Volvo 850 Discussieforum

Off-topic => Webdagboek (BLOG) => Topic gestart door: Wouter96 op 30-04-2018 12:45:32

Titel: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 30-04-2018 12:45:32
Hallo allemaal. Laat ik het ook maar eens proberen; een web blog bijhouden.

Ik ben namelijk een project begonnen wat ik leuk vind om te delen: mijn rode 855 2.0 10v krijgt een nieuw motortje! Ik ben geen ervaren sleutelaar, dus verwacht hier geen hoogstaande how-to verslagen zoals sommige van jullie zo mooi kunnen. Sterker nog, ik zal jullie waarschijnlijk heel vaak om raad vragen :P
 

Dus... ik heb in april 2016 een 10v gekocht, mijn eerste auto. Ik heb er zonder bijzonderheden 2 jaar rond gereden, wat ik helemaal prima vond. Cosmetisch het een en ander gedaan, cc ingebouwd en verder niks spannends. Ik was ook niet van plan er veel aan te doen, 126pk is namelijk voldoende toch?!
Maar dan zie je zoveel moois langs komen op meetings e.d... Dan begint het toch te jeuken  :eusa_shifty: een andere auto (2.5T, T5...)  kopen wil ik niet, ben behoorlijk gehecht aan mn mooie rode. Dus dan maar een donor auto ophalen! Ik werd getipt door Diederik, een mooie 2.3 T5 sloper te koop. We zijn samen wezen kijken, een motorwissel lijkt goed mogelijk te zijn! 1 week later de V70 2.3 T5 opgehaald bij een mede-forummer, wel een vreemd blok voor in een 850  :eusa_whistle: vandaar de bijnaam: Frankenstein..

(https://i.imgur.com/rZR958v.jpg)

En meteen slopen, ik heb twee halve dagen nodig gehad om het blok er uit te krijgen:

(https://i.imgur.com/ZiejxXa.jpg)

(https://i.imgur.com/bsPX9SI.jpg)

Daar staat ie dan, nu rustig kijken hoe verder:

(https://i.imgur.com/uoH7uR1.jpg)

Ik heb een poosje terug ook een kabelboom+ECU van een 850 T5, tellerbak, inlaatspruitstuk, injectorrail+injectoren en wat randdelen opgehaald. Wat nu perfect uitkomt want het donor blok (ME7) moet omgebouwd worden naar 4.3. Wat ik tot zover hier gelezen heb, moet het volgende aangepakt worden:

- VVT vastlassen/blokkeren/...
- Inlaat spruitstuk monteren met mechanisch gasklephuis, evt. poorten matchen
- Ontsteking; penbobines naar enkele bobine
- Diverse sensoren wisselen/aanpassen
- Stuurbekrachtigingspomp wisselen (?)

Ik ga vast nog voldoende tegen komen wat aangepast moet worden. Voor nu is het plan het blok voor te bereiden, alles schoon te maken, onderdelen te verzamelen en veel in-te-lezen. Daarna (als ik er voldoende vertrouwen  in heb :eusa_shifty: ) schors ik na de zomer mijn auto en ga ik op m'n gemak alles overzetten.

Hopelijk binnenkort meer! Groeten Wouter
 
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: blauweroffel op 30-04-2018 12:52:57
Leuk dat je dat gaat doen.

Zelf heb ik nog een rode 855 waar een kapotte 2.0 motor in zit. (tijd gereden zonder koelwater...)
Daar wil ik een 2.5 10 klepper in zetten, hoef ik niets aan de kabelboom te doen. Heb ook totaal geen ervaring, maar wel een garage in de buurt waar ik de klus kan gaan doen. ik hou dit draadje in de gaten.

Overigens...Dielie zoekt nog goede voorschermen voor zijn project......wellicht zijn die van die sloper ban jou nog goed genoeg?

BR
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 30-04-2018 12:57:49
Dankjewel :) zonde van je motorblok, maar gaat je vast lukken daar een verse in te lepelen! En is vooral heel leuk werk, heb je alles een keer in je handen....
Jeroen heeft me idd al gecontacteerd, hij komt zondag de voorschermen ophalen voor zijn R. Leuk hoe die onderdelen zo zijn ronde doen, en dan noemen ze onze roffels slecht voor het millieu?  :eusa_snooty:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Died850 op 30-04-2018 13:40:09
Hahah nice Wouter, ook een webblog! gaat wel wat worden die T-5 in de 850.
Stuurbekrachtiging kun je van je oude blok overnemen. heb je dat alvast getackeld ;).
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: yannickdv op 30-04-2018 15:44:49
Dit wordt leuk!
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: The Volvoboy op 01-05-2018 10:54:55
Hopsakee, gaan met die banaan ;D Het is inderdaad prima te doen. Als je niet teveel haast hebt en het allemaal in één keer goed aanpakt, heb je er er daarna echt heel veel plezier van, kan ik uit ervaring vertellen. :)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 01-05-2018 11:27:37
Hopsakee, gaan met die banaan ;D Het is inderdaad prima te doen. Als je niet teveel haast hebt en het allemaal in één keer goed aanpakt, heb je er er daarna echt heel veel plezier van, kan ik uit ervaring vertellen. :)

Precies! Ik heb gelukkig geen haast, rustig aan alles pas maken enzo..
jou voormalige 10v is het perfecte voorbeeld ja.  :)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: yannickdv op 01-05-2018 11:34:48
Ja en doe meteen de lastige stage 0 dingen. Voordeel van een ME7 blok is bijvoorbeeld wel dat je geen oliekoeler naar je radiateur hebt. Maar verder dingen zoals motorsteunen, keerringen, pakkingen, en vacuumslangen allemaal vervangen. Het wordt niet makkelijker dan wanneer de boel uit elkaar ligt.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 01-05-2018 12:07:51
Ja en doe meteen de lastige stage 0 dingen. Voordeel van een ME7 blok is bijvoorbeeld wel dat je geen oliekoeler naar je radiateur hebt. Maar verder dingen zoals motorsteunen, keerringen, pakkingen, en vacuumslangen allemaal vervangen. Het wordt niet makkelijker dan wanneer de boel uit elkaar ligt.

Bedankt voor de tips! Nu kan je inderdaad overal mooi bij. Een goed stage 0 lijstje maken dus..
Denk je dat het loont om de carter er onderuit te halen en te reinigen? Kan ik daar de carter ontluchting enzo schoonmaken.. peilstok is opzich wel mooi schoon dus misschien niet nodig?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: The Volvoboy op 01-05-2018 12:11:26
Bij een ME7 motor is dat wel een aanrader ja, i.v.m. dat de keerringen van de olie-aanzuigleiding in het carter nog wel eens willen vervormen (waardoor het langer duurt voordat je oliedruk hebt).
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: bebe66 op 01-05-2018 23:06:25
Bij een ME7 motor is dat wel een aanrader ja, i.v.m. dat de keerringen van de olie-aanzuigleiding in het carter nog wel eens willen vervormen (waardoor het langer duurt voordat je oliedruk hebt).

Inderdaad, vergeet a.u.b. die o-ringen in het carter niet! Kan voor een hoop narigheid zorgen.

https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852 (https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8852)



Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 02-05-2018 08:34:54
Bedankt! Ze noemen het een ''sluip moordenaar'' in dat topic, ga ik dus zeker aanpakken.
En wat is het internet toch mooi, via die link van jou klik ik zo door naar:

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=31236

Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 14-05-2018 14:41:04
Meteen de tips opgevolgd en de o-ringen vervangen in de carter. Werkt niet heel makkelijk aan de motor takel maarja...

(http://i66.tinypic.com/9pnk1h.jpg)

Ik ben blij dat ik het heb gedaan want zoals gezegd kan er eentje plat gedrukt worden. Het is moeilijk te zien maar overduidelijk dat het ringetje rechts boven is plat gedrukt aan 1 kant.

(http://i65.tinypic.com/so6dxt.jpg)

Maar nu, moet ik de carter kit over doen? Bij de dealer hebben ze mij een niet-volvo carter kit mee gegeven. Ik hoefde het niet uit te rollen maar 1 vloeiende rups neerleggen. Ik heb mijn best gedaan maar twijfel over mijn kit-skills  :eusa_think: gaat dit lekken"? ik vroeg nog naar ''dat mooie rode spul'' van Volvo want dat kan je met een rollertje doen maar volgens de dealer was dit beter.

(http://i68.tinypic.com/2l8u2rl.jpg)

Ondertussen de 10v op een budget, 10W40 van de action er in + nieuw filter. en donderdag even goed in de was gezet.. (waarvan ik geen foto heb gemaakt en hij is nu alweer smerig  :eusa_wall: )
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: The Volvoboy op 14-05-2018 14:49:33
Nice, lekker bezig! :D

Wat betreft die kit... vreemd verhaal :eusa_think: Bij mijn weten moet de carterpan met dezelfde rode kit/lijm geplakt worden als bijvoorbeeld het klepdeksel.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 14-05-2018 15:03:24
Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 14-05-2018 15:09:48
Nice, lekker bezig! :D

Wat betreft die kit... vreemd verhaal :eusa_think: Bij mijn weten moet de carterpan met dezelfde rode kit/lijm geplakt worden als bijvoorbeeld het klepdeksel.

Oke, was dus geen gekke vraag van me. Hopelijk blijft ie dicht en anders alsnog met dat rode spul doen...

Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)

Is VVT de moeite waard om te behouden? Ik heb alleen op de uitlaat nokkenas een VVT pulley zitten, ik dacht dat het alleen een milieu ding was.
O en ''Tuners deugd'' is voor mij echt chinees!  :P
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: yannickdv op 14-05-2018 15:15:03
Van Roosmalen weigerde t rode spul zelfs te leveren. Heel vreemd. Bij Svala wel gewoon kunnen bestellen ;D

Ik zou gewoon voor het originele spul gaan.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 14-05-2018 15:59:22
Nice, lekker bezig! :D

Wat betreft die kit... vreemd verhaal :eusa_think: Bij mijn weten moet de carterpan met dezelfde rode kit/lijm geplakt worden als bijvoorbeeld het klepdeksel.

Oke, was dus geen gekke vraag van me. Hopelijk blijft ie dicht en anders alsnog met dat rode spul doen...

Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)

Is VVT de moeite waard om te behouden? Ik heb alleen op de uitlaat nokkenas een VVT pulley zitten, ik dacht dat het alleen een milieu ding was.
O en ''Tuners deugd'' is voor mij echt chinees!  :P

Nokkenassen verstellen voor performance kan ook heel goed hoor :) Why not :)
Als je de aansturing zelf regelt kun je m gebruiken zoals je wil :)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 14-05-2018 20:00:01
Ombouwen naar M4.4 en de nokkenassen aansturen is toch veel vetter :)
Citaat
Is VVT de moeite waard om te behouden? Ik heb alleen op de uitlaat nokkenas een VVT pulley zitten, ik dacht dat het alleen een milieu ding was.
O en ''Tuners deugd'' is voor mij echt chinees!  :P
Citaat
Nokkenassen verstellen voor performance kan ook heel goed hoor :) Why not :)
Als je de aansturing zelf regelt kun je m gebruiken zoals je wil :)

Als je de VVT niet wil gaan aansturen zou je de nokkenas van een ME7 niet-turbo er in kunnen leggen; dat is een vaste as met langere duratie (kleppen staan langer open). Moet hij wel een paar graden anders staan.

Maar.... Als je een ME7 blok (met diens turbo en injectoren) combineert met een 850 ECU moet je toch tunen (afstellen) omdat die setup anders is dan de auto waar de ECU uit komt. En dan kun je het best én goedkoopst én leukst ombouwen naar M4.4.. en dan zou ik de penbobines én VVT laten zitten en die aansturen. Is inderdaad allemaal niet zo moeilijk als je er in duikt en super gaaf en leerzaam om te doen.

Maak een plan en vraag de bekende forumleden eens om hulp, die willen vaak wel helpen met hard- en software (tegen geringe vergoeding, zeker vergeleken met een tuner).

Ik zeg dus;
- Penbobines behouden,
- VVT behouden,
- ME7 luchtfilterhuis met 2.75" luchtmassameter
- Wideband i.p.v. Lambda,
- Inlaatspruitstuk port-matchen,
- Gegevens doorsturen naar iemand die wil helpen met ECU hardware voorbereiden en een enigszins voorbereide tune,
- Rijden met dat ding, laptop er aan en beetje bij beetje fine-tunen.

Edit; Oh, en deze monteren (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,87471.0.html)  :eusa_shifty:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-05-2018 09:59:20
Hmm. klinkt toch wel verleidelijk dat m44. Zeker voor de lange termijn met al die mogelijkheden...

Ik wil graag naar 4.3 omdat dat mij makkelijker lijkt, zeker met mijn ervaring. En het doel is op dit moment hem rijdend te krijgen, als dat lukt heb ik mezelf al 100% overtroffen.
Maar als jou goed begrijp kan je met wat aanpassingen aan de 4.3 kabelboom en een 4.4 ECU de penbobines en VVT behouden + betere maat-software rijden. En hopelijk dat allemaal in mn (kleine) budget passen. Dat klinkt toch wel mooi... Tijd om veel te lezen dus!

Edit: ik kan je linkje niet openen.. ''geen rechten om te openen''  :police:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 15-05-2018 10:43:07
Hmm. klinkt toch wel verleidelijk dat m44. Zeker voor de lange termijn met al die mogelijkheden...

Ik wil graag naar 4.3 omdat dat mij makkelijker lijkt, zeker met mijn ervaring. En het doel is op dit moment hem rijdend te krijgen, als dat lukt heb ik mezelf al 100% overtroffen.
Maar als jou goed begrijp kan je met wat aanpassingen aan de 4.3 kabelboom en een 4.4 ECU de penbobines en VVT behouden + betere maat-software rijden. En hopelijk dat allemaal in mn (kleine) budget passen. Dat klinkt toch wel mooi... Tijd om veel te lezen dus!

Edit: ik kan je linkje niet openen.. ''geen rechten om te openen''  :police:

Klopt.. voor de echte omzet van 4.3 naar 4.4 is niet eens een ombouw nodig.. maar de vvt, penbobines en OBD2 stekker (etc) moeten natuurlijk wel uitbedraad worden. Maar ook hier geld; all has been done before. Het duurste zal de 'professionele' hulp zijn die je nodig hebt (aanpassen/voorbereiden ECU). VVT en penbobines heb je al.
Prijs ga ik weinig over zeggen, dat kunnen die jongens alleen bepalen.

Het onderdeel uit de link is ook al verkocht, was een beetje sluikreclame ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 05-08-2018 10:37:01
Wegens afstuderen en de zomervakantie heb ik geen tijd gehad voor dit project, beetje jammer maar ik ga er weer wat vaart in proberen te krijgen. Wel ben ik een aantal weken terug met Koen/volvoboy naar Schutte geweest (wat rijd Tiff goed!), daar een overzicht gemaakt van wat er moet gebeuren. Nu kan ik wat gerichter aan de slag dus!

Hier het resultaat van mijn ''port match'' kunsten, vond het behoorlijk spannend maar achteraf hoeft er maar een minimale hoeveelheid weg:
(http://i64.tinypic.com/1565xjc.jpg)

Niet veel meer kunnen doen behalve poetsen van onderdelen. Tijd gebrek en voor de meeste klussen moet toch echt mn 10v er uit, dat wil ik pas na de zomer doen.....

Verder nog wel wat kleine dingetjes gedaan: DAB radio van Kenwood i.c.m. JBL speakers gemonteerd, klinkt een stukje mooier. Instap lijstjes er in, nieuw rubber bij de bovenkant vd kofferbak (wat echt een k*t werk is). Stabi stangetjes. Ook nog nieuwe Perfo's Persussen gehaald bij Diederik zodat er 302 remmen onder passen. Dus als er een T5 blok in ligt gaan die witte velgen en bouwlampen er af  :azn: gewoon weer mooie originele velgen en een strak neusje....

Toen dacht ik even de steunen van mn achterbumper te vervangen omdat ie door hing, blijken de steunen nog netjes te zijn maar wel een rotte plek aan de zijkant  :eusa_wall: Wat is verstandig hiermee te doen? (laten) uitslijpen en een nieuw stuk plaat er in? Nu heb ik wel mooi de gelegenheid om mn bovendek te spuiten.

(http://i66.tinypic.com/14x19p1.jpg)

Verder ben ik ook nog op avontuur geweest met een Nissan Blue bird, mee gedaan aan de Budapest rally met 3 vrienden. Echt een leuke auto ondanks de beroerde staat (lekke koppakking bleek achteraf, verrot onderstel....). Vaak stil moeten staan en 1 keer een gat in een koelslang, maar dat hoort er bij  ;)

(http://i64.tinypic.com/6xzteb.jpg)

Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: hilko73 op 05-08-2018 20:21:51
Gaaf project hoor!

Leeft die Bleubird nog of issie al gesloopt?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: classicT5 op 05-08-2018 22:40:49
Das een rare plek voor roest. Heb je binnenkant al bekeken?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 05-08-2018 23:07:05
Gaaf project hoor!

Leeft die Bleubird nog of issie al gesloopt?

Dankje! De Bluebird rijd nog maar de apk loopt af, binnenkort gaan we dus een enkeltje sloop doen.

Das een rare plek voor roest. Heb je binnenkant al bekeken?

Het is de tankdop kant, gelukkig dus geen verbinding met interieur (toch?). Maar ik baal er flink van..
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: hilko73 op 05-08-2018 23:21:27
Doe mij een pb tegen die tijd? Als het doenlijk is wil ik m redden. Iets met jeugdsentiment, mijn eerste (illegale) rit op de openbare weg was met de Bleubird van mijn pa.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 22-10-2018 16:01:38
Heeel langzaam maar zeker zit er een beetje beweging in dit project. Het is even geleden dat ik wat heb gepost aangezien het allemaal niet zo heel hard gaat. Net begonnen met een nieuwe studie en ik woon nu ook op kamers, dus helaas wat minder tijd voor de Volvo. Maar toch nog wat kunnen doen:

Net na de zomer het motorblok er uitgetakeld met Diederik:
(http://i63.tinypic.com/2vxrv4o.jpg)

Nu begonnen met het overzetten van wat onderdelen, nieuwe keerringen/karter ontluchting/R-koppeling/enkelmassa vliegwiel/interen druklager/ distributie+waterpomp/ontsteking/NPS etc.
(http://i68.tinypic.com/2qspgyo.jpg)
(http://i66.tinypic.com/jz9r82.jpg)

Zaterdag avond heb ik moet Koen (VolvoBoy) een avondje gezellig geklust, en een lijstje gemaakt met wat er nog moet gebeuren. Zo een lijst is altijd langer als dat je hoopt  :eusa_whistle:

Helaas heb ik de verkeerde kabelboom gekocht  :eusa_wall: nu opzoek naar een geschikte. Verder zijn er helaas ook twee schroefdraden gestript van het uitlaat spruitstuk, hier moet ook nog wat aan gedaan worden. Verder nog de VVT (laten) vast lassen en een blindplaatje maken voor de VVT solenoid. en nog veeel meer, wordt vervolgd.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Died850 op 23-10-2018 09:19:26
Leuk Wouter! Lekker blijven updaten zo nu en dan. Dik project blijft het!
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 23-10-2018 09:38:54

Net na de zomer het motorblok er uitgetakeld met Diederik:
(http://i63.tinypic.com/2vxrv4o.jpg)


Hey, down-under, dat krikt vast lekker  ;D

Maar leuke vorderingen.

Zelf rij ik al 25k rond met niet vast gelaste VVT koppen, gaat ook prima (al draai ik wel geen 3000pk 8))
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vincen tdi op 23-10-2018 09:45:26
Die VVT assen zijn toch aan te sturen met M4.4 ?
Dacht dat Piet en Maarten daar wel raad mee weten.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 23-10-2018 13:17:09
Hey, down-under, dat krikt vast lekker  ;D

Maar leuke vorderingen.

Zelf rij ik al 25k rond met niet vast gelaste VVT koppen, gaat ook prima (al draai ik wel geen 3000pk 8))

haha, ja met de zwaartekracht mee werkt wel fijn ;) (moet nog even uitzoeken waarom tinypic de fotos omdraait)
En betreft het vermogen, betrouwbaarheid is nu even het belangrijkste, als ik het blok vertrouw misschien wat meer kietelen  :angel: maar wel goed om te horen dat bij jou een gelaste VVT werkt! jij hebt een blok uit een x70N toch?

