Volvo 850 Forum

Technische/Tuningsboards => Techniek Algemeen => Technisch onderhoud => Topic gestart door: Michaell op 04-12-2022 19:44:57

Titel: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 04-12-2022 19:44:57
Hoi Allemaal,

Na een hele poos probleemloos te hebben rondgeroffeld zag ik vandaag bij het vervangen van de veerpootrubbers ivm wat geknak zo nu en dan bij drempels (wat nu weg is. LV was echt gaar) dat het subframe van de motor nat was.
Dat kan natuurlijk niet en na wat onderzoek zag ik dat dit van het stuurhuis kwam. Kak, dat is een leuke klus.  Ook was het nivo van de stuurpomp wat laag wat ik gelijk bijgevuld heb (maakte nog geen rare geluiden) :eusa_sick:

Ik kan er een lek stop invlikkeren, maar ik ben niet zo van dat "pleisters plakken". Er moet gewoon een ander stuurhuis in. Klaar.

Ik heb al aardig wat hierover gevonden op het forum hier maar ik wil toch nog ff wat vragen hierover:
Een TRW stuurhuis kost bij autodoc: €1216,-
https://www.autodoc.nl/trw/2200610

Aftermarket, huismerken en revisie zitten ze tussen de €250,- en €450,-
Best wel een verschil dus!

De originele die er nu onder zit, heeft er waarschijnlijk al ongeveer 800.000Km onder. Erg netjes dus!
De nieuwe hoeft van mij dit niet te halen. Die €1000,- prijsverschil moet toch ergens vandaan komen nietwaar. Maar als de nieuwe de 200.000Km redt, dan ben ik al happy gezien de hoeveelheid werk wat dit is.

Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald aftermarket merk? Ik ben geen automonteur en geen van deze merken bij autodoc zeggen mij iets. Geen ervaring helaas dus met de merken.
Ik zag op dit forum wel wat onderwerpen hierover, maar er worden niet echt merken genoemd (van wat ik kan vinden iig).
Als het echt allemaal bagger is (las van iemand dat die aftermarket van hem na 5000Km weer lek was), dan koop ik gewoon die TRW, maar zoals ik al zei hoeft de nieuwe niet nog eens 8ton aan te kunnen, want mogelijk heb ik de auto tegen de 1,6miljoen KM niet meer. en dan ben ikzelf denkik ookal lang met pensioen en heb ik de 850 ingeruild tegen de "Volvo R uberscoot" met superhaasje mode  scootmobiel!  ;D

Wat zijn jullie ervaringen met een bepaald merk?
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: BBS op 04-12-2022 19:59:46
 een goed adres voor revisie stuurhuizen voor niet te duur. (https://www.ihrlenkungsspezialist.de)

Zitten in Coesfeld nabij Winterswijk en is (relatief) te rijden.
Zeer goede ervaring mee en de stuurhuizen zien er werkelijk perfect uit en sturen ook perfect.
Als het goed is heeft Arjen850 nog mijn oude AWD stuurhuis liggen die daar ook wegkwam.

Stuurhuis TRW is €250,- en SMI is €262,- exclusief wat statiegeld voor het oude stuurhuis.
Die krijg je snel terug als het oude stuurhuis ontvangen is.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: soumsoum op 04-12-2022 22:16:48
Enkele forummers (waaronder ik) hebben een stuurhuis vanuit Duitsland gekocht.
Tot nu toe geen slechte ervaringen gehoord en de mijne doet het ook nog goed (maar nog lang geen 800.000 km mee gereden ;)

https://www.ihrlenkungsspezialist.de/navi.php?qs=volvo+850
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 05-12-2022 19:27:44
Wow, dat verschilt nogal zeg! Heel erg bedankt voor de tip! Echt top dit!  :eusa_clap:
Als ik het zo lees lijkt me dit  een betrouwbare keuze. Ik ga hem hier bestellen.

Ik heb al ff wezen zoeken op het forum, youtube, VIDA en mijn Heynes boek om alvast ff te peilen wat ik moet doen om het stuurhuis te vervangen + welke dingen ik dan toch los heb om mee te vervangen. Lijkt me een grote klus. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar ik word er niet bang van! Ik ga dit gewoon doen en trek er een volledig weekend voor uit. Kan ik het lekker op mijn gemak doen! Begin er nog zin in te krijgen ook haha (Vraag me dit nog maar eens als ik eenmaal bezig ben en er een bout is afgebroken en ik onze lieve heer in den hemelen dan weer aan het "prijzen" ben) :)
Ik mag gelukkig in het weekend gebruik maken van onze garage op het werk van de auto afdeling. Heb ik een brug plus alle auto gerelateerde gereedschappen die ik maar nodig kan hebben voor een automonteur in spe  ;D

Ik wil ook nog wat dingen meevervangen als ik daar toch ben. Stuurhuis uiteraard, motorsteun, rubbers stuurpomplijdingen naar stuurhuis natuurlijk niet vergeten, subframe rubbers, Nieuwe subframebouten (las dat je die niet mag her-gebruiken ivm 105Nm + 120gr), stuurstangen L en R (of zitten die erbij?), stuurkogels L en R, nieuwe ATF vloeistof Dextro III 3L ofzo. En daarna natuurlijk gelijk laten uitlijnen.
Iemand nog tips wat nog meer ook gelijk te doen? Dan bestel ik dat erbij.

De stuurpomp werkt nog prima gelukkig. Maakt geen geluiden. Check het nivo 2x per dag nu, want de auto moet helaas wel rijden nog voor mijn werk. Dus dit is een prio klusje en kan niet wachten tot de zomer (ik heb persoonlijk geen garage en doe dit normaal buiten op de parkeerplaats). Het lek is (nu) nog klein merk ik. Het peil zakt amper en ik heb ATF vloeistof achterin liggen.

Ik ga morgen de wagen ff op de brug zetten op mijn werk om ff te kijken wel stuurhuis ik heb. SMI of TRW? Mijn VIN eindigt op een 0, dus helaas geen 4 of 5 zoals ik in een oudere post las en ik las geen echte bevestiging dat het past op ander draad voor de stuurstangen na (die ik toch ga vervangen met nieuwe). Liever ga ik geen risico lopen. Het is een te grote klus om halvewegen erachter te komen dat het niet past,
Hoe kan ik zien wat het merk is. Staat dit op het stuurhuis ergens geslagen?
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: BBS op 05-12-2022 20:17:35
Volgens mij staat het inderdaad op het stuurhuis. Er was ook iets met de stuurkogels, intern of extern maar dat weet ik zo niet meer.
Maar als je die Duutser een mail stuurt kan die je dat ook perfect vertellen zonder dat je je in allerhande bochten moet wringen om het type stuurhuis TRW/SMI te achterhalen.

Je kan daar bij het bestellen ook een retouretiket kopen, ding op de retourdoos plakken en afgeven. Meende dat het statiegeld een 150~175 euro was, maar zoals gezegd als het oude stuurhuis daar ontvangen is heb je de centen binnen 2 dagen op de rekening terug staan.

Bij Arjen hebben wij toen voor het stuurhuis vervangen het blok via de bovenkant vastgezet met een motorbalk. van boven goed vast zetten en dan aan de onderzijde alles verwijderen. dat geeft je meer dan voldoende ruimte om het huis te vervangen. Al met al hadden we alles weer klaar in een uurtje of 6.

Al met al is dat echt een aanrader!!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: volvobug op 06-12-2022 09:20:59
Citaat van: Michaell op 05-12-2022 19:27:44
....SMI of TRW? Mijn VIN eindigt op een 0, dus helaas geen 4 of 5 zoals ik in een oudere post las en ik las geen echte bevestiging dat het past op ander draad voor de stuurstangen na (die ik toch ga vervangen met nieuwe). .....

Het gaat niet om het VIN maar om de chassiscode op de productplaat. Als die niet eindigt op 4 of 5 is het meest waarschijnlijk TRW (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=52801 (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=52801)).
Verschil is zit hem vooral in de schroefdraad van de binnenste stuurkogels, dus degene die in het stuurhuis bevestig zitten. TRW is 14mm, SMI is 16mm.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 06-12-2022 19:04:56
Cool! Als het verschil alleen meer in het draad zit van de stuurstangen en dus ook naar de stuurkogels maakt het in mijn geval niet uit dus. Ik wil beiden toch vervangen en hoef ik alleen maar de juiste erbij te kiezen. Als de rest gewoon hetzelfde is, zal het dus gewoon passen. :)

Vandaag wel ff de wagen op de brug gehad. Stond echt niks op verder. Alleen een barcode sticker waar ik niks op kon vinden met google (TDF 12Z197 en P9145421). Ook ff contact gehad met met magazijn van Volvo en ook die konden het mij aan de hand van het VIN nummer niet zeggen. Alleen welke 2 onderdeel nummers het zijn voor de beide merken (die had ikzelf al gevonden in VIDA). Maar niet welke ik nou eronder heb.

Ik spreek helaas geen Duits. Het is voor mij dus wat lastig contact te leggen. Anders had ik ze vandaag gewoon ff gebeld. Google translate helpt voor de mail, maar bij technische dingen vaalt dat gewoon is mijn ervaring, omdat de vertaling te letterlijk is en het dan nergens op slaat.
Maar misschien spreken ze ook Engels of zelfs Nederlands. Maar als ik het zo lees is het niet eens nodig. Zoals ik al zei: Stuurstangen en kogels ga ik toch vernieuwen. Bestel ik gewoon de juiste voor het merk stuurhuis wat ik ga kopen. Estateservices heeft ze beiden heb ik al gezien.
Ik weet niet of de stuurstangen erbij zitten, maar dan wacht ik gewoon ff met bestellen tot ik het stuurhuis binnen heb. Wat ik bij estate bestel heb ik immers de volgende dag gewoon binnen.

Zo ziet het er nu uit!  :-X
(https://i.ibb.co/wNKFZYQ/IMG-0251-1.jpg) (https://ibb.co/wNKFZYQ)

Edit: ff op het productplaatje gekeken. Ik weet niet exact welke code ik moet hebben, maar ik heb niks wat eindigd op een 4 of een 5. Dus waarschijnlijk een TRW.
De link werkt helaas niet meer. Typo in de URL? Ben wel benieuwd.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: volvobug op 06-12-2022 19:13:45
Citaat van: Michaell op 06-12-2022 19:04:56
....Op het productplaatje gekeken. Ik weet niet exact welke code ik moet hebben, maar ik heb niks wat eindigd op een 4 of een 5. Dus waarschijnlijk een TRW.
De link werkt helaas niet meer. Typo in de URL? Ben wel benieuwd.

Link hersteld, was inderdaad typo.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 06-12-2022 21:44:55
Thx! Interessante link! Als ik het zo lees en zie wat er op mijn typeplaat staat verwacht ik een TRW stuurhuis. Nog niet op de stofhoes gekeken, maar ik geloof het wel nu.

Ik heb zojuist de TRW stuurhuis besteld. Ben benieuwd!
Zodra ik die binnen heb ga ik bij Esate de rest bestellen en kan de klus beginnen!  :eusa_dance:
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: soumsoum op 07-12-2022 07:38:59
Veel succes met de klus!

Het is goed te doen. Inderdaad motor ophangen aan zo'n motorbalk en dan kan je rustig het subframe laten zakken, volgens mij de voorste bouten alleen lossen en de achterste verwijderen; dan hangt ie schuin naar beneden met voldoende werkruimte om het stuurhuis te wisselen
Ik kan me herinneren dat het veel moeite kosten om de (zelfborgende) bouten van het stuurhuis over te zetten op het nieuwe stuurhuis. Uiteindelijk met een pers en bankschroef gelukt om uit het oude stuurhuis te krijgen maar kostte veel tijd. De bouten in 't nieuwe stuurhuis door een klein stukje recht erin te slaan en dan met de moer er verder in te draaien. Je zou je misschien deze moeite kunnen besparen door deze bouten los te kopen en alvast in het nieuwe stuurhuis te zetten.
Ook de spie in de kruiskoppeling krijgen en borgen met het boutje kostte me een paar pogingen en gaat waarschijnlijk makkelijker met een maatje erbij
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 07-12-2022 20:17:23
Bedankt soumsoum, en ook voor de tips!

Ik zal die bouten er bij bestellen. Als ik het zo lees scheelt die paar euro een boel werk. Ik zet ze op mijn lijstje! Ik zoek ze ff op in VIDA voor de bestelnummers.
Die spie zit inderdaad op een lastig plekje. Ik denk inderdaad dat dit aardig friemelen gaat worden. Hopelijk heb ik mazzel (vast niet).
Van wat ik heb gelezen en gezien moet ik inderdaad zoals je beschrijft het subframe laten zakken en de motor "ophangen" aan de motorsteun. Al en al denkik wel dat het een flinke klus gaat worden, maar het lijkt goed te doen.

Ik heb vandaag een bevestiging mail gekregen van ihrlenkungsspezialist die (volgens google translate :) ) bevestigd dat mijn betaling in goede orde is ontvangen en ze mij het stuurhuis gaan opsturen. Ik hoop deze ergens begin volgende week binnen te hebben (5 tot 8 werkdagen). Ik ben heel benieuwd! Ook heb ik heel netjes een 2e mail ontvangen met een print-out voor de retourzending van de oude.
Zodra die binnen is ga ik bij estate services de rest bestellen en kan ik aan de slag!

Ik zal het ff laten weten als ik het stuurhuis heb ontvangen en na afloop van de klus zal ik weer een klein verslagje ervan doen met foto's. :)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: BBS op 08-12-2022 09:54:58
Het is inderdaad het gemakkelijkste om het subframe te laten zakken. Wij hebben toentertijd het subframe van de AWD helemaal er onderweg gehaald. Werkt een stuk fijner, je zit dan ook niet meer te flooien met de ruimte. Je pakt hem er dan zo onderuit.

Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 15-12-2022 18:51:11
Goede tip! Ik zal als ik ermee bezig ben gewoon ff bekijken wat handig is. Ik weet niet of er veel verschil zit tussen de AWD en mijn FWD wat betreft ruimte nabij het stuurhuis. Ik heb natuurlijk geen aandrijfas naar achteren lopen.

