Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Techniek Algemeen => Overige Techniek => Topic gestart door: Sbv op 15-10-2020 12:58:43

Titel: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 12:58:43
Met mijn V70T5 uit 1997 op LPG  heb ik sinds een aantal weken last van een slechte koude start of als de auto een aantal uren stil gestaan heeft.

Koude start is dan moeizaam, paar maal starten en dan even afslaan, slechte lopen en dan na ca 10 - 15 sec loopt de auto goed, wel wat blauwe/zwarte rook dan en wat inhouden met wegrijden maar dat verdwijnt al erg snel.

In eerste instantie dacht ik aan de brandstof pomp daar ik op een gegeven moment ook op gas een beroerd rijdende auto had. Pomp vervangen en daarmee was het beroerd rijden opgelost echter nog niet mijn slechte starten.
Volgende idee was lekkende gasinjector(en) wat ook slecht starten tot gevolg kan hebben. Tijdje op benzine rijden maakte geen verschil

Aangezien de auto op benzine start en dan pas naar gas overgaat verbruik je dus altijd wat benzine. Recent dacht ik de benzine tank weer wat bij te vullen maar was afgeleid dus tank helemaal volgegooid.
Volgende dag gelijk goed starten alsof de auto warm was. Niets aan de hand en eigenlijk zoals het hoort

Nu ca 2 weken verder gaat het starten weer iets minder. Tank zit ook weer wat leger ondertussen maar vraag me dan af wat het kan zijn.

Koelwatertemperatuursensor en thermostaat heb ik vervangen inmiddels. relais 103 vervangen(geen gescheurde solderingen)

Zelf zit ik nu aan de brandstofdruk regelaar te denken of iets met de ontluchting/evap systeem van de brandstof tank.
Vacuüm systeem lijkt goed te zijn, geen foutcodes die me in een richting kunnen duwen. Wel heb ik een vacuüm slangetje vervangen welke op de inlaat buis van de turbo zit, deze was gescheurd en komt vanaf de brandstofdrukregelaar. Helaas geen verschil kunnen ontdekken.


Een collega van mij gaf aan de mogelijk de pot onderin de tank waar de brandstofpomp in dit mogelijk defect was en daardoor de pomp te weinig brandstof krijgt. Brandstof meter staat op 50 l in de tank dus dat lijkt me niet gelijk

Zodra de auto even gelopen heeft dan is er niets meer aan de hand. Het is enkel bij koude start en bij langer dan 4 uur stilstaan
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 15-10-2020 13:15:37
Lekkende benzineinjector al uitgesloten?
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 13:26:06
Lekkende benzineinjector al uitgesloten?
Nee, maar dan zou het bij warme start toch ook goed moeten gaan. Het vreemde is juist dat het starten met een hele volle tank geen problemen geeft. Dat zet mij dus aan het denken met iets met tankontluchting/Evap en misschien toch vacuüm ergens
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 15-10-2020 13:34:15
Bij koude start slaat de benzine neer als "condens", dus ook op de bougie. En hoe langer hij stil staat, des te meer er lekt. Bij warme start blijft eventueel lekkende benzine langer als damp in de cilinder hangen.
Ik kan op afstand ook niet met zekerheid zeggen of dat het is, maar je zou een keer bij parkeren 's avonds de druk van de rail kunnen halen via het ventieltje, en dan de volgende ochtend kijken hoe hij start.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 13:47:24
Vanavond even de druk eraf laten via ventieltje en dan morgenochtend de grote test.

Zal ook even kijken of er brandstof drupt uit vacuüm leiding

Ik kwam er achter dat de drukregelaars in ieder geval niet meer te koop zijn van Volvo en op Bosch nummer is eigenlijk ook niet echt meer wat te vinden.
Onze S70 wil ik graag heel laten anders zou ik de drukregelaar daar even uit kunnen plukken om dat uit te sluiten
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 15-10-2020 14:43:59
Naar die ddrukregelaar heb ik ook al eens lopen zoeken, heb je volvo 1275711 nodig (bosch 0280160574)?

Ik denk dat eigenlijk ieder alternatieve regelaar van Bosch met zelfde pasvorm en afgeregeld op 3 Bar (meen ik) bruikbaar zal zijn. Bijvoorbeeld de BOSCH 0280160557, https://www.autodoc.nl/bosch/677333 (https://www.autodoc.nl/bosch/677333). En deze https://www.rendcarparts.nl/saab/onderdelen/4770400-9118850/rd4770400 (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderdelen/4770400-9118850/rd4770400) is denk ik zelfs dezelfde als 1275711.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 16:36:50
Yep, die heb ik inderdaad nodig. Heb wel diverse andere gezien weet alleen niet of ze passen. 3 bar dient het te zijn ME4.4 tenslotte
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 17:00:45
En deze https://www.rendcarparts.nl/saab/onderdelen/4770400-9118850/rd4770400 (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderdelen/4770400-9118850/rd4770400) is denk ik zelfs dezelfde als 1275711.
Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar, waar de verschillen dan inzitten durf ik niet te zeggen.
Via mijn werk kan ik deze redelijk voordelig inkopen.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 15-10-2020 17:13:03
Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar, waar de verschillen dan inzitten durf ik niet te zeggen.
Via mijn werk kan ik deze redelijk voordelig inkopen.

Zoek de verschillen, als ze er al zijn.

R&D (Saab)

(https://www.rendcarparts.nl/20.0.0.11/114311/cache/114311_c190e118b508f7a1998817d1fa36f439.png)

Volvo 1275711

(https://www.autopartsapi.com/eEuroparts.com/images/parts/lg_79db2742-a500-4260-8c7f-04e7ad7165fd.jpg)

Allebei 3 bar, ik zou het wel aandurven.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: henry classic v70 op 15-10-2020 17:37:12
Krijgt ie niet twee brandstoffen tegelijk omdat het omschakelrelais blijft hangen?
Die schakelt over op temp. toch, dus bij warme motor blijft ie op lpg lopen (ook met starten) en wanneer het blok afkoelt schakelt deze weer terug naar benzine.
Dat zou het beroerde starten kunnen verklaren...
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 18:57:55
Heb LPE7 in de auto zitten, geen los omschakel relay

Ik kan alleen niet verklaren dat met volle benzine tank het starten geen probleem is en naar mate de tank leger wordt dit wel lastiger wordt.

Vanmiddag nog even een kniestukje vervangen van de vacuumleiding welke op inlaatsrpuitstuk zit en naar de brandstofdrukregelaar gaat. Tevens ook de Evap klep omgewisseld met exemplaar welke ik nog had liggen
Brandstof druk zal even zoeken worden naar metertje. Ergens in een doos heb ik die wel, maar welke doos. Fijn hoor een nieuwe garage, ben alles kwijt :-)
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: )()()sT op 15-10-2020 20:45:48
Wanneer gaat ie uit elkaar?


;D

M’n gele startte na een paar uur ook rot. Wat nou precies de oorzaak was weet ik nog niet; wel dat de oranje injectoren zeer zeker debet waren. Sowieso nokkenasssensor, krukassensor, Idd de koelwater sensor, lambda vervangen (Lmm moet nog) maar pas nadat de injectoren vervangen waren werd het stukken beter.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: T o m op 15-10-2020 21:26:50
Ik denk lekkende injector. Kan gas of benzine injector zijn. Misschien een idee om je gastank helemaal leeg te rijden en dan te kijken of hij goed start. Als dat nog steeds niet het geval is de benzine injectoren eens controleren.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 21:48:38
Wanneer gaat ie uit elkaar?
Ligt eraan hoe erg het me gaat storen. Niet betrouwbaar is weg/uit elkaar
Tot op heden heeft de auto me nog niet echt laten staan
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-10-2020 21:50:10
van de week gastank keer helemaal leegrijden en dan eens kijken of het op benzine wel goed gaat.

Benzine injectoren heb ik nog setje witte en lichtblauwe liggen en ook nog setje groene. Keuze genoeg dus
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 16-10-2020 10:00:18
....
Volgende idee was lekkende gasinjector(en) wat ook slecht starten tot gevolg kan hebben. Tijdje op benzine rijden maakte geen verschil
...

