De Vliegende Sinaasappel🍊

Gestart door Friso, 20-06-2021 23:27:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Ik geloof dat Jelmar wel wat goedkoper is wat dat betreft
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Friso

#31
Zo dan!!

Terugkijkend op mijn laatste reactie is het even stil geweest. Vakantie kwam tussendoor, een schuivertje met de V50 waardoor een Canopus velg verloren is gegaan (R.I.P) en de 850 heeft in de tussentijd zijn APK gekregen en keurig de 3 maandjes schorsing volgemaakt achterop het terrein van mijn werk naast de donor-850 & een garbagerunner 850, prima gezelschap al met al.

We rijden weer! Na de laatste update zijn er een paar zaken aangepakt zoals de uitlaat (Mooie Simons met een cut-out op vacuüm mede mogelijk gemaakt door Floris Furstenberg van FDF., PNP uiteindelijk doorgelust en getuned naar 280PK door Frans Erich van ETS. de ABS computer is gerepareerd met een nieuwe module incl. wel werkende TRACS, volgende week komt de DO88 RIP-kit erop samen met alle koelvloeistof slangen van DO88 in de zwarte siliconen variant (Thanks Silas Entjes)

Daarbij vandaag de eerste toerrit gereden ermee, waar meteen iets los schoot.. klinkt als een buis, dus morgen maar weer op de brug ermee, hobby hè ::)

De auto is bij lange na nog niet af, maar we kunnen er in ieder geval weer dagelijks mee op pad. De volgende punten van aanpak:
- Grotere 300mm schijven aan de voorkant, want hij remt als een natgeregend plakje cake met aan één kant 20% van de schijf die niet wordt gebruikt.

- Eibach verlagingsset 20mm, ding ligt enorm hoog en dat maakt hem op hogere snelheid bijzonder zweverig op de snelweg..

- Nieuwe stabilisator stang aan de achterkant. Heeft er nooit opgezeten vanwege de motorisering maar is nu geen overbodige luxe, onderstel voelt echt als een natte dweil in elke bocht ondanks de nieuwe oranje Koni's rondom.

- Bredere 225 banden aan de voorkant, want goed in een bocht zit je echt op de grenzen van grip.

- Airco moet een nieuwe droger, kachel heb ik nog steeds niet kunnen doorvoeren. Denk dat ik het kachelhuis maar laat voor wat het is en er een slang doorheen voer, ellendig ding.

- Achteruitrijlampen doen het niet ondanks het solderen van de draden, dus misschien iets omgedraaid. Gelukkig geen APK afkeur.

- Wellicht tijd voor een subtiele subwoofer, geluid valt ondanks PSS toch wel tegen vergeleken de standaard audio in mijn V50 met enkel PSS Tweeters voor & achter.

- Motorsteunen zijn nog aan de beurt in de nabije toekomst.

- Ik lees dingen over een comfort knipperlicht module?

- GEZOCHT: Amerikaans gordelverklikker relais.

Tips op alle bovengenoemde punten zijn meer dan welkom! Hoor graag de ervaringen/input van hier :)



V70geRwin

2 tips:

Ga voor de remmen gelijk voor iets fatsoenlijks met brembo klauwen, de rest blijft allemaal behelpen. Er worden setjes in de te koop sectie aangeboden, als je toch de boel gaat vervangen dan beter iets meer investeren. Geloof me, fijne remmen zijn een betere upgrade dan een motor tuning.

De grip voor komt niet alleen door de banden, verbeter eerst maar even je onderstel, liefst met dikkere stabistangen van ultra of ipd. En als je nog geen veerpootbrug voor hebt dan is dat een quick win.


Friso

#33
Zo, een dikke maand verder en langzaam begint er een goed stappenplan te komen.

Ondertussen weer wat dingen kunnen verspijkeren aan de 850 zoals een werkende kachel (nieuw kacheldoorvoerhuis en Do88 siliconen slangen) een bijna werkende airco en de veerpootbrug er terug op kunnen zetten.

De standaard intercooler pijpen zijn vervangen voor een RIP kit van Do88, maar ik kom er nog niet helemaal wijs over uit of ik het nou zo'n prettig systeem vind. Ik snap de redenatie erachter, maar voel niet persé een betere respons of snellere opkomende turbo. Daarnaast zit het siliconen ervan niet overal even lekker en bij het gasklephuis zit dan ook een knikje erin. Ook de originele luchtinlaat naar het luchtfilter gaat verloren omdat deze niet meer past in deze setup, je zou toch denken dat dit in de zomer een issue wordt met de warme lucht die in de motorruimte zelf wordt aangezogen..

