Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

Citaat van: Vulk op 04-05-2022 19:30:37
Is dat een nieuwe originele grill?

Nee, grille is imitatie komt van estateservices ("huismerk"). Slash komt van Skandix en is wel origineel Volvo, maar die was dan ook duurder dan de grille zelf (dacht iets van €65)
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

Ah super, intussen beide besteld bij Skandix. Ik vermoed dat die grillen hetzelfde zullen zijn als bij Estate Services.
Ik wist niet dat die slash wel nog origineel verkrijgbaar was.

Miyel

#377
Hoe ziet die grille er uit tussen de spijlen aan de onderkant?
Het origineel is daar mat en niet glimmend verchroomd en ik heb me altijd al afgevraagd hoe dicht zo'n immi bij het origineel komt.

Ben ook benieuwd naar de standtijd, dus over drie jaar maar weer update doen  ;)

Edit, hier op vol format is goed te zien dat de buitenrand tussen de spijlen in mat is. Er is duidelijk een rand te zien tussen glimmend en mat.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

TBoss3

Tijd voor een grotere update! Al even niks meer laten weten maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd.

De auto stonk de laatste tijd steeds meer. Rijden met ramen open was niet prettig meer, en dat is met het lekkere weer (en de mooie roffel) natuurlijk juist leuk. Ook was ik wel eens benieuwd naar de mening van een expert over de staat van de auto, dus toen ben ik voor een inspectie naar BTC Hedel gegaan.

Andere aanleiding was ook dat ik (we) binnenkort met de T-5R op vakantie gaan! Een roadtrip naar Schotland staat op de planning. Daarvoor wilde ik wel dat de auto goed was, zodat ik mij daar geen zorgen over hoef te maken op vakantie.



Daar heeft Sandor mij uitstekend geholpen. De oorzaak van de stank was al snel duidelijk; de pakking van het uitlaatspruistuk was behoorlijk gaar en veel zwarte aanslag er omheen. Daarnaast zag Sandor ook dat er al ooit een gelast was aan dit uitlaatspruitstuk, dus hij is al eens gescheurd geweest. Dat was voor mij voldoende om hier iets aan te gaan doen.



De keuze voor een Japanifold was snel gemaakt en via Marktplaats een mooie gevonden. Gestraald en boutgaten opnieuw getapt zodat deze klaar was voor installatie.



Het vervangen van het spruitstuk vond ik zelf wel een spannende klus (zeker met vakantie in het vooruitzicht) dus dat is uitbesteed. Verder ook geen foto's ervan, maar de operatie is geslaagd! Stank is (grotendeels) weg en kan weer vrolijk rondrijden met raampjes open. Hele grote blij!

Een ander belangrijk punt was dat Sandor er achter kwam dat de schokdempers van Zorro gaar waren. Ik zelf merkte wel wat zweverigheid en dat de drempels van tegenwoordig "steeds hoger worden". Dat bleek dus aan versleten schokdempers te liggen.

Er zaten oranje Koni's (strt) onder, maar op aanraden van de experts van BTC ben ik terug gegaan naar origineel (Sachs SuperSport) rondom. Deze zijn sinds kort weer leverbaar via de dealer en heeft Sandor voor mij geregeld.

Deze klus heb ik wel zelf uitgevoerd want dit had ik al eens gedaan bij de vorige 850. Bij mijn ouders op de oprit, waar pa en broertje ook aan het sleutelen waren aan twee (een gecrashte en een nieuwe) mx-5's. Sinds kort in de familie, van mijn broertje, en ook erg leuke auto's  :eusa_dance:



Oud vs nieuw


Op de koni's stond dat ze uit 2013 kwamen, dus niet eens zo heel oud. Is het normaal dat deze binnen 10 jaar versleten zijn? Heb geen idee hoeveel KM ermee is gereden sinds die tijd trouwens.

Nieuwe veerpoten:


Heb wel de oude veren behouden. Waarschijnlijk zijn dit H&R veren met iets verlaging (2cm ofzo) maar die vond ik wel prima.

Wat ik wel apart vond was dat de orgineel Volvo veerpoten geen uitsparing hadden voor het vasthuden van de ABS aansluiting. Dat hadden de oude Koni's wel, maar Volvo zelf heeft hier dus niet aan gedacht?  ???  Dus toen maar zo opgelost:


Oud achter vs nieuw:


Wel een mooie oprit zo, en dat nog zonder de V70 2.5T en de C70 T5 van ons thuis:


En daarna testrijden en POAHHH wat rijdt dat lekker!!! Echt zo fijn. Drempels zijn niet meer verschrikkelijk maar gewoon vervelend, de auto stuurt een stuk strakker (minder zweverig) en overhellen door bochten is ook minder. Klinkerweggetjes zijn ook gewoon te doen zonder dat alles in de auto door elkaar trilt. Dus ik ben er echt super blij mee  ;D Gaat goed komen in Schotland zo.

Daarna direct gewassen en de dakdragers, dakkoffer en luifel geïnstalleerd voor de vakantie. We kunnen er weer even tegenaan!




