Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => Overige tuning => Topic gestart door: RemkoT5 op 24-02-2013 21:43:28

Titel: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 24-02-2013 21:43:28
Dames/Heren,

De kogel is door het spreekwoordelijke gebedshuis gegaan.
We blijven de komende jaren rijden in de DOP 854 T5 AT (1995) :eusa_dance:
Er zijn de afgelopen jaren wat zaken aangepast en met binnenkort 350.000 km op de teller, zijn er wat mogelijkheden waar ik graag (in alle redelijkheid) wat feedback nodig denk te hebben.

De 850 is bij 270.000 Stage 1 getunded bij Marc ET. MTE Map. Er is toen ook de bekende stage 0 uitgevoerd. recentelijk is een Ferrita catback geplaats. 850 heeft altijd netjes zij beurtjes gehad en er zijn ook wat zorgen geweest die goed zijn opgelost, carterontluchting v.v. en lekke slang (zwanehals) bij de gasklep onder plastick afdekkapje.
Bij de remmerij zijn met de laatste beurt, de schijven en remmen vervangen standaad Volvo.
Bougie's standaard volvo.
Veerpootbrug, en IPD stabistangetjes voor, IPD Rip kit. K&N inleg filter.
Rondom veerpootlagers v.v.
Turbo druk lijkt o.k. deze komt bij het schakel moment van de automaat 2 a 3mm buiten het witte vlak van de turbo druk meter.
De 850 heeft geen extreem olieverbruik of koelwater verbruik. Geen vreemde rookpluimen of olielekkage's
Ik kan nog een compressie en lektest laten doen. Om e.e.a. uit te sluiten

In het voorjaar wil ik de 850 weer ge-upgrade hebben zo dat de beloofde 275pk en misschien een beetje meer weer beschikbaar zijn. En ik de komende jaren weer vooruit kan.
 
Dus:
De orginele turbo 15G  is na 350.000 km wel aan vervanging toe denk ik, de bekende stage 0 ga ik ook weer uitvoeren (rotorkap, verdeler, bobine, bougie's, grote beurt met distribitie compleet.) :eusa_whistle:
De 850 wordt ook voor woon/werk verkeer gebruikt, af en toe een sprintje moet kunnen.
Ik heb geen problemen met de 850 en alles dat d'r op en d'r aan zit werkt.
Ik heb afgelopen dagen flink rondgelezen op het forum en de uiteindelijk keuze moet ik zelf maken, maar kan het niet laten dit even aan jullie voor te leggen.

Vraag: 15g vervangen voor 16T , een 3' DP plaatsen, dan remappen. zodat je 285 PK kan halen.
Injecteurs zijn orgineel deze: reviseren of gewoon spoelen met het toevoegen van forte injector reiniger in de tank. (of meteen nieuwe injecteurs erin.)...Remmerij andere blokjes en rvs remslangen.


Of gewoon 1 nieuwe 15G turbo plaatsen en lekker door blijven rijden. ???

En welke zaken zijn preventief nog aan te pakken. of zijn jullie tegen gekomen bij of na 350.000 km.
Alvast dank voor jullie meedenken.


Alvast dank voor de feedback.
Remko
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: Martijn_B op 24-02-2013 21:57:43
Hoi Remko, het verschil tussen een 16T (met rechte flens) en een 15G turbo is niet al teveel. Ga uit van max 275pk met een 15G (ik haalde 272 met 380dkm) en ongeveer max 285pk met een 16T.

Ik zou dus lekker een nieuwe 15G erop gooien, dat moet prima zijn. Een 3" DP kan, maar maakt nou ook geen weeereld van verschil. Tevens wil je de automaat heel houden, als je een klein beetje risico wil lopen dan zou ik geen 16T maar een 18T nemen. Succes!
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: )()()sT op 24-02-2013 21:58:15
Met een 16T zou ik misschien toch wel witte injectoren monteren zoals een *70 T5 dat met z'n 16T ook heeft. Alhoewel, ik heb in m'n 850 ook nog de originele orange zitten met 16T-schuine flens.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 24-02-2013 22:37:03
Met een 16T zou ik misschien toch wel witte injectoren monteren zoals een *70 T5 dat met z'n 16T ook heeft. Alhoewel, ik heb in m'n 850 ook nog de originele orange zitten met 16T-schuine flens.

