Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => Overige tuning => Topic gestart door: Maarten-t5 op 29-06-2013 21:59:47

Titel: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 29-06-2013 21:59:47
Ik heb mij altijd gestoord aan het feit dat de volvo 850 blijft hangen in toeren, of zelfs in toeren stijgt als je het gas loslaat, met name tijdens het schakelen.
Na wat rond zoeken vond ik meerdere posts hierover op verschillende fora, maar er lijkt niet echt een oplossing voor te zijn. Het lijkt een soort feature te zijn die Volvo geïmplementeerd heeft om een mij onbekende reden. Er zijn dan weer verschillende meningen over wat de bedoeling hiervan zou zijn, zoals dat het zou helpen bij het op toeren houden van je turbo, of dat het comfortabeler rijd op lagere snelheden, of dat het wegens milieu eisen zo werkt etc. Ik vind het vooral irritant, wat de reden ook zou mogen zijn.
De ICV (idle control valve / stationair regelaar) schoonmaken wil het wel eens verminderen, maar ze blijven het altijd houden lees je vaak. Ook wordt vaak het afsluiten en afdoppen van de ICV genoemd, maar dit is natuurlijk verre van ideaal.
Dus heb ik een schakeling gemaakt die dit effect teniet doet, zonder de functie van de ICV te verliezen, namelijk zorgen dat je motor netjes 900 toeren blijft draaien bij koude start / airco inschakelen / lampen aanzetten / inschakeling van de koelfan etc.
Het verschil is, naar mijn mening, dag en nacht. Hij valt direct terug in toeren als ik opschakel, remt sneller op de motor af als ik gas los laat en bij stationair wordt ie gewoon netjes afgeregeld door de ICV. Het is minder onrustig als je opschakelt in de hoge toeren omdat ie niet zo na blijft janken en opschakelen gaat vlotter.

Het prototype is nog niet helemaal af, ik moet nog wat kleine dingetjes aanpassen, maar het resultaat is nu al zeer goed te gebruiken. Ik heb er vast een filmpje van gemaakt. Filmpje is niet perfect, ik kon mijn camera niet lekker bevestigen en daardoor valt een stuk van de toerenteller weg en er zitten lange stukken constante snelheid rijden in, maar je kunt al vrij aardig zien wat het effect is. In het filmpje lijkt het door de hoek dat hij te hoog stationair draait, maar hij draait gewoon netjes 900 toeren. Ook zie je bij starten dat hij naar 2k kloeren klimt alvorens stationair te gaan lopen en dat de ICV zijn werk dus doet.

Ik ben in ieder geval, nu al, erg tevreden over het resultaat.

Rustig rijden door de wijk (let op, gevaar op in slaap vallen van saaiheid):
http://www.youtube.com/watch?v=IdH6Cw-Dogw (http://www.youtube.com/watch?v=IdH6Cw-Dogw)

Verschillende schakelmomenten op verschillende toerentallen achter elkaar geplakt:
http://www.youtube.com/watch?v=7iaew4WWfs4 (http://www.youtube.com/watch?v=7iaew4WWfs4)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: UserID6342 op 29-06-2013 22:14:29
Een automaat zal dit ook niet doen, doen alleen de handbakken ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 29-06-2013 22:15:46
Ik heb geen automaat  ???

Sterker nog, als je een ecu van een automaat in een handbak doet schijnt ie t niet te doen.
Dit is juist bedoeld voor handbakken.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Martijn_B op 29-06-2013 22:24:01
Ziet er goed uit!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: The Demon op 29-06-2013 22:24:57
Dat "hangen" komt meestal pas boven de 3500 RPM voor, en als ik het filmpje zo bekijk kom je daar amper in de buurt, dus heb je naar mijn idee nog niets bereikt.
Ik kan in ieder geval geen noemenswaardig verschil zien tussen jouw filmpje en mijn ervaring met Olijfje als ik zo "netjes" rij.

Groet,
The Demon.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 29-06-2013 22:25:21
Sorry  :eusa_doh:

NP, was niet lullig bedoeld :D

Dat "hangen" komt meestal pas boven de 3500 RPM voor, en als ik het filmpje zo bekijk kom je daar amper in de buurt, dus heb je naar mijn idee nog niets bereikt.
Ik kan in ieder geval geen noemenswaardig verschil zien tussen jouw filmpje en mijn ervaring met Olijfje als ik zo "netjes" rij.

Groet,
The Demon.

Je merkt het ook pas echt goed achter het stuur. Ook in de lagere toeren. Ik ga morgen een ander filmpje schieten als mn camera wat beter vast zit  ;D
edit: net na de 6 minuten trek ik ietsje verder door. (dit is in de wijk geschoten, dus ik kon niet echt scheuren.)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 29-06-2013 22:28:10
De eerste bestelling heeft ie al binnen.
We hebben hem ook op mijn auto geprobeerd en ik moet zeggen het schakelt gelijk een heel stuk prettiger, veel voorspelbaarder en vooral ook veel en veel rustiger zonder dat irritante in het gas blijven hangen.

En ja bij flink doortrekken juist wel een enorm verschil.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: The Demon op 29-06-2013 22:33:03
Sorry  :eusa_doh:

NP, was niet lullig bedoeld :D

Dat "hangen" komt meestal pas boven de 3500 RPM voor, en als ik het filmpje zo bekijk kom je daar amper in de buurt, dus heb je naar mijn idee nog niets bereikt.
Ik kan in ieder geval geen noemenswaardig verschil zien tussen jouw filmpje en mijn ervaring met Olijfje als ik zo "netjes" rij.

Groet,
The Demon.

Je merkt het ook pas echt goed achter het stuur. Ook in de lagere toeren. Ik ga morgen een ander filmpje schieten als mn camera wat beter vast zit  ;D
Laat dan ook even zien wat er gebeurd als je van 4500/5000 RPM schakelt.

Ik ben zeer benieuwd.

Groet,
The Demon.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 29-06-2013 22:35:11
De eerste bestelling heeft ie al binnen.
We hebben hem op mijn auto geprobeerd en ik moet zeggen het schakelt gelijk een heel stuk prettiger, veel voorspelbaarder en vooral ook veel en veel rustiger zonder dat irritante in het gas blijven hangen.

En ja bij flink doortrekken juist wel een enorm verschil.

Hoe wordt dit ingebouwd en waar bouw je het in?

Het prototype zit in de motorruimte op een aantal punten aan de kabelboom vast. Heb hem zolang even op mn aanzuigbuis getaped. Uiteindelijke versie wil ik in een klein doosje verwerken en plug en play maken met de bekende bosch stekkers en evt met een schakelaar om het systeem aan en uit te kunnen zetten.

Laat dan ook even zien wat er gebeurd als je van 4500/5000 RPM schakelt.

Ik ben zeer benieuwd.

Groet,
The Demon.

