Tuuur’s 855 GLE uit 1994

Gestart door tuuur, 02-10-2019 14:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tuuur

Bij deze ook een topic over HP-XB-14, mijn 855 GLE 2.5 10v Aut uit 1994.
Gekocht voor €450 met 298.686 km op de teller. De verkoper gaf me €50 korting op mijn bod ;)
Ik ben de derde eigenaar, de verkoper heeft hem een jaar gehad. Tussen 2009 en 2018 is er in totaal maar 44.000 km mee gereden.  ???

Ook ik houd een lijstje bij met wat er aan onderhoud gedaan is:

DatumKm standBetreft
02-09-2009244.656Distributieriem vervangen.
27-01-2018---.---Bosch oliefilter
06-02-2018---.---2 remschijven, remblokkenset
21-03-2018---.---2 remschijven, remblokkenset
26-03-2018---.---remschoenset
??-02-2019288.000Distributieriem vervangen.
03-05-2019---.---Richtingaanwijzer schakelaar
03-05-2019---.---Flametrap kit
08-10-2019299.500Action ruitenwissers
23-10-2019299.850Draagarmrubbers en R ashoes vervangen, olievuldop vervangen, koelvloeistof voorzien van dichtingsspul
27-10-2019300.300richtingaanwijzerschakelaar vervangen, koplamp vervangen. H1, boekje zegt dat er H4 in hoort.
02-11-2019300.650Gasveren achterklep vervangen, veiligheidsgordel r. Achter vastgezet, nieuwe nummerplaat voor.
26-11-2019302.000Ashoes links vervangen, remleidingen zaten links voor en achter verkeerd om gemonteerd. Apk gekeurd
01-02-2020304.950Oliefilter vervangen en olie ververst met 5w40
06-11-2020313.000Olie vervangen door 5w30, motor laten reinigen
03-12-2020313.900APK goedgekeurd met steekproef, voorbanden vervangen

To do lijstje:
- ABS lampje brandt nu en dan (APK afkeur?).
- Achter ruitenwisser en sproeier werken niet
- Achterklep reageert soms niet op openen via centrale deurvergrendeling
- bovenkap stuurkolom wil niet meer vastgezet worden. Was al stuk, bij een vorige reparatie met andere schroeven vastgezet
- Her en der krasjes en deukjes en roestplekjes en afgebroken plastic.
- Na afkoppeling accu min pool en weer aankoppelen loopt de motor soms kort onder de 500 tpm, ruwer ook. Koplampen branden dan eerst minder; dat duurt ca 1 seconde, daarna weer in orde. Stationair achteruitrijden wil dan haast niet, moet gas bij

850blues heeft me per pb al wat tips gestuurd, waarvoor dank!

Eerst maar eens fotos:







Het eerste probleem is hier al zichtbaar: het stuur staat scheef...

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Vandaag maar eens iets beter naar de voorbanden gekeken.
Volgens mij zijn die onregelmatig afgesleten; de buitenkanten zien er gladder uit dan de binnenzijdes.




"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

Stefan

Leuke auto Tuuur, met een bijzonder dashboard.....ik heb nog nooit een toerenteller in een 850 gezien die tot 8000 rpm gaat  ???
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

volvobug

Citaat van: Stefan op 02-10-2019 14:51:39
Leuke auto Tuuur, met een bijzonder dashboard.....ik heb nog nooit een toerenteller in een 850 gezien die tot 8000 rpm gaat  ???

Verhip, nu je het zegt. lijken wel x70 tellerplaten?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

Die is voor de 850 10V's, die zijn anders, hebben ook geen boordcomputer. Nadeel van die versie is dat je de tandwieltjes niet kan vervangen als ze stuk gaan..

Ik vind de bandenslijtage overigens gewoon normaal eruit zien.

KIM

Ja deze bandenslijtage is wel typisch voor Volvo's met stuurbekrachtiging.
Stuur scheef en trekken is wel een teken dat er iets niet klopt. Zoals eerder aangegeven door anderen kun je het uitlijnen beter overlaten aan specialisten op dat gebied. Helaas zijn er niet zoveel die het vak echt meester zijn.
Wanneer ze aangeven dat een bepaalde verstelling niet mogelijk is, dan trek ik hun vakmanschap al in twijfel. In principe is namelijk alles te verstellen, soms krijg je het alleen niet binnen de toleranties of moet je met plaatjes en dergelijke werken.

tuuur

#6
Thanks!

Zoekend op eerdere ervaringen hier kwam ik uit bij Kluinhaar in Hengelo. Afspraak gemaakt voor uitlijnen, volgende week woensdag. Ben benieuwd, er zou zomaar meer uit kunnen komen inderdaad. Over scheef trekken zei de persoon aan de telefoon dat dat een motorsteun zou kunnen zijn (?)

Aan de motor valt me op dat hier wat vloeistof staat, onder het harmonikaslangetje...



Verder zweet ie wat bij het kleppendeksel



Onderkant van de motor is ook nat zo te zien.

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

850blues wees me erop dat ik het probleem met het ABS lampje zelf zou kunnen uitlezen:
https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15927.0

Dus handleiding gevolgd, werkt prima.
Codes 1-4-1 en 1-4-2.

Even opzoeken in de ABS storingcodes:
Storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding
Storing in remlichtschakelaar, circuit open of kortgesloten

Geen idee nog hoe ik dat kan verhelpen maar het is alvast minder erg dan een storing in de pomp!  8)
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

tuuur

Citaat van: Stefan op 02-10-2019 14:51:39
Leuke auto Tuuur, met een bijzonder dashboard.....ik heb nog nooit een toerenteller in een 850 gezien die tot 8000 rpm gaat  ???

Inderdaad bijzonder... ik kan me niet voorstellen dat ik hem ooit zo hoog in de toeren ga jagen!  ;D
Maximaal heb ik rond de 3500 gezien, ik ben niet van het racen of hard rijden maar meer van comfortabel cruisen.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

#9
Hey leuk, je bent gelijk een Blog begonnen  :eusa_clap:

Wbt richtingaanwijzer:  zie dit filmpje (en natuurlijk al die andere  ;)) van de AW- barrelbrigade met ook een 850 van €500 (zo rond 7:30 m) https://youtu.be/rULAww21a-8
Als ie is afgebroken, ff op de sloop kijken, een PB naar Arjen850 sturen of een oproep in het advertentieboard plaatsen.   

Wbt bandenslijtage, valt idd nog wel mee.
Ten 1e gaat het om de buitenzijde voorbanden, het gewicht (automaat) speelt ook mee, mogelijk i.c.m. het vlot nemen van rotonden.
Ten 2e, je hebt allseasonbanden (Quatrac 3 kan ik net ontwaren). De buitenzijde lijkt mij het zomerdeel te zijn, met minder diepe groeven: KLIK

8)

< edit >

Wbt gasveren achterklep vervangen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18050.0.html



2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

tuuur

Thanks!

Wat betreft banden: ik heb ze op 2.5 rondom staan, ze stonden op 2.4 of zoiets.
Ik las elders op het forum dat voor 2.8, achter 2.7 bv geen vreemde waardes zouden zijn.
Misschien dat dat ook iets bij zou kunnen dragen aan stabiliteit.
"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

850blues

Bandenspanning is ff proberen en mede afh. van merk, type en maat v/d banden en ook wel persoonlijk.
2.8/2.7 lijkt mij meer iets voor 17 of 18 inch banden.
Zelf heb ik 16 inch (zomerbanden) en heb ze nu op 2.5/2.4 staan (voor .1 hoger ivm gewicht automaat).
En ja, kan uitmaken voor stabiliteit. Bij m'n laatste apk de monteur gevraagd om ze - na afloop - weer op die spanning te zetten. Bleek dat het net andersom was (2.4/2.5) en dat reed echt anders. 'k Merkte het gelijk toen ik daar wegreed.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Wouter1973

Ik zou eerst de voorste draagarmen maar eens (laten) checken op speling in de rubbers / fusee. Stuur scheef, slijtage , zwabber rijgedrag en scheef trekken bij remmen klinkt mij in de oren alsof draagarmen en/of stuurkogel overmatig veel speling hebben. Naar een uitlijner gaan zonder die zaken gecheckt te hebben heeft niet zoveel zin. Eventueel voorkant opkrikken en met voorwielen los voelen of er speling zit.

tuuur

#13
Citaat van: Wouter1973 op 02-10-2019 21:50:09
Ik zou eerst de voorste draagarmen maar eens (laten) checken op speling in de rubbers / fusee. Stuur scheef, slijtage , zwabber rijgedrag en scheef trekken bij remmen klinkt mij in de oren alsof draagarmen en/of stuurkogel overmatig veel speling hebben. Naar een uitlijner gaan zonder die zaken gecheckt te hebben heeft niet zoveel zin. Eventueel voorkant opkrikken en met voorwielen los voelen of er speling zit.

Dank, klinkt zinnig en zal ik doen. Gewoon wat wrikken aan het wiel en als ie rammelt is er speling?

Even ingelezen en ik denk dat dit de fuseekogel is, linksvoor. Zo te zien heb ik nog het type met afzonderlijke kogels.

"If we all take the backseat, who's gonna drive?"

volvobug

Citaat van: tuuur op 03-10-2019 04:21:31
...
Even ingelezen en ik denk dat dit de fuseekogel is, linksvoor. Zo te zien heb ik nog het type met afzonderlijke kogels.
...

Ja en ja. Controleer vooral ook de twee rubbers aan de andere kant van de draagarm.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.