Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 ... 10

11   Algemeen / Re: Weer apk gekeurd voor een jaar!!Gepost op 16-05-2022 21:29:29

Gestart door hertog850 - Laatste bericht door Dikkie

Ja hoor, eerste APK in mijn bezit. Uitgelijnd en meteen maar een APK laten afnemen.

Mistlampjes (zonder afstellen er onder gehangen, nooit meer naar gekeken) moesten ze ff afstellen, en te groot remverschil op achteras - blijkbaar wilde rechtsachter niet echt mee doen. Schoongemaakt en binnen de norm gekregen met het advies toch eens te kijken naar revisieset of andere remklauw.

Ach we kunnen weer een jaar, viel me reuze mee :D

12   Webdagboek (BLOG) / Re: DBJoran - 850 T5Gepost op 16-05-2022 21:01:47

Gestart door DBJoran - Laatste bericht door volvobug

Je kunt nooit teveel foto's plaatsen hier  :D dus kom maar op met die plaatjes. Lekker bezig geweest al. En inderdaad, gewoon zelf doen. Er iemand bij halen kan altijd nog....

13   Webdagboek (BLOG) / Re: DBJoran - 850 T5Gepost op 16-05-2022 20:26:10

Gestart door DBJoran - Laatste bericht door DBJoran

Tijdens het schrijven van deze post is het bijna een jaar geleden dat ik onderstaande uitgevoerd heb, toch wil ik dit nog graag in mijn blog posten.

Koppeling vervangen

Het eerste grote onderhoud in mijn ogen, eerst nog wel overwogen om het te laten doen. Later toch blij dat ik dit niet heb gedaan, naast een hoop hier van geleerd te hebben had ik ook de mogelijkheid om alles netjes schoon te maken voor het terug monteren op de auto.

Begonnen met het maken van ruimte, door het weg te halen van de accu, luchtfilter, aanzuigbuis van de turbo en wat klein spul.
Meeste aan de bovenkant is nu los gemaakt, voordat ik het subframe los haal eerst de motorsteun plaatsen.



Na heel wat gestoei was de versnellingsbak er dan eindelijk uit.



Zoals je kan zien was de versnellingsbak erg vies!



Als eerste een geimproviseerde lekbak in elkaar gezet en daar de versnellingsbak zo goed mogelijk in schoon gemaakt, met remmenreiniger en Dasty (top spul!).



En je kunt zien dat het een flink verschil heeft gemaakt!
Daarna de vul/aftapplug vervangen de aandrijfaskeerringen en het druklager.



Hoop nieuw spul inclusief een nieuwe 850R koppeling en nieuwe keivangers, de keivanger rechtsvoor was zo rot dat ik er per ongeluk bij het loshalen van de draagarm zo door heen sloeg.


Daarna de krukaskeerring vervangen met de officiele Volvo tool. Had het eerst geprobeerd door het zelf er voorzichtig in te tikken, toen alles weer in elkaar stond kwam ik er snel achter dat deze flink lekte.





Met nieuwe bouten het vliegwiel vast gezet volgens de juiste aanhaalmomenten en hoek verdraaing, hoek verdraaing was denk ik wel het ergste om te doen in zn kleine ruimte.
Toen was het tijd om de versnellingsbak weer terug in de auto te bouwen.



Als laatste nog wat versnellingsbakolie voor de versnellingsbak (dat vindt ie lekker!)



De ultieme test was een dagje naar de Nurburgring, wat zonder enige problemen ging. En ja als je dan toch bij de ring bent dan moet je wel even een foto maken op de bekende plek. Trouwens zelf niet gereden op de Nurburgring, komt nog wel een keer :)



Wellicht een beetje veel foto's, volgende post zal gaan over het vervangen van de complete achteras. Dat zijn nog veel meer fotos (:

14   Webdagboek (BLOG) / DBJoran - 850 T5Gepost op 16-05-2022 20:25:43

Gestart door DBJoran - Laatste bericht door DBJoran

Nu al best al wat werk verricht te hebben aan mijn 850 T5, is het tijd om het één en ander bij te gaan houden. Dus hierbij mijn blog.


Meest recente enigzins acceptabel foto die ik heb van de 850. Zal deze updaten als ik een meer recentere foto heb.

Hierbij een overzicht van de tot nu toe verrichte werkzaamheden, ik zal onderstaand lijstje blijven updaten:

- Carterventilatie
- Radiateur vervangen inclusief nieuwe siliconen slangenset
- 850R Koppeling, druklager, krukaskeerring, aandrijfaskeerringen, vliegwielbouten, bakolie en een hoop klein spul
- Drie motorsteunen (alleen de baksteun en steun bovenop de motor moet ik nog doen)
- 'Complete' achteras, deltalinks, draagarmrubbers, stabilisatorstang (IPD), bracket voor bevestiging chassis en een hoop nieuwe bouten
- 302 upgrade, schijven, brackets, staalomvlochten remslangen voor en achter en alle klauwen zilver geverfd
- Japanifold, gereviseerde 16T met schuine flens, 3 inch downpipe + 200 cell kat, Ferrita catback, witte injectoren en Schutten tune


15   Off Topic Algemeen / Re: Keuzes in het levenGepost op 16-05-2022 13:03:43

Gestart door gero - Laatste bericht door gero

Vandaag werd de 850  opgehaald door een forum genoot, na 12 jaar en bijna 200.000 km is het hoofdstuk 850  afgesloten :'( :laugh:

16   Algemeen / Re: Weer apk gekeurd voor een jaar!!Gepost op 16-05-2022 11:16:30

Gestart door hertog850 - Laatste bericht door DBJoran

Die van mij is ook weer een jaar gekeurd  :eusa_dance: Nog geen belletje gehad van de garage maar zie op ovi.rdw.nl dat de vervaldatum van de apk in 2023 staat :)

Twee weken geleden afgekeurd op een stuurkogel en fuseekogel rubber, handrem die niet werkte en een te hoge CO uitstoot. Rubbertjes waren gelukkig snel vervangen, handrem was een kwestie van afstelling. Te hoog CO kwam hoogstwaarschijnlijk door de 200 cell kat die nog niet goed warm was.

Gisteren (dag voor de APK) nog alles even nagelopen, kwam er achter dat de handrem het weer niet goed deed :eusa_wall: Handrem kabel aan de bestuurderskant leek niet helemaal goed te 'resetten' wanneer je de handrem er af haalde. Middenconsole er dus af en de kabel goed gesmeerd met wat WD40 en binnen in de auto en buiten de handrem weer afgesteld. Daarna deed de handrem het weer goed.

CO is 'opgelost' door vanochtend iets eerder weg te rijden en de kat lekker warm te stoken (vindt ie lekker! :P)



Gestart door Reinier850 - Laatste bericht door Reinier850

Nee, verder niks raars.

Gestart door Reinier850 - Laatste bericht door hilko73

Geen brandend motormanagement lampje?

Gestart door Reinier850 - Laatste bericht door Reinier850

Als mayoballen ook kunnen valt het inderdaad nog wel mee, haha.

Ruw lopen is misschien wat vaag, maar ik weet het niet goed anders te benoemen.
Ergens loopt hij prima, geen misfires oid, alle cilinders doen mee, gas geven en stationair gaan netjes, lpg werkt zonder morren.
Maar de hele motor schokt/beweegt meer dan normaal en er komt nog steeds na een paar seconden rook uit.

Is er nog iets wat ik zelf kan checken, of wordt de nokkenas de volgende stap?

20   Webdagboek (BLOG) / Re: De CrossZeeuwGepost op 14-05-2022 19:41:24

Gestart door Taranis - Laatste bericht door Sbv

De eerste punten zijn inmiddels opgelost zag ik. Komt helemaal goed. Rugleuning stoel is even een puzzeltje. De handel die de leuning bediend zit muurvast. We halen binnenkort de stoel wel even uit elkaar om te kijken wat het is
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 ... 10