Ik kreeg de laatste tijd veel foutmeldingen, die tamelijk vreemd waren, zo zouden mn beiden solenoids stuk zijn, en mn schakelstandensensor.
Die laatste heb ik door de pook 20 keer op en neer te bewegen 'gereinigd', de fout heeft zich hierna 8 weken niet meer voorgedaan. Tot onlangs dus. Wederom 20 keer shuffelen, heeft weer geholpen, nu al 4 weken zonder foutmelding. Heb dus wel al een nieuwe schakelstandensensor met afstelgereedschap gekocht.
(http://www.euronet.nl/~kgielen/pnp.jpg)
Kosten sensor: 115 euro ex BTW
afstelgereedschap: 24 euro ex BTW
Dat laatste ding ziet er simpel uit, maar de klus is niet te klaren zonder.
Volgende week een foto-reportage. 8)
Waar ga je dat doen en wanneer, dan kom ik ff kijken.
Citaat van: 855-Champagne op 02-06-2005 20:18:39
Waar ga je dat doen en wanneer, dan kom ik ff kijken.
Volgende week woensdag denk ik bij mij thuis voor op de Farmanlaan. Ik meld het wel even. Reed trouwens gisteren door je straatje en zag die mooie auto van je weer. ;D
Ja mooi he, kom hier ook wonen staan er 2 in de straat
Sorry John, vandaag kreeg ik de klus kriebels, en dus:
Vandaag de PNP-switch vervangen. Zoals gezegd zorgt deze ervoor dat de computer van de automaatbak weet in welke stand de automaat wordt gezet. Versleten koperen contactjes kunnen voor failures zorgen en diverse foutmeldingen. Het ding kost ca 150 euro incl BTW en dan moet je het afstel-device ook nog aanschaffen a 26 euro ex BTW.
Om bij het ding te komen haal je eerst de accu, accuplaat, luchtfilterhuis en luchtfilter bevestiging los. Ik heb hierbij de bevestiging aan de laterale zijde gesloopt, en weer met tierips moeten vastzetten. Maar goed, let daar op. Tzt moet ik dus een nieuw luchtfilterhuis kopen. Aan de mediale zijde van het luchtfilterhuis zit een vacuumservo met 2 slangetjes en 1 connector, die moet je eerst losmaken.
Als alles weg is, zie je zoiets:
(http://www.euronet.nl/~kgielen/overicht.jpg)
Op bovenstaande afbeelding is de hendel al losgemaakt van de PNP-switch. Overigens vraag ik mij af wat die zwarte doos was die onderaan de accu-tray hing, die zie je rechtsonder in de bovenstaande afbeelding. Het zou voor de cruisecontrol zijn, die ik niet meer heb...
(http://www.euronet.nl/~kgielen/overicht2.jpg)
Boven zie je de stekker al uit de connector en de connector uitelkaar liggen:
(http://www.euronet.nl/~kgielen/stekker.jpg)
Die connector (boven) is verdomd lastig uitelkaar te krijgen. Hij bestaat uit 3 delen en zit aan de niet-draden-kant met een blauwlipje in het plasticomhulsel geklikt, zoals je ziet is een deel van de fragiele connector al eens gesloopt (niet door mij!!), iemand heeft dus al eens zitten prutsen. Een beetje siliconenspray erin helpt om het los te maken en voorkomt roestafzetting in de toekomst.
(http://www.euronet.nl/~kgielen/oudepnp.jpg)
Al hier de oude pnp in situ. Alle bouten en moeren moet je losdraaien waarbij een wit peiltje staat. Van belang is om bij de bevestiging van de hefboom (boven) goed in de gaten te houden dat je die op precies dezelfde plaats terug monteert. Nu was dat bij mij makkelijk te zien door de plekken waar de moeren zaten.
(http://www.euronet.nl/~kgielen/pnpnieuw.jpg)
Al hier de nieuwe pnp-switch gemonteerd. Het alignment tooltje moet je, nadat je de centrale 22 mm moer van de PNP-switch heb vastgezet en de klemmetjes hieromheen hebt gedaan, op de as van de bak monteren. Daarna ga je de rechtse bout die bij mij zo oranje roestkleurig is vastdraaien, waarbij de stand zoals op de foto moet worden aan gehouden, daarna kan je ook de linker bout monteren. Haal het tooltje weg en monteer vervolgens de hefboom (niet te vast!!!, anders breekt de bakas en kan je een nieuwe bak kopen). Ik heb wat locktight gebruikt just to be sure. Hierna de rest weer allemaal terugmonteren (incl stekker).
Daarna weer zalig gereden en de bak die (gek genoeg) soepeler schakelde (??)
(http://www.euronet.nl/~kgielen/cruising.jpg)
De oude switch is in 1997 gebouwd en dus al een 2e na het origineel. Kennelijk moet iedere 100.000 km de PNP-switch worden vervangen... Nu zit er bij mij een 3e op.
Ook nog ontdekt dat mijn bovenste motorsteunrubber stuk is. :)
Succes als je eraan begint. Ik heb de klus in een 3,5 uur geklaard. Als iemand zelf de klus gaat doen; het alignment tooltje kan bij mij thuis worden geleend.
--edit--
fotoformaat
--edit--
Hee Kip,
Geeft niet hoor ,maar als ik eens onder het mes moet mag jij me opereren, goed gedaan hoor.
Citaat van: 855-Champagne op 21-06-2005 19:50:31
Hee Kip,
Geeft niet hoor ,maar als ik eens onder het mes moet mag jij me opereren, goed gedaan hoor.
haha, je weet me te vinden ;)
Hee super Konnie!
Het lijkt me heel goed zelf te doen. Iedereen die eens zijn bak heeft gespoeld, en de retourleiding naar de bak heeft gebruikt heeft het slopen in een half uurtje gedaan. Voor mij in elk geval is dat een bekende weg. Als ik hem ooit nodig heb weet ik je te vinden!
Ik ben overigens wel benieuwd hoe je camera eruit ziet.
Haha, zeer smerig :D
Nice legs 8) ;D
Goed gedaan man. Toch wel een klus waarvan vele terugschrikken, maar The Konniekip heeft het weer geklaard ;)
Gr 8)
He konniekip
goeie foto's ik moet die van mij binnen kort ook vervangen
want de at bak doet het steeds vager
en ja ik wil dan het tooltje lenen als dat kan
verder die "die zwarte doos" is de horn van het alarm
Chipetto
Hey chipetto, heb het tooltje uitgeleend en nog niet terug gekregen... Zal eens informeren waar ie blijft.
K.
Bij mijn 850 moet waarschijnlijk ook de schakelstandsensor vervangen worden, kan het kloppen dat door deze kwaal ook het beruchte lambda lampje gaar branden?, en misschien dat de cruise control niet meer goed werkt daar heeft mijn 850 ook last van. En mijn achteruitrijlampen haperen zo nu dan ook. Zouden deze problemen een verband met elkaar kunnen hebben? ?
Weet iemand ook wat het bij een garage kost om de schakelstandsensor te vervangen?
Met vr gr. gysbert
Lambdalampje en cruise control zijn in eerste instantie wel aan welkaar verwant omdat ze beide het nodige met het vacuumsysteem te maken hebben. Goed controleren dus...
