Volvo 850 Forum

Technische/Tuningsboards => Techniek Algemeen => Koppeling/versnellingsbak => Topic gestart door: llinssen op 30-11-2006 11:01:38

Titel: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: llinssen op 30-11-2006 11:01:38
Mijjn broer overweegt de aanschaf van een automaat. Er staat al een behoorlijk wagenpark (850 en V70N) maar die zijn beide handgeschakeld.

In de aankooptips kon ik deze tip terugvinden:
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!

Maar een korte zoektocht leverde veel posts op over olie en niet goed schakelen.

Zijn er nog aanvullende tips hoe je de kwaliteit van een automaatbak kunt controleren. Zeker voor iemand die behalve op vakantie in Amerika nooit in een automaar rijdt?

Alvast bedankt.


Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Pfff ik rij al ruim 8 jaar in een 850-automaat, wat wil je weten?

Koud mag die wat schokken, vooral met deze temperaturen, warm mag je ietsjes voelen.
Volgens mij is het schakelen na het chippen (ET/MTE) iets soepeler gegaan, maar óók na het flushen na ruim 210.000 km...

Een C70 schakelt veel soepeler (als een Japanner)....

Kickdown werkt vaak niet bij 3.500 tpm of hoger; als je het gaspedaal vloert begint 'ie te sleuren zonder terug te schakelen   :-\


Héél belangrijk: hou de rem 1 a 2 secondes ingedrukt voordat je gaat rijden als je hem in D of R hebt gezet, de olie moet overal inkomen...
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Ludo op 30-11-2006 21:46:39
Citaat van: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Volgens mij is het schakelen na het chippen (ET/MTE) iets soepeler gegaan, maar óók na het flushen na ruim 210.000 km... 
mm, mischien niet een antwoord op Laurens zijn vraag maar dit is bij mij zeker niet het geval.
de automaat schakelt véél agressiever op en af.

Citaat van: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Kickdown werkt vaak niet bij 3.500 tpm of hoger; als je het gaspedaal vloert begint 'ie te sleuren zonder terug te schakelen   :-\
waarom zou de kickdown niet werken bij hogere toeren.  ???
als ik +-200 rij heb ik zo'n 4500 toeren, kickdown werkt toch nog perfect dan.


Laurens, voor en na een proefritje foutcodes uitlezen, kan nooit kwaad.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Misha op 30-11-2006 22:13:30
Citaat van: FelixB op 30-11-2006 21:30:06
Kickdown werkt vaak niet bij 3.500 tpm of hoger; als je het gaspedaal vloert begint 'ie te sleuren zonder terug te schakelen   :-\

Die ervaring had ik ook met mijn 850 ! Dacht toen dat het een vies iets was en zette de bak dan maar efkes met da hand terug (bij inhalen en zo).. Grappig om dit nu zo te lezen
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Kickdown wanneer de motor al reeds meer dan 4500rpm draait  :eusa_think: Lijkt me niet bepaald wenselijk, maar tja wat ieder maar prettig vindt  :evil:


In elk geval, me eigen auto vandaag nieuwe olie in de automaat, omdat de bak zo nu en dan met een schokje doorschakelde terwijl er geen reden was om schokken te geven.  Tot nu toe ervaring dat de lock-up wat beter op blijft zitten en tot nu toe ook helemaal geen schokken meer gehad. Maar ik heb pas 70 km gereden ofzo met de nieuwe olie.

Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld. Pas wel op, want je zit zo op hoogst illigale snelheden  ;D Alleen 3->4 hoeft niet per se getest te worden, omdat in de meeste modellen je boven de 160 km/h zit voordat de bak doorschakeld naar 4 bij volgas.
Ik heb dus wel is een automaat gehad die te laat doorschakelde en de motor ruim het rode gebied in liet draaien, de motor kon daar wel tegen, de automaat niet  :eusa_wall:
Tevens mogen er geen vreemde grote schokken voelbaar zijn, met volgas mag het schakelen wel een beetje "hard" aanvoelen

Testen terugschakelen van 2 ->1 3 ->2 4->3
Hou, met beetje gevoel, de juiste snelheid rijden om in een bepaalde versnelling te komen en dan wat gas bij geven zodat de automaat een versnelling terug gaat.  Normaal zijn er geen schakel schokken voelbaar. Tevens controleer je hiermee de werking van de bak, ik heb 1x meegemaakt dat een automaat niet van 3 naar 2 meer kon schakelen en dus dan in de neutraal terecht kwam.

Terug schakelen van 4-2 en 3-1. Bij niet al te hoge snelheid en waar het kan planken!! Bijv. bij 50 km/h rustig rijden en dan ineens volgas. de bak moet dan terug gaan naar de 2e versnelling vanaf de 4e, dit moet zonder morren gaan en flinke versnelling tot gevolg hebben.

Testen terug schakelen @120km/h.
Bij 120km/h is het niet wenselijk dat een bak terugschakeld naar de 2e, planken bij 120km/h! als het goed is gaat de automaat niet verder terug dan de 3e versnelling. Kan misschien voor een 2.5T en T5 anders zijn, dan testen bij 130km/h ofzo??

Wanneer je twijfelt of een automaat wel goed is na een proefrit, meteen wegwezen; Kansen zijn groot dat er inderdaad iets niet in orde is!

Punt waar ik zelf over twijfel, ik heb nog niet zoveel verschillende s70/(classic)v70' s automaten gereden, maar het valt me op dat deze automaten nogal hard kruipen, zijn er meer mensen die dit opgevallen is? Is dat normaal?
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Ludo op 30-11-2006 22:36:18
Citaat van: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld.

mooie theorie, maar wanneer schakelt een bak dan op tijd?.
cijfers... gasklepstand...?.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Citaat van: Ludo op 30-11-2006 22:36:18
Citaat van: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld.



mooie theorie, maar wanneer schakelt een bak dan op tijd?.
cijfers... gasklepstand...?.


Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft. Misschien dat in de sportstand de bak wel de motor iets in het rood laat gaan(nooit uitgetest). theoretisch zou het kunnen, want volgens het boekje mag de motor 6400 rpm hebben wat op de toerenteller al reeds rood gebied is. In de eco stand is het in elk geval niet goed als de automaat ruim over de 6000 rpm heen trekt. Bij me eigen auto schakelt de automaat bij 5800rpm in de eco mode.

Ik heb 1x een auto gereden met een automaat die de motor wel teveel toeren liet maken, had dus ook voortijdig een revisie nodig. Vreemd genoeg had de motor zelf nergens last van. Met alle andere automaten die ik heb gereden is het me nooit gelukt om meer dan 100rpm over de rode lijn heen te komen(op de toerenteller).
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Ludo op 01-12-2006 00:13:33
tja, je kan het gebruiken als indicatie.
maar helemaal klopt het ook weer niet.
alles is afhankelijk van de olietemperatuur.
bv bij een lage(re) olietemp word de systeemdruk verhoogd en word de schakeltijd korter.
bij een hoge olietemp word dan weer de lock-up zoveel mogelijk ingeschakeld (lager toerental) om de temp terug te dringen.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: mehn op 01-12-2006 06:49:10
Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: llinssen op 01-12-2006 08:48:56
Ontzettend bedankt voor alle tips zover. Ik zal ze doorspelen en tzt verslag van de aankoop doen.

Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Basbb op 02-12-2006 00:51:41
Citaat van: mehn op 01-12-2006 06:49:10
Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P

Of je toerenteller wijkt wel heel erg veel af ;)
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: -D©©©L- op 02-12-2006 01:08:30
Citaat van: Ludo op 30-11-2006 22:36:18
Citaat van: Basbb op 30-11-2006 22:24:20
Mijn tips voor het testen van een automaat(lees wat ik zelf doe als ik een proefrit maak)
testen schakel moment automaat
Bij goed opwarmde motor(geld ook voor de andere onderstaande zaken) vanuit stilstand flink wat gas en zodra de auto beweegt volgas geven en controleren of de bak op tijd schakeld.

mooie theorie, maar wanneer schakelt een bak dan op tijd?.
cijfers... gasklepstand...?.


Citaat van: DCCCL op 19-10-2006 18:34:14
Op zoek naar de oorzaak van de zo vaak verbrandde AT-bak olie kwam ik in vadis (http://www.thijsje.nl/marco/850/AT-Bak%20lockup%20overzicht.pdf)
dit overzicht
[/b][/u][/url] tegen, ben er nog niet helemaal uit hoe je dit overzicht moet aflezen. Er staat wel heel vaak een - vermeld, of dit een herhaling van bovenstaande data in de tabel is, of dat er inderdaad niet in lockup geschakeld wordt, is me niet helder.[/size]

Ludo; Daar staat grotendeels in wat je zoekt.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: thuur op 02-12-2006 01:14:30
Citaat van: DCCCL op 02-12-2006 01:08:30
Op zoek naar de oorzaak van de zo vaak verbrandde AT-bak olie kwam ik in vadis (http://www.thijsje.nl/marco/850/AT-Bak%20lockup%20overzicht.pdf)
dit overzicht
[/b][/u][/url] tegen, ben er nog niet helemaal uit hoe je dit overzicht moet aflezen. Er staat wel heel vaak een - vermeld, of dit een herhaling van bovenstaande data in de tabel is, of dat er inderdaad niet in lockup geschakeld wordt, is me niet helder.


Ik klik steeds mis :P


Gr :-\
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Ludo op 02-12-2006 12:34:44
beter mikken thuur.  :evil:

Citaat van: DCCCL op 02-12-2006 01:08:30
Ludo; Daar staat grotendeels in wat je zoekt.

deze gegevens ken ik wel, was meer benieuwd naar het antwoord van Basbb.  ;)
dit is allemaal theorie.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Ludo op 02-12-2006 12:36:55
Citaat van: Basbb op 02-12-2006 00:51:41
Citaat van: mehn op 01-12-2006 06:49:10
Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P

Of je toerenteller wijkt wel heel erg veel af ;)

toerenteller heeft hier niks mee te maken.
ik denk in mehn zijn geval dat de turbo buiten adem is bij 5600 toeren.
maar je kan het toerental wel op een simpele manier hoger krijgen hoor, de vraag is alleen of je dat wél wil.  ;)
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Basbb op 02-12-2006 17:17:09
Citaat van: Ludo op 02-12-2006 12:36:55
Citaat van: Basbb op 02-12-2006 00:51:41
Citaat van: mehn op 01-12-2006 06:49:10
Citaat van: Basbb op 01-12-2006 00:00:29
Op tijd is voordat de toerenteller het rode gebied in gaat terwijl je volgas geeft.

Dan schakelt mijn bak volgens jou dus altijd te vroeg? Ik kom in de sportstand met écht plankgas niet boven de 5600 toeren :P

Of je toerenteller wijkt wel heel erg veel af ;)

toerenteller heeft hier niks mee te maken.
ik denk in mehn zijn geval dat de turbo buiten adem is bij 5600 toeren.
maar je kan het toerental wel op een simpele manier hoger krijgen hoor, de vraag is alleen of je dat wél wil.  ;)

Automaten in de turbo versies schakelen dus gewoon altijd ongeveer 200-300rpm eerder dan de ongeblazen versies?
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Ronbroek op 28-04-2009 21:27:04
Stilstaand op een schuine helling, en dan achteruit omhoog, mag de 850 dan vooruit rollen bij het loslaten van de rem ?


Dus vanuit stilstand de bak in R, rem los en geen gas geven.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: V70geRwin op 28-04-2009 22:48:42
neem iemand mee die wel veel ervaring heeft met deze automaat, die merkt direct of er iets niet goed is.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Carbage op 21-08-2011 17:56:32
We hebben vandaag een volvo 850 uit 1995 gekocht met 251.xxx KM op de teller.

De automaat schakelt perfect maar als je hem flink doortrekt is er toch een flinke schok voelbaar. Hoort dit?
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Misha op 21-08-2011 17:57:49
Citaat van: Carbage op 21-08-2011 17:56:32
We hebben vandaag een volvo 850 uit 1995 gekocht met 251.xxx KM op de teller.

De automaat schakelt perfect maar als je hem flink doortrekt is er toch een flinke schok voelbaar. Hoort dit?
Motorsteunen en reactiearmrubbers zijn de eerste verdachten.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Carbage op 21-08-2011 18:10:45
Oke! Dankje, we laten hem morgen door de garage nakijken, we zullen zien wat eruit komt.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Carbage op 23-08-2011 13:41:59
De auto is in goede staat en met een paar kleine dingen kunnen we weer door de APK, en dat voor een auto van 575 euro :)

Maar toch blijft de automaat een ''probleem'' hij schakelt zijdezacht als je normaal optrekt, maar in de sportstand schakelt hij toch wat ruw en met een flinke schok. De garage heeft verder niks gemeld over motorsteunen of reactiearmrubbers.

Kan het nuttig zijn om de automaatbak olie te verversen?
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: joebar op 23-08-2011 13:54:17
Sorry maar wat is de bedoeling....
Een auo van 575 euro in de sportstand doorjagen, of gewoon rijden met dat ding en van een lekkere soepele bak gebruik maken...
Mijn T5 heeft buiten de testrit nog nooit een sportstand gezien, dan had je een golf GTI moeten kopen
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: daytonawim op 23-08-2011 14:09:39
 :eusa_liar: :eusa_liar: :eusa_liar:

Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: NinaPaul op 23-08-2011 14:30:41
auto moet gewoon alles doen wat deze behoort te doen, naar mijn bescheiden mening.

Ik rij overgens altijd in sportstand, aangezien dit met de juiste rijstijl zuiniger is.
enkel stadsverkeer 8,5L op 100km of 1 op 12.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Carbage op 23-08-2011 15:20:22
@ Joebar:

Het doet er niet toe wat we met de auto doen. We hebben de auto 2 dagen geleden gekocht en waren hem nog even aan het doorlopen of alles werkte. Het viel ons gewoon op dat hij bij ongeveer 4500 toeren wat ruw schakelde. Dat is ook ongeveer het toerental waarbij hij schakelt als je optrekt in de sportstand en als je wat meer gas geeft in de eco stand. Jij test toch ook dingen als je een auto koopt? Verder is de auto nog niet in de buurt van het rode gebied geweest :)


Iemand nog een nuttige bijdrage?

Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: Sbv op 23-08-2011 15:26:14
automaat olie verversen kan wel eens een hoop schelen
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: konniekip op 01-02-2012 23:06:23
wat mij opvalt is dat je met het gaspedaal veel zelf kan schakelen en ook kan bepalen hoe de bak schakelt. Schokjes zijn er naar mijn mening altijd wel. Bij lage snelheid naar de lockup gaan kan soms wat hard gaan, maar dat was al met mijn glt met 167000km en nu ook met een t-5r met 325000 km.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: MICHEL306 op 23-03-2012 22:53:28
Als jij 300 euro wilt uitgeven om je bak te flushen.....voor een auto van nog geen 600...

Rij normaal,geen schokken,ga je trappen dan schoktie..zo hoort dat is dus normaal


Gr m
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: NinaPaul op 24-03-2012 11:51:37
Citaat van: MICHEL306 op 23-03-2012 22:53:28
Als jij 300 euro wilt uitgeven om je bak te flushen.....voor een auto van nog geen 600...

Rij normaal,geen schokken,ga je trappen dan schoktie..zo hoort dat is dus normaal


Gr m

Bak flush (zoals omschreven zonder spoel apparaat hier op het forum) kost je 10-13l atf olie.
Dat is zelfs met dure olie nog geen 300 euro.... (eerder 13*10=130 euro)
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: ThuurC op 15-03-2013 20:24:40
*Schop*

Aankooptip van een (voorheen wanhopige) ervaringsdeskundige: zorg voor de juiste computer bij je auto (!). Uiteraard klinkt dat als iets logisch en iets dat vaak op het forum geschreven wordt. Echter lees je vaak dat de computer bij de automaat moet blijven. Dat laatste was bij de T-5R bak in mijn R netjes aan de hand. In mijn geval bleek enkel het plaatsen van een '96 TCU de juiste oplossing.

In mijn '96 OBDII (1,5) R zat dus een '95 T-5R TCU. Dat werkt logischerwijs niet, gezien de communicatie niet helemaal gelijk is (Uitlezen werkt sowieso niet). Echter, na (per ongeluk) een 2,5T OBDII TCU te plaatsen was de storing nog niet opgelost.

Het plaatsen van een '96 R TCU heeft alles opgelost. Ik was zelf -na 7 maanden bakstoring- verbaasd ;)

Symptomen die zich voordeden:
- Bonken tijdens schakelen (Geen idee wanneer moeten schakelen)
- Op meest vreemde momenten
- Raar schakelen (onrustig)
- Knipperende pijl, maar geen storingen uit te lezen (Ook niet met OBDII TCU)
- Lang of juist heel kort in de versnelling blijven hangen

Moraal: let op of het bouwjaar van je auto en TCU matchen en of de juiste TCU bij je auto zit.
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: rappendaf op 20-03-2017 17:51:32
Citaat van: joebar op 23-08-2011 13:54:17
Sorry maar wat is de bedoeling....
Een auo van 575 euro in de sportstand doorjagen, of gewoon rijden met dat ding en van een lekkere soepele bak gebruik maken...
Mijn T5 heeft buiten de testrit nog nooit een sportstand gezien, dan had je een golf GTI moeten kopen
En ik heb een t5 om te trappen dus dat mag niet .Wat een onzin man .Koop dan een 10 v of een 20 v na
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: peteRRR op 20-03-2017 18:14:11
Een post van 6 jaar geleden,...humpf?

Groet
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: rappendaf op 20-03-2017 22:02:43
hahahahaha niet geleze of dement aan het worden
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: skidz850 op 28-06-2017 12:05:53
Beste iedereen,

Zoals misschien al gelezen in een ander topic gestart door mij ben ik bezig met mijn T5-R, en dan met name het vervangen van de automaatbak. Nu ben op nog opzoek naar iemand die mijn kan vertellen welke 1208 codes geschikt zijn voor een T5-R. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Alvast bedankt
Titel: Re: aankoop 850/960 automaat: tips?
Bericht door: UserID6342 op 29-06-2017 08:45:20
Even zoeken op het forum, is al een lijstje van meen ik.