Goedemiddag,
Vorig jaar deze V70 gekocht (bj 97) en er ook al t een en ander aan gedaan en vond t tijd worden voor een ( klein ) blogje (wel zo netjes omdat ik veel gebruik maak van jullie kennis en ervaring via t forum....).
Auto gekocht met 327k op de teller en nu inmiddels 344k. De 2,5T houdt zich goed, gelukkig (horrorverhalen zijn er genoeg, maar dat vernam ik later pas.... :eusa_shifty: Dus op tijd olie-wissel, netjes warmrijden etc en dan zien hoever we komen, want tis wel een erg fijne bak.). Olie verbruikt ie wel 1:1800km, dus wellicht klepseals. Maar nog geen pluimpjes te zien..... is iets voor later. KVS blijft prima op peil....
In eerste maanden hoop onderhoud gepleegd ( naast vloeistoffen en filters, ook bougies, rotor, verdeelkap, vaccuumslangen en carterventilatie). Gelukkig heb ik een handige zwager.....
Ook toen dakspoilertje ( via t forum) erop gezet. De inleg was hout en mij iets te oudbollig, dus paar onderdelen alu gespoten en ook gewrapt. Is nu meer mijn smaak.....
Even kijken of t lukt met de fotootjes......
Ook nieuwe koppelingsplaten en drukgroep laten vervangen via Dennis. Dan voel je pas hoe soepel t hoort te gaan :eusa_dance:
Omdat snelheid erg went, stoute schoenen aangetrokken en m laten chippen bij Schutten. Dat beetje extra power maakt t leven ineens n stuk aangenamer.
En tja.... dan gaat t kriebelen..... wat zou deze motor nog verder aankunnen.....
En dan gaat de midlifecrisis optreden. Forum afgezocht en wat bij elkaar gesprokkeld:
16T, Witte injectoren, Japanifold, 3inch downpipe met racekat. En toen terug naar Schutten voor een remap.
Wat je dan meemaakt na de eerste rit...... wow..... als dat maar heel blijft... maar o zo lekker.... dan maakt ie ineens wel erg grote stappen.
En dan merk je snel waar je tekort schiet ( en wat eigenlijk al vooraf gedaan had moeten zijn: grotere remmen). Want dan schieten die standaard 280mm ineens heel erg tekort. Maar ja, geen idee wat zo'n upgrade zou gaan brengen.
Ik zal straks een nieuw bericht maken voor vervolg, want ik zie dat ik aan de max foto's zit ( 4 per bericht).
grtz
Ik zie dat de foto's merendeel gedraaid zijn. Vreemd, want waar ik ze uit haal staan ze gewoon goed....
Grotere remmen zitten er ook inmiddels op ( via Triton. 320mm schijfjes met V50 klauwen). Wereld van verschil, zeg. Dat geeft ff meer vertrouwen.
Om alles te laten passen ook andere velgen erop gezet ( Comets).
Ook tijdje terug 2 metertjes erin gezet ( olietemp en turbodruk). Blij mee, want zeker die olietemp is een must......
Ook bij Hunterparts een blokjesgril en R-bumper kunnen bemachtigen. Bumper opnieuw geschuurd en gespoten ( met spuitbusjes) en erg mooi geworden. geeft echt een dikker aanzien.
Ik moet zeggen dat iedere upgrade, hoe klein ook, echt wel een kick geeft. Had niet verwacht dit zo leuk te vinden.
En we gaan gewoon door. T boodschappenlijstje is nog niet leeg;
blanke lak dak laat los ( spuiten of wrappen). geldt ook voor motorkap.
Alu IC
RIP Kit
Open catback
gasveren achterklep
deurdranger linksvoor en linksachter
2e sleutel bij laten maken
onderstel ( stukkie verlagen)
Ferodo DS2500 blokjes
Veerpootbrug
en er gaat vast nog meer komen......
grtz
Een 2.5T is gewoon een lekkere motor, zeker ook getuned. Wel inderdaad allerlei horrorverhalen over gescheurde cilinders in het onderblok met kvs-lekkage tot gevolg. De ruimte tussen de cilinders opvullen met shims schijnt een oplossing te zijn, maar dat vraagt nogal een ingreep. Ook lastig om zeker te weten dat het het helpt. Toeval lijkt hier ook een rol te spelen.
Ja, op shims was ik ook al gewezen door een ander forumlid. Wel interessante materie, maar idd, behoorlijke ingreep en dus ook kosten ( als je t zelf niet kan/wil doen). Ik hou t zeker wel in mijn achterhoofd....
Heb anders hier nog wel een kaal 2.5T blok liggen...mooi op je gemak shimmen, dikke drijfstangen erin en extra gas erop ;D
Leuk blog en het blijft leuk om met kleine upgrades de auto steeds beter te maken :eusa_clap:
Ik zou lekker doorrijden en ondertussen een 2,3 blok gaan zoeken en op smaak maken.
Mocht de beruchte scheur dan komen dan hoppa, blokwissel en door....
Citaat van: V70geRwin op 23-12-2020 18:27:16
Leuk blog en het blijft leuk om met kleine upgrades de auto steeds beter te maken :eusa_clap:
Ik zou lekker doorrijden en ondertussen een 2,3 blok gaan zoeken en op smaak maken.
Mocht de beruchte scheur dan komen dan hoppa, blokwissel en door....
Wijze woorden! 😉
Een ander blok opbouwen is idd ook gaaf. En zal erg leerzaam zijn en hoop voldoening geven, denk ik zo..... ach, t eind is toch zoek, dus food for thoughts.....
Gisteren langs 2 forumleden gesjeest.
Gasveren achterklep gescoord, dikke alu IC en een veerpootbrug......
Veerpootbrug is gisteren door forumlid meteen erop gezet. Ik sta te kijken vh verschil. Erg goed merkbaar. Veel meer rust in t stuur, voelt stuk stabieler/volwassener. Geen idee of dat komt omdat misschien de rest vh onderstel ah slijten is..... maar whatever. Ikke weer blij.....
De rest maar ff inpakken en onder de kerstboom leggen voor mezelf :angel: :eusa_doh:
Ik ga nog bekijken of een RIP kit wel iets gaat zijn ( vele meningen). Het staat erg gaaf, maar moet wel iets (lees: voldoende) brengen, want t is ook niet goedkoop.
Anders gewoon enkel nieuwe silliconen slangen erop ( is trouwens ook kassa.....)
Maar dat zal voor 2021, want t weer is bagger tot einde vh jaar.
In ieder geval weer iets om naar uit te kijken......
grtz
Ik heb begin dit jaar een DO88 slangenset besteld bij https://www.rendcarparts.nl/ voor zo'n 100 Euro met wat korting. Das goedkoper dan originele slangen...
Citaat van: KIM op 24-12-2020 12:04:27
Ik heb begin dit jaar een DO88 slangenset besteld bij https://www.rendcarparts.nl/ voor zo'n 100 Euro met wat korting. Das goedkoper dan originele slangen...
Rip kit staat leuk maar brengt erg weinig, beste de standaard slangen vervangen door een DO88 setje siliconen.
Ik kan www.jendautoonderdelen.nl aanraden, nog echt sympathieke mensen met een hart voor klanten.
Hebben ook alles van DO88 voor Volvo.
Over effectieve meerwaarde qua turbogat kan idd nog wel een boompje opgezet worden ;D Maar het staat wel cooler 8) en wat ik ook nog een enorme plus vind: je kan overal veel beter bij aan de zijkant van het blok.
Jammer genoeg zijn de centen maar 1x uit te geven..... dus worden t waarschijnlijk enkel nieuwe slangen, want t ging me in eerste instantie om de performance-verwachtingen.
Of ik moet een keer tegen een gebruikte kit aanlopen voor een zacht prijsje......
Hallo Dazzle,
Ik zal me even abonneren op je updates. Ben benieuwd wat hier allemaal nog voorbij gaat komen.
Zelf ben ik begin vorig jaar een BLOG begonnen voor mij C70 Coupé, ik heb er ook eentje voor de V70 10v van mijn vrouw, maar daar gebeurt bijna niets.
Veel plezier met je V70.
Hi Jeroen,
Thx.
Ik volg je blog ook. Jij hebt er echt al n hoop aan gedaan, dan valt mijn sores nog wel mee. Hoewel vast niet minder frustrerend soms....
Goed dat je ook foto's erbij zet, want een hoop is pleitos op t forum.
Even afstoffen....
Vorige week mooi tochtje gemaakt naar Zuid-Limburg om bij Thuurbo.nl mijn auto ns te laten nakijken. Heenweg 1.40min over gedaan via Belgie. Kon de auto ns een keer goed warm gereden worden, want teveel kleine stukjes ( dag witte sludge). Kundig man, die Arthur. Al veel over gelezen hier op t forum, maar niks over gelogen. Erg gastvrij ook. Ben erheen gegaan ivm mijn turbodruk-issue en remdruk.
