Goedenavond, vandaag mijn auto opgehaald van de garage nadat er een nieuwe r koppeling, drukgroep, druklager, krukaskeering, motorsteun, aandrijfaskeering zijn in gekomen. Auto reed heerlijk zeer soepele koppeling pedaal, maar in eens kon ik niet meer schakelen pedaal druk viel weg, nadat ik wat keren op het pedaal gedrukt weer een beetje druk kunnen krijgen. Maar toch een grote slag niks en dan op het laatst wat druk gevoel en kunnen schakelen, thuis gekomen meteen gebeld met de garage deze zeiden dat het kon zijn dat nu het hulpcilinder of hoofdcilinder het konden zijn, nog gesproken met de monteur deze had niks van deze los gehad dus kon niks met lucht te maken hebben?
Zelf gekeken naar het hulpcilinder, hiervan kan ik het asje met de hand indrukken met zeer weinig kracht maar deze komt ook bijna niet terug richting de gaffel. Als je het asje indrukt en iemand probeert het koppeling pedaal te bedienen ligt deze meteen op de grond.
Hulpcilinder stuk???
Met vriendelijke groet anné
Is de ontluchtingsnippel dan wel goed dichtgedraaid bij de hulpkoppelingscilinder? Aangezien het heel kort achter elkaar gebeurd is.
Ja, deze zit goed dicht. Je hoort of ziet verder ook geen lucht of iets dergelijks ontsnappen.
Heb hem ook bij de hulpcilinder ontlucht, hier kwam geen lucht allen remvloeistof.
Hoe kan je checken of de hulpcilinder of de hoofdcilinder stuk of lek is?
Hulpcilinder kan niet echt intern lekken dus daar kan niet echt druk weg. Dan moet hij extern ook lekken.
Dus dat moet je zien. Hoofdcilinder kan wel intern lek gaan.
Maar je moet je wel ff afvragen hoe je een koppeling wisselt zonder aan de hulpcilinder te komen?
Dat is fysiek onmogelijk.
Dus je wordt in de maling genomen door het garagebedrijf. Ik zou er mee terug gaan en zeggen dat ze het oplossen.
Kijk ook even naar je remolie niveau het potje moet helemaal vol zitten pas dan wordt de olie voor de koppeling aangevuld, je hebt dus ook kans dat er nu lucht in je hoofdkoppelingscilinder zit.
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met veel voorkomende problemen met hulp of hoofdcilinders bij onze volvo's.
Dus ik zou het eerder zoeken in een montage fout, zo te horen heb jij een extern gemonteerde hulpcilinder.
Zou je hier eens wat fotootjes kunnen plaatsen er van?
Zit bijvoorbeeld de Zegering die het ding op zijn plek houdt wel goed in de groef?
Misschien is hij wel gewoon wat verschoven oid?
Suc6 er mee iig.
Ik zou eerst montage fouten en ontluchtingsfouten proberen zoveel mogelijk uit te sluiten voor je een hulp of hoofd cilinder afschrijft.
Regel 1 als er iets stuk is, waar heb je voor het laatst aangezeten ;D is er wel 1 die vaak opgaat zullen we maar zeggen ;D
hierbij wat foto,s van de hulpcilinder. je kan dus de gaffel terug drukken daardoor gaat de pen van de hulpcilinder naar binnen maar komt nauwelijks weer terug, dit gaat zeer traag. dit kun je ook voelen als je aan het koppelingpedaal komt het eerste stuk heb je dan spelling. en waarom zit er een tyrap om de hulpcilinder? hulpcilinder wit niet verschuiven dus niet heen en weer, maar kan hem wel verdraaien?
(http://i67.tinypic.com/553rkj.jpg)
(http://i65.tinypic.com/2po9mcz.jpg)
(http://i64.tinypic.com/2w5k0so.jpg)
met vriendelijke groet
anne
Gebeun van je garage bedrijf zou er zeker mee terug gaan.
Ben er achter gekomen dat wanneer de motor loopt en je drukt het hulpcilinder een beetje in, en druk dan op het pedaal dat deze op de bodem blijft. Zou ik hier mee kunnen uitsluiten de de hulpcilinder niet goed meer is. Lijkt me een simpele Fix, anders auto weer kwijt en hopen dat je de garage haalt.
Ze hebben de hulpcilinder gesloopt wss want daar hoort een veer in te zitten die de boel op zijn plek houdt. En druk op het pedaal houdt. De hulpcilinder hoort op zijn plek gehouden te worden met zoals eerder genoemt een zegering. Niet met een tierap.
Dus wss is er niets mis met de cilinder maar is ie uit elkaar gevallen bij demontage en missen er nu onderdelen.
Oke :eusa_wall:, maar deze veer zit dus waarschijnlijk achter de pen die tegen de gaffel aan komt. Hij zit trouwens wel vast met een zegering maar wat die tywrap daar nou moet ben nog niet achter. Anders ga ik hier naar de Brezan en zet er een nieuwe hulpcilinder op.
Yes ben er achter gekomen wat waarschijnlijk de oorzaak is, de veer die in de hulpcilinder zit is gebroken op 2 plaatsen.
Maar ja zaterdag middag, en hoe k je dan aan zoon simpele onderdeel :eusa_think:
Misschien via Arjen850?
Is goed bedoeld, maar heb maar een nieuwe hulpcilinder besteld bij Brezan. Deze is maandag ochtend binnen.
Bedankt voor alle feedback, zal nog even laten weten hoe is is met een nieuwe hulpcilinder.
Citaat van: razorx op 13-07-2019 15:42:47
Misschien via Arjen850?
Ik heb er wel een paar liggen ja, ook nog wel met borgveer/clip. Die je overigens atijd vervangen moet na demontage
Heb de nieuwe hulpcilinder er vandaag opgezet en hij schakelt weer, maar nu klappert de koppeling als je hem oplaat komen. Je hoort geklapper van de koppeling en auto schud ??? En koppeling kom vrij laat op later als wat hij eerst deed met de oude koppeling, je voelt ook weinig trekkracht onder het rijden
Ik zou serieus het ding terug bij dat garagebedrijf dumpen.
Vandaag de auto weer weg gebracht naar de garage, en natuurlijk vertelt wat er mis is: zeer hoge koppeling, in zijn achteruit schud en klappert hij, weinig trekkracht onderin.
Ze verwachten niet dat het de koppeling zelf is, maar misschien het vliegwiel of iets dergelijks.
Juist ja... Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat het vliegwiel van de een op de andere dag stuk is. Als ik het goed zie heb je een 850 uit '95 dus gewoon enkel massa vliegwiel dus dat is niks anders dan een stuk metaal. Nou kan hij wel versleten zijn maar dat is niet van de een op de andere dag, en zelfs dan zou de garage dat gewoon gezien moeten hebben.
Klapperende koppeling ontstaat meestal door inferieur materiaal. Welk merk koppeling is geplaatst? Ook zou het kunnen dat het centreren van de koppeling niet goed is gegaan.
Ervan uitgaande dat dit geen beunklus is geweest moet de garage deze problemen oplossen, kosteloos voor zover er geen andere onderdelen dan de koppeling mee gemoeid zijn.
Blijft het probleem daarna nog, dan zou ik een andere garage of misschien zelfs een goede hobbyist zoeken.
Succes!
@ Hilko ik dacht idd ook aan het niet juist centreren van de koppeling maar toen dacht ik... de plaat schuift toch gewoon over de prise as dan is hij toch in principe gecentreerd anders zou je de bak niet kunnen monteren?
Ik had nog het idee dat de drukgroep wellicht niet over de paspennen is geschoven of scheef zit oid.
Dat heb je veel slip een hoge koppeling en bij scheef zitten ook nog geklapper en gekoenkel op de koop toe...
Maar das giswerk natuurlijk.
Er is orgineel materiaal geplaatst, r koppeling set met druklager allemaal Sachs. Heb dit zelf besteld
(http://i68.tinypic.com/2dhi61x.jpg)
Montagefout plaat verkeerdom of drukgroep niet juist gemonteerd.
Of de geleidebus beschadigd, of het druklager glijdt niet goed... In ieder geval moet de garage die de klus gedaan heeft oplossen, en jij moet ze die kans ook geven. Uiteraard zonder meerkosten, behalve als er andere onderdelen vervangen moeten worden. Zorg dat je van A tot Z geïnformeerd wordt en dat je eventueel vervangen onderdelen ook te zien krijgt. Blijf verder rustig.
Ik heb zoiets ook ooit aan de hand gehad en spreek uit ervaring.
Vandaag auto weer opgehaald, ze hebben de hulpcilinder buiten de bak veranderd een andere pen opgekomen. Deze heb ik nieuw gekocht bleek dat de pen die hier opzat langer was, en orgineel Volvo wat korter wat nu resulteert in een beter pakkend koppeling. Maar nog steeds is er wat geschud/ gerammel van de koppeling. Dit valt het beste te horen en te voelen als de auto in zijn achteruit staat en koppeling voorzichtig op laten komen, of zet hem de tweede versnelling en laat hem dan opkomen dan hoor je getik gerammel. Dus weer terug brengen en bak ervan af om te kijken waar dit aan ligt, zelf denken ze aan het vliegwiel. Dat hier vlekken opzitten of krom is, zelf denk ik montage fout koppeling, of vliegwiel zit niet goed vast.
Maar de auto rijd al een stuk beter met hoe het was.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ja of de bak gesloopt met montage zou ook nog wel eens kunnen.
Scheef er op getrokken met luchtsleutel ofzo...
Nou ben benieuwd wat er uit gaat komen, fijn dat ze iig lijken mee t werken.
Heb zelf mijn koppeling vervangen, zonder centreertools etc maar wel alles aangedraaid in juiste volgorde,...
Trilt nu ook hevig bij wegrijden in 1 en R maar verder geen problemen mee.. rijd zo al een jaar rond.
Voor mn druklager door de drukgroep ging vond ik dat hij al wat schudde maar met nieuwe koppeling is het erger geworden, mss sterkere veren in de koppeling zelf?
Dealer denkt ook aan krom vliegwiel.
Vandaag even bij de Volvo dealer in de buurt langs geweest om daar te laten horen wat de auto nu precies doet. Zei verdenken de price-as dat de niet goed schoon is, waardoor dus de koppeling hier niet lekker overheen schuift wat zorgt voor wat onbalans met het oplaten komen van de koppeling. Verder rijden rijd hij nu goed, koppeling komt eerder op. Al met al een heel stuk beter.
Prise as kun je wel smeren via het gat waar de gaffel doorheen gaat.
Beetje slimme mix gebruiken van iets van wd40 om schoon te maken en beetje te weken en remmenreiniger om daarna weer schoon te maken oid.
En daarna wit vet uit spuitbus met zo'n rietje op de as proberen te deponeren.
Heb beetje dat op de koppeling komt verbrand je wel weer... niet te bang ;D