Verder: achteruitrijlicht en PNPswitch: ja, schijnt 1 geheel te zijn.
Gr 8)
thuur bedankt voor de reactie
weet je misschien ook wat het (ongeveer) kost om een nieuwe schakelstandsensor te laten plaatsen in mijn 850 door een garage. (onderdeel zelf koste €150,-las ik)
ik was 250euro kwijt voor een nieuwe incl montage,gr kasper 2 easy ryder ;D ;D
onderdeel kost €79,50
Bij www.estateservice.nl
Deze vertelde me ook dat je dat tooltje niet nodig had en gewoon goed moest kijken hoe de vorige gezeten heeft.
210 euro totale kosten bij de volvo dealer switch kost ongeveer 140 inclusief
Is het vervangen van de pnp switch te doen voor een onervaren / beginnend sleutelaar? Het luchtfilterhuis en accu en dergelijke verwijderen heb ik geen moeite mee, maar de pnp switch goed monteren is dat te doen? Dat zou namelijk veel geld schelen ten opzichte van de volvo dealer; onderdeel €80,- bij www.estateservice.nl. De reperatie kost bij volvo minstens €200,- heb ik begrepen.
Citaat van: Frisian850Cruiser op 03-01-2006 10:07:41
Is het vervangen van de pnp switch te doen voor een onervaren / beginnend sleutelaar? Het luchtfilterhuis en accu en dergelijke verwijderen heb ik geen moeite mee, maar de pnp switch goed monteren is dat te doen? Dat zou namelijk veel geld schelen ten opzichte van de volvo dealer; onderdeel €80,- bij www.estateservice.nl. De reperatie kost bij volvo minstens €200,- heb ik begrepen.
Konniekip heeft dat een tijdje geleden zelf gedaan.
Zie pagina 1 van dit topic
Waarvoor dient het afstelgereedschap?, bij estateservices zeggen ze dat het niet nodig is?
Citaat van: Frisian850Cruiser op 07-01-2006 21:09:09
Waarvoor dient het afstelgereedschap?, bij estateservices zeggen ze dat het niet nodig is?
die dient om de sensor op de juiste plaats te zetten.
maar als je kijkt/aftekent hoe de oude sensor stond kan je de nieuwe sensor meteen op de juiste plaats zetten.
om daarna te controleren of de sensor op de goede plaats staat zijn er een 2 tal punten die je moet controleren. Dit lijkt me ook aan te raden wanneer je wel het tooltje gebruikt.
1. Gaan de achteruit rijlichten branden wanneer de automaat in de R stand staat.
2. De auto
moet starten in de N neutraal stand.
Onze "schakelpook" heeft een beetje ruimte in de standen, als je hem in de R zet en duwt een beetje in de stand heen en weer moeten de achteruitrijlichten altijd blijven branden.
Hierna moet alles goedwezen en kan je zelf weer verder.
Wij hebben de onze pas geleden vervangen en het is eenvoudig zelf te doen, en bespaar je toch nog €100 op arbeidskosten bij de dealer.
Dus als je de sensor plaatst moet je goed opletten dat de as met die grote bout (pijl foto) hetzelfde staat als de oude sensor. Dus als de automaat in de P staat moet hij helemaal naar rechts gedraaid worden. En waarvoor dient het moertje met die 4 puntjes eraan onder de centrale bout. (pijl foto)
Dus de oude sensor verwijderen en aftekenen hoe de centrale as met bout in het midden staat, en de nieuwe in precies dezelfde richting draaien.
(http://img218.imageshack.us/img218/3222/pnp14ik.th.jpg) (http://img218.imageshack.us/my.php?image=pnp14ik.jpg)
Citaat van: Frisian850Cruiser op 08-01-2006 12:57:30
Dus als je de sensor plaatst moet je goed opletten dat de as met die grote bout (pijl foto) hetzelfde staat als de oude sensor. Dus als de automaat in de P staat moet hij helemaal naar rechts gedraaid worden. En waarvoor dient het moertje met die 4 puntjes eraan onder de centrale bout. (pijl foto)
Dus de oude sensor verwijderen en aftekenen hoe de centrale as met bout in het midden staat, en de nieuwe in precies dezelfde richting draaien.
(http://img218.imageshack.us/img218/3222/pnp14ik.th.jpg) (http://img218.imageshack.us/my.php?image=pnp14ik.jpg)
het middelste gedeelte (wat je omcirkeld hebt) is maar op 1 manier te plaatsen, deze valt over de as heen die uit de bak komt. wanneer je deze verkeerd plaatst kunnen de 2 laatste bouten niet geplaatst worden.
het gaat om de 2 sleufgaten, aan beide kanten van de sensor zit (zwart omcirkeld)
(http://img203.imageshack.us/img203/1485/pnp14ik5li.jpg)
Doordat het sleufgaten zijn kun je hier mee schuiven wanneer hij op de bak zit. om de sensor of te kunnen stellen moet je hem proberen op dezelfde positie te zetten als de oude sensor. teken de positie van de bouten op de oude sensor af en houd de nieuwe ernaast en neem daar de positie op over.
als je de sensor vast zet dan kan je hem gaan afstellen op de goede positie met de uitleg uit vorige post.
edit: op de site is nog een beschrijving te vinden hoe dit moet. daar staat ook in aangegeven hoe je de stekker uit elkaar haalt.
Ik heb de schakelstandensensor afgelopen zaterdag op de sleuteldag vervangen.
Het was idd een aardige klus, maar goed te doen. Je moet ff weten hoe je de connector uit elkaar moet halen. De volgende keer zal dit dus sneller gaan.
Ik schat dat ik er toch wel een uurtje of 2 à 2,5 mee bezig ben geweest.
Het afsteltooltje had ik niet maar kon ik van de dealer lenen, al geloof ik dat het zonder tooltje ook wel gelukt was.
En, schaelt het nu beter?
Schakelen op zich maakt niets uit. Wel weet de automaat nu weer in welke versnelling de pook staat zodat in R de achteruitrijlichten weer branden en dat de auto weer gewoon start in N en P ;)
Ik had veel last van het feit dat de auto in D niet schakelt van 1 naar 2 bij koude motor en koud/vochtig weer. Dat doet ie nu wel weer :)
Wat ook altijd misging met de oude pnp switch was dat als ik zelf terugschakel van D naar 3 (om op de motor af te remmen) dan was de automaat altijd de kluts kwijt en ging die in noodloop.
Dat probleem is nu ook opgelost ;D
In de noodloop liep de auto alleen nog naar in de 4e versnelling (D) of de 3e versnelling (3). Op zich geen probleem met zoveel koppel, maar het hoort natuurlijk niet :P
Het vervangen van de 'schakelaar' is wellicht de beste optie, lees ik hier. 't Is ook een kostbare zaak met een prijskaart van (tenminste) 80 euro...
Een alternatief wordt Hier (http://www.chl.chalmers.se/~term/techproj/850sw/sw1.htm/) gesuggereerd. Vorige week heb ik daarom de 'schakelaar' gedemonteerd, schoongemaakt en alles teruggeplaatst. Dat lijkt heel goed te werken, de 'jury' doet echter nog geen uitspraak omdat die auto sindsdien nog niet echt veel gereden, 'work in progress'.
