De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Lange tijd was ik niet van plan hier nog een blog aan te maken. Deels omdat mijn auto een N betreft en hier dus niet thuis hoort, deels omdat ik soms mijn bedenkingen heb bij de heersende mentaliteit op het forum (alles slopen of repareren voor een habbekrats en reageren om te reageren).
Zelf vind ik dat mijn auto thuis hoort op Volvo-forum en ik heb serieus geprobeerd daar mijn draai te vinden maar dat is me niet gelukt. Het is mij wat te oppervlakkig. Uiteindelijk dan toch maar weer hier een blog aangemaakt. Deels om te voorkomen dat andere blogs vervuild worden met mijn belevingen, deels omdat sommigen er om vroegen, deels omdat ik zelf ook gewoon weer zin heb om te gaan sleutelen en daar verslag van te doen maar vooral omdat niets het haalt bij dit forum. Desalniettemin: mocht 1 van de mods zich storen aan het zoveelste N-blog op dit forum, laat het dan even weten en dan gaat het blog zo de prullenbak in.

Het verhaal van de Crossmeeuw zal de meesten bekend zijn: ik kreeg de kans een XC70N voor een nette prijs over te nemen van pa. Bijna 4 jaar in gereden, veel te veel aan gerepareerd en uiteindelijk uit frustratie het ding naar Polen gedeporteerd. Twee weken voor de deportatie nog zo'n 1200 euro gespendeerd aan AWD-reparaties. In die tijd had ik vervangend vervoer nodig en forumlid Sbv bood heel aardig zijn V70N aan. Die stond toch maar te nietsen voor de deur aangezien Sander zich verplaatste per CY.

De V70 had ruim anderhalve ton minder gelopen dan de XC, was weer een paar jaar recenter, had nog wat meer opties (waaronder een schuifdak wat ik erg miste) en was bovendien net nog wat pittiger dan de XC. Die had 210pk en 460Nm in combinatie met een 5-traps geartronic, de V70 (ook een AWD) heeft 240pk en 480Nm in combinatie met een 6-traps geartronic. Aan die laatste heb ik lang moeten wennen en het ding heeft soms nog iets te veel eigen wil. Anyway, een lang verhaal kort: ik heb Sander gevraagd of ik de V70 mocht kopen en nadat de XC70 naar Polen was vertrokken, heb ik de V70 van Sander overgenomen.

Bij een openingspost van een nieuw blog horen natuurlijk foto's, dus afgelopen week na het eten bij ouders spontaan for old times' sake even naar de plaats gereden waar ik destijds de Crossmeeuw op de foto gezet heb en wat slechte telefoonfoto's gemaakt (geen camera bij):













Toen ik de V70 overnam stond er 254.600km op de teller, inmiddels zijn we ruim 36.000km verder. In die 36.000km heeft de V70 zich redelijk gedragen maar geheel vlekkeloos zijn ze niet verlopen. Bij aanschaf zat er al een trilling in het AWD, inmiddels heb ik de tussenas laten verwijderen omdat de achterste koppeling volledig vast zat. Daarnaast bleek de rechterkoplamp niet fazantproof:



Gelukkig was het verzekeringswerk: 1105 euro schade. Verder zijn de schijven en blokken aan de voorzijde vrij kort na de overname vervangen omdat ik staal op staal remde (zelf niet goed gecontroleerd voor overname), is de voorruit vervangen nadat er een barst over de halve ruit in zat, is de auto deukvrij gemaakt tijdens de forumdag bij Hooftman en moesten voor de APK de buitenste stuurkogels vervangen worden. Toen meteen maar de binnenste meegenomen, het is tenslotte maar 1x uitlijnen. Tijdens dat uitlijnen bleek de vooras wat gekanteld te zijn, wat op zijn beurt verantwoordelijk is voor het naar rechts trekken van de auto. Schijnt een 2007-kwaal te zijn van de N: de mal in de fabriek was niet perfect. Ik ben er inmiddels aan gewend maar als je net in de auto stapt, is het even wennen.
Ook even wennen was de automaatbak die zich af en toe wel eens verslikte in mijn soms toch wel wat zware voet. Olov heeft 2000km terug de olie vervangen en nu schakelt het ding als nieuw, met uitzondering van het onder belasting terugschakelen van 6 naar 5: als je bij 180 op het gas stampt en de bak schakelt terug naar 5, lijkt die de auto te willen verlaten. Daarnaast ook nog geïnvesteerd in een setje nieuwe 18" lichte Pegs als zomerwielen, de 18" donkere Pegs die ik later van Sander heb overgenomen gebruik ik voor de winterbanden. De 17" waarop de auto geleverd werd, liggen nu onder de V50 van een vriend.

Reeds toen ik de auto overnam werden de schokdempers wat minder, inmiddels zijn ze gewoon gaar. Met name rechtsachter en linksvoor zijn weg. Rechtsvoor klinkt wat onheilspellend gekraak maar ik ga het onderstel pas vervangen als ik alle trillingen opgelost heb of in ieder geval weet wat het is, voordat door het continu trillen de nieuwe schokdempers binnen de kortste keren weer lek zijn (been there done that). De tussenas was verantwoordelijk voor de grootste trilling maar er zit in de achterkant nog een kleine trilling. Dat kunnen de wielen zijn (sluit ik binnenkort uit door wielen te wisselen), de aandrijfassen (jammer dan, gaan vanzelf een keer stuk, vervangen is niet leuk bij een AWD) of het differentieel (ook jammer dan, negeren werkt dan prima, ik heb mijn lesje geleerd en ga het niet vervangen). Niettemin wil ik wel weten wat het is voordat ik een kapitaal aan nieuwe Four-C dempers ga spenderen en het is nu eenmaal makkelijker zoeken als de tussenas al uitgesloten is. Ik ben van plan om dan maar meteen het complete onderstel te vernieuwen als de boel toch los ligt. Na bijna 3 ton kan dat vast geen kwaad, bij de XC braken de veren kort na de 3 ton tenslotte. Als er dan daarna nog een demper lek gaat, hoef ik alleen de demper maar te wisselen, de rest van het onderstel kan dan mee tot ik de auto van de hand doe.

Voor iemand het vraagt: nee, ik heb niet hetzelfde met de V als ik destijds met de XC had. Dat was een uit de hand gelopen hobby en een mislukte 'kruistocht' om de 5 ton te halen. Dat bleek financieel gewoon niet langer verantwoord en ik wil een auto niet mijn volledige budget op laten slokken. Ik mis de XC wel (de auto paste beter bij mijn rijstijl en gebruik en ik vond 'm mooier, bovendien was het voor mij de eerste keer dat ik zo'n nieuwe auto had) maar ik mis de maandelijkse rekeningen van Olov niet echt ;D Het verschil uit zich denk ik in het feit dat ik de XC graag droog wilde hebben, bij de V70 heb ik het criterium dat een olielekkage niet zo erg is mits ik maar geen druppels op m'n nieuwe oprit zie liggen. De V70 moet het gewoon doen en was tot nu 'gewoon vervoer'.
Wat me vooral een beetje steekt is dat de V70 optisch veel minder mooi is dan de XC was: die had 'maar liefst' 3 krasjes na ruim 4 ton (en 1 schram op de voorbumper met dank aan ondergetekende), de V70 heeft helaas wat meer beschadigingen. Ook het interieur is net iets minder netjes al is het al enorm opgeknapt met een leerverzorgingssetje wat ik van Ewout kado heb gekregen.

Waarom dan toch een blog? Wel nu, met de 3 ton in het zicht heeft de V70 langzamerhand serieus onderhoud nodig:
-   Nieuwe tussenas
-   Rondom nieuw onderstel
-   Nieuwe stuurwieleenheid + contactring airbag (anti skid service vereist)
-   Nieuwe distributie (binnen nu en 40.000 km)
-   Nieuwe achterremmen
-   Nieuwe deurrubbers rondom
-   Nieuwe wervelklep (voorlopig gefikst met een nieuw stangetje + wat kit)
-   Nieuwe motorsteunen

Daarnaast zou ik graag het regenererende roetfilter uit de software laten schrijven en het filter leeghalen. Deels voor wat extra vermogen en minder verbruik, deels omdat de motor bij 170.000km al eens in de prak gelopen is doordat de 1e eigenaar het onderhoud 37.000km op zich had laten wachten en de stoters uit de kop gebroken waren. Bij de onderhoudshistorie zit dan ook een mooie rekening van net geen 6000 euro voor een fabrieksnieuwe cilinderkop + montage + allerlei randdelen die meteen mee vervangen zijn. Zelf vervang ik de olie elke 15.000-20.000km maar het zit me gewoon niet lekker: dat regenereren is funest voor de smering van je motor.

Juist omdat de motor dus nog redelijk vers is (olieverbruik is gewoon nul) en omdat ik voor de naar schatting 3500-4000 euro die de auto in de komende 2 jaar aan onderhoud nodig gaat hebben + de verkoopwaarde van de V70 geen leuke XC70NN D5 summum koop, heb ik de knoop doorgehakt om toch maar te gaan investeren. Dat dan wel met het idee om nog een jaartje of 4-5 met de auto te gaan doen al weet je natuurlijk nooit hoe de toekomst eruit ziet. In die (nabije) toekomst zou ik er overigens wel heel erg graag een C70 classic cabrio bij kopen, dan zijn we hier ook meteen weer on-topic :D

Naast het feit dat ik voor het geld van de reparaties + de verkoopwaarde van de V geen auto kan kopen die ik ook echt wil hebben, heb ik denk ik met de XC ongeveer alles al wel gehad wat je met een N kunt hebben en heb ik al de nodige lessen geleerd waardoor ik verwacht aan de V minder geld kwijt te zijn. Bij de XC was de trilling in de auto een enorme zoektocht, bij de V weet ik zelf waar te zoeken. Hetzelfde geldt voor anti skid service: nu weet ik direct dat de stuurwieleenheid naar de maan is, bij de XC heb ik er een tijdje naar gezocht.

Wordt dit blog dan doodsaai? Nee hoor, gelukkig heeft deze auto een euro4 motor ipv euro3 waardoor er meer kapot kan (en gaat, wervelklep bijvoorbeeld), BLIS spiegels waarvan ik er 1 al met sanitairkit en Hansaplast terug in elkaar gefrot heb nadat ArjenT5R op mijn aandringen met 4 slippende wielen volgas de bocht vanuit Goes naar de A256 rondde en de spiegel bij 190 km/h uit elkaar klapte, meedraaiende koplampen die we bij Ewout al een keer uit elkaar gehad hebben, en anders sloop ik wel weer wat anders ;D

Voor nu genoeg geluld: in september mag de auto weer een keertje naar het hoge noorden om het stof en spinnenwebben eruit te blazen (werk is tegenwoordig 14 km met 1600-1700 toeren), daarna gaat er een nieuwe tussenas onder voordat ik m'n winterbanden ook nog eens vern**k. Van de zomerbanden is vrij weinig over: als je op nat wegdek een rotonde vanuit stilstand op probeert te rijden, gaat de toerenteller wel naar 2500 toeren en draaien de voorwielen maar blijf je stilstaan :eusa_whistle:

Of de titel van dit blog op de auto of op de bestuurder slaat, laat ik trouwens over aan de lezer :eusa_whistle:

Vulk

Welkom Taranis zou ik zeggen! Blij te lezen dat er een technisch blog komt, zonder veel gepoets aan de auto!

elianmars

Citaat van: Taranis op 20-08-2014 21:13:20

Of de titel van dit blog op de auto of op de bestuurder slaat, laat ik trouwens over aan de lezer :eusa_whistle:

Ik denk dat je het zelf al weet  ;D

Lichte 18 inch staan toch wel erg  :eusa_drool:

elianmars

Ik mis een bericht. Toch maar verwijderd, Nick?  ;D

StefanCJ

Flinke openingspost, veel klusplezier.

maruska

mooi verslag Ronald ! heeft wel een tijdje geduurd, maar a la ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Taranis

Citaat van: Vulk op 20-08-2014 21:17:21
Welkom Taranis zou ik zeggen! Blij te lezen dat er een technisch blog komt, zonder veel gepoets aan de auto!

Dank je wel! :D

Citaat van: elianmars op 20-08-2014 21:18:04
Ik denk dat je het zelf al weet  ;D

Lichte 18 inch staan toch wel erg  :eusa_drool:

:angel:

Ik vind de lichte 18" ook erg gaaf staan, veel beter dan de donkere 18". Sbv en Irikro zijn het absoluut oneens met me ;)

Citaat van: elianmars op 20-08-2014 21:19:48
Ik mis een bericht. Toch maar verwijderd, Nick?  ;D

Helaas voor Nick had ik het toch nog gezien. Iemand nog een oliefilter voor een 2.5D en wat motorolie? Ze zijn al betaald en gratis af te halen hier :evil:

Citaat van: StefanCJ op 20-08-2014 21:20:38
Flinke openingspost, veel klusplezier.

Tnx! En ja, liever in 1x compleet :)

Citaat van: maruska op 20-08-2014 21:20:58
mooi verslag Ronald ! heeft wel een tijdje geduurd, maar a la ;D

Dank je wel :) En ja het heeft even geduurd. Het is haast net als de laatste puntjes op de i bij een CY :eusa_whistle:

StefanCJ

Kan ik mooi meelezen als je je met het onderstel bezig gaat houden. Mijn V zit net over de 3,5 ton dus daar mag ook wel e.e.a. aan gebeuren.

maruska

in CY zit geen i, meneer de purist  :evil:

flinke lijst met onderhoud, mooi dat de V zn werk blijft doen. Die 6e versnelling is echt wel fijn, iets wat ik mis bij de gele.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Sbv

Toch maar een nieuw blog gestart.