Wat bedoel je met een 'tijdje': een paar dagen op benzine?
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: pwassink op 16-10-2020 11:54:17
Lekkende gasinjectoren melden zich vaker en meestal bij echt heet weer in mijn ervaring.

Heb dat indertijd gehad toen ik als een van de eersten die paarse vialle spuiters kreeg, die waren niet zo geweldig dicht bleek.

Heb je ooit die slangen over het blok goed bekeken en vooral de idioot hoge drukrating die die dingen hebben?

Wat er gebeurt is dat bij een warme motor, en warm weer je ergens bv langs de snelweg parkeert, tankt oid en vervolgens niet of heel moeizaam de boel weer aan het lopen kan krijgen, denk aan de brand driehoek, 3 noodzakelijke punten in de juiste verhoudingen, dus teveel gas = geen boem. Reden dat die slangen zoveel druk aan moeten kunnen is dat er bij afschakelen contact een stel kleppen dichtgaan die wel dicht (horen te) zijn, het vloeibare gas wordt in die motorruimte dan erg heet en verdampt in de leidingen, van lpg weet ik het niet exact, maar van water was het ik meen ongeveer 1800* volumevergroting (correct me if i'am wrong) dus dat en die enorme druk die dan achter t kleppenblok ontstaat moet ergens heen, de afsluiter van de vialle injector is dan vaak het zwakste punt, waardoor er een of meer cilinders echt vol gas komen te staan.

De enige manier om dit gaslekken door injectoren echt uit te sluiten is s'avonds voordat je hem x uur parkeert een keer buiten en goed geventileerd en vooral weg van eventuele ontstekingsbronnen ! aan de aanvoerkant > injectoren vanaf het klepblok even de leiding iets te lossen, waardoor dat er deels vloeibaar! (trek wel een goede leren handschoen aan en hang er ook een lap overheen!) gas uitspuit, dus alle rest druk volledig aflaten, en let op, daar komt dan veel meer uit als je dacht, is dat stuk leiding daadwerkelijk drukloos dan draai je die wartel wel weer met gepast geweld vast en zie je het het startprobleem de volgende ochtend weer dan is het dus zeker en aantoonbaar niet gaslekkage gerelateerd.

Is het wel gasgerelateerd is er ook een oplossing los van weer nieuwe gasinjectoren kopen, die post ik hier niet maar kan jij van mij wel per pb krijgen .. :-)

Doe er je voordeel mee ..

#edit typo's en wat mogelijke onduidelijkheden

P.S. schoot me net nog te binnen :

Als je weet hoe die gaspomp in elkaar steekt en of er een van binnen hebt gezien zou ik zelf in ieder geval de tank nooit echt leeg rijden, los van dat je daar altijd een flinke restdruk over zal houden en leeg een relatief begrip is (hoe hoog zit de aanzuigopening in de tank bijvoorbeeld) is die pomp echt niet blij als je hem op damp laat draaien, t koelt ook erg slecht dan.  Geen goed plan / advies dat leeg rijden m.i.z.

Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 16-10-2020 13:09:03
Wat bedoel je met een 'tijdje': een paar dagen op benzine?
Nee ca 30 km op benzine, halve woon-werk rit en dan laatste stukkie naar huis toe
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 16-10-2020 13:10:38
Zojuist een mooie Saab Brandstofdruk regelaar besteld, komt morgen binnen. Even eigenwijs deze testen. Werkt dat niet dan ga ik met Peter zijn verhaal aan de slag om uit te sluiten of het in de gasrommel ergens zit.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 16-10-2020 13:44:00
Nee ca 30 km op benzine, halve woon-werk rit en dan laatste stukkie naar huis toe

Dan kun je een lekkende gasinjector ook nog niet uitsluiten.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 17-10-2020 21:17:51
Gisterenmiddag even de Evap afgedopt onder de auto en ook bij de regelklep en vanochtend geen verschil met starten. Vanmiddag weer test gedaan door tankdop iets los te draain. Starten leek wat beter te gaan. Vanavond gestart met tankdop eraf en leek weer iets beter te gaan. Net de tankdop vervangen door een andere en dan morgenochtend weer testen.
Voorlopig lijkt het eerder iets met de brandstof tank te zijn dan lekkende injector.