Vandaag heb ik het stuurhuis ontvangen! Best zwaar pakketje zeg oef. Maar ooooohhhhhhh wat een mooi ding zeg!! Netjes zwart met nieuwe hoezen en incl. stuurstangen! Hoef ik die dus niet meer te bestellen!  ;D

Zit zelfs een boekje bij met installatie instructies! Helaas voor mij in het Duits, maar er zitten veel plaatjes in. Ga ik wel uitkomen samen met google vertalen. :)

(https://i.postimg.cc/mh2J2Py7/IMG-0263.jpg) (https://postimg.cc/mh2J2Py7) (https://i.postimg.cc/gxRBB8Gb/IMG-0264.jpg) (https://postimg.cc/gxRBB8Gb) (https://i.postimg.cc/mcypT4cd/IMG-0265.jpg) (https://postimg.cc/mcypT4cd) (https://i.postimg.cc/HcWZxNXT/IMG-0266.jpg) (https://postimg.cc/HcWZxNXT)

Staat nog "Volvo" op ook nog!  :eusa_dance:
Nu nog ff bij estate de rest bestellen en dan ga ik binnekort aan de slag!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: BBS op 15-12-2022 20:32:20
Herkenbaar! ;D

Het zijn gewoon hele mooie en goede stuurhuizen. Kun je geen 2e hands of een dealer exemplaar voor aanschaffen!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 17-12-2022 10:45:05
Ik ben er idd erg blij mee. Is gewoon boven verwachtingen! Ik kan gewoon niet zien dat dit een revisie onderdeel is. In mijn ogen is dit gewoon een nieuw onderdeel!
Erg goed werk zeg van Ihr lenkungsspezialist!!  :eusa_clap:

Mijn oude stuurhuis lekte al erg lang heb ik gezien. Het was gewoon nog niet zichtbaar. Het lekje is erg klein. Maar in de loop van de tijd is gewoon de stofhoes helemaal volgelopen en uiteindelijk is deze losgeschoten (ATF is natuurlijk een erg goede kruipolie). Dit verklaarde waarom de hele onderkant van de auto ineens kletsnat was, terwijl ik maar tot nu toe vrijwel geen dalend ATF peil had. De afgelopen week hoefde ik maar een heel klein beetje weer bij te vullen. Denk 50ml ofzo. Zodoende is het mij ook nooit echt opgevallen.

Ik had mijn stuurpomp van de zomer gefushed. De ATF vloeistof was vrijwel zwart. Mogelijk is het stuurhuis hierdoor gaan lekken. Ik hoor wel eens dat (ook bij automaatbakken) de vieze troep in de vloeistof voorkomt dat die gaat lekken of slippen. Maar als je dat wegspoelt er ineens lekkages kunnen ontstaan. Maar doorrijden met vieze vloeistof is natuurlijk ook niet goed voor de lange termijn. Kapot gaat het dan toch. Met andere woorden ik had dit gewoon beter moeten bijhouden.  :eusa_doh: Weer wat geleerd!
Ik zal ff kijken wat Volvo adviseert voor verversingstermijn van de ATF vloeistof.

Vandaag of morgen ga ik ff de spullen bestellen bij estate. De feestdagen komen er weer aan. Ik zal ff kijken of ik er deze maand al aan kan beginnen, of dat dit begin januari gaat worden. 
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: V70geRwin op 19-12-2022 22:01:03
Bij estate goed kijken welke parts je krijgt, scanpech of huismerk is ronduit gaar de laatste jaren.

Beter bij autodoc de goede merken er uit pikken als TRW, Meyle, Lemforder voor dit soort onderdelen.

De Spie is echt heel listig en het is handig om het stuurhuis nog een beetje los te hebben op het subframe, hij valt toch in de pinnen maar dan kan je nog een beetje bewegen. Je kan overwegen de kruiskoppeling ook mee te vervangen als je alles echt strak wil hebben.

Zet je stuur goed in het midden en goed vast anders draait hij dolletjes je sleepring aan stukken. Dan kan je daarna ook even links en rechts meten op je oude stuurhuis voor de grove uitlijning. Als je dit vergeet kan je ook op het oog uitlijnen hoor met de banden even er op gaat dat prima.

Toen ik mijn stuurhuis verving deed ik gelijk een ander subframe er onder en was het werken tegen de klok in de DHZ garage, blij dat we toen een uur bij konden kopen maar ik reed wel met hele beroerde uitlijning naar huis  8)

Succes vast!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 20-12-2022 19:09:47
Dank je wel V70geRwin!

Ik heb vandaag mijn spullen binnen gekregen!  :eusa_dance:
Ik wacht nog op 1 doos van HBM machines en dan kan ik aan de slag.  ;D

Ik heb inderdaad en gelukkig als ik het zo lees voor Volvo onderdelen gekozen. Deze keer dus geen huismerken.  :)

Ik had inderdaad al gelezen ergens dat het verstandig is het stuur vast te zetten (met een shorband ofzo) om te voorkomen dat de knop van de toeter kapot draait. En ook dat ik inderdaad de afstand moet opmeten van het oude stuurhuis en de nieuwe stuurkogels op het nieuwe stuurhuis op exact dezelfde lengte afstellen. Zo krijg ik in ieder geval de uitleiding in de buurt. Maar daarna moet ik inderdaad als een speer ff een afspraak maken bij een garage om ze echt uit te lijnen. Bij mij in de buurt zit een bandenspecialist die een hele grote mooie machine hebben om uit te lijnen. Heb laatst een rondleidingkje daar gehad. Gaat met allemaal laserstralen! Was  supercool om te zien. Deed me denken aan de 80's met synthesizers en die lasershows die ze daar altijd bij deden enzo! (good times!)!  Zo nauwkeurig  ga ik ze op het oog nooit krijgen natuurlijk. Maar tot die tijd moet het inderdaad ff op het oog.

Ik verwacht inderdaad een gevecht met de stuurkoppeling aan het huis. Lees al veel verhalen daarover. Kennelijk is het een alu koppeling over een stalen spie van het stuurhuis. Dat gaat samen in elkaar op ofzo. Dus ik verwacht veel kruipolie, een gasbrander en een grote hamer op een stuk hout ofzo. Dat is het enige waar ik denk echt veel tijd aan kwijt te zijn nu. Hoop dat het meevalt.  :eusa_pray:

Maar d'r heeft er nog nooit 1 gewonnen!  ;) ;D

Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: V70geRwin op 20-12-2022 22:28:21
Het is vooral een gepiel omdat je zo weinig ruimte hebt.

Succes 👍
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: BBS op 21-12-2022 08:28:37
En toch hadden Arjen en ik het stuurhuis er zo onderweg en zat het nieuwe stuurhuis met 2x steken op zijn plaats.
Stuur even vastzetten inderdaad. Het mooiste is wel als je het nieuwe huis gaat plaatsen om dat even met z'n tweeën te doen.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 22-12-2022 21:32:45
Thx!  :)

Ik heb gisteren de laatste doos binnen gekregen! 1x 500Kg motorsteun.
(https://media.s-bol.com/y6oZ9p4my5k7/q7QYYj0/550x229.jpg)

Jezus, dat ding weegt een ton! Maar zo kan ik de auto op de brug zetten zonder dat iets aan de onderkant mij hindert.
Nou, ik ben er helemaal klaar voor! 3 grote zware dozen!  ;D

Volgende week is de ons bedrijf 1 week dicht ivm de feestdagen. Lijkt mij een mooi moment om dat te gaan doen! Heb ik er een week de tijd voor. Nou, als het dan niet lukt!
Mijn werkgever vindt het best. Hij gaat dan weg op vakantie, en hij grapt dat het mooi gratis bewaking is!  Ik mag me helemaal uitleven volgende week. ;D

Ik hoop dat die kruiskoppeling makkelijk los komt. Iemand nog een goede tip daarvoor? Of is het gewoon grof geweld toepassen.
Ik zal hem als eerste goed nat maken met kruipolie (Geen WD40, maar echte kruipolie) voor ik begin. Hopelijk helpt dat.

(https://s3-us-west-1.amazonaws.com/hmt-forum/cant_be_tight_if_its_liquid_meme.jpg)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Jerra op 24-12-2022 02:07:02
Heerlijke meme die om de zoveel tijd terug komt  :angel:
Heel veel succes gewenst met de klus en met zo'n baas moet je je gelukkig prijzen!
Naar mijn inziens hoort het ook zo :)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Miyel op 24-12-2022 11:47:39
Waar werk je? Dan organiseren we een club sleuteldag komende week 😁
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: BBS op 24-12-2022 19:34:31
Wij waren geen rare dingen tegengekomen met betrekking tot extreem vastzittende zooi en zo.
Gewoon basis set gereedschap voldeed meer dan prima...
Aan weer de andere, andere kant was alles al zo vaak los geweest dat het ook allemaal niet de kans kreeg om vast te gaan zitten, of het moest al weer los.... ;D
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 25-12-2022 11:11:37
Thx Jerra!
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik morgen eraan beginnen!
Ik ben inderdaad erg blij met mijn werkgever! Het is een goede gozer. Ik kan goed met hem.

Gisteren nog ff snel naar de Hamu gereden. Ff 3L ATF vloeistof Dextron III gehaald. Was ik bijna vergeten! Best wel een cruciaal iets.
Ik had nog 1,5L over van de Stuurpomp Flus, dus in totaal heb ik nu 4,5L ATF vloeistof van MPM. Dat moet genoeg zijn.  Ik heb geen idee hoeveel er in gaat als het systeem droog is.
Wat ik overhou mag ik terugbrengen van de Hamu. Maar ik denk dat ik het hou, want ik wil nu periodiek de ATF vervangen van de stuurpomp.

Ik werk in Uddel! Een Volvo sleutel dag lijkt me geweldig! Maar ik denk niet dat mijn werkgever dat gaat waarderen als hij op de camera ineens 30 Volvo 850 en V70 Classic ziet parkeren rond het gebouw! Van te voren ff snel een foto maken van een lege werkplaats, deze afdrukken en op precies de juiste afstand van de cameralens plakken. ;D

Ik ben benieuwd of de kruiskoppeling makkelijk losgaat. Dat is eigenlijk het enigste wat bij mij muurvast kan zitten (en het meeste heb ik inderdaad al minimaal 1x eerder los gehad :) ). De rest heb ik nieuw, dus als dat vast zit en ronddraai slijp ik het er gewoon af. Ik heb ook een nieuwe lading flensbouten en moeren + natuurlijk een assortiment wat we in de werkplaats zelf hebben. Misschien heb ik inderdaad mazzel en trek ik ze gewoon uit elkaar. :)
Maar anders een ongezonde lading kruipolie voor ik begin, eventueel lekker heet stoken (brandblusser paraat), paar klappen erop met een hamer op een stuk hout ofzo, mwa, die krijg ik echt wel los. Ik heb ook nog een dikke stalen vork spreider. Dit is een apparaat die je bij fietsen gebruikt om de achtervork open te spreiden, zodat je het wiel er niet uit hoeft te halen achter bij een bandenwissel. Is een dik massief stalen tool (die ik heb is een professionele. Niet de plastic variant)!
Als die daar tussen past kan ik die als een soort van poelietrtekker gebruiken. Mmmmm. Krijg nu al ideeën!

(https://hollandfietsen.nl/web/assets/x2Pmp9AafjV2p5jFHGcHHGk2afr4N9XV2fc9I9Sf2L5OaoN9afNVIGY9IhSf2kL47hgAIwwS2pBS11LNe1-W.jpg)
Mmmm. Misschien bruikbaar?  :eusa_think:

Verder heb ik nog wat kleine dingetjes die ik ook ga doen. Ik heb nog wat klein laswerk te doen aan de onderkant, wat kleine roestplekjes wegwerken en een lekje bij het voorraam (voor nu ff wat bitume ofzo in de rand doen. Maar ik ga die kit nog een keer volledig vervangen van de zomer ofzo. Maar dat laat ik een Carglass ofzo doen). Want he, als die toch op de brug staat!  :)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 26-12-2022 20:02:58
Vandaag bezig geweest en het is bijna klaar!
Alleen nog ff uitlijnen op het oog. De rest is gedaan.

De auto staat nog in de garage en ik heb ff een caddy geleend om weer thuis te komen.

Ik had 1 enorme tegenslag!
Ik begon om 9:00 en had alles er om 11:45 onder vandaan. Zo far so good dacht ik. Het valt reuze mee dacht ik. Maar toen kwam gebeurde het!

Het nieuwe stuurhuis brak af! neeeeeeeeeee!!!!!!!!
Ik draaide de retourleiding erin en dat ging goed. Tot halve wegen de behuizing letterlijk afbrak %#$%!%&. Er was zwarte verf zichtbaar. Het gereviseerde stuurhuis had gewoon een breuk wat kennelijk niet opgemerkt is bij de revisie. Ja, en nu???? Ik ga evht niet stoppen nu. 6 uur ben ik ermee bezig geweest. Denken wat te doen, Hoeveel grip heb ik nog, is het genoeg? maar het is gelukt!!!
Het is mij gewoon gelukt om het afgebroken stuk vast te lassen!! Ik ben er absoluut niet happy mee, maar het werkt! Een goede las en op rotplek!
Alle ATF moest uit het stuurhuis (het werd ontlucht geleverd) en het moest superschoon zijn. Wat een gekut, maar het is gelukt, het werkt en het lekt niet!!

Het zit onder de auto, dus je ziet er niks van.  8)

Ik moet hem alleen nog ijtlijnen op het oog, maar ik was echt kapot en moest mijzelf gewoon dwingen te stoppen. Ach, nog 2 uurtjes en dan rijdt hij weer. Nee, naar huis, douchen en eten en dat heb ik gedaan. Morgen weer een dag. Eerst goed rusten, eten en drinken.
Ineens daagte het mij dat ik de hele dag niet gegeten en gedronken heb! Gelijk douchen en 3L melk achterover geslagen en een lekker potje koken. Morgen gaan we voor round 2!!!
D'r heeft er nog nooit 1 gewonnen!  ;D
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Miyel op 26-12-2022 20:31:27
Haha herkenbaar dat van niet eten/drinken en niet willen stoppen. Mooi dat het gelukt is, al speelde je natuurlijk wel met de garantie. Als het niet gelukt was en je komt met een garantie claim terwijl er aan gehobbied is weet je het wel 😉
Maar dit is een goede boost voor het zelfvertrouwen.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 26-12-2022 20:53:32
Dat was inderdaad een van de dingen die door mijn hoofd ging. Maar ik wou absoluut niet nog eens het oude stuurhuis eronder doen en dit allemaal nog een keer doen.
Eenmaal er onderuit was gelijk duidelijk hoe lek dat ding was.  Beide kanten waren nat. Maar rechts was het ergst. Die terugplaatsen was voor mij geen optie. :eusa_sick:
Dan had ik het oude stuurhuis terug moeten sturen en dan kan het maar zo zijn dat ik 2 weken moet wachten en het allemaal nog een keer moet doen. Dan valt die 6 uur ineens wel mee.  ;)

Ik heb ook niet voor niks het T-shirt: "I void warranties!!"  ;D
Het is natuurlijk een gok wat ik genomen heb. Anders had ik een nieuw stuurhuis moeten bestellen en betalen. Maar in dit geval is het goed gekomen.
En natuurlijk: The Greater the Struggle, the More Glorious the Triumph!
Ben er nu achteraf inderdaad best trots op haha.  :)

Ben wel blij dat ik gewoon naar huis ben gegaan. Ik merk nu dat ik gewoon kapot was. Zo lekker vroeg naar bed. Lekker dromen over een mooi nieuw stuurhuis.

Voor morgen alleen nog op het oog uitlijnen. Heb al wat naslagwerk daarover gedaan met wat youtube filmpjes d.m.v. een touwtje spannen.
https://www.youtube.com/watch?v=awOMTYDptfk
Lijkt simpel. Ben benieuwd.
Natuurlijk niet perfect, maar het moet goed genoeg zijn om morgen mee naar huis te rijden. Dan nog een een afspraak maken voor het echte uitlijnen en dan ben ik klaar!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: V70geRwin op 26-12-2022 23:25:22
Nice fix en met uitleg en wat foto's moet het met de garantie tochn ook wel goed komen bij een beetje fatsoenlijk bedrijf?

Misschien op voorhand al melden?

Succes met de touwtjes, dat kan verrassend precies uitkomen.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: aloisdecroon op 27-12-2022 07:30:17
Nou wat een verhaal weer en idd de doorzetter wint he!
Maar je moet ook dat stuurhuis maar even kunnen lassen ter plekke, is het alu ?
En op ze minst even melden bij het bedrijf want zal mogelijk vaker met die type stuurhuis gebeuren

Aan de hand van dit topic heb ik laatst ook een stuurhuis bij ze gekocht mede omdat ik op het moment steeds in de buurt bent in DE
Mijne gaat er aankomende maand een keer onder, zal extra goed opletten met monteren en alles even goed inspecteren..

Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 27-12-2022 12:53:31
De auto is klaar!

Het was maar goed dat ik naar huis was gegaan, want ik had een oepsie gemaakt. Ik had de stuurstangen verkeerd gemonteerd. Deze had ik onder vast gezet, maar ze moeten bovenop. Was mij gisteren niet eens opgevallen tot ik ging uitlijnen. Ik zag dat vanochtend wel direct.

Ik heb de touwtjes methode geprobeerd en dat ging echt super! Ik had een klein beetje een toespoor, maar dat was eenvoudig verholpen. Auto rijdt super. Handen van het stuur en hij blijft recht rijden,
Als ik een afwijking heb, is die vrij klein. Zojuist de garage gebeld en donderdag wordt die echt uitgelijnd. Maar ik denk dat ik er inderdaad verdomt dichtbij zit gezien het goede rijgedrag.
alleen zat het stuur onderste boven haha.  Ach, heeft ook zijn charme. Leest wel lastig de snelheid boven de 60Km/h. ;D
Ik weet niet hoe. Want het stuurhuis stond perfect in het midden, maar ik denk dat het asje wat er maar op 1 manier in de stuurcolomb (hoe je dat ook schrijft) past achterste voren zat.
Gelukkig was de fix simpel. Stuur er ff af halen. Kabel claxon fatsoeneren en op de juiste stand terug plaatsen. De Knipperlichten gaan als bonus nu ook weer automatisch uit (nokje daarvoor zit kennelijk aan het stuur en niet op de as). Wel altijd spannend om de airbag te hanteren!  :eusa_sick:
Maar ik kon er wel om lachen om met een op zijn kop zittend stuur naar huis te rijden (ik wou naar huis!). Maar nu is alles weer normaal. Easy fix 15 min werk ofzo!

Thuis nog ff onder de auto gekeken (20Km rit): Geen lekkages, auto stuurt lichter dan voorheen, nieuwe schubframerubbers en allemaal nieuwe bouten en moeren, nieuwe stuurstangetjes, alles goed schoongemaakt bij het subframe en ontvet (om nieuwe lekkages direct te kunnen zien), nieuwe ATF vloeistof en ontlucht. Stuurpomp is stil. Ik ben er super blij mee!  :eusa_dance:

Ik heb wat foto's gemaakt en zal vandaag of morgen een verslagje maken van dit maffe avontuur!

Het stuurhuis was inderdaad van alu. Hoewel ik geen superuitrusting heb om alu te lassen (Ik heb alleen een MIG lassaparaat, maar wel een fles 100% Argon gas en een spoolgun met alu lasdraad) is het toch beter gelukt dan ik had verwacht. Het was een rottig plek, De opening waar de grote retourleiding in geschroefd moest worden scheurde open halve wegen. Een cruciale plek.
Leiding erin gedrukt om ervoor te zorgen dat het schroefdraad op 1 lijn blijft. Afgebroken deel erop drukken en bakken maar met gekruisde fingers.  :eusa_pray:
Maar ik neem ze dit niet kwalijk. Dit is gewoon pech! Het stuurhuis was wel dergelijk goed en vakkundig gereviseerd. Als je er 1000 doet, zit er altijd wel 1 tussen met een defect die over het hoofd gezien word. Ik heb nog steeds lof voor dit bedrijf! Het is inderdaad wel een goed idee om het nieuwe onderdeel ff grondig na te lopen.
2 tips: Haal de kruiskoppeling los binnen in de auto. Die glijd er zo uit en valt met het stuurhuis soepel mee eruit. Eenmaal eruit kun je de rest eraf hameren! tip2: Haal de leidingen van het stuurhuis los bij de stuurpomp en verwijder het stuurhuis incl. de leidingen!
De leidingen zijn absoluut niet vergeving gezind kwa terugplaatsen en je wilt dit draad niet kapot draaien (of afbreken... Heb ik gehoord van een vriend!.... Ooit  :eusa_shifty: )
Ik zal nog even contact me ze opnemen. Ik hoef geen nieuw stuurhuis. Maar misschien krijg ik wat compensatie ofzo. Al heb ik de garantievoorwaarden wel verbroken denkik.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Menno3274 op 27-12-2022 16:20:25
Goed bezig, mijn auto is na een gereviseerd stuurhuis juist zwaarder gaan sturen (misschien pomp aan het overlijden of toch de kruiskoppeling stroef?). Maar je kan er nu weer even tegen aan. Welke subframe rubbers heb je geplaatst?
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 28-12-2022 12:53:57
Thx Menno!

Dat is vreemd. Als is "soepeler lopen dan voorheen" ook niet perse na definitie altijd beter! Een versleten lager draait ook soepeler dan een nieuwe tot die echt uit elkaar valt.
Ik denk niet dat het de pomp is. Want anders had je dat ook gemerkt bij het oude stuurhuis en had je wat dat betreft geen verschil ondervonden lijkt mij.  :eusa_think:
Kan natuurlijk zijn dat er nog iets lucht inzat toen die tijd.

Mijn wagen had b.v. een raar geluid tijdens het rijden over drempels. Niet altijd helaas. van de 50x een drempel nemen hoorde ik het maar 1x.
De garage en ik hebben het nooit gevonden. Maar ik vroeg of het echt kwaad kon aan de monteur. Die verwachte van niet en toen zij ik, als het kapot gaat, weten we dan wel wat het is? En daar kreeg ik een overweldigend "Ja" op. Ik rij nu al ongeveer 7 jaar in de auto en het is nog steeds niet stuk!
Het is en blijft natuurlijk een 26 jaar oude auto. Ik maak ook steeds vreemdere geluiden als ik ouder word Haha.  ;D
Dus zolang de wagen goed loopt, geen rare geluiden zijn en geen lekkages zou ik me geen directe zorgen maken.
En misschien was mijn oude stuurhuis gewoon zo ver verrot dat die intern al zwaar begon te lopen!

De rubbers die ik heb zijn van Ferbi.
Er zijn 2 soorten: 3x met een rond gat en 1 met een ovaal gat volgens Vida. Dit is om het subframe te kunnen uitlijnen.
Maar check ff bij estate. Daar staat een opmerking bij: Volvo heeft hier later een aanpassing op gemaakt. Maar de beschrijving is mij niet helemaal duidelijk! Maar de originele 3x rond en 1x ovaal werkt prima (Rechts voorzijde is rond en rechts achter is ovaal. Links beide rond).
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Menno3274 op 30-12-2022 09:15:14
Zeker vreemd. Mijn vader heeft toevallig als tijdelijke auto ook een S70 en die stuurt met een ouder (lekvrij) stuurhuis toch echt lichter. Nu is dat wel een 2.5 20v zonder turbo dus wellicht iets lichter in de neus.

Hij rijd voor de rest super dus heel wakker lig ik er niet van, maar toch wel apart. ;D

Die rubbers zal ik eens checken, sommige hoor ik ook over XC90 (iets stuggere) varianten praten maar dan heb je dus 4 dezelfde en niet 1 zo'n ovale als wat jij aangeeft. Wellicht is het subframe dan wat moeilijker af te stellen. Eens kijken of er mensen ervaring mee hebben.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: de Boeing op 01-01-2023 16:23:37
wat een verhaal! ff alu lassen... Knap dat je dit kan en het allemaal is gelukt!

en dat naar huis rijden, de eerste keer:

(https://rf-fotografie.be/img/85F/testrit1.jpg)

komt mij ook bekend voor, haha 8), ook na stuurhuiswissel (en idd oplossing met stuur draaien).

Bij mij zit mijn revisie (volvo) TRW stuurhuis er nu bijna 100k in maar ik zag bij de laatste oliewissel wel een druppel olie die op ATF leek bij het stuurhuis... Hoop niet dat ik nu alweer met een lek zit (het kan ook nog van de turbo komen omdat dat de enige plek is waar ik nog wat oliezweet heb (jaja, turborevisie nog steeds niet gedaan) en ik dan altijd een klein beetje ATF bij de motorolie doe voor een flush). Had toen weinig tijd om het allemaal na te lopen, volgende oliewissel maar eens goed schoonmaken en kijken aldaar.

En ook mijn volvo is zwaarder gaan sturen met het nieuwe stuurhuis! (nog steeds niet kunnen achterhalen wat het is, want ook met andere pomp doet hij het)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Menno3274 op 03-01-2023 10:03:42
Citaat van: de Boeing op 01-01-2023 16:23:37
En ook mijn volvo is zwaarder gaan sturen met het nieuwe stuurhuis! (nog steeds niet kunnen achterhalen wat het is, want ook met andere pomp doet hij het)

Ook al, ligt het toch niet aan mij. ;D Ik zit te denken aan de kruiskoppeling(en), misschien versleten of toch net even onder spanning? Of misschien eens kijken of bij mij de pomp wel goed aanzuigt, schijnt wel eens wat los te schieten in het potje. Het vervangen is bij mij ook tijdens de motorwissel gebeurt, waardoor de pomp een tijdje droog en op zijn zij heeft gelegen.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 04-01-2023 19:39:05
Dank je wel de Boeing!

Omdat laswerk bij ons best wel vaak voorkomt en de laatste tijd steeds meer producten van alu worden gemaakt ipv staal heb ik toevallig van de zomer een cursus alu lassen gehad via mijn werk.
Dit kwam goed van pas! Ik ben geen echte lasser, maar ik krijg alles wel aan elkaar en de laatste tijd had ik veel aluminium laswerk dus ik heb aardig kunnen oefenen van te voren.  :eusa_angel:

Vandaag had ik toevallig nog ff snel onder de auto gekeken en het is nog steeds niet lek! Dus nu geloof ik het wel.  :eusa_dance:

Haha, grappige foto! Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die met een op zijn kop staand stuur naar huis is gereden!  ;D
Wel raar dat kennelijk de positie van dat asje achterstevoren is in vergelijking met de oude. Zal het ontwerp intern iets zijn veranderd van deze stuurhuizen?

Het erg soepel sturen is trouwens verdwenen na het uitlijnen van de auto. Hij stuurt nu weer gewoon normaal. Mijn wielen stonden denkik gewoon raar.
Maar hij stuurt zeker niet zwaarder. Het voelt gewoon aan als vanouds en ik heb ook een TRW stuurhuis nu.

Oei, ik hoop inderdaad niet dat het ATF vloeistof is. Misschien anders ff een A4 papiertje erlangs halen. Kun je de kleur beter zien.

Helaas van het rotweer afgelopen week ben ik erachter gekomen dat mijn voorruit lek is!  >:(
Ik had altijd al een heel klein lekje bij de spiegel, maar alleen als het lang en hard regent en het was maar een klein beetje. Ik heb het eigenlijk 4 jaar genegeerd. Maar ik denk dat door de vorstperiode daarvoor de kit gewoon kapot gesprongen is nu.
Auto lekt behoorlijk met name aan de passagierszijde. Heb het dakrail gecontroleerd, maar de "randen" binnen in de auto zijn kurkdroog. Alles binnen 5cm vanaf de voorruit is doorweekt. Heb nu een emmer op de stoel staan om het op te vangen.

Morgen heb ik een afspraak staan bij autotaalglas in Harderwijk om de voorruit eruit te halen en volledig opnieuw te kitten. Er is een groot risico dat de ruit gaat breken bij het loshalen waarschuwde ze wel voor. Maar ik heb dat risico aanvaard, want dit gun ik niemand zo nat als alles is van binnen!
Vandaag de auto op mijn werk in de loods gehad met alle ramen en deuren open en een electrische kachel erop gericht om het interieur te drogen voor het gaat schimmelen. De wagen stonk naar "natte hond" van binnen.  :-X
Maar nu is alles weer lekker droog en de lucht is (voorlopig) weg.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Peultje op 04-01-2023 20:37:46
Als je een schuifdak hebt is het redelijk plausibel dat het water daarlangs naar binnenkomt. Weet je niet of je zo gelukkig bent maar indien ja zeker de moeite waard daar eerst goed naar te kijken. Bij een schuifdak zijn verstopte afvoerleidingen of een slechte kitrand (waar het glasplaat in de rubberen rand gevat zit) notoire boosdoeners.

Autotaalglas zijn boeven trouwens. Veel te duur en slecht opgeleid personeel. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. In Hendrik Ido Ambacht bij Leroy (https://voorruit-herstel.nl/) ben je veel goedkoper en veel, heel veel beter, uit. Maar misschien wat te ver weg voor jou.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 04-01-2023 22:34:13
Citaat van: Peultje op 04-01-2023 20:37:46
Als je een schuifdak hebt is het redelijk plausibel dat het water daarlangs naar binnenkomt. Weet je niet of je zo gelukkig bent maar indien ja zeker de moeite waard daar eerst goed naar te kijken. Bij een schuifdak zijn verstopte afvoerleidingen of een slechte kitrand (waar het glasplaat in de rubberen rand gevat zit) notoire boosdoeners.

Autotaalglas zijn boeven trouwens. Veel te duur en slecht opgeleid personeel. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. In Hendrik Ido Ambacht bij Leroy (https://voorruit-herstel.nl/) ben je veel goedkoper en veel, heel veel beter, uit. Maar misschien wat te ver weg voor jou.

Nee, mijn wagen heeft geen schuifdak. Ik had daar inderdaad al het een of ander over gelezen.
Bedankt voor de tip! Ik kan de afspraak voor morgen ochtend niet meer wijzigen. Maar ik zal proberen kritisch te zijn (heb de ballen verstand van autoramen en wat zoiets kost)!

Oh, maar voor mijn begrippen is Hendrik-Ido-Ambacht om de hoek! :)
Maar helaas is dit een klus met grote spoed. Het lijkt er niet op dat het weer op korte termijn beter word. En vanuit Harderwijk kan ik eenvoudig op de leenfiets door naar mijn werk en dan eind vd dag de wagen weer oppikken. Dus in dit geval is het wel zo makkelijk. Maar ik hou deze zeker in mijn achterhoofd!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: The Demon op 04-01-2023 22:37:30
Citaat van: Peultje op 04-01-2023 20:37:46
Als je een schuifdak hebt is het redelijk plausibel dat het water daarlangs naar binnenkomt. Weet je niet of je zo gelukkig bent maar indien ja zeker de moeite waard daar eerst goed naar te kijken. Bij een schuifdak zijn verstopte afvoerleidingen of een slechte kitrand (waar het glasplaat in de rubberen rand gevat zit) notoire boosdoeners.

Autotaalglas zijn boeven trouwens. Veel te duur en slecht opgeleid personeel. Maar je moet het natuurlijk zelf weten. In Hendrik Ido Ambacht bij Leroy (https://voorruit-herstel.nl/) ben je veel goedkoper en veel, heel veel beter, uit. Maar misschien wat te ver weg voor jou.
Als ze de ruit breken met verwijderen vraag dan wel om een nieuwe Pilkinton ruit, de ruiten die Autotaalglas en Carglass gebruiken zijn dunner en dus zwakker. Bovendien willen ze ook niet altijd lekker afdichten, omdat ze dunner zijn.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: V70geRwin op 05-01-2023 11:35:15
Bij Leroy heb je voor iets meer een hele nieuwe ruit. Als.het nog de originele is wordt je daar heel blij van hoor.

Hij heeft mij ruit ook een paar jaar geleden geplaatst.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Peultje op 05-01-2023 11:58:14
Bij mij ook bij Leroy een echte Pilkington met gekleurde band bovenin inclusief montage en een vijf jaren garantie voor ik dacht 200 euro in 2018
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: volvobug op 05-01-2023 13:32:00
Het kan ook zijn dat de rand in het plaatwerk doorgeroest is onder de kitrand. Heeft een collega van mij met een Classic vorige maand na jaren van lekkage (eindelijk) laten fixen. Ruit eruit, laswerk, spuitwerk, ruit erin, opgelost. Ook aan de bovenzijde, midden en rechts van het midden.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 05-01-2023 15:10:29
Nou het ging niet volgens plan. Je slaat de spijker op zijn kop Volvobug. Roest is de boosdoener en veel ook!  :eusa_doh:

Ik was vanochtend bij Autotaalglas. Daar werd ik geholpen door een vriendelijke monteur die gelijk een klein roestplekje opviel boven de ruit ter hoogte van de binnenspiegel.
Hij zei dat dit een probleem kan worden. Hun doen alleen ruiten, maar niks kwa carrosserie. Maar hij wou wel ff kijken hoe erg het was. Hij had de bovenste strip verwijderd en ook de strippen aan beide zijkanten. En ja hoor. Roest en veel ook! De auto blijkt aardig doorgerot te zijn. Hij zei dat hij hierdoor de werkzaamheden niet kan uitvoeren. Hij zei als hij dat schoon zou maken zou het zo weer terugkomen en sta ik waarschijnlijk volgend jaar weer voor de deur. Dat wou hij niet. Hij zei dat ik eerst naar een autoschadeherstel bedrijf moest voor herstel/laswerk.

Nou zuch, zo gezecht, zo gedaan. Ik er achteraan. 2 namen de telefoon niet op. Dus jammer voor hun. Toen naar Broekhuis schadeherstel geweest om de hoek. Ze zeiden dat ze dit prima voor mij kunnen fixen. Maar dan moesten ze wel het dak spuiten en ook de zijkanten. Kosten: rond de €2000,- in de BTW. Ik gaf aan dat dit voor mij niet hoeft. Als ze alleen een gedeelte spuiten waar de werkzaamheden zijn uitgevoerd ben ik happy. Want dit vondt ik wat gortig. Dit weigerde ze, want ze zijn bang dat dit hun goede naam zou schaden. Nou, ok. Dan niet. Helaas.

Toen kreeg ik een adresje van een andere schadeherstel bedrijf 2 straten verderop. Die vond het allemaal prima. Hij zei, ik maak de auto, zoals jij hem wil hebben. Je mag de gehele auto spuiten, maar ook alleen rond de werkzaamheden. Wat jij wil! Wij kunnen alles doen kwa carrosorie, maar we hebben geen verstand van ruiten. Dus nu komt het!

Ik heb afgesproken de wagen op 6 februari naar Autotaalglas te brengen. Hier gaan ze de oude ruit volledig verwijderen. Daarna doen ze een belletje naar de schadehersteller die de auto zonder ruit naar zijn garage rijdt een paar straten verderop. Hij gaat de auto herstellen. Als alles klaar is gaat hij terug naar Carglass voor het opnieuw plaatsen van de oude ruit of er een nieuwe inzetten als deze breekt.

Er zit behoorlijk wat laswerk aan de auto. Ik ga ditzelf niet doen, want het zijn rottige stukken met allerlei hoeken dergelijken. Ik ben niet zo goed in metaal bewerken om dit exact na te maken en erin te lassen. Dus ik zou een sloopauto moeten hebben om stukken uit te slijpen en in mijn auto te lassen. Ook ben ik geen goede spuiter. Ik ben bang dat ik toch een stukje niet goed dek en het vervolgens weer gaat roesen. Hier ga ik lang mee bezig zijn en ik kan dat nooit zo goed als hij. Dus dit laat ik liever doen door een pro dit dit dagelijks doet.
Maar wij wil dit doen in samenwerking met autotaalass en in totaal kost het me maximaal: €1200,- Als de oude ruit heel blijft ben ik voor ongeveer €900,- klaar in totaal.

Goed, dit kost ff geld. Maar het is niet anders.
Ik ga niet liegen, ik heb er serieus aan gedacht de wagen weg te doen en mijn verlies te nemen voor het stuurhuis. Maar ik heb gezien wat een andere auto kost tegenwoordig!
En dat wil ik geen project auto, maar gewoon een goede, jonge 2e hands. Dan zit ik gouw in de richting van de €10.000,- Alles daaronder zie ik teveel "Is rijdend weggezet (ja dat ken ik! Tijdens de oorlog zeker!), of: moeten een paar "kleine" dingen aan gebeuren" en ja, ook dat ken ik inmiddels.

Mmmm. Lastig. Dus ik heb een beslissing gemaakt! Ik blijf in Pipo rijden! Ik wil deze op gaan knappen! Raam fixen, interieur vernieuwen en er gewoon weer een nette auto van maken. Want voor €10.000 kan ik enorm veel sleutelen en opknappen! En de auto bevalt gewoon erg goed verder.

Ik weet dat het een 10V is. De dagwaarde is minder dan de oud ijzer prijs per kilo. Dat geld ga ik nooit terug zien! Het is helaas geen mooie T5-R CY met 200.000Km erop die ik wel eens zie staan voor €35.000,- voor een auto uit 1997 ofzo.
Dus ik ga de auto af rijden tot de sloop. Mss ga ik de motor ook nag eens reviseren wie weet. Maar ik heb besloten om ermee door te gaan. De auto is verder erg betrouwbaar gebleken ondanks zijn hoge KM stand van naar verwachting om en naarbij de 800.000Km. Hij ziet er niet uit en hij lekt. Maar het technische aspect is gewoon goed.

Ik zal een webdagboekje beginnen zodra er dingen gaan gebeuren. Waarschijnlijk van de zomer.  :)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Menno3274 op 05-01-2023 15:46:49
Dat is minder, maar ergens dan ook wel weer leuk dat je het project aan gaat. Veel succes en uiteraard is een webdagboekje leuk om te lezen. :)
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: razorx op 15-01-2023 20:59:34
Wat een verhaal!

Niets mis met een 10V in mijn ogen. Betrouwbare blokken en genoeg ruimte onder de kap om fijn te sleutelen.

Bewondering voor je doorzettingsvermogen en inderdaad een nieuwe 2e hands is ook niet goedkoop en je moet maar afwachten wat voor ellende je erft.

Succes met je project!
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 07-02-2023 20:07:28
Bedankt Razorx!

Inmiddels ff een updateje: Gisteren heb ik de wagen afgeleverd aan autotaalglas in Harderwijk.
Dit verliep niet geheel vlekkenloos: Ik parkeerde de wagen voor de deur en haalde alvast mijn e-bike uit de kofferbak. Een minuut later liep de monteur naar mij toe om te vragen wat ik kwam doen?
Nou, zei ik; ik heb een afspraak om vandaag de wagen langs te brengen om de voorruit te verwijderen.

Hij wist van niks. Maar kom maar ff naar binnen, dan halen we de afspraak er even bij. Dus OK, top, doen we.
Ik uitleggen dat ik een maandje ofzo geleden had gebeld, afspraak gemaakt en dat de auto daarna naar de schadehersteller kom.
Maar de secretaresse wist het nog! Die bevestigde dat hij de afspraak wel had gemaakt, maar kennelijk niet in de computer had gezet.

Hij zat vol vandaag en kon dit er niet bij hebben. Ik bleef rustig, maar had wel zoiets van: "joh, niet mijn probleem he!".  Ik had een afspraak die ik nu op de afgesproken dag en tijd nakom. Maar ik bleef vriendelijk en bood zelfs mijn hulp aan.
Nou, blahblahblah, even verder kwam het goed en kon ik de auto laten staan. Hij had ook een zieke monteur en was vandaag dus de enige monteur. Om de ruit te vervangen had hij echt een 2e man nodig. Dus dat was lastig. Weer had ik zoeits van: Joh, niet mijn probleem! Ik en de schadehersteller zijn immers niet afgebeld.
Maarroed het zou goed komen. Dus ik met de fiets naar mijn werk terwijl ik mij even achter mijn oren krapte.

Later in het begin van de middag werd ik gebeld dat de ruit is verwijderd. De ruit is zelfs heel gebleven! Mooi! Schelt weer een kleine €300,-
Maar of ik kon vertellen wanneer de auto werd opgehaald. Ik zei geen idee! Ik had toen met jullie afgesproken dat jullie de schadehersteller zouden bellen wanneer die klaar staat om opgehaald kon worden. Want dat kan hij natuurlijk niet ruiken!
Of ik hem ff zou willen bellen.... Want hij was druk..... Ik dacht jeezus, man! ipv mij te bellen had je ook de schadehersteller kunnen bellen in diezelfde tijd! Moet ik er nu echt zelf achteraan?

Maargoed. Ik haalde diep adem en bleef rustig legde mijn werk neer en belde de schadehersteller. Die bedankte mij voor het belletje en hij zal de wagen in de loop van de dag afhalen. Mooi, dus ik weer autotaalglas terug bellen (Ik had mijn secretaresse jurkje aan moeten trekken!) dat ze de wagen ergens vandaag komen oppikken. En weer kreeg ik een nogal ongeinstresseerde reactie van: "oh, we zijn wel maar tot 17:30 open.... Nouja, anders word het morgen".
Dit vond ik raar. Het was immers net middag geworden! Maar goed. Ze hadden duidelijk veel stress vandaag over mijn Volvo.  :eusa_wall:
Maar in mijn optiek kan zoiets natuurlijk een keer gebeuren, maar daar ga je de klanten toch niet mee lastig vallen!! Dan laat je gewoon niet merken en zegt gewoon dat het allemaal goed komt en word geregeld!
Dit leek niet op de vriendelijke en professionele autotaalglas die ik een maand geleden binnenstapte, maar meer op "beunhaas en co".

Dussssss..... Raar verhaal en wat irritatie later mag ik hopen dan dat de auto inmiddels bij de schadehersteller staat. Hij zou donderdag klaar zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, want ik heb inmiddels argwaan gekregen of het allemaal wel gaat lukken zoals afgesproken ja/nee.  ???

Word vervolgt.
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: razorx op 07-02-2023 23:05:25
Ik vrees dat al die bedrijven kilo knallers zijn..
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 09-02-2023 18:53:06
Ik vrees dat je daarin gelijk hebt......
Maar hopelijk ben ik dat zometeen weel allemaal vergeten als ik de auto ophaal en de roest weg is en het binnen weer droger is dan buiten.

Het is helaas niet gelukt om vandaag de auto op te halen. Ik kreeg keurig een belletje van de schadehersteller die zei dat er wat tegenslagen waren. De roest bleek (nog) erger dan eerder verwacht.
Niet alleen de bovenlaag is weggeroest, maar helaas de binnen laag heeft ook behoorlijke roestschade. Kennelijk was onder de kitlaag van het raam een gat geroest. Hierdoor is er water in de holte van het frame gekomen. Dit droogt natuurlijk nooit meer op en heeft ook intern ervoor gezorgd dat er veel rotte stukken tussen zitten. De toplaag is wel te herstellen, maar daarmee los je het probleem niet op. Op termijn zal het nieuwe staal hierdoor ook weer wegrotten en ben ik weer terug bij af.
Het gehele raam gedeelte is dus letterlijk volledig doorgeroest! Dus nog meer snij en laswerk!  :-X
Ik ben blij dat hij bij een professionele schadehersteller staat, want ik zou echt helemaal gek geworden zijn en mogelijk de moed opgegeven hebben voor deze auto en waarschijnlijk ging die een jaar later weer roesten.

Ai, tegenslag dus. Maar ik heb toestemming gegeven om alles wat rot is te verwijderen en te vernieuwen incl spuiten. Ik wil de auto immers gewoon opknappen, dus dit moet voor mij gewoon goed zijn.
Hij gaat de auto voor mij weer helemaal top maken zei hij en opnieuw spuiten en behandelen tegen toekomstige roest enzo  (niet de gehele auto, maar het volledig raam gedeelte)! Dus daar ben ik heel blij mee.

Ik wil zelfs nog een vervolgafspraak bij hem maken voor wat overige kleine (lijkende) roestplekjes. Maar dat komt een ander keertje.

Ik zit zelfs te lopen met het idee om de auto op lange termijn te laten spuiten. Mss maak ik er dan wel de eerste 10V CY van!  ;D ;D
Maar ik verwacht dat zoiets wel tussen de €6000,- en €10.000 kan kosten. Niet alleen kwa spuiten van metalic lak en de meerdere grondlagen, maar met name om roest en deukjes te verwijderen en wat je nog meer tegen kan komen. Maar tot nu toe is dat maar een gedachte.  :eusa_angel:
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Michaell op 25-02-2023 10:00:39
Afgelopen maandag de wagen weer opgepikt!
Ziet er erg mooi uit! De schadehersteller heeft een mooi net randje boven de voorruit gemaakt en Autotaalglas heeft de oude ruit keurig opnieuw gemonteerd en zelfs volledig schoongemaakt!
Dus wat mij betreft hebben ze het dieptepuntje goed gemaakt! Ik ben er zeer blij mee.

(https://i.ibb.co/QKTd6SZ/IMG-0321.jpg) (https://ibb.co/QKTd6SZ)
(https://i.ibb.co/nkwyGYY/IMG-0322.jpg) (https://ibb.co/nkwyGYY)

Klik voor groter plaatje

Kosten vielen mee. Bleef ruim onder het buget:
Kosten schadehersteller: €375,-
Kosten autotaalglas: €200,-
Totaal: €575,-
Mijn buget was: €1200,-
Dus ik kan van de rest een lekker (heel groot) ijsje halen!

Van de week heeft het ook een paar dagen geregend en wat denk je? De auto was kurkdroog van binnen!!!  :eusa_dance:
Wat een geweldig iets, iets heel simpels kan zijn! Dit geeft mij weer moed om de Volvo te houden en op te knappen.
Op naar het volgende klusje!!

Edit: Owja, bijna vergeten: Het hemeltje is helaas kapot van de auto. De dak lekkage heeft het smerig gemaakt en het hangt nu los (word met punaises bij elkaar gehouden).
Mocht iemand een mooi dakhemeltje hebben of weet waar ik dit kan vinden, dan hou ik mij zeker aanbevolen! (PM me dan ff).
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: Menno3274 op 25-02-2023 12:43:10
Fijn dat het is meegevallen. Nu weer lekker droog rond rijden ;D
Titel: Re: Stuurhuis lek
Bericht door: razorx op 27-02-2023 22:57:23
 Top! Goed nieuws.