Enfin, verder heb ik de originele turbometer ingebouwd met een andere tellerbak in combinatie met mijn eigen teller erachter. Echter blijft er een zwak ABS lampje branden en wilt de teller niet verder meer dan 160 ondanks dat ik harder rij.. Erg bijzonder! ::)

Laatst toegevoegde foto is de manier hoe de PnP is doorgelust van de TCM, zijn er mensen die dit anders hebben gedaan?

Tot slot voor nu, ik weet niet of dit helemaal de juiste plek is op het forum voor vragen / technische updates omdat dit een ''off-topic'' forum is. Moet ik dit topic verhuizen?

Hoor het graag! :)

Friso

Citaat van: V70geRwin op 20-09-2021 12:02:04
2 tips:

Ga voor de remmen gelijk voor iets fatsoenlijks met brembo klauwen, de rest blijft allemaal behelpen. Er worden setjes in de te koop sectie aangeboden, als je toch de boel gaat vervangen dan beter iets meer investeren. Geloof me, fijne remmen zijn een betere upgrade dan een motor tuning.

De grip voor komt niet alleen door de banden, verbeter eerst maar even je onderstel, liefst met dikkere stabistangen van ultra of ipd. En als je nog geen veerpootbrug voor hebt dan is dat een quick win.

Geen slecht plan! Echter zit je gauw weer aan 18'' wielen bij een Big brake kit o.i.d, en ik wil voor het ''sleeper'' gebeuren eigenlijk niet hoger dan 17'' wielen. Ik probeer de Canopus er terug op te krijgen en te laten spuiten in Prisma, anders zou ik op zoek gaan naar een setje Propus :)

de Boeing

Goed bezig!

en idd. by far de beste investering die je kan doen aan deze auto's hun wegligging is een setje dikke stabi stangen (ik heb de 25mm ipd set). Het spreekt voor zich dat er ook frisse draagarmen, veerschotels en subframe rubbers nodig zijn. Ook de rubbers van de achteras mag je in dit lijstje niet vergeten. Samen met mijn standaard R onderstel vind ik de 850 dan prettig sturen zonder al te onfomfortabel te worden.

En ik zou eerder adviseren om naar 215 of zelfs 205 banden te kijken, die "rollen" minder over de 850 velg in mijn beleving waardoor het stuurgevoel wat beter is.

Rip kit vind ik vooral handig om meer ruimte te creeeren naast de motor (voorheen iedere keer al die buizen wegnemen als je keer automaat olie wil checken of naar je verdeelkap wil kijken...

)()()sT

Citaat van: Friso op 20-10-2021 10:08:20
De standaard intercooler pijpen zijn vervangen voor een RIP kit van Do88, maar ik kom er nog niet helemaal wijs over uit of ik het nou zo'n prettig systeem vind. Ik snap de redenatie erachter, maar voel niet persé een betere respons of snellere opkomende turbo. Daarnaast zit het siliconen ervan niet overal even lekker en bij het gasklephuis zit dan ook een knikje erin. Ook de originele luchtinlaat naar het luchtfilter gaat verloren omdat deze niet meer past in deze setup, je zou toch denken dat dit in de zomer een issue wordt met de warme lucht die in de motorruimte zelf wordt aangezogen..

Het zijn vooral de looks die het 'm doen ;D
Ik heb inderdaad hetzelfde, de luchtaanvoer naar je airbox past niet meer. Op de site van do88 staat ook:

Citeer* The air guide to the air filter box will not fit together with these intercooler pipes. It can be fitted if you cut the hose end against the throttle body about 25mm (1 inch). Click here to see how to cut a silicone hose.

Je zou dus de buis 1" in kunnen korten zodat ie wat opschuift richting motor en de aanzuigbuis dus wel zou passen. Echter, er staat niet wat je dan met de slang naar de stappenmotor moet doen, want die knik/bocht verschuift m.i. dan ook ???

https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-850_svc70-turbo-pressure-pipes.html

Friso

Zo, kleine maand verder. Tijd voor een korte update.

Waar begin ik?

Oja! Vandaag voor het eerst in mijn bezit de afneembare trekhaak erop geklikt en met een flinke aanhanger naar het midden van het land getrokken, auto heeft geen centje pijn qua vermogen, maar er vielen mij wel wat andere zaken op die zich al een week of iets voordoen.
- Enorm stinken naar benzine in de cabine, het lijkt vanuit achter te komen maar aangezien de klem bij de vulslang is vervangen kon die het niet zijn.
-motorstoringslampje brandt dan wel dan niet.. beetje vaag verhaal, weet wel dat die bij lange na niet meer zo trekt als die deed net na de bouw. Doe er met Flitsmeister dik 9 seconden over onbeladen(zonder aanhanger natuurlijk) om naar de 100 te komen, de fabrieksopgave is 6.7, dus gechipt en wel zou dat nog sneller moeten gaan. Zat zelf aan een kapotte Luchtmassameter te denken, maar als iemand dit bekend voor komt hoor ik graag! :)

Auto gedraagt zich redelijk..! Stuurpomp giert en ATF is gitzwart terwijl het pas is vervangen, maar hij doet het nog.

2 weken geleden werd de diagnose gesteld dat de koppakking lek zou zijn omdat mijn kachel niet goed warm werd. Echter lekt de auto zowel in als uitwendig geen KVS, dus naar wat second opinions op het werk werd het gelukkig ontkracht.

Verder heb ik hem verlaagd met Eibach 30mm set, rijdt enorm veel beter nu! Echter staat die achter gek genoeg alsnog ietsje lager dan voor, maar het is al heel wat subtieler.

Zo ver even kort, slaap lekker alvast! :)

jellejas

Citaat van: Friso op 18-11-2021 00:06:06
Zo, kleine maand verder. Tijd voor een korte update.

Waar begin ik?

Oja! Vandaag voor het eerst in mijn bezit de afneembare trekhaak erop geklikt en met een flinke aanhanger naar het midden van het land getrokken, auto heeft geen centje pijn qua vermogen, maar er vielen mij wel wat andere zaken op die zich al een week of iets voordoen.
- Enorm stinken naar benzine in de cabine, het lijkt vanuit achter te komen maar aangezien de klem bij de vulslang is vervangen kon die het niet zijn.
-motorstoringslampje brandt dan wel dan niet.. beetje vaag verhaal, weet wel dat die bij lange na niet meer zo trekt als die deed net na de bouw. Doe er met Flitsmeister dik 9 seconden over onbeladen(zonder aanhanger natuurlijk) om naar de 100 te komen, de fabrieksopgave is 6.7, dus gechipt en wel zou dat nog sneller moeten gaan. Zat zelf aan een kapotte Luchtmassameter te denken, maar als iemand dit bekend voor komt hoor ik graag! :)

Auto gedraagt zich redelijk..! Stuurpomp giert en ATF is gitzwart terwijl het pas is vervangen, maar hij doet het nog.

2 weken geleden werd de diagnose gesteld dat de koppakking lek zou zijn omdat mijn kachel niet goed warm werd. Echter lekt de auto zowel in als uitwendig geen KVS, dus naar wat second opinions op het werk werd het gelukkig ontkracht.

Verder heb ik hem verlaagd met Eibach 30mm set, rijdt enorm veel beter nu! Echter staat die achter gek genoeg alsnog ietsje lager dan voor, maar het is al heel wat subtieler.

Zo ver even kort, slaap lekker alvast! :)
Je hebt twee keer precies wat ik ook bij mijn wagen had haha.

De benzine lucht, en helemaal doordat je zegt dat het van achter komt, is waarschijnlijk de tankontluchting. Er loopt een rubberen slang van boven de tank, onder de auto naar het motorruim. Daar is die aangesloten op een electronisch geregeld klepje en gaat die daarna door met een slang naar je inlaatspuitstuk voor vacuum. Dat klepje kan je ook bij je rechterkoplamp vinden. De slang is vaak nooit vervangen en naar 20+ jaar gaat die wel een keer stuk. Het vervelende hier aan is echter dat die slang vaak stuk is boven aan je tank en om dat te fixen mag je je hele tank laten zakken. Bij mij resulteert dit probleem er bijvoorbeeld ook voor dat hij benzine gaat lekken als ik hem meer dan 2/3 voor tank. Je kan vaak zelf de plas zien liggen.

Hij lijkt lager achter maar dit is ie niet. Kijk maar eens goed naar je wielkasten :). De wielkast lager zit lager, dus ondanks dat je auto goed "waterpas" ligt lijkt het alsof hij achter lager ligt. Dit had ik ook met 40m verlaging en op den duur ben ik het wel leuk gaan vinden, maar toch weer 20mm omhoog gebracht met fatsoenlijke spacers van Europeantuning en dat bevalt mij goed. 
BRAAAAAAAP STUTUTU

Menno3274

Ik heb dat ook gehad, stond ik in het buitenland en lag er een mooi plasje benzine onder de auto bij de pomp. Was ook de tankontluchting. ;D Tank laten zakken en fixen maar. Wellicht dat dat ook iets aan je vermogen doet?

Wat betreft de kachel is niet de thermostaat of temperatuursensor stuk?

Friso

Goedemiddag allen!

Wat onderhoud, upgrades & problemen verder, zijn we aangekomen in 2022.

Om te beginnnen stinkt de auto nog steeds naar benzine, maar zijn we er wel achter waar het probleem ligt. We hebben bij het wisselen van de brandstofpomp blijkbaar de tankring niet strak genoeg aangedraaid. Waardoor er dus benzine dampen vrijkomen :-\

Ook is de auto verlaagd met 30mm verlaagd door middel van een nieuwe set Eibach Pro veren. Rijdt heel lekker in combinatie met de oranje Koni's SRT!

Verder is er nieuw rubber opgekomen samen met nieuwe velgen, mooi setje Propus van een C70 :)

Ondertussen is de ''kapotte'' kachel ook verholpen en wordt het gewoon fatsoenlijk warm in de auto. Echter constateerde de specialist een kapotte koppakking.. Na verdere navraag op het werk wordt dit dan weer tegen gesproken omdat ik geen drukopbouw heb, geen olie bij de KVS of andersom en het blok verder prima loopt.

Een hoog gebruik heb ik wel de laatste maanden, al kan dat ook aan mijn rechtervoet liggen. Vermogen is nog steeds niet wat het geweest is (ik schat rond de 220 pk ipv de om en nabij 280 zoals net de na de bouw & tuning.) Enige wat ik nog kan verdenken is de luchtmassameter & de RIP kit, waar ik sterk over denk om terug te bouwen naar het origineel.

Tot slot blijft na het wisselen van de tellerbak voor een turbo variant het ABS lampje heel zwak branden, en de teller gaat niet verder dan 160 waar die daarna blijft springen op en neer ::) wellicht kan ETS mij meer over vertellen als niemand hier een suggestie heeft.

Veel dingen qua projecten en onderhoud (naast standaard onderhoud) blijven momenteel ff liggen vanwege een verhuizing en verbouwing. En het koude gure weer waardoor buiten werken ellende is. Hopelijk binnenkort meer positieve updates met wat voorruitgang. Heb ook een paar leuke projecten klaar liggen zoals deur isolatie (anti dreun & ''noppen'' plaat voor de binnendeuren) en een set prachtige Focal speakers voor de voordeuren inclusief tweeters voor het dashboard.

Zo ver even even kort!

Voor bovenstaande antwoorden, bedankt mannen! ik reageer altijd niet direct maar waardeer de antwoorden oprecht!


Vulk

Waarom denk je dat de RIP-kit aan de oorzaak ligt van het beperkte vermogen?
Het zou me overigens niets verbazen dat de ABS-storing er ook voor zorgt dat je minder vermogen hebt.

Died850

#42
Propus staan m goed   8)!

Tellerbak zou ik eens kijken naar de massa van de tellerbak, of die wel lekker zit. Vaag brandend ABS lampje en stuiterende teller kunnen daar ook mee te maken hebben naast een ABS storing uiteraard.

Friso

Richting Died & Thomas,

De auto heeft zelf geen ABS storing, wanneer er een andere tellerbak in gaat (originele) verdwijnt de storing namelijk. Als het een storing was zou het lampje fel branden en de uitlees apparatuur loeien ;)

Verder ben ik er zojuist achter gekomen dat er witte smurrie in mijn carterpan zit, en het koelvloeistof niveau langzaam daalt, daarnaast lust die ondanks rondom nieuwe klepseals en keerringen nog steeds een flinke slok olie en lijkt die met het roet dat aan de uitlaat kleeft ook de boel niet al te best te verbranden.. Zou dan toch de koppakking aan de beurt zijn? :eusa_wall:

Ikea kiekje van gisteren als toevoeging :)

volvobug

Witte smurrie in de carterpan? Heb je die eraf gehad, of bedoel je aan de oliepeilstok? Dat is in deze tijd van het jaar niet vreemd.

Zakkend koelvloeistofniveau kan ook nog als gevolg van de vervanging kachelradiateur zijn. Moet wel stabiliseren.

Hoog brandstofverbruik en roet, de auto kan te rijk lopen. Is de lambdasonde al eens vervangen? Heb je goed gecontroleerd of er geen vacuümlekkages zijn?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.