Ik zal eens kijken of ik een opritje kan nemen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 29-06-2013 22:36:58
Een run van 0 naar 100+ at WOT zal  het goed laten zien.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 29-06-2013 23:18:49
Zie net dat jij een NA motor hebt Demon.
Dat floaten is een stuk sterker aanwezig bij de turbo motoren. De NA motoren schijnen het sowieso minder te doen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: The Demon op 29-06-2013 23:26:27
Dat zal best, maar boven de 3500 RPM blijft een N/A dus ook "hangen" en dat is volgens mij gedaan in de mapping om het schakelen soepeler te laten verlopen.
Je wil niet steeds een klap hebben als je op schakelt omdat het toerental terug valt naar (pak hem beet) 1500 RPM terwijl je net doorgetrokken hebt naar 4000 en hij weer oppakt bij 3000 bijvoorbeeld.
Dan wordt het een heel nerveus gebeuren zeg maar, dat is fijn bij een raceauto maar niet bij een straat auto.

Groet,
The Demon.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 29-06-2013 23:40:33
Mja ik vind dat veel te lang doorjanken  van de motor juist nerveus en velen met mij.  Vaak zijn de toeren juist veel te hoog voor de volgende versnelling hierdoor, vooral bij turbomotoren. En wel degelijk ook bij rustig schakelen.  Het is ook niet voor niets dat zoveel mensen klagen over het zo lang blijven hangen in het gas en in de weer gaan met reinigen van gasklephuizen etc.
Het is ook nou weer niet zo dat de motor in een fractie van een seconde terugvalt van 4000 naar 1500 toeren als je de gasklep laat sluiten.Tijd zat om fatsoenlijk te schakelen en je hebt altijd ook nog een gaspedaal....
Bij andere merken auto's is het tenslotte ook niet zo extreem geregeld....
Je moet er eerst maar eens mee gereden hebben om te kunnen oordelen.....
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 29-06-2013 23:47:55
Dat wordt ook vaak als reden gegeven inderdaad. Door de opgebouwde inertie van je vliegwiel / krukas e.d. zal hij met de mod ook niet instantaan naar de 1200 toeren duiken. Uiteraard kom je wel in die regionen als je niet al te snel bent met schakelen, maar het tegenovergestelde is ook waar. Als je vlot schakelt en dat kreng blijft op 4000 toeren hangen (of gaat zelfs in toeren stijgen) kun je kiezen tussen koppeling met slip op laten komen om het gebeuren vloeiend te houden, of snel laten opkomen en een ruk naar voren krijgen. Nu kan ik gewoon revmatchen en dus ook bij sneller schakelen vloeiend rijden. Het duiken van de toeren kan ik in de hand houden, ook bij normaal rijden. Als ie blijft hangen kan ik alleen maar blijven wachten.

Het is een beetje wat je zelf prefereert en wat je rijstijl is. Ik heb genoeg posts gezien van mensen die het ontzettend vervelend vinden en dus nog liever met een afgekoppelde stationairregelaar willen rijden dan met die hangende toeren. Ze willen zelf de regie in handen hebben. Anderen vinden het standaard gedrag juist prettig.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: The Demon op 30-06-2013 01:17:46
Ik blijf het volgen en wie weet wil ik het ook nog wel eens op Olijfje proberen.
Begrijp me niet verkeerd, het is een interessant onderwerp wat ik met belangstelling ga volgen.

Groet,
The Demon.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: BBS op 30-06-2013 07:39:42
Ik blijf het ook volgen, want mijn 2,5T heeft er ook "last" van dat 'ie blijft hangen in de toeren.
Hij hoeft niet extreem terug te vallen, maar iets sneller in toeren gaan dalen is wel heul prettig. Zeer als je even sportief wilt rijden. of snel moet schakelen dan sta je eigenlijk te wachten totdat hij in toeren terug valt....
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Wout309t op 30-06-2013 08:40:03
Aha, Maarten 'de zoon van'? Ik vind het een mooi idee en heb er zeker belangstelling voor! Erger me er ook ontzettend aan, al ben ik het al jaren gewend.
Voor de critici, zo ver terugvallen kan niet eens, het is geen rem....
Werkt het ook op M4.4?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 30-06-2013 15:20:03
Nieuw filmpje toegevoegd in de startpost:

http://www.youtube.com/watch?v=7iaew4WWfs4 (http://www.youtube.com/watch?v=7iaew4WWfs4)

Aha, Maarten 'de zoon van'? Ik vind het een mooi idee en heb er zeker belangstelling voor! Erger me er ook ontzettend aan, al ben ik het al jaren gewend.
Voor de critici, zo ver terugvallen kan niet eens, het is geen rem....
Werkt het ook op M4.4?

Ik weet nog niet zeker of het werkt op m4.4, maar ik denk het wel. Moet ik nog onderzoeken. Bij Me7 zal het iig in zijn huidige vorm niet werken.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Wout-P11 op 10-09-2013 22:49:10
Hoe staat het hier eigenlijk mee? Vond dit wel interessant namelijk...  :)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 10-09-2013 22:57:53
Het werkt op zich prima. Ben nog bezig met verbeteringen.  Heb het alleen een beetje druk dus het gaat niet zo hard.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Wout-P11 op 10-09-2013 23:37:00
Het werkt op zich prima. Ben nog bezig met verbeteringen.  Heb het alleen een beetje druk dus het gaat niet zo hard.

Goed werk heeft tijd nodig, toch?  ;D
Maar ik zou het leuk vinden als je meer laat horen wanneer er voortgang in het project is, want ik erger me mateloos aan het "floaten"...  :P

Succes!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Bostel op 11-09-2013 09:06:55
Ik heb er ook wel interesse in als je product op 'de markt' komt.  :)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Marijn Degens op 11-09-2013 09:36:39
Lijkt me helemaal geweldig  8)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: leons850 op 11-09-2013 10:07:25
Ziet er goed en veelbelovend uit! :eusa_clap:
Wanneer je ze op de markt brengt wil ik er ook graag één reserveren.
Keep up the good work!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: J.Langras op 11-09-2013 10:39:39
Goed bezig.
Dit is het euvel waar ik me direct aan heb geërgerd vanaf het begin dat ik de volvo had. Ik heb zelfs het idee gehad dat er iets niet klopte met mijn V70R AWD 1997.
Het niet snel genoeg in toeren zakken bij overschakelen is vervelend, maar ook de complete bediening van het gas.
het lijkt wel of overal een vertraging tussen gemonteerd zit, waardoor het spelen met de auto zeer lastig is.
Als ik vermogen op de wielen wil of juist het vermogen niet op de wielen, moet het er ook zijn en niet ietsje pietsje later.

Ik blijf het met spanning volgen. Ik hoop alleen wel dat de eventuele MOD ook helpt bij mijn uitvoering.

Groetjes en succes,

Jos


 
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Vulk op 12-09-2013 12:15:14
Ik weet eigenlijk niet of ik dit fijn zou vinden of niet. Ik zou er best wel eens mee willen rijden.

Zijn er ook nadelen (technisch dan)?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: snix op 12-09-2013 14:49:27
Hier ook interesse voor een 10V op benzine valt hij lekker snel terug in de toeren maar als ik op gas rij blijft hij wat meer hangen. Als dit apparaat dit kan oplossen zou dat heel mooi zijn
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: thuur op 12-09-2013 21:45:18
Ik weet eigenlijk niet of ik dit fijn zou vinden of niet. Ik zou er best wel eens mee willen rijden.

Zijn er ook nadelen (technisch dan)?

Ik verwacht het niet. Ik denk dat Volvo dit, net als de "bobbel op de gasklep", heeft gemaakt om het rijcomfort te verhogen. Vloeiender, niet nerveus, etc..


Gr ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Wout-P11 op 12-09-2013 21:54:55
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Bostel op 12-09-2013 22:10:34
Mijn impreza turbo had toch net hetzelfde fenomeen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: thuur op 13-09-2013 01:43:00
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Marijn Degens op 13-09-2013 02:05:49
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:

Bij mij wel helaas. Bij het intrappen van de koppeling soms echt klimmen in de toeren en als ik het zijn gang laat gaan vaak ook enkele seconden.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 22-11-2013 14:27:43
Ondanks het gebrek aan posts in dit topic van mijn kant, ben ik wel verder gegaan met het ontwikkelen hiervan. Heb het prototype eindelijk zover dat het naar mijn zin functioneert. Ik moet nog wat kleine veranderingen maken in de software ervan, maar ik ga binnenkort onderdelen bestellen om nog een paar prototypen te maken. Als het zover is kunnen deze uitgeprobeerd worden door mensen die dat zien zitten. Intussen ga ik er even rustig mee rond rijden, kijken hoe het zich op de lange termijn houd.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 22-11-2013 14:39:36
We zijn benieuwd. Ik ben altijd bereid om als proefkonijn te dienen hoor. Als ik het apparaat, maar snel kan verwijderen als-ie gaat spoken.  ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: leons850 op 22-11-2013 14:45:03
We zijn benieuwd. Ik ben altijd bereid om als proefkonijn te dienen hoor. Als ik het apparaat, maar snel kan verwijderen als-ie gaat spoken.  ;)

Ook ik wil wel proefkonijn zijn als hij ook makkelijk te verwijderen is.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 22-11-2013 16:32:59
Ik wil met de standaard bosch stekkers gaan werken om installatie (en deïnstallatie) simpel te houden.
Ik ben ook aan het kijken of ik kan zorgen dat als je met het gas ingedrukt het contact aan zet, hij zichzelf uitschakeld voordat je de motor start.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: luuksch op 22-11-2013 16:47:24
Toevallig op dit topic gestuit. Ik dacht dat het tussen de oren zat en dat ik lomp schakelde. Ik blijf het volgen!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 25-11-2013 20:12:49
Het is een hele verbetering dat ding .... het gedrag  van de motor bij schakelen wordt veel voorspelbaarder en het wordt allemaal veel "rustiger".
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: razorx op 25-11-2013 20:48:49
Ik lees dit nu pas. Goed hoor!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Ik denk dat je veel mensen erg blij maakt met je uitvinding.

Houd ons vooral op de hoogte en plaats, als je dat wilt, plaatjes van je ontwikkeling.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 25-11-2013 21:10:09
Yits (Razorx) kan namelijk heel goed meedenken en met advies helpen als het om elektronica gaat, Maarten!

En als je Bosch-stekkers zoekt, ik denk dat de dealer die wel kan leveren, al zijn er mogelijk ook wel goedkopere wegen, die meer in bulk doen.   
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 25-11-2013 21:52:46
Alleen nog in de auto van Maarten.... It's my Son.
Maar ik word zijn eerste "klant"

Het is een hele verbetering dat ding .... het gedrag  van de motor bij schakelen wordt veel voorspelbaarder en het wordt allemaal veel "rustiger".

Rij jij er ook mee Piet?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: razorx op 25-11-2013 22:01:20
Leuk hoor. Ik wist het al van dat vader-zoon. Maar toch geweldig die gemeenschappelijke hobby en dan nog eens zaken zo goed aan te pakken.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: )()()sT op 25-11-2013 22:10:52
Leuk topic dit! Had het eigenlijk nog niet echt gevolgd afgelopen zomer :)

Ik heb geen automaat  ???

Sterker nog, als je een ecu van een automaat in een handbak doet schijnt ie t niet te doen.
Dit is juist bedoeld voor handbakken.


Klopt, na de ombouw naar handbak heb ik een tijdje met de AT-software gereden. Dan valt ie idd heel snel terug naar stationair, te snel. Nu ik weer handbak-software heb is het weer als een originele handbak, maar het lijkt iets minder te blijven plakken.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 25-11-2013 22:11:35
Leuk hoor. Ik wist het al van dat vader-zoon. Maar toch geweldig die gemeenschappelijke hobby en dan nog eens zaken zo goed aan te pakken.

We zijn  samen nog een projectje aan het ontwikkelen, iets met coil on plugs, EEPROM voetjes en M4.4's.
Maar daar volgt later meer over, is nu nog wat "preliminary"   8)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: LeoZandvliet op 08-12-2013 11:05:32
Mooi project !
Hoe weet je eigenlijk waar te beginnen met zoiets?

In de filmpjes vind ik persoonlijk het toerental nogal ver en snel zakken (~1100 toeren of iets dergelijks),
zou je het ook zo kunnen maken dat dit wat bijgesteld kan worden per auto?
Dus dat je kan instellen hoe snel en/of hoeveel die in toeren moet zakken?

Zelf ervaar ik in elk toerenbereik (ook onder de 3k) dat het toerental eerst ~250 - 500 stijgt en daarna pas daalt.
Wat ik doe om dit te voorkomen met opschakelen is tijdig eerst gas volledig dicht, daarna pas koppeling in trappen.
In hoge toeren vergt dit nogal wat van de bestuurder, totdat je het echt goed onder de knie heb zit je wel vaak in een schokkerige auto :)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 10-12-2013 12:21:00
Het begint eigenlijk een beetje met rond lezen en logisch nadenken. Dat het schoonmaken van de ICV het probleem verminderde gaf aan dat het in ieder geval met de ICV en de aansturing daarvan te maken had. Vervolgens ben ik de ICV wat gaan bestuderen en ben ik de elektronische schema's van de 850 ingedoken om een oplossing te bedenken. Daarna heb ik een simpele versie gemaakt als een soort proof of concept en vervolgens komt er een stuk trial en error (en opgeblazen ic's  ;D) bij kijken.

Het hele gebeuren is nog steeds een beetje in ontwikkeling, maar in het filmpje valt ie inderdaad zo snel als ie kan terug in de toeren. Bij het prototype wat ik onlangs gemaakt heb is dit ook nog zo, maar als laatste stap wil ik de snelheid van de toerenafname instelbaar maken met een potmeter. Gek genoeg is dit eigenlijk vrij eenvoudig. De laatste moeilijkere hobbel die ik moet nemen is de ECU voor de gek houden, zodat hij niet steeds met een foutmelding komt zodra hij de controle over de ICV verliest. Ik verwacht dit binnenkort op te lossen.

Die techniek die je beschrijft begon ik ook toe te passen, voordat ik dit gebouwd had. Dit kost alleen tijd/snelheid met opschakelen, omdat je korte tijd met vermindert vermogen rijd vlak voor je opschakeld. De gasschuif gaat namelijk wel gelijk dicht als je je gas los laat, maar de ICV blijft nog een tijdje open staan. Hier komt natuurlijk veel minder lucht doorheen dan door je gasschuif. Het werkt op zich prima, maar ik vond het wat omslachtig. Bijkomend voordeel van mijn aanpassing is ook dat je gewoon gelijk op de motor kunt remmen zoals eigenlijk normaal is in een auto (vind ik dan). Ik merk dat ik hierdoor veel minder vaak de remmen hoef te gebruiken, bijvoorbeeld bij filerijden ofzo.

edit: 1000 toeren zakken bij opschakelen is trouwens vrij normaal. Je blijft met de vaste waarden van de overbrengingen van je bak zitten. Er zit ongeveer 1000 toeren verschil tussen de versnellingen, m.u.v. de 5e versnelling, waarbij het maar iets van 500 is oid. Dit is iig bij de m56 bak in mijn t5 zo, het zou bij andere bakken ietsje kunnen verschillen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: LeoZandvliet op 10-12-2013 13:09:59
edit: 1000 toeren zakken bij opschakelen is trouwens vrij normaal. Je blijft met de vaste waarden van de overbrengingen van je bak zitten. Er zit ongeveer 1000 toeren verschil tussen de versnellingen, m.u.v. de 5e versnelling, waarbij het maar iets van 500 is oid. Dit is iig bij de m56 bak in mijn t5 zo, het zou bij andere bakken ietsje kunnen verschillen.

Oké ik wist niet precies wat normaal was moet ik bekennen, 1000 rpm leek mij eerlijk gezegd wel wat veel, excuses !
5e versnelling zou ik eigenlijk ook wel 1000 rpm lager willen hebben ipv 500, bij 100 km/u in de 5e versnelling accelereert ie nog behoorlijk goed.
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn daar nog niet echt  concrete topics over?

In ieder geval alvast complimenten voor je project :)

Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 10-12-2013 13:19:54
Daarvoor zou je een andere versnellingsbak met een andere eindoverbrenging moeten hebben. Voor zover ik weet bestaat die niet, m.u.v. eventuele custom bakken. Maar zeker weten doe ik dat niet. Volgens mij zijn daar wel wat topics over op volvospeed, maar daar gaat het dan meer om het halen van een hogere topsnelheid. Ik heb daar alleen nergens wat uit zien komen.

In ieder geval alvast complimenten voor je project :)

thanx!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Martijn_B op 10-12-2013 14:09:14
10v versnellingsbak bijvoorbeeld.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 18-12-2013 19:10:52
Na wat gepruts blijft het lambda lampje nu eindelijk uit. Ik heb ook gelijk de functie toegevoegd waarmee je de schakeling makkelijk kunt uitschakelen.
Als je het contact omdraait van stand 0 naar stand 1 met het gaspedaal ingedrukt, schakelt hij zichzelf uit. Hij reset zichzelf weer als het contact op 0 wordt gezet. Nu wat componentjes bestellen om de snelheid van de toerenval in te kunnen stellen en dan kan ik nog 2 exemplaren bouwen.

Nog wat plaatjes van de ontwikkelingen:

Eerst een soort proof of concept gemaakt. Deze versie was heel basic en werd aangestuurd door een arduino UNO.

(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/POC.jpg)

Na wat experimenteren, heb ik wat functies toegevoegd en ben ik een microcontroller gaan gebruiken ipv de arduino UNO.
RPM defloater 'revision A'
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/Prot_rev_a.jpg)


Met behulp van mijn Arduino uno als ISP kan ik de microcontroller herprogrammeren en zo makkelijk verschillende variabelen en functies aanpassen.
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/Arduino.jpg)

Hierna werd het tijd om een printje te ontwerpen in eagle en te etsen, om het een wat steviger geheel te maken. Ook nog wat aangepast in de software en gezorgd dat de ECU niet meer in paniek raakt, zodra het schakelingetje zijn werk doet.
Printplaat voor RPM defloater 'revision B'
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/pcb_rev_b.jpg)

Ik had 2 prints tegelijk geëtst en deze was wat minder goed gelukt (zie rechterbovenhoek). Het tweede exemplaar was perfect en doet het nu al een tijdje prima in mijn auto.
Het begint op te schieten.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: razorx op 18-12-2013 19:13:52
Leuk hoor  :eusa_clap:
Blijf het volgen al heb ik een automaat.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Arjanestate op 18-12-2013 19:45:18
Me too, als je het uiteindelijke resultaat klaar hebt dan wil ik er ook graag eentje!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Wout-P11 op 18-12-2013 20:11:00
Ziet er veelbelovend uit, en volgens mij ben je het tot in perfectie aan het uitwerken en testen. Mijn interesse is nog steeds groot!  ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Rense850T5 op 10-02-2014 18:02:14
Zo kom ik ff laat achter dit topic  :o

Super wat je aan het doen bent!

Maar hoe staat het er mee?

Zit me ook een portie te ergeren aan het "floaten"

Dus als je wat hebt of getest moet worden laat maar weten wil er graag vanaf!!

Gr. Rense
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 22-02-2014 00:59:18
Eerst kwam ht m4.4 project even tussendoor en nu heb ik het gigadruk. Ik hoop dat ik binnenkort ergens een keertje wat tijd krijg om eraan te prutsen. Op zich werkt het prima, alleen wil ik nog de snelheid  van het induiken regelbaar maken.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 19-04-2014 00:39:08
Mzo, het is even geleden (m4.4 is leuk speelgoed), maar ik heb eindelijk weer wat te melden over dit projectje. Ik heb vandaag mijn laatste prototype aan de praat gekregen en het werkt nu eindelijk naar mijn zin. Toerental zakt nu consistent en direct terug na ontkoppelen en gas los. Daarnaast kan er veel beter op de motor geremd worden. De snelheid van het inzakken kan nu met een draaiknop ingesteld worden. Ik vind het heerlijk rijden. Zelfs met m4.4 merk ik verbetering. Ik hoop volgende week een kopie van het prototype af te hebben die dan geprobeerd kan worden door iemand. Als het allemaal bevalt ga ik er nog een mooie behuizing omheen verzinnen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Vulk op 19-04-2014 07:31:25
Heb je nog een filmpje van hoe het nu loopt?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 19-04-2014 11:35:36
Zal eens kijken of ik het er goed op kan krijgen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: J.Langras op 25-08-2014 12:19:17
Ik wacht nog steeds in spanning V70R AWD 1997 manual.

Ik kan er maar niet aan wennen. Ik hoop dat ik ook ooit deze frustratie kwijt ben.

Ga zo door. Het kan niet anders zijn, dat er veel animo zal zijn.

Voor testen kom ik graag langs hoor.

groetjes en succes,
Jos
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: koen.s op 07-09-2014 12:53:54
Is er al iets bekend, wil er graag 1 aanschaffen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Unexist op 07-09-2014 20:56:54
Is er al iets bekend, wil er graag 1 aanschaffen.


Inderdaad, stuik nu op het topic en dit is echt gewoon een geweldige oplossing!.
Ik zou er ook graag 1 willen aanschaffen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: daanium op 08-09-2014 08:45:07
Ik ook! 
Heb nu nog een automaat, maar komt binnenkort een handbak in de coupe.
Ik ben benieuwd
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 17-10-2014 23:15:01
Mzo, weer een grote tussenpoos helaas, maar Martijn-b was vanavond hier en ik heb hem gelijk een prototype meegegeven om te proberen.
Naast zijn bevindingen heb ik nog wat ideeën die ik uit moet werken en dan kan ik er wat meer maken.
De overgang naar het opnieuw gasgeven na op de motor te hebben geremd behoeft nog wat aandacht bijvoorbeeld.
Dit is nu nog wat aan de grove kant als de settings niet goed staan, dus dat moet instelbaar worden met een potmeter.
Het geheel moet ook nog wat kleiner en netter worden.

Er zit dus nog steeds vordering in, maar er is nog wel wat te doen.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 07-11-2014 22:51:01
En toen schoot het eindelijk een beetje op.
Ik heb een pre productie model gemaakt, die functioneel gelijk is aan de uiteindelijke versie.
Alleen qua  afwerking wordt de uiteindelijke versie wat mooier.
Ik wacht nog even op het prototype wat ik van martijn teruggestuurd krijg, dan kan ik daar de bosch stekkers van overzetten.
Dan kan deze evt. geprobeerd worden door degene die dat willen.

Verder is het wel zo'nbeetje af.

Ik zal nog even opsommen wat het ding precies doet:
 -Het zogenaamde 'floaten', ofwel hangen, van de toeren bij overschakelen elimineren.
 -De snelheid waarmee de toeren inzakken bij  ontkoppelen instelbaar maken.
 -Op de motor remmen is veel effectiever, waardoor je je remmen minder hoeft te gebruiken.
 -Snel overschakelen kan veel vloeiender gedaan worden.

Verder heb ik een inschakelvertraging  van ongeveer 2 minuten toegevoegd, omdat bij koude motor het toerental veel sneller inzakt dan normaal en dit niet prettig rijd.
De laatste toevoeging is het kunnen instellen vanaf welke positie van het gaspedaal het ding zn werk doet en de breedte van de hysterese. Dat laatste is handig om het moment van oppakken te kunnen instellen en om 'oscilleren' tegen te gaan. Morgen ga  ik proberen een fatsoenlijk filmpje te plaatsen met verschillende defloat instellingen.

Voor welke auto's geschikt?
 -850's met m4.3 ECU & handbak (hier is het verschil met de standaard opstelling het grootst)
 -850's met m4.4  ECU & handbak (hier is het verschil nog steeds zeer merkbaar, ondanks dat het floaten bij deze ecu's minder is dan bij m4.3)
 -x70's met een m4.4 ecu (t/m modeljaar 1998) & handbak

Niet voor latere x70's met ME7 ECU's (electronische gasklep).
Voor auto's met een automaat is het ook niet zinvol, omdat deze dit probleem niet kennen.

Voor de ongeblazen auto's met een fenix ECU oid. weet ik nog niet of het bruikbaar is, dit zou eerst getest moeten worden.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: daanium op 07-11-2014 23:19:22
Schrijft u mij maar op als pre-order!
Ik ben reuze benieuwd.
Misschien leuk als Martijn zijn bevindingen kan posten hier?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: leons850 op 07-11-2014 23:32:25
Ik schrijf me ook graag in, ben benieuwd.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 08-11-2014 20:03:32
Jullie hebben pb.
Martijn zal denk ik binnenkort z'n review wel posten.
Vandaag iets te druk voor n filmpje, ga ik morgen maken.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 15-11-2014 02:52:48
Een nieuw filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Gh6JQY8zltg&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=Gh6JQY8zltg&feature=youtu.be)

Heb mijn best gedaan om het er een beetje duidelijk op te krijgen, maar het laat zich wat moeilijk in beeld vangen.
Ik de defloater op drie verschillende standen ingesteld en steeds een paar schakelmomenten gefilmd.
De verschillen zijn subtiel in het filmpje, maar achter het stuur zijn ze zeer goed merkbaar.

Het schakelgedrag van m4.3 en m4.4 ICM de defloater is erg vergelijkbaar, dus heb ik niet de moeite genomen deze apart te filmen. De delen met defloater zijn allemaal met m4.4 en in het begin rijd ik een stukje met m4.3 en zonder defloater als referentie.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Miyel op 15-11-2014 09:45:34
Ik meld me alvast voor de final production, kan dat ook? Heb me ook al vaak geërgerd aan dit gedrag van het blok..
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Vulk op 15-11-2014 09:50:04
Ik blijf twijfelen, zou het ook eens moeten proberen.
Ik ben vooral benieuwd hoe het ingebouwd zit.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: blastaway op 15-11-2014 10:20:04
Kan je mij ook wat meer ifo geven aangaande prijs en installatie? Ik heb wel een t-5R met een 2.0 motor, maar zou moeten kunnen neem ik aan.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 15-11-2014 12:51:45
Als ik thuis ben zal ik eens wat foto's maken van de installatie.

Met de bosch stekkers is het vrij eenvoudig:
- 1 set stekkers tussen de ICV (stationair regelaar)
- 1 set stekkers tussen de TPS (Gaspedaal positie  sensor)
- een draadje met een oogje naar de bobine.

@Miyel: ik stuur pb

@vulk: kom hem vooral eens proberen dan.

@blastaway: 2.3 of 2.0 motor maakt niet uit. De randapperatuur is hetzelfde.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Mvh op 15-11-2014 17:53:52
Ik wil er ook wel een ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: mikky op 15-11-2014 18:01:18
Hier idem,,,,,,benieuwd naar de inbouw en de prijs natuurlijk ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: jwrtuning op 15-11-2014 19:48:48
Schutten heeft dat bij mij in de software update meegenomen, bevalt super  :D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 16-11-2014 00:48:37
Voordeel van de defloater t.o.v. aanpassingen in de software is wel dat die geheel naar eigen smaak is af te stellen kwa mate en snelheid van terugval in toeren en dit voortdurend ook simpel bijgesteld kan worden.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 17-11-2014 19:11:04
Ik heb wat foto's gemaakt van de aansluitingen met en zonder stekkers.
De defloater die in de foto's te zien is, is een pre productie model, dus de afwerking ervan is tamelijk lelijk.
In de uiteindelijke versie zal dit allemaal wat mooier zijn.

Ook zit er geen isolatiemateriaal om de draden heen en is het bepaald niet netjes aangelegd, maar je krijgt in ieder geval een idee van hoe het moet worden.
Bij de uiteindelijke versie zullen er plastic isolatiebuisjes om de bedrading zitten, zoals bij de  orginele kabelboom geval is (of was in sommige gevallen).

De defloater (pre productie):
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/defloater.jpg)

Versie zonder stekkers:

De TPS (throttle position sensor):
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/TPS_zonderstekkers.jpg)
Hier is de oranje witte signaaldraad afgetakt.
De TPS zit op het gasklephuis.

De ICV (idle control valve):
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/ICV_zonderstekkers.jpg)
Hier is een draad doorgeknipt en zijn de uiteinden verbonden met de defloater.

De accu:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/ground_zonderstekkers.jpg)
De massadraad, met een oogje op de accupool bevestigd.

De bobine:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/bobine_zonderstekkers.jpg)
Hier zijn de 12v voedingsdraad en de ECU signaaldraad verbonden  met de defloater door kabeltjes met oogjes.
Bij de versie met stekkers vervalt de 12v draad. De bobine aansturing moet dan nog wel verbonden worden met de defloater.

Met stekkers:

De TPS:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/TPS_metstekkers.jpg)
Het lijkt hier wat gedwongen, maar er is ruimte zat. Met isolatiebuisjes zal dit geheel wat netter zitten.

De ICV:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/ICV_metstekkers.jpg)
Spreekt voor zichzelf.

Voorbeeld plaatsing defloater:
(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/plaatsdefloater.jpg)
Impressie van de grootte van het kastje. Er is meestal genoeg ruimte rond de accu om de defloater netjes weg te werken.

Zoals gezegd, zonder isolatiebuis en met lelijke afwerking is het nog wat rommelig, maar dit wordt bij de uiteindelijke versie een stuk netter.

edit: ter verduidelijking,  bij de versie MET stekkers, moet dus nog steeds het draadje met oogje op de signaalkant van de bobine aangesloten worden.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Miyel op 17-11-2014 20:41:33
De fotos maken het een stuk duidelijker!
Kleine vraag; kun je hem ook zo leveren dat ik zelf de bedrading er aan kan zetten? Dus met beschrijving welke connector pin waar aan de defloater gesoldeerd moet worden? Dan zijn de draden op passende lengte te maken..
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 17-11-2014 23:14:04
De pinnen van de connectoren zitten geknepen. Je kunt ook de bedrading wat inkorten icm wat krimpkous.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Martijn_B op 18-11-2014 23:46:16
Het heeft even op zich laten wachten, maar ik heb de afgelopen 3-4 weken met de defloater pre-productie versie van Maarten gereden. Ik heb zelf ME4.4, hierbij is het effect al minder. Ik had dan ook niet zo veel verwachtingen van de defloater.

Maarten heeft al wat plaatjes gepost, maar het is een mega simpel kastje wat met de originele volvo stekkers zo tussen de stappenmotor en de gasklep te zetten is. Oogje op de bobine, kastje netjes weggebouwd (kan gemakkelijk, bedrading is lang genoeg). Het verschil is echt goed merkbaar, de toeren vallen veel natuurlijker terug zodra je het koppelingspedaal indrukt. Wat ik nog fijner vind, is dat je bij gas los vrijwel direct op de motor gaat afremmen.

Bij sportief rijden heb je nog een extra, omdat je bij terugschakelen veel beter kan rev matchen. Het lijkt wel preciezer te gaan omdat de motor niet vanzelf al in toeren stijgt bij het indrukken van de koppeling.

Ik heb mijn pre-productie versie weer terug naar Maarten gestuurd voor een aantal kleine verbeteringen waarvan ik heb gezien dat hij ze reeds heeft toegepast (bijv. het regelen van  een soepel motor bij de koude start). Ik vind het echt een aanrader, gemakkelijk in te bouwen <3 minuten en een fijn resultaat met rijden.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: V70R^2 op 19-11-2014 00:52:02
Dat klinkt goed, het is ook super irritant dat het standaard zo geregeld is..
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: RoelNL op 19-11-2014 07:16:11
Was dit nou ook voor een automaat?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 19-11-2014 08:18:22
Voor een automaat is dit niet zinvol, omdat deze het probleem niet kent.
Ik vermoed dat vooral het remmen op de motor mensen met n automaat aanspreekt.
Helaas is dit iets wat een beetje automaat eigen is voor zover ik weet.
De defloater zal hier niet bij helpen denk ik.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: RoelNL op 19-11-2014 08:52:00
Thx
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Antonio op 18-12-2014 20:51:36
Sinds een paar dagen heb ik een defloater van Maarten in mn T5 zitten. Werkt prima. Rev's worden bij opschakelen keurig naar beneden gedrukt. Veel natuurlijker dan dat vreemde gejoel. Veel betere rev matching bij opschakelen. Leuk ook de optie om de daalsnelheid zelf te kunnen bepalen en het groene "defloater" controle lampje dat gaat branden bij gas los. Die laatste wil ik wel in rood op mn dash  ;D.

Inbouwen is een paar minuten dankzij de standaard stekkers. Oja, ik ging de fout in, want ik had 1 stekker tussen de nokkenassensor gedrukt. Maar dat was mijn handigheid. Om de draden zit een flexibele huls zodat het ook nog eens professioneel oogt.

Het koste in mijn geval even tijd om de afstelling goed te krijgen maar de handleiding en de deskundige begeleiding van Maarten waren perfect.

Geen half werk. Er zijn forum tuners die daar nog wat van kunnen leren.

Top Maarten!

Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 05-01-2015 15:40:55
Zo langzaam begint de productie wat meer op gang te komen.
Er waren wat kinderziektes, wat eigenlijk ook wel te verwachten is, maar die zijn inmiddels verholpen.
Ik loop wat achter met de leveringen, maar daar werk ik hard aan:

(http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/IMG_20150105_134808res.jpg)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: leeroy op 05-01-2015 16:21:41
Ziet er mooi uit! Ik zit met smart te wachten   :D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: daanium op 05-01-2015 17:21:29
Ziet er inderdaad mooi uit, vast het wachten waard!
Goed bezig, ben benieuwd ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: remeeus op 05-01-2015 19:05:10
Zier er erg netjes uit!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: razorx op 05-01-2015 22:32:13
Mooi hoor. Succes met je project!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ludo op 25-01-2015 11:49:01
Vanmorgen heb ik de defloater ook gemonteerd.
Dit is zoals eerder al gezegd een hele verbetering.
Het mateloos ergeren aan een toerental dat de hoogte in gaat bij overschakelen, zekers in lage toeren, is verleden tijd.
Ook het afremmen op de motor gebeurt nu ogenblikkelijk als je het gaspedaal los laat.
Iets waar vele lpg rijders last van hebben.

Je hebt hier fantastisch werk geleverd Maarten!.  :D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Bostel op 27-01-2015 20:02:23
Gaan er zo nog meer kastjes geproduceerd worden? Want hier heb Ik wel interesse in.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ludo op 27-01-2015 21:28:32
Het eerste (van de vele) topics over dit onderwerp dateert uit 2002.
Als iedereen zijn auto nog heeft, en het 'probleem' ook nog eens daadwerkelijk opgelost wil, dan is er nog wel wat werk voor Maarten.  ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 28-01-2015 11:17:31
Kastjesproductie is in volle gang.
Ik zal je zo pb sturen.

Ik heb die topics idd gezien. Het werd me toen al snel duidelijk dat er een oplossing moest komen, naast het feit dat ik me eraan ergerde.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Antonio op 30-01-2015 22:35:16
Inmiddels anderhalve maand en vele duizenden kilometers verder met de defloater. E.e.a. functioneert uitstekend en is zeer prettig om mee te rijden.

Top Maarten  :eusa_clap:
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 01-02-2015 12:53:23
Leuk om te horen dat jullie tevreden zijn.
Morgen gaan er weer twee de deur uit.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Vulk op 01-02-2015 14:08:56
Vanmorgen heb ik de defloater ook gemonteerd.
Dit is zoals eerder al gezegd een hele verbetering.
Het mateloos ergeren aan een toerental dat de hoogte in gaat bij overschakelen, zekers in lage toeren, is verleden tijd.
Ook het afremmen op de motor gebeurt nu ogenblikkelijk als je het gaspedaal los laat.
Iets waar vele lpg rijders last van hebben.

Je hebt hier fantastisch werk geleverd Maarten!.  :D


Heb je ook een foto van hoe het er in zit?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ludo op 01-02-2015 16:38:55
Ik het het kastje (voorlopig) tussen koplamp en accu los liggen.
Heel veel ruimte is er niet, maar ga het binnenkort toch wel wat mooier vast monteren... ergens.  ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: myradon op 05-04-2015 22:43:26
Ik wil ook zo'n ding. Echt brak dat het oplopen van toeren by design is. Net zo geniaal als de temp. meter. Maarten wat kost die anti-fantoom-rechtervoet?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: mehn op 07-04-2015 14:56:56
Ik heb (tijdelijk) een automaat ECU in mijn handbak. Probleem opgelost ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: daanium op 07-04-2015 15:07:41
Ik heb (tijdelijk) een automaat ECU in mijn handbak. Probleem opgelost ;D
Echt?
Dan zou je toch zeggen dat het softwarematig op te lossen is met een ECU aanpassing? (lees 'chippen') ?
Of niet?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Rabb op 07-04-2015 16:14:28
Ik heb (tijdelijk) een automaat ECU in mijn handbak. Probleem opgelost ;D
Past dat zo maar dan?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: mehn op 07-04-2015 17:33:27
Echt?

Ja écht ;D. Ik heb 4.3, daar kan dat in principe "gewoon". De ECU mist natuurlijk wel wat gegevens van de TCU (want die ontbreekt) dus het zou kunnen dat er foutmeldingen gaan komen maar tot nu toe geen problemen ;)

Dan zou je toch zeggen dat het softwarematig op te lossen is met een ECU aanpassing? (lees 'chippen') ?
Of niet?

Uiteraard zit dat ergens in de software, De auto besluit niet zomaar gas te blijven geven als jij het gas loslaat en de gaskabel de gasklep sluit (en dus de TPS naar 0 laat draaien).
Als het erin geprogrammeerd is zou het er ook uit moeten kunnen ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: dielie850 op 07-04-2015 17:58:03
Ik had ook gewoon de AT ECU in mijn auto zitten.
Ging perfect ;D
Geen foutmeldingen gehad :D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 11-04-2015 01:07:56
Het zal inderdaad vast ergens in de software geregeld zijn, maar naar wat ik gezien heb blijkt dit niet echt triviaal te zijn.
Althans, om hetzelfde resultaat te behalen dan. Er zijn wel wat softwarematige 'band aid' oplossingen, maar die bereiken lang niet hetzelfde resultaat.

Bijkomend voordeel van de defloater is dat je het helemaal naar believen kunt blijven instellen, dus vandaar dat ik deze weg gekozen heb.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: DennisvdB op 02-06-2015 09:40:31
Onlangs een setje overgenomen van een forumcollega, maar bij deze: dank voor het maken van deze oplossing  :eusa_clap:

Heb de T5 nog maar een maand ongeveer, maar dat "floaten" vind ik een ontzettend irritant gegeven van de wagen. Mijn andere wagens zijn sportief en schakelen dus ook zo, maar dat was bij deze 850 een heel stuk minder. WAS  :eusa_dance:

Bedankt!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Laguna-S60R op 02-06-2015 16:52:01
Wist eerst niet wat ik me moest voorstellen bij dit fenomeen aangezien m'n Honda dat niet deed. Maar mijn S60 heeft dus inderdaad 'last' van hetzelfde. Zou het kastje daar ook in werken?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 02-06-2015 18:07:14
Helaas. De s60 heeft een me7 ecu en dus ook een electronisch gasklephuis. Daar gaat dit helaas niet op werken.
Ik ga mij deze zomer verdiepen in het me7 platform. Misschien dat ik later wat voor je kan betekenen.

Geen dank dennis.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: DennisvdB op 02-06-2015 18:30:01
De vertraging, is die altijd 140 seconden of is dat ook in te stellen op 1 of andere manier?
Waarom is de vertraging ingebouwd? Om de motor te sparen bij koude start?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 02-06-2015 18:43:46
Altijd ~140 sec. Als hij koud is reageert de motor wat extremer op de defloater. Ik vermoed door de koude start verrijking. Rijd niet heel prettig en de bak is dan vaak ook nog koud, dus snel schakelen gaat dan ook niet echt lekker.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: DennisvdB op 02-06-2015 18:47:30
Ik merkte het vanmorgen, en dacht aan de vertraging. Na ongeveer 2 minuten was het effect weer merkbaar van de defloater. Mij is het duidelijk.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Jurijn R op 01-11-2015 00:06:02
Ik heb geen automaat  ???

Sterker nog, als je een ecu van een automaat in een handbak doet schijnt ie t niet te doen.
Dit is juist bedoeld voor handbakken.


Dag Maarten,

Ik heb over een aantal maanden de ombouw gedaan van Automaat naar Handbak.
Hierbij heb ik de ECU van de automaat niet verwijdert, en rijd ik dus nog steeds rond met de ECU erin aangesloten.
Maar.. hierbij kan ik toch stellen dat mijne heel erg in toeren blijft hangen wanneer je de koppeling induwt tijdens het rijden.
Dus een ECU van een automaat verhelpt het irritante in-het-toeren-hangde probleem niet.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Jurijn R op 01-11-2015 00:08:54
Snap enkel niet goed dat mijn R de enigste is die met een ECU van automaat wel in toeren blijft hangen, als ik dit topic doorlees.
Mehn en Dielie850 hebben er geen last van  :o
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: )()()sT op 01-11-2015 00:13:05
Ik ook niet. Ik rij na de ombouw naar handbak van de saffron V70 ook nog met zijn oorspronkelijke automaat-ECU.
Dit omdat de handbak-ECU van de blauwe nog de startonderbreker heeft die eruit moet ;)
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Jurijn R op 01-11-2015 09:49:11
Maar ik rijd er ook mee en mijne doet wel lastig ? ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Paulvdberg op 16-11-2015 20:40:12
Nadat ik de RPM defloater binnen kreeg van jeroen(een gebruikte dus omdat hij naar een andere computer ging).
Meteen geinstaleerd natuurlijk!
En wat werkt dat fantastisch! Zo een ongelovelijk merkbaar verschil!
Ben er super blij mee,

Echter heb ik wel sinds dat ik hem er in heb tijdens het rijden een geluid van een tikkend relais.
Ik denk even stoppen en ik kijk welke het is.
Alleen t grappige is tijden stationair draaien heeft hij het dus niet.
Iemand sugesties??

Groetjes van een blije gebruiker!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ludo op 16-11-2015 21:23:59
Als je hem terug afkoppelt, is het tikkend geluid weer weg?.
Vreemd, want hij zit enkel op de gasklepsensor en stationair regelaar.

1 nadeel/opmerking ondervind ik wel, de knopjes zijn (te) klein.  ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Paulvdberg op 16-11-2015 22:05:14
Vond het inderdaad ook vaag, t viel me opeens op sinds hij er op zit dat hij dat geluid maakte.
T relais athans, heb wel me temp sensoren ook nog doorgespoten met lucht.
Maar ik zat t inderdaad even eerst uitzetten en kijken of t weg is.
Anders weer even afkoppelen en kijken hoe of wat

Me info komt nog!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Maarten-t5 op 16-11-2015 22:13:29
Ik zal s kijken voor grotere knopjes.
Er zit in de defloater ook een relais, komt het daar niet vandaan?
Het kan zijn dat de UB te dicht op de lb zit, dan kun je dat krijgen.
Het beste kun je het knopje van de UB vanaf helemaal linksom een kwartslag rechtsom opendraaien.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Paulvdberg op 19-11-2015 12:26:28
Heb het tikkende relais niet meer gehoort!
De rode ook ieeeetsie terug geraaid dat hij niet te agresief doet.
Wat knettert ie nu lekker in de auspoef ;D
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: J.Langras op 13-03-2016 20:53:11
Blij blij.
Ja inderdaad ik ben zeer blij met deze Defloater van Maarten.

Klik en Go zo simpel is het en perfect afgewerkt.

Eerste ritje vandaag, wat een verschil.

Bedankt Maarten voor de ontwikkeling.

Groetjes,

Jos
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Jurijn R op 13-03-2016 21:03:26
Heeft een V70R daar dan last van? M4.4?  :eusa_think:
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: J.Langras op 13-03-2016 21:18:02
Ja zeker wel. Als het tenminste een handbal betreft.

Scheelt echt enorm.

Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: GekkeBelg op 15-03-2016 23:02:27
howly f :eusa_whistle:
Dit is door Volvo zo ingesteld, vroeg me al af wat dit was. Ik dacht dat er een probleem was met de vacuumleidingen of zo.
Gaat dit enkel weg met de "defloater' (respect trouwens voor het ontwikkelen ervan) of gaat dit ook met een remap?

Heeft die afstelling van Volvo ook een effect op hoe snel de wagen in toeren stijgt?

Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: J.Langras op 16-03-2016 12:05:42
Ik weet er niet alles van, maar volgens mij helpt niets dan alleen de defloater.

Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 16-03-2016 12:39:47
howly f :eusa_whistle:
Gaat dit enkel weg met de "defloater' (respect trouwens voor het ontwikkelen ervan) of gaat dit ook met een remap?

Van Maarten begreep ik dat dit niet te regelen valt via de map. Kan alleen met hardware. Ik zat namelijk met dezelfde vraag.
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: GekkeBelg op 28-03-2016 13:34:04
howly f :eusa_whistle:
Gaat dit enkel weg met de "defloater' (respect trouwens voor het ontwikkelen ervan) of gaat dit ook met een remap?

Van Maarten begreep ik dat dit niet te regelen valt via de map. Kan alleen met hardware. Ik zat namelijk met dezelfde vraag.
Ondertussen eindelijk het hele topic kunnen doorlezen - er zijn toch veel mensen met dit probleem blijkbaar  :eusa_silenced:

Gezien het probleem zich niet voordoet met een automaat ECU in een manuele bak is het dus wel software-matig aan te passen. Maar wil nu niet echt wachten tot ik ooit de wagen laat chippen.

Maarten, heb je er nog op voorraad?  ;D Zou leuk zijn eens echt met men R te kunnen rijden  :eusa_angel:
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: louwrens op 06-11-2016 14:33:14
was vandaag net bezig met een to do lijst voor mn t5r...

en dacht eens even kijken of er op het forum ook een oplossing is voor, het toeren houden van mijn auto na schakelen..

en toen kwam ik na het gebruiken van de  zoek functie hier uit!

 knap werk hoor :eusa_clap: na dik 20 jaar is er een oplossig ;D

ik heb ook wel belang bij deze defloater.


vr gr louwrens
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Paulsson op 07-04-2017 11:04:46
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:

Mijn koppeling intrappen resulteert bij filerijden altijd in een toename in toeren! Is een verwisseling van slangen waarschijnlijk de oorzaak? Op de Throttle Control Valve (TCV)?
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Piet op 07-04-2017 11:35:35
TCV=Turbo Control Valve
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Benny850 op 07-04-2017 11:44:28
Ik heb nu ook een aantal maanden de Defloater erin zitten en het rijdt echt beter, ook sportiever vind ik. Als je hem lekker sportief afstelt ploft de uitlaat er ook vrolijk op los!
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Paulsson op 07-04-2017 21:00:36
Ik ben zo jaloers dat jullie die defloater kunnen gebruiken: ik heb een V70 modeljaar 2000 met het Denso systeem (ME7 dacht ik). Voor een elektronisch gasklephuis is er geen oplossing hé? :(
Titel: Re: RPM defloater
Bericht door: Paulsson op 07-04-2017 21:02:48
TCV=Turbo Control Valve

Haha tja die heeft mijn NA niet. Domme vraag dus, dankje Piet!