Citaat van: JaapT5 op 20-03-2006 13:41:31
Het vervangen van de 'schakelaar' is wellicht de beste optie, lees ik hier. 't Is ook een kostbare zaak met een prijskaart van (tenminste) 80 euro...
Een alternatief wordt Hier (http://www.chl.chalmers.se/~term/techproj/850sw/sw1.htm/) gesuggereerd. Vorige week heb ik daarom de 'schakelaar' gedemonteerd, schoongemaakt en alles teruggeplaatst. Dat lijkt heel goed te werken, de 'jury' doet echter nog geen uitspraak omdat die auto sindsdien nog niet echt veel gereden, 'work in progress'.
Die van mij is ook al eens schoongemaakt. Twee weken nadat ik de auto kocht heeft de garage m schoongemaakt. Dat heeft geholpen en ik heb er bijna een jaar geen noemenswaardige problemen mee gehad.
Daarna begon het geemmer weer ;)
In mijn geval heeft het schoonmaken tot uitstel van vervanging geleid.
Hallo Maikel,
Wat je hiervoor meldt is nieuw voor mij. Ik zal het eens aankijken hoe het zich ontwikkelt, wij hebben twee 850's met AT in de familie en er is één aangepakt. Dat is een GLT met LPG (GLPGT ;D ) dus als het niet echt standhoud dan weten we dat heel snel.
Als het bij jou zo gaat als bij mij kun je het beste vanaf nu elke maand een tientje opzij leggen ;D
Vanmorgen heb ik de schakelstandensensor vervangen en vond 't een simpel klusje. Ik moest wel nog een Samco-slang die naar de intercooler gaat even weghalen omdat ik er anders niet goed bij kon.
Het lastigste was nog die *&%&^$% stekker uit elkaar halen.
Ik heb de sensor gekocht bij estateservices en ze hebben er nog netjes een goede handleiding bij gedaan.
Al is dat eigenlijk niet eens nodig. Gewoon een kwestie van goed kijken wat je doet, dan kan er weinig verkeerd gaan ;D
Eindelijk doen de achteruitrijlichten het weer :D
Ja het lastigte is nog eigenlijk de peilstokbuis...
Heb je die helemaal eruit gehad? Heb ik niet gedaan, ik heb de bout er onderuit gewurmd 8)
Citaat van: mehn op 13-05-2006 14:22:13
Ja het lastigte is nog eigenlijk de peilstokbuis...
Heb je die helemaal eruit gehad? Heb ik niet gedaan, ik heb de bout er onderuit gewurmd 8)
;D ;D Ik heb de peilstok iets weggedraaid, zodat ik bij de bout kon.
Citaat van: elianmars op 13-05-2006 14:27:08
Citaat van: mehn op 13-05-2006 14:22:13
Ja het lastigte is nog eigenlijk de peilstokbuis...
Heb je die helemaal eruit gehad? Heb ik niet gedaan, ik heb de bout er onderuit gewurmd 8)
;D ;D Ik heb de peilstok iets weggedraaid, zodat ik bij de bout kon.
Ah ok, dat kan ook nog natuurlijk ;D
Peilstokbuis bedoel ik trouwens. Alleen de peilstok zal weinig nut hebben.... ::)
Citeer1. Gaan de achteruit rijlichten branden wanneer de automaat in de R stand staat.
2. De auto moet starten in de N neutraal stand.
Op deze 2 punten is mijn saffron dus op een sleuteldag getracht af te stellen met hulp van de chef werkplaats (William bij Hooftman). Dat lukte dus niet. Of..de achteruitrijlichten deden het niet Of... hij startte niet in de N-stand (P-stand wel). Nu doen de a-lichten het nog steeds niet maar hij schakelt probleem- en schokloos.
Zou het toch een nieuwe standensensor vereisen om alles te laten werken zoals het moet? Of ligt het aan wat anders? William zei het maar zo te laten en evt. een lichtknopje te monteren als ik achteruit rijd.
Als ik het goed begrijp is er dus geen nieuwe sensor in gegaan?
Als dat zo is, zou ik toch een nieuwe (laten) monteren, dan is het probleem over.
De achteruitrijlichten doen het bij ons weer en starten in "N" gaat zonder problemen.
Zo, nu ben ik ook 'lid van de PNP- club'. Afgelopen woensdag -midden in de herfstvakantie- bij Estateservices een schakelaar gehaald. Mét clubkorting...
Dank zij de prima 'how-to' (:eusa_clap: konniekip :eusa_clap:) duurde het een kleine 2 uur voordat alles (weer) zat. Natuurlijk is het uit elkaar halen van de luchtbuis naar de intercooler is een extra tje maar bied als voordeel dat je ook eens kan zien hoeveel olie er in het inlaatkanaal is geblazen.... (viel mee, trouwens..)
Mijn tip voor het demonteren van het contactblok te zorgen voor VEEL LICHT zodat je het @#*$%#@- lipje aan de achter-/bovenkant goed ziet en gebruik een powergrip(je) op de onder-/voorkant om het stekkerblok omhoog te trekken.
Dan. Het is verbijsterend hoeveel verschil het vervangen van de schakelaar maakt.
De bak werkt fluweelzacht, onmerkbaar. Natuurlijk hielp de nieuwe olie die ik in july erin heb gedaan al, maar dit maakt het echt àf.
Duss:
Doet je automaat het aarzelend als-ie koud is?
Branden je achteruitrijlichten niet altijd?
Kun je niet zonder knippererende pijlen in 'L' rijden?
Vervangen dan die schakelaar!
Citaat van: JaapT5 op 30-10-2006 15:10:03
Duss:
Doet je automaat het aarzelend als-ie koud is?
Branden je achteruitrijlichten niet altijd?
Kun je niet zonder knippererende pijlen in 'L' rijden?
Vervangen dan die schakelaar!
ook als foutcode 3-2-2 blijft terugkomen.
mijn schakelaar zat vandaag in de bus, ook van estate service, en mét handleiding nog wel. :D
Wij hebben de sensor afgelopen somer vervangen, maar komen alsnog niet van het oranje knipperende peiltje af.
Start wel in N en achteruit rijlichten werken ook.
Is er iets voor om de sensor is goed af te stellen? Of kan iemand van hier dat?
Citaat van: S. Brouwer op 30-10-2006 18:31:15
Is er iets voor om de sensor is goed af te stellen? Of kan iemand van hier dat?
Citaat van: S. Brouwer op 07-01-2006 21:16:59
Citaat van: Frisian850Cruiser op 07-01-2006 21:09:09
Waarvoor dient het afstelgereedschap?, bij estateservices zeggen ze dat het niet nodig is?
die dient om de sensor op de juiste plaats te zetten.
maar als je kijkt/aftekent hoe de oude sensor stond kan je de nieuwe sensor meteen op de juiste plaats zetten.
om daarna te controleren of de sensor op de goede plaats staat zijn er een 2 tal punten die je moet controleren. Dit lijkt me ook aan te raden wanneer je wel het tooltje gebruikt.
;D
ehh, droog
topic kwam me al bekend voor maar zat niet op te letten.
Dan maar op zoek naar dat sleuteltje.
Of iemand moet m over hebben en kwijt willen dan graag pb'tje
Citeerook als foutcode 3-2-2 blijft terugkomen.
mijn schakelaar zat vandaag in de bus, ook van estate service, en mét handleiding nog wel.
@Ludo: 3-2-2 zegt mij (gelukkig) niets; mijn MY96 heeft dat OBD-II achtige systeem en dat heeft zo z'n eigen codes.
Wanneer na de wissel van de schakelaar 3-2-2 terugkomt dan weet je tenminste zeker dat het niet in de schakelaar zit... toch..? 8)
Succes met de reparatie, in ieder geval!
Citaat van: JaapT5 op 30-10-2006 23:06:51
mijn MY96 heeft dat OBD-II achtige systeem en dat heeft zo z'n eigen codes.
maakt niet uit, OBD-I of II.
de storingen én codes zijn hetzelfde. ;)
Citaat van: JaapT5 op 30-10-2006 23:06:51
Wanneer na de wissel van de schakelaar 3-2-2 terugkomt dan weet je tenminste zeker dat het niet in de schakelaar zit... toch..? 8)
nee, dat is niet altijd zo, als de schakelaar niet goed afgesteld is komt de code ook terug.
Citeerde storingen én codes zijn hetzelfde.
Sorry ...maar: de storing is dezelfde, de code is anders (in mijn auto, dan).
De meest voorkomende storing na het inschakelen van '3' of 'L' was in mijn auto OBD II code
P0705 + knipperend pijltje. Dit zou in de OBD I
3-1-3 - Gear position sensor Signal incorrect geweest zijn.
De genoemde 3-2-2 zou in OBD II overeenkomen met
P0732 Incorrect gear ratio Kan me (nu) goed voorstellen dat de 3-2-2 foutmelding bij een op zichzelf goed werkende maar onjuist afgestelde schakelaar voorkomt, net als 3-1-3 overigens.
Ik gebruik voor het uitlezen een ELM-scan interface met Scantool 1.08 software. De vertaling van de OBD- naar volvo codes komt uit m'n amerikaanse servicemanual 'n verzameling
.pdf - bestanden.
Citaat van: JaapT5 op 01-11-2006 22:23:35
... Kan me (nu) goed voorstellen dat de 3-2-2 foutmelding bij een op zichzelf goed werkende maar onjuist afgestelde schakelaar voorkomt, net als 3-1-3 overigens.
precies, 3-1-3 en 3-2-2 is zo goed als hetzelfde.
het heeft in beide gevallen te maken met het ontvangen van signalen door de ecu,
veroorzaakt door de standenschakelaar.
dus ook bij een goed afgestelde schakelaar, als je deze codes krijgt, is vervangen de enige oplossing... ;)
O.K.. Dus mijn enthousiaste conclusie na het vervangen van de SchStSensor was te absoluut geformuleerd. ::) Dat verdient een bijstelling, daar gaat-ie dan:
"Duss:
Doet je automaat het aarzelend als-ie koud is?
Branden je achteruitrijlichten niet altijd?
Kun je niet zonder knippererende pijlen in 'L' rijden?"
-Lees dan dit hele topic zorgvuldig door.
-Lees de foutcodes uit
-Noteer de foutcodes
(bij auto's met OBD-I: voer de functietesten uit)
-reset de foutcodes, maak een proefrit, lees foutcodes uit
* OK? einde, anders:
-Meet electr. verbindingen en componenten na
-Overweeg dan de gevonden resultaten zorgvuldig
-Begin met de afstelling van de schakelaar te controleren en evt. te corrigeren
-reset de foutcodes, maak een proefrit, lees foutcodes uit
*Nu OK?: einde,
*anders: Vervang de schakelaar
-reset de foutcodes, maak een proefrit, lees foutcodes uit
*Nu OK?: einde,
*anders: vervang/reviseer de transmissie ??
Citaat van: JaapT5 op 04-11-2006 10:13:42
*Nu OK?: einde,
*anders: vervang/reviseer de transmissie ??
nee dat is té drastisch. :evil:
Citeernee dat is té drastisch.
Oh.. maar wat dan wel ???
Je zult in dit stadium er niet meer komen met 'hopen dat het beter wordt, tóch..
nouja het is te verstaan wat je met reviseer bedoeld.
voor de genoemde codes moet je het in de standenschakelaar zoeken.
anders moet een euvel gezocht worden door middel van de foutcodes.
in héél veel gevallen zit een bakprobleem in de omvormer óf een solenoid. (praat maar eens met revisiebedrijven)
dit valt eigenlijk ook wel onder revisie, maar die kosten wegen niet op tegen een volledige (onnodige) revisie of vervanging van de bak.
een solenoid kost doorgaans 100 euro, een omvormer tussen 500 en 600 euro.
Als je op volvospeed.com leest, zie je dat de solenoids (of magneetkleppen in goed Nederlands) ook wel eens stuk gaan. Het benaderen van de console waar die kleppen achterzitten vereist volgens mij wel dat het subframe wegmoet... :-\
Citaat van: konniekip op 05-11-2006 11:46:46
Het benaderen van de console waar die kleppen achterzitten vereist volgens mij wel dat het subframe wegmoet... :-\
nee, als je de accu en accuplaat wegneemt kom je d'r een heel stuk makkelijker bij.
Heb deze week de schakelstandensensor laten vervangen bij mijn garage. En ook laten flushen. Het probleem is nu dat de auto niet meer in de N-stand kan starten. Wat is er mis gegaan? Niet goed afgesteld? Eerder in dit topic wordt met nadruk gezegd dat de auto in N moet straten, omdat de sensor anders niet goed zit. Klinkt heel logisch, maar het zit dat precies ???
Dank vast!
Klopt. De auto moet starten in P en in N.
Het kan idd zo zijn dat de schakelstandensensor of hoe je m ook wilt noemen niet helemaal goed staat. Probeer de hendel in de auto eens een héél klein beetje richting D of juist R de zetten terwijl je de sleutel omdraait (voet op de rem!). Als ie dan wel start moet de sensor iets bijgesteld worden.
Nee dat lijkt me niet, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van ;)
Tsja die stekker...als je eenmaal weet hoe het moet is het geen probleem ;D
Nog een tip om die beroerde stekkers uit die contactdoos te krijgen: ik heb in één van de gaatjes waar geen pinnetje uitsteekt, een schroefje gedraaid om wat extra houvast te krijgen. Op deze manier kreeg ik 'm redelijk snel los. Wel oppassen dat je de boel niet kapot draait natuurlijk.
Dat wordt een leuk klusje, :P
hoorde van een bekende dat ook de o-ring op de as vervangen moet worden is dit zo? of te wel hebben degene die het al gedaan hebben de o-ring vervangen? ???
groetjes rijk :eusa_whistle:
Citeer
hoorde van een bekende dat ook de o-ring op de as vervangen moet worden is dit zo? of te wel hebben degene die het al gedaan hebben de o-ring vervangen? ???
Nee, heb ik niet gedaan, had er ook nog niet over gehoord moet ik zeggen.