Tank leger is meer damp boven de vloeistof en dus slechter starten, Volle tank, vrijwel geen damp en dus snel starten
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Stefan op 17-10-2020 21:58:55
Misschien zuigt je tank vacuüm  :eusa_think:

En dat zal de levensduur/opbrengst van de brandstofpomp ook niet tengoede komen lijkt me...
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 17-10-2020 22:11:57
met tankdop eraf gebeurt dat niet meer.

Morgen bij daglicht even kijken onder de auto over ergens bij roll-over-valve nog wat gescheurd is. Nu geen zin meer om auto in garage te rijden
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 20-10-2020 19:33:23
Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar, waar de verschillen dan inzitten durf ik niet te zeggen.
Via mijn werk kan ik deze redelijk voordelig inkopen.
Zojuist deze erin gezet. Het past in ieder geval en de motor sloeg aan en liep ook. Zo nog even alles weer goed vast zetten.

Hopelijk lost dit dan probleem op en anders zoeken we verder in de richting van de gasinjectoren
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: volvobug op 21-10-2020 00:11:24


Dat is trouwens Bosch 0280 160 560 ook 3 Bar.....

Zojuist deze erin gezet. Het past in ieder geval en de motor sloeg aan en liep ook. Zo nog even alles weer goed vast zetten.

Hopelijk lost dit dan probleem op en anders zoeken we verder in de richting van de gasinjectoren

Mooi, dan weten we dat voor de R rijders dat een betaalbaar alternatief is.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: arjenT5R op 21-10-2020 11:51:54
Nice!

Lekke gasinjectoren gaan na verloop van tijd vanzelf over.
Die slaan vanzelf weer in. Geduld... ;D
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 15-11-2020 20:28:26
Het lijkt erop dat de oorzaak gevonden is.
Afgelopen tijd met diverse zaken bezig geweest om te kijken wat het nu was. Benzine injectoren vervangen door andere, ander brandstoffilter, roll-over klep eraf, evap afgedopt, massakabels auto vervangen en ook accu gewisseld met de laserblue maar helaas loste allemaal niets op.
Uit frustratie van slecht starten benzine tank maar weer eens helemaal volgegooid en weg waren de problemen weer. Starten lopen, geen probleem met gas injectoren dus
Hmmmmm. na ca 14 dagen zat de tank op ongeveer 45l en begonnen de problemen weer.
Het toeval wou dat Mark nog een mooie zwarte demontage 850 had staan dus daar maar de complete tank met pomp vanaf gehaald en overgebouwd. Proberen met ca 15l in de tank, starten lopen dus.

Mijn vermoeden is nu(heb nog niet gekeken) dat bij de oude pomp er een scheurtje in het slangetje zit tussen de pomp en de leiding bovenop de pomp unit waardoor er lucht meekomt of een deel van de brandstofdruk verloren gaat. Het zou ook kunnen dat de nieuwe pomp die ik daarin gezet had niet lekker is of de afdichting van pompunit niet fris meer was.

Voorlopig lijkt het dus nu opgelost
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: arjenT5R op 16-11-2020 00:12:37
Hele tour dus nog geweest ;D
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: )()()sT op 16-11-2020 06:17:28
Eigenlijk had ik iets soortgelijks met de 850. Ook na alle vernieuwing van onderdelen bleef deze niet 100% starten, maar zodra ie eenmaal gestart had was het erna oké. Ook had ik sowieso last van inhouden, zowel voor als na de make-over zodra je boost maakte.
Brandstofdruk gemeten, en deze viel na afzetten contact gelijk terug. Pomp uitgebouwd en jawel, slangetje tussen pomp en koppeling bovenin de unit zat gewoon los erop; slangetje dus te kort.
Het was een imi-pomp (an sich niks mis mee) maar heb de unit met een Walbro die ik uit m’n blauwe R had bewaard erin gezet en starten-lopen.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 16-11-2020 07:46:18
Nu zit er volgens mij ook een Walbro in bij mij. Ik had er zelf een nieuwe Bosch in gezet maar vermoed dat er wat met slangetje aan de hand is. Zal de pomp van de week even uit de oude tank halen om te kijken of dat nu de oorzaak was.

Vanochtend ook weer starten lopen, gelukkig maar. Hopelijk voorlopig even probleemloos rijden en kijken of we de bedrijfsauto nog wat op afstand kunnen houden.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Chris op 16-11-2020 08:15:35
Ha, mooi dat het is opgelost :). Inderdaad een lekkere zoektocht geweest!
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 16-11-2020 10:55:26
yep, alternatief was zorgen dat de brandstof tank nog onder de 45l kwam te zitten maar eigenlijk geen optie dus
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: de Boeing op 16-11-2020 11:01:36
Probleem gevonden, mooi toch!

Weet iemand eigenlijk welke slang dit moet zijn? (die boven op benzinepomp hoor te zitten). Ik weet dat het een benzine resistente slang moet zijn (binnen én buitenkant) maar qua afmetingen... Het heeft hier ooit op het forum gestaan maar ik kan het zo 123 niet meer terugvinden.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Christiaan850R op 16-11-2020 11:21:49
je kan ook gewoon gas uitzetten. das beter als je tank leeg rijden. dan blijft de pomp ook uit en je afsluiters dicht.

anyway. wil je goed diagnose stellen zonder willekeurig dingen te laten vervangen moet je naar je fueltrims gaan kijken op gas en benzine.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 16-11-2020 13:34:00
Probleem gevonden, mooi toch!

Weet iemand eigenlijk welke slang dit moet zijn? (die boven op benzinepomp hoor te zitten). Ik weet dat het een benzine resistente slang moet zijn (binnen én buitenkant) maar qua afmetingen... Het heeft hier ooit op het forum gestaan maar ik kan het zo 123 niet meer terugvinden.

8 mm intern en can 12 cm lang volgens mij en inderdaad wel geschikt voor in een brandstof tank anders kan je vrij snel de slang gaan vervangen
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: Sbv op 16-11-2020 13:37:06
je kan ook gewoon gas uitzetten. das beter als je tank leeg rijden. dan blijft de pomp ook uit en je afsluiters dicht.

anyway. wil je goed diagnose stellen zonder willekeurig dingen te laten vervangen moet je naar je fueltrims gaan kijken op gas en benzine.
Fueltrim bepalen kan ik wel met Vida maar met Vol-fcr en brickdiag in ieder geval niet. Daarnaast had ik al redelijk vlot het vermoeden dat het iets met de pomp of druk te maken zou moeten hebben dit ivm geen problemen bij volle benzine tank, daarmee kan je dan gelijk het gas deel uitsluiten en ook de benzine injectoren. Massakabels waren al matig. Voordeel wat ik had was dat het meeste gewoon thuis had liggen en nog een prima werkende S70R om zaken van te lenen.
Titel: Re: Probleem met koude start of starten na >4 uur stilstand
Bericht door: )()()sT op 18-11-2020 12:24:34
8 mm intern en can 12 cm lang volgens mij en inderdaad wel geschikt voor in een brandstof tank anders kan je vrij snel de slang gaan vervangen

Inderdaad, op onderstaande foto zie je mijn pomp uit de T-5R en dat ie dus duidelijk niet goed op de pomp zit waardoor ik moeilijke start & inhouden bij boost had.
Slangetje is 10cm, duidelijk te kort dus.

(https://db3pap006files.storage.live.com/y4mDOYyUeljZN1ArGy_xwUoXw4Ez4K_rgKfEwa2sIbXX67VVYI-3jGt3eRDK_XPkF1ZgHTNz0tVXWrEZ2ifGOxhTTEWNojVonM8t3X04khj8Zca_o36r6uWoLATopeRsmf-B-VCtOzoDhxEWiUGAvRjuIrHTWHyUGt3vAYTFi0Lek-XMnjbaXnT_jNYaQ_CUAxH?width=1024&height=768&cropmode=none)