Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Techniek Algemeen => Technisch onderhoud => Topic gestart door: The_former_saint op 30-06-2021 17:34:10

Titel: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 30-06-2021 17:34:10
Is het normaal dat op de bovenste koelvloeistofdarm (van thermostaathuis naar radiator) veel druk staat bij warme motor? Mijn auto heeft dit al sinds ik hem kocht en ik vraag me af of dit wel zo hoort, of dat er iets is met de koppakking…
En wat is het verschil tussen een grijze en een groene koelreservoirdop? De openingsdruk?
Titel: Re: Druk op koelcircuit
Bericht door: Michaell op 30-06-2021 18:45:36
Het is normaal dat de druk in het systeem zal toenemen naarmate de motor warm word.

Als de druk echt te hoog is, dan merk je dat wel. Dan word het geloosd en zit je expansievat ook vol.
Maar ook dat hoeft nog geen koppakking te zijn. Dit kan ook gebeuren als je een lek in je expansievat hebt.
Als de druk kan ontsnappen, kan de boel gaan koken. De druk voorkomt dat je KVS gaat koken.

Maar als je bang bent voor je koppakking? Geen zorgen. Dat kun je testen met een soort van chemisch experiment!
Het is een vloeistof die reageert om verbrandingsgassen in je koelvoeistof systeem en dan van kleur veranderd. B.v. van blauw naar geel.
Word de vloeistof geel. Dan weet je, dat je koppakking kapoet is. Blijft deze blauw, dan weet je dat je jezelf een boel moeite en geld kunt besparen, want dan is deze OK.
Zie hier hoe dat werkt: https://www.youtube.com/watch?v=v0U8Iyf0kk4
Titel: Re: Druk op koelcircuit
Bericht door: Michaell op 30-06-2021 18:56:43
Bijna vergeten: Wat betreft de groene of grijze dop: https://blog.fcpeuro.com/green-cap-or-the-gray-cap-the-volvo-radiator-cap-conundrum
Hun vertellen dat beter, dan ik dat kan.  :)
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 08-07-2021 19:40:47
Een paar weken geleden ging het koelwaterlampje branden toen ik hem smorgens startte. En hem terug bijgevuld en laten warm draaien, maar er was nergens een lek te zien, dus ik naar mijn werk gereden, en s avonds nog eens gekeken, toen was het weer een beetje gezakt, maar zaten er ook een paar oliedruppels in het reservoir...
Dus ik wat op het forum gekeken en blijkbaar gaat de radiator nogal eens kapot vanbinnen, dus ik een nieuwe DO88 radiator besteld en hem gemonteerd. Eerst alles laten warmdraaien met dop van het reservoir eraf, en alles ging goed, toen dop erop en toen zag ik dat het waterniveau zakte, dus ik dop er terug af, maar toen begon hij over te koken, het water spoot er letterlijk uit.
Ik oliepijlstok eruit gehaald, en daar kwam al rook uit. Toen oliedop eraf en die zat vol met mayonaise!
Dus is er ergens koelwater bij de olie gekomen (voordat ik de radiator vervangen had, was dit nog niet het geval).
Koppakking eraan dacht ik, dus kop eraf en kijken, maar aan de koppakking zelf is eigenlijk weinig te zien, aan de kop ook niet eigenlijk. De kop voor de zekerheid maar eens laten afpersen, maar dat bleek ook allemaal ok...
Dus dan schiet de turbo nog over waar hij nog zou kunnen lekken, maar als ik op het koelcircuit blaas, lijkt die toch mooi dicht te zijn. En verder is er ook niet echt iets abnormaal aan te zien...