Meteen nog even een andere tip: zorg dat je de peilstok van de automaat goed op z'n plaats terug duwt nadat je 'm opzij gedrukt hebt om de nieuwe switch te plaatsen. Ik heb een tijdje wat automaatolie verloren via de onderkant van de peilstok. (en was al bang dat er een aandrijfaskeerring lekte...)
Veel succes!
Even een vraagje:
Als ik de kickdown gebruikt heb, doet de automaatbak even later raar. Het lijkt wel of 'ie zich verslikt en eventjes in neutraal schiet. Dit gebeurt als de bak alweer opgeschakeld heeft na het gebruik van de kickdown.
Kan dit te maken hebben met de schakelstandensensor? Die is overigens pas afgelopen mei vervangen.
Alvast bedankt!
Heb je foutcodes?
Gr ;)
Nee, nog niet. Ik zal proberen of ik morgen wat kan uitlezen, maar ik dacht dat dit misschien iets was wat vaker voorkomt. (en dat het dus niet iets ernstigs is.... :eusa_pray:)
Ik heb zojuist even de foutcodes uitgelezen, maar ik denk dat het allemaal oude codes zijn. Er gaan namelijk geen lampjes branden van de ECC of ABS en het ABS werkt ook gewoon. Op A1 kreeg ik geen foutcodes, dus het lijkt of er niets aan de hand is?? Dit kreeg ik:
A3:
2-1-1 Sensor linker voorwiel, signaal ontbreekt bij start
2-1-3 Sensor linker achterwiel, signaal ontbreekt bij start
2-1-4 Sensor rechter achterwiel, signaal ontbreekt bij start
1-4-1 Storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding
A7:
1-2-2 Sensortijd motortemperatuur te lang
B1:
1-4-5 Onjuist stuursignaal vanaf luchtverdelingsregelaar
4-1-4 Aanzuigventilator binnentemperatuursensor bestuurderskant vastgelopen
4-1-7 Aanzuigventilator binnentemperatuursensor passagierskant vastgelopen
Iemand die misschien weet wat er dan mis kan zijn? ???
Citaat van: --BUMP-- op 07-01-2009 19:48:27
Iemand die misschien weet wat er dan mis kan zijn? ???
Nee, maar de foutcodes kun je gewoon resetten. Over een paar weken kijken welke terugkomen.
Gr ;)
Ik ben nu even bezig met het vervangen van de PNP switch van de T5 van de buurman, maar de moer op de bakas is gecorrodeerd zit letterlijk moervast. :o
Ik heb 'm even een paar keer in de kruipolie gezet, maar zit nog steeds vast.
Mijn vraag:
Hoeveel newtonmeter kracht kan die bakas ongeveer hebben?
De bout is los, aanhouder wint ;D Maar nu het gemartel met die onnozele stekker. Even in de WD40 gezet, maar ik krijg het gedeelte van de PNP switch er niet 'uitgepulkt'. Wie verzint zo'n constructie ???
Hans
stekker:
er zit een klein lipje dat je omhoog of naar beneden moet drukken...
Zit met hetzelfde probleem heb alles maar weer terug in elkaar gezet ???
Is het dat blauwe naar beneden drukken , datgeen wat je net kan zien?
Heb de schakelstandsensor vervangen.
Dit viel best mee nu ik weet hoe de stekker uit elkaar moet.
De stekker gewoon vast laten zitten met die 2 bouten en met punt tangen trekken en aan de andere kant met een kleine schroevendraaier duwen.. :eusa_doh:
Citaat van: thedoctor op 11-01-2010 19:58:22
De stekker gewoon vast laten zitten met die 2 bouten en met punt tangen trekken en aan de andere kant met een kleine schroevendraaier duwen.. :eusa_doh:
Ja als de uitvinder niet had gestudeerd tot z'n 30 jaar, had ie dit nooit klaargekregen. ;D
Heb nog gezocht maar kan geen studie stekkerbedenker vinden ::)
Citaat van: A3GLT op 10-03-2008 08:47:08
Meteen nog even een andere tip: zorg dat je de peilstok van de automaat goed op z'n plaats terug duwt nadat je 'm opzij gedrukt hebt om de nieuwe switch te plaatsen. Ik heb een tijdje wat automaatolie verloren via de onderkant van de peilstok. (en was al bang dat er een aandrijfaskeerring lekte...)
Da's een hele goeie tip idd!
Gr :eusa_shifty:
Citaat van: thuur op 16-01-2010 17:46:12
Citaat van: A3GLT op 10-03-2008 08:47:08
Meteen nog even een andere tip: zorg dat je de peilstok van de automaat goed op z'n plaats terug duwt nadat je 'm opzij gedrukt hebt om de nieuwe switch te plaatsen. Ik heb een tijdje wat automaatolie verloren via de onderkant van de peilstok. (en was al bang dat er een aandrijfaskeerring lekte...)
Da's een hele goeie tip idd!
Gr :eusa_shifty:
:eusa_shhh: ;D
Ow, dus de volgende keer let je daar op, Thuur?
;D
Citaat van: rogerV701998 op 16-01-2010 17:54:09
Citaat van: thuur op 16-01-2010 17:46:12
Citaat van: A3GLT op 10-03-2008 08:47:08
Meteen nog even een andere tip: zorg dat je de peilstok van de automaat goed op z'n plaats terug duwt nadat je 'm opzij gedrukt hebt om de nieuwe switch te plaatsen. Ik heb een tijdje wat automaatolie verloren via de onderkant van de peilstok. (en was al bang dat er een aandrijfaskeerring lekte...)
Da's een hele goeie tip idd!
Gr :eusa_shifty:
:eusa_shhh: ;D
;D :eusa_clap:
Ik heb het voor mijn T5 automaat 1994 weten op te lossen, ik ben begonnen met versnellngspook 20 keer open neer laten gaan werkte ff toen elke keer bij start in elke versnelling 5 sec laten staan om vervolgens naar N te gaan en hem daar 10sec of meer in te laten staan voor ik hem in de D zette.
Ik heb getwijfeld om de standen schakelaar te wisselen niet om de dineros maar om de oplossings kwaliteit van het forum te zien.
Mijn at 4 bak heeft plots een tijd met nood loop gehad bij start, wat duid op motor is nog koud 60 sec noodloop programma of iet dergelijks.
Toen kwam er bij dat deze na schuren van abs 30 km-pu te hebben bereikt de bak steeds vaker niet schakelen wilde.
Ik heb er nieuwe versnellingsbak olie in laten doen en een gewone-of pignon keering aandrijf kant motor laten vervangen.
Als een vrolijke bij schakel ie op en af snel en langzaam.
Huh, wat zeg je nu ? Snap er totaal helemaal niets van :(
Hij is tevreden? :eusa_think:
Interessant onderwerp. Momenteel heb ik namelijk een probleem met m'n versnellingsbak (automaat) van m'n V70 2.5 10V op LPG die zo'n 320.000 km heeft gereden. Sinds een aantal weken heb ik af en toe het probleem dat de auto slecht wegtrekt vanuit stilstand, maar wat ik vaker heb is als de auto rolt/rijdt met zo'n 20 km/u en ik geef gas er een soort van stotter onstaat, hij reageert dan nauwelijks op het gas en pakt een paar seconden later weer normaal op. Omdat ik zelf het idee had dat het probleem in de olie zou zitten heb ik gepeild en vond het niveau te laag, naar de dealer gereden waar 0,7 liter is bijgevuld. Bij het peilen had ik gezien dat de olie behoorlijk zwart was, maar niet verbrand rook. Na een prijsopgave bij de dealer voor het spoelen heb ik de Volvo-specialist gebeld waar ik vaker kom en een afspraak gemaakt voor het spoelen, dit kon helaas pas een maand later. Inmiddels is de bak gespoeld maar het probleem niet verholpen, ze hebben helaas niet proefgereden en dus ook niet ervaren wat ik ervaar. Nogmaals, ik heb het probleem niet altijd, maar naar m'n idee steeds vaker.
Gisteren naar een andere specialist gereden die even heeft proefgereden en de computer heeft uitgelezen, hij had de volgende conclusies; Storing in de 1e versnelling en een foutmelding voor de lambda-sonde, maar zou normaal zijn voor auto op LPG. Verder had hij geconstateerd dat de kick-down niet of niet altijd werkt. Diagnose, bak kapot of bakschakelaar kapot. Mijn vraag is nu, hoe kun je het verschil tussen beide te weten komen, ofwel, is er een mogelijkheid te controleren of de bakschakelaar zelf kapot is? Ik heb op het forum wat gelezen over de pook heen en weer schuiven, dat zal ik nog eens proberen, verder begrijp ik dat de auto moet starten in N, zal ik ook eens doen, zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
Citaat van: V70 1999 op 29-05-2010 10:39:59
een foutmelding voor de lambda-sonde, maar zou normaal zijn voor auto op LPG.
Waarom zou dat normaal zijn?.
Bij een lpg installatie die lambda geregeld is, is de lambdasonde net zo belangrijk als dat benzine de hoofdbrandstof is.
De afstelling van de schakelstandsensor, kan voor een zeer vervelend rijgedrag verantwoordelijk zijn.
Goede vraag, geen idee, ik ben er maar even vanuit gegaan dat wat hij zei de waarheid is, maar zou dat een oorzaak kunnen zijn voor het probleem? Overigens is het een LPI installatie van Vialle.
Dat kan zeker een probleem zijn.
Heb je foutcodes op de lambda?.
De lambdasonde is zoals ik al zei, zéker belangrijk als je een LPi installatie hebt.
Verwijder ze maar eens, en je motor doet niks meer...
Volgende keer beter een goeie garage/specialist zoeken, die kennis van zaken heeft!.
Nog een vraag, doet dit probleem zich enkel voor bij koude motor, of ook als ie warm is?.
Bij zowel koude als warme motor. Wat ik zelf vreemd vind is dat er zowel olie bijgevuld kon worden, zo'n automaat kan toch zelf geen olie verbruiken ofwel? Lijkt mij dan dat 'ie ergens olie verliest.
Wat betreft specialisten, woon in Nijmegen, heb je nog goede tips? Ben nu bij twee specialisten geweest, eerlijk is eerlijk, een definitieve diagnose is nog niet gesteld, degene die de bak heeft gespoeld belt me nog, is nu erg druk en zou nog nadenken over het probleem.
Foutcodes heb ik niet, specialist heeft ze uitgelezen. Vervolgvraag is nu hoe kan ik vaststellen of uitsluiten dat de lambdasonde het probleem veroorzaakt?
Ik bedoelde natuurlijk zoveel olie i.p.v. zowel olie.
Dat je bakolie moest bijvullen is inderdaad vreemd.
Zekers als je bak van onderen droog is, en geen plasje(s) onder de auto ziet.
Ik heb bij het bijvullen dan ook vraagtekens...
Ben niet bekend in Nijmegen, maar er is hier vast wel iemand die een antwoord heeft.
Een goeie specialist moet een lambda kunnen meten, en/of een CO meting kan ook al veel verhelderen.
Citaat van: V70 1999 op 29-05-2010 12:06:16
Wat ik zelf vreemd vind is dat er zowel olie bijgevuld kon worden,
Hoe is de olie gepeild?
Olie is volgens mij volgens de juiste procedure gepeild in mijn bijzijn door een monteur bij de Volvo dealer. Dus vlakke ondergrond, pook door alle versnellingen, 2 min wachten, bak was op temperatuur en aan de HOT zijde van de peilstok gemeten.
Vanwaar je vraag?
Zojuist even gereden, wat conclusies:
-achteruitrijlichten branden, parkeersensoren (volgens mij daarop aangesloten) reageren ook direct
-starten in N gaat prima
-inderdaad ook bij koude motor (auto rijdt dan volgens mij nog op benzine) hetzelfde probleem
Nadat ik op twee minirotondes weer het probleem constateerde de auto aan de kant gezet en de pook een keer of 20 heen en weer door alle versnellingen en weer de rotondes over, geen verschil, probleem blijft.
Volgens het instructieboekje is het zo dat als de automaat in W(interstand) staat en de automaat in 3 de 2e versnelling is vergrendeld, omdat ik zeker wilde weten of het probleem alleen in de 1 of ook in andere versnellingen zat dus de automaat in W en in 3 gezet, probleem blijft hetzefde. Conclusie, probleem zit niet alleen in 1e versnelling.
Verder probleem geconstateerd dat de Volvo specialist vrijdag constateerde, bij lage versnellingen kick-down intrappen en er gebeurt (vrijwel) niets. Echter, bij hogere versnellingen werkt 'ie probleemloos.
Nog iemand tips of suggesties?
Een probleempje met een benzine 850R automaat.
Nu heb ik onlangs gehad dat de auto niet wilde starten in de D en in de N.
Dan sta je best rot in Frankrijk bij de benzine pomp.
Maar goed na een paar keer heen en weer met de automaat starte hij wel.
Denk zelf aan de PNP standen schakelaar al heb ik ook het lamda lampje branden.
Uitlezen is denk het beste. En ja die standen schakelaar ook maar vervangen.
Of kan het ook die lamda sensor zijn waardoor hij niet wil starten ??
Citaat van: Antonie op 07-06-2010 10:00:44
Of kan het ook die lamda sensor zijn waardoor hij niet wil starten ??
Eerst maar eens foutcodes laten uitlezen.
* meld zich. Af en toe brand de achteruitrijverlichting niet. Bak schakelt voor de rest goed en ik heb geen foutcodes. Binnenkort maar een nieuwe PNP switch bestellen ...
is er iemand die me wil of kan helpen met het inbouwen van een pnp switch schakelaar in de buurt van hengelo (ov) of is het dealer werk??
Is het artikel nr van het afstel tooltje hier bekend?
Of is er iemand in de regio Noord-Holland in bezit van het tooltje die hem uit zou willen lenen?
(http://www.volvo850forum.nl/Themes/classic/images/dutch/search.gif) -> zoek naar: afsteltool pnp...
1é hit:
Citaat van: rogerV701998 op 06-01-2010 15:13:32
9995475 Kaliber (afsteltool pnp swich) € 28,38
:D
Citaat van: S. Brouwer op 26-06-2011 12:22:14
Is het artikel nr van het afstel tooltje hier bekend?