Onder de auto horen donkere 18" Pegs maar dat terzijde. Een edition sport is denk ik zelf de meest mooie uitvoering. Ik wou destijds een auto met veel opties en awd. Helaas zat er een licht interieur in, maar verder wel zo ongeveer alles wat leverbaar was op een V70n. Edition Sport, Premium Sound, Season Line (Open dak en standkachel) BLIS(redelijk zeldzaam op een V70n) en Active driving line(Four-C chassis). Volvo Nederland is 1e eigenaar van deze auto geweest.

Kwa remmen heb ik zelf een upgrade van 305 naar 316 gedaan icm police spec blokken en dan remt de auto een beetje zoals het hoort en heb je het gevoel dat er ook wat gebeurt als je remt.(Ik zal wel niet anticiperend rijden  ;D)
Ik heb zelf bijna 73000 km met de auto gereden voordat Ronald deze overnam en er met veel plezier mee gereden.

hulp met klussen is geen probleem. Ik wil zelf nog wel meehelpen met de Four-C achterdempers

maruska

Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:32:50
.. Ik wil zelf nog wel meehelpen met de Four-C achterdempers

weet je dat zeker sander ??   :eusa_think:
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID25761

Citaat van: elianmars op 20-08-2014 21:19:48
Ik mis een bericht. Toch maar verwijderd, Nick?  ;D

Sorry, moet voortaan beter lezen voordat ik reageer  :eusa_whistle:

Sbv

Citaat van: maruska op 20-08-2014 21:35:28
Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:32:50
.. Ik wil zelf nog wel meehelpen met de Four-C achterdempers

weet je dat zeker sander ??   :eusa_think:
Ja leuk joh weer eens lekker geduld testen.....(of we knippen de stekker nu door en solderen de draadjes aan elkaar)

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 20-08-2014 21:27:20
Kan ik mooi meelezen als je je met het onderstel bezig gaat houden. Mijn V zit net over de 3,5 ton dus daar mag ook wel e.e.a. aan gebeuren.

Jammer genoeg heb jij geen Four-C icm AWD. Het stekkertje van de rechterdemper bovenop de AWD-as is een redelijke PITA. Sander verheugt zich er nu al op :angel:

Citaat van: maruska op 20-08-2014 21:28:08
Die 6e versnelling is echt wel fijn, iets wat ik mis bij de gele.

Wat ik vooral fijn vind is dat de lockup niet alleen in de hoogste trap werkt zoals bij de XC maar in (voor zover ik na kan gaan) de 3e t/m 6e trap. Daardoor draait de motor een stuk minder toeren en voelt de auto minder zenuwachtig aan. Je rijdt meer op koppel en het toerental varieert minder.

Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:32:50
Onder de auto horen donkere 18" Pegs maar dat terzijde.

Vanaf het invallen van de winter weer hoor :-*

Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:32:50
Een edition sport is denk ik zelf de meest mooie uitvoering. Ik wou destijds een auto met veel opties en awd. Helaas zat er een licht interieur in, maar verder wel zo ongeveer alles wat leverbaar was op een V70n. Edition Sport, Premium Sound, Season Line (Open dak en standkachel) BLIS(redelijk zeldzaam op een V70n) en Active driving line(Four-C chassis). Volvo Nederland is 1e eigenaar van deze auto geweest.

Met donker interieur had ik de auto niet gehoeven  :eusa_shhh:

Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:32:50
Kwa remmen heb ik zelf een upgrade van 305 naar 316 gedaan icm police spec blokken en dan remt de auto een beetje zoals het hoort en heb je het gevoel dat er ook wat gebeurt als je remt.(Ik zal wel niet anticiperend rijden  ;D)

En toch stond de XC met z'n 305 remmetjes eerder stil dan de V70 tijdens de rijvaardigheidstraining in Meppel, dat kun je niet ontkennen :eusa_whistle:

Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:32:50
hulp met klussen is geen probleem. Ik wil zelf nog wel meehelpen met de Four-C achterdempers

Je weet niet wat je zegt maar bedankt alvast ;D Hoort natuurlijk bij die 3 jaar garantie :D

Taranis

Citaat van: Sbv op 20-08-2014 21:36:45
Ja leuk joh weer eens lekker geduld testen.....(of we knippen de stekker nu door en solderen de draadjes aan elkaar)

Nee hoor, mocht vorige keer van jou niet en toen is 't ook gelukt, dus deze keer ook :P