850 T-5R loopt te arm -- blijkt bij tuning

Gestart door segermans, 11-04-2023 08:25:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

segermans

Beste forumleden,

Na veel vervangen te hebben aan mijn T-5R, afgelopen week bij RICA op de rollerbank gestaan voor chiptuning. Hier is het volgende opgekomen:

Korte achtergrond over de auto: 1.5 jaar geleden gekocht met wat motorische mankementen. De auto had een 16T, japanifold, 3 inch JT superflow uitlaat met sportcat, high-flow brandstofpomp, blauwe injectoren en een fasttech tune (10 jaar geleden door een eigenaar erop gezet). Tot voor kort bezig geweest met een grote beurt – motor eruit, meeste rubbers/keerringen etc. vervangen inclusief meerderheid stage 0 onderdelen (excl. Brandstoffilter & pomp). Na deze beurt reed de auto, voor mijn gevoel, goed! Genoeg boost, snel, mooi toerenverloop en geen CEL. Let op: dit was de eerste keer dat ik met de auto reed, want bij aankoop was niet goed mogelijk door de staat van de auto.

Nu wilde ik zeker weten dat de auto een goede tune heeft en ook nergens door het toerenbereik arm loopt. Vandaar mijn besluit om de auto nogmaals te tunen, ditmaal bij RICA. (Achteraf was het overigens ook prima geweest om de auto op een bank te zetten en AFR te meten, afin).
De dag voor de tuning sessie heb ik nog het volgende vervangen:
-   Brandstoffilter (origineel)
-   Groene injectoren (nieuwe, de blauwe die erop zaten heb ik laten flow-testen & reinigen, en 1 van de 5 spuit 10% minder in. Ik wilde liever alle injectoren gelijk hebben).

Naar aanleiding van het vervangen van bovenstaande onderdelen begon bij mijn testrit de CEL te branden met code 231 (volgens mij: too lean/rich at part load). Ik nam hierbij aan dat het te rich was, gezien de grotere injectoren, dus ik had geen zorgen.

De dag erna naar RICA gereden en de testbank op met een AFR sensor in de uitlaat. Echter zijn we telkens rond de 4.5k toeren gestopt omdat de brandstof toevoer te weinig blijkt, waardoor de auto behoorlijk arm loopt.

Roel van RICA raadde me aan de brandstof druk te meten aan de rail, en als dat goed is te gaan kijken naar de MAF.

Echter zit het mij toch niet helemaal lekker. ik vind het vreemd dat de auto goed loopt (zonder CEL) de dag (en weken) van tevoren, en na het vervangen van de filter + injectoren ineens een CEL brandt, en op de dyno blijkt dat de auto te arm loopt. Het lijkt me haast niet kunnen dat de auto vóór de dyno sessie dan niet te arm liep -- Echter was er geen CEL aanwezig, en die zou je toch wel verwachten bij dergelijke waardes als deze (zie dyno sheet).

Wat denken jullie? Kan de auto plots te arm lopen na het monteren van injectoren & brandstoffilter en zo ja, hoe? Of kan het ook zijn dat de auto al die tijd al te arm liep, maar dat er gewoon geen CEL aanwezig was.

Ik hoor graag van jullie!

Thanks,
Seger
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

de Boeing

Oi, te arm bovenin is volgens mijn (beperkte) kennis niet goed.

Wat ik ondertussen wel weet: injectoren en brandstofpomp, origineel Bosch of? want van vele "upgrades" is ondertussen toch al gebleken dat het kwalitatief een stuk minder is... Je hebt op de benzine rail ook nog een benzine druk regelaar, die ook wel eens willen gaan

Menno3274

Misschien is de brandstofpomp aan het einde van zijn leven aan het komen. Als deze nog niet vervangen is is dat een goede om te checken. Plus als de software niet op de juiste injectoren is afgesteld gaat daar sowieso niet echt lekker.

Ries van de Zilverschuit

Heb je een vacuumlek al uitgesloten? Brandstofdruk ga je nog meten, denk ik. Misschien loopt je brandstofpomp op zijn eind of is daar wat mee aan de hand (poreus slangetje). Brandstofdrukregelaar is ook een goede suggestie.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

segermans

#4
Thanks voor de reacties alvast! Hieronder de antwoorden.

- Heb alles vervangen met origineel Bosch
- Brandstofdruk meter heb ik net besteld - ga dit later deze week checken. Lijkt me een goed startpunt. Stiekem hoop ik dat de brandstofdruk gewoon te laag is en dat dit de oorzaak is. Dan is de oplossing vrij simpel.
- De oude Fasttech tune stond op de blauwe injectoren ingesteld -- de nieuwe RICA tune op groene injectoren (indien ze het juist gedaan hebben ;), maar daar ga ik vanuit)
- Vacuumlek nog niet uitgesloten. Echter hebben we alle vacuumslangen vernieuwd, dus lijkt me kleine kans. maar wellicht goed om te checken!

Tot slot:
Hebben jullie ook gedachten over mijn slotopmerking van de originele post? Dus:
Aanvankelijk reed auto goed zonder CEL. 500km zo gereden, dus zal ook geen CEL meer gekomen zijn denk ik. Dan zou je toch zeggen dat de brandstof pomp e.d. goed zijn? Anders had ik destijds ook wel last gehad van een arm mengsel. Na vervangen injectoren / brandstoffilter komt CEL aan na 30km rijden (431: te arm of te rijk mengsel) en blijkt vervolgens op de dyno dat de auto veel te arm loopt. Zou best toevallig zijn als er gelijktijdig met het vervangen van injectoren / filter ineens ook vacuum lekkages / pomp problemen o.i.d. ontstaan zijn. Of zou het kunnen zijn dat de blauwe injectoren prima werken met bepaalde fuel rail druk, terwijl de groene onder dezelfde druk niet werken? Ben benieuwd!

Menno3274

#5
Je mag er vanuit gaan dat ze ze inderdaad goed instellen. Ik heb ook wel eens nepperts gehad, dat ging ook niet goed. Is de wagen ook diezelfde dag nog met de oude injectoren en tune op de bank geweest om te kijken wat er dan gebeurde?

Kan ook best zijn omdat de groene injectoren groter zijn en dus meer brandstof in kunnen spuiten hij (de pomp) het gewoon niet meer trekt, zeker als het de eerste pomp nog is. ;D
Een vacuüm check is nooit verkeerd om te doen, bij mij was die 90 graden bocht onder de brandstofrail (volgens mij van de retourleiding) bijna door. En misschien een stomme vraag, maar zit het brandstoffilter niet verkeerd om?

segermans

Thanks voor je antwoord Menno!

Brandstoffilter zit er met pijltje in de looprichting in  :eusa_angel:

De pomp is 10 jaar en 70k km geleden vervangen onder een vorige eigenaar, maar wellicht is die inderdaad eens aan vervanging toe. Blijft de vraag staan waarom ik dat dan niet met de blauwe injectoren merkte. Helaas had ik de injectoren niet bij me om hem daarmee op de bank te zetten.. Enorm balen, dan had ik dat alvast kunnen wegcijferen van de lijst met mogelijke problemen.

Wat is een goede manier om vacuumlekkages te checken?

Menno3274

Dat is fijn. :)

Weet je ook welk merk/type brandstofpomp, daar zit natuurlijk ook verschil in.

Ik ben gewoon bij het inlaatspruitstuk begonnen, die gecheckt/vervangen, toen die van de turbo en als laatste vanaf de inlaatbuis naar o.a. brandstofdrukregelaar achter/onderop het blok.

segermans

Hoe kan je de lekkages zelf spotten? Puur visueel?

Ries van de Zilverschuit

#9
Citaat van: segermans op 11-04-2023 11:45:50Tot slot:
Hebben jullie ook gedachten over mijn slotopmerking van de originele post? Dus:
Aanvankelijk reed auto goed zonder CEL. 500km zo gereden, dus zal ook geen CEL meer gekomen zijn denk ik. Dan zou je toch zeggen dat de brandstof pomp e.d. goed zijn? Anders had ik destijds ook wel last gehad van een arm mengsel. Na vervangen injectoren / brandstoffilter komt CEL aan na 30km rijden (431: te arm of te rijk mengsel) en blijkt vervolgens op de dyno dat de auto veel te arm loopt. Zou best toevallig zijn als er gelijktijdig met het vervangen van injectoren / filter ineens ook vacuum lekkages / pomp problemen o.i.d. ontstaan zijn. Of zou het kunnen zijn dat de blauwe injectoren prima werken met bepaalde fuel rail druk, terwijl de groene onder dezelfde druk niet werken? Ben benieuwd!

Het kan zijn dat het motormanagement met de blauwe injector het tekort aan benzine net nog binnen het regelbereik heeft kunnen houden. Ik dacht dat ergens tussen -25% en + 25% loopt. Komt hij daarbuiten dan geeft hij een foutmelding: te arm of te rijk. Dan kan het systeem het verschil niet meer compenseren door meer of minder in te spuiten. Dit regelsysteem werkt ook alleen in zogenaamde closed loop. Bij vollast werkt deze regeling niet en put het motormanagement uit vaste tabelwaarden. Te arm lopen merk je dan niet, behalve met een externe afr-meting. Wat de invloed van blauwe naar groene injectoren hierop is, kan ik nu even niet duiden.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: segermans op 11-04-2023 15:31:35Hoe kan je de lekkages zelf spotten? Puur visueel?

Met remmenreiniger langs de vacuumleidingen en de spruitstukken spuiten. Hoor je verandering in de motorloop, zit je in de goede richting.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Menno3274

Citaat van: segermans op 11-04-2023 15:31:35Hoe kan je de lekkages zelf spotten? Puur visueel?

Inderdaad wat Ries zegt, met o.a. remmenreiniger lukt het ook. Succes! :)

segermans

Top Ries. Duidelijk uitleg.

Ik ga nu de volgende volgorde aanhouden, waarbij ik naar de volgende stap ga indien de vorige stap goed blijkt te zijn.
1. Meten brandstofdruk. Moet rond de 4 bar zitten, right? Indien niet goed, vervangen brandstofpomp, mogelijk ook brandstofdruk regulator of knik in brandstofleiding o.i.d.
2. Vacuumlekkages traceren & oplossen.
3. MAF vervangen
4. Injectoren flow-testen of uitwisselen van groene met oude blauwe injectoren.


Menno3274

Citaat van: segermans op 11-04-2023 16:20:001. Meten brandstofdruk. Moet rond de 4 bar zitten, right? Indien niet goed, vervangen brandstofpomp, mogelijk ook brandstofdruk regulator of knik in brandstofleiding o.i.d.

Zover ik weet is het met de Motronic 4.3/4.4 3 bar. Kijk ook even of je iets kan fabriceren dat je het ook een klein stukje rijdend kan testen. Stilstaand belast je de motor niet zoveel.

segermans

Ik zie dat je gelijk hebt -- 3 bar it is!