Zie hier mbt remdruk: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91260.0.html
Als iemand mij verder kan helpen hiermee zou ik erg waarderen, want de bracket zit gelast en hopelijk kan ik de klauwen en brackets behouden.
Daarna heeft ie gezocht naar t turbodruk-probleem. Relais vd fan gereinigd, nieuw stekkertje op TCV en wat andere dingen bekeken. Ik had eerder de WGA van Kinugawa erop gezet ( met de 0,5bar veer). Thuur heeft de oude WGA er terug op gezet en die flink strakker gedraaid en toen was de druk stuk beter. Ik durfde dat eerder zelf niet aan en ging t meer zoeken in de aansturing ( tcv etc). Maar na aandraaien en testen was de druk zeker nog niet wat t moet zijn.... En echter ook nog met momenten dat t wel/niet is. Bij doorschakelen en vol gas dan max 0,5bar en hield ie niet vast, maar in dezelfde versnelling druk opbouwen en dan volgas dan piekt ie wel, zelfs richting 0,9/1.0bar ( getuned op 1,1bar max), maar zakte daarna snel in. Had zelfs pieken over de max van 1,1bar heen ( richting 1,3, dus das tricky). In ieder geval was dit toch de richting om verder te zoeken.
Ik had bij aankoop vd WGA van Kinugawa 2 extra veren besteld ( na t lezen vh bericht van Piet dat de standaardveren erg slap waren) van 0,8 en 1 bar. Omdat t al tegen 15.00u liep en op de radio kwam dat de wegen volliepen besloten om t hierbij te laten en dat ik thuis de zwaardere veren zou gaan testen.
Terugreis heeft 2u en 45min geduurd, want Belgie kende blijkbaar een horror-vrijdag qua files die middag. En t was ook nog eens +30graden. Gelukkig bleef de airco koele lucht geven..... maar aan een natte bilnaad ontkwam ik niet :eusa_snooty:
Was leuke dag en erg leerzaam ook. Ik ga zeker nog ns terug want de dikke alu I/C ligt ook nog te wachten......
Vandaag de veer gewisseld met de 0,8bar. Had geen bankschroef om t stangetje vast te zetten, want die veer moet je terug indrukken om daarna t membraam en klepje terug te plaatsen. Dus vindingrijk een paar gewichten uit mijn mancave gehaald, ketting erdoor en een haak en die aan t oogje vh stangetje gehangen. WGA op tafel buiten geplaatst waar richel in zat en daar stangetje door. Veer zakte mooi in, dus dat kwam goed. Amateuristisch maar lekker boeiend....
Daarna de WGA gewisseld (ook voor t eerst maar goed afgekeken van Arthur) en gaan rijden. Al bij warm rijden merkte ik dat de lichtvoetigheid terug was. ff verder warmrijden en gas erop. Sjooo, boost is echt stuk beter. lekkerrrr, hoor. Gedoe is al sinds februari, dus dit is kicken. Hij haalt nu max 0,9bar in 4 en maar houdt die niet lekker vast. In de lagere versnellingen blijft ie de boost wel vasthouden.....
Dus ik wil die 1bar veer nog gaan proberen. Veelbelovend in ieder geval.....
Als ik deze 1 bar veer ook getest heb, zal ik t andere topic over specifiek deze turbodruk issue opdaten (deze https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91168.0.html).
Moet wel zeggen dat door t niet kunnen vinden vd remdruk en turbodruk issue (ook bij eigen garage geweest, vervolgens bij een Volvo-specialist en dus ook hoop geld verder) de motivatie erg laag werd. Gelukkig Thuurbo gecontacteerd. Tis n stukje rijden maar blij dat ik t gedaan heb......
Uiteraard zijn beide issues nog niet afgesloten maar dit geeft weer vertrouwen..... :eusa_dance:
Vast herkenbaar voor een hoop van jullie.....
Mooi dat je weer wat verder bent en de aanhouder wint :eusa_clap:
Top!
Ja, iemand met kennis van onze auto's is nu wel heel hard aan te bevelen (en die vind je niet meer bij de dealer, uitzondering daar gelaten...). Ik moet ook eens afspraakje met Thuur regelen voor windruis probleempje ;D
Mooi dat het met turbodruk de goeie kant op gaat.
Lees net ook je relaas over remdruk (toch vrij cruciaal onderdeel van iedere auto lijkt me). Kom jij met deze V50 klauwen door de Belgische keuring?!
Door de keuring komen en voldoen aan de voorschriften is in België absoluut niet hetzelfde.
(Natuurlijk in NL ook niet, maar door steekproeven e.d. (nacontrole, verantwoordingsplicht) toch een stuk beter)
Elke verandering (t.o.v. COC) aan de remmen zijn in BE verboden.
Over het lassen en "zomaar" brackets maken is al genoeg geschreven.
Ik woon overigens in Bergen op zoom ( en ben toen via BE naar Thuur gereden).... Ik weet dat de eisen in BE mbt mods aan je auto erg streng zijn, niet te doen eigenlijk.... Collega uit BE vertelde me dat alles ( zoals verlagen) via een erkend bedrijf moet met factuur etc, dus zelf prullen :eusa_naughty:
Vanochtend de zwaardere ( 1 bar) veer erin gezet. Wisselen ging erg vlot (ff geklooi met dat membraampje, maar gelukt) en stukkie rijden.... en back in business. :eusa_dance:
Rijdt weer als een tierelier. Top mooi afgeregeld op 1,1bar waarop ie getuned is. YES !!! Echt weer ff wennen die power....
Heb de WGA wel even op 3/4 maan gezet, beetje uit voorzorg, dus ga die nog even op 1/2 zetten om te kijken of dat net iets meer brengt...... Blij mee !
Het lijkt erop dat ik deze issue van mijn lijstje kan halen......
Vervolg dus de V50-remmen. Net met dat sjezen merk je wel dat deze remmen echt wel voldoen tov die 280's. Heb best veel pulls gedaan en doorgeremd en niks geen fading. Blokken en schijven gewoon Volvo..... Dus ik wil echt wel proberen of deze behouden kunnen blijven. En anders op zoek naar andere klauwen en brackets..... en dan gewoon met bouten ipv gelast.
Net bij t testrijden kwam overigens een colonne met Classic Cabrio's tegemoet, die richting Zeeland reden. Leuk !! Wel mooi weer uitgezocht in ieder geval!
Gisteren auto gewassen en dacht even snel foto schieten maar zag dat de bumper al helemaal onder zat..... :eusa_wall:
Is een toerrit van de Dutch Volvo C70 Soft Top Club.
Was je er zelf ook bij ?
Citaat van: Dazzle op 20-06-2021 14:21:05
Was je er zelf ook bij ?
Nee, ik vond het te ver. Enkele reis Oude Tonge is al 2 uur vanaf hier.
Anders had ik wel gezwaaid ;)
Mooi dat die veer zijn werk goed doet, lekker pullen dus :eusa_clap:
Maar die V50 klauwen die nu verkeerd gelast zijn moet je wel gauw aanpassen.
Gewoon los laten slijpen en dan goede brackets regelen.
Citaat van: de Boeing op 20-06-2021 10:40:49
Top!
Ja, iemand met kennis van onze auto's is nu wel heel hard aan te bevelen (en die vind je niet meer bij de dealer, uitzondering daar gelaten...). Ik moet ook eens afspraakje met Thuur regelen voor windruis probleempje ;D
Mooi dat het met turbodruk de goeie kant op gaat.
Lees net ook je relaas over remdruk (toch vrij cruciaal onderdeel van iedere auto lijkt me). Kom jij met deze V50 klauwen door de Belgische keuring?!
dus ik begrijp dat er binnenkort een Mini meet is bij Arthur?
Count me in, kom bijna "wekelijks" bij hem over de vloer (gelukkig niet voor problemen aan de XC)
Vorige week ritje gemaakt naar Hunterparts, (Bergen op Zoom - Friesland, dus mooi dagtripje, maar wilde er ook ns geweest zijn). Daar andere motorkap gescoord want die erop zat had erg lelijke plekken (Leek erop of er iets van bijtend middel op gebruikt was ofzo). Ook een ander stuurtje meegenomen, een dikkere van een C70. Die vd week erop gezet. Prima gelukt met de info van dit forum. Staat in ieder geval mooi en voelt ook beter. Wilde ook nog een D-stijl kapje meenemen maar hadden ze niet in de juiste kleur ( beige maar dan meer richting grijs).
Volgende dag olie en filter gewisseld, voor op straat. Auto op bokjes. Lukte prima.
Vandaag de auto voorzien ve flinke poetsbeurt.
Eerst alles gewassen, daarna gekleid. Voorzijde geheel gepolijst, want dat was sinds de R bumper erop zit nog niet gedaan en kon nu mooi ook met de andere motorkap ( en geen tijd om alles te doen). Daarna alles gewaxt ( gelukkig kon ik t machinaal doen, anders is t wel erg pittig). Maar resultaat is altijd erg leuk. Geeft weer voldoening. :eusa_dance:
Die staat er weer netjes bij, mooi werk :eusa_clap:
Vandaag mooi ritje naar Gronsveld gemaakt om bij Thuurbo.NL de dikkere alu IC te laten plaatsen, die ik vorig jaar had overgenomen van een forumlid, maar nog niks mee had gedaan, met meteen een verse radiateur erin (Nissens) incl koelwaterslangen. Het paste eigenlijk vrij aardig allemaal en ging ook redelijk vlot. Omdat ik bij gas los ook t kantelen vd motor steeds meer begon te voelen, ook de steunen gecheckt en de motorsteun distributiezijde was ver heen dus meteen besteld zodat die in de middag er ook in kon. Zat dus dikke scheur in en had meer dan een cm speling. Nou, dan dus proefrijden. Het kantelen was meteen zoveel minder. Gek dat je die slijtage pas laat echt goed opmerkt. Je raakt dus duidelijk eraan gewend en ik merkte ook dat ik met t gaspedaal speelde om t kantelen minder te voelen. Daar kwam ik dus ook net pas achter. Voelt goed nu, lekker dit. :eusa_dance: ;D ;D
Ff goed warmgereden en dan ns kijken of die dikkere IC iets brengt.
Maar de verhalen kloppen..... Het opspoelen van de turbo gaat ff rapper en die punch komt er echt veel eerder in...... Big Smile ! Ook tijdens de rit naar huis blijft het vermogen constant, wat voorheen dus voelbaar minder werd. Aanrader deze upgrade......
Citaat van: Dazzle op 11-11-2021 19:34:00
Vandaag mooi ritje naar Gronsveld gemaakt om bij Thuurbo.NL de dikkere alu IC te laten plaatsen, die ik vorig jaar had overgenomen van een forumlid, maar nog niks mee had gedaan, met meteen een verse radiateur erin (Nissens) incl koelwaterslangen. Het paste eigenlijk vrij aardig allemaal en ging ook redelijk vlot. Omdat ik bij gas los ook t kantelen vd motor steeds meer begon te voelen, ook de steunen gecheckt en de motorsteun distributiezijde was ver heen dus meteen besteld zodat die in de middag er ook in kon. Zat dus dikke scheur in en had meer dan een cm speling. Nou, dan dus proefrijden. Het kantelen was meteen zoveel minder. Gek dat je die slijtage pas laat echt goed opmerkt. Je raakt dus duidelijk eraan gewend en ik merkte ook dat ik met t gaspedaal speelde om t kantelen minder te voelen. Daar kwam ik dus ook net pas achter. Voelt goed nu, lekker dit. :eusa_dance: ;D ;D
Ff goed warmgereden en dan ns kijken of die dikkere IC iets brengt.
Maar de verhalen kloppen..... Het opspoelen van de turbo gaat ff rapper en die punch komt er echt veel eerder in...... Big Smile ! Ook tijdens de rit naar huis blijft het vermogen constant, wat voorheen dus voelbaar minder werd. Aanrader deze upgrade......
Citaat van: Dazzle op 11-11-2021 19:34:00
Vandaag mooi ritje naar Gronsveld gemaakt om bij Thuurbo.NL de dikkere alu IC te laten plaatsen, die ik vorig jaar had overgenomen van een forumlid, maar nog niks mee had gedaan, met meteen een verse radiateur erin (Nissens) incl koelwaterslangen. Het paste eigenlijk vrij aardig allemaal en ging ook redelijk vlot. Omdat ik bij gas los ook t kantelen vd motor steeds meer begon te voelen, ook de steunen gecheckt en de motorsteun distributiezijde was ver heen dus meteen besteld zodat die in de middag er ook in kon. Zat dus dikke scheur in en had meer dan een cm speling. Nou, dan dus proefrijden. Het kantelen was meteen zoveel minder. Gek dat je die slijtage pas laat echt goed opmerkt. Je raakt dus duidelijk eraan gewend en ik merkte ook dat ik met t gaspedaal speelde om t kantelen minder te voelen. Daar kwam ik dus ook net pas achter. Voelt goed nu, lekker dit. :eusa_dance: ;D ;D
Ff goed warmgereden en dan ns kijken of die dikkere IC iets brengt.
Maar de verhalen kloppen..... Het opspoelen van de turbo gaat ff rapper en die punch komt er echt veel eerder in...... Big Smile ! Ook tijdens de rit naar huis blijft het vermogen constant, wat voorheen dus voelbaar minder werd. Aanrader deze upgrade......
je kan er weer tegen, ik ga volgende week donderdag naar Gronsveld, even kennismaken met Arthur, even prutsen aan de 850.
Kan r zeker weer tegen... wordt vast gezellig in Gronsveld. Ik vind t ook tof dat je gewoon daar kan blijven meekijken (beetje afkijken) en keuvelen over Volvo's en ook over Volvo's enzo.... ;D Wat moet er bij jou gebeuren?
schijven voor en achter, ik had het materiaal al besteld via internet, ik vroeg toen aan Arthur of hij daar bezwaar tegen had, Nee zei hij, ik geef dan alleen geen garantie, dus ik reken alleen het werkloon af. :laugh:
Citaat van: Dazzle op 11-11-2021 19:34:00
Omdat ik bij gas los ook t kantelen vd motor steeds meer begon te voelen, ook de steunen gecheckt en de motorsteun distributiezijde was ver heen dus meteen besteld zodat die in de middag er ook in kon. Zat dus dikke scheur in en had meer dan een cm speling. Nou, dan dus proefrijden. Het kantelen was meteen zoveel minder. Voelt goed nu, lekker dit. :eusa_dance: ;D ;D
Ff goed warmgereden en dan ns kijken of die dikkere IC iets brengt.
Maar de verhalen kloppen..... Het opspoelen van de turbo gaat ff rapper en die punch komt er echt veel eerder in...... Big Smile ! Ook tijdens de rit naar huis blijft het vermogen constant, wat voorheen dus voelbaar minder werd. Aanrader deze upgrade......
Klinkt goed. Bij mijne heb ik alle steunen de afgelopen 10k km vervangen, maar toch hou ik last van 1 (naar mijn mening te heftige) bonk op gas los/gas geven. Toch nog maar eens goed nakijken dan. Of wellicht toch iets anders.
Zo'n intercooler klinkt als een leuke upgrade, toch maar eens goed mijn ogen open houden voor een mooi gebruikte. ;D
Ja ga je geen spijt van krijgen. Ik zie dat je de zoektocht al gestart bent..... Nice
Klopt inderdaad. Ik ben benieuwd :)
Citaat van: Menno3274 op 15-11-2021 10:27:59
Klinkt goed. Bij mijne heb ik alle steunen de afgelopen 10k km vervangen, maar toch hou ik last van 1 (naar mijn mening te heftige) bonk op gas los/gas geven. Toch nog maar eens goed nakijken dan. Of wellicht toch iets anders.
Zo'n intercooler klinkt als een leuke upgrade, toch maar eens goed mijn ogen open houden voor een mooi gebruikte. ;D
Menno heb je de steun tussen het subframe en het blok ook vervangen?
Citaat van: cornelis-b op 16-11-2021 19:15:18
Menno heb je de steun tussen het subframe en het blok ook vervangen?
Ik heb de bovenste 2, de 2 grote in het midden onder, de versnellingsbaksteun en die aan de distributiezijde vervangen. En alle schokbreker rubbers/lagers. Niet alles tegelijk, maar zeker in een bereik van zo'n 10 duizend km. Nu probeer ik zo voorzichtig mogelijk het gas in te trappen/los te laten. Dan voel je bijna niks (zoals het zou moeten, denk ik).
Weer paar maandjes verder.....
Starten tijdens koud weer gaat nog altijd prima. Wel erg veel last dat de ruiten beslaan bij vochtig weer. Raamrubbers zijn natuurlijk al best oud.
Ruiten al wel goed schoongemaakt en ook gebruik van een vochtvreter ( wat aardig werkt overigens).
Vorige week onderweg een hikje in de motor. Bijna thuis begon de motor zelfs goed te stotteren. Uitgelezen maar geen foutcodes. LMM verwisseld, maar geen heil. Begon zelfs op 4 poten te lopen. Bougies bekeken, 2 waren wat nat vd olie. (Bougies zijn ongeveer 5k km oud). Ook op kleppendeksel wat olie. Maar ik zag ineens ook n flinke lekkage aan de bakzijde en dat begon een mooi plasje te vormen op de parkeerplek. Kon niet goed zien waar t vandaan kwam ( met lampje vd gsm zie je natuurlijk ook geen drol). Volgende dag verdeelkap en rotor eraf. Leek wat olie te zitten, maar ontsteking zelf was nog prima ( is nog niet heel oud, 20k km).
In ieder geval andere vuldop besteld, want t rubber was kneiterhard. Dus wellicht dat dat de olie op te deksel en bij de bougies veroorzaakte.
Rustig richting garage gereden. Onderweg, toen motor warm was, reed ie weer lekker ( in ieder geval op 5 cylinders).
Bij garage is de verdeelkap en rotor er nog ns af geweest, want t kwam toch wel daarvandaan. Bleek de keerring te zijn. Lag er bijna uit.
Das verholpen. Meteen nieuwe bougies gestoken ( Volvo natuurlijk) Stukje rijden. Motorstoringslampje gaat branden. Foutcode geeft LMM aan.
Maar bij vragen van meer vermogen ( richting 3500/4000tpm) plots erg inhouden en ineens een klap in t vooronder ( alsof er een fuel cut plaatsvindt).
Bij rustig rijden geen probleem. Wat is dat nu weer.... Morgen in ieder geval maar de oude LMM terugplaatsen.
Wat zou dat inhouden en fuelcut-gevoel kunnen zijn?
Brandstofpomp? Morgen wordt de druk in ieder geval gemeten......
Geen idee of al deze symptomen verband houden. Ook maar even carterdruk checken ( ook ivm die keerring)......
Was allang blij dat die lekkage de keerring was, maar we zijn er dus nog niet....... :eusa_naughty:
Oei
LMM zijn ze kritisch op, onze ouwe gebakjes... Enkel een originele Bosch will do ...
Als je keerringen eruit worden gedrukt heb je wellicht te veel carterdruk (en dus een verstopte carterventilatie, handschoentest al gedaan?). Carterventilatie vervangen, en vaak olie wisselen met een flush (klein beetje ATF net voor oliewissel) zorgt ervoor dat ik nu al (bijna) 75.000 km olie lekkage/verbruik vrij rij!
Zit nu geen Bosch in ( heb er nog 1 liggen, wel een gebruikte, dus die gaat er morgen even in).
Olie is in Augustus gewisseld ( ook ATF er paar dagen ervoor in gedaan).
Carterdruk checken we ook morgen. De ventilatie is gedaan vlak nadat ik de auto gekocht had in 2019 ( met dacht 330k op de teller, dus 27k geleden).
Wat zijn trouwens goede waardes bij n LMM? En wat is n goede druk voor de brandstofpomp?
Citaat van: Dazzle op 06-01-2022 20:24:04
Zit nu geen Bosch in ( heb er nog 1 liggen, wel een gebruikte, dus die gaat er morgen even in).
Olie is in Augustus gewisseld ( ook ATF er paar dagen ervoor in gedaan).
Carterdruk checken we ook morgen. De ventilatie is gedaan vlak nadat ik de auto gekocht had in 2019 ( met dacht 330k op de teller, dus 27k geleden).
Ik heb zelf een V70 R uit 2007, toen ik storing kreeg op mijn LMM ging ik informeren bij de Volvo dealer om de LMM te wisselen, ze vroegen er ruim 400,00 euro voor, nieuwe LMM, incl. montage.
Ik had toen bij Mister auto een Bosch besteld exact hetzelfde (er staat een nr. op), ik was 141,00 euro kwijt en zelf gemonteerd
vanochtend t voituurke weer opgehaald. Is andere LMM erin gegaan ( Bosch) en hij rijdt weer. Foutmelding ging meteen weg.
Maar t volgende dient zich aan. ff warmgereden en bij gasgeven klimt ie mooi in toeren, maar schiet dan versneld door in toeren, zonder echt te versnellen.
Ik dacht eerst op spinnende wielen want daar leek t op en het was wat vochtig vanochtend, maar net nog een keer getest en wederom.
Wat kan dat zijn? Koppelingsplaten? Of geeft dat andere symptomen...... ( zitten er net 20k km in).
Andere opties? :(
Op die versnellingsbak heeft best n hoop olie gelegen door die kaduuke keerring.
Kan t zijn dat de koppelingsplaten hierdoor vet geslagen zijn? Of is dat erg ver gezocht......
Gistermiddag de auto weer opgehaald bij de garage.
Zitten nu nieuwe koppelingsplaten en drukgroep in. Dit keer meteen de versterkte versie genomen ( 272218 ). Voor de prijs hoef je t niet te laten.
Keerring ook vervangen want die lekte dus. Op de platen zat wel wat olie, maar grootste euvel was dat ze gewoon versleten waren (waren pas 23k km oud, maar wel daarna het vermogen opgekrikt).
Rib uit mijn lijf dit, maar ja.... :eusa_wall:
Moeten koppelingsplaten trouwens worden ingereden? Ik zie verschillende berichten erover......
Ook meteen auto laten uitlijnen. Stond al eerder op de planning, want stuur trilde ( ook na balanceren vd wielen). Nu beduidend meer rust in de cabine, dus daar blij mee......
Koppelingsplaten na 23k km versleten? Lijkt me sterk... Of altijd met slippende koppeling gereden ;D?
Tja.... die opmerking maakte de garage ook al; "Wel je voet geheel vh pedaal, das beter voor je koppeling" :eusa_whistle:
Weet jij of inrijden noodzakelijk is?
Garage zegt van niet ( zoals bij schijven/blokken) maar ik lees verschillende meningen....
'k Zou niet weten hoe je koppeling in zou moeten rijden. Extreem langzaam op laten komen en de platen lekker laten slippen... Lijkt mij niet, ben je over 23k Km weer aan de beurt. ;D
Weet je zeker dat indertijd de koppelingsplaten wel echt vervangen zijn? Volgens mij kan het gewoon niet dat die zo snel versleten zijn.
Lijkt me eerder een probleem met de drukgroep geweest te zijn, was die nieuw? Of dat ze de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd hebben?
Overigens vind ik die plaat op de foto niet dramatisch versleten.
Platen waren toen door Dennis erin gezet dus neem aan wel oké gedaan. Wellicht was t doorslippen combi olie en platen. Geen idee..... t rijdt nu weer erg fris overigens. Ik voel wel dat er nu meer druk is bij bijv langer ingedrukt houden bij n stoplicht. Kan dat aan de versterkte versie liggen ? Ik wen r overigens wel aan hoor....
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-01-2022 15:29:27
'k Zou niet weten hoe je koppeling in zou moeten rijden. Extreem langzaam op laten komen en de platen lekker laten slippen... Lijkt mij niet, ben je over 23k Km weer aan de beurt. ;D
Weet je zeker dat indertijd de koppelingsplaten wel echt vervangen zijn? Volgens mij kan het gewoon niet dat die zo snel versleten zijn.
wat ik lees over inrijden is eerste x km rustig aan, snel doorschakelen etc. Niet vol vermogen etc etc...., waarvan de een zegt 100-150km en de ander gaat naar 1000. Maar tussen dat en geheel niet is best groot verschil.
Helaas was de pret van korte duur. Van de week op snelweg een korte ( maar best rustige) inhaalactie, auto bokte 2 keer en daarna een luide ratel hoorbaar. Vrees het ergste. Helaas lukt t me niet om n geluidsfragment hier te plaatsen, maar dit klinkt niet als een klepstoter.
Ratel verhoogt beetje met toerental, maar blijft continue aanwezig, wordt iets minder bij ingetrapte koppeling, maar wordt zeker niet minder bij warme motor. Misschien drijfstanglagers..... Sjips zeg. Net flinke rekening mbt lekkage oplossen en die koppelingsplaten...... en dan ( nu al) dit weer. Daar word je moedeloos van, zeg....
Maar ja en dan..... wegdoen? heb er al een hoop in geinvesteerd en zal qua onderdelen misschien beetje opleveren. En wat dan terugkopen.....?
Tis een 2.5t, met de bekende reputatie, dus exacte diagnose laten stellen en dan verder kijken is ook zonde, want blijft t heel op termijn?
Motorswap naar T5 is dan zinvoller., denk ik. Ben al beetje ah orienteren, maar daar staan ook weer een hoop kosten tegenover. Dan heb je wel, zeker als die is gereviseerd, weer een fris blok, die duurzamer zal zijn..... Maar weegt dat op tegen...... En de swap zelf doen zal m niet worden.
Velen zijn mij hierin voorgegaan en alle info/adviezen zijn hier te vinden, maar als je er dan zelf mee geconfronteerd wordt, dan is t best een lastig iets....
T zal wat slapeloze nachtjes betekenen..... :(
Aai dat is zuur zeg.
Hoop voor je dat het mee valt.
Mocht het toch je blok zijn en je overweegt een T-5 swap?, ik heb een 2.3 T-5 motor staan deze komt uit een C70 van 1998, ik ga er denk ik niets meer mee doen.
Ik zou eerst maar een goede diagnose (laten) stellen. Een 2.5t heeft zeker een reputatie, maar de bron daarvan hoor je echt niet.
Citaat van: Dazzle op 03-02-2022 19:19:12
auto bokte 2 keer en daarna een luide ratel hoorbaar. Vrees het ergste.
Dat is vervelend. :(
Bij mij gebeurde ongeveer hetzelfde. Ik denk een kromme drijfstang of ook de lagers. Adriaan gaat hem dit jaar open trekken, dus wordt nog vervolgd wat het uiteindelijk was.
Edit: bleken de lagers. Blok gaat in een 240 gebouwd worden. ;D
Zo, we zijn intussen paar weekjes verder.
Besloten om toch een swap te gaan laten doen, naar een 2.3 T5-blok.
Contact gehad met Arjen850. Hij heeft het blok, wat MikeyQR nog had liggen, opgehaald en there we go.....
Arjen heeft meteen vervangen wat vervangen moest en kon worden. In kader van gewoon geen risico en nu is er prima de mogelijkheid voor.
Daar mijn eigen set-up al zowat bijna een T5 was, kon hij vele randdelen direct overzetten.
Uiteraard wel distributie en waterpomp vernieuwd en de nodige pakkingen, keerringen, o-ringen, multiriem, thermostaat, koelwatertemp sensor, etc met originele Volvo-onderdelen.
Hij heeft me van de vorderingen mooi op de hoogte gehouden en n hele collage aan foto's ervan gestuurd (kan mooi in mijn plakboek :) ). Erg fijn dit.
Wel bleek dat de bougies, die er net een paar weken in zaten, helemaal zwart waren. Das natuurlijk niet goed. Blok was duidelijk opperdepop.
Intussen met ArjenT5R contact gehad voor een mooie Zeemanstuning.
Bij hem alvast een geflashte ECU opgehaald met de juiste software, zodat ik na de swap in ieder geval even veilig kan rijden ( zonder in te hoeven houden).
Op zijn advies op zoek gegaan naar een grotere LMM ( van een S90, Das best een joekel trouwens tov standaard). Deze via MP gescoord.
Contact gehad met Adriaan voor andere luchtslang en deksel. Hij had tevens nog een goeie 302-setup liggen, dus ook meteen maar meegenomen.
Uiteindelijk was het afgelopen zaterdag dan zover en kon ik m ophalen. Altijd spannend zoiets.
Arjen heeft ook nog even die 302-setup erop gezet. Lekker :eusa_dance: Nogmaals bedankt voor de broodjes kroket :eusa_drool:
En dan huiswaarts. Rustig aan gedaan natuurlijk. Volgende dag controle op de vloeistoffen. Koelvloeistof bij moeten vullen. Dag erna ook nog, maar uiteindelijk bleef t niveau zoals t hoort. Dus zaten wat luchtbellen in, denk ik zo.
Moet zeggen dat ie met de nog standaard software best wel pit heeft. Onderin even op gang komen tov de 2.5T, maar dan gaat ie ook en blijft maar gaan. Waar ik eerst met 5500tpm klaar was gaat deze nog efkes door. Dat belooft wat.... gelukkig kan ik tanken in Belgie ( dus t lachen vergaat me nog niet).
Vd week ook even de airco geheel opnieuw laten vullen, dus dat is ook wel fijn met dit huidige weer ( kosten vielen overigens erg mee. Was met Eur 60,-klaar. Moest 750gr in dus ::).....)
Vh weekend even kijken of ik de remklauwen kan voorzien van een likje verf. Heb gekozen voor matzwart, dus ben benieuwd hoe dat staat.
Blij met de gemaakte keuze in ieder geval en hulp van de verschillende forummers hier :eusa_clap:
Hieronder nog paar plaatjes vh gebeuren.
Mooi werk weer. Leuk ook dat je het verschil in karakter van blok en turbo zo goed heb gemerkt. Hopelijk nu veel zorgenvrije kilometers.
Goed bezig!
Waarom ga je voor een grotere LMM? Is de standaard niet voldoende met een 16T?
Kan je niet gewoon beter je remklauwen niet wassen? dan worden ze ook lekker matzwart van het remstof :P
Fijn dat hij goed loopt man, was weer een leuke klus. Leuk om te zien hoe je zelf ook bezig ging smiddags. Zonder goede maagvulling, geen arbeid he ;D
Klinkt goed veel plezier, ook straks met meer vermogen :)
Citaat van: DBJoran op 25-03-2022 22:23:33
Goed bezig!
Waarom ga je voor een grotere LMM? Is de standaard niet voldoende met een 16T?
Kan je niet gewoon beter je remklauwen niet wassen? dan worden ze ook lekker matzwart van het remstof
Had dezelfde vraag en had me daar nog niet in verdiept. In de blog van ArjenT5R "Tuners deugd" staat het eea duidelijk uitgelegd.
Lmm vergroten
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.msg1738616.html#msg1738616 (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.msg1738616.html#msg1738616)
En over dat alternatief om ze matzwart te krijgen? Had ze net helemaal geborsteld, gepoetst enzo..... had dat eerder gezegd :eusa_wall: ;D
Vandaag de remklauwen voorzijde dus een likkie verf gegeven. Voor een eerste keer best een mooi karweitje. Nog ns schoonmaken, afplakken etc
T was zalig weer dus prima uit te houden. Resultaat valt me alleszins niet tegen, al zeg ik t zelf :eusa_whistle: Wel netter dan remstof, toch? ;D
Achterzijde doen we vh voorjaar.....
Citaat van: Dazzle op 27-03-2022 16:21:47
Wel netter dan remstof, toch? ;D
Dat ziet er inderdaad een stuk netter uit dan remstof, vooral omdat het nog een beetje metallic lijkt.
Vandaag bij de Elandrun het gezicht bij de forum naam gezien. ;D
Was leuk je even gesproken te hebben.
Het blokje loopt mooi, het is nu een bijna echte V70R 8)
Idd altijd goed om dan iemand ns in levende lijve te zien....... Ook leuk om beide bolides te "inspecteren" met alle verhalen die erbij horen ( incl de tips ;) ). T blok is geen verkeerde keuze geweest. Erg blij mee...
Inmiddels weer wat verder....
Tot op heden eigenlijk geen olieverbruik merkbaar, das wel ff anders geweest.... Rijdt ook erg lekker.
Ook het benzineverbruik is verbeterd. Was 1:8,2 en nu 1:9,4. En kan niet zeggen dat ik nu zo anders rij :o.
Intussen heeft ArjenT5R een switch geplaatst in de ECU zodat ik ook kan gaan flashen. Ook een Wideband kunnen scoren. In mijn downpipe zat nog een toegang voor de sensor, die Arjen nog even gangbaar heeft gemaakt. Hij had ook meteen een draadje gemaakt naar de ECU voor de Wideband, die ik ook intussen heb geplaatst. Solderen etc was nieuw, dus eerst ff geoefend, maar tis best goed gelukt met aansluiten, al zeg ik t zelf.
Ben me ook gaan verdiepen in t Tuner pro-verhaal, zij het met wat hulp eerst. Moet zeggen dat ik best wel huiverig was, want t is onbekend terrein.
Maar, zoals met zoveel dingen, door gewoon te doen ( en ALLE stapjes lezen en opvolgen van de wiki-pagina's :angel:) toch gelukt om alles te installeren op de laptop en als je dan connectie maakt met je ECU en je ziet de data binnenkomen, das best gaaf !
En vervolgens natuurlijk proberen te begrijpen wat t betekent en t kunnen interpreteren. Gaat stapje voor stapje, met input, maar erg leuk.
Afgelopen dagen de nodige logs gestuurd naar Arjen en aangepaste bins weer terug gehad ( want t echte werk laten we aan de specialist over).
Op dit moment draait ie al erg lekker.... komende dagen wat rijden en kijken wat t doet....
Blijft toch een gewaarwording dat t karakter van je auto zo verandert na de aanpassingen..... verslavend.
Leuk hè!
Heel leuk!
Tijd vliegt en dan is het alweer juli......
Intussen weer wat dingetjes gedaan. Had last bij gas/gaslos dat de motor erg kantelde. Zagen t ook terug in de datalogs, geregeld na overschakelen.
Daarom maar besloten alle steunen te vervangen. De distributiesteun had ik al vorige keer bij Thuur laten doen.
Die aan het schutbord heb ik zelf gedaan. Leuk klusje overigens. Ff joetoeben en aan de gang. En vervangen was ook echt nodig. Dikke scheuren in t rubber en stukken rubber weg. Lekker als je dan al weet dat dit effect gaat hebben :P
Maar na t starten.... wat een herrie. Kep natuurlijk die Powerflex bovenop zitten. Trillen en dreunen.... poewee...
Als dat niet snel minder werd, dan zou ik overwogen hebben die Powerflex maar ns te vervangen. Maar misschien moest de boel zich een beetje "zetten".
Gelukkig werd het trillen dan ook na verloop van wat tijd stukken minder en is nu prima.
De 2 onderste steunen en baksteun ook bij Thuur laten doen. Leuk ritje weer zo via Belgie ( en uiteraard daar ook getankt!).
Het kantelen is nu voelbaar minder. Bij optrekken is t geheel weg. Bij gaslos op snelheid na overschakelen voel je nog wel een beetje een kanteling, maar dat "induiken" is er niet meer. Voel daarnaast ook nog wel dat bij lage snelheid en dan gaspedaal beetje indrukken en los, dat het wat kantelt. Geen idee wat als "normaal" beschouwd mag worden..... heb geen referentie. Maar hiermee kan ik wel leven....
Laatst ook de TPS vervangen. Kreeg kuren en motorstoring (4-1-1). Was toen ook 1 vd boutjes kwijtgeraakt bij t erop zetten. Ff vastgezet met ijzerdraad. Paar nieuwe boutjes besteld bij de dealer. Alleen op voorraad bij Classic Parts in Zweden, maar ja, wilde die wel hebben. Intussen binnen.
Gisteren ermee aan de slag gegaan. Ik had nog een pakking liggen vh gasklephuis. Die eraf gehaald en meteen schoongemaakt. Kon toen meteen de TPS er makkelijker op zetten.
Daarbij zag ik ook dat de dikke vacuumslang vd rembekrachtiger, die daar onder de kerstboom zijn vacuum pakt, ingescheurd was bij de klem. Slang was hard toe aan vervanging zo te zien dus meteen maar nieuw stuk gehaald en erop gezet.
Vanochtend stukkie gereden en moet zeggen dat ie best lekker rijdt :eusa_dance:. Trekt als een lier in ieder geval.
T blijft n lekker ( verslavend) gevoel dat t zo stapje voor stapje verbetert.....
Binnenkort maar weer ns de buitenkant voorzien van een polijst en waxbeurtje.....
Afgelopen tijd weer wat dingetjes gedaan.
Had wat last van een dalend KVS. Bij nader onderzoek bleek dit vd kachelslangen te komen. Zitten er natuurlijk ook al tig jaar in....
Die heb ik recent maar ns vervangen door blauwe siliconen. Op t forum en Joetoep gezien dat je die metalen bochten gewoon kon overzetten. Ook nieuwe gele connectors gekocht om ze vast te zetten aan het schutbord. Wat een gepiel was dat zeg..... Misschien toch beter de gehele doorvoer kunnen vervangen want die connectie zit in de doorvoer tegenwoordig. Optie was natuurlijk ook om alles door te lussen naar binnen, maar had daar nog niet veel trek in.
En dacht ze eindelijk goed vast te hebben, en stukkie warm rijden en bij beetje boost, lampje KVS begon te branden....
Motorkap open en t hele blok zeiknat...... Meuren doet dat..... Die zat dus niet goed vast ( iets met doorlussen en geen trek in hebben :eusa_wall: )
Toen maar met behulp van mijn zwager opnieuw gedaan en dat lukte gelukkig wel. Tot op heden geen problemen en mooi stabiel KVS-nivootje.
Vorig weekend naar Best geweest. Was schitterend weer en lekker druk. En ook weer wat inspiratie opgedaan.......
Zo'n lip onder de R-bumper is toch best wel kinky..... :eusa_drool:
Mijn zwager had ook nog wat metaal liggen en heeft een mooie VPB voor achterin in elkaar gefixt. De exacte maten hier op t forum gevonden dus blij mee. Mooi blauw kleurtje erop en vanochtend erin gezet. Ben benieuwd of dit iets brengt. En anders waren het de kosten niet.......
Intussen ook R-veren gescoord. Nieuwe Sachs-dempers etc zijn besteld, ook lagers/zittingen, dus als t allemaal binnen is gaan we dat installeren.
Voor de achterzijde heb ik de ophoogbussen al in huis dus ben zeer benieuwd hoe dat zal rijden en of t net iets beter staat, die 2cm verlaging....
To be continued......
Die kachelslangen zijn gevaarlijke dingen als ze oud worden. Zijn al motoren mee de soep ingelopen toen die onderweg scheurden. Van dat risico ben je voorlopig weer af.
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-09-2022 10:27:29
Die kachelslangen zijn gevaarlijke dingen als ze oud worden. Zijn al motoren mee de soep ingelopen toen die onderweg scheurden. Van dat risico ben je voorlopig weer af.
Hmmm, die kachelslangen moet ik denk ik ook dan maar eens gaan vervangen
Citaat van: Dazzle op 18-09-2022 11:13:06
Mijn zwager had ook nog wat metaal liggen en heeft een mooie VPB voor achterin in elkaar gefixt. De exacte maten hier op t forum gevonden dus blij mee. Mooi blauw kleurtje erop en vanochtend erin gezet. Ben benieuwd of dit iets brengt. En anders waren het de kosten niet.......
Mooi ding hoor, zo een zou ik er ook wel willen! Ik zag dat ze van Ultra-racing ook zn veerpootbrug hadden, misschien moet ik daar maar eens naar kijken.
Onlangs toch maar een bumperlip gescoord en vh weekend erop gezet...
Vind t toch best wel dik staan (qua tupperware-gehalte valt dit nog te overzien.). En een downforce ineens..... poehee. :eusa_shifty:
Paar weken geleden van vrouwlief een Ferrita catback gekregen :eusa_dance: ( wie kunnen dat mij nazeggen :eusa_whistle: ).
Samen met Volvo-maatje Wouwer eronder gezet. Geluid viel wat tegen na starten, maar vanuit Belgie terug naar huis en bij goed warm worden klonk die gaanderweg steeds dieper. Wel is de brom wat te horen bij de bekende 2300- 2800rpm, maar vind het verre van storend. Eindstuk is 90mm, maar die mag van mij eigenlijk nog wel slagje groter ( dat vult ook de uitsparing in de bumper iets meer denk ik). Maar das voor later....
Deze week nogmaals richting Belgie gegaan om blauwe wijzerplaatjes te monteren in t klokkencluster. Want vind dat toch wel gaaf staan bij de echte R-en. Wat een eenvoudige klus zou moeten zijn, viel best tegen. Bij de passagiers airbag was 1 vd 3 bouten omgedraaid gemonteerd. Hierdoor kon het bovendek niet er worden uitgeschoven, want die bout hield dat tegen. En ff liften lukte ook niet zomaar. Hoe is dat uberhaupt netjes geplaatst geweest dan? Leuk zo, de ellende van de voorgangers. Maar ja...... Uiteindelijk, na veel gepiel en gevloek, toch gelukt. De plastic afdichting bij de voorruit was wel stukje van af gebroken maar met wat lijm is t weer gemaakt.
Op termijn wil ik nog een alu inleg fixen want t is nu gewrapt. En eigenlijk is t dat net niet..... Hebben we weer wat om naar uit te kijken.
Oja, en vd week ook een nieuwe LMM sensor geplaatst van Pierburg. De Bosch die erin zat was beetje bruin uitgeslagen ( misschien nog vd olie toen die K&N erin zat).
Hoe loopt-ie met die Pierburg? Ben ik wel benieuwd naar, omdat we zweren voor Bosch hier.
Ik zal vd week ook ns dataloggen. Kijken of er verschil merkbaar is. Ik las hier op t forum genoeg over die Pierburg dus wilde t ns proberen....
Ik ben benieuwd! Voornamelijk heb ik de focus op de 850 tips maar voor pierburg onderdelen heb ik voornamelijk de TCV voorbij zien komen als gouden tip.
Als de LMM echt goed bevalt dan hoor ik het graag :)
Verder lekker bezig hoor, heel anders zo met die lip! Snap wel dat je daar blij mee bent en dat het een nodige ingreep was na zo'n leuk kado!
Rij nu al eventjes met die Pierburg LMM rond en eigenlijk geen problemen ofzo. Datalog geeft ook aan dat de luchtverplaatsing hetzelfde is als bij die Bosch. Hopelijk blijft t zo en is de levensduur ook gelijk.... we will see.
Wat ik wel merk, was al bij vorige LMM, dat als ik even geen volle boost heb gevraagd, en bij eerstvolgende keer wel, auto wat inhoudt hoger in de toeren en lampje ook brandt. Na paar keer een pull verbetert t en is dan ook daarna gewoon prima ( lees geen inhouden geen lampje). Er zijn geen foutcodes opgeslagen en ik zie eigenlijk niks geks in de log. Als ik bijv volgende dag weer boost vraag is t prima, maar bijv na weekje rustig rijden en dan weer boost, geeft zelfde situatie met inhouden en lambda-lampje ( lampje gaat ook gewoon uit bij gas terug).
Ff verder op onderzoek uit. Misschien vervuiling ofzo.....
Heb intussen wel een ander sierstukje erop gezet. De vorige was wat ielig..... Bye bye sleeper.... :eusa_drool:
En pas nog een nieuwe bobine gescoord. Zat er ook al wat km in.....
In eerste instantie doet me dat toch denken aan de long term fuel trim.
Over de langere termijn rustig rijden wordt je brandstofmengsel blijkbaar net iets te arm of rijk om meteen volle boost te geven en geen storing.
Mogelijk toch een mini vacuüm lekje, valse lucht, versleten LMM of Lambda sonde?
Lambda zat al in de dikke downpipe toen ik die overnam van een forummer, dus kan best dat die toe is aan vervanging.
Zal ns een nieuwe bestellen en kijken wat dat doet....... thx.
Netje dat grotere potje.....vult het gat goed op
Ja absoluut. En dan was ik nog ah twijfelen of dit niet " te" zou zijn maar dan zag ik die 2 dikke potten bij jou eronder en dan misstaat dat toch ook nie echt nie...
Onlangs de lambasonde vervangen door een verse. Kwam prima los en nieuwe zat er eigenlijk op nog geen 45min in ( incl auto op assteuntjes zetten etc, wat de meeste tijd kost). Vorige week ook nog even t brandstoffilter vervangen ( zat er nu een 35/40k in dus mocht wel weer).
Vandaag eindelijk tijd om ns wat pulls te doen incl dataloggen en om te zien of de verse lambda het inhouden uit de wereld heeft geholpen en ik moet zeggen dat hij nu echt wel lekkerder rijdt. Pakt soepeler op en versnelt makkelijker dan eerst. Ik had t al wel gemerkt afgelopen dagen, maar nog niet hoog in toeren gereden, want ik wilde een beetje nabootsen hoe het laatst verging.
Maar nu geen gehik, inhouden of lampje vd lambda wat knipperde. Nice. :eusa_dance:
Dus ook al lijkt de sonde nog niet aan zijn eind, het kan zeker kuren geven..... Thx voor t advies!!
Volgende wat op de planning komt is de deur LA die kraakt bij openen. Het doet echt de "kwaliteit" teniet dus moet gefixt worden. Bij wat kouder ( en natter) weer is het gekraak meer dan als de temp iets hoger ligt. Staat genoeg over geschreven hier dus even inlezen.
Vd week ook maar eens wat nieuw detailing-spul in gaan slaan. Tis allemaal bijna op en als t weer straks wat aangenamer is dan mag tie weer een beurtje hebben.
Intussen wat detailing spul gekocht en vorige week tijdens 1e paasdag de boel ns onderhanden genomen. Tijdens heb ik altijd zoiets waar ben ik aan begonnen ( wassen kleien wassen polijsten polijsten wassen waxen). Maar eindresultaat maakt veel goed ;D . Ook spul gekocht om de kunststof delen die best uitgedroogd zijn te behandelen, zoals dakrails en raamrubbers. Resultaat is best aardig, geen vlekken ofzo. Ziet r stuk frisser uit. Na plaatsen vd nieuwe lambda reed de wagen best goed maar gisteren was t weer raak bij doortrekken in de hogere toeren. Was bij eerste keer prima maar pas bij 2e begin t. Storingslampje lichtte even op, en beetje inhouden en tevens n raar geluid bij gas indrukken. Kan t niet goed uitleggen. Geen ratelen of kraken ... zal ns kijken of ik t kan opnemen. Bij gaslos en daarna rustig rijden is t ook niet meer hoorbaar. Misschien dan toch ergens n vaccuumlek nog. Kan t ook de benzinepomp zijn? Of geeft dat weer andere symptomen..... 6158E9E0-DBB1-49AC-8171-5AE2B7728A82.jpeg8A223591-7092-412F-ADA1-1164796EE8A2.jpegE644CEF8-2636-4E21-91A5-9E072FA16DB3.jpeg
Sow dan, die glimt :o
Wat een prachtige wagen!
Nav lambdalampje bij volgas in hogere versnelling en toeren alle vacuumslangen vervangen. Die onderaan bij de turbo kon ik er zo afschuiven dus die zat niet goed vast. Ook zat de klem bij onderste slang van de intercooler niet goed vast. Was ook dolgedraaid. Dus nieuwe op gezet. Vanochtend even dataloggen en problemen zijn weg. Haalt netjes de waardesE8414FBA-633B-491F-86BC-845CC880BCD0.jpeg en geen lampje meer gezien. Dus k ga ervanuit dat t idd vacuumlekjes waren :eusa_pray: . Ook de Pierburg lmm lijkt zich goed te houden. Maandag naar de garage voor apk. Vd week al laten voorkeuren. Paar kleine zaken maar ook handrem LA die niet veel meer deed. Had t al gemerkt.... Verder in orde dus hopelijk vd week weer jaartje vooruit...
Auto is weer gekeurd voor n jaar :eusa_dance: . Handrem mechanisme zat beetje vast dus is weer gangbaar gemaakt dus geen grote kosten daar. Heb al wel even dat bij remmen op snelheid de auto even naar rechts trekt en stuur beetje naar links draait. Niet fijn. Heb even geneusd hier op t forum en draagarmen komen dan meestal naar voren. Bij apk is niets geconstateerd denk ik dan. Heb vanochtend de wielen even gevoeld en eraf gehad. Denk dat rubbers aan bestuurderszijde niet heel goed meer is maar kan dat slecht beoordelen. Wat denken jullie ? Foto is wat ik kon zien en die mij slecht leek..,IMG_2710.pngIMG_2709.png
Het zal allemaal nog wel vast zitten, anders was het afkeur geweest. Het lijkt er eerder op dat de draagarmen vastgezet zijn toen ze naar beneden hingen tijdens de montage. Bij het rijden staan de rubbers dan onder spanning. Dat zou die scheuren kunnen verklaren. Of zouden die scheuren dan precies de andere kant op moeten lopen?
Andere kant leek mee te vallen . Maar kunnen die scheuren die symptomen geven ?
Draagarmen zijn besteld. Volgend weekend maar ns poging wagen. Lijkt niet heel moeilijk als ik YouTube mag geloven. Bouten alvast maar voorzien van de nodige kruipolie. Ben benieuwd.....
Het is geen rocketsience, wel de bouten op moment vastzetten als de armen belast zijn. Dus even een krik onder de fuseekogel zetten. En niet vergeten daarna uitlijnen.
Ja zo zag ik t ook terug in de filmpjes idd, thx. Heb ook maar wat extra gereedschap besteld..... goed materiaal is alles..... gebruiken jullie bij vastzetten iets van loctite?
Citaat van: Dazzle op 13-05-2023 12:24:59Heb al wel even dat bij remmen op snelheid de auto even naar rechts trekt en stuur beetje naar links draait. Niet fijn. Heb even geneusd hier op t forum en draagarmen komen dan meestal naar voren. Bij apk is niets geconstateerd denk ik dan. Heb vanochtend de wielen even gevoeld en eraf gehad. Denk dat rubbers aan bestuurderszijde niet heel goed meer is maar kan dat slecht beoordelen. Wat denken jullie ? Foto is wat ik kon zien en die mij slecht leek..
Ik heb laatst mijn auto laten uitlijnen, na het uitlijnen vertelde ze mij dat mijn auto wat naar rechts trok bij remmen. Ze lieten mij gelijk zien dat het kwam door één draagarm rubber waar een heel klein beetje speling op zit. Grote kans dat dit bij jou ook het geval is.
Dus vaak misschien ook niet te zien wellicht maar voelbaar als r grote druk op komt....
Vandaag mooie dag om de draagarmen te vervangen. Vantevoren eea ingespoten en alles kwam vrij gemakkelijk los. Klus duurde twee uurtjes alles bij elkaar dus viel me zeker niet tegen voor n eerste keer (en laatste hoop ik vwb de draagarmen :eusa_shhh: ). Ff testritje en remt weer kaarsrecht.... Lekker hoor.
Klinkt goed! Ook uit laten lijnen?
Heb de draagarmen hier ook op het to-do lijstje staan, lijkt inderdaad een overzichtelijk klusje.
Nog niet laten uitlijnen. Trillingen heb ik niet. Wel staat stuur klein beetje scheef. Dus binnenkort ga ik dat wel laten doen. Is n satisfying klusje geweest als ik merk hoe hij nu rijdt.....
Welk merk heb je gemonteerd?
Meyle HD....... Hier op t forum positieve berichten over gelezen dus daar maar voor gegaan...
Citaat van: Dazzle op 20-05-2023 13:33:42Meyle HD....... Hier op t forum positieve berichten over gelezen dus daar maar voor gegaan...
Doen het bij mij ook al een aantal jaren prima. :D
Even kleine update hier. V70 rijdt zijn rondjes. Geen kuren of wat dan ook gehad, ook wel ns lekker. Laatst 18" Odysseus gekocht met nette sportcontact5 eronder. Staat best dik en ze lijken toch wel op de Comets met die slag in de spaken. Zelfde kleur ook. Tevens n Ripkit aangeschaft van do88. Dus ook bij kap open n fraai gezicht. Merk beetje meer turbolag maar niet storend. Aansluiting alu IC zijn origineel dus komt ooit nog een met dezelfde aansluiting. Net waggie gepoetst om te shinen morgen in Best, met n voorspelde 33 graden.......
Die Odysseus staan zeker mooi :eusa_clap:
..heb je spacers gebruikt omdat de ET waarde hoger is?
Voor en achter 5mm. Maar voor is t net niet genoeg. Dus Ff kijken wat ik ga doen. Vind persoonlijk die blauwe stuuruitslag begrenzers iets wat n laatste redmiddel moet zijn. Zitten tevens adapters op ivm naaf. En alles zonder trillen ;D
Even weer een updeet:
Onlangs bij Volvobug geweest omdat ook mijn airco na 10min geen koude lucht meer blies. En die heeft t probleem met de magneetkoppeling gefixt. Altijd bevredigend zoiets, als dat weer werkt....
In de ochtend ook bij Adriaan langsgeweest om een 18T op te halen met een aantal nieuwe componenten erin. Bij GeRwin de grotere injectoren gekocht die hij nog had liggen. En afgelopen maandag voor op straat de turbo gewisseld. Was een eerste keer dus best spannend maar eerst goed verdiept in de stappen (op dit forum en youtube). Uiteraard ook nieuwe pakkingen, rubbertjes, tapeinden, moeren etc gehaald. Koelvloeistof afgetapt en eigenlijk was de turbo er binnen 1,5u wel uit.
De nieuwe erin ging wat minder vlot maar wel gelukt. Nog ff geklooi met die olieretour onder de turbo. Kreeg die niet goed geplaatst in t blok, maar na ff contact met Adriaan, die aangaf om de de moeren van turbo aan spruitstuk wat losser te zetten, zo genoeg ruimte om deze vast te draaien. Daarna nieuwe kvs erin.
Gisterochtend de injectoren gewisseld. Daarna brandstof relais eruit en ff gestart om voldoende olie in de turbo te krijgen, zonder dat t aanslaat. En daarna de eerste start. Geen lekkages of whatever, dus happy de peppie.
Toen de aangepaste zeemans-tune van Arjen geflashed en rustig een stukkie gaan rijden om alles te laten zetten. Intussen een aantal datalogs en aangepaste bins verder en t rijdt als een tierelier. T gaat op een gegeven moment(en das al snel) best hard, zullen we maar zeggen..... :evil: Is echt een leuke upgrade. Ook een druksensor besteld, zodat die op de ECU kan worden aangesloten en de turbodruk kan worden meegelogd. Bij die snelheden wil ik toch mijn ogen op de weg houden dan t metertje in de gaten houden :eusa_whistle:
Komende dagen/weken ns wat gaan doen aan de kaler wordende plekken van het leer vd stoelen. Zowieso mag t leer wat onderhoud krijgen. Staat ook genoeg over geschreven dus wat te doen in deze vakantie.
Knap dat je dat zomaar even voor de deur doet!
En zo'n 18T met zeemanstuning loopt lekker hé!
Thx. Ik heb ook n hoop veren in mijn reet gestoken dat t gewoon zeer deed ;D . Ja loopt lekker..... gewoon goeie combinatie :eusa_clap:
Lekker bezig. 18T met die tuning is zeker leuk. Kan je goed met het verkeer meekomen zullen we maar zeggen ;D
Leuk en goed om te lezen allemaal, die oddy's he, het is een fijne velg op een classic in 18". De meningen zijn meestal erg verdeeld, maar in jouw geval, top combinatie, ik ben fan! :eusa_clap:
Velgen staan 'm goed, de antraciete tint is ook mooi! Lekkere upgrades.
Goed gedaan die turbowissel voor de deur, fijn dat het je zelf gelukt is.
Weer even een updeetje.
Vd zomer de zittingen voorzien van een nieuw verfje. Eea op kleur gekocht bij de Meubelkliniek. Best wel een verschil ( sommige stukken waren bijna kaal dus kan ook niet anders, maar goed gelukt zullen we maar zeggen).
Intussen blauwe nokjes erop gezet ivm de grotere wielen. Nu lopen ze niet meer aan. De grotere draaicirkel valt wel mee te leven.
Arjen heeft intussen de software nog wat verder afgesteld. Ik had toch een behoorlijk vacuumlek. Telkens oplichtend lambdalampje. Haalde zijn load niet goed. Behoorlijk gezocht en rondgespoten met remmenreiniger maar niets. Uiteindelijk alle IC-slangen eraf gehaald en bleek dat t uiteinde vd binnenkant vd slangklem bij t gasklephuis in de siliconenslang stak. Das nie goed nie. Met aandraaien is die dus erin gegaan. Tjongejonge. Hoe dan. Nou, stukje vd slang eraf gesneden (had nog genoeg "vlees" daar), nieuwe klem erop, dataloggen, log naar Arjen gestuurd en na wat heen en weer gestuurd, geflashed etc gaat dit nu dan echt de goeie kant op. Behoorlijk verschil met eerst. Zo hoort t dus te zijn ;D . Net maar T-bout klemmen besteld en een betere voor bij t gasklephuis ( dat randje is wat te smal voor die brede vd t-bout dus daar een gewone).
Ook bij Autodoc een nieuwe rotor en verdeelkap besteld. Zit er nu 45k op, dus mag wel weer.
Afgelopen vrijdag bij Korst Banden in Fijnaart de wielen laten uitlijnen. Was nog niet gebeurd sinds de nieuwe draagarmen erop zitten. Rijdt nu stukje fijner weer.
Al met al lekker bezig :eusa_dance:
Lekker bezig. Stoel ziet er goed uit. Evenals die velgen. :D
Weer ff een updeetje......
Vorig jaar eigenlijk al, dat af en toe bij flinke plensbui een straaltje water via de binnenspiegel naar beneden kwam. Maar nu "ineens" veel erger, uiteraard. Eerste verdachte was de ruit/kit. Dus de hemel maar beetje losgemaakt en de tuinslangtest gedaan. En ja joh, die kit was niet zo best meer nie. Gelukkig eea kunnen regelen zodat er nu een nieuwe ruit in zit. Best wel een fijne upgrade. De beste man vroeg me nog of ik geen last had van flink windgeruis ofzo. Bleek dat de hele onderzijde vd ruit vrijwel geen kit bevatte :eusa_think: . Dus t is nu ook wat stiller aan boord :eusa_whistle: . Doordat t daar bovenin natuurlijk best een natte zooi is geweest, komt nu die bekleding daar los en is best smoezelig ook. Ik heb wat zitten neuzen hier op t forum om t weer netjes vast te zetten, maar de meningen zijn verdeeld. Ik begin, denk ik, maar met lijm ofzo en dan netjes om de rand heen vouwen. Misschien daar dan nog met iets vastzetten, als lijm niet helpt op die 26jr oude korrelige schuimlaag. Heb geen zin om de hele hemel eruit te halen en opnieuw te bekleden.
Ik had ook last van olielekkage. Bleek via de verdeelkap te komen. Dus alvast nieuwe keerring besteld en eraf gehaald. Die "oude" keerring kwam er meteen mee uit bij t loshalen van dat kapje achter de rotor. De nieuwe erin gezet mbv een pvc-pijpje. Nog even hulplijn ingeroepen bij Arjen ivm de dieptebepaling. Maar t zat goed en nu een paar weken verder nog steeds prima. Ik had in mijn enthousiasme dat de ring goed zat de as niet schoongemaakt, dus daar zal ik de consequenties nog wel van gaan ondervinden. Een nieuwe keerring is intussen al binnen :eusa_shifty: voor als ie toch weer gaat lekken.
Dag erna last van inhouden en beetje hikken bij volgas. Dacht eerst dat ik misschien de kabels vd bougies verkeerd had gedaan (had ze eraf gehaald bij de keerring plaatsen), maar dat zou ik toch al meteen gemerkt moeten hebben. Gezocht naar luchtlekjes en ook de bougies er ff uit gehaald, maar niks. Toen de kabels er weer af en nagekeken. En wat bleek. De stekker van bobine-kabel was niet zo goed meer. Dat pinnetje kon ik wel erg ver heen en weer wiebelen. Tjongejonge. Waarschijnlijk te ruw geweest met t erop zetten. gelukkig had ik de oude nog liggen. Die erop gezet en probleem weg.
Meteen maar een nieuwe set kabels van Bougicord besteld en vandaag binnen gekregen via Mister-Auto. En, met tip van hier, de 10V besteld en uiteindelijk ook de 20V binnengekregen. Morgen er maar ns erop zetten als t wat droger is.