De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerra

#45
Goedenavond medeforummers,

Al een tijdje zat ik te twijfelen over een wat grotere versie van de 850, namelijk de estate.
Aanleiding hiervoor is voornamelijk toch wat verbouw zaken en huisraad kopen wat telkens lastig blijkt door de kleine deuren en kofferklep.

Zo was ik laatst een Brink Allure ophalen, gelukkig doe je dat niet elke dag maar je leent er wel weer een auto of aanhanger voor.

Ineens viel mijn -niet actief zoekende- oog op een marktplaats advertentie. Een schone estate in de prachtkleur die ik nu ook al rijd.

Het is een DOP T-5R geworden met een Italiaans "belast" 2 liter motortje!
Is snel gegaan; dinsdagavond na een paar keer bellen en wat chatten meteen gaan kijken en de deal gesloten.
Heb me laten rijden want had me hand nog in het gips, vandaag kon ik hem dan zelf ophalen.
Toch nog een aanhanger nodig vanwege het reserve plaatwerk!

Hij lijkt in goede staat, niet uitgeleefd en over het algemeen voelt hij erg goed aan.
De eigenaar wilde hem duidelijk netjes houden want heb er ook een setje nettere deurpanelen bij en een set Titans vers van de poedercoater! Moet het rubber nog omheen zelfs.
Even onderzoeken of het bonken bij gas erop/eraf een motorsteun issue is of dat er misschien een dual mass flywheel in zit.
Verder wat lampjes, een gierend geluid (stuurpomp volgens mij, niveau is ook laag en de rubber ring in de dop is gesprongen) en een brom als de motor uitstaat..?
Dat laatste is denk ik een IAC Valve die continu aangestuurd blijft worden?

Er zitten overigens 2 ECU's bij, eentje origineel en eentje met een onbekende 2.0 t-5 schutten tuning.
Van die laatste blijft het lambda lampje ook aangaan.

De groene sedan, RijdendeRoffel, gaat de verkoop in nadat ik de puntjes op de i heb gezet.
Kachelmotor Check

ToDo
Klepstelmotor voor voeteneinde
Achteruitkijkspiegel kogel smeren
Interieur delen vastzetten
En de microswitch opzoeken die het sluipverbruik veroorzaakt.
Stuurtje/Volans/Bumper demonteren en originele spullen terugzetten.

Komt de koop met nieuw gespoten spoiler met derde remlicht want die hoort er echt bij!
Dat komt binnenkort wel :)

Voor nu eindigen we met een plaatje!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

V70geRwin

Gefeliciteerd, je blijft je verbazen wat er allemaal wel achterin past.
Enne zon italiaantje doet het prima met een 19T hoor  :eusa_clap:

Jerra

Is de 19T de go-to upgrade voor de 2.0 ?

Ik mis vooral echt koppel onderin de toeren met beide ecu's.
Hij trekt verassend weinig vergeleken met de 2.3 t-5 en de 2.5-20v.

Hij vliegt wel echt weg vanaf 3000rpm  ;D ;D ;D
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

de Boeing

19t is wel de makkelijkste grote bolt on optie ja, maar of het de beste is?!

met een 2.0 heb je zonder turbo druk natuurlijk minste koppel (There's no replacement for displacement  ;D)

onderin fun hebben: dan een 13G of 14T lage druk turbo erop schroeven

Vulk

Ik moet zeggen dat ik mijn gechipte 2 liter met 13G vlotter vond in normaal verkeer dan mijn 2.3 met 18T.
Let op, als je wat ruimte hebt, dan is de laatste combinatie een pak leuker.

Ries van de Zilverschuit

Onderschat een 13G niet hoor, als je hem helemaal uitperst. Ik heb eens 9,5 eenheid-ben-ik-vergeten gelogd met een tune van Maarten, met een turbodruk van 1 bar. Maar goed, dan is het ook echt afgelopen met de standaardsetup. En boven de 5000 toeren doet dit turbootje niet veel meer.

Maar heel prettig dus voor dagelijks gebruik.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jerra

Goed om te horen!
Ik heb het gevoel dat er meer mis is dan ik in eerste instantie dacht.

Ik merk wat raar gedrag met de ritjes die ik nu heb gemaakt:
- die bonk bas gas erop/eraf, waar kan het nog meer inzitten? Ik kan het blok niet echt met de hand heen en weer kantelen. Zou het dan uit de transmissie zelf komen..?
- als ik gas loslaat lijkt hij nauwelijks te remmen op de motor, na een seconde/twee een beetje. En dan na ongeveer 6 seconde nog een flinke vertraging, voelt heel vreemd, zeker met het gebonk/gekantel wat ik lijk te voelen.
- hij heeft echt weinig pit onderin, met de gechipte/getunede ECU, dus deze lijkt verre op maat. Fijn om te horen dat er meer uit een 13G te halen is!  :D
- ik dacht een licht geratel te horen die ik weg kan halen door een beetje te ontkoppelen, maakt een handbak altijd wat bijgeluid of heb ik een probleem met de drukgroep?

