Ik heb al een aantal draadjes gelezen over stoelverwarming maar misschien dat jullie zo weten hoe t komt dat de stoelverwarming niet meer werkt.
Het begon er namelijk mee dat de verlichting van de stoelverwarming af en toe uit viel. Op het moment dat de verlichting het niet deed werd de stoelverwarming wel warm maar niet heel erg warm. Als het lichtje het wel deed werd de stoelverwarming wel gewoon super lekker warm. (Ik heb het hier trouwens niet over het oranjelampje maar over de groene verlichting van de schakelaar zelf.)
Nu doet de verlichting het helemaal niet meer en de stoelverwarming doet ook niets meer. Gezien bovenstaande moet ik het dan zoeken in het verwarmingselement of ergens in de schakelaar of zekering zoeken?
Bedankt voor de reacties.
Misschien hangt je stekker wel gewoon los, de verlichting is nl. volledig onafhankelijk van de werking van de verwarming.. (dit in tegenstelling tot de elektr.raambediening).
Maar dan zou je het eigenlijk moeten horen knetteren gezien de grote hoeveelheid amperes die onder je r__t doorgaan :-X
Gr 8)
De vorige Volvo 940 daar vas de stoel verwarming gesmolten en had hier door kort sluiting gemaakt (wij hebben het niet gehoord) maar het wel erg warm :)
Die van mij z'n lampje doet het wel, maar wordt meestal niet warm. Draadjes zijn al eens weer vastgemaakt en gerepareerd, maar het stomme is dat 'ie et van de zomer perfect deed, maar nu niet meer........
Citaat van: NwVolvoMn op 19-10-2005 16:55:09
Die van mij z'n lampje doet het wel, maar wordt meestal niet warm. Draadjes zijn al eens weer vastgemaakt en gerepareerd, maar het stomme is dat 'ie et van de zomer perfect deed, maar nu niet meer........
Thermostaat kaduuk?
Gr 8)
Ik kwam er van de week achter dat mijn stoelverwarming niet meer werkte aan de bestuurderskant. Nu lig ik daar niet zo wakker van maar ik vind wel dat als er accessoires in de auto zitten ze ook moeten werken...
Wie kent dat niet! ;D
Nu nog uitvinden wat er mis is...
Vooraan beginnen dus:
Zekering 18, intact.
Schakelaar uit middenconsole klikken en doormeten, intact.
Snoertje onder de stoel losklikken en doormeten, intact.
Hij gaat lekker...
Ik volg het snoertje tot het punt waar deze de stoel in verdwijnt, dit via een rond gat rechtsachter onder het zitvlak. Omdat ik weinig kan zien terwijl ik al op de kop op de achterbank lig besluit ik de camera maar eens erbij te nemen.
Op de foto tref ik een mooi rond gat aan waarin 1 kabeltje verdwijnt.
Na een korte zoektocht vind ik nog een kabeltje dat omlaag bungelt en mogelijk ook in het gat thuishoort. Iemand heeft met z'n lompe poten onder de stoel een stekkertje losgetrapt!
Ik word wat minder bang wat de mogelijke oorzaken van het probleem betreft, de diagnose lijkt al half gesteld.
Boven in het rond gat bevindt zich een ronde kunststof schijf, als je hier je vinger achter krijgt kun je deze met snoertje en al uit de opening naar beneden trekken.
In de kunststof ring bevindt zich de thermostaat, met op de onderzijde twee connectors, hier ontbreekt bij mij 1 snoertje, wat dus snel ook het probleem oplost.
Voor hen die in een auto van na Modeljaar 1994 rijden en de stoelverwarming niet warm genoeg vinden nog even een tip:
De thermostaat van MY 1994 en eerder is afgesteld op 45 graden Celsius, die van de jaargangen erna op 37 graden Celsius, dit om verbranding tegen te gaan lijkt mij! ;D
Gouden tip is dan ook om een thermostaat voor MY1992-94 te bestellen als je het iets warmer onder je kont wilt hebben.
Uiteraard enkele foto's:
(http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233564_thumb.jpg) (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1027)
(http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233608_thumb.jpg) (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1028)
(http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233702_thumb.jpg) (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1029)
(http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233796_thumb.jpg) (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1030)
Dat losse kabeltje kan ook al komen als je je zitvlak wat hard in de stoel laat vallen... Typisch kwaaltje dat losse stekkertje, heb het al verschillende malen gezien :P
Beter is beide stekkertjes los te nemen en iets dicht te knijpen met een tang. Dan isolatietape om beide stekkers (dus tegen elkaar plakken) en dan (met enige kracht) de thermostaat erin te prikken. Dan terug in de stoel en voila! Stoelverwarming die het volgende winter ook doet 8)
Gr ;)
Nou ik heb geen foto durven maken van hoe de bekabeling van de stoelverwarming er bij mij uitziet, maar tis een aan elkaar geknoopte zooi en ik mag blij zijn dat de GLT nog niet afgefikt is.
In de witte stekker zit bovendien wat doorgelust aan mekaar is dit normaal of moet er helemaal niets doorgelust zijn?
Bij mij juist het tegenovergestelde.....bijrijder-stoelverwarming wordt zó heet, dat je hem op tijd uit moet zetten, wil je niet gebarbecued worden.
Gelukkig zit ik er zelden :)
Claudia & Onnaj:
Lijkt erop alsof de thermostaatjes gesaboteerd zijn. LET OP: dat kan heel gevaarlijk zijn, ze horen er niet voor niets tussen!
De oudere types gaan trouwens tot 45 graden ;D
Haal even een nieuw thermostaatje bij de dealer, is echt geen moeite. Er gaan te veel amperes doorheen om dit niet te beveiligen..
Gr :-\
Ik moet eigenlijk zo'n nieuwe witte stekker hebben met thermostaat en bedrading naar de stoel. Kan iemand mij hier toevallig aan helpen?
Citaat van: onnaj op 31-10-2005 11:33:49
Ik moet eigenlijk zo'n nieuwe witte stekker hebben met thermostaat en bedrading naar de stoel. Kan iemand mij hier toevallig aan helpen?