Die VVT assen zijn toch aan te sturen met M4.4 ?
Dacht dat Piet en Maarten daar wel raad mee weten.

Ja maar ik heb alleen VVT op de uitlaat zijde. Meer een millieu ding, om daarvoor helemaal een nieuw kabelboompje aan te leggen.... en dan moet ik ook mn brandstofleidingen omleggen. Dat zie ik niet zo zitten  :P  :eusa_shhh:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: TBoss3 op 23-10-2018 14:42:23
Leuk blog, dit ga ik met interesse volgen! Wellicht dat ik in de toekomst ook zoiets wil gaan doen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 24-10-2018 09:42:37
Ah ok, enkel de uitlaat VVT dus, dan heb ik niks gezegd :)

Zelf heb ik er een 2.4 T5 (B5244T5) ingelepeld en die heeft idd VVT op in- en uitlaat (en dat zijn ook andere VVT koppen dacht ik, werken enkel op oliedruk, waarbij de oudere types een kop hadden die met een veer erin al op voorspanning staan).
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 24-10-2018 10:04:28
Ah ok, enkel de uitlaat VVT dus, dan heb ik niks gezegd :)

Zelf heb ik er een 2.4 T5 (B5244T5) ingelepeld en die heeft idd VVT op in- en uitlaat (en dat zijn ook andere VVT koppen dacht ik, werken enkel op oliedruk, waarbij de oudere types een kop hadden die met een veer erin al op voorspanning staan).

Juist..

Ik heb in het 'enkel uitlaatnokkenas VVT' type kop ervoor gekozen een N/A uitlaatnokkenas the plaatsen. Deze is vast (heeft VVT op enkel inlaat) en iets langere opentijd/duration.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 30-12-2018 13:04:58
De studie is druk, maar toch wat kunnen doen aan de 850. Draadeindes van het uitlaatspruitstuk gefixed, keerringen gemonteerd en de versnellingsbak er weer aan geknoopt. Met dank aan Sandor voor de hulp en Koen voor de lift, motorblok achterin zijn auto gelegd (wat nog best flink tillen was  ::) )

[(https://i.imgur.com/LmdSasz.jpg)

Goeie familie bezigheid voor kerst: met je vader een motorblok in de auto hangen.
(https://i.imgur.com/Yow8IDC.jpg)

Nu puzzelen hoe die kabelboom ookalweer vast zat  :eusa_doh: wordt vervolgd.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Died850 op 30-12-2018 13:33:09
langzaam maar zeker wordt het wel wat ;) ;D.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-05-2019 10:24:48
Ik heb een paar stappen over geslagen qua updates, maar ondertussen rijd ik alweer 4 weekjes met de auto rond. Eerste paar kilometers waren erg ''spartaans'', alles heeft toch even buiten op de oprit vocht en roest lopen vangen. Eigenlijk echt slecht voor de auto zo lang buiten stil staan, aanslag rondom de rubbers, krakende veerpoten/draagarmen (die al niet al te best waren). Maar alles begint alweer wat soepeler te worden   ;D Hij staat er iig weer mooi bij

(https://i.imgur.com/rdvjmxu.jpg)

Motorruimte:

(https://i.imgur.com/hx9Zkby.png)

Nadat de software gedaan is door schutten en ik wat kilometers had gemaakt in Nederland, ben ik naar Luxemburg geweest. Heeft ie goed vol gehouden allemaal, wel 1 op 8 ivm fietsen achterop. Maar ben echt heel blij met hoe ie rijd, lage toeren doet ie al heel veel en is lekker stil bij normaal rijden. Maar als je gas geeft is t echt kicken, is nogal een verschil met t 126 pk blok van hiervoor  :eusa_shifty:

(https://i.imgur.com/R6ETZVH.png)

Er blijft nog wel een lijstje over aan dingen die moeten gebeuren natuurlijk. Belangrijkste zijn nog tellerbak met turbodruk meter monteren. Die had ik er al in zitten maar snelheids signaal komt op n andere pin binnen bij die andere bak dus kwam geen snelheid door. Moet nog obd uitlees mogelijkheid maken. en nog heel veel kleinere dingetjes.

Wordt vervolgt

Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70geRwin op 15-05-2019 10:53:03
Hij ziet er goed uit en die witte wielen staan hem prachtig.
Er zit een pak meer gang in een turbo en het verbruik is niet afhankelijk van de voet niet heel veel minder dan een 10v.

Lekker bezig  :eusa_clap:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 15-05-2019 11:40:14
Ik zie een Cannondale en een...…?!
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-05-2019 11:58:08
Hij ziet er goed uit en die witte wielen staan hem prachtig.
Er zit een pak meer gang in een turbo en het verbruik is niet afhankelijk van de voet niet heel veel minder dan een 10v.

Lekker bezig  :eusa_clap:

Dankjewel :) De witte wielen geven wisselende reacties haha. Ze gaan er wel af zodra de banden versleten zijn, passen geen 302 of groter onder wat wel echt nodig is met dit vermogen haha..

Ik zie een Cannondale en een...…?!

Cannondale inderdaad, een scalpel van 2018, dat is mijn fiets. Daar achter een simpele cube die ik geleend had voor een niet-fietser die het mtb-en wel wou proberen ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 15-05-2019 12:08:14
Krijg flashbacks naar "Ooit iedereen op een Scalpel :-)"

Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70geRwin op 15-05-2019 12:12:54
Dankjewel :) De witte wielen geven wisselende reacties haha. Ze gaan er wel af zodra de banden versleten zijn, passen geen 302 of groter onder wat wel echt nodig is met dit vermogen haha..


Verwacht ook niet teveel van die 302, ga dan gelijk door naar 320 met v50 klauwen of een setje brembo's er op.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Died850 op 15-05-2019 12:20:39
Is echt een gave auto geworden Wouter! (Was ie al maar nu met de juiste motor ;)). Een oprechte sleeper.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-05-2019 12:23:55
Verwacht ook niet teveel van die 302, ga dan gelijk door naar 320 met v50 klauwen of een setje brembo's er op.

Zoiets had ik al begrepen inderdaad, dat 302 eigenlijk ook ondermaats is.. v50 klauwen vind ik qua looks erg mooi onder een 850. tzt even goed kijken wat daar mee wil.

Is echt een gave auto geworden Wouter! (Was ie al maar nu met de juiste motor ;)). Een oprechte sleeper.

Dankjewel :) wel een hoog sleeper gehalte inderdaad. Mn 2 liter badge zit er ook nog op  :eusa_whistle:

Krijg flashbacks naar "Ooit iedereen op een Scalpel :-)"

Haha, ja die periode was wel voor mijn tijd maar weet precies wat je bedoelt. Toen waren het meer ''ik heb een dikkere mountainbike dan mn buurman'' mountainbikes ;p . Nu is het gewoon een hele fijne fiets met moderne geometrie, 1x11 en natuurlijk de lefty.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 15-05-2019 12:48:28
Mwah, valt allemaal wel mee, 320mm is ook weer niet wereldschokkkend IMHO

Is maar net waar je het voor gebruikt, 302mm en bijv DS2500 in een auto met 300pk gaat prima, zo lang je maar geen rondjes op de ring wil rijden.
295 ie echter weer prut, althans, als je meer dan 1x van 200 terug naar 160 wil ;-)

320mm is een makkelijke upgrade, maar op een daily-driver in NL eigenlijk al overkill



Verwacht ook niet teveel van die 302, ga dan gelijk door naar 320 met v50 klauwen of een setje brembo's er op.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70geRwin op 15-05-2019 14:01:52
Mwah, valt allemaal wel mee, 320mm is ook weer niet wereldschokkkend IMHO

Is maar net waar je het voor gebruikt, 302mm en bijv DS2500 in een auto met 300pk gaat prima, zo lang je maar geen rondjes op de ring wil rijden.
295 ie echter weer prut, althans, als je meer dan 1x van 200 terug naar 160 wil ;-)

320mm is een makkelijke upgrade, maar op een daily-driver in NL eigenlijk al overkill

Het een is prut en het ander niet wereldschokkend  :o

Na de 280 en 302 (compleet nieuw alles) heb ik de v50 remmen maar overgeslagen en naar 4 pots brembo gegaan (mede omdat ik op mijn ex 850 ook al eens de porsche set heb geschroefd).
Als je toch moet investeren in een nieuwe setup en je hebt tijd om te zoeken heb je voor niet veel meer geld een 320/330/336 setup met 4 pots brembo's wat zwaar overkill is tot dat die ene polo ineens naar links komt of je verdwaalt en plots op de ring zit.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 15-05-2019 15:45:48
Het een is prut en het ander niet wereldschokkend  :o

Als je vind dat 'die Polo' ineens naar links kwam heb je niet genoeg geanticipeerd :D

Naah zonder gein, je moet in NL wel heel gek doen wil je 320mm, 4-pots of nog groter nodig hebben op je daily  :eusa_think:

Maar leuk staat het natuurlijk wel  ;)


Op de Autobahn een paar keer flink vertragen en je moet met de standaard 850 remmen al op je pedaal gaan staan, voelt niet echt lekker....  :eusa_wall:
Met de iets grotere 302 schijf gaat dat al een stuk beter, dus als dat wat mij betreft in NL zeker voldoende, zeker als je blijft anticiperen.
Die maat had ik op mijn 850, C en huidige Classic R zitten en kom echt niks te kort in dagelijkse verkeer.

330mm heb ik ook op mijn NR zitten en ja, dat remt nog veel harder, maar door al dat vermogen realiseer ik mij ook des te meer dat mensen niet op grote snelheidsverschillen bedacht zijn, dus groter is niet per definitie beter ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-05-2019 16:22:43
Maar ik denk dat voor de meeste hier geld dat je geen turbo blok rijd zodat je lekker 100 achter een vrachtwagen kan rijden ;) af en toe moet er doorgereden worden, dat is de lol van zo een auto, een daily die meer kan dan van A naar B brengen.. De 280s heb ik al flink laten faden nadat ik twee keer van 200 naar 100 heb geremd (nu verbaasd me dat ook niet echt) maar vind ik toch geen chill gevoel en weet ik niet of 302 daar heel veel aan gaat doen. Het blijven 1- pots remmen..

Voorlopig is het prima zo. zoals vasquez zegt, in het dagelijks verkeer heb je echt niks te kort, ook met 280 gaat t best. Maar ik heb niet voor niets een t5 er in gelegd   :eusa_whistle: :angel:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70geRwin op 15-05-2019 16:40:08
Mijn punt wellicht nogmaals even toelichten; als je meer wil en geld gaat investeren dan brengt de 302 relatief niet heel veel meer. Ik vind het zonde van het geld, neem dan de stap naar de V50 remmen (persoonlijk geen ervaring mee maar lees hier op t forum goede dingen) of een echte BBK. Gezien de toch wel erg matige standaard remmen vind ik de rem upgrade een van de meest fijne upgrades die je aan je 850/x70 kan doen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Menno3274 op 15-05-2019 17:43:13
Dat zijn de leuke dingen, zou mijn 2.0 10 klepper ook niet misstaan ;). Veel plezier ermee en met het finetunen uiteraard.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 15-05-2019 18:55:06
Mijn punt wellicht nogmaals even toelichten; als je meer wil en geld gaat investeren dan brengt de 302 relatief niet heel veel meer. Ik vind het zonde van het geld, neem dan de stap naar de V50 remmen (persoonlijk geen ervaring mee maar lees hier op t forum goede dingen) of een echte BBK. Gezien de toch wel erg matige standaard remmen vind ik de rem upgrade een van de meest fijne upgrades die je aan je 850/x70 kan doen.



Begrijp je punt helemaal hoor :D
Is uiteindelijk maar net hoeveel geld je er aan wil uitgeven.

Vermoed dat Wouter het gewoon eens moet ervaren, misschien eens aan Diederik vragen, die heeft ook 302 dacht ik, weet niet meer?!
Maar ja, die rijd er soms ook weer mee op de ring LOL

1-pots zegt overigens niet zoveel als je denkt. Het is in deze juist de grotere diameter schijf die de hitte beter afvoert en daardoor minder snel last heeft van fading ;)


Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 16-05-2019 09:46:28
Diederik is inderdaad goed te spreken over de 302's. zelfs rondjes ring :o tzt maar eens goed kijken wat ik wil, bedankt voor de info in ieder geval allebei. 

Dat zijn de leuke dingen, zou mijn 2.0 10 klepper ook niet misstaan ;). Veel plezier ermee en met het finetunen uiteraard.

Dankjewel! Als de banden versleten zijn mag je de velgen komen ophalen  :P
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Menno3274 op 16-05-2019 13:33:54
Dankjewel! Als de banden versleten zijn mag je de velgen komen ophalen  :P

Ik hoop toch wel tegen die tijd mijn Comets te hebben ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 19-05-2019 12:28:31
Leuke Cannondale! en hij matcht (toevallig?) ook goed met kleur van de Volvo  ;D

Zit ook nog met een half oog te kijken naar een leuke gebruikte Trigger 29er, die toch iets comfortabeler is dan de Scalpel...


Mijn ervaring is dat 320mm onder mijn donor V70N wel heel fijn remde, maar toch zie ik af van die upgrade onder mijn 850R vanwege het gewicht. Ik ga wel nog upgraden naar 305mm (nu nog eens tijd en zin vinden om ze eronder te schroeven).
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 21-05-2019 13:23:37
Afgelopen weekend wat aan mn audio gedaan, ik had al rondom nieuwe jbl speakers maar heb nu ook en Kenwood versterker en een Kenwood undear-seat subwoofer. Grote verbetering met t karige originele (had niet eens speakers in de deuren, alleen in t dashboard) en het is ook een goeie toevoeging op de jbl speakers. Ik luister geen Techno/rap/.. of wat dan ook maar toch fijn dat de lage tonen nu ook goed aanwezig zijn.

Leuke Cannondale! en hij matcht (toevallig?) ook goed met kleur van de Volvo  ;D

Zit ook nog met een half oog te kijken naar een leuke gebruikte Trigger 29er, die toch iets comfortabeler is dan de Scalpel...


Mijn ervaring is dat 320mm onder mijn donor V70N wel heel fijn remde, maar toch zie ik af van die upgrade onder mijn 850R vanwege het gewicht. Ik ga wel nog upgraden naar 305mm (nu nog eens tijd en zin vinden om ze eronder te schroeven).

Trigger is ook leuk! Voor mij te veel veerweg en een te ''luie'' geometry aangezien ik 90% van de tijd op de vlakke Utrechtse heuvel rug fiets. Maar jij komt uit t zuiden (Belgie zelfs?) toch? Dan is t ideaal.
en t is puur toeval dat ie matcht haha, voordat ik n nieuw frame kreeg onder garantie was ie knal groen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 21-05-2019 14:47:54
Amerongen is toch net Vaals of Malmedy tegenwoordig  ;D
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 03-06-2019 14:06:28
Nu hier zo te horen een aantal mountainbikers zitten vind ik dat ik er over mag schijven :P dus bij deze:

Wel een beetje een treurig verhaal, ik heb de scalpel namelijk afgelopen weekend total loss gereden in Luxemburg. Typische fout: onbekend terrein, nog niet opgewarmd, toch hard willen gaan met als gevolg dat ik een bocht totaal verkeerd inschat en tegen een boom aan zat. Frame is gescheurd op 2 plekken. voorvork staat mooi naar achter en het voorwiel is een taco geworden, niet zo fraai.

(https://i.imgur.com/VlmFCBL.jpg)

Ik heb me laten checken in het ziekenhuis want mn helm was doormidden en voelde me niet heel erg goed, normaal ben ik niet zo van overal maar voor naar t ziekenhuis gaan maar met mn hoofd/nek ben ik wel erg zuinig en de val ging toch wel erg hard.. Gelukkig viel t mee, vooral erg blauw en wat hoofdpijn.

Heb mn weekend plannen dus wat moeten aanpassen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 03-06-2019 15:44:11
Aj... Da's wel hard gegaan ja!
Maar een carbon frame is goed te repareren hoor, door een specialist.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 03-06-2019 16:48:33
Ja weet ik, die reparaties zie je vaak helemaal niks meer van, kunstenaars zijn het.
Maar de voorvork en t voorwiel zijn bij elkaar duurder dan het frame. Even goed afwegen wat ik er mee ga doen dus. 
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 07-06-2019 00:57:21
Zuur van dat frame! Mss toch tijd voor een Trigger met een wat vriendelijkere zitpositie (zeker tijdens een afdaling  ;D)

Gelukkig heb je er zelf niet al te veel aan overgehouden (dat kon ook nog erger,...)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 07-06-2019 01:30:11
Aj... Da's wel hard gegaan ja!
Maar een carbon frame is goed te repareren hoor, door een specialist.

Das met je gemoedsrust alleen wel anders....zou er drie keer over nadenken.
We hebben het volgens mij niet over iemand die beetje boswielrennen doet maar dat ding ook gebruikt waar hij voor bedoeld is.

Is mij nooit overkomen, maar goed te repareren of niet, ik zou never meer met zo een frame rijden.
Als ik airtime doe in Malmedy, Chatel,  Riva of wherever wil ik geen enkele twijfel

Echt balen man!
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 07-06-2019 10:10:41
Zuur van dat frame! Mss toch tijd voor een Trigger met een wat vriendelijkere zitpositie (zeker tijdens een afdaling  ;D)

Gelukkig heb je er zelf niet al te veel aan overgehouden (dat kon ook nog erger,...)

Ik ben wel serieus aan het kijken voor een wat ''slacker, longer'' mtb maar ik moet nog wel goed mee kunnen komen met de rondjes nederland, dus een trigger is dan toch wel wat extreem. Misschien een 120mm all-mountain achtige fiets, eerst maar even kijken wat het budget is  :eusa_shifty:

Das met je gemoedsrust alleen wel anders....zou er drie keer over nadenken.
We hebben het volgens mij niet over iemand die beetje boswielrennen doet maar dat ding ook gebruikt waar hij voor bedoeld is.

Is mij nooit overkomen, maar goed te repareren of niet, ik zou never meer met zo een frame rijden.
Als ik airtime doe in Malmedy, Chatel,  Riva of wherever wil ik geen enkele twijfel

Echt balen man!

Daar ben ik het helemaal mee eens. De reparatie zelf zal wel goed zitten, daar krijg je volgensmij zelfs behoorlijke garantie op bij de meeste bedrijven, maar je weet niet waar er nog meer schade zit. Nadeel van carbon; delaminaties/breuken/scheuren, kunnen allemaal onder het oppervlak zitten. Je moet inderdaad 100% vertrouwen hebben in je materiaal, anders ga je onzeker rijden.

O en ik doe jou nog even een pb over trail-tips. Zo te horen weet jij er wel een aantal te vinden ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Paulvdberg op 12-06-2019 21:31:22
Reparatie van je frame is zeer goed te doen.
Zelf kan ik je Van de Berg Surf aan in Hoorn NH aanraden.
Heb hier een frame laten maken met uitgescheurde bracked as en afgebroken achterbrug.
Er zijn veel fabels over het carbon helaas, hier word dit gemaakt met beste carbon wat te krijgen is en in kleur terug gespoten. Er is werkelijk niks meer van te zien...

De ervaring heb k uit me nu 7 jaar dat ik in de fietsenwinkel werk.
En heb daardoor ook de ervaringen en verhalen aan kunnen horen.
Voor het 'misschien zit er nog een scheurtje' waan je naar de eigenaar van 'Van den Berg Surf' Stephan van den Berg.
Die kan je er zo mega veel over vertellen, de internet verhalen zijn 75% bullshit.

Misschien kan je er wat mee!

Groetjes Paul
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-09-2019 17:22:28
Gisteravond heeft een driftige bmw bestuurder mijn ruit door geslagen omdat hij vond dat ik te dicht op hem reed. Ik was een proefrondje aan het doen toen deze bmw rijder het nodig vond om ineens op de rem te gaan staan. Ik had in de eerste instantie niet door dat het om mij ging dus bleef lekker door rijden. Toen ging hij ineens vol in de ankers en reden we stapvoets op een 50 weg. Deze ging over in 2 banen dus had verwacht dat bmw-meneer naar rechts zou gaan maar hij bleef lekker links rijden, toen ik er klaar mee was en hem er rechts langs wou gooien ging het stuur om en reed ie me klem. Komt er een kerel uit de auto, zonder enig contact tussen ons slaat ie zo mn ruit door. Geen fijne ervaring, zeker omdat ik keurig reed en oprecht niet door had waar hij moeilijk over deed. Natuurlijk wordt ik pissig als ie een remproef doet dus heb vrolijk lopen toeteren, maar dit ventje was wel heel snel op z'n p*k getrapt.

Maar dan nu het grootste probleem: de ruit vervangen bij Carglass kost ong. 450,-. is rechts achter (kofferbak ruimte). Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met ramen kitten? Als die gene, uiteraard tegen vergoeding, mij wilt helpen met een ruit zetten hoor ik het graag. Graag iemand met n beetje ervaring, heb geen zin in lekkage of lelijke kit naden  ;D
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: FrankvdAa op 15-09-2019 17:27:25
Ik neem aan dat je zijn kenteken hebt en hem aansprakelijk stelt voor de schade? En aangifte?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Vulk op 15-09-2019 17:32:53
Hoe sla je een autoruit kapot? :O
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 15-09-2019 17:37:04
Zo'n ruit is prima uit te snijden en opnieuw in te lijmen. Heb mijne laatst ook los gesneden en verwijderd. Beste ging het met een stanleymes van binnenuit. Alleen de hoeken is de kit best dik en wat lastiger.
Terug lijmen geen ervaring mee, maar dat lijkt mij de kosten niet bij een schadehersteller of iemand met ervaring.

Kon Carglass deze trouwens nieuw leveren? Incl raamrubber wat er aan vast zit?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 15-09-2019 19:57:21
Ik heb denk ik nog wel zo'n ruit staan voor je maat! App me even dan kijk ik zsm voor je...

Bmw rijder zit nu 3 maanden op vloeibaar voedsel? ;D
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: classicT5 op 15-09-2019 21:41:44
Triest zoiets, korte lontjes en gaat nergens over. Klein landje met veel inwoners dan krijg je erg last van territoriumdrift... :(
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 15-09-2019 22:17:13
Ik neem aan dat je zijn kenteken hebt en hem aansprakelijk stelt voor de schade? En aangifte?

Het probleem is een beetje dat het echt een duister figuur is, bij aangifte moet je dat hele circus door en daar heb ik geen zin in met hem. Heb melding gedaan (oftewel: op de grote hoop) maar is mij het gedoe niet waard.

Zo'n ruit is prima uit te snijden en opnieuw in te lijmen. Heb mijne laatst ook los gesneden en verwijderd. Beste ging het met een stanleymes van binnenuit. Alleen de hoeken is de kit best dik en wat lastiger.
Terug lijmen geen ervaring mee, maar dat lijkt mij de kosten niet bij een schadehersteller of iemand met ervaring.

Kon Carglass deze trouwens nieuw leveren? Incl raamrubber wat er aan vast zit?

EDIT: Je bedoelt of carglass het raam zelf kan leveren zodat ik die zelf kan monteren? Is dan een sloopauto raam niet net zo makkelijk? Ik neem aan dat dat rubber los tegen het raam aan ligt? Als ik jou zo hoor ga ik het ook zelf proberen, kijken of ik een beetje netjes kan kitten  ;) 
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Spin! op 16-09-2019 09:00:15
Het probleem is een beetje dat het echt een duister figuur is, bij aangifte moet je dat hele circus door en daar heb ik geen zin in met hem. Heb melding gedaan (oftewel: op de grote hoop) maar is mij het gedoe niet waard.


Ik voel een forummeeting aankomen: binnen zonder kloppen
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 16-09-2019 10:07:05
hahah, ja leuk format! Iedereen zijn eigen gereedschap mee  :evil:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 16-09-2019 13:25:15
Zo'n ruit is prima uit te snijden en opnieuw in te lijmen. Heb mijne laatst ook los gesneden en verwijderd. Beste ging het met een stanleymes van binnenuit. Alleen de hoeken is de kit best dik en wat lastiger.
Terug lijmen geen ervaring mee, maar dat lijkt mij de kosten niet bij een schadehersteller of iemand met ervaring.

Kon Carglass deze trouwens nieuw leveren? Incl raamrubber wat er aan vast zit?

EDIT: Je bedoelt of carglass het raam zelf kan leveren zodat ik die zelf kan monteren? Is dan een sloopauto raam niet net zo makkelijk? Ik neem aan dat dat rubber los tegen het raam aan ligt? Als ik jou zo hoor ga ik het ook zelf proberen, kijken of ik een beetje netjes kan kitten  ;) 

Ik bedoel te vragen of Carglass die achterste zijruit zomaar nieuw kan leveren. Volvo zelf kan hem namelijk niet leveren en daarom ga ik mijn bestaande ruiten opnieuw gebruiken. Uiteraard is een goede ruit uit een sloper het goedkoopste!

Het rubber zit er echt aan vast. Daarom ga ik bij mijn project liever voor nieuw, is die ook vers. Vandaar mijn vraag. Maar dat is mijn rare kronkel in het hoofd.

Je klikt eerst de meegespoten sierlijst er af; paar hele kleine torx boutjes in deuropening verwijderen en dan de lijst naar voren duwen. Lijkt soms niet te lukken maar kan wel (gepast en heel voorzichtig geweld gebruiken)
Jou ruit is toch al kapot, die eerst er uit snijden als oefening. Met scherp afbreekmes door de kit snijden van binnenuit. Deze kitlaag is rondom maar een 5-7mm dik. Het rubber heeft boven en aan de voorkant wat afstandblokjes en pennen, hier niet door heen snijden. Heb ik helaas wel gedaan en ik kan nu zeggen; als het snijden erg zwaar gaat zit je in het rubber. Daarom ook eerst maar oefenen op je kapotte ruit.
Terugkitten kan niet moeilijk zijn, verkeerd plaatsen is lastig door de paspennen en afstandblokjes. Maar ook hier is oefening baart kunst dus zou je door een ervaren iemand kunnen laten doen (schadehersteller op de hoek óf toch de carglass)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 17-09-2019 11:09:01
Ik bedoel te vragen of Carglass die achterste zijruit zomaar nieuw kan leveren. Volvo zelf kan hem namelijk niet leveren en daarom ga ik mijn bestaande ruiten opnieuw gebruiken. Uiteraard is een goede ruit uit een sloper het goedkoopste!

Het rubber zit er echt aan vast. Daarom ga ik bij mijn project liever voor nieuw, is die ook vers. Vandaar mijn vraag. Maar dat is mijn rare kronkel in het hoofd.

Je klikt eerst de meegespoten sierlijst er af; paar hele kleine torx boutjes in deuropening verwijderen en dan de lijst naar voren duwen. Lijkt soms niet te lukken maar kan wel (gepast en heel voorzichtig geweld gebruiken)
Jou ruit is toch al kapot, die eerst er uit snijden als oefening. Met scherp afbreekmes door de kit snijden van binnenuit. Deze kitlaag is rondom maar een 5-7mm dik. Het rubber heeft boven en aan de voorkant wat afstandblokjes en pennen, hier niet door heen snijden. Heb ik helaas wel gedaan en ik kan nu zeggen; als het snijden erg zwaar gaat zit je in het rubber. Daarom ook eerst maar oefenen op je kapotte ruit.
Terugkitten kan niet moeilijk zijn, verkeerd plaatsen is lastig door de paspennen en afstandblokjes. Maar ook hier is oefening baart kunst dus zou je door een ervaren iemand kunnen laten doen (schadehersteller op de hoek óf toch de carglass)

Misschien dat daarom het ruitje zo duur is, heb niet specifiek gevraagd over de leverbaarheid maar volgens de telefoniste kon ik de volgende dag nog terecht..

Bedankt voor de tips! Ik kan inderdaad mooi oefenen op mijn kapotte ruit, fijn dat er paspennen enzo in zitten. Hoef ik niet bang te zijn voor een knappende ruit met vorst oid ;) Ik zal wel foto's maken van het eindresultaat, als ik een alternatief voor tinypic heb gevonden... Van het weekend maar mee bezig.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 17-09-2019 11:37:03
Imgur is ook fijn!
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 17-09-2019 11:58:50
Imgur maar even testen dan:

(https://i.imgur.com/juKoLas.png)

Kan ik meteen vertellen over mijn vacuum lek, het typische inhouden en stotteren: bleek er een lek te zitten in een turboslang (een behoorlijke). Deze vervangen voor een gebruikte, die een week later ook scheurde. Dit heb ik tijdelijk op een prachtige beun manier opgelost:

(https://i.imgur.com/em8TMbU.png)

Bleef redelijk goed zitten, heb er een 2 weken mee rond gereden totdat mn aliexpress slangen binnen waren. Dus nu alles nieuw voor chinese silicone, pasvorm is niet ideaal maar het is wel vacuum dicht  :) Vond do88 oid toch wel aardig aan de prijs. Vervolgens ook nog de slangen rondom de stappenmotor vervangen en de O-ring van het vacuumboompje (hier zat nieteens een O-ring gemonteerd  :eusa_think: , iemand die mij kan vertellen of dat zo hoort of dat de vorige eigenaar dus zelf heeft geklust?) Helaas blijft de auto stotteren dus is het nog even een zoektochtje...
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 17-09-2019 13:11:10
Klinkt dan idd toch alsof je nog ergens een lekje hebt.
De slang van de stationair regelaar naar de kerstboom is ook een verdachte ja. Maar ook de slangetjes naar de tcv en de slang van inlaatspruitstuks ter hoogte van thermostaat naar de pcv kleppie dingetje is ook eentje die regelmatig gaat. En vergeet de brandstofdruk regelaar niet en slangetje wat daar aan zit.

Idd mooie beun oplossing is wel een goeie, voor de gein had je er nog zo'n mooie samsons bandenplakker op moeten plakken natuurlijk ;D
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 17-09-2019 13:12:08
Ali slangen zijn zekerrr niet verkeerd en hele nette prijzen...
DO88 slangen zijn ook niet perfect qua pasvorm geloof me...

Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: jellejas op 17-09-2019 18:42:18
Ali slangen zijn zekerrr niet verkeerd en hele nette prijzen...
DO88 slangen zijn ook niet perfect qua pasvorm geloof me...


Ik was niet zo positief over de Ali slangen maar je hebt wel gelijk. Ook de vervanging van Skandix past ook niet helemaal ok.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 17-09-2019 18:55:33
Ik heb al meerdere setjes geïnstalleerd en eigenlijk weinig klachten moet ik zeggen... ja de bijgeleverde "slangklemmen" zijn goed voor €0,1653 oud ijzer als de prijs gunstig is.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 18-09-2019 13:07:53
Toch denk ik dat niet alle ali slangen even mooi zijn. Ik heb slangen van GPI Racing maar die zijn niet op lengte uit de doos en zonder de slangenklemmen. Sommige aansluitingen zijn suuuuper los, zo los dat ik zeker nog wel 3mm over had en moest dichtknijpen met de slangenklem. Er is ook 1 slang die bijna wordt dicht geknepen door een rare kronkel die hij moet maken omdat de slang van de gasklephuis een te ruime bocht maakt. Allemaal niet zo best voor de air-flow, scheelt zo 10 pk  :P   

Ik heb ook wel eens mensen gehoord over G-plus en dat blijkt best prima te zijn. Zoals Arjen zegt, de pasvorm gewoon prima.
Toch ga ik de volgende keer voor do88 o.i.d.. Want twee keer zo'n miskoop en je hebt een setje do88 betaald ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: arjenT5R op 18-09-2019 14:21:39
G-plus heb ik volgens mij ja...
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 04-12-2019 11:53:43
Er gebeurt helaas weinig aan mijn auto de laatste tijd. veel te druk met de studie, pas begonnen met afstuderen dus het zal nog wel even op een lag pitje blijven.

Wat ik wel heb gedaan is de baksteun gewisseld voor gwn rubber, vond PU te hard. Ook meteen de steun onder de parafan gewisseld, alle andere waren al nieuw bij de blokwissel. Helaas maakt die steun onder de parafan wel herrie, iedere keer bij schakelen of koppelen kraakt ie. Koper pasta tussen de aanlegvlakken oid?

Ook heb een upgrade naar 302 remmen gedaan. Hierbij heeft Diederik geholpen en een brug geregeld, heel fijn!

(https://i.imgur.com/jzBLO2O.jpg)

Helaas zaten de remslangen te vast om die te upgraden naar omvlochten dus dat gaat een andere keer gebeuren, heb ze al wel liggen. ik ben verbaasd over de 302 remmen, t pedaal is nog steeds zacht maar wel echt vele malen meer remkracht. 302 is niet bepaald een BBK maar wel heel prettig! En het vult de velg mooi uit:

(https://i.imgur.com/NWjGBEH.jpg)

Toen de auto op de brug stond zijn we er wel achter gekomen dat mij auto nogal wat liefde kan gebruiken, lek in de einddemper, behoorlijke speling op de wiellagers (meteen nieuwe besteld van FAG), nogal versleten onderstel, remklauwen niet zo gangbaar meer, zuigers willen niet goed terug. Ik wil dit uiteraard allemaal gaan aanpakken zsm, nu het t5 blok zo mooi loopt moet de rest ook op orde.

En uiteraard weer een ruitje er in geplakt na die actie van een poos terug. Wel erg veel vocht in mn auto gekomen na die actie.
(https://i.imgur.com/2AJMRSo.jpg)



Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Hans Duiven op 04-12-2019 16:03:04


Dit zijn wel leuke slangenklemmen en ook niet al te duur.  (https://www.soer.nl/slangklem-22-breed-64-67.html)

of deze (https://www.soer.nl/slangklem-24-breed-74-79.html)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 17-03-2020 11:56:19
Een klein voordeel aan het virus is dat ik tijd heb gehad om aan mijn auto te klussen. Ik heb een erg mooi V70R interieur over kunnen nemen, beide stoelen met stoelverwarming en elektrisch verstelbaar. precies het interieur wat ik wil, is goed in lijn met het me7 blok vind ik.

Helaas was de elektrische verstelling niet voor bedraad. Ik heb het stukje kabelboom uit de donor auto geknipt en keurig door de kabelgoot gevoerd. een massa gaat naar de achterbank en dan drie voedingen naar onder de stuurkolom. Om de snoeren in die multistekkers te prikken heb je deze dingetjes nodig:

(https://i.imgur.com/6InrORD.jpg)

Die dingen kosten ong. 6,50 per stuk?! Gelukkig werd ik gematst bij de dealer, ze lagen toch weg te stoffen  :angel:
wel heerlijk de tijd gehad om alles schoon te maken en kabels voor mijn subwoofer wat netter te leggen:

(https://i.imgur.com/CRb74ym.jpg)

Ik had behoorlijke ruzie met de achterbank, maar uiteindelijk zit alles er in. Ik ben heel erg blij met het resultaat!

(https://i.imgur.com/zlEcln3.jpg)
(https://i.imgur.com/pvlteZG.jpg)

Het is nog niet klaar allemaal, de bijrijders stoel moet nog worden aangesloten en het interieur moet nog worden opgeknapt. het is al behoorlijk netjes maar er is een stiksel door van de bestuurdersstoel en een beetje leervet zal het goed doen. Ook wil ik nog wat creatiefs doen met de deurkaarten, ik weet nog niet helemaal wat.

De volgende update zal waarschijnlijk hier over gaan:
(https://i.imgur.com/yQckEl9.jpg)

en tot slot, een plaatje van hoe ie er nu bij staat. Van buiten nog steeds een gewone ''10v look'':

(https://i.imgur.com/iflAJFt.jpg)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 17-03-2020 12:42:11
Netjes!
Deurkaarten bekleden met Alcantara look hemel bekleding. Bij de leverancier kun je staaltjes aanvragen, kun je de kleur mooi matchen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 17-03-2020 16:59:22
bedankt voor de tip! hemelbekleding plakt toch? of lijm/niet je het op de kaart?
Ik zat er aan te denken om iets van ''850 SE'' in te laten borduren (oma even lief aankijken).
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Died850 op 17-03-2020 22:18:30
Nice, staat m goed Wouter!
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: ron paul op 17-03-2020 23:55:09
Mooi hoor!
Is dat nou wat die FK schokdempers?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 18-03-2020 06:40:31
bedankt voor de tip! hemelbekleding plakt toch? of lijm/niet je het op de kaart?
Ik zat er aan te denken om iets van ''850 SE'' in te laten borduren (oma even lief aankijken).

Er zit van zichzelf geen lijmlaag aan. Dus zelf weten hoe je het doet.
Op een hemel moet je wel lijm gebruiken anders komt hij naar beneden.

Er zit wel een laagje schuim van 2mm ofzo achter, waardoor het extra luxe en zacht lijkt. Zeer geschikt dus.

Overigens.. dat borduren zou ik nog een keer over nadenken..
Je hebt de auto nu mooi en met dat interieur straalt het klasse uit. Ga je borduren in de deurkaarten, wordt het snel zo'n getunede Honda  ;)
Ik zag laatst op de VKB een T-5R te koop staan.. compleet nieuw bekleedt interieur en nog netjes gedaan ook! Alleen stond er iets geborduurd in de rugleuningen.. gewoon T-5R ofzo maar toch.. het is een persoonlijke boodschap en doet daarmee de meerwaarde van de dure bekleding opdracht totaal teniet.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: vasquez op 18-03-2020 11:00:07
Hmm, beauty is in the eye of the beholder  ;D

Ben ook niet zo van rare toevoegingen, maar dit kan best een subtiele toevoeging zijn, alles valt of staat met de uitvoering....

Standaard auto's hebben we al genoeg en nu is er ook al van alles 'afwijkend', dus why not!

Het is maar een stukkie deurkaart   ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Miyel op 18-03-2020 11:03:57
Het is maar een stukkie deurkaart   ;)

Dat deel zegt eigenlijk al genoeg :) 😁
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 18-03-2020 12:57:00
Overigens.. dat borduren zou ik nog een keer over nadenken..
Je hebt de auto nu mooi en met dat interieur straalt het klasse uit. Ga je borduren in de deurkaarten, wordt het snel zo'n getunede Honda  ;)
Ik zag laatst op de VKB een T-5R te koop staan.. compleet nieuw bekleedt interieur en nog netjes gedaan ook! Alleen stond er iets geborduurd in de rugleuningen.. gewoon T-5R ofzo maar toch.. het is een persoonlijke boodschap en doet daarmee de meerwaarde van de dure bekleding opdracht totaal teniet.


Ik wil absoluut geen getunede honda look  :-X ik weet welke T-5R je bedoelt, dat vond ik inderdaad ook niet zo mooi. Dat was midden op de rugleuning en in het wit als ik mij niet vergis.  Mijn plan was om grijs alcantara te nemen en dan klein in het zwart/grijs te borduren..Ik zal er nog eens over nadenken. en zoals jullie al zeggen, het is maar een deurkaart...

Mooi hoor!
Is dat nou wat die FK schokdempers?

Het blijkt populair te zijn onder audi rijders, ik hoor er wel positive dingen over.
Ik kan je binnenkort vertellen hoe het bevalt! t wordt gecombineerd met Apex veren.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 24-05-2020 15:56:39
Tijd voor een kleine update.

Ik heb de fk-dempers gemonteerd icm apex veren, dit bevalt me echt heel goed. Rijd hoogte is mooi, stuurt een stuk strakker maar is zeker nog comfortabel. Helaas wel een ligte rammel rechtsvoor, alles gemonteerd met nieuwe rubbers en toplagers. De kruismoeren al 2 keer nagetrokken en stabi's zijn net nieuw. Een mysterie....

Vorige maand moest de auto voor de apk, de avond voor de apk brak helaas mn achterasrubber af. Heb het toen tijdelijk opgelost met een (bijna net zo gaar) rubber van een achteras die ik nog had liggen. Wat een k*t klus om dat te vervangen, maar hij was wel door de apk :)

(https://i.imgur.com/q1uwczZ.jpg)

Ik ben toen meteen begonnen met het reviseren van een achteras, doorrijden met de huidige kan echt niet meer.. Ik ga de nieuwe mooi schilderen en nieuwe rubbers er in persen. De motortakel is een ideale tool om de oude rubbers te verwijderen  :eusa_shifty:

(https://i.imgur.com/ea6YLwc.jpg)

Daarna heb ik het achteras project even stil gelegd omdat ik een R bumper heb gekocht. Ik kon niet wachten om deze er op te zetten dus heb m meteen gespoten  ;D

Uiteraard na uitgebreid te schuren en de nodige reparaties aan de bumper (spijlen waren nog perfect)
(https://i.imgur.com/emVSwn8.jpg)

Lakkleur laten opmeten, deze was nog nagenoeg het zelfde als origineel dus ben gwn voor de originele kleur gegaan (volvo kleur 601, motip kleur 41410)

(https://i.imgur.com/qh1yjN4.jpg)

(https://i.imgur.com/r8rReK1.jpg)

Echt super blij met het eindresultaat  :eusa_dance: Kleur match heel goed, alleen de glans is nog ietsjes anders (klein beetje matter). Hopelijk trekt dit bij na het polijsten. Een nadeel, de sleeper-look is wel weg. Ik ga de verbaasde reacties missen als ik gas gaf met mn 2-liter badge nog op de klep  :evil:
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Died850 op 24-05-2020 21:06:45
Dikke bumper Wout! Staat m er goed. Sleeper look inderdaad nu wel verdwenen haha
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: volvobug op 24-05-2020 23:53:31
Die achterasrubbers is inderdaad een but-klus. Wel mooie beun toepassing van die motortakel  ;D

Strak bumpertje zo met de knikkerbus als ik het goed heb.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 25-11-2020 14:33:30
Ik heb een aantal weken terug de achteras gemonteerd met verse rubbers, bouten en moeren.

(https://i.imgur.com/PLGAAxI.jpg)

(https://i.imgur.com/x8AlpKk.jpg)

Het was geen moeilijke klus, maar het is altijd jammer dat er minstens 1 bout niet mee wilt werken. Twee wiellager bouten hebben t een hele *** klus gemaakt, maar de aanhouder wint:

(https://i.imgur.com/LhoJzOs.jpg)

Het onderstel wordt steeds een beetje beter, ook onlangs nieuwe draagarmen gemonteerd en heb nog een Ultra Racing swaybar liggen die er binnenkort onder gaat. De auto is echt enorm opgeknapt qua sturen, ben benieuwd wat de swaybar nog gaat doen. 

Verder ben ik veel bezig geweest met rammeltjes en kraakjes uit mn interieur halen. Alles even los gehaald, nieuwe klemmetjes, beetje wax tussen contact vlakken, en hier en daar rubbers of katoentape tussen gedaan.

(https://i.imgur.com/9f9PHXA.jpg)

Nog lang niet klaar met t interieur, van het zomer misschien het dashboard er uit om ook meteen climate control in te bouwen (heb nu een aan/uit airco, die het niet doet). Heb alles al liggen maar heb de moed nog niet verzameld.

En natuurlijk afsluiten met een plaatje van mn auto. Hij staat nu op 16'' imitatie wielen, prima winter set:

(https://i.imgur.com/C6QC0y6.jpg)


Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 25-11-2020 14:40:48
O en ik vergeet het belangrijkste: na ongeveer een half jaar met een enorm irritante hik te rijden is het eindelijk opgelost.

Ik heb t eerst gezocht in t vacuum, dus nieuwe do88 slangen, gloednieuwe turbo inlaatbuis, overal nieuwe slangen en koppel stukjes. Uiteindelijk met behulp van Diederik geconcludeerd dat mijn tank ontluchting niet goed werkte. Ik heb met de motorwissel van 2 jaar terug een gaatje geboord in mijn tankdop omdat ik de EVAP had verwijdert, maar nu is dat gaatje dicht gaan zitten. Rijden zonder tankdop en hij rijd weer als vanouds. Uiteindelijk geen weg gegooid geld geweest dat ik toch al die vacuum delen had vervangen, hoef ik daar voorlopig niet naar om te kijken.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 25-11-2020 16:17:40
Goed bezig!

Truc met motortakel om achteras rubbers te trekken kende ik nog niet! 👍
Maar onlangs zelf deze klus gedaan en idd, rijgenot stijgt flink (en straks met je dikke swaybar helemaal (ik heb voor en achter)

Kijk anders even in mijn blog: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.495.html (https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.495.html)

ter voorbereiding van je dashboard feestje...

Moest ik het nog een keer doen zou ik zelfs alles ombouwen naar manueel, geen gedoe meer met half werkende stelmotoren...
en airco is zowiezo overrated  ;D ;D (alles eruit: 20pk extra  :evil:)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: )()()sT op 25-11-2020 17:38:58
Hij staat er lekker bij, mooi zeg, zo’n shiney as! 8)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 25-11-2020 17:43:56
Truc met de motortakel heeft wel tot een lekke cilinder geleid, dus had beter het tooltje kunnen kopen haha. De swaybar achter staat ook nog op mijn lijst.

En jou blog is goed naslag werk! Ik heb ook veel in je blog gekeken toen ik mijn me7 blok er in ging leggen, echt fijn dat je zoveel fotos hebt gemaakt van allerlei klussen.

Wat heb je precies voor problemen met je stel motoren dan? En kraakte/rammelde jou dashboard enorm door dat afgebroken montage punt? Mijn dashboard is namelijk best wel stil, echt alleen wat kleine raakvlakken met het middenconsole moeten invetten om de kraak er uit te krijgen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 25-11-2020 17:45:28
Hij staat er lekker bij, mooi zeg, zo’n shiney as! 8)

Dankjewel! Glimmende onderdelen zijn de beste ;)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 26-11-2020 10:31:10
Truc met de motortakel heeft wel tot een lekke cilinder geleid, dus had beter het tooltje kunnen kopen haha. De swaybar achter staat ook nog op mijn lijst.

En jou blog is goed naslag werk! Ik heb ook veel in je blog gekeken toen ik mijn me7 blok er in ging leggen, echt fijn dat je zoveel fotos hebt gemaakt van allerlei klussen.

Wat heb je precies voor problemen met je stel motoren dan? En kraakte/rammelde jou dashboard enorm door dat afgebroken montage punt? Mijn dashboard is namelijk best wel stil, echt alleen wat kleine raakvlakken met het middenconsole moeten invetten om de kraak er uit te krijgen.

ik heb al mijn stelmotoren opengemaakt en schoongemaakt + getest, leken allemaal te werken. Maar nu toch weer vaak knipperende ECC lampjes bij start en soms luchtstroom die niet wil veranderen (warm-koud, voet-gezicht,...). Omdat ik eigenlijk nooit de AUT stand gebruik had ik net zo goed volledig manueel kunnen gaan (+scheelt ook weer wat gewicht  :) )
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 23-12-2020 13:42:30
Ik ga even mopperen over mijn auto, ik heb best veel gedaan mbt het onderstel, namelijk:

- Achteras rubbers (FEBI)
- Wiellagers voor (FAG)
- Draagarmen voor (Meyle HD)
- Setje jong gebruikte FK dempers icm apex veren, incl toplagers en rubbers
- UR swaybar voor icm reactiestangen
- uitlijnen

Maar eigenlijk rijd de auto niet lekker. Het onderstel rammelt en kraakt, de toplagers zijn daar waarschinlijk de oorzaak van (R&D huismerk lagers, blijkt niet heel goed te zijn). Maar het ergste is hoe enorm de auto spoorvorming volgt, inhalen op een N-weg gaat gepaard met een hoop geslinger. Dit zelfde ''slappe'' gevoel krijg ik als ik over korte hobel rijd, de auto lijkt dan heel even zn kont te schudden en dan gaat ie weer. Ik heb een uitdraai van de uitlijner, tot zover ik kan beoordelen is ie keurig uitgelijnd. Verder had ik sowiso meer verwacht van de auto qua stuur gedrag, is dit onrealstisch omdat de 850's sowiso slagschepen zijn? of mis ik iets belangrijks in mn lijstje? Het enige dat niet is vervangen zijn subframe rubbers, stuurkogels en mn 2 jaar oude banden.

Wie herkent dit slappe gevoel? hoort het bij de auto?

Dit is hoe de auto op t moment is uitgelijnd:

(https://i.imgur.com/awx3edi.jpg)

Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: volvobug op 23-12-2020 14:25:18
Achterste dempers, draagarmrubbers achteras. En wat voor maat banden gebruik je?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 23-12-2020 14:38:55
Achter is ook FK icm apex. En heb alle 4 de achteras rubbers vervangen, zie post eerder op deze pagina. Banden maat is 205/50/R16 dacht ik.
Het volgen van spoorvorming kan misschien samen hangen met versleten subframe rubbers, iemand ervaring met pu inserts?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: volvobug op 23-12-2020 14:44:55
Binnenste en buitenste stuurkogels al eens vervangen?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 23-12-2020 14:46:27
Ik zeg: subframe rubbers voorkant

Mijn auto had bij aankoop ook super last van spoorvorming volgen, je kon je stuur draaien, de voortrein dacht: lekker spoortje hiero, bekijk het maar...

ondertss heb ik zowat alles vernieuwd maar grote verandering was toch wel door: nieuwe draagarmen en nieuw subframe rubbers vooraan. Heb pas recentelijk ook hele achterkant aangepakt en moet zeggen dat de R nu lekker strak stuurt (voor een 850, een ford focus wordt het natuurlijk nooit...)

Heb wel ook een ipd swaybar voor en achter, die voel je best goed.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Maestro12 op 23-12-2020 14:48:50
En wat is de loadindex van de banden, of je met 78 of 91 rijdt, dat verschil merk je echt (auto gaat 'dweilen' over de banden)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 23-12-2020 14:51:21
Binnenste en buitenste stuurkogels al eens vervangen?

Nee dat zijn nog de originele, zou een goede verklaring zijn van t stuurgedrag, kan ik checken of deze nog goed zijn? Ik voel geen gigantische stuurspeling bij mooie vlakke bochten of bij langzame bochten, ook zien de stuurkogels er nog netjes uit. Ik heb dus de conclusie getrokken dat dat wel goed zou zijn, maar is mss niet de juiste conclusie.

Ik zeg: subframe rubbers voorkant

Mijn auto had bij aankoop ook super last van spoorvorming volgen, je kon je stuur draaien, de voortrein dacht: lekker spoortje hiero, bekijk het maar...

ondertss heb ik zowat alles vernieuwd maar grote verandering was toch wel door: nieuwe draagarmen en nieuw subframe rubbers vooraan. Heb pas recentelijk ook hele achterkant aangepakt en moet zeggen dat de R nu lekker strak stuurt (voor een 850, een ford focus wordt het natuurlijk nooit...)

Heb wel ook een ipd swaybar voor en achter, die voel je best goed.

Denk je dat ik het zelfde effect kan berijken met van die IPD inserts? of is dat aan ''lapmiddel'' als je rubbers zelf mss niet de beste meer zijn?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 23-12-2020 14:58:19
En wat is de loadindex van de banden, of je met 78 of 91 rijdt, dat verschil merk je echt (auto gaat 'dweilen' over de banden)

Load index 94 en snelheidsindex w, volgens de banden gids een band voor ''exotic sportscars'' haha. 
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 29-12-2020 14:49:17
Wat betreft het zenuwachtige sturen, je portemonnee er tegenaan gooien werkt altijd. Nieuw setje wielen met redelijk goede banden gekocht, nog helemaal goed in de poedercoat en maar 1 wiel heeft wat oppervlakkige stoeprand schade. Plaatje bij t praatje:

(https://i.imgur.com/QG2r4RW.jpg)

Er liggen Michelin pilot sport 4 onder met nog zo'n 4-5mm profiel. Helaas wel 205 breed op een 7.5J wiel, zodra ze versleten zijn komen er 215 breed op. Maar dit geeft echt al een behoorlijk verschil in rijden, het viel me vooral op hoeveel lichter de comets zijn dan de 16inch imitatie wielen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 29-12-2020 20:12:28
Staan hem goed!!

205 moet normaal gezien nog strakker sturen omdat dit de maat is waarop deze verlegen ooit zijn op ontworpen... Banden met hoge load index of versterkte zijwangen zijn meestal ook stugger (en zwaarder! door extra staaldraad erin). Ik rij nu met 215 45 R17 87V en dat bevalt goed (meer comfort dan de 91V)

Mijn ervaring is meestal wel dat grotere velgen meestal ook garant staat voor zwaardere wielen (best zo laag mogelijk houden wegens onafgeveerd gewicht)

Heb zelf geen ervaring met subframe inserts, maar als het de beweging beperkt zal het zeker wel wat effect hebben, nieuwe rubbers zullen uiteindelijk de beste oplossing zijn (eventueel XC90 subframerubbers als het nog stugger moet)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 29-12-2020 22:25:21
Dankjewel :)

Goede tip van die xc90 rubbers. waarschijnlijk dat ik voor die paar tientjes eerst eens de inserts probeer, scheelt een hoop werk. Uiteraard krijgen jullie te horen wat mn bevindingen zijn. Eerst even genieten van de nieuwe wielen, het volgen van spoorvorming blijft maar t stuurt echt vele malen beter.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 13-01-2021 10:21:54
Uiteindelijk er voor gekozen om pu inserts in de subframe rubbers te plaatsen, de gene van estate service. Dat in combinatie met 17inch maakt dat ie veel lekkerder stuurt, ik weet niet zeker hoeveel de inserts hebben bijgedragen omdat ik nog weinig op 17inch had gereden. De combi is iig goed. Klein beetje meer motor-trillingen in het interieur maar dat vind ik niet erg.

Echter moet er wat te zeuren blijven, namelijk dat het stuur erg ''zwevend'' voelt op snelheid (120+) en bij spoorvorming. De stuurstangen lijken spelingsvrij dus ik verdenk het stuurhuis, ik moet dus een keertje de moed verzamelen om het stuurhuis te vervangen. Ik heb nog een jong gebruikte TRW liggen, alleen staat het wel laag op de prioriteiten lijst.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: volvobug op 13-01-2021 10:54:31
Is de auto recent uitgelijnd, wellicht heb je iets te weinig toespoor?
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70geRwin op 13-01-2021 10:58:24
Bedenk wel dat als je van 205 naar 215 gaat de band weer meer gaat trekken naar spoorvorming.

Zelf net de winterbanden er onder gezet en van 215 naar 205 en dat merk je dan toch direct door minder te trekken.

Die Ps4 zijn wel top banden hoor. Heb ze nu in 215 maar ga volgende zomer naar de originele 205 maat.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 13-01-2021 11:08:32
Is de auto recent uitgelijnd, wellicht heb je iets te weinig toespoor?

Ja goed dat je er over begint! Nog niet aan gedacht.

Hij is recent uitgelijnd, alles keurig binnen specificaties, maar ik twijfelde direct al of ik hem niet nogmaals weg ga brengen. Ik heb de jongen van de locale banden service moeten uitleggen waar je de achteras stelt en dat het zeker weten NIET een starre achteras is. Daarna had ie alles keurig gedaan, maar t is absoluut geen ervaren uitlijner geweest. 2 jaartjes terug heb ik de volvo laten uitlijnen bij Mario van Karelsen (soest), hele leuke kerel die zelf ook een p80 rijd (dacht een s70 T5). Hij had achter veel meer toespoor (net op het randje van spec) en voor veel minder toe spoor (buiten spec), toch reed de auto toen erg prettig. Mss de moeite waard hem te laten uitlijnen voordat ik t subframe ga laten zakken. 

Bedenk wel dat als je van 205 naar 215 gaat de band weer meer gaat trekken naar spoorvorming.

Zelf net de winterbanden er onder gezet en van 215 naar 205 en dat merk je dan toch direct door minder te trekken.

Die Ps4 zijn wel top banden hoor. Heb ze nu in 215 maar ga volgende zomer naar de originele 205 maat.

Merk je verschil qua grip? Ik heb toch wel redelijk snel wielspin.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70geRwin op 13-01-2021 12:14:12
Denk dat het verschil in grip discutabel is, met een minder brede band heb je meer kg/cm.
Daartegenover vind ik het verschil in spoorgevoeligheid groot, de weg hier naar het volgende dorp kent behoorlijk spoorvorming en kan het dus goed merken.

Maar spinnen kan je meer beperken met je onderstel, veren, dempers, veerpootbrug en ultiem een sper diff natuurlijk.
Al is het met voorwiel aandrijving en een beetje vermogen gewoon lastig, zeker op het binnenste wiel.                     
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: volvobug op 13-01-2021 13:17:08
... Mss de moeite waard hem te laten uitlijnen voordat ik t subframe ga laten zakken. ...

Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 13-01-2021 14:33:10
Denk dat het verschil in grip discutabel is, met een minder brede band heb je meer kg/cm.
Daartegenover vind ik het verschil in spoorgevoeligheid groot, de weg hier naar het volgende dorp kent behoorlijk spoorvorming en kan het dus goed merken.

Maar spinnen kan je meer beperken met je onderstel, veren, dempers, veerpootbrug en ultiem een sper diff natuurlijk.
Al is het met voorwiel aandrijving en een beetje vermogen gewoon lastig, zeker op het binnenste wiel.                     

Met een brede band heb je minder kg/cm^2, kg blijft het zelfde oppervlakte neemt toe ;) Een docent op mijn wtb opleiding had altijd de volgende uitleg: statische wrijving is onafhankelijk van het oppervlak, alleen van materiaal combi en normaalkracht (dus ook onafhankelijk van kg/cm^2). Zodra je geen wielspin hebt mag je het in principe beschouwen als statische wrijving (band beweegt niet t.o.v. asfalt als je op t raakvlak kijkt), dus maakt t oppervlakte van de band niet uit. Dynamische wrijving wordt groter met groter oppervlakte, dus bij wielspin, glijden door bochten,..., heb je baad bij een grotere band. Het is waarschijnlijk enorm versimpeld van wat er echt achter schuilt.

Edit: dit is natuurlijk theoretisch geneuzel. Als ik jou ervaring zo hoor overweeg ik gewoon bij 205 te blijven. Het volgen van spoorvorming is erg onprettig

Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.


Het zweverige had ie al voor de inserts en heb niet alle bussen tegelijk los gehad, 1 voor 1. Maar idd, de uitlijning ga ik mss eerst laten checken.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Vulk op 16-01-2021 08:58:16
Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.


Ik denk dat hij bedoelt dat hij het stuurhuis zou vervangen om het vaag stuurgevoel op te lossen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 16-01-2021 10:13:09
Mss de moeite waard hem te laten uitlijnen voordat ik t subframe ga laten zakken. 

Excuus beetje rare verwoording, maar ik bedoel inderdaad dat ik eerst de uitlijning ga laten checken omdat ik niet echt vertrouwen heb in de vorige uitlijner. Dan pas nadenken over of ik de moeite ga nemen om het stuurhuis te vervangen.
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Vulk op 16-01-2021 10:32:31
Aan de andere kant, als je het stuurhuis vervangt, dan moet je sowieso gaan uitlijnen. ;D
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: de Boeing op 16-01-2021 10:47:48
205 versus 215 heeft niet een dusdanige grote impact in mijn beleving...

Ik blijf het toch op die subframe rubbers houden, je hebt nu dus wel de inserts maar die zitten in de lengterichting (rij richting) van de auto. Bij last van spoorvorm volgen gaat de voortrein haaks op de rijrichting bewegen, het rubber is is na XX jaar gewoon gaar en zacht, en die inserts gaan deze haakse beweging niet veranderen... (uiteraard zijn er ook frisse draagarmen en veerschotels rubbers nodig)
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: Wouter96 op 16-01-2021 11:39:57
Aan de andere kant, als je het stuurhuis vervangt, dan moet je sowieso gaan uitlijnen. ;D

haha ja dat is waar, ben ik wel in 1 keer klaar. ff wachten op warmer weer en dan ga ik me er misschien maar aan wagen.

205 versus 215 heeft niet een dusdanige grote impact in mijn beleving...

Ik blijf het toch op die subframe rubbers houden, je hebt nu dus wel de inserts maar die zitten in de lengterichting (rij richting) van de auto. Bij last van spoorvorm volgen gaat de voortrein haaks op de rijrichting bewegen, het rubber is is na XX jaar gewoon gaar en zacht, en die inserts gaan deze haakse beweging niet veranderen... (uiteraard zijn er ook frisse draagarmen en veerschotels rubbers nodig)

Draagarmen en toplagers+rubbers zijn 5000 km oud en de uitlijning is binnen specificaties, dus ik ben bang dat je gelijk hebt.  De inserts doen wel wat maar minder dan ik had verwacht. xc90 rubbers is wel het overwegen waard, zeker als die ook gecombineerd kunnen worden met de inserts. Wordt dus een weekendje klussen, volgensmij is het een behoorlijke klus dus even een keer tijd maken (en zin  :eusa_shifty: )
Titel: Re: WEBBLOG: Frankenstein 850 project
Bericht door: V70R^2 op 16-01-2021 11:42:34
Een echte upgrade zijn de cabrio bussen, die zijn compleet massief aluminium.