibare fase van LPG bedoelt zijn we het NIET eens.   :-\

--
Autogas Inside . . .

ed

Benzine verdampt ook als het wordt ingespoten en zal ook een verkoelend effect hebben. Omdat het gas onder druk is opgeslagen zal het gas iets verder afkoelen dan het lpg. Echter de ontbrandingstemperatuur van lpg is weer een stuk hoger dan benzine. Ik vermoed dat de motor op lpg al met al toch wel een klein beetje warmer wordt dan op benzine. Maar ook hier geldt meten is weten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

tackle

Citaat van: Ludo op 10-08-2005 13:27:22
LPi levert wel een beetje winst op, ook al is dat niet voelbaar.
zoek maar eens op het forum, bewijzen vind je wel.  ;)
maar ben je wel zeker dat je een LPi installatie hebt?.

Hallo, ik kom niet uit een eitje. Kost 1800 euri is een actie van shell.
Het spruitstuk wordt gedemonteerd en daarin worden de lpi injectoren geplaatst.