850 T-5R loopt te arm -- blijkt bij tuning

Gestart door segermans, 11-04-2023 08:25:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroentjuh

Citaat van: freefall op 29-04-2023 09:05:41Dat kopieeren die chinezen gewoon mee, net als het doosje er uit ziet als de real deal ;D
De 440cc injectoren zijn de 0 280 155 968, maar Bosch heeft wel meer injectoren die groen zijn maar met andere nummers en opbrengsten. 

segermans

Even een tijdje niet gepost -- intussen terug van vakantie. Bedankt voor alle vervolg opmerkingen nog. Hierbij wat updates:
- De groene injectoren die ik als origineel Bosch had gekocht, bleken neppe te zijn. Echte Bosch injectoren worden nu nagestuurd, helaas met een maand levertijd.
- De raildruk op het filmpje wat ik stuurde is de absolute raildruk, dus niet t.o.v. het inlaatspruitstuk. Het slangetje wat je ziet is om de drukmeter te ontluchten na gebruik. De raildruk lijkt dus echt te weinig mee te regelen. Als test heb ik ook de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar afgetrokken met draaiende motor. In dat geval zou je een sprong van raildruk verwachten die gelijk is aan de onderdruk in het spruitstuk bij stationair draaien (= 0.6 bar). Echter gebeurt dit niet/nauwelijks. Vacuumslangetje is ook goed van inlaat naar brandstofdruk regelaar is ook goed. Nu heb ik ook een vermoeden dat mijn drukmeter wellicht niet helemaal goed is -- is een goedkope HBM unit van 20 euro. Ik ga kijken of ik bij een garage een goede drukmeter kan regelen.

Ik heb gister ook de MAF stekker eruit getrokken tijdens stationair draaien. Dit veranderde nagenoeg niks aan het stationair verloop van de auto. Vervolgens ben ik even gaan rijden met MAF eruit, en toen merkte ik wel dat de auto echt in een noodloop stond. Dit is normaal niet het geval. Vervolgens heb ik MAF weer ingeplugd en de CEL weer gereset (vanwege MAF signaal afwezig) en ben ik een stuk gaan rijden. Nu is de AFR van de auto bij cruisen 0.85 - 0.95, afhankelijk van inlaat onderdruk. Zodra ik gas geef en er boost wordt opgebouwd, schiet de AFR over de 1 heen. Dit is dus volledig anders dan wat er eerder op het filmpje te zien was. Nu begin ik toch ook sterk de MAF te verdenken. Any thoughts?

Verder vroeg ik me af of mensen hier meer weten van closed loop vs open loop. Op welk moment gaat de auto van closed naar open loop?


aloisdecroon

Even MAF overzetten van een andere 850/v70 waar alles goed werkt !
By far de beste methode en ben je er zo achter, maar bij stationair de maf loskoppelen zou de motor best heftig op moeten reageren denk ik zo (maar doe dat ook niet dagelijks..)

segermans

Is er heel toevallig iemand in de buurt van Utrecht waarbij ik zijn/haar MAF zou mogen proberen in mijn auto (voor een kleine vergoeding)?

KIM

CLosed loop wordt toegepast zodra de lambdasensor op temperatuur is en een signaal gaat geven. Deze sensor is namelijk verantwoordelijk voor de feedback om het een closed loop te maken.
Dat kan al na 30 seconden zijn en wat langer naarmate de sensor ouder wordt. In je diagnose apparatuur wordt de closed loop ook aangegeven en kun je dus controleren op welk moment dat bij jouw auto gebeurt.

segermans

Ik heb geen OBD2 in mijn 850 helaas. Ik denk niet dat het dan mogelijk is uit te lezen of je in closed- of open-loop zit?

VolvoFreak89

Citaat van: KIM op 09-05-2023 11:57:07CLosed loop wordt toegepast zodra de lambdasensor op temperatuur is en een signaal gaat geven. Deze sensor is namelijk verantwoordelijk voor de feedback om het een closed loop te maken.
Dat kan al na 30 seconden zijn en wat langer naarmate de sensor ouder wordt. In je diagnose apparatuur wordt de closed loop ook aangegeven en kun je dus controleren op welk moment dat bij jouw auto gebeurt.

Hij bedoelt waarschijnlijk bij welke load de regeling overschakelt naar open loop.

Hij schakelt in ieder geval bij vol gas over naar open loop, omdat je narrowband sensor alleen rondom lambda = 1 werkt en er tijdens vol gas een lambda van ongeveer 0.8 gerealiseerd moet worden. De narrowband geeft dan geen informatie meer, dus wordt buiten beschouwing gelaten.

Volgens mij zit er een tabel ergens die op basis van 'load' overschakelt naar open-loop op ongeveer het moment dat er turbodruk opkomt. Wat die waarden exact zijn durf ik zo even niet te zeggen.

Dat hele open loop systeem werkt dus wel alleen als de basistune netjes is (injectoren goed, MAF goed, injectorconstantes goed).

T5-4life

Welk nummer staat er op je MAFsensor?
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

aloisdecroon

Hey ik zit in Zeist, dus dat is praktisch naast Utrecht, je bent welkom om even te proberen (en hoef geen vergoeding hoor) !

Als je dat wilt stuur me dan even een PB.

KIM

Citaat van: segermans op 09-05-2023 12:01:30Ik heb geen OBD2 in mijn 850 helaas. Ik denk niet dat het dan mogelijk is uit te lezen of je in closed- of open-loop zit?
in theorie wel. Ik kon voor mijn alter 1 gebruik maken van een Autodiagnos tester met een speciale stekker die in het knippercode blok gestoken kon worden. Ik kon daarmee live data lezen.

Citaat van: VolvoFreak89 op 09-05-2023 16:22:33Hij bedoelt waarschijnlijk bij welke load de regeling overschakelt naar open loop.

Hij schakelt in ieder geval bij vol gas over naar open loop, omdat je narrowband sensor alleen rondom lambda = 1 werkt en er tijdens vol gas een lambda van ongeveer 0.8 gerealiseerd moet worden. De narrowband geeft dan geen informatie meer, dus wordt buiten beschouwing gelaten.

Volgens mij zit er een tabel ergens die op basis van 'load' overschakelt naar open-loop op ongeveer het moment dat er turbodruk opkomt. Wat die waarden exact zijn durf ik zo even niet te zeggen.

Dat hele open loop systeem werkt dus wel alleen als de basistune netjes is (injectoren goed, MAF goed, injectorconstantes goed).

Ah; niet aan gedacht. Overigens gaat ie ook bij gas los in open loop omdat dan (nagenoeg) niets meer ingespoten wordt.

segermans

Bedankt weer voor alle reacties weer! Ik heb mijn MAF vervangen met een Pierburg variant, omdat de Bosch variant niet meer te krijgen is. Helaas merk ik geen verschil. Ik bedacht me vanochtend: ik heb nog niet de A2 poort (brandstof systeem) gereset. Is dit nodig nadat je werk hebt verricht aan het brandstofsysteem om je fuel trims te resetten o.i.d.? Zo ja, kan ik dit nog proberen.

Daarnaast heb ik even goed zitten luisteren in de motorruimte, en viel me op dat er een sissend geluid komt ergens rondom de idle air control valve, zie: https://youtube.com/shorts/uUkAtXee9t4?feature=share.

Is dit gebruikelijk? Of vacuum lekkage? Had gister helaas geen tijd meer om uitgebreid te checken.

VolvoFreak89

#56
Mijns inziens kun je beter systematisch de mogelijke boosdoeners langsgaan. Het is nu een beetje hagelschot aan het worden.

Je weet met zekerheid dat er iets niet klopte met je brandstofdruk. Dat heb je nog niet opgelost toch? Ik zou zelf eerst helemaal uitpluizen wat daar misgaat voordat ik andere dingen ga vervangen. Ik acht de kans dat je drukmeter kapot was vrij klein. Totdat je gezien hebt dat de brandstofdruk zich gedraagt zoals verwacht zou ik geen geld en moeite in andere zaken stoppen.

Verder; ja, in principe fuel trims altijd resetten na werk aan MAF of brandstofsysteem. Dit gebeurt overigens ook als je de accu loshaalt.

freefall

Citaat van: segermans op 09-05-2023 12:01:30Ik heb geen OBD2 in mijn 850 helaas. Ik denk niet dat het dan mogelijk is uit te lezen of je in closed- of open-loop zit?
Je kunt een kabel trekken van die knipperbox naar binnen, een plus en en en massa. De K-line vanuit de knipperbox, de plus en min aansluiten op obd poort(te scoren op de sloop) en dan kun je iig motorcodes uitlezen met een obd reader.

Pinnummers moet ik opzoeken
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

#58
Citaat van: segermans op 12-05-2023 09:32:30Daarnaast heb ik even goed zitten luisteren in de motorruimte, en viel me op dat er een sissend geluid komt ergens rondom de idle air control valve, zie: https://youtube.com/shorts/uUkAtXee9t4?feature=share.

Is dit gebruikelijk? Of vacuum lekkage? Had gister helaas geen tijd meer om uitgebreid te checken.

Slang naar de idle control valve is wel een notoire slang om gescheurd te zijn.
Die scheur zit dan in de binnenbocht en zie je pas als je die slang uitbuigt.

Piet

Citaat van: VolvoFreak89 op 09-05-2023 16:22:33Volgens mij zit er een tabel ergens die op basis van 'load' overschakelt naar open-loop op ongeveer het moment dat er turbodruk opkomt. Wat die waarden exact zijn durf ik zo even niet te zeggen.

Dat zou inderdaad logisch zijn, maar de Bosch ingenieurs hadden toch bedacht hier de gaskleppositie (TPS) voor te gebruiken.