Wat zie ik over het hoofd? Of wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik vind het wel raar dat er eerst olie bij het water komt, en na het vervangen vd radiator water bij de olie...
De eerste cilinder is vanboven een beetje zwarter en vettiger dan de andere 4 en aan dezelfde kant was er aan de kop een klein plekje oxidatie dat zichtbaar de koppakking een klein beetje had ingedrukt maar volgens mij niet genoeg om voor zo’n lek te zorgen
Zou de nieuwe radiator een defect hebben?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Roffeltje op 08-07-2021 22:11:59
Wel een hele snelle conclusie van een lekke koppakking en dan gelijk de kop eraf halen. Koelvloeistof kun je langzaam verliezen door kleine lekjes in bijvoorbeeld slangaansluitingen of de kachelventilator. Hete koelvloeistof verdampt, dus zie je niet altijd ergens druppels liggen. Ook het niveau in het tankje kan behoorlijk variëren door verschillen in temperatuur en die witte slurrie (de mayonaise) kan komen door korte stukjes rijden. Rook kan er altijd een beetje uit het peilstokgat en oliedopgat komen, zeker als er witte slurrie zit dat goed warm wordt en verdampt.

Na het plaatsen van een nieuwe radiateur (ook weer na een erg snelle conclusie) en opnieuw afvullen en warmdraaien gaat op een gegeven moment de thermostaat open, loopt de radiateur vol en dus het tankje weer leeg, dus dat is ook logisch. Bij een warme motor de dop van de koelvloeistof eraf draaien is een slecht idee; normaal staat het systeem onder druk (bij hogere temperatuur) en als je dan de dop eraf haalt valt de druk weg, begint de zaak te koken en spuit alles eruit.

Heb je van te voren het koelwatersysteem afgeperst? Dat is het eerste dat je moet doen als je ergens een lek vermoedt.

Een andere plek waar olie en koelvloeistof bij elkaar komen is een warmtewisselaar, die kan ook lek zijn. Ik weet echter niet of een T-5R een warmtewisselaar heeft. Mijn 850 GLT automaat in ieder geval wel; de ATF van de bak gaat via de radiateur.

Eerst een goede diagnose (laten) stellen is mijn advies.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 08-07-2021 23:01:17
Ik heb geen snelle conclusies getrokken hoor, helaas...
Toen ik het bakje voor de eerste keer terug gevuld had (nog voor ik iets vervangen had), zat er na de eerste rit olie in het reservoir, dus dan moet er wel iets kapot zijn...

Ik heb na het vervangen vd radiator de motor later warmdraaien met de stop eraf, en heb hem pas dichtgedaan nadat de thermostaat was open gegaan en het water gezakt was...

Bij een warme motor de stop eraf draaien is inderdaad niet verstandig, maar als het bakje leeg is, moet je wel iets doen... en het is nu niet dat ik hem er meteen gans hem afgedraaid...

Ik heb het circuit vooraf afgeperst en het systeem verloor druk...

De warmtewisselaar van een T-5r zit in de radiator, vandaar dat ik hem ook vervangen heb...

En de mayonaise is niet van korte stukjes te rijden, ik heb de olie afgelaten en echt alles is mayonaise...
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2021 11:26:31
Welk merk radiateur heb je erin gezet?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: rjverbrugh op 09-07-2021 12:35:42
Een DO88. Je verhaal lezende zou ik die nieuwe radiator verdenken, mogelijk intern lek tussen motoroliekoeler en het koelwater deel.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Stefan op 09-07-2021 12:40:06
Welk merk radiateur heb je erin gezet?
dus ik een nieuwe DO88 radiator besteld en hem gemonteerd.
Kun je de oliekoeler ook "even" afpersen? Misschien heb je een slechte radiateur te pakken. Turbo zou kunnen, en (ik hoop het niet voor je) maar er kan ook ergens in het blok een scheur zitten tussen een koelwater kanaal en een olie kanaal...
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 13:16:47
Heb je na het vervangen van de radiateur ook het blok een beetje gespoeld, zowel olie- als koelwatercircuit?

Tenzij je idd een lek bij je turbo of onderblok hebt kan je ook tegen oude restjes aan zitten kijken.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Stefan op 09-07-2021 13:28:43
Heb je na het vervangen van de radiateur ook het blok een beetje gespoeld, zowel olie- als koelwatercircuit?

