Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 4 ... 10

1   LPG/LPi systemen / Re: motor loopt niet perfect Gepost op 01-12-2022 17:31:06

Gestart door wbeetje - Laatste bericht door volvobug

Glazen bol zegt: temperatuurafhankelijk, wellicht temperatuursensor koelvloeistof. Niet met zekerheid maar een zekere waarschijnlijkheid.

2   LPG/LPi systemen / Re: motor loopt niet perfect Gepost op 01-12-2022 14:52:06

Gestart door wbeetje - Laatste bericht door wbeetje

zegt mij niks. Wel eens gehoord van gasklephuis wat schoongemaakt zou kunnen / moeten worden?

Vandaag nog effe goed opgelet hoe het nu rijdt. Als ik auto op een dag voor het eerst start, dus helemaal koud, loopt ie prima. Als ik m dan weer wegzet en 'm pak m beet 2 uurtjes later weer mee ga rijden, loopt ie slecht, ook op het begin al, als hij even op benzine loopt. Daarna schakelt hij dus automatisch over naar lpg, dan is het nog slechter, stotterend, schokkerig.... Als ik m dan terug zet op benzine, dan loopt ie tijdens het rijden beter,

Misschien nog iemand raad?

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door Chris

Vandaag het achterste rechter achterraam van mijn estate kapot.
Ik heb alle ramen, behalve deze en de voorruit op voorraad en heb geen idee hoe je zo’n raam
eigenlijk vervangt. Nooit eerder aan de hand gehad…
Graag verneem ik concrete stappen hoe ik precies zo’n raam vervang.

Kan carglass dit?

Of:

Waar haal ik zo’n ruit dan vandaan?
Levert de dealer nog complete vervangsets?

Ik heb begrepen dat zo’n raam uit een sloopwagen geen optie is,
want ze zouden alleen destructief te verwijderen zijn?

Hoe kom ik aan een nieuw rubber of is een bestaand raam en rubber tóch herbruikbaar?
Zo ja, hoe dan?

Ik heb de boel nu dichtgeplakt met een stuk karton bedekt
met veel ducttape…



Ik forum niet zo heel veel meer, dus zie je topic nu pas...

Ik reageer vanwege de vragen die je stelt nog even op je eerste bericht ook al is er al meer over gezegd. Ik ga er even vanuit dat de achterste zijruiten van de V70 en de 850 (min of meer) op dezelfde manier zijn geplaatst. Als dat zo is zijn ze in ieder geval zonder schade te verwijderen.

Het rechter achterraam van mijn V70R lekte. Die was er ooit opnieuw in gezet, en blijkbaar over de jaren toch los gaan laten. Ik heb de R naar een garagebedrijf gebracht waar ik vaker kom. Hun ruitenman heeft keurig de ruit losgehaald en opnieuw geplaatst. Direct gekeken of er nog roestbehandeling plaats moest vinden vanwege de lekkage, dat was gelukkig niet het geval. Kosten 2 jaar terug: 153 euro.

Ik zie dat je in Den Haag woont, dat garagebedrijf zit in het industriegebied bij Ypenburg. Zijn echt auto liefhebbers, doen ook veel oldtimers. Stuur maar een PBtje als je nog op zoek bent en interesse hebt.

4   Webdagboek (BLOG) / Re: De 850 GLT van '93 en V40 2013 Gepost op 30-11-2022 22:18:10

Gestart door Thijs850 - Laatste bericht door Thijs850

Volgende probleem/ project dient zich aan. De hemel is naar beneden gekomen en niet een beetje maar een soort waterzak. Ik ga hem demonteren en naar een stoffeerder brengen 200m verderop, kijken of de man er iets mee kan…

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door 855T5+

Bedankt voor je reactie.

Ik ben geen newby op dit forum, dus weet ongeveer wel hoe de hazen lopen. Zelf heb ik ook aardig wat bijdragen geleverd aan dit forum.

Dan: onderzoek.

Volgens mij was de probleemstelling kristalhelder. Voor iemand die zo’n ruit zelf nog nooit geplakt had.