Verder blijft het een fijne bak, en bovenin de toeren echt fel!
Een fijne rijervaring ondanks de bonk en verkeerde banden (lopen aan).

Is er iemand in de omgeving Arnhem (dat ligt in de buurt van Velp) die eens een verdere diagnose ronde met me wilt rijden?

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Ries van de Zilverschuit

#52
Dat ratelen kan het druklager zijn waar de vingers van de drukgroep op trommelen. Had ik al direct na de koppelingswissel. Kan de auto heel oud mee worden, begreep ik.

Weinig pit onderin? Die lagedrukturbo sleurt er er rond de 3000 toeren al heel behoorlijk aan standaard. Zal echt aan de tune liggen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Demon

Olijfjes bak ratelde voorheen ook, vooral in 1 en 2, met de koppelingswissel is er nieuwe olie in gegaan en daarmee was het weg.
Misschien een simpele oplossing?
Een andere bak kan altijd nog.  :eusa_shifty:

Jerra

Ter verduidelijking: op beide ECU's vind ik hem weinig pit hebben tussen de 1000RPM en 3000RPM in tegenstelling tot de 2.3 T-5 en een 2.5 GLT (20V dus).

Maar goed er is meer mis, de originele ECU gaat er in, dan in goede fabrieksconditoe brengen en dan pas klooien met wel/geen tune.
Zo staat het ook altijd op dit forum!  8)

-edit- De tip van Olijfje ga ik ook proberen binnenkort! Postte deze reactie net op hetzelfde moment ongeveer!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

aloisdecroon

Citaat van: Jerra op 26-06-2021 21:47:51
Goed om te horen!
Ik heb het gevoel dat er meer mis is dan ik in eerste instantie dacht.

Ik merk wat raar gedrag met de ritjes die ik nu heb gemaakt:
- die bonk bas gas erop/eraf, waar kan het nog meer inzitten? Ik kan het blok niet echt met de hand heen en weer kantelen. Zou het dan uit de transmissie zelf komen..?


Als je het blok met de hand kan bewegen is het wel heul erg, denk dat je er dan niet meer mee wilt rijden.

Om het goed te kunnen zien, motorkap open en naast de motorruimte gaan staan en iemand anders de auto met de koppeling  in vooruit en achteruit te laten zetten/rijden
Zo krijg je een goede indicatie van je onderste en bovenste motorsteunen

Jerra

Bedankt voor deze tip!
Dat ga ik vandaag nog uitproberen!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

V70geRwin

De bonk kan ook verderop in de aandrijflijn zitten, bak of aandrijfassen...

Maar goed dat je eerst de stage 0 gaat aanpakken, vacuum slangen enzovoort.
Wellicht wil je ook een nieuwe lambda.

Qua tuning kan je erg veel doen hoor met welke turbo dan ook.
Maar wellicht eerst kijken hoe ver je komt met de huidige setup en alleen een tune?

Jerra

De T-5R in versnelling gezet en even heen en weer geduwd, het blok komt dan toch zeker een halve centimeter omhoog.
Een fris setje motorsteunen bestellen lijkt me dus geen slecht idee, verder is de carterventilatie ook hier weer een ondergeschoven kindje.

Van de T-5 vandaag de portiervanger gerepareerd.
Komende weekenden de auto netjes maken, dit soort dingen oplossen voordat die de verkoop ingaat.

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

De T-5R heeft voor nu ook maar een naampje gekregen, de RammelendeRoffel, zo kan ik ze goed uit elkaar houden ;)
Man man man wat kan zo'n estate rammelen zeg, dat ga ik aanpakken in de toekomst!
Heb hier al een zipje gevonden en zal me verder nog eens goed informeren op dit forum.

Verder toch maar de febi bilstein motorsteunen besteld vanwege verkrijgbaarheid, vervang ze meteen alle 4 (de twee hydrolagers, de distributiesteun en de baksteun).
De bovenste steun zag er nog goed uit op het oog, en kom je toch een stuk makkelijker bij later indien nodig.

In het begin van week 28 kan ik een avondje of 2 de brug op en dan breng ik hem 15 juli naar de lokale garage voor de APK.

Als het meevalt kan ik meteen de carterventilatie doen en natuurlijk een verdere inspectie van de motorruimte (alle koel en vacuĆ¼m slangen controleren voornamelijk).

Als hij dan helemaal goed is gaat de T-5 de verkoop in... denk ik, heb nog wat verlatingsangst....
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR