Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

Citaat van: )()()sT op 15-08-2020 21:18:07
Hoe is het afgelopen?

Na er weer een nieuwe waterpomp op te hebben gezet liep het koelwater er nog harder uit.....ergens bij de waterpomp, pfff
yaei heeft de auto opgehaald en zal er zich over ontfermen.
Vandaag foto's gezien: er zat nog veel pakkingresten waar op de plek waar de waterpomp zit, vooral bovenin, wat je dus niet goed kan zien. Dat is nu helemaal goed schoongemaakt.
Deze week zal duidelijk worden of hiermee het probleem is opgelost.

BR

blauweroffel

Drie jaar geleden heb ik een rode 855, 10 klepper, cadeau gekregen van Erik. Voorwaarde: niet slopen maar weer in orde maken. De motor was stuk, te heet geworden door ruim gebrek aan koelvloeistof
akkoord, en de auto bij een boer geparkeerd.
Daar heeft ie drie jaar gestaan, maar nu gaat t toch gebeuren: de harttransplantatie is aanstaande.
moet nog wel meer aan gebeuren: remmerij (heeft toch te lijden van drie jaar stilstand), leren interieur er in, richtingaanwijzers vervangen (zwemmen nu goudvissen in), poetsen (hij was echt rood drie jaar geleden).
Dan maar eens verder kijken: volans eronder, R bumper?
Op FB zal ik voortgang posten, hier foto's neer zetten is lastiger dan een motorswap (zei iemand die nog nooit een swap heeft gedaan..)

BR

T5-4life

Citaat van: blauweroffel op 01-10-2020 21:12:59
Na er weer een nieuwe waterpomp op te hebben gezet liep het koelwater er nog harder uit.....ergens bij de waterpomp, pfff
yaei heeft de auto opgehaald en zal er zich over ontfermen.
Vandaag foto's gezien: er zat nog veel pakkingresten waar op de plek waar de waterpomp zit, vooral bovenin, wat je dus niet goed kan zien. Dat is nu helemaal goed schoongemaakt.
Deze week zal duidelijk worden of hiermee het probleem is opgelost.

BR
Dan komt het vast weer goed.
Altijd met een spiegeltje controleren of alle pakkingresten weg zijn.
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

elmarconi

Citaat van: blauweroffel op 01-10-2020 21:20:22
Op FB zal ik voortgang posten, hier foto's neer zetten is lastiger dan een motorswap (zei iemand die nog nooit een swap heeft gedaan..)

Hoe moelijk kan het tegenwoordig zijn: je kunt gewoon bijlages toevoegen!
Druk niet op "verzenden", maar op "Bekijken", daarna op Bijlage en dan zie je het volgende scherm, waar je op het knopje "Bestand kiezen" drukt.
Voilá!
--
Autogas Inside . . .

blauweroffel



[/quote]
Citaat van: elmarconi op 01-10-2020 22:48:19
Hoe moelijk kan het tegenwoordig zijn: je kunt gewoon bijlages toevoegen!
Druk niet op "verzenden", maar op "Bekijken", daarna op Bijlage en dan zie je het volgende scherm, waar je op het knopje "Bestand kiezen" drukt.
Voilá!


Thx!
eerst even mn fotos op de comp zetten.

blauweroffel

pfffffff, en weg stof :D

Inmiddels de grijze XC verkocht, met 435 k mocht ie gaan want......
ik zag een XC in oceanrace uitvoering, open dak, zwart interieur, lpg en AT. Dat laatste was niet nodig, maar je kan niet alles hebben.
en met minder km's....slechts 408k.
hij is wel dorstiger dan de grijze (was MT). Als ik hier 1:8 mee rij, dan doe ik het goed. (de grijze redde ik soms 1:10)
Helaas blijkt nu (417k) een van de voorste aandrijfassen krom, want het ding trilt vrij behoorlijk, vooral heuvelop. Bij gas los is het meteen weg, dus 1 of beide aandrijfassen krom, wrschlk.

BR

Jerra

Past wel mooi bij je username  ;D sowieso een prachtige kleur voor de XC vind ik.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

elmarconi

Citaat van: blauweroffel op 17-11-2021 21:47:36
hij is wel dorstiger dan de grijze (was MT). Als ik hier 1:8 mee rij, dan doe ik het goed. (de grijze redde ik soms 1:10)

Op basis van bijna 200.000 km / 500 tankbeurten reken ik 1 op 7.7 uit.
--
Autogas Inside . . .

blauweroffel

Citaat van: Jerra op 17-11-2021 22:53:59
Past wel mooi bij je username  ;D sowieso een prachtige kleur voor de XC vind ik.

Mijn eerste was en blauwe/groene 855, heeeeeel lang geleden, vandaar mijn naam

blauweroffel

Citaat van: elmarconi op 20-11-2021 13:52:24
Op basis van bijna 200.000 km / 500 tankbeurten reken ik 1 op 7.7 uit.

Ik tank elke keer lpg en rij op de dagteller. En zo heb ik ook eens moeten constateren dat ik 1:7 niet haalde.......en met caravan er achter zullen we maar niet over hebben haha

BR

blauweroffel

#1195
Overigens sterke auto's......
Een week of wat geleden reed er een audi A6 tegen de achterkant aan. Ik stopte om voorrang te verlenen en de audi bestuurder kon nog wat uitwijken naar links en raakte de auto nog behoorlijk hard links achter op de bumper.
We moesten samen zijn spatbord (inde kreukels) van het wiel trekken, zijn bumper in de kreukels, koplamp kapot en motorkap ontzet.
Als je goed kijkt zit er een kras op de bumper van de XC :D :D

De expert geloofde het niet, (de audi heeft voor ongeveer 5000 euro schade). Bij mij is een torx van de skidplate los geschoten.

BR

blauweroffel

#1196
Vandaag bij fix and go de auto op de brug gezet.
Op de sloop twee goede assen gehaald en deze er in gezet. De rechter werkte prima mee, in no time verwisseld.
De linker was een kwaje. Die kreeg ik niet uit de versnellingsbak. Het schijnt dat de borgring om de as -die in de versnellingsbak steekt) met de opening omhoog moet. Dus de as voorzichtig ronddraaien en met wringijzer aan t werk en inderdaad, op gegeven moment ging t vrij gemakkelijk. Overigens bleek dit geen OEM onderdeel, de trillingsdemper ontbrak die om de as zit. Nu zit er weer een aandrijfas met trillingsdemper er in. (zou die daardoor zo geschud hebben?)

Helaas bij het terugmonteren van de fuseekogel on op de graagarm bleek het rubber kapot van de fuseekogel en de torx dolgedraaid. Ook bleek het rubber van de rechterdraagarm kapot.
Dus de auto op de brug laten staan, maadag maar afmaken met nieuwe draagarmen en nieuwe fuseekogels.

BR


Taranis

Citaat van: blauweroffel op 20-11-2021 18:53:49
Overigens sterke auto's......
Een week of wat geleden reed er een audi A6 tegen de achterkant aan. Ik stopte om voorrang te verlenen en de audi bestuurder kon nog wat uitwijken naar links en raakte de auto nog behoorlijk hard links achter op de bumper.
We moesten samen zijn spatbord (inde kreukels) van het wiel trekken, zijn bumper in de kreukels, koplamp kapot en motorkap ontzet.
Als je goed kijkt zit er een kras op de bumper van de XC :D :D

De expert geloofde het niet, (de audi heeft voor ongeveer 5000 euro schade). Bij mij is een torx van de skidplate los geschoten.

Herkenbaar. Mijn oude groene XC heeft destijds in Zwitserland een BMW achterop gehad. BMW (3-serie dacht ik, vrij nieuwe) moest weggesleept worden, van de XC was het achterlicht stuk en de bumperbevestiging maar de vakantie kon nog afgemaakt worden met wat duct tape.

Citaat van: blauweroffel op 20-11-2021 19:01:04
Helaas bij het terugmonteren van de fuseekogel on op de graagarm bleek het rubber kapot van de fuseekogel en de torx dolgedraaid. Ook bleek het rubber van de rechterdraagarm kapot.
Dus de auto op de brug laten staan, maadag maar afmaken met nieuwe draagarmen en nieuwe fuseekogels.

Dat klinkt als gedegen onderhoud :eusa_clap:

blauweroffel

Citaat van: Taranis op 22-11-2021 11:37:26

Dat klinkt als gedegen onderhoud :eusa_clap:

Ja, als de boel toch losligt...
Zo zie je maar, je komt altijd meer tegen dan je verwacht. Maar dat risico heb ik bewust genomen toen ik deze kocht.

BR

blauweroffel

Vandaag dus nieuwe draagarmen en fuseekogels gemonteerd.

Theorie: Op YT nog even gestudeerd.. :) 

Praktijk: de fuseekogels loshalen ging nog redelijk, behoorlijk vast, maar met een beetje geduld toch los.

Toen de assen weer loshalen....later bleek dat ik toch de rechteras uit elkaar had getrokken bij het terugmonteren :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: Stond niks van op het bestudeerde YT filmpje  :eusa_snooty: :eusa_snooty:

Draagarmen er onder uit, makkie, nieuwe terug monteren, gaat ook goed.
Nieuwe fuseekogels: dat is een precies werkje (voor je t weet zitten ze scheef), maar na een uurtje prutsen zaten die ook weer vast.

Vervolgens voorst twee bouten van de draagarm losgehaald en de fuseekogels in de draagarmen geplaatst, mbv domme kracht ging dat vrij simpel.
Vervolgens lang pen in voorzijde voorste bevestigingspunt en vervolgens in subframe gestoken. Mbv liftje wiel iets omhoog geduwd en tegelijkertijd lange pen horizontaal geduwd. Bout in andere gat gedraaid in draagarm, nog niet te strak.
Liftje iets verplaatst naar binnen en arm iets verder omhoog geduwd tot gat draagarm precies voor gat subframe zat. 2e bout er in en allebei vast met momentsleutel.
Nieuwe ring om buitenste stofhoes van rechterdraagarm, fusee kogels vastgezet, motorbeschermplaat eronder, assen vastgezet, wielen er op.

3 uur werk.
Maar niet uitgelijnd.......bij stevig remmen en stevig gas geven trekt auto naar rechts, stuur staat ook iets scheef.
Woensdag uitlijnen en toch maar even alle bouten nakijken.

BR