De getoonde link had ik zelf niet gevonden op www, en wel meer niet, vandaar mijn vraag op het forum. Ik weet dat je zelf kritisch moet blijven, maar kon dat in dit in geval maar heel beperkt, want zoals ik al schreef in mijn beginpost, ik heb hiervan nul komma nihil verstand en vroeg dus om deskundig advies. Liefst natuurlijk van mensen die het al eerder hadden gedaan, zo’n D-stijl raam plakken in de 850, dat spreekt vanzelf.

In de link die je toont wordt volgens mij met geen woord over kit gesproken trouwens en de wijze van monteren komt niet overeen met het D-stijl raam in kwestie. Dat gaat dus helemaal niet zo. Zo kan er helemaal geen touw omheen en is er geen riggel oid.
Had je zelf al eens zo’n D-stijl raam los in handen gehad?

Natuurlijk had ik van alles van te voren gelezen (zo is er een filmpje van RobertDIY, maar ook die noemt alleen “caulk” en geen merk en type) en gezocht op www en ook wel wat gevonden, maar het was beperkt. Daarom de vraag hier. Zo staat er nergens in welk temperatuurbereik je die 08509 mag aanbrengen cq. verwerken of hoe die kit zich gedraagt na aanbrengen. Achteraf blijkt zelfs een account manager van 3M dat desgevraagd voor deze kit niet te kunnen aangeven want zelf nooit mee gewerkt (!) en emails worden niet beantwoord. Wat te doen, als je het zelf wil doen?

Achteraf is het de kont in de koe kijken, maar vooraf is altijd een lasterige zaak. Aangezien ik liefst alles zelf doe, was dat mijn uitgangspunt en dit forum meestal een prima hulp daarbij.

Als je ruit eruit ligt en de auto nodig hebt, dan is op een gegeven moment een beslissing nodig. Ik heb besloten de betreffende kit te kopen die genoemd was. Dat blijkt achteraf helaas niet goed te zijn. Liefst had ik dan eerder de link die Peultje geplaatst heeft na 1,5 week eerder geweten dan had ik waarschijnlijk iets anders gedaan. Maar, het is zoals het is gelopen en ik heb het nu maar uitbesteed: de auto is dan al 2,5 week uit de running, dat was onhandig.

Nobody to blame, not my game, maar er was gewoon te weinig bekend over die 3M 08509 kit om een geinformeerde beslissing te nemen, bleek achteraf. Nu weten we het dus nog niet.

Hoe precies zo’n D-stijl raam geplaatst moet worden blijft vooralsnog in nevelen gehuld. Ik laat het nu uitbesteden, als ik mag kijken weet ik misschien meer en meld me dan hier weer voor een verslag.

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door Peultje

Voor het vervangen van een ruit die in een rubber profiel in de carosserie bevestigd is is de volgende procedure van toepassing:
https://www.oldtimerautosite.nl/voorruitrubber_vervangen_auto.htm
Je kan voor de kit n de laatste regel hiervan de 3M 08509 prima gebruiken. Het is daar goed spul voor.

Toen de airbags in zwang kwamen voldeed deze manier van voorruit bevestigen niet meer. Immers is het bij een aanrijding waarbij die plofzak afgaat zaak dat de voorruit blijft zitten. Anders zou je immers met airbag en al door het lege voorruitgat naar buiten vlegen en had je de airbag voor niks gekocht. De rubber profiel voorruitbevestiging was hiervoor te zwak. Autofabrikanten in hun pogingen vijf sterren te behalen zijn toen massaal overgegaan op gelijmde voorruiten die ook het voordeel hebben dat de ruit dan een integraal onderdeel kan zijn van de verstijving van de carrosserie. Lijmen hiervoor kunnen de aangegeven  3M  08613 of Sikaflex (is beter) 256 lijmen met de juiste voorbehandeling zijn. Goed, dit alles ter info.

Wat jouw kritiek aangaat:
    -Als je je probleemomschrijving duidelijk stelt wordt het voor welwillenden hier makkelijker daar wat zinvols over te zeggen
    -Men heeft hier niet de wijsheid in pacht. Zelf kritisch blijven op wat hier gezegd wordt is best wel zinvol
    -Het is altijd zinvol voor gebruik de gebruiksaanwijzing van een product te lezen. Dit kan vaak ook al alvorens je iets besteld.

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door 855T5+

Al die informatie ken ik dus want had ik al gevonden, maar de ruit in de rubber vatting moet ook vast blijven zitten aan de corrosserie en dat doet dat spul dus niet. Het is kennelijk echt alleen maar voor navullen/afdochten/waterdichtmaken, ná het feitelijke lijmen (met iets anders kennelijk, maar wat?)?, want doordat het inderdaad zacht blijft, plakt het het raam dus niet en dat blijft daarom ook niet zitten. Hoe je dus eerst het raam in rubber fixeert aan de carosserie vertelt geen enkel verhaal op www. Ik denk dus dat je eerst met een of andere 2k PU lijm dat raam in rubber aan de carosserie moet plakken en dan eventueel nog waterdicht kan maken met die 08509 kit. Maar die tip gaf niemand en dan denk ik dus, kennelijk heeft nog niemand ZELF precies zo’n raam geplakt. Weird. Uit de gegeven voorbeelden haal ik dat ook niet: bijv. het open dak is afgedicht met 08509, maar dat is dus geen raam aan de D-stijl…Nou ja, ik laat het maar zitten, ik ga het laten doen: wel jammer van de twee kokers 08509 en alle gepruts voor niks…

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door Waylon

Misschien heb je aan deze informatie iets:

SKU: 18114462 MPN: 08509

Features and Benefits:

A non-hardening, pliable, water resistant sealer for sealing between windshield rubber and car body
This product remains permanently soft
Has a non-sag consistency for vertical and overhead applications

Bron https://www.rrollators.shop/product/3m-08509-auto-bedding-and-glazing-compound-1-10-gallon-cartridge/

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door Peultje

Nou, een verrassing, ik heb de 3M 08509 kit gebruikt om de lekkage van het schuifdak te verhelpen. Het water kwam tussen de glasplaat van dat dak en de rubberen rand daaromheen door naar binnen.  Ik heb toen de 3M 08509 tussen het rubber en het glas gespoten en het is nu na drie jaren nog steeds dicht. Ik dacht uit je probleemomschrijving van enige tijd geleden ook te begrijpen dat het bij jou ook ging om het monteren van een ruit in een rubberen sponning. De productomschrijving van 3M zegt immers:

This 3M™ Windscreen Sealer is used for sealing between glass, windscreen rubber gaskets and car bodies when installing a rubber gasket windscreen.

Use a high performing sealer for rubber gasket windscreen installation, 3M™ Windscreen Sealer. Our sealer can be applied in wet or dry conditions. It seals to painted surfaces, rubber and glass, remaining permanently soft and flexible. Highly water and weather resistant, our sealer also offers fast clean up for more efficient operations.

Precies dus dat het spul is voor de afdichting rond ruiten in rubber sponningen en dat het permanent zacht en flexibel blijft.

Voor het lijmen van ruiten direct op de carrosserie heb je ander spul nodig wat en goed op glas hecht en goed op het staal van je carrosserie. Daar heb je ander spul voor nodig. Bijvoorbeeld 3M  08613 of Sikaflex (is beter) 256. Voor sommige van deze producten moet je de ruit voor een betere hechting ook voorbehandelen. Als je dat niet zelf wil doen kan je contact opnemen met Leroy van https://voorruit-herstel.nl/index.html in Hendrik Ido Ambacht. levert puik werk onder 5 jaar garantie voor een fractie (een echte Pilkington V70 voorruit minder dan de helft van het Carglass tarief) van de prijs van de radioreclameoplichters.

Gestart door 855T5+ - Laatste bericht door errie96

Ik heb destijd ca. 1.5jaar geleden ook mijn achterraam vervangen voor een gebruikte.
Deze heb ik vastgezet met Sikaflex 256 + sika aktivator 100 op advies van mijn buurjongen (jaren gewerkt bij autotaalgas).Deze kit gebruikten hun destijd ook voor het plaatsen van ruiten.

Nu 1.5 jaar later zit de ruit er nog superstrak in en lekvrij. Wellicht zou jij het ook nog eens kunnen proberen met de Sikaflex 256 kit.
Pagina's: [1] 2 3 4 ... 10