Het is een gewone platte stekker hoor. Het witte gedeelte kun je hergebruiken (eerst over de kabel schuiven, dan de stekker eraan knijpen). Bedrading is ook niets speciaals: gewoon zorgen dat de nieuwe kabel minstens even dik is.
Let wel op als de kabel dus korter wordt: nu staat er nog meer (mechanische) spanning op de kabel dus meer kans dat ie losschiet. Na monteren even controleren: stoel van voor naar achter en boven/beneden schuiven.
Gr 8)
Mijn dank voor het plaatsen van de foto's.
De verwarming van mijn stoel deed het niet meer, terwijl de knop op de middenconsole wel brande.
Citaat van: denkweb op 25-10-2005 11:58:18
De thermostaat van MY 1994 en eerder is afgesteld op 45 graden Celsius, die van de jaargangen erna op 37 graden Celsius, dit om verbranding tegen te gaan lijkt mij! ;D
Inmiddels een nieuw matje voor de stoelverwarming in m'n bestuurdersstoel gestoken en inderdaad, wat wordt dat ding heet! Daar kun je dus gewoon letterlijk je achterste aan verbranden :o
CiteerInmiddels een nieuw matje voor de stoelverwarming in m'n bestuurdersstoel gestoken
Mag ik vragen wat zo'n nieuw matje ongeveer kost? De mijne is denk ik ook kapot en ik vind t toch heerlijk die stoelverwarming!
En is het ook simpel te vervangen zo,n matje.....
de mijnes heeft het namelijk ook af laten weten.
Citaat van: onnaj op 31-01-2006 23:06:33
CiteerInmiddels een nieuw matje voor de stoelverwarming in m'n bestuurdersstoel gestoken
Mag ik vragen wat zo'n nieuw matje ongeveer kost? De mijne is denk ik ook kapot en ik vind t toch heerlijk die stoelverwarming!
Hier ook, dacht eerst de thermostaat maar die was nog goed. Maar eerlijk gezegd: ik heb het 3 weken terug ofzo gehaald en nog steeds de rekening niet gehad, dus ik zou niet weten wat het kost. Zodra de rekening binnen komt laat ik het weten... áls ie binnenkomt, ben nogal uitgevallen tegen de dealer dus misschien dat ze deze rekening wel gewoon laten doen (kan het in ieder geval hopen :P )
Wat zijn we toch raar bezig. Als het buiten koud is beginnen we over de stoelverwarming te zeiken en als het heet is over de airco. De laatste laat je in de winter nakijken, dan hebben ze oceanen van tijd voor je en zetelverhitting zouden we in de zomer moeten fixen. :eusa_angel:
Even voor de duidelijkheid, is het puur het ZITvlak dat warm wordt of ook het rug gedeelte ?
Citaat van: Turbo-Geek op 24-07-2007 11:33:19
Even voor de duidelijkheid, is het puur het ZITvlak dat warm wordt of ook het rug gedeelte ?
Zitvlak en onderrug behoort warm te worden!
Bump!
Bij mij waren aan de bestuurdersstoel beide draadjes gebroken. We hebben dikke draad in twee kleuren bij de speciaalzaak gehaald. 9 Euro per bosje draad!
De thermostaat deed het gelukkig nog, dus die hoefden we alleen maar te solderen; het lipje was afgebroken.
(http://upload.maniacsmedia.nl/thumbs/opt1227985768j.jpg) (http://upload.maniacsmedia.nl/viewer.php?id=opt1227985768j.jpg)
Dit waren de losse draden aan de onderkant van de stoel.
(http://upload.maniacsmedia.nl/thumbs/bfi1227985815m.jpg) (http://upload.maniacsmedia.nl/viewer.php?id=bfi1227985815m.jpg)
Zo hebben we het opgelost met 2 nieuwe draden en een stukje harnas.
(http://upload.maniacsmedia.nl/thumbs/viu1227985866w.jpg) (http://upload.maniacsmedia.nl/viewer.php?id=viu1227985866w.jpg)
Hier monteert Misha de nieuwe stekkertjes onder de stoel, zodat ik de thermostaat snel kan vervangen indien hij toch nog mocht overlijden.
Hallo,
bij mijn 850 ('96) wordt de stoelverwarming wel warm, maar na enkele minuten weer langzaam minder warm. Daarna is de het niet meer echt te voelen, pas als de schakelaar uit en weer aangeschakeld wordt, herhaald het hele ritueel zich. Het merkwaardige is dat dit bij beide stoelen hetzelfde is. De dealer verteld mij dat de thermostaat op 37 graden is afgesteld.
mijn conclusie;
- of, alles functioneerd naar behoren, maar de 37 graden is gewoon niet echt waarneembaar
- of, beide thermostaten zijn stuk, in dat geval kost me dat 2 x € 35,- ex.
voordat ik het geldt uitgeef de vraag, hoe meet is zo'n thermostaat door???
Alvast bedankt voor de reacties, wil graag bij deze kou optimaal van de "bill-grill" genieten ;D
Citaat van: noords op 06-01-2009 15:03:52
Hallo,
bij mijn 850 ('96) wordt de stoelverwarming wel warm, maar na enkele minuten weer langzaam minder warm. Daarna is de het niet meer echt te voelen, pas als de schakelaar uit en weer aangeschakeld wordt, herhaald het hele ritueel zich. Het merkwaardige is dat dit bij beide stoelen hetzelfde is. De dealer verteld mij dat de thermostaat op 37 graden is afgesteld.
mijn conclusie;
- of, alles functioneerd naar behoren, maar de 37 graden is gewoon niet echt waarneembaar
- of, beide thermostaten zijn stuk, in dat geval kost me dat 2 x € 35,- ex.
voordat ik het geldt uitgeef de vraag, hoe meet is zo'n thermostaat door???
Alvast bedankt voor de reacties, wil graag bij deze kou optimaal van de "bill-grill" genieten ;D
Volgens mij is dit normaal vanwege die 37°C :
De eerste keer duurt het even voor de thermostaat 37° haalt (en is de zitting dus even warmer dan 37°C) ,
daarna is de hele zitting op temp en zal veel minder moeten verwarmen om de thermostaat te laten uitschakelen.
OK, dank voor de reactie, wellicht een tip hoe de thermostaat door te meten is ???
Plat gezegd: < 37 graden: 0 Ohm, > 37 graden: oneindig (verbroken).
Er zijn ook 45 graden exemplaren leverbaar.
Gr 8)
dank Thuur,
dus vanavond met de multimeter en de fohn of verfbrander (beetje oppassen :eusa_sick:) aan de slag, zal eerst proberen de thermostaat er uit te peuteren. Kijken of dat wil zonder de hele stoel uit de bouwen... :-\
Gisteren de thermostaat uit de stoel gehaald. Ging redelijk makkelijk; stoel helemaal naar voren, leuning recht op. Eerst met de camera een foto gemaakt om te kijken hoe het zit;
(http://img72.imageshack.us/img72/4967/thermostaatingebouwdxu6.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=thermostaatingebouwdxu6.jpg)
Dan kun je met een beetje gefriemel de de thermostaat met kunststof ring met een beetje draaien en voorzichtig trekken uit het schuim draaien, vanaf de bovenkant van de zitting kan je 'm ook voorzichtig een beetje doordrukken. Vervolgens kan de thermostaat ook uit de kunststof ring gedrukt worden;
(http://img72.imageshack.us/img72/3484/thermmetringty6.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=thermmetringty6.jpg)
toen de proef op de som genomen, een thermometer, multimeter en wat hete lucht uit een verf afbrander
leverde de volgende plaatjes op;
< 37 gr. = 0 ohm
(http://img72.imageshack.us/img72/3825/lagerdan37graangy2.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=lagerdan37graangy2.jpg)
vanaf 37 gr. en hoger = oneindig
(http://img72.imageshack.us/img72/2883/hogerdan37grth5.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=hogerdan37grth5.jpg)
bij afkoelen voel (en hoor) je ook de thermostaat schakelen. Die werkt dus naar behoren
Het is de 37 gr. variant die origineel in de '96 er 850 hoort. Voor warmere stoelen zou de 43 graden variant een oplossing zijn, al heb ik een beter gevoel bij de originele versie.
(http://img72.imageshack.us/img72/2017/typenrup7.th.jpg) (http://img72.imageshack.us/my.php?image=typenrup7.jpg)
In omgekeerde volgorde weer ingebouwd.
Dat is pas een mooi verslag!
Gr :eusa_clap:
Ben er ook mee bezig is toch wel lekker een warme stoel met dit weer.
Allebei de kanten 1 kabeltje los van de 2
Linkerkant heb ik de thermostaat eruit gekregen morgen even langer kabeltje aanmaken en kijken of hij het weer doet.
Wat gebeurd er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
gr mevita
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
Maargoed dat ik het hier voor de zekerheid even gevraagd heb, ik dacht dat de stoel dan gewoon meteen warm werd :eusa_think:
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.
Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen.
dat dacht ik ook
Vandaag draadjes verlengd en nieuwe kabelschoentjes erop, het geheel weer gemonteerd in passagierstoel en bestuurderstoel .
Uitgeprobeerd , passagierstoel werkt en wordt lekker warm, bestuurderstoel helaas niet en blijft koud
Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.
Die 2 draadjes zijn de stroomaanvoer..
Gr ;)
Citaat van: thuur op 09-01-2009 02:04:33
Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.
Die 2 draadjes zijn de stroomaanvoer..
Gr ;)
Begrijp ik het goed dat die 2 draadjes allebei plus zijn, dan kan het misschien zijn dat er nog een min draadje los is bij m,n bestuurderstoel
Citaat van: thuur op 09-01-2009 02:04:33
Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?
Dan vliegt er een zekering uit..
Gr :eusa_shifty:
volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.
Die 2 draadjes zijn de stroomaanvoer..
Gr ;)
dan zou je aan het eind van die 2 draadjes een stroomophoping krijgen... lijkt me lastig..
dus de ene voert de stroom aan, en de andere voert m af, richting verwarmingselement...
de aloude serieschakeling : van + accu naar schakelaar, naar thermostaat, naar heater, naar min. dus als de kring ergens onderbroken wordt doettie het niet... En das de bedoeling van zowel de schakelaar als de thermostaat. Zou je de + van de accu rechtsreeeks op de verwarming zetten, dan wordt-ie erg heet, tot brandens aan toe.
Citaat van: denkweb op 25-10-2005 11:58:18
Ik kwam er van de week achter dat mijn stoelverwarming niet meer werkte aan de bestuurderskant. Nu lig ik daar niet zo wakker van maar ik vind wel dat als er accessoires in de auto zitten ze ook moeten werken...
Wie kent dat niet! ;D
Nu nog uitvinden wat er mis is...
Vooraan beginnen dus:
Zekering 18, intact.
Schakelaar uit middenconsole klikken en doormeten, intact.
Snoertje onder de stoel losklikken en doormeten, intact.
Hij gaat lekker...
Ik volg het snoertje tot het punt waar deze de stoel in verdwijnt, dit via een rond gat rechtsachter onder het zitvlak. Omdat ik weinig kan zien terwijl ik al op de kop op de achterbank lig besluit ik de camera maar eens erbij te nemen.
Op de foto tref ik een mooi rond gat aan waarin 1 kabeltje verdwijnt.
Na een korte zoektocht vind ik nog een kabeltje dat omlaag bungelt en mogelijk ook in het gat thuishoort. Iemand heeft met z'n lompe poten onder de stoel een stekkertje losgetrapt!
Ik word wat minder bang wat de mogelijke oorzaken van het probleem betreft, de diagnose lijkt al half gesteld.
Boven in het rond gat bevindt zich een ronde kunststof schijf, als je hier je vinger achter krijgt kun je deze met snoertje en al uit de opening naar beneden trekken.
In de kunststof ring bevindt zich de thermostaat, met op de onderzijde twee connectors, hier ontbreekt bij mij 1 snoertje, wat dus snel ook het probleem oplost.