Of is er iemand in de regio Noord-Holland in bezit van het tooltje die hem uit zou willen lenen?
Even een schuifmaat vlak liggend op de platte kanten van het asje zetten geeft precies dezelfde indicatie als dit tooltje.
Citaat van: -D©©©L- op 26-06-2011 12:47:16
Even een schuifmaat vlak liggend op de platte kanten van het asje zetten geeft precies dezelfde indicatie als dit tooltje.
Inderdaad: ;D
(http://img109.imageshack.us/img109/2614/p1040919v.jpg)
Zie ook:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,34004.msg776479.html#msg776479
Citaat van: rogerV701998 op 26-06-2011 17:28:36
Citaat van: -D©©©L- op 26-06-2011 12:47:16
Even een schuifmaat vlak liggend op de platte kanten van het asje zetten geeft precies dezelfde indicatie als dit tooltje.
Inderdaad: ;D
http://img109.imageshack.us/img109/2614/p1040919v.jpg
Zie ook:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,34004.msg776479.html#msg776479
Lijkt me duidelijk!
Ik zal hem van de week even controleren!
einde bak komt in zicht! heb ook deze foutmeldingen gehad + bak in noodloop op onregelmatige momenten.
na +/- 70.000km toch een donateur moeten zoeken om de kosten enigzins te drukken.
Dit topic gaat over de schakelstandensensor en mogelijk optredende storingen hierdoor. Dit betekent nog niet het einde van je bak ;)
no problemo, had ingepikt op de foutmeldingen.
Heeft iemand misschien nog de foto's van konniekip?
Het vervangen van de schakelstandensensor staat voor volgende week op de agenda.
Op zich zit er bij de switch van ES een duidelijke handleiding maar wat extra foto's ter referentie kan natuurlijk nooit kwaad.
Afgelopen zaterdag de schakelstandensensor vervangen.
Prima klusje om als sleutelamateur te doen.
Ben er denk ik in totaal een uur mee bezig geweest.
Het afsteltooltje heb je helemaal niet nodig, de bovengenoemde methode met de schuifmaat gaat prima:
- Bak in N
- Schuifmaat op het asje
- de sensor uitlijnen op het merkteken.
Hallo mijn bak schakeld niet altijd soepen.
Bij wat meer vermogen, en soms doet hij het goed.
Ik heb al een olie wissel gedoen en diverse steunen vervangen.
Kan het eventueel de schakelstandensensor zijn?
Gr danny
Citaat van: Danny op 05-10-2011 23:05:09
Hallo mijn bak schakeld niet altijd soepen.
Bij wat meer vermogen, en soms doet hij het goed.
Ik heb al een olie wissel gedoen en diverse steunen vervangen.
Kan het eventueel de schakelstandensensor zijn?
Gr danny
Het kan ja.
Gr :eusa_think:
Citaat van: thuur op 06-10-2011 00:55:40
Citaat van: Danny op 05-10-2011 23:05:09
Hallo mijn bak schakeld niet altijd soepen.
Bij wat meer vermogen, en soms doet hij het goed.
Ik heb al een olie wissel gedoen en diverse steunen vervangen.
Kan het eventueel de schakelstandensensor zijn?
Gr danny
Het kan ja.
Gr :eusa_think:
Zal binnekort eens de auto een spoel beurt geven en dan een nieuwe schakelaar. gr
Door dit forum ben ik gelukkig aan een vree goeie technieker geraakt, mijn abs was stuk en mijn automaat kwam alle dagen in noodloop+lambda sonde lichtje brandde al meer dan een jaar.
Nu,ja na goede raad gevraagd aan velen hier op 850 en werd door iedereen naar ''THUUR'' verwezen.
Nam contact op met hem en ben daar vandaag geweest hij heeft alles gemaakt, ben er dan terug mee naar huis gereden zo'n 170 kilometers ( Gent ) en het is voor den eerste keer dat alles terug is als nieuw en zonder fout meldingen en of brandende lampje.
Proficiat THUUR en ik mag zeggen bedankt en jammer dat ik je niet vroeger kende.
Gringo
Mijn bak doet het prima, echter vandaag wil ik wegrijden en blijf ik staan, gas geven reageerde de motor niet op bleef stationair lopen, pijtje van de bak ging aan knipperde niet,bak stond in de D, ff de pook heen en weer gehaald en ik kon vertrekken. Werkt weer zoals het hoort.
Denk zelf dat het aan de kou ligt of zou toch de schakelstandensensor aan de beurt zijn?
Citaat van: hathü op 03-02-2012 14:25:51
Mijn bak doet het prima, echter vandaag wil ik wegrijden en blijf ik staan, gas geven reageerde de motor niet op bleef stationair lopen, pijtje van de bak ging aan knipperde niet,bak stond in de D, ff de pook heen en weer gehaald en ik kon vertrekken. Werkt weer zoals het hoort.
Denk zelf dat het aan de kou ligt of zou toch de schakelstandensensor aan de beurt zijn?
Gisteren wat het toch ook koud ;)
Ja eergisteren ook ;D. Maar eh omdat ie na het heen en weer halen van de pook wel weer als vanouds perfect schakelde vroeg ik me af of het aan de kou ligt, vorige winter vertoonde ie namelijk ook een keer dezelfde kuren. Mss pekelzooi op de switch. :eusa_doh:
Citaat van: hathü op 03-02-2012 14:39:19
Ja eergisteren ook ;D. Maar eh omdat ie na het heen en weer halen van de pook wel weer als vanouds perfect schakelde vroeg ik me af of het aan de kou ligt, vorige winter vertoonde ie namelijk ook een keer dezelfde kuren. Mss pekelzooi op de switch. :eusa_doh:
Vlgs mij komt met de kou het probleem idd iets eerder naar boven, had ik bij mijn vorige ook.
Toch het idee dat het aan de (afstelling) van de switch ligt.
Ik wacht het wel even af tis me nu te koud om te gaan knutselen.
De switch is dicht, er kan geen rommel in komen. Met dit weer werkt bijna alles slechter ;D
Gr ;)
Het volgende is me nu 3 keer overkomen. Automaat staat in P, wil starten: niks, alsof de automaat nog in D staat. Een paar keer de pook heen en weer 'et voila' weer starten. Is nu die schakelstandensensor naar z'n grootje? En is dat uit te lezen?
Citaat van: lebowski op 05-11-2012 10:16:48
Het volgende is me nu 3 keer overkomen. Automaat staat in P, wil starten: niks, alsof de automaat nog in D staat. Een paar keer de pook heen en weer 'et voila' weer starten. Is nu die schakelstandensensor naar z'n grootje? En is dat uit te lezen?
lijkt er wel op.
branden je achteruitrijlichten ook niet meer als je je schakelaar in de R zet?
paar keer heen en weer halen is een tijdelijke oplossing die een paar keer kan werken, beste oplossing is vervangen!
En koop een originele als je 'm gaat vervangen. Mijn immi switch was binnen de kortste keren kaduuk, goedkoop/duurkoop dus.
Citaat van: StefanCJ op 06-11-2012 10:16:27
En koop een originele als je 'm gaat vervangen. Mijn immi switch was binnen de kortste keren kaduuk, goedkoop/duurkoop dus.
welke imi ging er hoe snel kapot?
Scantech, 1,5 jaar.
Citaat van: spekkie99 op 05-11-2012 10:48:05
Citaat van: lebowski op 05-11-2012 10:16:48
Het volgende is me nu 3 keer overkomen. Automaat staat in P, wil starten: niks, alsof de automaat nog in D staat. Een paar keer de pook heen en weer 'et voila' weer starten. Is nu die schakelstandensensor naar z'n grootje? En is dat uit te lezen?
lijkt er wel op.
branden je achteruitrijlichten ook niet meer als je je schakelaar in de R zet?
paar keer heen en weer halen is een tijdelijke oplossing die een paar keer kan werken, beste oplossing is vervangen!
achteruitrijlichten doen het nog wel.
Op de eerste pagina van deze thread staat een how-to. Helaas geen plaatjes meer.
Weet iemand nog een andere how-to?http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=29930 (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=29930)
Laatst ook mijn PNP switch vervangen, niet evident als de lpg computer(kabels) er ook nog boven zitten...
De eerste poging ging uiteraard niet goed, na plaatsing even met startkabels eraan getest of de achteruitlichten het deden in R, was het geval, dus alles terug gebouwd ... start ie niet in N ... Arg@&?!* alles terug los om hem opnieuw af te stellen.
Ik heb uiteindelijk een pincet gebruikt om hem uit te lijnen (zag ik ergens op een ander forum), werkt prima
(http://home.scarlet.be/~spb15610/volvo/PNP%20switch.jpg)
Die pincet is wel een goede tip trouwens. Handig om te onthouden!
Als je het tooltje niet hebt (kost slechts origineel een tientje dus op dat bedrag maakt dat niet meer uit) kun je het ook gewoon met een schuifmaat doen. Hoef je niet bij moeders in de make-up doos voor der pincet ;D ;D
Ga dit weekend m'n PNP switch ook maar vervangen; de achteruitrijlichten branden niet altijd of flikkeren. Verder rijdt ie prima.
Nu heb ik niet de beschikking van zo'n handige tool, maar ik lees dat een pincet of schuifmaat ook werkt. Begrijp alleen niet helemaal hoe dit dan in de praktijk wordt gebracht. Kan iemand dat aan mij vertellen? ;D
Op de buitenkant van de PnP switch staat een markering, het asje moet hierin in lijn mee liggen (vandaar die tool en/of pincet of schuifmaat). Wanneer dit asje precies in lijn ligt staat de PnP goed afgesteld.
kan iemand hier nog enkele foto s uploaden van de werkwijzen ? de mijne heeft ook kuren af en toe heb al eens zitten kijken hoe die schakelaar eraf moet maar kom er geen wijs uit
Voor de stekker heb ik het plastic omhulsel verwijderd waar de draden binnenkomen in de stekker. daarna een beetje met een schroevendraaier ertussen en ondertussen met een pincet dat blauwe klemmetje wegdrukken. Binnen enkele minuten was hij uit elkaar..
Verder had ik niet de beschikking over het afstelgereedschap. Echter stond hier ergens een link hoe je hem zelf kan uitlijnen (Engelse website). Dat werkte perfect.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=29921
Zie voornamelijk die laatste foto.
Goedendag,
Ik heb de schakelstanden sensor vervanngen en m'n 850 doet het weer okee.
Nu nog de ODB resetten, want de foutcode 3-1-3 en 3-2-2 blijft er maar inhangen.....
Instructies gevolgd, maar lkrijg de codes er niet uit.
WIE heeft een (aanvulldende) TIP ??
Alvast bedankt, gr Roel
Citaat van: RoelvanHoof op 19-12-2018 10:27:01
Goedendag,
Ik heb de schakelstanden sensor vervanngen en m'n 850 doet het weer okee.
Nu nog de ODB resetten, want de foutcode 3-1-3 en 3-2-2 blijft er maar inhangen.....
Instructies gevolgd, maar lkrijg de codes er niet uit.
WIE heeft een (aanvulldende) TIP ??
Alvast bedankt, gr Roel
Gereset met led? lukte bij mijn ook niet altijd even goed. Heb nu zo een china delphi, deze werkt wel heel makkelijk (wel nog niet gebruikt om automaat te resetten)
Citaat van: de Boeing op 19-12-2018 10:42:50
Gereset met led? lukte bij mijn ook niet altijd even goed. Heb nu zo een china delphi, deze werkt wel heel makkelijk (wel nog niet gebruikt om automaat te resetten)
Gereset met led. Wat is dat? Ik heb een ODB 1 en ik kijk naar de rode knipperend lampje. Wat is een china delphi?
De LED is vast het rode lampje.
Resetten:
even in het kort
contact aan zetten
kort indrukken
code knippert
2x doen
dan langer dan 5 sec loslaten wachten tot led aan gaat en dan weer 5 sec (tijdens het branden van het led)
nu is de storing gewist...
Als het niet direct lukt even spelen met contact aan en uit en soms even starten.
ah, OBD1 dus, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Dit al doorgelezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html) ?
China (dus namaak) delphi: https://www.aliexpress.com/item/2018-TCS-CDP-PRO-plus-NEW-VCI-obd-obd2-obdii-scanner-2015-R3-keygen-for-delphis/32846262035.html (https://www.aliexpress.com/item/2018-TCS-CDP-PRO-plus-NEW-VCI-obd-obd2-obdii-scanner-2015-R3-keygen-for-delphis/32846262035.html). Maar dan heb je wel een volwaardige OBD(1.5/2) stekker nodig..
Citaat van: V70geRwin op 19-12-2018 11:04:54
De LED is vast het rode lampje.
Resetten:
even in het kort
contact aan zetten
kort indrukken
code knippert
2x doen
dan langer dan 5 sec loslaten wachten tot led aan gaat en dan weer 5 sec (tijdens het branden van het led)
nu is de storing gewist...
Als het niet direct lukt even spelen met contact aan en uit en soms even starten.
AHA! 2 maal dus! Ga het proberen. Thx!
Hoi allen (en met name de Twentenaren),
Weet iemand hier een goed bedrijf om de bak te laten flushen en dan meteen de PNP-switch te vervangen en af te stellen?
Zou het normaliter zelf proberen, maar vanwege een andere baan en minder tijd is dat niet de meest geweldige optie zeg maar.
Met iemand van hier meekijken en ondertussen voor wat te eten en drinken zorgen is overigens ook prima trouwens ;D
Citaat van: delarue op 03-01-2020 14:56:07
Hoi allen (en met name de Twentenaren),
Weet iemand hier een goed bedrijf om de bak te laten flushen en dan meteen de PNP-switch te vervangen en af te stellen?
Zou het normaliter zelf proberen, maar vanwege een andere baan en minder tijd is dat niet de meest geweldige optie zeg maar.
Met iemand van hier meekijken en ondertussen voor wat te eten en drinken zorgen is overigens ook prima trouwens ;D
Hierin staat een adres: https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,88341.msg1785297.html#msg1785297 (https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,88341.msg1785297.html#msg1785297)