toerental,

Gestart door inny, 30-08-2005 21:40:51

Vorige topic - Volgende topic

inny

Hallo,

Nadat ik de carterontluchting heb schoongemaakt en een ontbrekend slangetje heb teruggeplaatst (welke valse lucht aanzoog) is mijn toerental iets te laag (600 ongeveer)

Liefst zet ik hem op 800 of 850 maar kan niet uitvogelen hoe...Ik kan niet in de Haynes vinden hoe dat moet...lijkt me niet een kwestie van ff kabeltje van het gaspedaal wat korter maken ;D

Groetjes inny

(die het anders wel op de sleuteldag uitzoekt maar het is zo lastig wegrijden als de motor afslaat vanwege de stuurbekrachtiging die de toeren nog verder naar benenden trekt.. :P)

thuur

Moet automatisch op zo'n 850 toeren komen.

Stationairregelaar is de eerste verdachte (laten weken in remmenreiniger), dan de TPS (gaspedaalstandsensor).

Gr 8)

inny

Hey Thuur,

Stationairegelaar weken in...: sorry maar waar zit ie? ??? ;D 8) (foto's iemand?, moeilijk te demonteren/schoonmaken?, enz. enz.)

idem voor de Throtle Positioning Sensor (op de gok TPS ;D ;D)

Groetjes Inny

thuur

Motorkap open, zwarte beschermkapje weghalen (1 schroef) en dan het metalen cilindertje met 1 kabel/stekker en 2 slangen, vrij vooraan. Zit in een rubber vastgeklemd, aan de onderzijde losduwen met een grote platte schroevedraaier, slangen en stekker los.

Even 'doorspuiten' met remmenreiniger (ene gat in, andere uit, let op je ogen). Dan 1 kant afdoppen, op de kop in een hoek zetten en volspuiten met remmenreiniger.

Volgende dag dop eraf, leeg laten lopen en nogmaals flink doorspuiten (totaal kost het je ongeveer 1 spuitbus remmenreiniger...). In het midden vastpakken en voorzichtig een snelle ronddraaiende/schuddende beweging maken. Als ie 'klak-klak-klak' doet is ie mechanisch goed. Multimeter op de middelste pin en 1 van de buitenste: meter moet tussen de 9 en 13 Ohm aangeven. Zelfde voor de andere buitenste pin (en de middelste). Zo ja: regelaar OK ;)

Kwartiertje laten drogen, heel klein sprietsje WD40 (of een druppeltje olie) erin waar de klep tegen de behuizing zit (dus niet aan het elektrische gedeelte) en terug monteren.

Loopt ie dan nog niet naar wens:
Zelfde zwarte kapje eraf, inlaatbuis NA de luchtfilter afnemen. Kijk naar de gasklep Op de zijkant zit een kwart blokje met 3 kabels eraan. Multimeter op 2 pinnen (Ohm stand), neem telkens de middelste en 1 van de buitenste. Onthoud de beginwaarde. Draai nu de gasklep van helemaal dicht naar helemaal open en kijk heel goed naar de meter. Het verloop moet uiterst vloeiend verlopen, geen 'hick-ups' dus. Laat de klep nu langzaam terugkomen in de dicht-stand en controleer of de waarde op je meter overeenkomt met de initiele waarde. Zelfde voor de andere pin.

Suc6 ;D

Gr 8)

inny

nou..probleem opgelost op de sleuteldag: de stationair regelaar zat volledig vast...laten weken, nog vast, uiteindelijk met een schroevendraaier en nog meer remmenreiniger los gekregen....alles weer normaal....wel gek dat ik heel lang met een regelaar heb gereden die vast zat.. ;D

Groetjes en bedankt,
Inny