'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Miyel

De originele beugels voor de abs kabel zijn volgens mij plastic hoekjes welke met schroefjes vast zitten op de veerpoot. Misschien nog te krijgen?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Peultje

Die plastic ABS draad hoekjes van de Sachs zitten met aan het plastic gesmolten pinnetjes die in gaatjes van de schokbreker vastgeklonken - gesmolten zijn bevestigd. Koni levert bij zijn schokbrekers parkertjes om die hoekjes op hun schokken te schroeven nadat ze van de Sachs afgehaald zijn.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Miyel

Ah ja.. ik heb een keer de swap van origineel naar Koni gedaan, meer dan 12 jaar terug. Maar zo zat dat inderdaad.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

TBoss3

OOPS al lang niks meer gepost zie ik... Wat een schande.

Echter merk ik wel dat het forum gebruik bij mijzelf wat minder wordt. De moeite die het kost om foto's te plaatsen zorgt ervoor dat de drempel wat groter is. MAARRRR dat betekent niet dat er de afgelopen tijd niks is gebeurd aan Zorro.

Zomervakantie naar UK geweest, heel Schotland rond gereden. Toch fijn dat die nieuwe schokdempers eronder zaten, de wegen daar waren niet altijd even goed (lees: soms ronduit slecht).

In het najaar (okt/nov) veeeel kosten gemaakt aan de auto die ik niet perse had verwacht. Draagarmen voor, draagarmen achter, silentblocks achter, remvloeistof, nieuwe bougies, etc. Verder was CO uitstoot te hoog voor de APK dus daar heb ik zelf nog veel tijd aan besteed om dat weer juist te krijgen. Met een Schutten ECU, andere injectoren en verse lambdasonde was de uitstoot gelukkig prima en uiteindelijk APK kunnen halen.

Verder lekker kunnen rijden. Herfstpuzzelrit met de Volvo 850 Club en ook nog eens gewonnen. Naar Drenthe geweest voor weekendje weg. Naar Franse Ardennen geweest voor een korte vakantie met hond achterin. Je weet het wel, de typische zaken waar een Volvo goed voor is.

Sinds afgelopen weekend ook een ander vervoersmiddel aangekocht: een Yamaha R6. Motor rijbewijs gehaald afgelopen najaar en nu dus ook een motor aangeschaft. Erg leuk! Nu moet ik mijn tijd gaan verdelen tussen de Volvo en de Yamaha... Hopelijk wordt Zorro niet jaloers ;)

Post met foto's volgt nog!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Jerra

Gaaf hoor, leuk dat je er nog veel veel op uit bent met Zorro!
Zo'n motor erbij is al helemaal gaaf, compleet anders natuurlijk dan een auto. maar het kiezen is soms lastig, zowel motorvakanties als autovakanties zijn erg leuk!

CiteerEchter merk ik wel dat het forum gebruik bij mijzelf wat minder wordt.
Waar kun je je verhalen wel goed kwijt over je gave bak verder? Facebook?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

TBoss3

Citaat van: Jerra op 06-02-2023 11:42:10
Waar kun je je verhalen wel goed kwijt over je gave bak verder? Facebook?

Ja goede vraag. Áls ik dan eens in de zoveel tijd op het forum zit is het altijd wel leuk. Dus denk dat ik maar gewoon eens tijd moet vrijmaken voor een foto verslag, want daar beleef ik wel veel plezier aan. To be continued...
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Thijs850

Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 312.500

daanium

Ik merk het zelf ook; het forum is zoooo leuk omdat er zo'n leuke mensen/liefhebbers op zitten.
Op Facebook is dat allemaal wat minder, maar daar zet je wel makkelijker (en daardoor sneller) wat op.
Binnenkort nog eens wat foto's uploaden en ook m'n BLOG eens gaan bijwerken ;D
Terug naar de orde van de dag; Wat gaaf van de motor! Heel veel mooie en veilige km's gewenst
Ook lekker dat je veel km's maakt met de Volvo, geniet er van :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015 | Ferrita 3,5" DP | IPD Swaybar | ELEVATE intake/wastegate/eCRV | DO88 piping | Hilton Stage2+]

TBoss3

Lang geen update meer hier... Desondanks de nieuwe moderne look van het forum ben ik ook veel met andere zaken tegenwoordig. Zoals motorrijden  ;D

Ben er achter gekomen dat het nodig is om de carterventilatie van Zorro te vervangen... Nu heb ik de materialen hiervoor al binnen. Echter twijfel ik nog om dit klusje zelf op te pakken. Op Youtube filmpjes ziet het er niet heel gemakkelijk uit, vooral het inlaatspruitstuk loshalen ben ik bang voor.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het zelf als "hobby" sleutelaar te doen?
Of zijn er mensen in de buurt van Den Bosch/Eindhoven die dit voor een schappelijk bedrag kunnen uitvoeren? Hoor het graag!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Jerra

Hoi hoi,

Desalniettemin altijd leuk om wat van je te horen!
Het is een van de eerste klusjes die ik zelf heb gedaan, en ik zag er ook best tegenop.
Uiteindelijk snap ik niet waarom, het valt inderdaad reuze mee (mits de 2 bouten onder het inlaatspruitstuk makkelijk los komen, daar kom je als enige wat lastig bij)

Later bij de aanschaf van de T-5R heb ik het maar "ff" preventief gedaan xD
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Ries van de Zilverschuit

Het is geen moeilijke klus, wel een vrij bewerkelijke. Wel zaak om het potje en de leidingen onder het spruitstuk op de goede manier vast zetten. Anders kan de boel weer los. Vraag me niet hoe ik dit weet...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue