Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Techniek Algemeen => Technisch onderhoud => Topic gestart door: errie96 op 13-03-2019 07:05:41

Titel: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 13-03-2019 07:05:41
Halloo,

Ik heb al een tijdje last van het probleem dat de auto bij een koude start schommelt in het stationair toerental. De auto doet dit voor +/- 30sec hierna begint hij redelijk te lopen. Zie ook de onderstaande video:
https://www.dropbox.com/s/34pthx26egs92jd/MOV_0001.mp4?dl=0

Recent vervangen:
Bobine
bougiekabels
Bougie
verdelerkap + rotor
stappenmotor
nokkenassensor

Iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes Erjan
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Died850 op 13-03-2019 09:43:38
Zo te zien werkt je lambda (motorstoring) lampje ook niet meer. Ik zou eens proberen met uitlezen wat er naar boven komt. Te zien aan de schakelaars heb je een vrij vroege T-5 dus verwacht ook dat je een OBD1 auto hebt. Lekker simpel uit te lezen dus :D!

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15927.0
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 13-03-2019 10:03:34
Ik heb gisteren de auto uit gelezen, inderdaad OBD1. Hierin kwam niks naar voren.
Dat is het vreemde ervan. Mogelijk is er langzaam iets aan het kapot gaan. Wat volgens het systeem nog werkt.

Het vreemde is dat het gedrag begonnen is na het vervangen van de bobine (helaas is de oude er niet meer). Zal het mogelijke een slechte bobine zijn?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Wouter1973 op 13-03-2019 10:07:53
Hij tikt ook behoorlijk zeg. En er zit iemand doorheen te hijgen ;D
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: arjenT5R op 13-03-2019 10:30:42
Vacuum lekkage wss
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 13-03-2019 10:44:34
Een aantal vacuüm slangen zijn vervangen door de siliconen. Dit gaat om die van de TCV en aan verdeelstuk boven op het gasklephuis.

Mogelijk ben ik een belangrijke vergeten?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: arjenT5R op 13-03-2019 10:46:12
Kerseboompie wil ook nog wel eens lekken aan de afdichting.
Ff met remmenreiniger spuiten op verdacht plekken kan je al een eind op weg helpen.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: arjenT5R op 13-03-2019 10:49:15
Oh en de slang van de stationair regelaar naar kerstboom wil ook nog wel eens scheuren, soms lastig te zien.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 13-03-2019 16:28:33
Zojuist met de remreininger rond geweest, helaas niks kunnen vinden.

Wat zijn de mogelijke plekken voor een vacuüm lek?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 14-03-2019 10:25:32
 Zou het evt. Ook aan het pcv systeem kunnen liggen?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: classicT5 op 14-03-2019 10:42:51
Stationairregelaar al schoongemaakt? Mbv zoekfunctie zijn er voorbeelden te vinden hoe dat te doen
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 14-03-2019 11:08:57
Deze is al een keer schoongemaakt! Plus dat ik een van de sloop heb gehaald. Maken beide geen verschil.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 14-03-2019 11:26:54
Evap-klep misschien die niet meer lekker werkt? Dat zorgt ook voor een soort vacuümlekkage. Vanaf die witte klep voor de radiateur loopt er een slangetje naar het spruitstuk. Als je op een of andere manier de luchtverbinding naar het spruitstuk blokkeert, kun je deze mogelijk oorzaak ook uitsluiten. Ik verdenk mijn evap-klep er ook van de stationairloop in de war te gooien en sinds ik die verbinding blokkeerde, lijkt het weg. Zeker weten doe ik het nog niet. 
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: 850 T5 Freak op 14-03-2019 11:27:39
Tps  sensor wil ook wel eens dit veroorzaken.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Wouter1973 op 14-03-2019 14:11:56
Sluit eerst de makkelijke dingen uit: slangetjes, EVAP, de slang op inlaatkant turbo (inclusief de sensor / verwarmingselement). Als daar niets zit moet je verder zoeken: TPS, BOV, uitlaat- of inlaatspruitstuk, gaatje in de uitlaat ergens (het flexibele deel van de downpipe kan verdacht zijn). Ik sluit overigens ook niet uit dat het 'zagen' na de koude start ook een andere oorzaak kan hebben, bijvoorbeeld lekkende injectoren.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 14-03-2019 16:38:29
Gisteren het e.e.a. los gehad. Hierbij ook de luchtinlaat aan de turbo. Hierbij ook de PTC los gehad. Deze zat vol met een geel/witte dikke prut, zowel de PTC als de dikke slang die eraan zit. Wat kan dit zijn?

EVAP zal ik vanavond eens controleren!

Is er ook een manier om er achter te komen of ik lekkende injectoren heb?

Verder heb ik  het gevoel dat de auto ook niet het volle vermogen levert. En bij het gasloslaten blijft de auto hangen in een schommelende/stotende beweging. Pas wanneer ik iets rem of ontkoppel stopt dit.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 14-03-2019 17:48:05
Hmm, ik zit nog te denken aan de koelvloeistoftemperatuursensor bij de thermostaat. Maar of die dat zagen kan veroorzaken bij een koude start?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 14-03-2019 17:51:28
Zojuist pcv systeem gecheckt met een handschoen. Handschoen blaast op! Dit zal beteken dat het systeem vervangen zou moeten worden.

Zal dit ook het "zagen" veroorzaken?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: razorx op 14-03-2019 18:08:29
Heeft de wagen dit zagen direct na de koude start of pas na een minuut of wat?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 14-03-2019 18:13:00
Auto heeft het meteen bij een koude start!
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Silverarrow op 14-03-2019 18:39:22
Ik heb een periode hetzelfde probleem met het toerental gehad. Soms had de auto er geen last van, soms stopte het oscilleren na een aantal seconden, soms niet. Dealer en specialisten hebben van alles vervangen en schoongemaakt (thermostaat, cis klep, sommige vacuumslangen), maar telkens keerde het probleem terug.

Uiteindelijk wilde ik zelf het vacuum systeem nalopen en het eerste slangetje dat ik controleerde (bij de koplamp aan de bestuurderskant) had een poreus rubberen koppelstukje. Koppelstukje vervangen en het probleem is sindsdien nooit meer terug gekomen ;D .

Edit: Bij mij heeft een ANWB monteur toen een keer de cis-klep los gehaald. Daarna was dat zagen meteen weg. Waarschijnlijk probeerde de cis-klep (onsuccesvol) weg te regelen wat het vacuum lek verstoorde en werd zo het oscilleren veroorzaakt?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 22-03-2019 07:08:56
Gisteravond het gehele PCV systeem vervangen. De auto start weer goed met een koude start. Geen gezaag/toeren schommel. Wel moet ik de sleutel een tijdje omgedraaid houden om het te starten +/- 3sec. Probleem opgelost! :eusa_dance:
De olieafscheider en de slangen zaten vol met een wit/gele substantie.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Wat mij nog wel een beetje verbaast is dat er een extra vacuümslang bij de carterontluchtingset zat. Deze zal normaliter naar de zijkant van de inlaat gaan vanaf de PTC.
Bij mij loopt dit vanaf de PTC langs de bougie naar het vacuümverdeelstuk. Kan iemand mij uitleggen waarom dit afwijkt?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Wouter1973 op 22-03-2019 09:39:57
Wellicht omdat bij sommige modellen een vacuumslang van de PTC naar de metalen vacuumleiding bovenop het kleppendeksel loopt. Die daar een 'rondje' maakt en vervolgens met nog een slangetje naar de kerstboom loopt. De metalen leiding is ten eerste overbodig, en zit ten tweede vaak verstopt. Ik heb bij mij om die reden ook rechtstreeks een vacuüm slangetje lopen vanaf PTC naar kerstboompje.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 25-03-2019 11:40:47
Het probleem is 1dag weg gebleven helaas.
Toen ik vanochtend de auto startte begon deze meteen weer met het "zaag" geluid!

Wat zal het nog kunnen zijn?
Inmiddels dus ook de pcv vervangen en de vacuüm slangen.

Het zelfde geld voor het probleem op het moment dat je gas loslaat. De auto bonkt dan een tijdje! Dit stopt zodra ik wat rem of ontkoppel
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 06-07-2019 17:09:46
Het probleem is verholpen! Temperatuur sensor koelwater,

Nu heb ik op advies hierboven de vacuüm direct van de ptc naar de "kerstboom" lopen.
Hier komt continu het geluid af van een lekkende vacuüm slang. Knijp ik de slang dicht is het geluid weg.

Klopt dit?
Verder ben ik opzoek naar iemand in de buurt van Assen die mijn wastegate kan afstellen!? Bij volgas schommeld de auto en houd hij in. Dit zal komen door teveel druk??
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 18-01-2021 14:20:29
Daar zijn we weer.

Het stationair zeer onregelmatig lopen met een koude motor is weer terug. Na het starten oscilleert de auto behoorlijke gedurende 30sec tot een minuut. Dit gaat gepaart met een geur van benzine en witte rook uit de uitlaat. Het is alsof de auto zichzelf verzuipt. Als ik lichtgas geefgt houd hij ook wat in alsof de ontsteking niet helemaal wakker is. De laatste maanden /afgelopen jaar is er veer vernieuwd en vervangen qua sensoren end.
Afgelopen zomer is er een nieuwe origine kvs temperatuur sensor opgekomen. Lijkt mij stug dat dit het probleem is.

Zou dit probleem kunnen komen door wederom weer een verstoptte carterventilatie (auto is afgelopen jaar vooral gebruikt voor kleine afstanden) ? Hij blaast heel licht een handschoen op.

Bij een warme motor verder geen problemen!

Auto geeft verder geen foutcodes.

Gr erjan
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Jerra op 18-01-2021 14:26:48
Handschoentest is toch alleen met warme motor? of maakt dat niet uit?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: volvobug op 18-01-2021 15:47:09
....
Nu heb ik op advies hierboven de vacuüm direct van de ptc naar de "kerstboom" lopen.
Hier komt continu het geluid af van een lekkende vacuüm slang. Knijp ik de slang dicht is het geluid weg.
......

heb je dit nog nagekeken op vacuümlekkages?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: V70geRwin op 18-01-2021 16:20:24
Zijn er nog foutcodes?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 18-01-2021 16:58:53
Alle vacuüm slangen zijn vernieuwd. Tevens met de bus rem reiniger in het ronde geweest een geen vacuüm lek gevonden.

Auto geeft verder geen foutcodes.

Zojuist nog wel ff een spannend momentje gehad met de auto. Blijkbaar gisteren na olie checken/bijvullen straal vergeten de dop van de olie terug erop te doen. Bij thuiskomst rook onder de kap, kap open en ja hoor fikkie op de turbo. Zo als het nu lijkt is alles met een sisser afgelopen.
Behalve overal olie op en achter het blok.

Maar dit heeft niks te maken het probleem. Vanmiddag na werk oscileerde hij nauwelijk.
Morgenochtend zal ikeven kijken of ik het op video kan krijgen en of ik het gelogd krijg
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: V70geRwin op 18-01-2021 17:14:17
Alle vacuüm slangen zijn vernieuwd. Tevens met de bus rem reiniger in het ronde geweest een geen vacuüm lek gevonden.

Auto geeft verder geen foutcodes.

Zojuist nog wel ff een spannend momentje gehad met de auto. Blijkbaar gisteren na olie checken/bijvullen straal vergeten de dop van de olie terug erop te doen. Bij thuiskomst rook onder de kap, kap open en ja hoor fikkie op de turbo. Zo als het nu lijkt is alles met een sisser afgelopen.
Behalve overal olie op en achter het blok.

Maar dit heeft niks te maken het probleem. Vanmiddag na werk oscileerde hij nauwelijk.
Morgenochtend zal ikeven kijken of ik het op video kan krijgen en of ik het gelogd krijg

Heb dit ook een keer gehad met de 10 klepper die ik toen had, het spettert dan lekker en icm rijwind zal de boel zal voorlopig niet roesten onder de kap  ;)
Maar het rookt lekker en een brandje is helemaal niet fijn.
Met remmenreiniger en een doek is het snel opgelost.

Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 19-01-2021 09:41:41
Helaas vanochtend niet kunnen filmen/loggen aangezien hij nauwelijks oscileerde. Misschien toch iets met de kou te maken? Pcv leiding die dichtvriest    :eusa_think:

In ieder geval trek ik vrijdagavond de pcv los om te checken/schoonmaken. Of is het aan te raden gewoon een nieuw setje te bestellen?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 24-01-2021 10:28:58
Zo gezegd zo gedaan.
Zaterdag de PCV losgehaald, hier was niks noemenswaardig te zien. Een beetje witte/gele sludge in het bakje verder geen blokkades o.i.d.

Wat mij wel opviel was de bekabeling naar de temp. sensor. Toen ik deze aantikte viel de draad zo los van de connector. Hier een nieuwe kabel tussen gesoldeerd en alles weer teruggebouwd (wel ff de PCV set schoongemaakt waar kon + nieuwe olie en filter) en ja hoor, starten en meteen rustig stationair lopen zonder flinke witte rook uit de uitlaat.  :eusa_dance:

Mijn vermoeden gaat dat de draden niet altijd een even goede connectie maakten, en hierdoor dus met enige regelmaat verkeerde waardes doorgaf.
Nu hopen dat dit zo blijft en het verbruik ook weer naar normale waardes zakt.

Het frappante is dat de temp meter op het dashboard niks afwijkends aantoont. Nu heb ik met enkele regelmaat gelezen dat deze ook niet heel accuraat is.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Vulk op 24-01-2021 11:04:51
Goed nieuws dat je het gevonden hebt! Dergelijke verhalen begin je meer en meer te lezen over onze roffels.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Wouter96 op 24-01-2021 11:25:14
Mooi dat t opgelost is! Verbruik zal wel gaan dalen, kvs sensor en slecht verbruik is wel n veel voorkomende combi.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 10-02-2021 07:00:55
Na een tijdje probleem loss te hebben gereden, komen de problemen weer terug.
Vanochtend liep de auto de eerste 5 tellen na een koude koude start rommel/onregelmatig (oscillerend toerental). Maar wat mij verbaasde was dat de fan aansloeg. en dat bij tempraturen onder 0.

Weet iemand de waardes van de koelvloeistofsensor? dan deze in het weekend maar doormeten en hier evt. gewoon nieuwe bekabeling naar toe leggen, om er zeker van te zijn dat dit het niet is.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: volvobug op 10-02-2021 09:45:00
Na een tijdje probleem loss te hebben gereden, komen de problemen weer terug.
Vanochtend liep de auto de eerste 5 tellen na een koude koude start rommel/onregelmatig (oscillerend toerental). Maar wat mij verbaasde was dat de fan aansloeg. en dat bij tempraturen onder 0.

Weet iemand de waardes van de koelvloeistofsensor? dan deze in het weekend maar doormeten en hier evt. gewoon nieuwe bekabeling naar toe leggen, om er zeker van te zijn dat dit het niet is.

heb je airco en had je de voorruitontwaseming aan staan? Voorruitontwaseming schakelt de airco in en als de airco ingeschakeld is slaat ook de fan aan.

En anders zal het de temperatuursensor zijn. Bij geen of fout signaal slaat meen ik de fan zekerheidshalve ook aan.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: V70geRwin op 10-02-2021 10:52:46
Mocht je gaan vervangen ga voor origineel of Bosch, al gekke verhalen hier gelezen van imi temp gevers.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 10-02-2021 11:57:41
airco en voorruit ontwaseming stond uit. Maar zal ik voor de zekerheid eind van de middag nog even checken als we weer richting huis rijden.

Dat de sensor stuk is lijkt mij ook stug, hier heb ik afgelopen zomer een nieuwe originele geplaats. nu is deze natuurlijk te controleren, door het meten van de weerstand.
aansluitin gin de ECU = pinA31 ?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: V70geRwin op 10-02-2021 12:34:55
airco en voorruit ontwaseming stond uit. Maar zal ik voor de zekerheid eind van de middag nog even checken als we weer richting huis rijden.

Dat de sensor stuk is lijkt mij ook stug, hier heb ik afgelopen zomer een nieuwe originele geplaats. nu is deze natuurlijk te controleren, door het meten van de weerstand.
aansluitin gin de ECU = pinA31 ?

Lijkt idd sterk als deze nu al kapot is maar meten is weten.
Ik heb helaas de waarden niet voor je.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 10-02-2021 13:13:28
Bij een fout/geen signaal zou er toch ook een storingscode uit moeten rollen?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 10-02-2021 17:22:14
Na werktijd auto starten, en oscilleerde als malle (gedurende +/-20sec). Dit gaat gepaard met een hoop witte rook. Maar dit zou kunnen door de kou

Thuis weerstand van KVS gemeten en dit lijkt prima in orde (210ohm bij een warme motor). waardes komen ook keurig aan bij de ECU.
Wel raar dat de auto +/- 1.5 week geleden weer normaal functioneerde na het fixen van de corrosie/brakke connectie van de kabels.

Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen checken? zou het kunnen dat er olie in de cilinders komt? verder rijdt de auto opzich prima!

Wel heb ik afgelopen zomer vakantie op de Grobclocker gestaan met een auto die er toch wat koelvloeistof uitgooide. Zodra ik de auto uitzette schakelde ook meteen de fan uit, gevolgen een spoor van koelvloeistof onder de auto. (ik vermoed dat toen de connectie al slecht was van de kvs)
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Michaell op 10-02-2021 19:25:04
De weerstand lijkt OK. Maar test de sensor ook eens als de motor koud is. De weerstand is temp. afhankelijk. Kan best zijn dat de "weerstandkromme"  niet meer goed verloopt.
En check ook of de sensor wel de juiste spanning krijgt van de ECU. Alleen de weerstand meten is maar 25% van het verhaal (spanning, bekabeling ECU zijn de rest).
Ik verwacht hier niet zoveel van, zal vast wel goed zijn, maar is nog te proberen.

Mijn Temp sensor was ook kapot een paar maandjes geleden. Ik kreeg daar echter wel een foutcode van, maar geen brandend lambda lampje (en ja, lampje zelf werkt).
Kwam er bij toeval achter toen de auto uitgelezen werd. Maar de motor zelf liep prima. Alleen ik vond het ietswat trillen stationair bij koude motor, maar meer ook niet. RPM bleef bij mij echter wel stabiel toen dat gebeurde, dus ik dacht er niet zo diep over na. Dacht een motorsteun ofzo, maar het was een rotte KVS sensor.
Dit zegt natuurlijk niet alles. Een sensor kan op vele manieren stuk gaan. De waarde kan iets afwijken, veel afwijken,  een geopend contact creëren of zelf een kortsluiting vormen.
En ik heb een ongeblazen 10V. De elektronica is bij een Turbo motor veel complexer en je hebt een aantal andere sensors. De Turbo's zijn dus gevoeliger voor dit soort dingen. 

Wat me verder te binnenschiet zijn de al eerder genoemde TPS en stationair regelaar.
Wat de Carterventilatie betreft. die van mij zuigt de handschoen ook naar binnen bij koude motor (Net getest. Ik was benieuwd hierna :) )
Dus mogelijk is die niet geheel vrij bij jou. Ook de poorten in het blok zelf schoongemaakt/doorgeprikt, toen je de carterventilatie verving?
Of je hebt zoveel blow-by dat het systeem het gewoon niet meer aan kan (zuigerringen versleten). Maar dat zou je wel gemerkt hebben (slecht starten, raar lopen en geen power). Dus dat zal wel niet.
Maar ik denk niet dat jouw probleem hier zit. Overdruk creëert alleen wat olielekkages op termijn naar mijn weten.

Witte rook is vrij normaal met dit koude weer. Zeker als je op LPG rijdt (LPG creëert veel vocht bij de verbranding).
Maar ik denk niet dat jouw probleem hier zit.

Je gaf aan de ontsteking recentelijk te hebben vervangen. Is deze nog steeds goed?
Ik vraag dit, omdat na verloop van tijd de rubberen ring onder de olievuldop gaat lekken. Olie kruipt onder die plastic sierkap (die bovenop het blok zit met VOLVO erop). En loopt vervolgens langzaam, maar zeker in de bougie gaten, waarna de gehele bougie gat vol komt te zitten met motorolie. Dit geeft doorslaande vonken en creëert ontstekingsproblemen.
De ECU geeft geen foutcode in dat geval. Want daar is geen sensor voor om dat in de gaten te houden.

Anders zou ik het eerlijk gezegd niet zo weten.

Let wel, dat ivm de sneeuwstorm onze auto's erg veel hardnekkig vocht voor hun kiezen krijgen. Als je een probleem hebt ergens met de bekabeling, is dit het moment dat het problemen gaat geven. Kabels lopen overal. WD-40 is een goede vocht verdrijver (daar staat de WD immer van origine voor: Water Displacing :) ) .

Heb de waarden gevonden op het US Volvo forum voor de KVS Temp. sensor
(https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=27428&mode=view)
Klik voor vergroting. Bron: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=71199

Als jouw wagen olie verbruikt, heb je eerder blauwe rook. Maar dan denk ik eerder aan klepseals, lekke (kop)pakking ergens, carterventilatie of motorslijtage.
Zal voor zover ik weet niet jouw probleem veroorzaken.
Ziet je motorolie er nog goed uit? Geen wittige mayo onder de dop  (vocht en/of KVS in de olie) of aan de peilstok en mooi bruin? En ook geen overmatig olieverbruik?
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: The_former_saint op 10-02-2021 19:44:32
Ik heb ook (lichtjes afwijkende) waarden gevonden voor de sensor

Bron: https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/SensorRangeCharts-Turbo.pdf

Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 10-02-2021 20:33:14
De weerstand lijkt OK. Maar test de sensor ook eens als de motor koud is. De weerstand is temp. afhankelijk. Kan best zijn dat de "weerstandkromme"  niet meer goed verloopt.
En check ook of de sensor wel de juiste spanning krijgt van de ECU. Alleen de weerstand meten is maar 25% van het verhaal (spanning, bekabeling ECU zijn de rest).
Ik verwacht hier niet zoveel van, zal vast wel goed zijn, maar is nog te proberen.

Auto zojuist weer gestart, na dat hij 4uur heeft staan afkoelen, nu startte hij zonder problemen. Wellicht toch ergens een zwakke plek in de bekabeling, welke ik na het meten wat heb verdraaid waardoor hij weer goed contact maakt. Morgenochtend zal ik (als het probleem weer voor doet) proberen het op beeld en geluid te krijgen. wordt vervolgd!
uitgebreid meten zal ik van't weekend doen (voltage, weerstand koude/warme motor).

Mijn Temp sensor was ook kapot een paar maandjes geleden. Ik kreeg daar echter wel een foutcode van, maar geen brandend lambda lampje (en ja, lampje zelf werkt).
Kwam er bij toeval achter toen de auto uitgelezen werd. Maar de motor zelf liep prima. Alleen ik vond het ietswat trillen stationair bij koude motor, maar meer ook niet. RPM bleef bij mij echter wel stabiel toen dat gebeurde, dus ik dacht er niet zo diep over na. Dacht een motorsteun ofzo, maar het was een rotte KVS sensor.
Dit zegt natuurlijk niet alles. Een sensor kan op vele manieren stuk gaan. De waarde kan iets afwijken, veel afwijken,  een geopend contact creëren of zelf een kortsluiting vormen.
En ik heb een ongeblazen 10V. De elektronica is bij een Turbo motor veel complexer en je hebt een aantal andere sensors. De Turbo's zijn dus gevoeliger voor dit soort dingen. 

Mijn wagen geeft op dit moment geen stroringen aan. Jij hebt het over trillen, het enige wat ik heb is dat als ik na het gas loslaten de koppeling intrap het toerental zakt tot +/-500 en daarna direct stabiliseert naar 850 toeren. dit resulteert in een zeer kortstondige resonantie. Maar dit doet de auto al zolang ik weet.

Je gaf aan de ontsteking recentelijk te hebben vervangen. Is deze nog steeds goed?
Ik vraag dit, omdat na verloop van tijd de rubberen ring onder de olievuldop gaat lekken. Olie kruipt onder die plastic sierkap (die bovenop het blok zit met VOLVO erop). En loopt vervolgens langzaam, maar zeker in de bougie gaten, waarna de gehele bougie gat vol komt te zitten met motorolie. Dit geeft doorslaande vonken en creëert ontstekingsproblemen.
De ECU geeft geen foutcode in dat geval. Want daar is geen sensor voor om dat in de gaten te houden.

De auto is het afgelopen jaar voorzien van een M4.4 ecu. Hierbij heb ik hem voorzien van penbobines (ik kan nog proberen of ik tijdelijk met iemand dezen kan uitwissel om uit te sluiten) en een wideband sonde.
Een kleine 2 weken heb ik een probleempje gehad (een klein brandje onder de motorkap, tpv van de turbo gelukkig niks gesloopt) ben toen de oliedop vergeten erop te draaien en dat geeft een rotzooi, overal olie. Zoveel als mogelijk heb ik weggehaald, maar het zat overal. Tijdens het schoonmaken heb ik ook de penbobines en de  bougies gedemonteerd en hier zat inderdaad wat olie. Ik zal dit weekend checken of er wellicht weer olie heen is gesijpeld. Maar dan zou jij zeggen dat je hier ook last van moet hebben tijden accelereren?

Verder is de olie zoals het hoort te zijn, geen witte mayo onder de dop en aan de peilstok mooi bruin. Ook geen olie in de koelvloeistof.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Michaell op 10-02-2021 22:49:31
Het is inderdaad mogelijk dat er ergens vocht in de bedrading is gekomen. Controlleer met name de stekkers. Spuit er desnoods wat WD-40 op om eventuele vocht te verdrijven. Contactspray en of elektra-spray (nee, is niet hetzelfde) werkt ook en zelfs nog beter dan WD-40 als het gaat om slecht contact. Wat ik soms wel eens zie is dat stekkers versleten zijn. Die holle pennen van de kabelboomconnector willen soms wel eens een soort van uitgehoond zijn door veelvoudig in en eruit klikken. Soms helpt het door deze voorzichtig ietsie in te knijpen met een punttangetje ofzo, waardoor deze wat stroever weer in elkaar klikt. Dit verbeterd het contact. Zeker bij trillingen. De stekkertjes zijn natuurlijk alweer ongeveer 25 jaar oud.
Controlleer de stekkers ook op oxidatie. Roest is een isolator en geen gelijder.

Klopt, mijn auto trilde alleen maar iets toen bij stationair lopen. Meer niet. Wat jij beschrijft heb ik echter ook wel eens gehad. In mijn geval liep de motor te snel terug en duikelde in toeren.
Soms sloeg de motor af en soms stabiliseerde dit zich weer naar 850RPM. In mijn geval liep de motor te arm. Dit kwam door een foutief ingestelde LPG verdamper en was dus een brandstof probleem. Tijdens het rijden echter nergens last van. Had ook gewoon power. leek het. Maar na het afstellen liep de motor ook onder belasting veel beter (hij bleek op laag RPM te arm te lopen en vanaf 2000RPM weer te rijk).
Ik had toen ook geen foutcode's. Kwam erachter door een CO meter in de uitlaat te prikken. Na het afstellen liep hij weer als een zonnetje.
Mogelijk loopt jouw motor ook iets te arm. Ik weet niet of je LPG hebt, maar mogelijk kan dit ook bij benzine het geval zijn. Relais 103, of brandstofpomp? Mss de brandstofdruk ff meten en/of de lambdasensor en injectoren ff checken. Dit hoort namelijk niet. Motor hoort rustig in RPM te zakken en direct stabiel op 850RPM te lopen, zonder getril.
Controleer dit ook ff. Je weet maar nooit.

Oei, gelukkig is dat goed afgelopen!  Ik kan me inderdaad voorstellen dat het een enorme olieboel moet zijn geweest onder de motorkap. Als je inderdaad nog een keer olie in de bougiegaten hebt door een versleten oliedop rubbertje, kun je problemen verwachten die doen denken aan ontstekingsproblemen. Dus ruw stationair lopen en geen power bij accelereren.
Hoe de auto daadwerkelijk zal reageren zal een beetje verschillen kwa set-up en ernst van het probleem. Maar zeker het controleren waard. Het kost niks en is 5 minuten werk.
Als er inderdaad olie in de bougiegaten zit, dit grondig schoonmaken. Het is mogelijk dat de penbobines hiervan permanente schade oplopen door het doorslaan. Elektrisch gezien gebeuren er dan hele rare dingen met grote klappen op de betreffende onderdelen. Het voltage verschilt per type auto, maar het zit ergens tussen de 15.000 en 35.000V . Dus als je ze om te testen in dat geval kan omwisselen is dat zeker het proberen waard. Olie lost tevens ook rubbers en bepaalde plastic's op.
Ook is olie geen goede geleider.
Hoogspanning's transformatoren worden voor de koeling ondergedompeld in Olie. Dus dat is niet goed voor de stekkers in een auto en kan op termijn elektrische  problemen veroorzaken naarmate het de tijd krijgt om in te gaan werken op de stekkers enzo.
Ik weet niet of motorolie een geleider is (nooit in verdiept. Voor die grote transormatoren gebruiken ze een speciaal soort olie). Maar goed voor de bekabeling enzo is het zeker niet.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: errie96 op 11-02-2021 09:42:16
Vanochtend startte hij alsof hij nieuw uit de fabriek komt. Niks geen geschommel. Meteen stabiel in de toeren. Moeders voor niks uit bed om te filmen.

Latten we het voor nu houden op slechte connectie en/of een zwak in de bekabeling. Dit weekend er maar even twee nieuwe draden naar toe leggen en hopen dat het wegblijft.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: Michaell op 11-02-2021 19:33:42
Dat is voor nu goed nieuws! Al verwacht ik dat het op een gegeven moment weer de kop gaat opsteken.
Ik hoop inderdaad dat het probleem ook inderdaad in de bekabeling zit van je KVS sensor. Anders kon het nog wel eens een flinke zoektocht worden.
Het heeft er wel schijn van dat het in de bekabeling zit, gezien het probleem dan weg is, dan weer de kop opsteekt, en dan weer weg is. Heeft iets weg van een slecht contact ergens.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: bee op 12-02-2021 07:56:16
Errie

Soms wel/niet storingen zijn de meest vervelende.
Ga systematisch te werk doe/vervang steeds 1 ding tegelijk.
Storing zoeken is eigenlijk het uitsluiten van dingen door deze te controleren/ te testen.
Daarbij zijn dokumentie en gegevens wel essentieel.
Begin met het makkelijkste (goedkoopste).
Spreek uit ervaring 33 jaar storingsmonteur.
Succes.

Arjen.
Titel: Re: Volvo 850 T5 loopt stationair onregelmatig
Bericht door: RoelNL op 12-02-2021 17:21:38
Bedrading begint bij onze auto's inmiddels wel een dingetje te worden want het begint op leeftijd te komen en het is niet gek als er draden komen bloot te liggen wat voor problemen kan gaan zorgen, evenals componenten die het sporadisch begeven en voor vreemde storingen zorgen.