Volvo 740 T5 motorswap/project

Gestart door Joost740, 10-01-2022 16:59:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost740

Hoi!

Bij deze begin ik een blog over mijn Volvo 740, ik sleutel in dezelfde hal als Bas (Basserd) die wellicht bekend (of berucht) is op dit forum met zijn T5-R Cream Yellow ombouw van RHD naar LHD. (https://volvo850forum.nl/index.php?topic=88560.0)

Om die reden leek het mij leuk om op dit forum ook een webdagboek bij te houden en zo ook het een en ander te plaatsen over mijn project.

Laat ik mijzelf eerst maar even kort voorstellen, ik ben Joost, 25 jaar oud en woonachtig in Broekland (klein gehucht in Overijssel) IT'er van beroep en in de avonden en weekenden aspirant automonteur. Sinds ik 15 ben al bezig met praktisch alles waar een motor in zit en iets van brandstof in gaat.

Goed en nu maar even over de auto's in kwestie, als circuit auto heb ik een (voorwiel aangedreven en ongeblazen) Clio 2 RS. Een auto waar ik een bult schik aan beleef en in de afgelopen jaren ook al het een en ander aan verbouwd heb. Echter bleef het altijd kriebelen om een keer een achterwiel aangedreven auto te hebben met het liefst een turbo. Na wat zoeken en (voornamelijk) het kijken van filmpjes op YouTube trof ik het fenomeen "whiteblock swap". Dit wordt vooral veel gedaan in Zweden en dan het meest in de oudere Volvo bakstenen zoals de 240, 740 en 940.

Hierna vooral informatie opgezocht wat zo'n swap dan precies inhoud en wat ervoor gedaan moet worden, na alles (in grove lijnen) op een rijtje te hebben gezet besloten spullen bij mekaar te gaan zoeken.Het begon bij een motorblok vinden en dat ging gelukkig vrij makkelijk! Deze kon ik overnemen van Bas zijn LHD donor T5-R gezien hij deze niet nodig was voor zijn ombouw project. Betreft een B5234T5 met een 15G turbo.

Toen ben ik begonnen met een van de "grootste" onderdelen van de swap, het inkorten van de 960 (6 cilinder) carterpan zodat deze past op de 5 cilinder motor.

Motorblok in de steun gehangen met hier op de foto nog de originele carterpan.



Uitgemeten hoeveel er tussenuit moest en met de lintzaag een poging gedaan een zo recht mogelijke snede te maken.



En met succes, de carterpan past zo goed als.




Carterpan gelast door een ervaren lasser. (Valt niet mee met alle olie resten die in het aluminium zitten)





De carterpan was aardig krom getrokken door het lassen.



Hierna heeft Bas de carterpan nog even gevlakt zodat deze straks mooi afsluit op het carter. (Bedankt Bas :eusa_dance: )





Hierna paste de carterpan aardig op het carter, ik zal in de toekomst nog wel wat moeten aanpassen maar dat is voor later!



De olie pickup ook ingekort en weer aan mekaar gelast



Toen dit allemaal klaar was zou (technisch gezien) de motor in ieder geval in de motorruimte van de 740 moeten passen, tijd om een 740 op te scharrelen zodat ik hier mee verder kan!

Deze is het geworden! Een 740 estate uit 1988 met de welbekende B230 die toch minimaal 80pk aan de achterwielen wist te krijgen. Mijn enige grote eis was dat de 740 grotendeels vrij moest zijn van roest, lassen aan rotte auto's is absoluut geen hobby van mij en wou ik koste wat het kost voorkomen. Nou is deze absoluut niet vrij van kleine plekjes roest maar is voornamelijk hard.

(Uiteraard met verplichte tussenstop bij de Mac om de helpers te trakteren!)



De B230 uit de 740 gehaald en meteen de motorruimte aangepakt met Dasty en een hogedrukspuit



Motorsteunen van een 960 gemonteerd, paste met een kleine aanpassing zo 1 op 1 erin.



De M90 versnellingsbak achter de motor gehangen en met een paar bouten vast gemaakt om hierna de motor + aandrijflijn in te gaan passen.







En dat viel (eigenlijk) reuze mee! Mede dankzij iemand die ik ontmoet heb die al een aantal keer vaker eenzelfde soort swap gedaan heeft en mij precies wist te vertellen wat ik nodig was om dit pas te krijgen.

Het bestaat nu uit de volgende onderdelen:
T5 motor – M90 versnellingsbak van een 960 – Flens van een M90 Redblock – M90 cardanas van een 940

Dit past zonder al te veel aanpassingen op het originele differentieel van de 740 en klopt ook nog wat betreft lengte.

Na alles goed bekeken te hebben met de motor in de auto een plan gemaakt wat er allemaal moet gebeuren om het netjes passend te krijgen.

Motor weer uit de auto en in de motorbok gehangen.



Toen was het inlaatspruistuk aan de beurt, de oude variant inlaat past niet zonder een gat te slijpen in het schutbord. De oplossing hiervoor is een inlaatspruitstuk van een nieuwer type T5, hier zit het gat voor de gasklep aan de onderkant. Enige grote probleem met dit inlaatspruitstuk is dat deze niet langs de retour van de stuurpomp komt, hiervoor moest er het een en ander aangepast worden.

Hier een mooi hoekje erin gelast zodat de stuurpomp nippel erlangs kan.



Ook maar meteen een grotere gasklep gemonteerd/pasgemaakt (nu we toch bezig zijn)






Daarna was de M90 versnellingsbak aan de beurt, deze staan erom bekend dat ze met een hoger vermogen nog wel is kapot willen gaan. Er zit een stop ring achter de 3e versnelling en die wil met hoge toeren overschakelen van de 2 naar de 3 nog wel is loskomen, de fix is de bak loshalen en de stop ring vast lassen aan het kleine tandwiel wat er tegenaan ligt.

Na een beetje martelen de bak uit mekaar gekregen.



Daarna met pijn en moeite de ring vast gelast, er zat erg veel koolstof in het metaal waardoor het tig lassen moeizaam ging.



Youtube is je vriend bij dit soort klussen!




Hierna kon de versnellingsbak weer in mekaar gezet worden, tijdens het werk had ik er mooi uitzicht bij :)




En dat is over een tijdsbestek van ongeveer 2 jaar, het lassen van de ring heb ik gisteren gedaan. Vanaf nu zal ik hier af en toe een update doen m.b.t. het project!

Vragen, opmerkingen of heb ik iets finaal bij het verkeerde eind? Ik hoor het graag!
Volvo 240 1989 2.0 - Daily driver
Volvo 740 1988 T5 swap - Project auto

volvobug

Ik zou er zelf nooit aan beginnen maar gaaf om dit avontuur en de creatieve oplossingen die gevonden worden, mee te lezen!  :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The_former_saint

Knap laswerk aan carter en inlaatspruitstuk!

TBoss3

Wow wat gaaf! Respect dat je dit 'zo' doet. Benieuwd naar het eindresultaat, lijkt me erg leuk rijden.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Menno3274

Heel gaaf project. Blijf zeker posten. En als hij klaar is wil ik hem wel eens zien/horen ;D

KIM

Leuk leesvoer!
Bedankt voor je bijdrage.

Mathijs.

gaaf, ben met een soort gelijk project bezig!
allen kan ik de geschikte 740 nog niet vinden. ik ga je project volgen hier!

pcpg.janssen

Gaaf! Mooi project! Leuk om te zien dat je niet bepaald bang bent van wat aanpassingen, daar kan ik nog wat van leren  ;)

Toorn

Mooi project! Ga ik zeker even volgen  ;D

Groet'n uut Steenwiek 8) ;D

Joost740

Dank voor de reacties en complimenten! Leuk om te zien dat het gewaardeerd wordt. (Bedenkende dat het niet een 850 is :eusa_shhh: )

Citaat van: Mathijs. op 11-01-2022 15:03:54
gaaf, ben met een soort gelijk project bezig!
allen kan ik de geschikte 740 nog niet vinden. ik ga je project volgen hier!

Dat is toevallig! Ook een T5 motor of wordt het wat anders? Mocht je hulp nodig zijn of vragen hebben mag je mij altijd een berichtje doen, inmiddels aardig wat documentatie opgebouwd m.b.t. de swap.

Citaat van: pcpg.janssen op 11-01-2022 16:11:04
Gaaf! Mooi project! Leuk om te zien dat je niet bepaald bang bent van wat aanpassingen, daar kan ik nog wat van leren  ;)

Dank! Vaak is het gewoon een kwestie van doen en niet bang zijn om iets fout te doen of om het weer opnieuw uit mekaar te halen.


Inmiddels is de bestelling van Estateservices binnen en kan ik weer verder knutselen, binnenkort zal ik weer een update typen!
Volvo 240 1989 2.0 - Daily driver
Volvo 740 1988 T5 swap - Project auto

elmarconi

Beetje jaloers op zo'n schuur...
--
Autogas Inside . . .

Joost740

Citaat van: elmarconi op 13-01-2022 00:30:36
Beetje jaloers op zo'n schuur...

Kan ik mij voorstellen. Wij hebben heel veel geluk gehad met de hal, voor een groep jongens die als hobby aan auto sleutelen mogen we onze handjes dicht knijpen :angel:
Volvo 240 1989 2.0 - Daily driver
Volvo 740 1988 T5 swap - Project auto

Joost740

#13
Dit weekend weer druk aan de bak geweest in de schuur!

Eerst maar is een stuk van de 960 koelstraat afgeslepen zodat deze op de 5 cilinder motor zou passen



Daarna aan het slijpen en lassen geslagen



Begint ergens op te lijken!







Leiding voor het kachelhuis er ook aan gemaakt



Toen was de koelstraat zo goed als passend!

Hierna moest ik nog 4 dingen;
-Aanvoer van olie naar de turbo
-Afvoer van olie van de turbo naar de carterpan
-Aanvoer van koelvloeistof naar de turbo
-Afvoer van koelvloeistof van de turbo naar het koelsysteem

En dat ziet er als volgt uit:





Afvoer van de olie uit de turbo naar de carterpan, het is een stukje CV buis en dit paste perfect. Mooi is het niet maar het zal werken :)



Aanvoer van olie en koelvloeistof.



De leiding voor aanvoer van olie naar de turbo is een aardig kunstwerk geworden, na een klein stukje verlengen en het voorzichtig buigen met het buigijzer paste het mooi achter de koelstraat langs.





En dan het totaalplaatje nog even!





Het viel niet mee om alles een (veilig) plekje te geven zonder een ander onderdeel weer volledig in de weg te zitten maar ik denk dat het meeste zo goed gaat passen.

Uiteraard ga ik alle lassen nog vlak slijpen en zal ik het gebeuren even netjes stralen en een likje verf geven (weet het RDW vast te waarderen)

Tot de volgende update!
Volvo 240 1989 2.0 - Daily driver
Volvo 740 1988 T5 swap - Project auto

Mathijs.

Citaat van: Joost740 op 12-01-2022 08:15:44

Dat is toevallig! Ook een T5 motor of wordt het wat anders? Mocht je hulp nodig zijn of vragen hebben mag je mij altijd een berichtje doen, inmiddels aardig wat documentatie opgebouwd m.b.t. de swap.


ja ook een 740 met T-5 motor. zal ik doen als ik vragen heb!