Tenzij je idd een lek bij je turbo of onderblok hebt kan je ook tegen oude restjes aan zitten kijken.
En de mayonaise is niet van korte stukjes te rijden, ik heb de olie afgelaten en echt alles is mayonaise...
Dit duidt m.i. toch wel op een serieuse lekkage, en niet wat restjes kvs of condens t.g.v. een slechte carterventilatie o.i.d.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 13:31:03
Dit duidt m.i. toch wel op een serieuse lekkage, en niet wat restjes kvs of condens t.g.v. een slechte carterventilatie o.i.d.

Een klein beetje water geeft al erg veel mayo.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2021 13:51:50
Is het een idee om het koelwatercircuit opnieuw af te persen, maar dan met de olieleidingen van de radiator los? Kijken of je daar naar verloop van tijd kvs uit ziet komen. Of die slangen doorverbinden en dan de motor stationair op temperatuur laten komen? Ervanuitgaande dat er geen oliekoeling nodig is bij stationair draaien.   
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 14:27:12
Je koelwater opnieuw afpersen zou ik zeker eerst doen, gewoon zo zonder aanpassingen.
Mocht je wel druk verliezen kan je altijd je radiateur bypassen om te kijken of daar de oorzaak zit.

Maar hebben we het hier over je 2,5t blok?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 09-07-2021 15:03:26
Heb je na het vervangen van de radiateur ook het blok een beetje gespoeld, zowel olie- als koelwatercircuit?

Ik heb het koelcircuit na vervanging vd radiator vervangen met water om het zo wat te laten spoelen vanbinnen en die dan daarna af te laten en te vervangen door nog eens water of koelvloeistof, afhankelijk van wat er uit zou komen…. Aan de olie heb ik niks gedaan omdat ik nog geen mayo zag onder vuldop of oliepeil…
Maar je hebt me op het denken gezet, toen ik de onderste olieleiding van de radiator loskoppelde, kwam er ook vrij veel water uit en dan pas olie, maar hoe kan dit? Dat zou toch moeten vermengen met olie?!

En het is geen 2.5 blok maar een 2.3 van een T-5R
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2021 15:15:28
Drijft olie niet op water? Als de motor even stilgestaan heeft, kan ik me voorstellen dan onder het water zich verzamelde en de olie daarop ging drijven. En als je de leiding dan losmaakt, kom eerst het water eruit, toch? 

De nieuwe radiateur wordt toch steeds verdachter.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Stefan op 09-07-2021 15:36:03
Drijft olie niet op water? Als de motor even stilgestaan heeft, kan ik me voorstellen dan onder het water zich verzamelde en de olie daarop ging drijven. En als je de leiding dan losmaakt, kom eerst het water eruit, toch? 

De nieuwe radiateur wordt toch steeds verdachter.

Eens, het is een emulsie en die scheidt zich weer als deze niet meer in beweging is. Ik zou als je de mogelijkheid hebt "even" de oliekoeler in de radiateur afpersen, als er een lekkage is naar het water deel zul je daar drukverlies zien.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 16:35:27
I
Maar je hebt me op het denken gezet, toen ik de onderste olieleiding van de radiator loskoppelde, kwam er ook vrij veel water uit en dan pas olie, maar hoe kan dit? Dat zou toch moeten vermengen met olie?!

En het is geen 2.5 blok maar een 2.3 van een T-5R

2.3 gelukkig.

Dat er eerst water en daarna olie uit kwam, was dat bij de oude of nieuwe radiateur?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 09-07-2021 17:19:51
2.3 gelukkig.

Dat er eerst water en daarna olie uit kwam, was dat bij de oude of nieuwe radiateur?

Dat was bij de oude radiator, bij de nieuwe kwam er enkel water uit…
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2021 17:24:51
Hoe bedoel je dat? Kwam er alleen water uit de olieaansluitingen? Zo zou je het kunnen opvatten namelijk gezien de context ;) Maar ik denk dat je bedoelt dat er alleen kvs uit de kvs-aansluitingen kwam. Of niet? En kwam er echt alleen olie uit de oiieaansluitingen dan?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 09-07-2021 19:20:22
Hoe bedoel je dat? Kwam er alleen water uit de olieaansluitingen? Zo zou je het kunnen opvatten namelijk gezien de context ;) Maar ik denk dat je bedoelt dat er alleen kvs uit de kvs-aansluitingen kwam. Of niet? En kwam er echt alleen olie uit de oiieaansluitingen dan?

Ja, er kwam bij de nieuwe radiator enkel water uit de kvs-aansluitingen. De olieaansluitingen heb ik nog niet los gehad, maar daar zal waarschijnlijk niet meer veel uitkomen, want ik heb de olie afgelaten zodat alles er goed kan uitdruppen...
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 20:19:06
Ik zet nog steeds in op oude olie resten in je koel systeem, er zijn flush middeltjes voor en een keer verse koelvloeistof kan ook geen kwaad. Je krijgt het alleen heel lastig helemaal schoon.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 09-07-2021 20:35:48
Ik zet nog steeds in op oude olie resten in je koel systeem, er zijn flush middeltjes voor en een keer verse koelvloeistof kan ook geen kwaad. Je krijgt het alleen heel lastig helemaal schoon.

Wat bedoel je juist met oude olieresten in het koelsysteem? Er zit toch ook water bij de motorolie...?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 21:04:44
Wat bedoel je juist met oude olieresten in het koelsysteem? Er zit toch ook water bij de motorolie...?

Ja dat bedoel ik ook, er zitten nog resten kvs in je olie systeem en andersom.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 09-07-2021 21:30:33
Ja dat bedoel ik ook, er zitten nog resten kvs in je olie systeem en andersom.

Dus dat er eigenlijk nog overal vloeistof en olieresten in de motor zaten van de kapotte radiator?
Ik heb het nu ook zitten te denken, maar waarom zit er dan pas mayo in de motor nadat ik hem laat warm draaien met de nieuwe radiator? Ik heb 40km gereden, nadat het kvs reservoir de eerste keer leeg was. Je zou toch denken dat dat genoeg zou zijn om de olie en het water te mixen tot mayo... Maar toen zag ik nog geen sludge... Maar het moet bijna wel, want in de radiator zat nog water en olie die nog niet gemixt waten. Het zou een mooie verklaring zijn...
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 09-07-2021 21:59:39
Dus dat er eigenlijk nog overal vloeistof en olieresten in de motor zaten van de kapotte radiator?
Ik heb het nu ook zitten te denken, maar waarom zit er dan pas mayo in de motor nadat ik hem laat warm draaien met de nieuwe radiator? Ik heb 40km gereden, nadat het kvs reservoir de eerste keer leeg was. Je zou toch denken dat dat genoeg zou zijn om de olie en het water te mixen tot mayo... Maar toen zag ik nog geen sludge... Maar het moet bijna wel, want in de radiator zat nog water en olie die nog niet gemixt waten. Het zou een mooie verklaring zijn...

Dit lijkt me aannemelijker dan een nieuwe radiateur die gelijk lek is.

Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: RoelNL op 10-07-2021 09:10:41
Als je makkelijk de radiateur even uitbouwd dan even 1 voor 1 de 2 koelsystemen onder druk zetten, dan kan je een diagnose stellen wat eventueel lek is, je kan dan ook even het systeem in de auto onderdruk zetten en dan weet je zeker dat het koelsysteem in auto in orde is.

Lekkages in de auto kunnen dan eigenlijk maar 2 (3) dingen zijn.

1 lekke koppakking
2 lekke kachelradiateur
3 lekke slangen (kan bijna niet)

Ik zou de oliekoeler als eerste onder druk zetten in de radiateur, als je daar druk verlies hebt weet je genoeg.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: volvobug op 10-07-2021 10:50:47
Als je makkelijk de radiateur even uitbouwd dan even 1 voor 1 de 2 koelsystemen onder druk zetten, dan kan je een diagnose stellen wat eventueel lek is, je kan dan ook even het systeem in de auto onderdruk zetten en dan weet je zeker dat het koelsysteem in auto in orde is.

Lekkages in de auto kunnen dan eigenlijk maar 2 (3) dingen zijn.

1 lekke koppakking
2 lekke kachelradiateur
3 lekke slangen (kan bijna niet)


plus scheuren in de kop of blok.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 10-07-2021 11:26:49
Jongens, er zat olie en kvs bij elkaar. Dat kan bij de radiateur, blok en turbo.
Radiateur is vervangen maar nu ziet hij nog steeds verschijnselen.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 10-07-2021 11:38:49
Tsja, wat is dan de eerste stap voor ts?

Koelsysteem spoelen en olie verversen en kijken of troep wegblijft.

Of

Koelsysteem afpersen en lekkage van radiateur extern of intern (kvs uit olieaansluitingen) al dan niet vaststellen
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: NinaPaul op 10-07-2021 11:42:45
En toch is er een groot verschil tussen olie bij de koelvloeistof en koelvloeistof bij de olie.
De werkdruk van het oliecircuit is groter dan die van het koelvloeistofsysteem.

Als er dus koelvloeistof bij de olie komt, zal dit moeten komen van een plaats waar de drukken nagenoeg gelijk zijn of waar de oliedruk minder is dan die van de koelvloeistof.
Voorbeelden waar dat kan ontstaan, verbrandingsruimte, terugloop kanalen olie, etc.

Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 10-07-2021 16:42:14
Hoe staat het met het drukverschil dan tussen de olie en de kvs in de radiateur? Die verschilt toch in een bedrijfscyclus?
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 10-07-2021 20:32:29
Ik heb net de oude radiator met de compressor onder druk gezet (het kvs circuit) en hij is wel degelijk lek. Ik had water in het “motoroliecompartiment” vd radiator gedaan en er kwamen weldegelijk luchtbellen uit!
Goed nieuws denk ik, ik denk dat de kans klein is dat er 2 dingen tegelijk kapot gaan en dat de theorie van V70geRwin wel eens zou kunnen kloppen…
Ik ga de boel terug monteren en zien wat er uit de bus komt. Ik ga eerst wel alles nog eens zo goed mogelijk proberen proper te maken…
Ik houd jullie op de hoogte, alvast bedankt op mee te helpen/denken
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 10-07-2021 21:37:08
Hoop het voor je, er zijn wat middeltjes van oa wynns om te reinigen.
Sucees en we horen het graag.
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: NinaPaul op 11-07-2021 14:39:25
Hoe staat het met het drukverschil dan tussen de olie en de kvs in de radiateur? Die verschilt toch in een bedrijfscyclus?

...
..., terugloop kanalen olie, ...


Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: Ries van de Zilverschuit op 12-07-2021 11:46:48
Laat maar, denkfoutje. De hoge oliedruk na een koude start gaat natuurlijk niet naar de radiateur, wel de oplopende druk van het koelsysteem na een koude start. 
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: The_former_saint op 20-07-2021 22:26:41
De boel eindelijk terug in elkaar gestoken, wel een hele klus, maar zo leer je je auto wel kennen!
Ik heb er een kilometer of 20 mee gereden en alles lijkt normaal te zijn. Geen water meer bij de olie of omgekeerd!
Ben wel even koelcircuit nog even aan het spoelen, en ga de olie en filter ook na een 100km terug vervangen.

Ik vind het nog steeds sterk dat er pas sludge in de motor werd gevormd toen ik hem liet warm draaien met de nieuwe radiator, en niet meteen toen ik het water had bijgevuld, want toen heb ik nog 45km gereden, maar soit, eind goed al goed zullen we maar zeggen...

Iedereen heel hard bedankt om mee helpen te denken!!  :eusa_clap: :eusa_clap:
Titel: Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
Bericht door: V70geRwin op 20-07-2021 23:45:30
Ah, goed nieuws, mooi  :eusa_clap: