Volvo 850 Forum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => Motorisch-Aandrijflijn => Topic gestart door: DannyJ op 10-01-2018 13:44:07

Titel: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: DannyJ op 10-01-2018 13:44:07
Beste liefhebbers,

Is het zo dat er een restrictie zit in de standaard inlaat buis van een C70 T5 uit 1998. Mijn C70 T5 heeft nu een aantal aanpassingen.

3 inch rvs downpipe met 200cell rvs racekat
2.5 inch ferrita catback
Schuine flens uitlaat turbinehuis
Gereviseerde 16T met billet upgrade
Open luchtfilter met afscheiding schot
Forge dumpvalve kit
Op maat gechipt bij Schutten

Nu ben ik benieuwd of een 3 inch inlaat systeem iets zal doen. Ook ben ik benieuwd of je de turbo daardoor nog beter gaat horen? Ik kreeg namelijk van iemand te horen op het forum dat het nutteloos is dus ben benieuwd naar meer meningen en het liefst ervaringen.

Mijn plan is ook om een 3 inch gasklep(al besteld) en een RIP kit aan te schaffen. En als ik voor een nette prijs een 19T kan kopen denk ik dat ik die ook alvast aanschaf ::)

Groetjes,
Danny

Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: V70geRwin op 10-01-2018 13:53:48
Citaat van: arjenT5R op 10-01-2018 13:50:57
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,16.0.html



Slotje  ;D
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 15:24:11
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 13:44:07

Nu ben ik benieuwd of een 3 inch inlaat systeem iets zal doen. Ook ben ik benieuwd of je de turbo daardoor nog beter gaat horen? Ik kreeg namelijk van iemand te horen op het forum dat het nutteloos is dus ben benieuwd naar meer meningen en het liefst ervaringen.

Ga het proberen in een paar woorden simpel uit te leggen.... Juist op het moment dat je LMM gaat clippen, dus tegen de 4.5-5V aan gaat komen wil je de rommel beter afgeregeld hebben.  Lees simpel, merendeel dus bij vermogensvraag.  Hoe groter je LMM behuizing des te minder snel zal je LMM zijn uiterste meetbereik halen van tegen de 4.5-5V aan en hoe beter je de boel af kunt regelen.  Het maakt dus wel degelijk uit !

Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: leons850 op 10-01-2018 16:40:20
Ik rij ook met een 19T met Schutten chip, de V90 3/2.75" (buiten/binnen diameter) kan bij een 19T bij schutten prima.
Ik heb ook een afr meter in de uitlaat zitten waarop te zien is dat het allemaal perfect loopt. Geen probleem dus.

Bij de tuner van Dirk lijkt een 3.25" lmm een must ivm het meten en tunen. Is maar net wat de voorkeur heeft.

Geluid zal er niet echt heel anders van worden verwacht ik, bij mij niet want ik rij (gelukkig) zonder "power filter".

Wat betreft de restrictie, de originele inlaat buizen zijn inderdaad niet helemaal goed voor de flow, maar met de me7 buis waar ik mee rij heb ik er weinig last van, gaat hard zat zo.

Kijk en oordeel anders zelf: https://youtu.be/gx91paRLCyE (https://youtu.be/gx91paRLCyE) dit is met onderstaande specs.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 16:53:06
Ik durf niet te zeggen of dat Schutten kijkt naar het clippen van een LMM, geen idee.  Vind ik persoonlijk verder ook niet zo belangrijk, maar als uit de logs blijkt dat een 19T met 2.75" S90 LMMbehuizing gaat clippen en dus onbetrouwbaar word qua meetwaarde (komt boven de 4.5-5V) dan zul je iets anders moeten verzinnen om te zorgen dat de LMM gewoon in zijn eigen meetbereik kan blijven.  Vandaar dus de 3.25" behuizing.

Weet niet of Piet bijvoorbeeld mijn logs zichtbaar met dit verschil kan posten ?

Edit: zie uitleg van Arjen over de LMM in Tuners deugd
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Miyel op 10-01-2018 17:23:46
Volgens mij doelt te TS hier meer op de inlaat buis en niet zozeer de luchtmassameter.

Zoals HIER (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,86489.msg1756474.html#msg1756474) te zien heeft een ME7 buis een 'restrictie' net voor de turbo, het 'oudere' type heeft dat niet.
Echter zal er een reden zijn dat Volvo dit zo gemaakt heeft, en dat is waarschijnlijk meer onderdruk creëren in de PTC nippel.

Is dit nadelig? Ik denk in de praktijk niet.. Ook die 'restrictie' is altijd nog kleiner groter dan de inlaat van de turbo zelf. Bovendien zuigt de turbo de lucht naar binnen en zal de stroomsnelheid in de kleinere diameter hoger zijn. De doorstroomhoeveelheid zal hiermee niet kleiner zijn.

Bij de echt grotere vermogens zal er in de aanzuigbuis misschien een wat grotere onderdruk ontstaan, zeker wanneer de lucht nog op gang moet komen. Of dit merkbaar is in de praktijk? geen idee..

Ik kan me echter wel voorstellen dat je het graag wil (zoals ik  :D), een 3" buis tot aan de turbo bij een 3.25" luchtmassameter. Al is het maar voor het idee dat het beter is.
Net zoals een versterker in je audio installatie bouwen terwijl je de radio nog nooit op het hardst hebt gehad..
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 17:28:43
Eensch, maar bij een 3" inlaatsysteem zoals TS vraagt, kom je automatisch aan een grotere LMM behuizing ;D
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Miyel op 10-01-2018 17:30:07
och.. dikke silicone slang met wat vul stukken en hard aanknallen.. staat geen druk op he ;)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: leons850 op 10-01-2018 17:38:45
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 16:53:06
Ik durf niet te zeggen of dat Schutten kijkt naar het clippen van een LMM, geen idee.  Vind ik persoonlijk verder ook niet zo belangrijk, maar als uit de logs blijkt dat een 19T met 2.75" S90 LMMbehuizing gaat clippen en dus onbetrouwbaar word qua meetwaarde (komt boven de 4.5-5V) dan zul je iets anders moeten verzinnen om te zorgen dat de LMM gewoon in zijn eigen meetbereik kan blijven.  Vandaar dus de 3.25" behuizing.

Weet niet of Piet bijvoorbeeld mijn logs zichtbaar met dit verschil kan posten ?

Edit: zie uitleg van Arjen over de LMM in Tuners deugd

Er leiden meerdere wegen naar Rome. ;)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: leons850 op 10-01-2018 17:43:08
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Als je naar een grotere lmm gaat, moet je ook terug naar de tuner. Verder zal het met een 16T geen extra vermogen geven.
Met een 19T is een V90 3.0 LMM wel een goed idee.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Piet op 10-01-2018 17:43:27
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 16:40:20
Bij de tuner van Dirk lijkt een 3.25" lmm een must ivm het meten en tunen. Is maar net wat de voorkeur heeft.

Een must... hoezo?
Maar ... nee hoor, met een S90 maf was het ook best wel gelukt.
Maar aangezien de S90 op een gegeven moment toch (te veel) ging clippen bij Dirk was het gewoon netter om een stapje hoger te gaan kwa diameter.
Dat is gewoon een keus die je dan maakt, ut net niet of toch helemaal wel

Het is in het algemeen toch wel vrij gebruikelijk een sensor te gebruiken met een meetbereik die voldoende is voor hetgeen hij moet meten.


EDIT: Er leiden zeker meerdere wegen naar Rome  ;)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Piet op 10-01-2018 17:47:06
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 17:43:08
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Als je naar een grotere lmm gaat, moet je ook terug naar de tuner. Verder zal het met een 16T geen extra vermogen geven.
Met een 19T is een V90 3.0 LMM wel een goed idee.

Yep, ff een groter maf er op zetten en gaan ..  dat werkt helaas niet.
Je motor zal voor geen meter willen lopen :)
In ieder geval moet de zogn. Maf tabel in de ECU aangepast worden om het kloppend te houden.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: leons850 op 10-01-2018 17:54:59
Citaat van: Piet op 10-01-2018 17:43:27
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 16:40:20
Bij de tuner van Dirk lijkt een 3.25" lmm een must ivm het meten en tunen. Is maar net wat de voorkeur heeft.

Een must... hoezo?
Maar ... nee hoor, met een S90 maf was het ook best wel gelukt.
Maar aangezien de S90 op een gegeven moment toch (te veel) ging clippen bij Dirk was het gewoon netter om een stapje hoger te gaan kwa diameter.
Dat is gewoon een keus die je dan maakt, ut net niet of toch helemaal wel

Het is in het algemeen toch wel vrij gebruikelijk een sensor te gebruiken met een meetbereik die voldoende is voor hetgeen hij moet meten.


EDIT: Er leiden zeker meerdere wegen naar Rome  ;)

Was geen aanval Piet, een veronderstelling op basis hiervan:
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 15:24:11
Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Ik probeer het alleen algemeen te houden en dat het dus afhangt van de voorkeuren van klant en tuner.

Wat betreft Rome, zo houden we voor ieder wat wils. ;)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: koen.s op 10-01-2018 18:06:31
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Bij de 3 inch intake van DO88 kan je de sensor overzetten van je originele lmm.
Misschien is die intake een optie.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Piet op 10-01-2018 18:07:01
Ach nee, maar ik zag dat zeker  ook niet als een aanval hoor.
Maar het leek me goed tav van de "kennisvergaring" die de laatste tijd op het forum op een fraaie wijze plaats vindt één en ander te verduidelijken kwa motivatie waarom.

Het is inderdaad een keuze die je maakt tussen de extra moeite van  het monteren van een 3.25" (het is nu eenmaal gewoon een stuk lastiger dan een S90 maf monteren) en althans in geval van een 18T of 19T en net dat stukje verfijndere tune.
Voor beiden is wat te zeggen.

Maar dat er mensen rondrijden met zoiets als een Garett 3071 of groter met een maf kleiner dan 3.25"....hmmm ... tja :)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: arjenT5R op 10-01-2018 18:09:37
Haha het is wel ineens een hot item zo.

We zitten nu twee dezelfde discussies te voeren in een ander topic.

Het is een persoonlijke wens je kan een grote garret ook wel aansturen met een originele lmm. Dat is vast wel eens gedaan ook.

Eea is in tuners deugd ook al uitgelegd.

Ik heb het liever zo en met mij zijn er meerdere met dat idee.

Als je een V90 maf net wel net niet clipt met een 19T zit je echt nog wel heel aardig in de buurt van de juiste tabellen dat zal elkaar niet zoveel maken.

Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: DannyJ op 10-01-2018 18:12:07
Citaat van: koen.s op 10-01-2018 18:06:31
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Bij de 3 inch intake van DO88 kan je de sensor overzetten van je originele lmm.
Misschien is die intake een optie.

Zoals die DO88 is afgebeeld op europeantuning lijkt het inderdaad dat ze in die buis een aansluiting hebben gemaakt voor de LMM. Maar komt de buizing van de oude LMM dan te vervallen? Zo begrijp ik het inprincipe
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 18:12:44
Citaat van: koen.s op 10-01-2018 18:06:31
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 17:40:29
Dus als ik het goed begrijp ben ik dan verplicht om ook een grotere LMM aan te schaffen? Opzich wel logisch, want anders kan de LMM niet vast gezet worden gok ik? Zn grotere LMM is gewoon 2dehands wel te krijgen?

Bij de 3 inch intake van DO88 kan je de sensor overzetten van je originele lmm.
Misschien is die intake een optie.
De originele LMM sensor kan zowel in de S90 LMM behuizing worden overgezet als in de 3.25 " behuizing van BMW (althans in sommige types, anders heb je een grotere O-ring nodig). Bij een 3" behuizing van de S90 voldoet de inlaatslang van een ME7 model, bij een grotere BMW behuizing zul je die zelf moeten maken.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Piet op 10-01-2018 18:18:56
In principe kun je een voetje op een alubuis oid maken en daar de sensor in plaatsen.
Het is dan een kwestie van de juiste conversie  vinden voor de maftabel (kun je tweaken).
Als je er dan ook nog een mooie air straightener voor de sensor in de buis monteert,  zal het prima werken.

Is ook gedaan btw
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 18:20:49
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 17:54:59

Was geen aanval Piet, een veronderstelling op basis hiervan:
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 15:24:11
Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Ik probeer het alleen algemeen te houden en dat het dus afhangt van de voorkeuren van klant en tuner.

Wat betreft Rome, zo houden we voor ieder wat wils. ;)
Ik dus ook, ik probeer een advies te geven wat juist is ! Laat ik het voorzichtiger formuleren, zonder tegen schenen aan te schoppen, als je denkt dat een LMM niet clipt bij een 19T en jij en/of je tuner zien dit niet of hebben er geen last van is het helemaal prima toch ?  Bij de andere die het wel (kunnen) zien zou ik toch een grotere LMM behuizing adviseren omdat diverse logs laten zien dat een 19T al heel snel clipt bij een 3" behuizing van een 960/S90/V90 (oud type).  Dan geld ook de vraag; wat heb je liever een ECU die een beetje 'gokt' qua cellen/getallen of een ECU die continue in zijn hele bereik goed bij de les is.  En nee, het gaat hier absoluut niet om PK's en snelheid en dergelijke onzin.

En ja, qua Rome, helemaal mee eens !  Maar ik persoonlijk (!) ga liever de juiste weg met goede bewegwijzering als via omwegen en dat ik zelf moet navigeren / of erger dat ik er niet kom.....
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: arjenT5R op 10-01-2018 18:28:28
Bespaar jullie de moeite t is dus te doen om een DO88 aanzuigbuis...

Verder wordt er niet gereageerd.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: DannyJ op 10-01-2018 19:06:24
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 18:20:49
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 17:54:59

Was geen aanval Piet, een veronderstelling op basis hiervan:
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 15:24:11
Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Ik probeer het alleen algemeen te houden en dat het dus afhangt van de voorkeuren van klant en tuner.

Wat betreft Rome, zo houden we voor ieder wat wils. ;)
Ik dus ook, ik probeer een advies te geven wat juist is ! Laat ik het voorzichtiger formuleren, zonder tegen schenen aan te schoppen, als je denkt dat een LMM niet clipt bij een 19T en jij en/of je tuner zien dit niet of hebben er geen last van is het helemaal prima toch ?  Bij de andere die het wel (kunnen) zien zou ik toch een grotere LMM behuizing adviseren omdat diverse logs laten zien dat een 19T al heel snel clipt bij een 3" behuizing van een 960/S90/V90 (oud type).  Dan geld ook de vraag; wat heb je liever een ECU die een beetje 'gokt' qua cellen/getallen of een ECU die continue in zijn hele bereik goed bij de les is.  En nee, het gaat hier absoluut niet om PK's en snelheid en dergelijke onzin.

En ja, qua Rome, helemaal mee eens !  Maar ik persoonlijk (!) ga liever de juiste weg met goede bewegwijzering als via omwegen en dat ik zelf moet navigeren / of erger dat ik er niet kom.....

Wat houdt dat clippen in wat jij steeds benoemt? Het komt er dus op neer dat ik met een 16T niet geen grotere LMM nodig ben i.c.m. de inlaat buis van BO88, maar als ik een 19T zou gaan monteren dat een grotere LMM wel nodig is?
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: leons850 op 10-01-2018 19:08:00
Citaat van: Piet op 10-01-2018 18:07:01
Ach nee, maar ik zag dat zeker  ook niet als een aanval hoor.
Maar het leek me goed tav van de "kennisvergaring" die de laatste tijd op het forum op een fraaie wijze plaats vindt één en ander te verduidelijken kwa motivatie waarom.

Het is inderdaad een keuze die je maakt tussen de extra moeite van  het monteren van een 3.25" (het is nu eenmaal gewoon een stuk lastiger dan een S90 maf monteren) en althans in geval van een 18T of 19T en net dat stukje verfijndere tune.
Voor beiden is wat te zeggen.

Maar dat er mensen rondrijden met zoiets als een Garett 3071 of groter met een maf kleiner dan 3.25"....hmmm ... tja :)
Eens.
Mede vanwege deze rede:
Citaat van: arjenT5R op 10-01-2018 18:09:37
Als je een V90 maf net wel net niet clipt met een 19T zit je echt nog wel heel aardig in de buurt van de juiste tabellen dat zal elkaar niet zoveel maken.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: leons850 op 10-01-2018 19:09:14
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 19:06:24
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 18:20:49
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 17:54:59

Was geen aanval Piet, een veronderstelling op basis hiervan:
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 15:24:11
Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Ik probeer het alleen algemeen te houden en dat het dus afhangt van de voorkeuren van klant en tuner.

Wat betreft Rome, zo houden we voor ieder wat wils. ;)
Ik dus ook, ik probeer een advies te geven wat juist is ! Laat ik het voorzichtiger formuleren, zonder tegen schenen aan te schoppen, als je denkt dat een LMM niet clipt bij een 19T en jij en/of je tuner zien dit niet of hebben er geen last van is het helemaal prima toch ?  Bij de andere die het wel (kunnen) zien zou ik toch een grotere LMM behuizing adviseren omdat diverse logs laten zien dat een 19T al heel snel clipt bij een 3" behuizing van een 960/S90/V90 (oud type).  Dan geld ook de vraag; wat heb je liever een ECU die een beetje 'gokt' qua cellen/getallen of een ECU die continue in zijn hele bereik goed bij de les is.  En nee, het gaat hier absoluut niet om PK's en snelheid en dergelijke onzin.

En ja, qua Rome, helemaal mee eens !  Maar ik persoonlijk (!) ga liever de juiste weg met goede bewegwijzering als via omwegen en dat ik zelf moet navigeren / of erger dat ik er niet kom.....

Wat houdt dat clippen in wat jij steeds benoemt? Het komt er dus op neer dat ik met een 16T niet geen grotere LMM nodig ben i.c.m. de inlaat buis van BO88, maar als ik een 19T zou gaan monteren dat een grotere LMM wel nodig is?

Informeer eens bij je tuner tegen die tijd.
Tot die tijd lekker blazen.
Die Do88 slang is volgens mij al even niet meer leverbaar....
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: DannyJ op 10-01-2018 19:13:54
Bedankt voor de uitleg mannen!
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: arjenT5R op 10-01-2018 19:23:22
Do88 zit ook geen air straightener voor je maf dus ook niet wenselijk as is.

Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Piet op 10-01-2018 19:35:13
Die DO88 is gewoon een veeel te duur stukkie pijp waar nog niet eens de moeite is genomen een fatsoenlijke airstraightener in te maken.
Voor een paar euro kun je met een stuk alu pijp al iets beters (laten) maken.  ;D
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: arjenT5R op 10-01-2018 19:42:24
Citaat van: Piet op 10-01-2018 19:35:13
stuk ali pijp al iets beters (laten) maken.  ;D

en ali slangen heb je voor 25 euro een aanzuigbuis ipv 325 euro...
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Piet op 10-01-2018 19:43:25
ali alu pijp
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 19:58:33
Citaat van: Piet op 10-01-2018 19:35:13
Die DO88 is gewoon een veeel te duur stukkie pijp waar nog niet eens de moeite is genomen een fatsoenlijke airstraightener in te maken.
Voor een paar euro kun je met een stuk alu pijp al iets beters (laten) maken.  ;D
Eens !!
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: UserID6342 op 10-01-2018 20:04:36
Citaat van: DannyJ op 10-01-2018 19:06:24
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 18:20:49
Citaat van: leons850 op 10-01-2018 17:54:59

Was geen aanval Piet, een veronderstelling op basis hiervan:
Citaat van: Dirk342 op 10-01-2018 15:24:11
Als je serieus naar een 19T wilt en goed wilt tunen dan kom je automatisch ook naar een 3.25 LMM behuizing....
Ik probeer het alleen algemeen te houden en dat het dus afhangt van de voorkeuren van klant en tuner.

Wat betreft Rome, zo houden we voor ieder wat wils. ;)
Ik dus ook, ik probeer een advies te geven wat juist is ! Laat ik het voorzichtiger formuleren, zonder tegen schenen aan te schoppen, als je denkt dat een LMM niet clipt bij een 19T en jij en/of je tuner zien dit niet of hebben er geen last van is het helemaal prima toch ?  Bij de andere die het wel (kunnen) zien zou ik toch een grotere LMM behuizing adviseren omdat diverse logs laten zien dat een 19T al heel snel clipt bij een 3" behuizing van een 960/S90/V90 (oud type).  Dan geld ook de vraag; wat heb je liever een ECU die een beetje 'gokt' qua cellen/getallen of een ECU die continue in zijn hele bereik goed bij de les is.  En nee, het gaat hier absoluut niet om PK's en snelheid en dergelijke onzin.

En ja, qua Rome, helemaal mee eens !  Maar ik persoonlijk (!) ga liever de juiste weg met goede bewegwijzering als via omwegen en dat ik zelf moet navigeren / of erger dat ik er niet kom.....

Wat houdt dat clippen in wat jij steeds benoemt? Het komt er dus op neer dat ik met een 16T niet geen grotere LMM nodig ben i.c.m. de inlaat buis van BO88, maar als ik een 19T zou gaan monteren dat een grotere LMM wel nodig is?
Zou het iets anders formuleren, lees over het clippen (buiten zijn bereik komen) van de LMM even in het tuners deugd topic.  Het word daar meer als fantastisch uitgelegd.  Mijn persoonlijke mening, en ja helaas door logs te zien te hebben dus ook een klein beetje ervaring, ook met een 16T ben je beter af met een S90 LMM behuizing.  Daarom deze van de week, als voorbeeld, ook bij BJ erin gezet.  Als je dan de inlaatslang pakt van een V70 ME7 past deze er zo op naar de turbo en hoef je verder niets te doen.

Als je naar een 19T toe wilt gaan, en wat ook uit de diverse logs blijkt (en niet alleen bij mijn auto) is het verstandiger (laat ik het voorzichtig formuleren voor tere zieltjes) om ook naar een 3.25" behuizing te gaan, maar dan zul je de inlaatslang naar de turbo toe zelf moeten aanpassen.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: MikeyQR op 18-05-2019 11:18:39
ik weet het dit topic is al bijna 1 1/2 jaar oud maar heb toch een vraag.

Of het mogelijk is of zin heeft de standaard luchfilterbox terug plaatsen als je een 3" inlaat hebt met openluchtfilter?

Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Miyel op 18-05-2019 16:14:08
Ja.. want de originele box haalt de koude lucht voor de radiateur weg, waar een 'openluchtfilter' de warme lucht onder de kap opzuigt.
Of je moet dat schot er om hebben zitten, maar over de werking daarvan heb ik mijn twijfels.
En wat is het voordeel van zo'n conus überhaupt? Standaard luchtfilter is capabel gebleken tot hoge vermogens.. en het filter an sich brengt geen vermogenswinst.

Maar terugkomend op de vraag; ik heb wel eens gezien dat men de conus in het originele huis stopt. Lijkt mij de beste oplossing, echter is dus het voordeel tov standaard (k&n) filter discutabel
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: MikeyQR op 18-05-2019 18:32:19
Dank voor de info.

Er zit een 3" inlaat op de 19T met de openluchtfilter.
Geen schot  :eusa_wall: , dus zoiets zat ik dan ook te denken on deze in de oem luchtfilterbox te monteren.

Allemaal leuk dat extra geluid bij gas los maar is mij te sjonie en zinloos.

Ik ga er mee aan de slag. ;)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: Miyel op 18-05-2019 19:22:47
Zit er ook een grotere luchtmassa meter op?
Er zijn manieren om ook deze op de originele bak te krijgen. Yits heeft bijvoorbeeld een adapter 3d geprint.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: MikeyQR op 18-05-2019 22:25:06
Citaat van: Miyel op 18-05-2019 19:22:47
Zit er ook een grotere luchtmassa meter op?
Er zijn manieren om ook deze op de originele bak te krijgen. Yits heeft bijvoorbeeld een adapter 3d geprint.

Geen idee, deze zit nu in de alu buis met de pasvorm van de lmm zoals oem maar dan 3" , lijkt nogal duur te zijn geweest toen.
Alles is aangepast wat tuning aan gaat.

Zal er morgen is een goede foto van maken.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: MikeyQR op 19-05-2019 17:19:55
Zoals gezegd de foto's.

Ziet er allemaal leuk uit maar denk dat dit een beetje te veel warmte aanzuigt zo.

(https://www.mupload.nl/img/jt83yf.jpeg)

(https://www.mupload.nl/img/liriln9udj2h.jpeg)
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: V70R^2 op 19-05-2019 17:47:04
Goed idee, de originele box en zelf een 3" pijp in de aansluiting lijmen o.i.d. en lekker koude lucht aanzuigen.

Paar cm van die slang op de gasklep afzagen en de koude snorkel kan er weer langs, zit wel krap.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: MikeyQR op 19-05-2019 20:06:17
Ik zal is een org volvo luchtfilterbox zoeken, is kijken of ik deze kan verbouwen.
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: de Boeing op 19-05-2019 20:14:49
De (flink) getuned turbo's zuigen die standaard verse lucht aanzuigbuis wel dicht (klapt toe door grote onderdruk). Dus dat is dan de volgende in het traject om aan te passen  ;D ;D

Bij een N R zit er in deze verse lucht snorkel (die overigens veel platter is dan bij de 850) zelfs een paar schotjes om het tegen te gaan...
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: V70R^2 op 19-05-2019 20:19:48
Als je daar interesse in hebt, heb ik nog wel een N-R filterbox met snorkel en aanzuigbuis etc.liggen!
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: MikeyQR op 19-05-2019 20:21:25
Citaat van: de Boeing op 19-05-2019 20:14:49
De (flink) getuned turbo's zuigen die standaard verse lucht aanzuigbuis wel dicht (klapt toe door grote onderdruk). Dus dat is dan de volgende in het traject om aan te passen  ;D ;D

Bij een N R zit er in deze verse lucht snorkel (die overigens veel platter is dan bij de 850) zelfs een paar schotjes om het tegen te gaan...

Krijg je een D5 effect, als daar de slangen van te oud zijn klappen ze idd dicht.

Mijn R heeft een 19T dus zo groot is dat nu ook weer niet. :angel:
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: classicT5 op 19-05-2019 20:28:05
Die LMM behuizing ziet er wel netjes uit zo. Das geen beunwerk ;)

Vraag me af of je het merkt met zon snorkel erbij. Als er al verschil is, zou dan toch ook je tune aangepast moeten worden?
Titel: Re: 3 inch inlaat ervaringen?
Bericht door: V70geRwin op 20-05-2019 15:13:04
Mikey, Yits heeft de standaard luchtfilter bak aangepast met een zelf geprinte 3 inch aansluiting.
Stuur hem anders even een pb.