Volvo 850 Forum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => Motorisch-Aandrijflijn => Topic gestart door: RemkoT5 op 26-01-2018 23:42:47

Titel: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 26-01-2018 23:42:47
Beste Lezers, ter lering ende vermaek:

In oktober 2017 is op een zeer donkere dag, voor het stoplicht, mijn waterpomp vastgeslagen.
Deze was volgens mijn onderhouds regime nog niet aan de beurt. :-[

Dan moeten er snel wat keuzes gemaakt worden omdat het mn daily driver is, die ondanks net ingereden, 424000 km zeer fijn rijdt en waar alles aan werkt wat erop zit enkel op dat moment de waterpomp en het blok waar deze in zat dus niet meer. ai. :eusa_think:

Wat doen we: kijken naar iets anders ´n V70, of deze inspecteren en reviseren waar nodig.
Het laatste geschiede.

De wagen afslepen naar Thuur, (waar ik net vandaan kwam omdat mn dashboardverlichting dimmer t niet meer deed.)
Daar was het al snel duidelijk, dus waterpomp vastgeslagen en waarschijnlijk enkele kromme kleppen, dus demontage van de kop en Kop laten reviseren bij een revisie bedrijf.

Na de montage van de gereviseerde kop met plaatsen van nieuwe standaard Volvo T5 bougies, en een 800 km inlopen, langzaam wat vermogen gaan vragen zoals men met een getuned blok wel eens wil doen.
Tuning is al eerder hier beschreven...in het kort: 95-er 2.3 T5 aut.
MTE custom tuning, blauwe injecteurs, 18T met sch flens, S60R uitlaat spruitstuk, Ferrita 3´ downpipe met 100 cpi racekat en 2,5´ freeflow catback. Rip kit. K&N inleg filter, walbro brandstofpomp.

Maar de motor bleek flink vermogen te missen... dusss.
Eerst de wastegate, deze stond op hele maan, totaal zonder voorspanning, deze vlot teruggezet op halve maan.
Dat scheelt al wat, maar vanaf dat moment bleek hij wat in te houden in het middenbereik. soort van n knock retard.

Dus bijv. bij inhalen rond de 3000 rpm op half gas gebeurde niks helemaal niks en daarna een trap in je rug.
Samen met Thuur die de de- en montage vlot en goed had uitgevoerd, wat storing analyse.
Brandstofdruk meten: 2,8 bar met na contact uit direct weglopen van brandstofdruk, (verdacht) Brandstof filter vervangen. En tip om brandstof pomp te vervangen.

Ondertussen om wat zaken meteen voor nu en de nabije toekomst uit te sluiten.
Besloten om eea dat toch al 5 jaar rond de ontsteking(na de nul beurt van de tuning) of langer op de wagen zat te gaan vervangen.
TCV (pierburg)722240090, rotor 1234332390 en verdelerkap 1235522408 en LMM 0280217107(origineel Bosch), vacuum systeem nagelopen, AEM AFR meter erin gezet.

Iedere vervanging gaf een beetje een verbetering in het rijden maar geen oplossing voor het inhouden, het enige dat nog openstond was dus de brandstof pomp de CBV en automaat bak spoelen.
Toch nog even bij de Tuner ET langs voor een advies, daar ik al eea had vervangen leek de CBV wel eens de oorzaak te kunnen zijn, brandstof pomp waarschijnlijk niet daar de AFR meting geen arm lopen aangaf.
Het inhouden was duidelijk merkbaar.

Uiteindelijk de CBV vervangen voor een IPD CBV, dit gaf weer een verbetering alhoewel de oude niet stuk was kan de veer wel wat slapper geworden zijn in de 5 jaar.

Vorige week de brandstofpomp binnen gekregen, origineel Bosch 0580314067, en deze vervangen en vanwege deze klus de - accupool los gemaakt, dus ECU reset.

Meteen ook even RON 102 gaan tanken omdat ik vermoedde dat de brandstof van de prijsvechters in Maasmechelen misschien wel eens niet niet RON 98 zou kunnen zijn... en voor een klop probleempje (knock retard) zou kunnen zorgen. (dit was dus niet het geval)

Wat loopt zo´n Bosch brandstof pomp toch fijn onhoorbaar in vergelijking tot n Walbro.
En wat loopt t blok stil met RON 102 in de tank.

Wat bleek dit gaf een enorme verbetering met het inhouden, maarrrr er zat nog een klein beetje inhouden in het middengebied/hikupje in ???

Uiteindelijk afgelopen week, de automaatbak olie die ik toch jaarlijks ververs (aflaten/bijvullen).

5x aflaten bijvullen starten 2 min laten draaien, stoppen en weer aflaten bijvullen etc.(15 liter ATF III erdoorheen gejast)

Daarna een flink stuk gereden Maastricht-Nijmegen v.v.
En ja hoor: tunnels zijn zo vet met deze setup. :evil:

De wagen is weer terug, geen inhouden meer in het middenbereik snel oppakken op het gehele toeren gebied.

Ik ben erg tevreden.

Dank aan Thuur voor de snelle SOS hulp.
Forummers dank voor het meedenken en advies. (ArjenT5R)

Vandaag al een lijnolie rondje gemaakt.
Volgende stappen Remmerij rondom aanpakken, en krukaskeerring bakzijde.

Ik ben alweer bij de prijsvechters in Maasmechelen RON 98 gaan tanken en tot  nu toe geen verschil. (geen inhouden) maar uuh ik vind dat de motor echt wel fijner loopt, gewoon stiller op Ron 102.

Edit (Bosch onderdeel nummers toegevoegd)

Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 27-01-2018 14:42:30
Dus in het kort naar mijn mening de oplossing voor dit bewuste probleem: brandstof pomp vervangen, automaatbak oliewissel, ECU reset.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 13:29:38
´(Citaat van TS)Meteen ook even RON 102 gaan tanken omdat ik vermoedde dat de brandstof van de prijsvechters in Maasmechelen misschien wel eens niet niet RON 98 zou kunnen zijn... en voor een klop probleempje (knock retard) zou kunnen zorgen. (dit was dus niet het geval)´

Hier kom ik nog even op terug,
Afgelopen week weer RON 98 getankt in maasmechelen bij Lukoil,

Het inhouden was bijna niet meer merkbaar, afgelopen vrijdagmiddag een rondje gemaakt, en bij flinke belasting begon het inhouden weer rond de 3000-4000 rpm in het middenbereik. bijvolgas is er niets aan de hand.

ECU gereset en ARAL (BP)RON 102 gaan tanken in Aken, en jawel motor loopt ongelooflijk stil, dat ik denk dat ie bijna uitvalt bij uitrollen voor een kruising of stoplicht. ;D
En het inhouden is nog een ietsie pietsie merkbaar maar niet zoveel als in de middag..... :eusa_think: :eusa_think:

Dus ik ben er nog niet uit, iemand Tips.
En ja Arjen, Knock retard zou kunnen, maar de wagen heeft het altijd goed gedaan met deze tuning voor de koprevisie. En als ik de nokkenassen zou gaan verstellen en timing verlaten/ vervroegen, is dat voor mij geen oplossing voor een probleem dat ik voorheen niet had, daar de wagen op originele timing is getuned.

Ik ga de storingen nogmaals uitlezen...
en nog eens een rondje rijden :eusa_whistle:
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 03-02-2018 14:25:54
Je weet zeker dat de distributieriem niet één of meer tandjes verschoven zijn bij één van of bij beide nokkentandwiel(en) tijdens montage?
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Maarten-t5 op 03-02-2018 14:33:49
Bougies ook vervangen? Wat voor bobine heb je?
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 15:17:48
Zijn vervangen origineel, nooit problemen mee gehad.
Bobine is ook origineel Bosch 5 jaar oud.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 15:18:38
Citaat van: Piet op 03-02-2018 14:25:54
Je weet zeker dat de distributieriem niet één of meer tandjes verschoven zijn bij één van of bij beide nokkentandwiel(en) tijdens montage?

Heb ik overlegd met Thuur, dat zou niet zo zijn en is gecontroleerd op tijd.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 03-02-2018 15:18:59
Citaat van: Maarten-t5 op 03-02-2018 14:33:49
Bougies ook vervangen? Wat voor bobine heb je?

Mja, klinkt een beetje als "blowout" van de bougies inderdaad als gevolg van een zwakke ontsteking.

NB originele bougies zijn prima btw.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 15:31:56
Storingen gereset,
A1
3-2-2, onjuiste overbrengingsverhouding
2-3-2, geen sigaal snelheidsmeter en
1-1-4, breuk in stroomkring programma keuze

Lijken mij niet direct een oorzaak hiervan te zijn...

Proef rit. net terug
Geen probleem meer met inhouden. Van alles geprobeerd om in dit gebied te komen.
Misschien ergens bovenen het middengebied dat de tuning m hier afkapt maar geen brommend en schuddend inhouden.

Automaat schakelt op een iets ander moment terug met de RON 102 , dat heb vorige week eerder gemerkt.
Verder rijdt ie als n raket, en zoals eerder geschreven met volgas gaat ie als de brandweer ;D

Laatste stukje rijden n flesje injector cleaner ingemikt Baat t niet schaadt niet.
En nog n flesje octaan verhoger voor het geval op voorraad genomen.

Na het rijden storingen nogmaals gecontroleert en deze zijn niet teruggekomen

Ik begin n vermoeden te krijgen/denk dat t n Octaan probleempje kan zijn met de cheap charlie brandstof (RON 98) uit Belgie bij de prijsvechters...
Waar je dus met normaal rijden niets van merkt.

Wordt vervolgd...
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 15:49:30
Citaat van: Piet op 03-02-2018 15:18:59
Citaat van: Maarten-t5 op 03-02-2018 14:33:49
Bougies ook vervangen? Wat voor bobine heb je?

Mja, klinkt een beetje als "blowout" van de bougies inderdaad als gevolg van een zwakke ontsteking.

NB originele bougies zijn prima btw.
Hoi Piet,

Ja daar heb ik t ook met Thuur over gehad, maar dat zou niet moeten kunnen met deze setup en originele ontsteking.

Ik ben echt alles gedaan en vervangen waar mogelijk,naar beste weten, en ik loop nu steeds tegen de brandstof aan.
Octaan gehalte RON 98 van de prijsvechter t.o.v. een ´Premium´ merk RON 98
Dit zal ik moeten gaan testen trial and error.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 03-02-2018 16:12:52
Yup.
Zou wel kunnen hoor, dat het aan de brandstof ligt.
Inderdaad: trial and error.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Vulk op 03-02-2018 19:02:11
Of de motor levert iets meer vermogen, waardoor de tune moet aangepast worden?
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 03-02-2018 19:13:32
Mnee, de ECU zal het afgegeven vermogen maximeren zoals hij gemapt is.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: arjenT5R op 03-02-2018 19:23:17
Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 03-02-2018 20:04:42
Citaat van: arjenT5R op 03-02-2018 19:23:17
Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.

Toch luxe he dat loggen bij ons... ff logje maken en je weet het gewoon.  ;D
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: arjenT5R op 03-02-2018 20:14:09
Citaat van: Piet op 03-02-2018 20:04:42
Citaat van: arjenT5R op 03-02-2018 19:23:17
Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.

Toch luxe he dat loggen bij ons... ff logje maken en je weet het gewoon.  ;D

Zeker waar! Wilde t niet zeggen, maar ja dat is t wel :P
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: triton op 03-02-2018 20:14:41
Citaat van: Piet op 03-02-2018 20:04:42
Citaat van: arjenT5R op 03-02-2018 19:23:17
Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.

Toch luxe he dat loggen bij ons... ff logje maken en je weet het gewoon.  ;D

Kan haast niet wachten....  :angel:
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 22:35:20
Citaat van: triton op 03-02-2018 20:14:41
Citaat van: Piet op 03-02-2018 20:04:42
Citaat van: arjenT5R op 03-02-2018 19:23:17
Kan toch prima aan de brandstof liggen maar dan was t dus idd wel knock retard wat je had.

Toch luxe he dat loggen bij ons... ff logje maken en je weet het gewoon.  ;D

Kan haast niet wachten....  :angel:

Dat je knock retard uit je logje haalt begrijp ik wel maar en daar heeft t ookt alle waarschijnlijkheid naar en daar hoef ik geen logje voor te maken toch? Maar had je het uit t logje kunnen halen als t minder goede brandstof was/is?

Ik ben vanavond weer n stuk gaan rijden en er is geen inhouden / knock retard meer voorgekomen. Gelukkig...
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 03-02-2018 23:43:37
Dat is het hem net dat "naar alle waarschijnlijkheid"  maar mogelijk toch ook helemaal niet ...
Met een log weet je het direct.. wel of niet.  ;) ;D
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 23:47:43
 ;)
Citaat van: Piet op 03-02-2018 23:43:37
Dat is het hem net dat "naar alle waarschijnlijkheid"  maar mogelijk toch ook helemaal niet ...
Met een log weet je het direct.. wel of niet.  ;) ;D
Welke? Knock retard of ralle (slechte)brandstof?  ;)
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: arjenT5R op 03-02-2018 23:58:08
Er zit hier iemand echt heel hard in de ontkenningsfase ;D
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 03-02-2018 23:59:56
Ja Ja Ja ;D ;D ;D.
maar ik zit dus wel met niet meetbare ralle brandstof
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: arjenT5R op 04-02-2018 00:04:06
Haha de brandstof niet kunnen meten is misschien een ding maar je kan wel van beide brandstoffen de knockgrens zien.

Verschil tussen 95 en 98 is ook goed zichtbaar in de logs.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 04-02-2018 00:21:17
Mee eens. ;D
Maar ik ga dus geen 95 dr in gooien als ie getuned is op 98.
Dus ik gooi er al jaren 98 in, en af en toe 102.
Blijkt dat nu dus na repartie, wat vervangingen en ik ben ook wat feller aan het rijden, dat de 98 die ik de laatste jaren heb getankt... (misschien geen 98 is).

Met een premium RON 98 (er zit een BP tankstation in de buurt) moet ik nog wat testritjes maken tov de RON 98 van de prijsvechter, dus dat moet lukken.

Maar wat merkbaar en bij mij weer niet meetbaar is dat t blok met RON 102 uitermate stil is.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: Piet op 04-02-2018 00:27:31
Enige wezelijke verschil tussen 98 en 102 is de knockresistentie.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 04-02-2018 00:30:59
Yes. correct.
Komende 2 weken trial en error.
Met de RON 98 van een premium en dan weer de RON 98 van de prijsvechter.

Maar op de 98 van de prijsvechter is mijn gevoel dat de motor rauwer klinkt tijdens stationair.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: arjenT5R op 04-02-2018 00:32:51
Ja bestaat ook in fles vorm als octaan booster, het kan dat er een bepaalde marge in zit dat het als het "97" is het ook als 98 verkocht mag worden oid. En dat de BP ultimate dus eigenlijk 99 is ik noem maar een zijstraat.

De 95 en 98 komt beide uit de zelfde tank alleen de dopes zijn anders.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 04-02-2018 00:40:55
Ja zoiets had ik hier al gelezen:
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30217.0.html

maar ben je het ermee eens dat bij het opzoeken van de tuning grens, een brandstof die niet voldoet RON 97 of zo aan de brandstof waarmee ie getuned is (en ik had toen Ultimate 98 erin zitten), een knock retard verschijnsel kan voorkomen?

Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: arjenT5R op 04-02-2018 01:04:32
Ja is toch logisch ;D

Daarom is de lpi switcher ook zo handig, lpg is goed voor ron 103 ongeveer echt behoorlijk klopvast.
Dus je kan er veel "gekker" mee doen..... wat ik dan ook doe ;D
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 04-02-2018 01:15:13
Oke. succes met je campinggas ;D
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 27-02-2018 20:47:12
Zo,ik ben  nog wat tankjes brandstof van verschillende brandstofleveranciers aan het uitproberen Aral 98 en 102 en BP 98 zijn prima, voor de andere gevallen die ik zeker nog tegen kom en niet goed werken in mn roffel heb ik dit.

(https://i.postimg.cc/44c9FfLV/Lucas-octane-booster.jpg) (https://postimages.org/)

DUS...
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: razorx op 27-02-2018 21:22:27
Al aan LPG gedacht? ;)
Toverdrank voor je roffel. ;D
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 27-02-2018 21:42:00
Ik denk er wel s aan met maar max. 12000 km per jaar.
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: razorx op 27-02-2018 21:44:28
Zou zomaar rendabel kunnen zijn nu. ;)
Titel: Re: Inhouden na koprevisie (onderzoek en oplossen)
Bericht door: RemkoT5 op 27-02-2018 21:53:58
Ik kan t zeker nog eens gaan na-rekenen...  ;)