Wanneer ik de koppeling laat op komen in de eerste versnelling, gaat er volgens mij iets niet goed. In plaats van direct aan te grijpen krijg je even een soort van trilling. Bij overige versnellingen komt dat niet voor. Wanneer de motor warm is wordt die trilling ook minder erg. Wat zou dat kunnen zijn?
Koppeling op zich lijkt goed: trekt in de derde versnelling door de handrem heen.
Joost.
Koppelingsperikelen lijken de roffels allemaal te hebben.
Zelf rijd ik sinds de aanschaf in 2005 ook met een "schurende" koppeling als je 'm laat slippen. Vaker over geschreven, ik ben niet de enige, en ze kunnen er ouder mee worden.
Trillen kan de drukgroep/lager zijn (bij mij fluit ie bij vrieskou en koude motor ook).
Wat is de KMstand? Zo rond de 2-2,5 ton gaan de lagers dit soort geluiden maken, de plaat zelf kan lang mee.
Er is hier een koppeling-specialist op het forum ;)
Gr. Joost
Ik rijd ook al meer als een jaar met zo'n koppeling....
Ja, ik vind het momenteel niet zo erg...
Ik ga misschien wel van de zomer met een caravan op stap, en aangezien je dan de koppeling bij stilstand wegrijden flink meer belast denk ik toch aan een wissel komend voor jaar :eusa_doh:
Maar goed, het is dus geen echt probleem en ik merk ook geen achteruitgang tot nu toe.
Wat ik zelf ook heb: als je soms het pedaal al iets laat opkomen hoor/voel ik al een schokje, alsof ie direct al iets aangrijpt... Het "normale" aangrijpen heb ik echter gewoon netjes in het midden van de slag. Heb jij dat ook Jeroen?
8)
Citaat van: )()()sT op 04-03-2007 15:30:58
Wat ik zelf ook heb: als je soms het pedaal al iets laat opkomen hoor/voel ik al een schokje, alsof ie direct al iets aangrijpt... Het "normale" aangrijpen heb ik echter gewoon netjes in het midden van de slag. Heb jij dat ook Jeroen?
Ja precies hetzelfde hier....
De kilometerstand is 131600 (!). Ik herkende het gevoel van toen ik nog taxi reed met de good old MB200d. Als ik dat aangaf was het later weer verholpen. Zou dat iets met afstellen te maken kunnen hebben? Is daar iets aan af te stellen?
Overigens heb ik geen geluiden gehoord (schuren/piepen) alleen trillen bij aangrijpen in eerste versnelling. Toch niet iets anders?
Joost.
Citaat van: Jeroentjuh op 04-03-2007 15:33:28
Citaat van: )()()sT op 04-03-2007 15:30:58
Wat ik zelf ook heb: als je soms het pedaal al iets laat opkomen hoor/voel ik al een schokje, alsof ie direct al iets aangrijpt... Het "normale" aangrijpen heb ik echter gewoon netjes in het midden van de slag. Heb jij dat ook Jeroen?
Ja precies hetzelfde hier....
En hier nog eentje 8)
Volgens mij valt er niets af te stellen, maar trillen en bijgeluiden zijn niet vreemd voor onze Volvo's.. Niets om van wakker te liggen.
Gr ;D
Kan geen kwaad, dus, maar het hoort niet zo te zijn. Is er wel wat aan te doen? Weet iemand wat dit veroorzaakt?
Joost.
Zoals je naamgenoot zegt, druklager/groep. Deze verslijten sneller dan de plaat zelf. Meestal tussen de 175d en 250km beginnen de bijgeluiden serieuze vormen aan te nemen (plaat daarentegen kan vaak tot 3 a 3,5 ton mee). Uiteraard hangt dat sterk af van het gebruik van de auto (vorige bestuurder pedaalridder?). Het is dus niet ondenkbaar dat het bij jou ernstiger versleten is.
Remedie is het vervangen van de drukgroep. Neem dan meteen de koppelingsplaat mee en de krukaskeerring. De boel ligt dan toch los en de meerprijs is het zeker waard.
Gr ;)
Kosten??
Garage zal je een prijs geven van rond de 800-1000 euro (het is een volle dag werk om de hele zooi te demonteren).
Zoals ik al zei: er is een koppeling-specialist hier, daar zal je tegen de helft goedkoper uit zijn :)
Meerderen zijn je naar volle tevredenheid voorgegaan 8)
Wie is die koppelingsspecialist dan?
Joost.
Medeforummers help even:
dennis850 heet ie hier geloof ik ???
8)
Ook onze 850 T5 heeft bij het opkomen van de koppeling een piepgeluidje.
Volgens de dealer hoort dit er een beetje bij, zolang koppeling goed aangrijpt lekker laten zitten was hun advies.
Die van mij doet dat ook (schurend geluid bij met name het opkomen in de eerste versnelling). Er staat bijna 275 d. km op de klok.
Ik denk wel dat ik er bij de eerst volgende beurt wat aan laat doen want ik vind het toch niet helemaal passen bij de auto. Het doet er voor mijn gevoel een beetje afbreuk aan.
Citaat van: de boekhouder op 14-03-2007 10:03:26
Die van mij doet dat ook (schurend geluid bij met name het opkomen in de eerste versnelling). Er staat bijna 275 d. km op de klok.
Ik denk wel dat ik er bij de eerst volgende beurt wat aan laat dan want ik vind het toch niet helemaal passen bij de auto. Doet voor mijn gevoel een beetje afbreuk aan de auto.
Keep on dreaming,
Deze kreun is standaard, alle kans dat een nieuwe het ook gaat doen. Dit heeft met de materiaalsoort
te maken die op zich (genomen de kilometers die je met een dergelijke koppeling kan maken) prima is,
maar wat rumoerig..
Kapot is kapot, maar kreunen hoort erbij
Ik rijd dus ook al tijden zo, zonder "verslechtering"
Durf er alleen geen caravan achter te hangen op deze manier ::)
(of is dat onzin)
Citaat van: )()()sT op 14-03-2007 10:32:09
Ik rijd dus ook al tijden zo, zonder "verslechtering"
Durf er alleen geen caravan achter te hangen op deze manier ::)
(of is dat onzin)
Beetje wel ..
"de mijne is vaak meer dan 10 meter lang"
Die wegen wegen tot ver over de 1200 Kg en gaan vrolijk kreunend bergop, bergaf
en dan ook door lokale klipgeitpaden onderin Bayern ;D
Vervangen kost 685 ex bij de dealer, dan wordt direkt de kering meegenomen.
Ik zou het alleen niet doen, want mijne is bij 125.000 vervangen -mede door mijn onwetendheid op dat gebied maar gelukkig onder garantie-
Nu, op 200.000 doet hij weer kreunen, trillen en zagen.
Hoort erbij, is uit de hel en er is niets aan te doen.
Neem een AT de volgende keer ! Doe ik ook weer.
8) 8) Heerlijk die bekende verhalen
Dit jaar was minder koud.. en kreunt bij mij duidelijk ook stukke minder dan het jaar ervoor. Bij mij doet hij het al sinds 110K.. maar is zeker niet erger geworden nu 215k.
Dus idd lekker laten zo, en wachten tot hij echt versleten is.
Gelukkig, mijn koppeling begint in één keer ook te kreunen. Soms wel en soms niet. Ik heb de V70 pas twee weken dus ik schrok me te barsten.
Heb namelijk bij een nieuw model V70 D5 eens meegemaakt het dual mass vliegwiel te moeten laten vervangen en dan ben je serieus depressief :'(
Ik laat 'm lekker kreunen ;D Koppelen doet ie prima(trilt wel iets bij het wegrijden soms) :eusa_snooty:
De mijne doet het ook kmstand 131k maar ik ben het zat en met een trailer ga ik zo niet rijden dus Dennis gaat aan de gang want alles gaat nu kraken en gieren. Dus alles vernieuwen. Vorige eigenares had hoge hakken aan ben ik bang :evil:
Wat laat je allemaal vervangen? Drukgroep, platen?
En wat gaat dat ongeveer kosten?
De koppeling van mijn Roffel maakt al zeker 60k schurende geluiden bij opkomen van het pedaal en dat is nu iets meer dan 3 jaar. :eusa_wall:
Zolang de koppeling niet slip of het begeeft blijft hij lekker zitten, al krijg ik wel eens een kleurtje van schaamte bij het verkeerslicht :-[
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 07-04-2007 21:38:47
De koppeling van mijn Roffel maakt al zeker 60k schurende geluiden bij opkomen van het pedaal en dat is nu iets meer dan 3 jaar. :eusa_wall:
Zolang de koppeling niet slip of het begeeft blijft hij lekker zitten, al krijg ik wel eens een kleurtje van schaamte bij het verkeerslicht :-[
Hoe dan ook, belangrijkste conclusie is dat vervangen niet, of maar heel tijdelijk helpt. En dat ze het toch doen, ondanks de herrie.
Koop een Ferrita of Simons, dan is het over.
Hebben die ook koppelingsplaten dan?
Citaat van: Misha op 07-04-2007 21:52:43
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 07-04-2007 21:51:10
Hebben die ook koppelingsplaten dan?
Nee, juist niet. ! :P
Dacht ik wel, alleen uitlaten hè maar dan wordt de roffel te hard, vind hem zo wel mooi genoeg. :eusa_whistle:
Nog even over die geluiden van de koppeling.
Is natuurlijk geen garantie dat de boel heel blijft, dus is vervangen toch een beter advies.
Ik werdt op mijn vingers getikt door de forum specialist en hij heeft gelijk.
De koppelingscylinder gaat op termijn ook defect omdat deze verder dan normaal uitgestuurd wordt.
Ik ben in ieder geval niet van plan daar op te wachten dus ook mijn koppeling komt dit jaar aan de beurt.
Voorkomen is beter dan genezen.
En dan over 1 jaar niet zeuren he ?
Ik heb het je gezegd... :eusa_snooty:
Citaat van: Misha op 09-04-2007 20:02:54
En dan over 1 jaar niet zeuren he ?
Ik heb het je gezegd... :eusa_snooty:
Nee..nee, een gewaarschuwd mens teld.... :eusa_whistle: :eusa_whistle:
Even een oud rund uit de sloot trekken.
Ik heb van de een op de andere dag ook dat trillen bij op laten komen van de koppeling, maar dan alleen in zn 1. Tevens heb ik tegelijkertijd erbij gekregen een trilling die ik voel in de stoel, alleen bij stationair.
Ik verdenk niet de koppeling maar een motorsteun. Iemand hier ervaring mee??
Citaat van: VolvoJaap op 09-02-2008 23:28:39
Ik heb van de een op de andere dag ook dat trillen bij op laten komen van de koppeling, maar dan alleen in zn 1.
Kantelend lager. Weet alleen niet meer of het het druklager of toplager was :-[
Gr ;)
Ook onze V70 geeft af en toe een kreun bij het wegrijden. Is vaak maar één keer per rit en alleen als-ie net weg is gereden en alleen als het wat kouder weer is.
Ik zag de bui al weer hangen, maar het schijnt dus vaker voor te komen en normaal te zijn, voor zover je van normaal kunt spreken.... :eusa_think:
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?
Citaat van: VolvoJaap op 10-02-2008 00:15:42
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?
die motorsteun r-o zorgt normaliter (indien hij vergaan is) voor een karakteristiek Kloenk..
Dit is met name bij stevig optrekken of op de motor afremmen duidelijk hoorbaar
Citaat van: pwassink op 10-02-2008 00:19:00
Citaat van: VolvoJaap op 10-02-2008 00:15:42
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?
die motorsteun r-o zorgt normaliter (indien hij vergaan is) voor een karakteristiek Kloenk..
Dit is met name bij stevig optrekken of op de motor afremmen duidelijk hoorbaar
Als die steun gescheurd is, wat vaak voorkomt, dan ligt je blok letterlijk op het subframe.. Steun is snel gecontroleerd: RV wiel eraf, modderscherm wegvouwen en met een breekijzer het blok omhoog drukken. Je ziet het deel van de steun aan het blok
uit de rest van de steun bewegen.
Gr ;)
laat ik t dan anders vragen: kan een kapotte drukgroep trillingen stationair veroorzaken? Ontkoppeld?
Vind t zo raar dat ik deze twee klachten TEGELIJK, en VAN T ENE OP T ANDERE MOMENT heb gekregen...
Ik heb laatst een auto gezien met een soortgelijke klacht. Het hart van de koppelingsplaat had radiale speling waardoor de plaat als het ware speling naar boven en beneden kreeg. Een onballans stationair tot gevolg. Verder van de ene op de ander dag trillingen bij wegrijden. Klinkt dit bekend?
Yup...
grr heb ik net mn willen afslaan probleem opgelost, krijg ik dit weer.
Ik heb de rechter motorsteun aan de onderkant vandaag vervangen. Scheelt wel iets maar nog niet genoeg. Weet nou niet of ik nou te veel op dingen let, of dat dit trillen erin is geslopen (hetgeen wat ik nu nog steeds voel, NA vervanging van de motorsteun).
Hoi,
Als ik de koppeling laat opkomen nar de 1 en dan naar de 2 hoor ik een krakend geluid met een soort 'klonk' geluid, ook wanneer ik het gas loslaat in de 1 & 2...
Ideeen?
Kraken: druklager, kunnen ze oud mee worden ;)
Ik heb het bij de 850 ook gehad vanaf aankoop tot 2 jaar erna.. Toen koppeling vervangen, maar de plaat zelf zag er nog goed uit.
Klonk: motorsteun?? Elke keer als je gasgeeft of loslaat kantelt het blok....?
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Fwa. Ik rijd een volvo850 uit '96 2,5 liter 10 klepper LPG-G3 met 330K op de teller. De koppelingsplaten en keerring (of is het kering?) zijn nog geen 3000 km geleden vervangen.
Maar toch als ik optrek hoor ik ook een dergelijk 'klonk' geluid. Als ik langzaam optrek hoor ik niks maar bij normale acceleratie hoor ik toch ook die klonk. Voornamelijk van de 1e naar de 2e versnelling, maar ook na het optrekken in de 1 hoor ik diezelfde klonk weer bij het ontkoppelen. Als ik dan vervolgens de koppeling weer snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik dezelfde klonk. Ook als ik steile helling oprijdt en heb de koppeling volledig omhoog (in de 1e versnelling) en geef ineens een flinke dosis gas dan hoor ik diezelfde klonk. Gas los (nog op de helling) en die klonk nog een keer. Heb er al een keer naar laten kijken maar de monteur beweerde niet te weten waar het in zat en het kwam ook maar enkele keren voor. Toch lukt het me om die klonk elke keer te reproduceren.
Is er een manier om te testen of het aan de motorsteun ligt als de auto stil staat? Hoe kan ik zien of de motorsteun 'niet goed' is? Ik heb weinig ervaring met sleutelen maar ben wel handig en technisch en zou dit het liefst zelf oplossen.
Verder heb ik ook last van het krakend geluid maar alleen als ik heel snel optrek, daarnaast lees ik dat het niet veel kwaad kan en stoor ik me er nauwelijks aan. Die klonk vind ik toch heel wat storender en het klinkt ook niet gezond.
Iemand advies?
Citaat van: baangene op 12-11-2008 12:29:15
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Fwa. Ik rijd een volvo850 uit '96 2,5 liter 10 klepper LPG-G3 met 330K op de teller. De koppelingsplaten en keerring (of is het kering?) zijn nog geen 3000 km geleden vervangen.
Maar toch als ik optrek hoor ik ook een dergelijk 'klonk' geluid. Als ik langzaam optrek hoor ik niks maar bij normale acceleratie hoor ik toch ook die klonk. Voornamelijk van de 1e naar de 2e versnelling, maar ook na het optrekken in de 1 hoor ik diezelfde klonk weer bij het ontkoppelen. Als ik dan vervolgens de koppeling weer snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik dezelfde klonk. Ook als ik steile helling oprijdt en heb de koppeling volledig omhoog (in de 1e versnelling) en geef ineens een flinke dosis gas dan hoor ik diezelfde klonk. Gas los (nog op de helling) en die klonk nog een keer. Heb er al een keer naar laten kijken maar de monteur beweerde niet te weten waar het in zat en het kwam ook maar enkele keren voor. Toch lukt het me om die klonk elke keer te reproduceren.
Is er een manier om te testen of het aan de motorsteun ligt als de auto stil staat? Hoe kan ik zien of de motorsteun 'niet goed' is? Ik heb weinig ervaring met sleutelen maar ben wel handig en technisch en zou dit het liefst zelf oplossen.
Verder heb ik ook last van het krakend geluid maar alleen als ik heel snel optrek, daarnaast lees ik dat het niet veel kwaad kan en stoor ik me er nauwelijks aan. Die klonk vind ik toch heel wat storender en het klinkt ook niet gezond.
Iemand advies?
Bovenste steun: bak in 1, R of D, motorkap open, met je knie-en de auto heen en weer duwen en goed kijken. Een paar mm gescheurd is niet erg, evenals verticale scheuren. Anders: vervangen.
Voorste steun: RV omhoog, wiel eraf, modderscherm los en aan de kant. Met een breekijzer of grote beitel tussen blok en subframe de motor omhoog duwen. Vaak is het rubber losgescheurd van het bevestigingsdeel of is de steun verteerd door een lekke keerring.
Baksteun: Vastpakken en een ronddraaiende beweging maken, gaat dat soepel en/of zie je flinke scheuren: vervangen.
De 2 grote 'potten' waarmee het blok op het subframe staat zijn niet berucht wegens klonk-geluiden.
Gr ;)
Je zou ook de reactiestangen kunnen controleren ,deze moeten het kantelen van de motor tegenhouden.m.v.g.
mijn V70 uit 1997 (325 dkm) maakt een trillend (RRRRRR) geluid tussen de 2500 en 3000 toeren, in alle versnellingen. Ik zou denken: het drukgroeplager (???). Irritant als je er op gaat letten. Als je de radio harder zet, hoor je het echter niet en bij het rijden merk je er niets van. Koppeling werkt prima (hoewel iets trilling bij wegrijden in de één). Bij de garage zeggen ze: kan geen kwaad, gewoon doorrijden totdat hij niet meer ontkoppelt en dan in één keer platen, drukgroep, lager e.d. vervangen. Geschatte kosten: tussen de 800 en 1000 euro. Ga er deze zomer wel weer mee naar Zuid Frankrijk, met de hele familie, en heb geen zin om onderweg te blijven staan. Iemand misschien goede raad ?
Dennis850estate (http://www.volvo850forum.nl/index.php?action=profile;u=1417) even een PB sturen
Wilde ik net zeggen.
heb dennis een pb gestuurd... ben eens benieuwd... bedankt voor de reacties
Daar ga je geen spijt van krijgen. Vakman!
Wilde ik ook weer net zeggen.
Citaat van: Skippy op 09-01-2013 09:40:08
mijn V70 uit 1997 (325 dkm) maakt een trillend (RRRRRR) geluid tussen de 2500 en 3000 toeren, in alle versnellingen.
DM vliegwiel?
Heeft deze nog niet, vanaf My 2000 (dus met ETM, penbobine's enz)
Citaat van: grijzev70tdi op 10-01-2013 22:52:14
Heeft deze nog niet, vanaf My 2000 (dus met ETM, penbobine's enz)
De diesel toch wel? Ik kan zo niet opmaken over welke uitvoering het gaat.
Of ik lees er weer eens overheen...... :eusa_shifty:
Of het een diesel is kan ik er niet uit halen, dus ging eigelijk van een benzine/lpg auto uit
Hallo luitjes,
Nog even een oude koe weer uit de sloot halen.
Het probleem komt me namelijk bekend voor.
Ik heb het ook gehad bij m'n 850 tdi. Zelfs nadat ik vliegwiel, koppeling, drukgroep, druklager en geleidebus vervangen had.
Ik heb het kunnen herleiden tot een trillende koppelingshefboom.
Bij een aantal modellen zit namelijk de hydraulische (slave) cilinder die de koppeling bedient aan de buitenkant van de bak in een wat ruime bevestiging. Die komt in trilling wanneer de drukgroep de hefboom net raakt. (juist bij aangrijpen van de koppeling)
Het is een onschuldig, maar irritant probleem. Ik heb er 150000km mee rond gereden en heb geen extra slijtage aan de koppelingsdelen kunnen vaststellen.
Ik heb het op kunnen lossen door (periodiek) het het kogelgewricht met de koppelingscilinder en de bevestiging ervan te smeren. (je kan er gewoon van de buiten bij)
Alstublieft! Alweer een ergernis minder... ;-) Succes ermee.
Groeten!
Marc
heb hetzelfde probleem gehad
vervangen en opgelost
Welk probleem? Trillen/"happen" bij wegrijden in 1?
Wat is er vervangen?
Citaat van: maurice kuyntjes op 15-11-2015 12:10:06
heb hetzelfde probleem gehad
vervangen en opgelost