Voor hen die in een auto van na Modeljaar 1994 rijden en de stoelverwarming niet warm genoeg vinden nog even een tip:
De thermostaat van MY 1994 en eerder is afgesteld op 45 graden Celsius, die van de jaargangen erna op 37 graden Celsius, dit om verbranding tegen te gaan lijkt mij! ;D
Gouden tip is dan ook om een thermostaat voor MY1992-94 te bestellen als je het iets warmer onder je kont wilt hebben.
Uiteraard enkele foto's:
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233564_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1027)
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233608_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1028)
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233702_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1029)
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233796_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1030)
Citaat van: denkweb op 25-10-2005 11:58:18
Ik kwam er van de week achter dat mijn stoelverwarming niet meer werkte aan de bestuurderskant. Nu lig ik daar niet zo wakker van maar ik vind wel dat als er accessoires in de auto zitten ze ook moeten werken...
Wie kent dat niet! ;D
Nu nog uitvinden wat er mis is...
Vooraan beginnen dus:
Zekering 18, intact.
Schakelaar uit middenconsole klikken en doormeten, intact.
Snoertje onder de stoel losklikken en doormeten, intact.
Hij gaat lekker...
Ik volg het snoertje tot het punt waar deze de stoel in verdwijnt, dit via een rond gat rechtsachter onder het zitvlak. Omdat ik weinig kan zien terwijl ik al op de kop op de achterbank lig besluit ik de camera maar eens erbij te nemen.
Op de foto tref ik een mooi rond gat aan waarin 1 kabeltje verdwijnt.
Na een korte zoektocht vind ik nog een kabeltje dat omlaag bungelt en mogelijk ook in het gat thuishoort. Iemand heeft met z'n lompe poten onder de stoel een stekkertje losgetrapt!
Ik word wat minder bang wat de mogelijke oorzaken van het probleem betreft, de diagnose lijkt al half gesteld.
Boven in het rond gat bevindt zich een ronde kunststof schijf, als je hier je vinger achter krijgt kun je deze met snoertje en al uit de opening naar beneden trekken.
In de kunststof ring bevindt zich de thermostaat, met op de onderzijde twee connectors, hier ontbreekt bij mij 1 snoertje, wat dus snel ook het probleem oplost.
Voor hen die in een auto van na Modeljaar 1994 rijden en de stoelverwarming niet warm genoeg vinden nog even een tip:
De thermostaat van MY 1994 en eerder is afgesteld op 45 graden Celsius, die van de jaargangen erna op 37 graden Celsius, dit om verbranding tegen te gaan lijkt mij! ;D
Gouden tip is dan ook om een thermostaat voor MY1992-94 te bestellen als je het iets warmer onder je kont wilt hebben.
Uiteraard enkele foto's:
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233564_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1027)
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233608_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1028)
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233702_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1029)
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233796_thumb.jpg (http://www.volvo-forums.com/index.php?act=Attach&type=post&id=1030)
Waar precies onder de stoel zit dat ronde witte kunststof schijfje?
Citaat van: Vranck op 30-08-2009 14:34:11
Waar precies onder de stoel zit dat ronde witte kunststof schijfje?
In de onderkant van de zitting.
Nog een noob vraagje: Zijn de twee draadjes die op de thermostaat moeten onderling te verwisselen?
Uit mijn hoofd is de een rood-wit en de andere rood.
Citaat van: KMvrtr op 11-10-2009 20:46:30
Nog een noob vraagje: Zijn de twee draadjes die op de thermostaat moeten onderling te verwisselen?
Uit mijn hoofd is de een rood-wit en de andere rood.
Maakt absoluut geen verschil :D
Zelfs je tere achterwerkje voelt niet of de stroom linksom of rechtsom draait.
Gr 8)
Dacht het al, maar fijn om het zeker te weten.
Dit soort zaken wil ik liever niet empirisch vaststellen.
Hallo,
Kan iemand mij helpen? Ik ben op zoek naar stekkertjes voor mijn stoelverwarming.
Alleen krijg ik bij de garage niet duidelijk gemaakt wat ik nodig heb, bij brezan hebben ze ze niet en Halfords schiet (uiteraard) ook niet op....
Iemand een adres waar ik ze kan krijgen????
Groet Joost
Citaat van: thuur op 25-10-2005 12:36:54
Dat losse kabeltje kan ook al komen als je je zitvlak wat hard in de stoel laat vallen... Typisch kwaaltje dat losse stekkertje, heb het al verschillende malen gezien :P
Beter is beide stekkertjes los te nemen en iets dicht te knijpen met een tang. Dan isolatietape om beide stekkers (dus tegen elkaar plakken) en dan (met enige kracht) de thermostaat erin te prikken. Dan terug in de stoel en voila! Stoelverwarming die het volgende winter ook doet 8)
Gr ;)
Het zijn volgens mij gewoon (amp) vlakstekers met een kunststof beschermhuls
Citaat van: haasje op 26-10-2009 13:33:38
Het zijn volgens mij gewoon (amp) vlakstekers met een kunststof beschermhuls
Yep.
Gr :D
Dus bij iedere automaterialenzaak te koop, zelfs bij Halfords ;D
Vandaag in orde gebracht met dank aan denkweb! Anders had ik véél langer liggen sukkelen.
Nu volgende uitdaging: achterbankverwarming doen werken... :laugh:
Toch wel fijn zo,n forum heb vandaag mn stoelverwarming gerepareerd ik weet niet of dit een volvo ziekte is maar bij de mijne waren de bestuurders en de bijrijders kant beide stuk.En aan allebei de stoelen de draadjes van de stekker er af liggen dus het maar gedaan zoals thuur het geschreven had twee nieuwe stekkers er op gestoken en voilla beide stoelen doen het weer.
Inderdaad, mooi forum.
Ik heb nu mijn stoelverwarming weer aan de praat gekregen.
Wat mij wel op valt dat alleen de zitting warm wordt, in de rug voel ik niets warm worden. Hangt dit van de auto af?
