In navolging van het ICT hoekje wil ik bij dezen het elektronica hoekje opstarten.
Bedoeld voor elektronici, elektronica ontwerpvragen e.t.c.
Er zijn genoeg elektronici op dit forum, dus als we elkaar een beetje kunnen helpen is dat leuk.
Om maar meteen te starten:
Ik ben op zoek naar een geschakelde voeding, die aan alle green logo's voldoet dus vrijwel nul verbruik zonder belasting.
Ok makkelijk, de wensen 12V 30W.
Bouwpakket geen probleem.
Maar nu komt de plagerij ;)
-De behuizing moet te openen zijn want ik wel hem aanpassen naar 12,4 á 12,6V
ik ben naast automatiseerder elektronicus, dus wat reverse engeneering is voor mij geen punt.
-De behuizing moet een beetje toonbaar zijn in de woonkamer. Alu koelribben zijn te lelijk en in mijn ogen bij dit vermogen niet nodig.
Ik heb al aardig wat gezocht, ook bij ELV, Conrad maar nog niets gevonden.
Er zijn genoeg laptop (ja ook 12V) voedingen, maar allen dicht gevulcaniseerd.
Mocht je wat weten, hoor ik het graag,
Yits.
Heb je hier al gekeken?
http://www.mini-itx.com/ (aan de rechterkant mini-itx online store klikken)
Citaat van: viking_in_shorts op 28-01-2011 23:24:23
Heb je hier al gekeken?
http://www.mini-itx.com/ (aan de rechterkant mini-itx online store klikken)
Dank je,
ik zie daar inderdaad wat (12V, 5A), maar helaas moet de behuizing open gedremeld worden.
Bij gebrek aan beter wordt het zo iets, maar ik sta nog open voor andere suggesties.
Wat wil je ermee dan, voor je verlichting ?
Citaat van: pwassink op 29-01-2011 13:31:47
Wat wil je ermee dan, voor je verlichting ?
Inderdaad voor de verlichting.
Met pak hem beet 12,4 á 12,6V zit ik net wat lekkerder.
Uiteraard geschakeld i.v.m. rendement en afmetingen.
Citaat van: razorx op 29-01-2011 14:34:33
Citaat van: pwassink op 29-01-2011 13:31:47
Wat wil je ermee dan, voor je verlichting ?
Inderdaad voor de verlichting.
Met pak hem beet 12,4 á 12,6V zit ik net wat lekkerder.
Uiteraard geschakeld i.v.m. rendement en afmetingen.
Geen idee of er plek voor is, maar een "opengehakte" laptopvoeding kan je ook in een inbouwdoos kwijt met wat geknutsel,
Wel even de koeling in de gaten houden, maar daar zijn ook wel creatieve oplossingen voor te bedenken
mogelijk in de vorm van een wat dikkere alu blindplaat in de juiste kleur die dan ineens dubbeldoel wordt .. ;)
Dat ga ik maar eens proberen.
Bedankt!
Zoiets als dit?
http://nl.farnell.com/xp-power/dnr30us12/psu-din-rail-30w-12v/dp/1372694 (http://nl.farnell.com/xp-power/dnr30us12/psu-din-rail-30w-12v/dp/1372694)
Citaat van: jeroen74 op 29-01-2011 17:37:40
Zoiets als dit?
http://nl.farnell.com/xp-power/dnr30us12/psu-din-rail-30w-12v/dp/1372694 (http://nl.farnell.com/xp-power/dnr30us12/psu-din-rail-30w-12v/dp/1372694)
Leuk ding, maar meer voor in de meterkast qua looks. Anyway wel een leuke tip.
Ik zat even te spelen met de gedachte een tweede lichtnet van 12V DC te maken, maar dat gaat me te ver.
Zeker als je je aan de terechte wettelijke eisen houdt.
Geschakeld adaptertje opengedremelt. Er zit een TL431 in voor de feedback regeling.
Samen met twee weerstandjes 1k2 en 4k7 resp.
Een weerstandje van 56k parallel aan de 1k2 brengt me aardig in de buurt.
Dit adaptertje is klein genoeg. Alleen even checken of hij ook daadwerkelijk minder verbruikt met minder last.
Niet ieder geschakeld adaptertje is hier even net in.
Ik weet de exacte bedoeling niet... maar als je aan de primaire kant schakelt, is no-load-power niet zo belangrijk. Tenzij je natuurlijk aan de 12V kant wil schakelen.
Ik zit helaas aan de 12V kant te schakelen eh dimmen en schakelen.
Gedwongen door een afstand bedienbare dimmer voor de led verlichting.
Citaat van: razorx op 29-01-2011 22:29:27
Ik zit helaas aan de 12V kant te schakelen eh dimmen en schakelen.
Gedwongen door een afstand bedienbare dimmer voor de led verlichting.
Met dat in het achterhoofd kwam ik ook op die "doosgedachte"
Citaat van: pwassink op 29-01-2011 23:56:53
Citaat van: razorx op 29-01-2011 22:29:27
Ik zit helaas aan de 12V kant te schakelen eh dimmen en schakelen.
Gedwongen door een afstand bedienbare dimmer voor de led verlichting.
Met dat in het achterhoofd kwam ik ook op die "doosgedachte"
Er is niets fijners dan een doosgedachte in het achterhoofd.
Mijn lieverd had in een lade allerlei overtollige adapters opgeborgen.
Er zat een 12V 2A geschakeld adaptertje tussen. Zou plm. 3A moeten zijn voor maximale helderheid, maar
dat is echt te fel.
het is zo'n adapter met steker er direct aan.
Enfin de spanning omhoog gekrikt naar 12,6V, de 10m netsnoer als serieweerstand van plm. 0,05 Ohm laten werken.
De behuizing weer dichtgelijmd met twee componenten lijm.
Ik ben tevreden.
Gelukkig, er bestaat een electronica hoekje op dit forum :D
Ik heb een vraagje over een power supply uit de deurtelefoon van mijn moeder. Daar staat op de print een opdruk met o.a "94V - 0". Ik kom diezelfde opdruk op andere powersupply prints tegen, weliswaar met andere layout en afmetingen. Zijn ze dan wel uitwisselbaar, wil dit iets zeggen over de spanning, of is het een classificatie van een andere eigenschap?
Hier een voorbeeld van internet geplukt:
(http://assets.suredone.com/1742/media-photos/24121-pmc-jec-94v-0-fs181190-31-50297n01-125-vdc-power-supply-7.jpg)
94V-0 is een UL code die de mate van brandveiligheid van plastic aangeeft.
https://en.wikipedia.org/wiki/UL_94
Ik gebruik voor mijn led verlichting deze: http://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/telecom/380-av-825m.html
Citaat van: jeroen74 op 30-01-2016 23:41:20
94V-0 is een UL code die de mate van brandveiligheid van plastic aangeeft.
https://en.wikipedia.org/wiki/UL_94
Helder, dank je!
Leuk en thanks Jeroen en Henk! Ik denk dat er meer dan zat vragen zijn op dit vlak.
Vraagje over een relais. In de Peugeot 205 van vrouwlief zitten twee relais tegen het schutbord, eentje voor motormanagement/ontsteking en eentje voor de brandstofpomp.
Een van de relais is verdacht waarom de auto heel af en toe niet start. Het is G. Cartier relais nr. 03510, normaal maak/breekrelais maar dan met een weerstand over de spoel. Als ik het tenminste goed begrijp. Zoiets:
(http://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files//user2140/IMG0005.jpg)
Bron: http://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files//user2140/IMG0005.jpg
Ik kan dit relais niet nieuw vinden. Is zo'n weerstand noodzakelijk? Kan ik zo'n relais vervangen door een gewoon relais zonder weerstand of doe ik er goed aan te vervangen door bijv. :
http://www.rdae.nl/nl/275253-relais-wissel.html (http://www.rdae.nl/nl/275253-relais-wissel.html)
Volgens mij is het blauwe airco relaistje eenzelfde als degene die je nu laat zien....
Met weerstand. Kost niets extra en zit het zeker goed.
Citaat van: Dirk342 op 24-02-2016 21:36:47
Volgens mij is het blauwe airco relaistje eenzelfde als degene die je nu laat zien....
Dan heb je het over een in de Volvo toegepast relais Dirk?
Citaat van: jeroen74 op 24-02-2016 21:40:20
Met weerstand. Kost niets extra en zit het zeker goed.
Zo simpel kan een afweging zijn inderdaad ;). Ga ik doen.
Weerstandje dient voor het opvangen van de inductiepieken die de relaisspoel opwekt.
Citaat van: KIM op 24-02-2016 22:19:35
Weerstandje dient voor het opvangen van de inductiepieken die de relaisspoel opwekt.
Waarom wordt er niet altijd een relais met weerstand gebruikt? Anders gezegd, hoe maak je de keuze wanneer een relais met of zonder weerstand te gebruiken in een schakeling?
Geen idee. Als ik zou gaan speculeren zou ik zeggen dat het te maken heeft met de stroom die door de spoel loopt (en de magnetische kracht bepaalt).
Soms wordt een diode toegepast om hetzelfde te bewerkstelligen als met een weerstand.
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)
Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.
Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)
Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.
Citaat van: -D©©©L- op 24-02-2016 23:21:28
zoiets ? http://www.besteonderdelen.nl/valeo-1091941.html
dat is het equivalent.
Ah, helder thnx. Cartier = Valeo geworden, typenummer, kleuraanduiding en spec's komen overeen.
Maar ja, dan deze:
Citaat van: razorx op 24-02-2016 23:27:11
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)
Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.
Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)
Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.
Zou niks toevoegen dus, zo'n uitvoering met weerstand ??? Heb nu in de peugeot al een dag of twee een normaal relais zitten ter test. Er is verder nog niks stuk gegaan ;D
Citaat van: volvobug op 24-02-2016 23:39:04
Citaat van: -D©©©L- op 24-02-2016 23:21:28
zoiets ? http://www.besteonderdelen.nl/valeo-1091941.html
dat is het equivalent.
Ah, helder thnx. Cartier = Valeo geworden, typenummer, kleuraanduiding en spec's komen overeen.
Maar ja, dan deze:
Citaat van: razorx op 24-02-2016 23:27:11
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)
Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.
Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)
Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.
Zou niks toevoegen dus, zo'n uitvoering met weerstand ??? Heb nu in de peugeot al een dag of twee een normaal relais zitten ter test. Er is verder nog niks stuk gegaan ;D
Leve de normale logica. En time will tell ;).
Hoooo, een diode is niet de enige juiste methode.... weerstand, diode + zener, condensator met weerstand, of condensator+weerstand+diode. Voordeel van alleen een weerstand is dat de polariteit van de aansturing niet uitmaakt. Diode maakt het afschakelen trager. Zonder enige vorm van snubbing loopt de spanning ongecontroleerd op, en dan is er uiteindelijk iets wat mee moet geven, en dat is meestal dus de lucht tussen de contactjes van de schakelaar die dan ioniseert => vonk. Of natuurlijk een halfgeleider die poef zegt ;) Je kan de spanning gecontroleerd laten op lopen tot een specifieke waarde als de afschakelsnelheid van belang is (zeg een stappenmotor bijvoorbeeld, of een snelregelend electromagenetisch klepje dat met PWM aangestuurd wordt).
Ergo, zoals als veel dingen in de techniek, "it depends" ;)
Citaat van: jeroen74 op 25-02-2016 00:23:22
Hoooo, een diode is niet de enige juiste methode.... weerstand, diode + zener, condensator met weerstand, of condensator+weerstand+diode. Voordeel van alleen een weerstand is dat de polariteit van de aansturing niet uitmaakt. Diode maakt het afschakelen trager. Zonder enige vorm van snubbing loopt de spanning ongecontroleerd op, en dan is er uiteindelijk iets wat mee moet geven, en dat is meestal dus de lucht tussen de contactjes van de schakelaar die dan ioniseert => vonk. Of natuurlijk een halfgeleider die poef zegt ;) Je kan de spanning gecontroleerd laten op lopen tot een specifieke waarde als de afschakelsnelheid van belang is (zeg een stappenmotor bijvoorbeeld, of een snelregelend electromagenetisch klepje dat met PWM aangestuurd wordt).
Ergo, zoals als veel dingen in de techniek, "it depends" ;)
Maar dan heb je het over een weerstand of diode over de (hoe noem je dat) de "load" kant, niet over de spoel toch ?
De piek die je krijgt door het wegvallen van de spanning die de spoel in stand probeert te houden stop je met een diode over de spoel in een gelijkstroomkring. Een RL kring is in serie, en niet parallel dacht ik, maar het nog erg vroeg :-) en ik ken het alleen nog een beetje uit de schoolbanken.
En schop, maar weer eens een vraag in dit hoekje van het forum :D
Ik heb bij mijn moeder een motor van een toegangshek waarvan de glaszekering in de besturing klapt. Door omwisseling met een andere motor heb ik vastgesteld dat de besturing normaal werkt. De motor is dus verdacht en door een tijdelijk stuk kabel heb ik de (ondergrondse) aansluiting ook uitgesloten.
Het is mijn expertisegebied niet, maar het is een borstelloze elektromotor, dat wordt dus een kortsluitankermotor genoemd. Hij is ook nog in draairichting omkeerbaar.
De motor is aangesloten met drie draden bruin, zwart, blauw welke intern motor overgaan in resp. zwart, rood, wit.
Op weerstand doorgemeten ten opzichte van aarde (behuizing) meten alle drie de draden oneindig.
Onderling doorgemeten is
bruin-zwart oneindig
bruin-blauw oneindig
zwart-blauw 58 Ohm
Weet iemand wat hier normaal is of dat er iets duidt op sluiting?
???
welke spanning komt er uit de besturing en hoort er dus op de wikkelingen te staan als de andere motor aangesloten is ???
Citaat van: heutink op 17-03-2017 22:51:51
???
welke spanning komt er uit de besturing en hoort er dus op de wikkelingen te staan als de andere motor aangesloten is ???
Het is een 230 V motor, bedoel je dat?
Me moet tussen de kleuren weerstand meten.
Je motor draait nu op 1 fase waardoor de zekering knapt.
Als het goed is staat er 3 maal 400 volt op.
Tenzij er een condensator bij in zit, Dan kan het zijn dat hij werkt op 230 volt.
Citaat van: janpy op 17-03-2017 23:51:58
Me moet tussen de kleuren weerstand meten.
Je motor draait nu op 1 fase waardoor de zekering knapt.
Als het goed is staat er 3 maal 400 volt op.
Tenzij er een condensator bij in zit, Dan kan het zijn dat hij werkt op 230 volt.
Ja, start op met een condensator.
Wat je gemeten hebt aan weerstand, dat is neem ik aan zonder condensator, dus de kale motor.
Je motor loopt dan op 1 fase en nul ( bruin en blauw) in het stopcontact.
De ander fase word gemaakt door de condensator.
Door twee aders te wisselen op de motor draait hij de andere kant op.
Maar je zou tussen alle klemmen op de motor weerstand moeten meten, hoeveel hangt af van vermogen motor.
Je meet dan namelijk de spoelen door, weerstand is dus over de klemmen vrij laag voor gelijkspanning (je meter meet met gelijkspanning)
Zo te zien is dus de motor stuk, motor kan ook stuk gaan door een defecte condensator.
Hij start dan niet, maar er blijft wel stroom lopen, en dus verbrandt hij.
Ik zou dat ook controleren.
Ik begrijp dat hij met beide motoren niet draait, beide motoren zijn wel 220v?
Maak even een foto van de typeplaatjes van beide motoren
Groet Jan
Het gaat om deze eenheid: http://ditecautomation.co.uk/shop/cubic-6-unground-motor/ (http://ditecautomation.co.uk/shop/cubic-6-unground-motor/)
(http://ditecautomation.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/CUBIC6-720x625.jpg)
Type plaatje heb ik nu niet bij de hand. Ik heb inderdaad gemeten zonder condensator.
Citaat van: janpy op 18-03-2017 09:29:40
....
Maar je zou tussen alle klemmen op de motor weerstand moeten meten, hoeveel hangt af van vermogen motor.
Je meet dan namelijk de spoelen door, weerstand is dus over de klemmen vrij laag voor gelijkspanning (je meter meet met gelijkspanning)
....
Dat meende ik al te begrijpen, dat het gewoon spoelen zijn die ik doormeet. En omdat bijv. bruin - blauw oneindig meet, betekent dus dat het circuit onderbroken is, in dit geval dus stuk door doorverbranden?
Nog een aanvulling voor de volledigheid: de besturing heeft twee aansluitingen voor 2 motoren (linkerhelft en rechterhelft van het hek). De linkermotor klapt er steeds uit. Als ik de rechtermotor op de linkerbesturingprintaansluiting zet werkt deze combinatie gewoon. Vandaar de uitsluiting van de besturing.
Als je nu eens de linker en rechter motor meet, meet je verschil, dat zou wel moeten.
Er zouden nog eindschakelaars in de motor kunnen zitten, die de motor stop zetten.
Dan zou je dus verschil kunnen meten, dat kan ik vanaf hier niet zien.
Motor dus in de zelfde stand zetten bij het meten.
Motor zit niet vast?
Duur motortje trouwens
Citaat van: janpy op 18-03-2017 10:40:35
Als je nu eens de linker en rechter motor meet, meet je verschil, dat zou wel moeten.
Er zouden nog eindschakelaars in de motor kunnen zitten, die de motor stop zetten.
Dan zou je dus verschil kunnen meten, dat kan ik vanaf hier niet zien.
Motor dus in de zelfde stand zetten bij het meten.
Motor zit niet vast?
Duur motortje trouwens
Janpy allereerst zeer bedankt voor de reacties zover. Ja, duur motortje, reden waarom ik eerst probeer te achterhalen waar het aan ligt en of het te herstellen is. Zoniet, alsnog nieuwe unit.
Er zitten geen eindschakelaars in de unit zelf. Ik zal zodra ik weer bij mijn moeder ben ook eens over de goede motor meten, stom dat ik dat vergelijk niet eerder gemaakt heb. De bevindingen zal ik hier wel even laten weten.
Ik lees wel wat je ontdekt.
Succes
Groet Jan
Verbaasd over deze techniek/ontwikkeling,...je hebt je mobiel in de plee laten vallen of iets en dan
leg je het toestel in de vloeistof en dan treed er weer herstel op,..bijzonder.
https://redjephone.nl
Een kennis heeft een toestel er mee kunnen redden.
Groet
:D
bijzonder...........
:eusa_clap:
Citaat van: janpy op 18-03-2017 13:15:05
Ik lees wel wat je ontdekt.
Succes
Groet Jan
Nou ik heb wat ontdekt. Was de motor nog eens aan het bekijken en ineens viel me op dat drie touwtjes die op de uiteinde om de windingen zitten, los zaten. Deze opzij gebogen bleken ze gewoon gesmolten en daaronder was alles zwart:
(http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery/public/3/149004796283414000_resized.jpg?width=1280&height=960)
Lijkt me een gevalletje sluiting door lokale oververhitting? Kan dat dan komen door een kapotte condensator als ik het goed begrijp? In ieder geval zal het met deze wikkeling wel over en uit zijn.
De motor kan inderdaad verbranden door een
defecte condensator.
Maar, de andere motor werkt wel goed toch als je deze aansluit op de aansluiting van deze motor?
Er kan ook 1 draad los gezeten hebben, dan verbrand de motor ook
Groet Jan
Citaat van: peteRRR op 20-03-2017 18:27:06
Verbaasd over deze techniek/ontwikkeling,...je hebt je mobiel in de plee laten vallen of iets en dan
leg je het toestel in de vloeistof en dan treed er weer herstel op,..bijzonder.
https://redjephone.nl
Een kennis heeft een toestel er mee kunnen redden.
Groet
Las ik het zo lees is het volgens mij gedemineraliseerd water. Oftewel wat wij in een accu mikken om 'm bij te vullen. ;D
Ik heb van de gisteren een oude oscilloscoop gekocht (Metrix OX710B met garantiecertificaat uit 1984 :eusa_whistle:). Zover ik nu kan nagaan (ik ben bij mijn moeder en heb een probe thuis liggen) werkt hij wel, echter is de horizontale test lijn niet helemaal horizontaal.
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het corrigeren van dit euvel (en misschien ook controleren of de rest enigszins klopt). Ik heb de engelstalige gebruiksaanwijzing met daarin de schema's van de scope.
Hallo
Bij een scoop met een buis kan de buis scheef zitten, de spoel achter op de buis scheef zitten.
En soms zit er een soort afstel mechanisme in om dit recht te zetten.
Pas op, de scoop werkt met hoge spanning op de buis, dat prikt echt
Groet Jan
Ik zal na het weekend eens kijken, heb dan ook een probe zodat ik er makkelijker een signaal op kan zetten en kijken of de rest in ieder geval goed werkt voor ik er tijd in ga steken om iets te corrigeren.
Wij hebben in de keuken led verlichting,die je zodra je deze inschakelt een hoge brom afgeeft vanaf de omvormer en je hoort een hoge pieptoon.
Het zijn 5 led lampen met 1 schakelaar aan/uit.
plus een omvormer.
wat zou dit kunnen zijn.
model omvormer:
Electronic Power Supply
Model FM-5/125
230-240 Vac 50HZ,75VA
output 5x125mA @20-24 VDC
Ta 50dgrC
Er staat ook nog DIM op,we hebben geen dimmer in de keuken.
Foto's heb ik alleen nog geen upload programma.
Zoiets dergelijks gehad bij mijn moedertje. Daar zit dan wel een dimmer tussen maar bleek die irritante pieptoon uit de trafo te komen. Die vervangen en opgelost.
Weet iemand of het kwaad kan een 6 Volts startmotor eventjes te gebruiken met een 12 Volts spanning (accu)? Iemand ervaring mee?
Mwah heel even kan wel.
Wij deden bij DAF die 400 busjes ook met 24 V starten; dan sloegen ze in de winter even beter aan
Citaat van: KIM op 06-08-2018 21:23:18
Mwah heel even kan wel.
Wij deden bij DAF die 400 busjes ook met 24 V starten; dan sloegen ze in de winter even beter aan
;D
Heeft het gewoon wat extra power? En ik denk dat het wat sneller opwarmt in de windingen?
Citaat van: volvobug op 06-08-2018 21:17:14
Weet iemand of het kwaad kan een 6 Volts startmotor eventjes te gebruiken met een 12 Volts spanning (accu)? Iemand ervaring mee?
De ANWB heeft bij mijn vorige auto ook de 12V startmotor voorzien van 24V omdat het ding niet starten wou door een openstaande klep. Hij heeft hem zeker 10 tellen zo laten draaien en het ding heeft het nog jaren prima gedaan. Mijn ervaring is dat die startmotoren echt wel een dikke opdonder hebben kunnen. Wel ff rechtstreeks op de startmotor klemmen😉
Citaat van: volvobug op 06-08-2018 21:30:03
Citaat van: KIM op 06-08-2018 21:23:18
Mwah heel even kan wel.
Wij deden bij DAF die 400 busjes ook met 24 V starten; dan sloegen ze in de winter even beter aan
;D
Heeft het gewoon wat extra power? En ik denk dat het wat sneller opwarmt in de windingen?
Hij draait wat sneller ;D
Eigenlijk zou je meer opwarming alleen verwachten bij meer stroom. Door de spanning te verhogen, verhoog je het vermogen maar niet de stroom. Dat is ooit de reden om naar 12V te gaan geweest. Voor 6V had je te dikke kabels nodig.
Dat laatste is alleen waar als de startmotor ook aangepast is. ;)
Bij de zelfde startmotor is dubbele spanning dubbele stroom. Dus vier keer meer vermogen grofweg.
Citaat van: razorx op 07-08-2018 14:37:29
Dat laatste is alleen waar als de startmotor ook aangepast is. ;)
Bij de zelfde startmotor is dubbele spanning dubbele stroom. Dus vier keer meer vermogen grofweg.
Oeps. Dat zal flink rondgaan ;D
Citaat van: razorx op 07-08-2018 14:37:29
Dat laatste is alleen waar als de startmotor ook aangepast is. ;)
Bij de zelfde startmotor is dubbele spanning dubbele stroom. Dus vier keer meer vermogen grofweg.
Is dat zo? de wikkelingen in de startmotor zijn niet dikker dus zou er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen kunnen.
Is lang geleden dat ik er mee bezig ben geweest...
P= U * I en U = I * R
Kan je de meeste dingen wel mee uitrekenen ;D
Even uitwerken dan:
Laten we zeggen dat je startmotor op 6V 300A trekt, dan is de weerstand van de startmotor R=U/I, dus 6/300 = 0,02 Ohm
Als je er dan 12 V op zet dan wordt de stroom I=U/R, dus 12/0,02= 600A
Het vermogen is dan inderdaad P=UxI, dus 12x600=7200W tegen
6x300= 1800W
:eusa_wall: Ik had het gewoon moeten weten...
Nvrmnd toch denk dat zich een boel mensen aan bovenstaand kunnen verrijken qua kennis :)
Heren dank voor de opfrissingscursus :D Binnenkort die 6V startmotor maar eens van de plank halen.
Nu we (jullie :eusa_shifty:) toch bezig zijn, krijgt een 6V dynamo een 12V accu opgeladen?
Citaat van: volvobug op 08-08-2018 09:36:09
Heren dank voor de opfrissingscursus :D Binnenkort die 6V startmotor maar eens van de plank halen.
Nu we (jullie :eusa_shifty:) toch bezig zijn, krijgt een 6V dynamo een 12V accu opgeladen?
Nee
Citaat van: volvobug op 06-08-2018 21:17:14
Weet iemand of het kwaad kan een 6 Volts startmotor eventjes te gebruiken met een 12 Volts spanning (accu)? Iemand ervaring mee?
Moet geen probleem zijn.
Jaren Trabant gereden en sommigen reden zelf standaard met een 6 volt startmotor. Gaat alleen wat sneller rond...
Pas wel even op hoe je die 12V erop zet. Alleen op de startmotor en niet de rest van de elektrische installatie. Heb ervaren dat 6V wel op te starten is met 12V, maar ook al meegemaakt dat daardoor de 6V radio uitgefikt was ;( Dat was een duur geintje
Ik ben op zoek naar een kristal van 27.455 MHz (liefst low profile). Is er iemand die toevallig iets heeft liggen? Deze zit in mijn geval in een afstandsbediening voor een garagedeur.
Ik heb wel een oude afstandsbediening van een Horman garageopener liggen maar hoe herken ik of het een juist type kristal is?
het ziet er zo uit:
(http://www.electroshopxl.be/files/3913/4815/3819/KRISTAL-LOWPROFILE.jpg)
met de tekst 27.455 erop
Citaat van: haasje op 15-11-2019 00:10:52
het ziet er zo uit:
(http://www.electroshopxl.be/files/3913/4815/3819/KRISTAL-LOWPROFILE.jpg)
met de tekst 27.455 erop
Mm, ik heb de afstandsbediening open gemaakt, er zit een dikke ferrietstaaf in als antenne en verder alleen een printplaatje met wat condensatoren, weerstandjes en 2 transistoren in zwart kunststof behuizing en 2 transistoren in ronde metalen behuizing. Misschien te oud exemplaar? Of is een van die dingen die ik aanzie voor transistor een vermomd kristal?
het zou kunnen dat het een ander soort ab is. maar bedankt voor het kijken.
Even gezocht in de voorraad, maar geen kristallen meer.
Trouwens, nog wel nieuw te koop
http://www.rens-electronics.nl/pages/bakery/27455mhz-1194.php
is de enige leverancier die ik gevonden had die ze heeft, maar dit kristal is eigenlijk te groot. Ik heb hopelijk wel een andere oplossing gevonden, via marktplaats een ander merk afstandsbediening gekocht die (als het goed is) ook zou moeten werken.
Dag!
Recent heb ik een elektrisch bedienbare lederen bestuurdersstoel overgezet in mijn V70N uit 2000 en daarbij de bedieningsmodule van de vorige stoel geplaatst.
Na het openen van het bestuurdersportier heb ik 38 seconden de tijd om de stoel te verzetten, daarna staat er geen spanning meer op.
Ook op contact ll reageert de module niet op het bedienen.
Klopt het dat ondanks het plaatsen van de originele stoelbediening, de stoel alsnog moet worden aangemeld bij het Canbus systeem?
Hans
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met mijn bijrijdersstoel, de bestuurdersstoel doet het wel altijd. Bij mijn zijn beide stoelen niet aangemeld, maar volgens mij is de bestuurdersstoel wel met canbus verbonden en de bijrijders stoel niet (gewoon alleen de 2 draden). ik wil er ook al jaren naar kijken maar vergeet het/geen zin/ geen tijd etc.
Dat fenomeen geld voor CAN bus auto's inderdaad.
In de XC heb ik ook de manuele stoelen vervangen voor elektrische en daar merk ik dat een aantal actuatortests in Vida niet mogelijk zijn omdat de stoelen niet aangemeld zijn.
Citaat van: Hans Duiven op 20-11-2019 16:23:27
Dag!
Recent heb ik een elektrisch bedienbare lederen bestuurdersstoel overgezet in mijn V70N uit 2000 en daarbij de bedieningsmodule van de vorige stoel geplaatst.
Na het openen van het bestuurdersportier heb ik 38 seconden de tijd om de stoel te verzetten, daarna staat er geen spanning meer op.
Ook op contact ll reageert de module niet op het bedienen.
Klopt het dat ondanks het plaatsen van de originele stoelbediening, de stoel alsnog moet worden aangemeld bij het Canbus systeem?
Hans
Heeft mijn auto ook, altijd al gehad overigens, vorige eigenaar snapte er ook niks van ;D Ik heb het nooit goed gekregen, maar met 3 geheugenstanden ook niet nodig.
Is er hier iemand die in het bezit is van een rf frequentie meter (433 Mhz). Ik wil de zend frequentie van een zender controleren.