Volvo 850 Forum

Off-topic => Webdagboek (BLOG) => Topic gestart door: Crash op 08-02-2026 13:42:26

Titel: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 08-02-2026 13:42:26
Hallo,

Ik zal hier de sleutelmomenten van mijn 1998 v70 documenteren.

Het is een 2.5 na met achterstallig onderhoud, deukjes in alle panelen en deuren, roest om de antenne en beetje roest onder de accu en raamtrim van de passagaiersdeur. 

De aankoop van deze auto is bedoeld als een rijdend project en om te leren sleutel aan een Volvo. De gedachtengang hierachter is om later een v70r te kopen of deze te converteren naar een 2.3 met handbak.
Mits de prijzen niet exorbitanter worden.

Anders lonkt een c63 AMG wagon van 2008-2013 ook wel. Iedereen zou een keer in z'n leven een v8 moeten rijden, toch?!
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 09-02-2026 00:55:11
De auto is vorig jaar in februari gekocht. Ik heb een proefrit gemaakt en naar mij gevoel reed het goed.

Er was een rammel rechts voor, de linker deur moest met de sleutel open gemaakt worden, maar motorisch leek het een goede auto.

Ik heb de Punto gelijk ingeruild en ben daarna met de nieuwe v70 naar huis gereden.

De auto heeft 450.000km op de teller en de distributieketting was in 2023 bij 436k km gedaan. Die die kan nog een tijdje mee.

Het interieur rook een beetje naar hond, maar alle stoelen en armleuning zijn nog niet gescheurd. 
Verder in de interieur was de originele radio is door de vorige eigenaar vervangen door een double din Pioneer dab unit.

Om de hondenlucht uit de auto te halen had ik het eerst met baking soda geprobeerd. Maar dat had maar een klein effect. Daar moest ik iets anders voor verzinnen.


IMG_3649.jpegIMG_3631.jpegIMG_3635.jpeg


Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 09-02-2026 01:21:26
Aangezien ik nog niks van Volvo's wist, had ik ook niet echt een game plan.

Ik begon gewoon kleine dingetjes te fixen.

Lampje hier, luchtfilter daar. Oliebeurtje erbij en brandstoffilter ook meegepakt.

IMG_3707.jpegIMG_3708.jpegIMG_3721.jpegIMG_3730.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 09-02-2026 01:26:49
Er kwam geen ruitenvloeistof uit de sproeier achter.
Op het internet gevonden dat er een blokkade kon zitten op de verbinding achter in de kofferbak.

Losgemaakt en alles was doorgankelijk. Verder het internet afgespeurd en bij gebruik van de sproeier achter zou je de pomp moeten horen aanslaan.

Dat deed die niet, dus een nieuwe pomp besteld, gemonteerd, en weer een puntje verholpen.

IMG_3718.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 09-02-2026 01:36:58
Zag ergens dat je de dashboard lampjes naar led kon veranderen.

Hoppa, led besteld en uitzoeken hoe je bij de dashboard komt. Inmiddels kan ik het met m'n ogen dicht demonteren.

Moest alleen wel een of twee  leds omdraaien voor de juiste polariteit.

IMG_3732.jpegIMG_3755.jpegIMG_4371.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: RoelNL op 09-02-2026 18:01:13
lijdt dat felle licht niet af tov het originele? Ik vind het heel erg fel zo op de foto. Misschien is het niet zo. Zolang je het zelf maar mooi vindt.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 14-02-2026 22:52:59
Het licht kan je dimmen. Het nadeel is dat de verlichting van de knopjes en ecc ook mee dimmen. En daar zit geen leds in, dus bij te lage instelling wordt het een donkere boel.


Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 15-02-2026 02:27:00
Na de vorige werkzaamheden ben ik aan de deurslot en deurvanger begonnen.

De deurslot linksvoor ging wel op slot, maar de deur van buitenaf openen, werkte niet.

Daarnaast hoorde ik elke keer een knakkend gelijk bij het openen en sluiten van de deur.

Dit bleek dus een gebroken deurvanger te zijn. Gelukkig was het mechanisme gebroken en niet de ophangingspunten.

IMG_3839.jpegIMG_3741.jpegIMG_3742.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 15-02-2026 02:30:45
Alle lampjes van de dashboard schakelaars vervangen.

IMG_3911.jpeg

Verder ook nog olie ververst van de stuurpomp.

IMG_3914.jpeg

Bougies door origineel Volvo exemplaren vervangen.

IMG_3802.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 15-02-2026 02:49:45
En toen kwam het warme weer. Wat betekent dat je graag de airco aan wilt zetten.

Nou, die deed het dus niet. Na een weekje inlezen, zag ik dat de stekker van de compressor niet was aangesloten.

Die dus aangesloten, maar helaas pindakaas. Geen airco.
Gelezen dat het kan zijn dat de magneetkoppeling geshimmed moet worden. Dat werkte gewoon.

Daarna pas gekeken of er überhaupt wel gas in het systeem zat. Nada, noppes, niks. Het systeem was totaal leeg.
Hiervoor ben ik naar een airco boer geweest en die heeft het systeem onder druk gezet.
Blijkt dat er een lek in de verdamper en condenser zit.

Het vervangen van alles behalve de compressor zou 1800 ex btw moeten zijn. Dat is even flink schrikken. De auto is niet eens zoveel waard.

Na een hele maand inlezen vond ik  een how to om de airco systeem te vervangen, tezamen met de kachelradiateur.

M'n bestellijstje voor de reparatie was:


Vol met goede moed begonnen om alles los te halen, kwam ik er bij de orifice achter dat er metaaldeeltjes in zat. Waarschijnlijk heeft de aircopomp zonder gas / smering gelopen.
Heb het zekere voor het onzekere g genomen en een nieuwe compressor besteld.


IMG_3941.jpegIMG_3954.jpegIMG_4011.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: 850blues op 15-02-2026 09:02:00
Respect dat je het zo grondig aanpakt en een tegenvaller van die metaaldeeltjes.

Die stekker los was waarschijnlijk omdat de compressor was vastgelopen. Was voor mij destijds iig de reden om bij mijn ex-850 de (druk)stekker bij het schutbord/parafaan los te halen.

Ik heb hier ooit ergens gelezen dat als er metaaldeeltjes in het systeem zitten, je dit grondig moet (laten) spoelen. Zo niet, dan heb je kans dat er later weer problemen optreden.
Ben je daarmee bekend?
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: VolvoFreak89 op 15-02-2026 13:11:55
Zo te zien heeft hij alle onderdelen besteld. Dan komt het erop neer dat hij alleen nog de leidingen hoeft te flushen, wat een fluitje van een cent is.

Voor de verdamper moet het hele dashboard eruit, vandaar de prijs, het is voornamelijk arbeidsloon. Dat is vooral de eerste keer een flinke klus en gaandeweg zal je her en der gebroken ophangpunten tegenkomen die je nee wil nemen. Trek er gerust een weekend voor uit.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: rjverbrugh op 15-02-2026 16:07:44
Aan foto 3 te zien ligt dat er al uit. Compressor is ook nog een leuke om te vervangen. Mooie klus, en m.i. de enige manier om het goed te doen. Met mijn T-5R ook zo gedaan, daarna gewoon jaren een lekker werkende koude airco.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 16-02-2026 01:29:05
Ik heb idd alles op de leidingen en druksensoren, vervangen.

De ophangpunten van de dashboard zijn nog heel!  :eusa_clap:

Op zich is de hele klus niet moeilijk. Er moet alleen heel veel spul los.

De grootste moeite die ik had, was om in m'n eentje de onderste dashboard te verplaatsen. Dat heb ik in de auto op een of andere manier met de stoelen omlaag naar de kofferbak weten te verplaatsen.

IMG_3944.jpegIMG_3957.jpegIMG_3980.jpegIMG_3985.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 16-02-2026 01:34:49
Met een zee aan ruimte heb ik tussendoor ook de motorkapkabel en de gaskabel vervangen.

Verder ook een bezoekje gebracht aan  de sloop voor een deur lampje en ander klein grut.

IMG_4028.jpegIMG_4095.jpegIMG_4031.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 16-02-2026 01:43:50
Voor het vervangen van de verdamper, had ik eerst de kachelradiateur leeg laten lopen en eruit gehaald.

Die was zo lek als een mandje. De hele vloer met het schuim onder het tapijt was zeiknat.

De handleiding opperde om de verbindingen bij de schutbord los te halen. Daarvoor zou ik weer de o-ring setje moeten aanschaffen en daar had ik even geen zin in.
Het lekt daar niet, dus ik heb de kachelradiateur aan de binnenkant losgekoppeld.


IMG_3971.jpegIMG_3972.jpegIMG_3974.jpegIMG_3975.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: RoelNL op 16-02-2026 07:19:26
Bij mijn oude R ook gehad het is een beste klus om alles eruit te halen maar geeft voldoening als die daarna weer gaat werken. Pas op met het plastic het is nogal broos.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Kalf op 19-02-2026 15:58:48
Zo kom je er wel goed bij. Maar om je kachelradiator te vervagen hoeft je dashboard er niet uit hoor.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 03-03-2026 01:19:07
Zo te zien is de verdamper  voor het laatst in 2002 vervangen. 

IMG_3994.jpegIMG_3996.jpegIMG_3999.jpegIMG_3997.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 03-03-2026 01:22:14
Metalen deeltjes in de expansie ventiel.

Gelijk nieuwe compressor bij besteld en alles in elkaar gezet.

IMG_4012.jpegIMG_4008.jpegIMG_4044.jpegIMG_4048.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 03-03-2026 01:28:55
Was ook hoog tijd voor nieuwe bumper bouten, motorkap kabel en gas kabel.

IMG_4048.jpegIMG_4062.jpegIMG_4007.jpeg

Daarna de droger gekoppeld net voordat de airco werd getest en bijgevuld.

IMG_4071.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 03-03-2026 01:41:43
En er komt nu weer lekker koude lucht uit de auto. 

IMG_4079.jpeg

Nadat alles weer gemonteerd was, begon opeens de kachelventilator te krijsen als een speenvarken.

Gelukkig was op de sloop nog een goed exemplaar aanwezig. Moest toch weer een deel van de dashboard eruit om die te vervangen.

IMG_4091.jpeg

Heb tevens gelijk ook de kachelklep motoren vervangen, want die gaf bij het uitlezen ook een storing aan. 

Op de sloop kwam ik ook een aparte oplossing tegen voor een niet werkende brandstofpomp relais.

IMG_4072.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Jerra op 03-03-2026 07:29:55
Haha ontzettend creatief zeg!
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 06-03-2026 00:21:23
Ik heb geen 3d printer. De ringen van de bekerhouder waren kapot.
Heb op de sloop nieuwe gehaald, alleen daarvan waren alleen de ringen en de onderkant goed.

Die maar op mijn originele bekerhouder gemonteerd. Maar moest eerst nog een nieuwe pinnetje voor de bevestiging van de bekerhouder maken.

Zonder 3D printer dan maar ouderwets met hout werken. Niet mooi, maar werkt wel.

IMG_4494.jpegIMG_4493.jpegIMG_4498.jpeg

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 08-03-2026 13:54:08
Hoog tijd om de veerpoten en lagers te vervangen.


En een dak spoiler te monteren. De skandix montagekit is met 80 euro plus best duur.

IMG_4179.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 08-03-2026 23:42:46
Op de sloop wat mooie onderdeeltjes eraf gehaald.

Dikke leren stuur en een zgan ecc paneel.
Zou eigenljk ook alle dashboard schakelaars mee moeten nemen. Ze zagen er ongebruikt uit.

IMG_5230.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Died850 op 09-03-2026 10:28:33
Keurige vondst. Ben benieuwd naar de ster op de motorkap ;)
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 14-03-2026 13:10:03
Als ik een goede motorkap kan vinden, dan ben ik wel geneigd om er een gat in te zagen  ;D
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 14-03-2026 13:13:19
Een auto uit de jaren 90 hoort mistlampen te hebben!

IMG_5253.jpegIMG_4085.jpegIMG_5254.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 21-03-2026 22:59:14
Stage 0 continues.

De carterontluchting zweette veel olie bij de aansluiting aan de luchtpijp.

Heb maar besloten om het hele systeem te verfrissen. Vooral omdat ik niet weet hoe lang geleden dat was gedaan.

IMG_4132.jpegIMG_4142.jpegIMG_4150.jpeg

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 21-03-2026 23:01:04
Zat wel wat sludge in de slangen.

IMG_4144.jpegIMG_4147.jpeg

De carter was gelukkig vrij en niet vastgekoekt. Dit heb ik getest met  een dikke slang en daar door de carter te blazen. Je hoorde het borrelen, dus dat betekent dat het niet verstopt zat.

De slang van de olievanger naar de luchtpijp heb ik vervangen met een dikkere benzineslang, zodat eeen betere doorvoer heeft.

IMG_4161.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 05-04-2026 21:47:59
Het onderstel was helemaal op.
Begon dus eerst maar met de achtervering, daarna de voorkant.

Schokbrekers zijn bilstein b4 en veren van vogtland met 35mm verlaging.

IMG_4598.jpegIMG_4599.jpegIMG_4600.jpegIMG_4601.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 05-04-2026 21:49:53
Geen roest, maar de bouten van de rubbers in de achterbak zaten wel goed vast. Moest het met kruipolie voorzichtig lossen, weer aandraaien en weer lossen.
IMG_4602.jpegIMG_4607.jpegIMG_4608.jpegIMG_4616.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-04-2026 02:30:20
Voorkant ophanging ook maar alles vervangen.

Schokbrekers, veren, veerpootlagers en rubbers, draagarmen, stabilisator links, spoorstangkoppen en rechter ashoes.

Initieel had ik de veerpoten in elkaar laten zetten bij een garage.
Helaas hadden de prutsers tot twee keer toe de veerpont verkeerd in elkaar gezet. Waaronder de stermoer die ze omgedraaid hadden gemonteerd. IMG_4822.jpeg

Na meer dan 100 euro lichter te zijn, zonder dat de veerpoten goed waren, ben ik maar zelf aan de slag gegaan.
Bij hbm zo'n veerspanset gekocht en alles zelf in de juiste volgorde geassembleerd.

IMG_4815.jpegIMG_4821.jpeg

Klusje viel wel mee en er is geljkkig niks gebeurd. Want je hoort en ziet wel eens horrorverhalen of losschietende veren.

IMG_4816.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-04-2026 02:38:09
Ben met de ophanging van de linkerkant begonnen.

IMG_4824.jpeg

Moest alleen wel setje kraaienpootsleutels voor de spoorstangkop bestellen. De borgmoer kreeg ik niet met een normale sleutel los. Zelfs niet na heet stoken en kruipolie.

IMG_4825.jpeg

Achteraf gezien kon ik wel een waterpomptang gebruiken om de borgmoer los te maken.

IMG_4840.jpegIMG_4844.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-04-2026 02:53:19
Voordat ik aan de rechterkant ging werken, moest ik eerst de asmoer lossen. Want de aandrijfashoes was aan deze kant gescheurd. De asmoer, nondeju, die zat aardig vast.
IMG_4848.jpegIMG_4853.jpeg

Na het loshalen wilde ik de hele aandrijfas eruit halen, zodat ik de ashoes kon vervangen.
Maar ik had ergens gelezen dat je dat niet perse hoefde te doen. De homokineet loshalen was al voldoende.

IMG_4858.jpeg

De borgring kon ik makkelijk openen om daarna de homokineet eruit te tikken.
Alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

IMG_4861.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-04-2026 02:57:26
Het terug plaatsen van de kogels in de lagerschalen vergt wel wat werk.

Daar is blijkbaar een trucje voor. Ik probeerde het droog te assembleren, maar je moet genoeg vet gebruiken om alles op z'n plaats te duwen.

Nieuwe ashoes erop en de homokineet kan weer op de as gemonteerd worden. Deze methode van ashoes vervangen is veel makkelijker dan de hele as los halen. Misschien had ik geluk dat de homokineet zo uit de as wilde.
IMG_4980.jpeg
IMG_4868.jpegIMG_4979.jpeg

Zo te zien is de motorsteun distributiezijde aan vervanging toe. Dat gaat dan weer op de never ending list of to do's. 

IMG_4869.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-04-2026 02:59:08
Huidige stand, 35mm verlaagd op 16" wielen.

IMG_5074.jpeg

]
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: RoelNL op 20-04-2026 07:23:36
Zit de kruismoer nu gemonteerd zoals op de foto?

Zo ja, dan zit die verkeerd, het kruis moet aan de bovenkant.

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Menno3274 op 20-04-2026 11:08:12
Lekker bezig geweest, staat er mooi bij zo en zoals Roel zegt hopelijk is dat niet hoe de kruismoeren nu zitten. ;D
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 26-04-2026 01:44:26
De kruismoer zit er nu goed op.
Die foto was de handy job van de garage op de hoek, waar iedereen zei dat ik daarheen moest.

Ze hadden de technische diagram en nog hadden ze onderdelen ondersteboven geplaatst ...
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 10-05-2026 01:33:47
Toen ik de ophanging vernieuwde, had ik geen tijd meer om de delta link bussen en ankers te doen.
IMG_4943.jpeg

Inmiddels is dat ook al gedaan.

Het is nogal een klusje om de bout van die ankers los te halen. Onderlangs ipv bovenlangs de dopsleutel erop bleek het makkelijkst te zijn.

IMG_4953.jpeg
IMG_4954.jpeg

De delta link bus zelf, was met de Volvo tool en een Slagmoer sleutel makkelijk te verwijderen.


IMG_4946.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 10-05-2026 01:39:07
Met een verse ophanging en nieuwe rubbers stuurt de auto nu weer als nieuw.

Enige minpuntje dat ik na moet gaan, is het piepen en gekraak van de ophanging achter nu.

Of de stabilisator stang zit niet goed, of de veren zijn verschoven. Zo ver ik het kan zien, zitten de veren wel goed in het schoteltje onderin.


IMG_4952.jpegIMG_4957.jpegIMG_4955.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 10-05-2026 01:45:46
En dan ook maar een grote voorjaarsschoonmaak van de garage doen.

Al die dozen stapelde zich steeds hoger op.

IMG_4117.jpegIMG_4114.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: RoelNL op 10-05-2026 10:43:46
lekker bezig geweest!
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: volvobug op 10-05-2026 20:23:20
Haha, die dozenstapel van alle onderdelen. Lekker bezig geweest met onderhoud, ga je de komende jaren plezier van hebben!
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 13-05-2026 01:29:02
Thanks!

Volgende stap is eigenlijk de motor controleren. Ben een beetje dom bezig door omgekeerd te werken.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 16-05-2026 23:38:58
Vandaag heb ik de rechter achter vering weer helemaal uit elkaar gehaald.
IMG_2033.jpeg
IMG_2034.jpeg

Bij drempels en oneffenheden ging die hele tijd piepen. Sowieso hoor je de bump stop elke keer, maar dat hoge gepiep was van iets anders.

Zag niet zo gelijk waar het aan kon liggen. De schoteltje boven en onder zat goed in het veer.
Heb alles maar schoongemaakt en ingevet.

Nu hoor ik alleen de bump stop nog.

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 17-05-2026 23:06:04
Ik heb te vroeg gejuicht.

Komt nu een kloenk geluid eruit. Binnenkort de rechtachterkant ook maar uit elkaar halen.  En tevens de bouten en moeten opnieuw lossen en vast zetten van achterste stabilisator stang.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 25-05-2026 02:15:45
Ik heb onder de rode duivel een ferrita cat back gemonteerd, omdat ik hoopte op een wat luidere roffel.

IMG_4671.jpegIMG_4685.jpegIMG_4677.jpeg

Helaas hoorde ik  juist de roffel niet meer, maar alleen het geluid van de de uitlaat. Het was een beleefd donkere geluid, maar geen roffel zoals het uit de standaard uitlaat komt.

Verder merkte ik tijdens het rijden dat het wel heel erg dreunde en dan met mate tussen de 2000 en 2500 toeren. Na 10km begon het gewoon zeer aan de oren te doen.

Ik heb gelezen dat het mogelijk is om een resonator aan te lassen, maar omdat ik het uitlaatgeluid niet mooi vond, heb ik het maar weer gedemonteerd en verkocht.

Voorlopig blijf ik dan ook met de oem uitlaat rijden. 

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 17-06-2026 03:17:40
Middagje op de sloop door honderden? sleutels en AB's zoeken naar een 2e setje voor de auto.

IMG_4187.jpeg

En warempel, er was welgeteld eentje aanwezig.
Scheelt weer bijna 200 euro voor een nieuwe.

Met de 850 obd app heb ik met gemak de AB opnieuw geprogrammeerd.

IMG_5544.png
IMG_4203.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 17-06-2026 09:49:34
Topie, ik wist niet dat dit kon met deze app. Moet je wel de vgla-pincode weten. Denk dat de dealer die wel uit het systeem kan halen.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 17-06-2026 19:12:43
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-06-2026 09:49:34Topie, ik wist niet dat dit kon met deze app. Moet je wel de vgla-pincode weten. Denk dat de dealer die wel uit het systeem kan halen.

Dat kan in die app ook!

Tot bouwjaar 99 dacht ik.

IMG_5545.jpeg
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: elmarconi op 17-06-2026 19:34:34
Een klusje wat ik ook al jaren wil doen. Losse 2e AB ook al present.
t/m BJ99 hoop ik...
Welke OBD dongle gebruik je?

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Died850 op 19-06-2026 09:56:13
Keurig, altijd leuk een bezoekje aan de sloperij :)
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-06-2026 04:06:41
Citaat van: Died850 op 19-06-2026 09:56:13Keurig, altijd leuk een bezoekje aan de sloperij :)

Jazeker. Alleen die sloop bij  mij krijgt zelden v70's meer binnen.

Roosendaal is een stuk verder weg, maar daar komt nog best wat binnen.

Je moet alleen wel elke dag online de nieuwkomers in de gaten houden. Er lopen daar een paar rond die alle begeerlijke onderdelen afhalen om ze daarna weer online door te verkopen.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 20-06-2026 04:08:38
Citaat van: elmarconi op 17-06-2026 19:34:34Een klusje wat ik ook al jaren wil doen. Losse 2e AB ook al present.
t/m BJ99 hoop ik...
Welke OBD dongle gebruik je?



Ik had via de Britse Volvo forum het advies om deze (https://www.ebay.com/itm/125378422912) te kopen.
Blijkbaar zijn niet alle elm327 dongles compleet functioneel.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 22-06-2026 01:16:46
Ik had dit na aankoop gelijk moeten doen, aangezien de motor 1l op 1000km verbruikte.

Nu is dat 1l op 1500km door wat atp-205 te gebruiken, maar het is niet ideaal.

Ik heb de cilinders op compressie getest en ze zijn allemaal rond de 13 bar. Dat lijkt me voor een 2.5 na wel ok , toch?
IMG_4194.jpeg

Daarna heb ik met een recent aangeschafte volvoscope de cilinders bekeken. En ik zag hier ook niks raars aan.
IMG_003.jpegIMG_008.jpegIMG_009.jpeg

Het volgende wat ik zou kunnen doen, is zeker een cilinderlek test?

Of zal ik gelijk voor het vervangen van de klepseals gaan?
Met het toevoegen van ATP-205 is het olieverbruik verminderd. Dus het vermoeden kan zijn dat de klepseals helemaal verhardt zijn.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Died850 op 22-06-2026 13:18:03
Klepseals lijkt mij het meest voor de hand liggende. Al is een 10v altijd wel gevoelig voor wat olieverbruik.
Carterventilatie had je al aangepakt dus daar zal het niet aan liggen.

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: elmarconi op 22-06-2026 23:04:15
Citaat van: Crash op 20-06-2026 04:08:38Ik had via de Britse Volvo forum het advies om deze (https://www.ebay.com/itm/125378422912) te kopen.
Blijkbaar zijn niet alle elm327 dongles compleet functioneel.

https://xiaotec.co/?lang=en&a=10

Heb een OBDCheck VP11 (Veepeak) besteld op Amazon. Die staat er bij als werkend.
Ik had een Viecar te leen. Werkt niet.

--edit--
Viecar gaf foutmeldingen bij scannen en brakke trage bluetooth. 
OBDCheck VP11 (Veepeak) van Amazon 20€ werkt!
Als iemand 'm ooit even wil lenen, laat maar weten.

--edit2---
Vandaag de 2e AB geprogrammeerd, eerst een verse CR2016 erin, nieuw doosje erom, VP11 in de OBD poort, 850 OBDII connect, Special, Retrieve PIN.
Duurde ik schat 35 minuten. Daarna Add Remote. PIN inkloppen, knopje op remote inkloppen en het werkt.
One happy El! Nu nog een extra sleutel, liefst met transponder.  Iemand een goedkope tip?

Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 27-06-2026 01:43:54
Citaat van: elmarconi op 22-06-2026 23:04:15https://xiaotec.co/?lang=en&a=10

Heb een OBDCheck VP11 (Veepeak) besteld op Amazon. Die staat er bij als werkend.
Ik had een Viecar te leen. Werkt niet.

--edit--
Viecar gaf foutmeldingen bij scannen en brakke trage bluetooth. 
OBDCheck VP11 (Veepeak) van Amazon 20€ werkt!
Als iemand 'm ooit even wil lenen, laat maar weten.

Had niet gezien dat hij ook de dongles verkocht.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 27-06-2026 01:44:49
Citaat van: Died850 op 22-06-2026 13:18:03Klepseals lijkt mij het meest voor de hand liggende. Al is een 10v altijd wel gevoelig voor wat olieverbruik.
Carterventilatie had je al aangepakt dus daar zal het niet aan liggen.



Even kijken wanneer ik tijd en zin heb om dat klusje te doen.

Ben na alle werkzaamheden aan de auto een beeeeetje klus moe geworden.
Titel: Re: Crash’s shitbox? Van een shitbox naar een normaal ouwe hok.
Bericht door: Crash op 27-06-2026 01:45:25
Temperatuurmeter gaf geen krimp vandaag.

IMG_2297.jpeg