Klopt het ook dat de stoelverwarming alleen werkt indien er iemand op de stoel zit?
Behoren de schakelaars verlicht te zijn? Nu brand alleen het oranje lampje als ze aan staan.
Nee.
Nee.
Ja.
Gr :D
Thuur,
Bedankt, is duidelijk.
Heb de lampjes ondertussen vervangen (losse draadlamjes gehaald)
idd, zoals thuus schrijft, lampje heeft niks te maken met de temperatuur, tenzij het ook vies ruikt(sluiting)
Kabels en zekering controleren en weer billen grillen! ;D
Ander vraagje:
Ik zag dat er bekabeling in de stoel zit en er een kabel in de bodem verdwijnt, maareh...... Waar zit de bediening en hoe ziet die er uit( zegt diegene die er na een maand achterkomt dat de spiegels ook electrisch zijn)
F.
Ik ga van de week ook maar eens stoeien met de stoelverwarming. Valt me wel op dat dit veel voorkomt.
Weet iemand inmiddels al wat zo'n matje eventueel kost?
groets
Jazeker ook ik een kapotte sterker onder stoel
tevens gelijk L+R thermostaat a 45 graden besteld
Lekker bakken nu
ik ga morgen eens kijken voel onder mijn bestuurdersstoel een draadje los hangen en mijn stoel word niet zon fijne warme hoop stof en leer als de passagiersstoel heb menig bijrijder laten denken dat ze een opvlieger kregen:)
maar effe tot de kern :|
is bij zowel de MY voor 94 als erna de montagewijze van de thermostaat gelijk zoals in dit topic afgebeeld ???
dan weet ik wat mij morgen te wachten staat namelijk
Grtn
Ja dit is precies het zelfde,
zet je stoel naar voren en zo hoog mogelijk en als je dan evt met een spiegeltje kijkt zie je de thermostaat onder in je stoel zitten met een beetje pielen heb je hem eruit.
en kan je controleren als hij nog werkt en als de stekkers nog goed zijn
je ziet dan waarschijnlijk al wel een los draadje ja.
of je thermostaat is kapot maar dat kun je doormeten:)
Het draadje zat los inderdaad,
maar vast gezet en hij deed het nog niet nu een tweede thermostaat geregeld bij de autosloperij even kijken of die goed is zo niet zit het probleem in het matje of niet ??
of kunnen die draadjes ook los zijn gaan zitten ???
veel vragen ik weet het maar het zit erop dus het moet werken !
bedankt alvast
Citaat van: Hommel26 op 14-01-2011 18:04:21
Het draadje zat los inderdaad,
maar vast gezet en hij deed het nog niet nu een tweede thermostaat geregeld bij de autosloperij even kijken of die goed is zo niet zit het probleem in het matje of niet ??
of kunnen die draadjes ook los zijn gaan zitten ???
veel vragen ik weet het maar het zit erop dus het moet werken !
bedankt alvast
heb geduld he! het kan even duren voor je iets merkt..... heb overigens ook het idee dat hij bij warm " weer" minder verwarmd. In de winter was het echt grillen die billen, maar nu beetje warm, maar niet zo van, laat ik hem nu maar weer uitzetten ;D
bij mij doet de stoelverwarming het niet maar ook het lampje van de schakelaars doen het niet beide stoelen hetzelfde.
Gr André ??? ??? ???
Citaat van: andre1981 op 24-02-2011 08:30:32
bij mij doet de stoelverwarming het niet maar ook het lampje van de schakelaars doen het niet beide stoelen hetzelfde.
Gr André ??? ??? ???
zekering gecontroleerd
Ik heb een tamelijk zelfde probleem met de stoelverwarming in mijn 850. Heb al een aantal dingen zelf gedaan om te kijken wat het niet kan zijn.
- zekering is goed
- thermostaat is goed
- er staat spanning op de doorvoer van de thermostaat verder het geschakelde circuit in.
Ik weet dat de stoelverwarming is verdeeld in twee stukken het zitvlak en de rug. Er gaat spanning het zitvlak in, maar er komt geen spanning terug. Het gesloten circuit is hierdoor onderbroken.
Hoe kan ik nagaan of het een losse stekker is, of dat de stoelverwarming zelf kapot is?
Alvast dank
Citaat van: jdezwaan100 op 11-06-2011 17:57:12
Ik heb een tamelijk zelfde probleem met de stoelverwarming in mijn 850. Heb al een aantal dingen zelf gedaan om te kijken wat het niet kan zijn.
- zekering is goed
- thermostaat is goed
- er staat spanning op de doorvoer van de thermostaat verder het geschakelde circuit in.
Ik weet dat de stoelverwarming is verdeeld in twee stukken het zitvlak en de rug. Er gaat spanning het zitvlak in, maar er komt geen spanning terug. Het gesloten circuit is hierdoor onderbroken.
Hoe kan ik nagaan of het een losse stekker is, of dat de stoelverwarming zelf kapot is?
Alvast dank
De weerstand van het matje meten. Zal een paar Ohm zijn.
Gr 8)
schopperde schop
Waar kan ik het beste mijn weerstand meten in de stoelverwarming, is het mogelijk om de zitting en de rugleuning apart door te meten zonder dat ik begin aan het stropen van de stoel? en hoe gaat dat dan??
Ik heb het volgende: Zitting wordt niet warm. Draadjes van de thermostaat los, dat gerepareerd nog steeds geen warme zitting.
Stroomtoevoer bekeken schakelaar aan 12 V schakelaar uit geen 12 V dus dat is goed
Vervolgens weerstand op de contrastekker gemeten: oneindig
Weerstand op de koude thermostaat: nihil.. dus ook goed..
Nu wil ik dus gaan uitsluiten of het de bedrading en eventuele bedrading tussen de matjes is of de matjes zelf. Heeft iemand dat gedaan (vast wel) en weet dus waar de aansluitpunten intern zitten?? Misschien een foto van een "naakte" stoel waar dat te zien is.
Alvast bedankt... ;)
edit:
Verwarming voor de achterbank werkt met een relais wordt mij verteld, waar zit dit relais in de auto en welk nummer heeft deze??
Dat relais z voor je achterbank zit in je midden console
Citaat van: daytonawim op 07-08-2011 16:14:59
Dat relais z voor je achterbank zit in je midden console
Ook bij een 850?? van een X70 weet ik dat maar ik heb het zelf erbij geplaats en het kabelboompje wat er bij zat ging rechtstreeks op een gele stekker onder het munten bakje en voor de rest kun je daar geen relais kwijt aan die kabelboom, volgens mij... Foto toevallig??
Volgens mij heeft de 850 ook gewoon een timer voor de achterbank verwarming, zal middels een relais gestuurd
worden kan haast niet missen.
Hellaas geen foto, mischien heeft easterboy een foto gemaakt.
Er zitten volgens mij onder de stoel stekkers aan de 2 matten.
Relais achterbankverwarming zit bij een 850 op positie 214 (onder dashboard, de middelste van de onderste rij)
Citaat van: haasje op 07-08-2011 17:53:48
Er zitten volgens mij onder de stoel stekkers aan de 2 matten.
Relais achterbankverwarming zit bij een 850 op positie 214 (onder dashboard, de middelste van de onderste rij)
Ter verduidelijking:
Relais gaat over de achterbank, met grote dank voor deze input :D
Doormeten gaat over de bestuurdersstoel, mijn vraag is of die apart door te meten is (zitting, rugleuning) en hoe en waar ik deze het beste kan doormeten
Dat bedoel ik ook, onder de stoel zitten volgens mij ook stekkers.
onder de zitting neem ik aan. Dan ga ik daar even zoeken en meten en controleren. Alweer bedankt haasje
Citaat van: daytonawim op 07-08-2011 16:39:22
Volgens mij heeft de 850 ook gewoon een timer voor de achterbank verwarming, zal middels een relais gestuurd
worden kan haast niet missen.
Hellaas geen foto, mischien heeft easterboy een foto gemaakt.
Deze relais zit (uit mijn hoofd) bij mij naast de handrem in het schuine gedeelte onder het middenconsole.
Als je je middenconsole verwijdert, is nog geen 5 minuten werk, kun je er zo bij. :)
Op de foto loopt de kabelboom gelijk aan het middenconsole, dan weet je ongeveer waar hij zit. Het betreft dus dat roze/oranje blokje.
(http://www.nigeldehaan.nl/images/relais.jpg)
Heb een paar setjes liggen , zal straks eens voor je kijken, hoe te meten
Ook een vraag; bij mij doen ze het allebei simultaan niet meer sinds enkele dagen, hiervoor nog prima btw. de rode controlelampjes branden wel op de schakelaars en de zekering (nr 28 in mijn geval) is goed, 25A trouwens.
Zie geen loshangende draadjes onder de stoelen, eigenlijk ook geen ronde gaatjes voor de thermostaat, de stoelbekleding loopt vanachter zo'n twintig cm. onder de zitting door, daar zit ie vast onder wed ik.
Merkwaardig dat ze het allebei ineens niet meer doen :eusa_eh:
Iemand een idee?
Citaat van: broer op 23-08-2011 12:08:17
Ook een vraag; bij mij doen ze het allebei simultaan niet meer sinds enkele dagen, hiervoor nog prima btw. de rode controlelampjes branden wel op de schakelaars en de zekering (nr 28 in mijn geval) is goed, 25A trouwens.
Zie geen loshangende draadjes onder de stoelen, eigenlijk ook geen ronde gaatjes voor de thermostaat, de stoelbekleding loopt vanachter zo'n twintig cm. onder de zitting door, daar zit ie vast onder wed ik.
Merkwaardig dat ze het allebei ineens niet meer doen :eusa_eh:
Iemand een idee?
Verwissel de J-relais' eens (dwz: allemaal een plekje opschuiven en de laatste op de eerste plaats). Je vindt ze naast de zekeringen (4x Tx25).
Gr 8)
Hoi 850 R's.
Stoelverwarming van M'n R 1996 is aan de bestuurders kant stuk. Dealer heeft geconstateerd dat er tot de thermostaat stroom is. Dus het is of een matje of de thermostaat. Maarrrrrrr, als de thermostaat niet stuk is, doet dan het zit gedeelte EN het rug deel het niet?
Ik bedoel dus, als het matje van het zitvlak stuk doet dan het rug deel het ook niet, of viceversa?
Kan ik als test de thermostaat er uit pielen en de draadjes tegen elkaar doen om te voelen of de Grill het doet?
Ik hoor graag van jullie.
Michiel
Precies; de matjes staan in serie, dus bij defect van de ene werktr de andere ook niet.
De draden aan de thermostaat kun je wel doorverbinden; je hebt dan alleen de temperatuurregeling niet en het wordt vanzelf bloedheet onder je kont.
Anders is toch echt je mateje doorgebrand...
Allerlei draadjes gevolgd mbt de stoelverwarming. Je raadt het al. Het zaakje is kapot, en de boosdoener is gevonden. In zowel de bestuurdersstoel als ook de bijrijdersstoel is het draadje in het verwarmingsmatje gebroken.
Dus de bekleding netjes losgehaald. maar ..... waar haal ik nu een verwarmingsmatje vandaan. Bij de dealer trekken ze je waarschijnlijk meer dan een poot tegelijk uit. Of niet ??? heeft iemand ervaring ?? Want als ik de posts zie, zijn er veel stoelverwarming kapot, maar blijkt het maar zelden de mat zelf te zijn.
Voor alle suggesties ben ik dankbaar. Ps ik ben niet van plan om er een cv in te zetten.
Gr. Achim
De matjes zijn vrij duur :
Matje zitting is €71,40
Matje leuning is €55,81
Thermostaat is €29,03
Bij Conrad hebben ze een universeel alternatief : http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&p_load_area=0330005&p_selected_area=0330005&zhmmh_area_kz=8B&navi=mitte (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&p_load_area=0330005&p_selected_area=0330005&zhmmh_area_kz=8B&navi=mitte)
Sorry voor de wat lange link => weet deze niet kleiner te maken.... ???
Citaat van: MrCain op 07-03-2012 20:51:56
De matjes zijn vrij duur :
Matje zitting is €71,40
Matje leuning is €55,81
Thermostaat is €29,03
Bij Conrad hebben ze een universeel alternatief : http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&p_load_area=0330005&p_selected_area=0330005&zhmmh_area_kz=8B&navi=mitte (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_area&p_load_area=0330005&p_selected_area=0330005&zhmmh_area_kz=8B&navi=mitte)
Sorry voor de wat lange link => weet deze niet kleiner te maken.... ???
Matjes zijn nieuw aan de prijs das waar .
Je kan ook een tweedehands matje proberen te vinden, of een flink versleten stoel kopen en die slachten.
Ik heb dat vrij recent ook gedaan, via t forum aan een vervangend matje gekomen voor een nette prijs, echter
je koopt een matje wat ook al een flink aantal uren aangeweest is en waarop menigeen al uren zat.
Thermisch weerstandsdraad veroudert op den duur en breekt dus gegarandeerd ook een keer.
Als je in acht neemt hoeveel tijd het je kost om een stoel uit te bouwen, de bekleding te strippen, t matje te vervangen,
vast te plakken en de hele handel weer netjes en vooral strak & vouwloos terug te monteren
dan weet ik niet of ik de volgende maal dat deze sneuvelt wederom een gebruikte ga plaatsen..
T is nl best een hoop prutswerk :eusa_think:
ik was idd ook al aan het kijken voor een andere stoel. Maar 't is wat je schrijft die hebben ook al de nodige tijd gehad. Anders smijt ik er wat soldeer over en "schroei "de boel weer aan elkaar. Is dat niet iets dat Estate services verkoopt ??
Citaat van: runner2502 op 07-03-2012 21:04:02
ik was idd ook al aan het kijken voor een andere stoel. Maar 't is wat je schrijft die hebben ook al de nodige tijd gehad. Anders smijt ik er wat soldeer over en "schroei "de boel weer aan elkaar. Is dat niet iets dat Estate services verkoopt ??
Solderen van zo'n matje wordt niks, breekt direct weer en ben je weer een poos bezig ..
Iemand ervaring met deze klus en bereid het voor me te doen?
Ik betaal er natuurlijk voor. Misschien een collectief?
Michiel
Citaat van: mimibiti op 08-03-2012 07:22:59
Iemand ervaring met deze klus en bereid het voor me te doen?
Ik betaal er natuurlijk voor. Misschien een collectief?
Michiel
Misschien een keer een meeting organiseren en er een knutseldag van maken!?
Mijn stekkertje naar de thermostaat is afgebroken. Nu heb ik het stekkertje wetten te maken maar ik krijg hem niet goed in de stekker van de thermostaat geprikt. Zit de thermostaat aan een lang draadje vast in de stoel? ik wil deze er wel uitwurmen maar vraag me af of ik dan niet het probleem groter maak.
naar je thermostaat lopen 2 draden, elk met een kabelschoen eraan. er zit aan de thermostaat fysiek dus geen draad vast (van zichzelf). Uitwurmen moet niet al te moeilijk zijn, hij zit een beetje geklemd in het foam van je zitting.
Mijn achterste heeft het weer lekker warrrrrmmm bedankt voor de tip!
vandaag een matje besteld voor mijn zitvlak ;D
bij het meten nauwelijks weerstand op het rugdeel....maar het zitvlak oneindig veel weerstand (net als bij mijn vrouw eigelijk toen ik vertelde dat ik weer onderdelen besteld had voor mijn roffel)
Het slachten van de stoel zie ik wel wat tegenop....mja kerst vakantie in aantocht...knutselen maar :eusa_dance:
Wat fijn als het ook wel eens makkelijk kan! Draadjes waren los. Even verlengen en aansluiten. Vanochtend -2 maar heerlijke warme billen!!!
Is er 1 zekering voor alle stoelen?
Ik heb namelijk een achterbank en passagiersstoel die wel warm worden maar de belangrijkste stoel dus niet, helaas.
Daar brand het oranje lampje bij inschakelen dan ook niet.
Ga uiteraard hetgeen ik hier gelezen heb even checken, maar dacht als iemand het van de zekering weet kan ik dat alvast uitsluiten. Scheelt weer wat werk (het minste werk haha)..
Ik zou beginnen met het omwisselen van de schakelaars en kijken wat er gebeurt...
Volgens mij is er qua zekeringen sprake van een scheiding tussen voor en achter. Een kapotte verbinding of schakelaar lijken het meest voor de hand te liggen.
Gezien de leeftijd van deze auto's zijn er ook zat die een doorgebrand verwarmingselement hebben.
Stekkers onder de stoel los halen, ohm meter erop en je weet of de verwarmingselementen goed zijn.
Het lampje in de schakelaar "checked" niet of de verwarming daadwerkelijk werkt, kan gewoon een kapot lampje zijn of geen spanning hebben.
Thanks voor de reacties. Ga zo eens even op speurtocht, maar beginnen onder de stoel te kijken.
Citaat van: NinaPaul op 19-01-2013 22:17:20
Gezien de leeftijd van deze auto's zijn er ook zat die een doorgebrand verwarmingselement hebben.
Stekkers onder de stoel los halen, ohm meter erop en je weet of de verwarmingselementen goed zijn.
Het lampje in de schakelaar "checked" niet of de verwarming daadwerkelijk werkt, kan gewoon een kapot lampje zijn of geen spanning hebben.
Dit dus.
Ik heb inmiddels twee stoelen kunnen afschrijven waar ik al uren mee aan het kloten was door simpelweg ff de multimeter erop te zetten.
In mijn geval was de schakelaar kaduuk, deze omgewisseld met de ander en een heerlijk warme stoel is het resultaat.
Voor de verandering een keer een gemakkelijke reparatie/operatie.
Inmiddels op het forum een andere setje schakelaars in bestelling staan.
Nu die achterbank nog warm krijgen!
p.s. bedankt voor de tip "Midicijnman"!
Ik kamp met een ander probleem ivm de stoelverwarming: de zit en de rug warmen op zich lekker op, maar op de zit is er één bepaalde plaats die echt pijnlijk heet wordt. De bijrijdersstoel heeft hier helemaal geen last van.
Met de techniek van de stoelverwarming, mooi beschreven in vorige posts, in het achterhoofd, kan ik hier helemaal geen verklaring voor geven. :eusa_think:
Iemand gelijkaardige klachten? Of suggesties?
Het is soms zo erg dat ik de verwarming maar uitzet. En dat is dan natuurlijk weer zonde van zo'n heerlijke optie...
Citaat van: T5 Joost op 25-02-2013 21:20:15
Ik kamp met een ander probleem ivm de stoelverwarming: de zit en de rug warmen op zich lekker op, maar op de zit is er één bepaalde plaats die echt pijnlijk heet wordt. De bijrijdersstoel heeft hier helemaal geen last van.
Met de techniek van de stoelverwarming, mooi beschreven in vorige posts, in het achterhoofd, kan ik hier helemaal geen verklaring voor geven. :eusa_think:
Iemand gelijkaardige klachten? Of suggesties?
Het is soms zo erg dat ik de verwarming maar uitzet. En dat is dan natuurlijk weer zonde van zo'n heerlijke optie...
Kapotte of overbrugte thermostaat?
Bedankt voor de tips, er zat (heel stom) gewoon een stekkertje los onder een van mijn stoelen....
Citaat van: YoYoost op 27-03-2013 13:26:58
Bedankt voor de tips, er zat (heel stom) gewoon een stekkertje los onder een van mijn stoelen....
Los? Dan zou het niet moeten werken, want alle onderdelen zijn in serie geschakeld.
Of je moet het toevallige geluk hebben dat een van de stekkertjes kortsluiting maakte en daarmee de thermostaat overbrugde.
Mooi topic.
Van de zomer stopte opeens de werkende rechter stoelverwarming.
Ik heb er net onder gekeken. Bij beide stoelen hangen de draden los.
Hoe dat te repareren is hier heel duidelijk beschreven en ga ik morgen even proberen.
Ik ben gewend mijn schoenen op de reis naar vakantie onder de stoel te proppen.. Slecht idee bij deze auto, blijkt.
Maaaar! :D
Nu kreeg ik ook op ongeveer dezelfde een srs meldings lampje.
Ook verder op gezocht en over gelezen.
Dit kan ook heel goed de stekker onder de stoel zijn hè?
De stekker schijnt kapot/los te gaan?
Kan er iets mis gaan met die airbag als ik hier aan kom?
Even een oude koe uit de sloot halen. Ik heb dit topic geheel gelezen omdat mijn van mijn bestuurdersstoel de stoelverwarming niet meer werkt. De knop werkt wel gewoon en geeft een oranje lichtje wanneer je de stoelverwarming aan zet. De bijrijdersstoel werkt gewoon 100% dus iets van zekereringen kunnen we uitsluiten. Als je dit topic leest dan lijkt het iets met de bekabeling te zijn, een draadje los of iets dergelijks.
Nu wordt er in dit topic geschreven om de kunsstof schijf waar de thermostaat in zit los te halen en te kijken of de kabeltjes daarop goed aansluiten. Ik kan die kunststofschijf in mijn V70 van 2000 nergens vinden onder de stoel, geldt dit alleen voor de 850's en is het bij de V70 veranderd? Daarnaast durf ik i.v.m. de airbags niet zo aan alle kabeltjes te trekken. Als ik onder de stoel kijk gaat er achter in de hoek een (dubbele) kabel de stoel in die samen in een oranje omhulsel zitten. Is deze van de stoelverwarming of van de airbags? Ik ben het even kwijt, hopelijk kan iemand me de goede richting in helpen?
zit ook enkel in een 850.
Mogelijk matje defect of iets in de stekker niet goed
Citaat van: RoyvW op 04-06-2015 08:48:17
Als ik onder de stoel kijk gaat er achter in de hoek een (dubbele) kabel de stoel in die samen in een oranje omhulsel zitten. Is deze van de stoelverwarming of van de airbags? Ik ben het even kwijt, hopelijk kan iemand me de goede richting in helpen?
Van die oranje zou ik afblijven, want dat zou inderdaad je airbag moeten zijn.
Als je de stekker van de stoelverwarming ontkoppelt, een multimeter aansluit en dan de knop van de stoelverwarming aan zet, meet je dan spanning? Zoja, dan is dat gedeelte goed en zit het probleem waarschijnlijk in je stekker of je verwarmingsmat. Sluit dan de stekker weer aan en ga verderop in de kring meten (na de stekker). Zo kun je in ieder geval je bedrading uitsluiten.
Ik heb het zelf gehad dat de mat was doorgebrand (zat een mooi, donker brandvlekje op de mat). Het is zeldzaam, maar het zou kunnen. Dat kun je makkelijk visueel inspecteren, maar dan moet wel je bekleding van je stoel af.
Ook ik heb het hele topic doorgespit en de bestuurdersstoel werkt weer en wordt lekker warm
De passagiersstoel echter niet, ik heb gemeten met de multimeter bij de schakelaar en bij de thermostaat
En deze krijgen beiden stroom?
Iemand een suggestie wat het kan zijn?
Thermostaat stuk?
Matje zelf kapot eventueel. Kan je doormeten onderaan de zetel op een connector.
Dacht een witte 2pin connector..
Als je de draden doorverbind op de plaats van de thermostaat zou je stoel moeten opwarmen; hij is dan alleen niet begrensd.
Als deze niet warm wordt, dan is je matje defect.
Thanks dat ga ik nog even doen👍🏻
Matjes ( origineel) nog leverbaar? Of ben je dan aan aftermarket overgeleverd?
Citaat van: mba op 03-01-2020 16:03:31
Matjes ( origineel) nog leverbaar? Of ben je dan aan aftermarket overgeleverd?
Eens even denken, wie zou dat kunnen weten? :eusa_think:
Ah, ja natuurlijk, de Volvo dealer! :angel: