De zwarte V70 2.5 10v van Jan

Gestart door CleVol, 15-10-2013 21:34:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CleVol

OK de zwarte V70 staat voor de deur. Een dag later dan de bedoeling was,
De APK was toch iets meer dan de €150,-
Ben ik er blij mee?
Ja en nee want de wagen rijd op dit moment niet lekker soepel.
Bij het optrekken vanaf stilstand gaat het tot 3000 tpm schokkerig net of ik op 4 pitten loop.
Hoop niet dat het de automaat is.
Verder is alles van binnen plakkerig maar as zaterdag ga ik naar de poetsdag dus dat zal daarna wel schoon zijn.
Ook achterin een vervelende rammel, mijn zoon dacht de achterklep.
Zaterdag hoop ik wat adviezen te krijgen om alles te kunnen fixen,
Hoop dat ik geen zwarte kat in de zak heb gekocht.

Deze post zal ik bijwerken en van foto's voorzien in de komende tijd.
Alle tips zijn welkom en verwacht wel dat ik veel plezier van deze prachtige Volvo ga krijgen als de kleine dingentjes gefikst zijn.

Edit 19-10-2013:
Inmiddels loopt de wagen als een zonnetje.
Het resultaat van een dag poetsen:



Edit 07-04-2015:
Recent is de airco bijgevuld, er kon 350 cc vloeistof bij. Deze was voor het laatst nagekeken in 2009



BBS

Hoe is de staat van de ontsteking?
Dus, bougies, bougiekabels, verdeler, rotor?

Kijk eens op de bougiekabels welke datum er op staat en wil je die hier eens vermelden?
Volvoloos....

CleVol

Morgen bij daglicht zal ik de bougiekabels inspecteren. Hoop idd dat het zoiets is.
Bedankt voor de feedback.

rpakuypers

#3
Citaat van: CleVol op 15-10-2013 21:57:42
Morgen bij daglicht zal ik de bougiekabels inspecteren. Hoop idd dat het zoiets is.
Bedankt voor de feedback.

Inspecteer de rest ook maar even zoals BBS aangeeft. Een verdeler kan er van buiten netjes uitzien maar als er vocht bij komt (door een scheurtje) of de puntjes zijn zwaar afgesleten dan loopt het absoluut Ka-UU-TEE. Kocht ooit een 740 die alleen maar rookte en niet vooruit te branden was en na een setje nieuwe kabels, rotor en verdeelkap lopen als de brandweer.............

Groet,
Roger

CleVol

Tijdens de proefrit was het mij niet opgevallen. Zou het kunnen komen door de hevige regen waar we door gereden hebben? Je noemt vocht als mogelijke oorzaak.

BBS

Ik zou sowieso de gehele ontsteking nu gaan vervangen...
Weet je zeker dat dat straks goed is....
Volvoloos....

rpakuypers

Citaat van: CleVol op 15-10-2013 22:06:31
Tijdens de proefrit was het mij niet opgevallen. Zou het kunnen komen door de hevige regen waar we door gereden hebben? Je noemt vocht als mogelijke oorzaak.

Dat is absoluut mogelijk. Als je proefgereden hebt op een zonnige of droge dag dan merk je zoiets niet. Wat ik zelf doe is na het kopen van een auto als eerste deze zaken vervangen (ook als zei ik vroeger dat als het niet kapot is het ook niet vervangen hoeft te worden) om een hoop gedoe uit te sluiten. Is me al vaker overkomen dat volgens de experts dure reparaties nodig waren waarbij het achteraf een kleinigheidje was. En laten we wel wezen, de meeste auto's die te koop staan hebben bougiekabels die al behoorlijk oud zijn.

Als er iets met de automaat zou zijn dan zou de motor goed moeten lopen en schokkerig moeten schakelen maar dat maak ik niet uit je verhaal op.

Groet,
Roger

rpakuypers

#7
Citaat van: BBS op 15-10-2013 22:09:21
Ik zou sowieso de gehele ontsteking nu gaan vervangen...
Weet je zeker dat dat straks goed is....

Tip : ga niet voor low-budget bougiekabels ............. koop een setje recente (qua jaartal) op een sloop of een setje originele nieuwe. Kost wat maar dan heb je ook wat. Deed ik vroeger ook niet maar sinds ik een nieuw setje van 50 euro (op marktplaats) na 30 kilometer al kon weggooien omdat de buitenste laag op diverse plekken al was afgebrokkeld koop ik die troep niet meer. Rij nu met een setje originele uit 2009 (gekocht voor enkel tientjes bij Hunter in Gorredijk) en dat voldoet prima en ervaar ik geen problemen met het rijden op gas dat qua ontsteking nog gevoeliger is dan benzine.

O ja, de rotor en verdeelkap die zij ook leverden hielden het ook maar 20.000 km uit ............

Groet,
Roger

CleVol

Morgen gelijk maar die spullen bestellen.
- Bougiekabels
- Bougies
- Verdeler kap
- contact puntjes?
- nog meer?
Of eerst beginnen met kabels?

rpakuypers

Citaat van: CleVol op 15-10-2013 22:20:18
Morgen gelijk maar die spullen bestellen.
- Bougiekabels
- Bougies
- Verdeler kap
- contact puntjes?
- nog meer?
Of eerst beginnen met kabels?

Contact punten ??? Eerst zoals BBS al aangaf  ;)

Groet,
Roger

CleVol

In vorige post schrijf je 'door een scheurtje) of de puntjes zijn..'

rpakuypers

Citaat van: CleVol op 15-10-2013 22:23:27
In vorige post schrijf je 'door een scheurtje) of de puntjes zijn..'

Ow, de puntjes zitten in de verdeelkap. Contactpunten komen nog bij de Volvo Amazone voor dacht ik .................. hieronder zie je de koperen punten zitten.



Groet,
Roger

The Volvoboy

Inderdaad even een frisse ontsteking erin. Ben erg benieuwd naar de foto's van de gepoetste V70 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

CleVol

Besteld bij Hunter Parts Gorredijk
Ontstekingsset (Bougiekavels en verdelerkap) V70 2.5 10v bj 1998
Prijs € 37,50 (Inclusief verzending).
Met koude motort vanochtend geen last, na 5km begon het blok voor stoplicht onregelmatig te lopen.
Rechterbuitenspiegel, motortje hoor ik wel maar gebeurt niks.
Ben ook wel benieuwd wat de oorzaak is van de rammel rechts achter.

HJBiemond

zo zag het er bij mij vorige week uit na 5,5 jaar en 60.000 km:






Alles vervangen en gelijk even stationair regelaar gereinigd: gevolg motortje loopt weer heerlijk soepel en start beter
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue Solid - 16" Perfo - 265.000km