Tevens wil je de automaat heel houden, als je een klein beetje risico wil lopen dan zou ik geen 16T maar een 18T nemen. Succes!
Martijn, Dus even voor mij... met een 18T loop ik minder risico dan met een 16T of juist een beetje meer met een 18T? en de andere zaken die ik dan toch mee dien te nemen bij een 18T? zoals nieuwe injectoren? of volstaat en 3'dp en remappen? Ik denk dat ik ook niet meer dan die 285pk  of misschien 300 pk nodig heb om de automaat en andere zaken niet te veel op het randje te gaan belasten. Ik ben tevree maar een beetje erbij is nog zonder teveel investering en risico mogelijk.

Joost, maken de witte injectoren veel verschil ten opzichte van de standaard voor dat beetje extra? ik rij op ongelood 98.
Loopt het allemaal wat makkelijk met witte injectoren en een 18 T zonder op het randje te gaan zitten?
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 24-02-2013 22:39:25
Ik lees wel op het forum dat een 18T wat makkelijker z'n werk doet...
Of toch bij 15G blijven... En dan nieuwe injectoren of de huidige behouden met forte injector cleaner in de tank? :eusa_think:
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: Martijn_B op 24-02-2013 22:55:31
Remko ik denk dat het belangrijk is om te kijken of je echt meer paardjes wilt.

Optie a: 15G behouden, weinig risico lopen, weinig extra aanschaf en minimale vermogenswinst. Totale kosten +-€900 voor het professioneel laten reinigen van je injectoren + nieuwe 15G en pakkingen e.d. Resultaat max 275 pk

Optie b: 18T kopen, meer risico lopen voor je automaat (maar zal misschien meevallen, weet ik niet want ik heb een handbak). Minimale totale kosten zijn +- €1400: €100 voor witte injectoren / € 850 voor de turbo en pakkingen, €450 voor de software. Resultaat rond de 310-320 pk.

Ik vind persoonlijk dat qua "most bangs for your buck"  een 18T turbo het meeste biedt. Geen 3" DP, dikke IC of buizenset, gewoon een 18T en goede software brengt waarschijnlijk het meest en geeft je een zéér vlotte auto voor "geringe" meerprijs tov. 15G.

Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 25-02-2013 18:26:28
Zou ik voor de 18T gaan dien ik wel de flens op de standaard DP aan te passen.
Dan remappen en zit je dus rond de 300 pk... :eusa_think:
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: Martijn_B op 25-02-2013 18:40:19
Ik ging uit van 2e hands prijzen, staan regelmatig te koop hier op het forum. Heb je nu een conische of rechte flens, weet je dat?

Als je blokje gezond is, is 300pk geen enkel probleem :-)
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 25-02-2013 18:42:23
Ach, je kunt het allemaal net zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, met alle risico's van dien.

Persoonlijk zou ik met de automaat nooit > 300 PK willen gaan, maar dat is zuiver persoonlijk.  Er zijn er hier al genoeg die een bak aan gort hebben getrokken door het te grote vermogen.  Zowiezo zijn stoplichtsprintjes dodelijk voor de bak (ook met een goed getunede 15G), als het eenmaal rolt kun je gerust op het gas gaan.

Ikzelf rij met witte injectoren, nieuwe 15G turbo (nog geen 10 dkm gelopen), automaat en 3" uitlaat.  Voor mij persoonlijk meer als snel zat, ook met trekken.

Ik zou zelf ook liever een nieuwe 15G monteren als een tiendehandsje 18T want die haalt ook zijn oorspronkelijke druk allang niet meer.

Qua PK's heb ik geen flauw idee wat ik nu heb, maar vind dat persoonlijk ook niet echt belangrijk.  De auto rijd goed en daar gaat het om.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 25-02-2013 18:45:06
Conische flens...
Maar met witte injectoren en 15G dien ik toch weer te remappen, een 3'dp misschien maar zit ik nog over te twijfelen.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 25-02-2013 18:47:33
Ik heb de 2,5' Ferrita Cat back.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 25-02-2013 18:49:52
Dat ding van mij is Rica gechipt.  Het grootste nadeel van die Ricachips vind ik altijd die (klote)klap die er rond de 3000rpm komt.  Nu met alle aanpassingen zoals ik ze wou hebben, is die rottige klap er ook helemaal uit.  Auto loopt perfect zo en heeft meer als vermogen zat (eigenlijk gewoon teveel), niets geremapped gewoon zo gelaten.

Zowel Jos als Jorn hebben afgelopen zaterdag nog met de auto gereden en beide wisten hoe hij was, voordat de aanpassingen er allemaal inzaten.  Een mooier voorbeeld, vergelijk heb je dus eigenlijk niet.  En ik ben van 15G rechte flens naar 15G conische flens gegaan, juist omdat die turbo nog geen 10 dkm gedraaid had.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 25-02-2013 20:28:35
Dus nu staat de optie op een nieuwe 15G conisch gewoon 1 op 1  vervanging van de oude, dan nieuwe witte injectoren en je hoeft dan niet te remappen?
Wat is er dan wel verschil met de orginele (ik denk de bruine) en witte injectors, als ik de rest zo laat. Ik lees dan toch hier dat dit niet zo fijn loopt
Of zou dit met de stage 1 MTE die ik heb, dit verschil wel opgevangen zijn???
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 25-02-2013 20:45:52
Ik heb geen flauw idee hoe die van jou dadelijk zal lopen met die setup maar die van mij loopt perfect erop.  ik denk, maar dat is puur een vermoeden, dat de Rica chips iets ruimer bemeten zijn qua remapping.  Ik heb geen idee hoe dat met software van MTE gaat.

Het verschil tussen de originele en witte (of andere kleuren) is de opbrengst die ze kunnen leveren.  Simpel gezegd, de witte kunnen meer brandstof doorlaten / spuiten meer in als de originele.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 25-02-2013 20:55:23
Dus op zoek naar nieuw of gerefurbised oranje 310cc 0280150785 of nieuw of gerefurbished wit 350cc  0280155766, en een nieuwe 15G
En afhankelijk hoe de stage 1 mapping van MTE werkt, ik wel of geen lekkere loop heb. En daarnaast de afstelling van de wastegate.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 26-02-2013 14:22:45
Wat zou het voordeel zijn met witte injectoren t.o.v. de orginele oranje ??? Er van uitgaande dat de mapping aangepast dient te worden...
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 26-02-2013 14:25:18
Meer brandstof in de cilinders bij een gelijke openingstijd.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: MrCain op 26-02-2013 14:26:36
Meer brandstof in de cilinders bij een gelijke openingstijd.

Dus kan je op een hogere turbo druk rijden => meer lucht en meer benzine
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 26-02-2013 14:50:00
Een klein beetje vermogens toename dus, zonder dat ik met de 15G met de huidige set-up op het randje ga zitten...

Ik kan een 15G turbo bij de dealert E 865,- zonder montage delen bestellen,
 of bij Turbo Hoet 682,- met montage set, Heeft iemand hier al 's z'n turbo besteld en is deze nieuw of gerefurbished? Anders bestel ik 'm bij de dealert.

Even verder gezocht en...
Prijs 1 st nw witte inj = 81,- Euro incl.
Prijs 1 st nw oranje inj = 118,- Euro excl.  
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 27-02-2013 18:45:14
Of dan toch zoals bovenstaand maar dan met 18T, en andere downpipe (met rechte flens) zoeken, zit nu conisch op. wel nog even mn spruitstuk onderzoeken, ik ga er een busje penetrant tegenaan gooien.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 28-02-2013 18:43:20
Zoals ik nu kan bekijken ga ik de voorbereidingen treffen voor de nieuwe 15G met witte injecteurs.
Minste risico (belasting automaatbak), voldoende vermogen. wagen is toch 18 jaar oud met 345.000 km's.  :eusa_think:
Komende weken ga ik er werk van maken, en ja, ik ben ook maar een mens dus misschien stap ik tijdens dit projectje opeens toch over naar 18T met 3'dp, witte injecteurs en s60R spruitstuk.  ;D.
Ik, ja...ga foto's maken en plaatsen over dit projectje met begeleidende info. Als jullie dit leuk vinden tenminste :angel:
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 28-02-2013 19:35:14
Laat maar komen die hap Remko ;D
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: thuur op 01-03-2013 23:36:34
Zoals ik nu kan bekijken ga ik de voorbereidingen treffen voor de nieuwe 15G met witte injecteurs.

Of toch niet....? :eusa_think:


Gr ;D
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 02-03-2013 01:07:35
Heb ik dan toch al de eerste wijziging, maar wel terug naar het oorspronkelijke plan zie onderwerp.
Van 15G conisch naar 16T schuin met witte injectoren.
En een aanpassing: naar 3' dp en vervangend spruitstuk... ::) ::)
remappen.
Beetje meer vermogen, en een weinig extra risico, ik wil natuurlijk wel nog zeker 10 jaar in deze roffel blijven sturen.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: thijsvanderplas op 02-03-2013 08:00:26
Ik heb een turbo 16t laten opknappen bij turboshoot.

Turbo zag er als nieuw uit en alles volgens afspraak.

Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: MrCain op 02-03-2013 18:38:05
Heb ik dan toch al de eerste wijziging

Tja, daar begint de ellende mee.....bij mij toen wel in de tijd althans  :angel:
Over een maand zit er een 19T of Garrett 3076 op of zo  ;D

Gewoon die 16T s/f met blauwe injectoren monteren, of als je echt ruig wil doen een 18T icm de blauwe injectoren.
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 03-03-2013 20:20:16
Re: Wat is jullie verbruik?
« Antwoord #841 Gepost op: 25-07-2008 20:34:23 »
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat van: thuur op 17-07-2008 23:20:02

Citaat van: Emiel op 15-07-2008 16:46:48

Jammer joh...die boordcomputer is geen benchmark meer voor het verbruik....

Of je moet een manier zien dat je de boordcomputer kan tunen naar je andere injectoren.

Ik heb mijn witte injectoren vervangen door blauwe: verbruik is van 1 op 9,5 naar 1 op 10 gegaan (bij dezelfde rijstijl) maar de BC geeft juist een hoger verbruik dan voorheen.

Gr
Citaat van Eugene:
Wit en blauw zijn beide 350cc bij 3.0 bar, maar de blauwe hebben wel een betere "verneveling
" [/font] [/i]

""Bovenstaande vond ik in een: Wat is jullie verbruik topic""

Mijn vraag dan natuurlijk:
Ik kan ook niet zo veel meer vinden over de blauwe injectoren.
Heeft iemand deze geplaatst in zijn roffel en zijn er voordelen voor de blauwe t.o.v. de witte injectoren.
Ga ik toch weer op het randje zitten met wat de automaat aankan of is dit het overwegen waard.
Indien ze beter vernevelen is dat natuurlijk mooi.
Ik lees ergens anders weer dat de blauwe 395cc zijn en de witten 350cc ??? ??? ???
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Graag advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 03-03-2013 23:47:46
Remko, wees verstandig en probeer je niet te veel in te lezen (als je de materie niet echt begrijpt of doorziet) maar neem adviezen aan.  Het wiel is tenslotte al lang geleden uitgevonden.

Zowel een 18T als een 16T kunnen prima met witte en blauwe injectoren icm een automaat, is allemaal geen enkel probleem.  Je hoeft hoeft perse de blauwe te monteren, zegt ook niemand ergens tegen je.

Doe wat/waar je een goed gevoel bij hebt en wat je knip toelaat.  Of dat nu 16T met wit is of een 18T met blauw, het loopt er allemaal prima op als hij is geremapped.
Titel: Re: upgrade 15G naar 18T 3inc DP etc. Met foto's
Bericht door: RemkoT5 op 17-03-2013 19:07:40
Ondertussen ben ik begonnen met de 0 beurt, deze heb ik 5 jaar geleden ook al gedaan, maar vanwege de upgrade, wederom uit aan het voeren.
Wat heb ik al vervangen/vernieuwd.
Achteras rubbers vervangen en RVS remslangen voor (Goodridge) (bij Thuur)
opnieuw rondom laten uitlijnen.

nieuwe accu
2 x een automaat aflaat en bijvul actie uitgevoerd.
nieuwe bobine
nieuwe rotor en verdelerkap
gasklephuis schoongemaakt
(http://i48.tinypic.com/149mvld.jpg)

vaccuum slangetjes vervangen
pierburgje TCV vervangen

ik heb op het forum blauw injectors gevonden, deze laten testen&cleanen o.k.

(https://i.postimg.cc/vBPFMwZs/IMG541.jpg) (https://postimages.org/)
hier is de brandstofleiding gedemonteerd.

(https://i.postimg.cc/J7Jc9c6T/IMG540.jpg) (https://postimages.org/)
hier liggen de oude (boven) en gereviseerde (onder) injectors.

(https://i.postimg.cc/Pqgv40jd/IMG544.jpg) (https://postimages.org/)
Hier zitten de nieuwe erin, nu de boel vastzetten.

(https://i.postimg.cc/904PMyCf/IMG542.jpg) (https://postimages.org/)
zo zien de verschillende injectie punten (nozzle's)eruit, links de standaard (oranje) en rechts de blauwe injector.

(https://i.postimg.cc/t4yjh5f8/IMG546.jpg) (https://postimages.org/)
ook de bougie's vervangen, wederom voor de orginele bougie gekozen, alle 5 de bougie's gaven het zelfde beeld. (grijze waas)


De olie lekkage opgespoord en deze bleek va de nokkenas keering bij de sensor te komen.

(https://i.postimg.cc/Fs4qqKZL/IMG553.jpg) (https://postimages.org/)
Wat 'n gekl... om die seal eruit te krijgen, tsjong jonge jonge.... :eusa_wall:
Helaas heb ik niet de ideale gereedschappen bij de hand gehad om de nieuwe (ook orginele volvo) seal terug te plaatsen, dus we zien wel hoelang het blok droog blijft, tot nu toe geen lekkage.  :-[

Na de ingreep startte de roffel direct, en loopt als een zonnetje, en heel fel op het gas, maar de huidige (oude) turbo hoor je nogal luid janken/zingen.

koelwatersensor en lambda sonde sensor staan nog op de agenda, nu maar een afspraak maken bij de tunert , o ja ik ga voor de 18T.
Het S60R uitlaat spruitstuk is ook al binnen  ;D
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 04-05-2013 21:41:15

(https://i.postimg.cc/X71f5HpY/DSC00791.jpg) (https://postimages.org/)
Zo de 18T is ook al binnen evenals het S60R spruitstuk (japan) staat 'japan' in het gietstuk maar is blijkbaar niet Het Japan spruitstuk.
Samengesteld moet het er dan straks zo uit gaan zien.

(https://i.postimg.cc/pTvzv31q/DSC00794.jpg) (https://postimages.org/)

Daar wordt ik dan wel vrolijk van ;D ;D ;D
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: MrCain op 05-05-2013 10:42:50
Goed bezig!  :eusa_clap:

Gaat je geen spijt van krijgen de combi 18T s/f en die blauwe injectoren  ;D Ben benieuwd als alles goed afgesteld is hoe het gaat lopen! Ik heb al een beetje het idee hoe

Die blauwe hebben (net als de groene en alles er boven) meerdere gaatjes waardoor het inspuitpatroon/verneveling beter is en dus ook de samenstelling van het aangezogen mengsel in de cilinder.

Waarom je nu zuiniger rijd  ??? zit de turbo er ook al op? misschien dat je iet wat te arm rijd? heb je toevallig een gelegenheid om de AFR waardes te meten?

Afijn, gaat het volgen en ben zeer benieuwd hoe het vordert!!
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 06-05-2013 10:44:16
De turbo upgrade moet deze maand nog plaats vinden, alleen de injectors zijn gewisseld en de ontsteking is vervangen, bobine, rotor, rotorkap en bougie's (org.)

Ik blijf nog wat info plaatsen: ondertussen is ook nog de nokkenas van de uitlaatzijde vervangen, vanwege het blijven lekken van olie langs de nokkenas afdichting. Zat een kras op de nokken as.. (zelf schuld, met uitnemen van de oude lekkende seal). :eusa_wall:
Zitten dus 4 nieuwe nokkenasseals in, afdichting die gebruikt is, is Marston vloeibare pakking, en het bovendeel is nu lek vrij.
Met hulp van Thuur ;D
Titel: Re: upgrade 15G>16T 3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 06-05-2013 17:52:16
(https://i.postimg.cc/8P7F21zT/IMG585.jpg) (https://postimages.org/)
blok zonder nokkenassen en kleppendeksel

(https://i.postimg.cc/9MxMkS34/IMG589.jpg) (https://postimages.org/)
Kleppendeksel binnenzijde

(https://i.postimg.cc/nL2cs5hd/IMG586.jpg) (https://postimages.org/)
kras in de nokkenas
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 29-05-2013 21:57:32
Zo. Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zover, binnenkort er komt een zweed e.e.a. modificeren aan de CPU.
Remappen noemen ze dat. ;D
Kannie wachten om weer lekker te gaan toeren.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: M a r c op 31-05-2013 10:37:38
Oh, hij rijdt zoooo lekker  ;D  :eusa_whistle:
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 05-06-2013 19:45:12
Hij rijdt super, ik moet nog even wennen zodat ik het vermogen optimaal kan benutten wanneer dit nodig is.
Het gehele vermogensbereik ligt nu anders.
En het geluid... even door een tunnel rijden, waanzinnig mooi.
Rond de 120km/h is ie zelfs wat stiller dan voorheen.
Het vermogen wordt mooi opgepakt, en blijft maar gaan en gaan.

Super werk en  :eusa_clap: voor Marc en Tom van ET en Marco van MTE.


http://www.youtube.com/watch?v=qVrp5AeRRsY

Excuses voor de wat mindere geluidskwaliteit.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: MrCain op 05-06-2013 20:25:31
Goed bezig!!  :eusa_dance: :eusa_clap:

Rijd lekker hé zo´n 18T met schuine flens  ;)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: Hans Duiven op 05-06-2013 21:36:18
Lekker recept  :eusa_clap:
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 05-06-2013 22:01:28
Hij rijdt super, ik moet nog even wennen zodat ik het vermogen optimaal kan benutten wanneer dit nodig is.
Het gehele vermogensbereik ligt nu anders.
En het geluid... even door een tunnel rijden, waanzinnig mooi.
Rond de 120km/h is ie zelfs wat stiller dan voorheen.
Het vermogen wordt mooi opgepakt, en blijft maar gaan en gaan.

Super werk en  :eusa_clap: voor Marc en Tom van ET en Marco van MTE.


http://www.youtube.com/watch?v=qVrp5AeRRsY

Excuses voor de wat mindere geluidskwaliteit.

Bij het filmpje staat,

Gepubliceerd op 5 jun 2013
Volvo 850 T5 Ferrita cat back with; S60R manifold, Ferrita 3'' dp and 100dpi race cat, blue injectors, Walbro fuel pump, MTE custom mapping. app. 310 hp and 440 Nm torque



Met zo´n schuine flens ga je toch wel over de 310 pk heen?

Ja, dat klopt maar ik heb 'm naar de veilige kant laten tunen, zodat ik m als daily driver kan rijden en geen opgefokt paard heb, daarnaast ook voor de automaat bak, en dat ik er de komende 10 jaar nog mee kan blijven rijden :-))
Misschien de volgende keer naar de meten is weten dag!
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 05-06-2013 22:04:24
Ben net weer terug van n rondje rijden...
Als je de snelweg op schiet, dan blijft ie gaan en gaan en gaan,  ;D eigenlijk geen turbo gat te voelen.
Van t weekend even richting Duitsland. kan ik wat harder dan 120 ;-)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: Hans Duiven op 05-06-2013 22:11:37
Ben net weer terug van n rondje rijden...
Als je de snelweg op schiet, dan blijft ie gaan en gaan en gaan,  ;D eigenlijk geen turbo gat te voelen.
Van t weekend even richting Duitsland. kan ik wat harder dan 120 ;-) per half uur   ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: elianmars op 05-06-2013 22:14:48
Heerlijk om te zien, zo'n verse turbo!  8)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 05-06-2013 22:15:46
Ben net weer terug van n rondje rijden...
Als je de snelweg op schiet, dan blijft ie gaan en gaan en gaan,  ;D eigenlijk geen turbo gat te voelen.
Van t weekend even richting Duitsland. kan ik wat harder dan 120 ;-) per half uur   ;D
:-)) bijvoorbeeld, mn begrenzer van 240km/h is er ook af. Dus 125km per half uur moet haalbaar zijn.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 05-06-2013 22:21:55
Hij rijdt super, ik moet nog even wennen zodat ik het vermogen optimaal kan benutten wanneer dit nodig is.
Het gehele vermogensbereik ligt nu anders.
En het geluid... even door een tunnel rijden, waanzinnig mooi.
Rond de 120km/h is ie zelfs wat stiller dan voorheen.
Het vermogen wordt mooi opgepakt, en blijft maar gaan en gaan.

Super werk en  :eusa_clap: voor Marc en Tom van ET en Marco van MTE.


http://www.youtube.com/watch?v=qVrp5AeRRsY

Excuses voor de wat mindere geluidskwaliteit.

Bij het filmpje staat,

Gepubliceerd op 5 jun 2013
Volvo 850 T5 Ferrita cat back with; S60R manifold, Ferrita 3'' dp and 100dpi race cat, blue injectors, Walbro fuel pump, MTE custom mapping. app. 310 hp and 440 Nm torque



Met zo´n schuine flens ga je toch wel over de 310 pk heen?

Ja, dat klopt maar ik heb 'm naar de veilige kant laten tunen, zodat ik m als daily driver kan rijden en geen opgefokt paard heb, daarnaast ook voor de automaat bak, en dat ik de komende 10 jaar er nog ermee blijven rijden :-))
Misschien de volgende keer naar de meten is weten dag!

Wist niet dat je een AT had.
Dank voor de tip, heb de tekst bij het filmpje al aangepast.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: Blackfox op 05-06-2013 22:22:41
Ben net weer terug van n rondje rijden...
Als je de snelweg op schiet, dan blijft ie gaan en gaan en gaan,  ;D eigenlijk geen turbo gat te voelen.
Van t weekend even richting Duitsland. kan ik wat harder dan 120 ;-)

Kan in Nederland ook hoor ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 05-06-2013 22:25:01
Mooi hoor  :eusa_clap: :eusa_clap: Maar om + 230 km/h echte kilometers (dus op navi) te kunnen rijden heb je niet perse een 18T nodig hoor :evil: dat red ik met mijn 15G-tje ook wel met gemak ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 05-06-2013 22:28:24
 ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: Martijn_B op 05-06-2013 23:06:19
Hoe was het ook alweer..."het gaat er niet om hoe hard ie kan, maar hoe snel ie dr is" ?

;-)

Mooi upgrade zo. Blijft een hoop waar voor je geld zo'n 18/19T. Veel plezier ermee!
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: arjenT5R op 05-06-2013 23:14:53
Geef dat ding maar aan mij mee ik heb die automaat er zo in 10.000 stukjes onder vandaan zonder te sleutelen ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: UserID6342 op 05-06-2013 23:26:49
Da's jou wel toevertrouwd ja :evil: ;D ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: arjen850 op 05-06-2013 23:37:26
Ligt de kabel van de lambda nou op de downpipe?
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: elianmars op 05-06-2013 23:51:17
Ligt de kabel van de lambda nou op de downpipe?

Nee:

(http://i40.tinypic.com/mij4h2.jpg)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: M a r c op 06-06-2013 10:09:58
Ligt de kabel van de lambda nou op de downpipe?

natuurlijk.  hoort dat niet dan?
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: arjenT5R op 06-06-2013 11:28:07
Ligt de kabel van de lambda nou op de downpipe?

natuurlijk.  hoort dat niet dan?

jawel  8)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: M a r c op 07-06-2013 11:00:48
He... gelukkig  ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 08-07-2013 20:46:45
Mn Roffel gaat nog steeds als de brandweer.
Met n heel mooi verloop/vermogens opbouw.

En het geluid als je het gaspedaal ''een beetje'' indrukt in een tunnel ;D ;D ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc. Met foto's advies/meedenken
Bericht door: RemkoT5 op 07-01-2016 10:52:05
Ter info, Ik ben nog steeds tevreden over de setup en na een dikke 2,5 jaar en nu 40.000 km verder er zijn tot nu toe geen problemen betereffende de setup voorgekomen.  :eusa_dance:

Keuzes voor de setup zijn o.a. gemaakt op gbv, info en eraringen van jullie, waarvoor dank voor dit fijne forum, en niet te vergeten de fomidabele montage door Marc en Tom van ET en Marco van MTE, en tips van Thuurbo :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: Weffers7 op 27-09-2016 17:06:02
Mag ik vragen waarom de lambdasonde in de bocht van de uitlaat zit?
Op mijn dp zit hij net voor de kat, maar ik heb ook een bout gat zitten in de bocht.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RoelNL op 27-09-2016 17:11:49
Maakt niets uit. Enige verschil is zeer waarschijnlijk de lengte van de draad.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: vincen tdi op 27-09-2016 18:07:25
in de bocht is te heet voor de oudere (onze ) types lambdasonde.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: V70R^2 op 27-09-2016 18:09:21
Maakt niets uit. Enige verschil is zeer waarschijnlijk de lengte van de draad.
[/quote

Eigenlijk maakt dat best wat uit, zoals vincen zegt is de temperatuur daar nog te hoog, het advies vanuit bosch is ook hem flink verder te plaatsen.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RoelNL op 27-09-2016 18:45:26
Ok. Dan is het nog steeds een heleboel km goed gegaan en nog steeds..

Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RoelNL op 27-09-2016 18:46:48
Bij mijn 850 ligt die trouwens ook net voor de kat.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: Jurijn R op 28-09-2016 20:01:34
AFR lambda zit bij mij tegen turbo bijna, en doet het gewoon prima  ;)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: KIM op 28-09-2016 21:22:16
Als het een wideband is: Die kunnen best een beetje warmte verdragen. Om cilinder selectief te kunnen regelen zijn moderne auto's voorzien van een wideband die direct achter de turbo zit.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RoelNL op 29-09-2016 07:56:42
Als het een wideband is: Die kunnen best een beetje warmte verdragen. Om cilinder selectief te kunnen regelen zijn moderne auto's voorzien van een wideband die direct achter de turbo zit.

Dat is een dure aangelegenheid is die dan allemaal stuk gaan haha.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: NinaPaul op 01-10-2016 15:42:13
Als het een wideband is: Die kunnen best een beetje warmte verdragen. Om cilinder selectief te kunnen regelen zijn moderne auto's voorzien van een wideband die direct achter de turbo zit.

Dat is een dure aangelegenheid is die dan allemaal stuk gaan haha.

Turbo per cilinder?  :eusa_think:
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 21-03-2017 20:23:14
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de setup.  ;D ;D ;D

(https://i.postimg.cc/RZ92zt2Q/DSC03859.jpg) (https://postimg.cc/4mLW6Yfm)
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 10-07-2020 13:40:52
Even mijn mening toetsen,

1ste ik verdenk de CBV.

Probleem:
-turbo bij volle belasting hoog toerental hoor ik niet meer sissen of rpm geluid maken of hoe je het wil noemen.
-Woesh bij gas los hoor ik niet meer.

Waarnememingen / al gedaan:
Turbo druk vloeit mooi richting 1.13 a 1.17 bar en valt mooi terug bij gas los geen geflutter hoorbaar.
bougies vervangen origineel volvo
bougiekabels vervangen
vacuum slangetjes nagelopen.
halve maan goed gezet van wastegate actuator
K&N inleg filter schoongemaakt
andere mogelijke waarneming, alles werkt goed maar ik wordt langzaam aan doof.

Voordat ik de CBV opentrek of onderdelen bestel. de huidige zit er al n jaar of 4 in IPD silicone membraan met zwaardere veer.

Zie ik misschien iets over het hoofd?






Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: freefall op 10-07-2020 20:02:51
Ik hoor mijn turbo bij volle belasting ook niet...
Mis je vermogen dan?
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 10-07-2020 20:25:03
Nee dat denk ik niet, gaat als n kanon.
Ben net nog even gaat testen, en ik hoor ook de turbo normaal opspoelen.
Misschien is t niets... enkel de woesh bij gas los mist...
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: aloisdecroon op 11-07-2020 00:53:10
maak je luchtmassameter los van je luchtfilterbox zodat luchtinlaat van de turbo vrij in de lucht hangt en maak een proefritje, nu moet je de cbv duidelijk ze werk horen doen van binnen in de auto.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 11-07-2020 01:24:10
Mn wagentje is redelijk naar de bovenkant getuned met mn automaat bak, de LMM loshalen kan, maar ik moet even nadenken wat er dan allemaal gaat gebeuren...
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: arjenT5R op 11-07-2020 08:21:29
Niets...
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 11-07-2020 11:23:10
Niets... als in ,dan doet de wagen t niet,
Niets, als in, maakt niet uit je kunt ook zonder LMM rijden en de turbo zonder aanzuigpijp laten draaien
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: arjenT5R op 11-07-2020 12:31:11
Lees nou nog eens ;D
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 11-07-2020 16:23:33
Ik neem graag dingen aan, maar mbt mn wagen, vind ik t fijn om wat meer duidelijkheid te hebben.voordat ik meet instrumenten ga loskoppelen.
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 11-07-2020 17:02:33
Ah na 6x lezen... Dat ik de luchtfilterbox even loskoppel...

(en dan ga rijden enkel met LMM en luchtinlaatpijp aan de turbo.)   ;D  :eusa_whistle:
Titel: Re: upgrade 15G>18T s/f (ipv 16T) +3inc DP etc.
Bericht door: RemkoT5 op 11-07-2020 19:26:19
Nou, zojuist effe gesmurft, getest. werkt goed. ;D
Thanks voor de tip.  :eusa_clap: