Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

    Citaat van: pcpg.janssen op 10-9-2023 16:41:33....
      • Rond het recht-uit punt, voelt het stuur een beetje dood/zweverig. Misschien dat ik na 654.000KM toch maar eens aan een nieuw stuurhuis moet. Jammer, want ik kon er in de voorgaande weken goed bij. Aan de andere kant: zo blijf je lekker aan het hobby-en.

    ...Heeft ene Marius (als ik me goed herinner) bij Karelse de uitlijning gedaan? Hij geeft er de voorkeur aan iets minder toespoor af te stellen dan het apparaat (fabriek?) voorschrijft. Althans, dat was zijn toelichting toen ik er lang geleden ben geweest.Kan zijn dat de auto daardoor wat zweverig aanvoelt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Dazzle

Mooie update van je blog Incl de pics.  Moest r Ff voor gaan zitten (normaal lees ik de berichten Ff snel op de gsm, maar t was n lekker uitgebreide  ;D )

pcpg.janssen

Kleine update met een leuke kilometerstand: afgelopen nacht is de 666.666km gepasseerd  :evil:



Binnenkort maar weer eens wat leuks aan de auto doen. Ben wel weer toe aan een paar dagen hobby-en aan dat ding.

pcpg.janssen

#243
24-25 mei 2024 - Volvo V70 674.300KM - Onderstel, remmen, nieuwe koplampen, andere wielen en een beurtje
En inmiddels heb ik wat leuks gedaan aan de auto (om maar te reageren op mijn laatste bericht). Als het goed is, kan ik er weer ongeveer 100K km tegenaan zonder al te veel gekke dingen.

Het zweverige/dode gevoel komt misschien van de draagarmen.. Toen ik er een maand of 2-3 geleden nog eens onderdoor keek, zag ik dat mijn draagarmrubbers wat scheurtjes vertoonden.. Dat zal speling met zich mee brengen en daarmee ook een wat minder strak gevoel.
Daarnaast zag ik ook dat 3 van de 4 ashoezen flinke droogtescheuren vertoonden. De rechter as:


En links was het niet veel beter:


Deze hoezen zaten de bij SKF homokineten die er 2019 op zijn gegaan. Ligt het aan mij, of is dit wat vroeg voor dergelijke scheuren?

Er rammelde wat bij het linker voorwiel: het remschildje achter de remschijf was bij 2 van de 3 ophangpunten doorgerot. En bij nadere inspectie bleek het schildje aan de rechterkant te zijn ontsnapt  :eusa_shhh:

Met de remmen was ik ook niet heel tevreden (de combinatie van ATE powerdisc schijven met ceramische blokken lijkt snel te gaan trillen, of in ieder geval deed het dat bij mij).

Dus een flinke bestellijst gemaakt en lekker een weekend de garage in gedoken!

De onderdelenlijst:
1x VAICO V95-0344 krukas poelie (alternatief voor Volvo 1275801)
1x MANN-FILTER W917 oliefilter (alternatief voor Volvo 3517857)
1x METZGER 6115223 remschild (links voor, alternatief voor Volvo 9140388)
1x METZGER 6115224 remschild (rechts voor, alternatief voor Volvo 9140389)
2x LÖBRO 300597    ashoes (binnenzijde, alternatief voor Volvo 31256230)
2x LÖBRO 300439 ashoes (buitenzijde, alternatief voor Volvo 31256240)
1x FERODO FDB704 remblokken (achter)
1x FERODO FDB1285 remblokken (voor)
2x TEXTAR 92066803 remschijf (achter)
2x TEXTAR 92092300 remschijf (voor)
1x MEYLE 516 050 0015/HD draagarm (links voor)
1x MEYLE 516 050 0016/HD draagarm (rechts voor)
2x MEYLE 516 060 0000/HD stabilisatiestangen

De sappen:
5L 5W40 olie
LIQUI MOLY 3721 Ceratec motorolie aditief

Ik ben rechts begonnen en het was een redelijk klusje: wiel eraf, remklauw verwijderen en tijdelijk opknopen, draagarm verwijderen, as eruit halen, wiellager verwijderen en dan de (restanten) van het remschildje eraf halen.


Om goed bij het bovenste boutje van dat remschildje te kunnen, heb ik het wiellager verwijderd. Het zou wellicht lukken met een steeksleuteltje, maar als iets al 25 jaar vastzet, doe ik er liever een goede dop op dan een steeksleutel. Minder kans dat je wat kapot draait. Dit was er trouwens nog over van het remschildje, aan de rechterkant:


De klus waar ik het minste zin in had, was het vervangen van die ashoezen. Het is altijd een enorme bende.. Maar het ging dit keer vrij soepel:


Daarna de rechterkant weer opgebouwd. Eerst het frisse remschildje erop (op de schroefgaten heb ik van te voren wat tectiel gespoten):


Vervolgens de as erin gestoken, wiellager teruggezet, draagarm en stabilisatiestang op z'n plek gezet en het begint weer ergens op te lijken:


Een half jaar geleden kreeg ik ook de opmerking van een behulpzame ANWB-er (nadat ik iets hoorde aanlopen, toen het blok er in augustus uit was geweest), dat mijn krukas poelie niet meer helemaal recht zou draaien. Zijn uitleg was, dat de rubberlaag die in de poelie zit, op een gegeven moment slechter wordt waardoor de poelie zelfs uit elkaar zou kunnen vallen. Er was geen reden voor directe paniek, maar de opmerking zat in mijn achterhoofd en dus heb ik die poelie maar eens vervangen. De oude, na demontage, heeft inderdaad wat droogte scheurtjes:


En de nieuwe, na montage:


Nieuwe remschijf en remblokken erop:


Zoals gezegd, rammelde er links voor iets:


En ook aan die kant maar de oude ashoezen


Vervangen voor een setje frisse Löbro hoezen:


De remmen achter hadden last van groeven en omdat er ergens wat trilde bij het remmen, heb ik maar nieuwe schijven en blokken besteld. De oude schijven zagen er echt niet meer uit:


De oude blokken waren nog niet helemaal verdwenen:


Maar wat nieuws eronder, staat toch altijd mooi:


De oud ijzer boer zal weer blij zijn


Een ander puntje van aandacht, was de sproeier van de achterruitenwisser. Ik heb natuurlijk een C70 kabelboom onder de motorkap gebruikt, toen ik de T5 swap heb gedaan. Dat ding heeft geen achterruitenwisser en dus ook geen sproeier. De benodigde bekabeling had ik inmiddels uit de kabelboom van de 10-klepper gehaald en ingebouwd. Vol verwachting op het knopje geduwd en.... niks! Dus de multimeter erbij gepakt en kijken wat er mis gaat. Er was gewoon 12 volt en het pompje meette een normale weerstand. Raar... Uit pure frustratie het pompje open gemaakt en het zal helemaal vastgerot aan de binnenkant:


Nieuw pompje besteld van Hella: past niet. Gelukkig kwam ik in de bakken met oude onderdelen nog een gebruikt maar werkend pompje tegen, dus die zit er nu in. Eindelijk, na bijna 5 jaar, kan ik weer sproeien op mijn achterruit. Ik heb het nog niet nodig gehad, maar toch al 2 keer gebruikt. Gewoon omdat het kan  8)

Als laatste deel van het reguliere onderhoud, is er een slok verse olie in gegaan en heb ik er Liqui Moly 3721 Ceratec in gekiepert. Dit zou een "hightech keramische slijtagebescherming" zijn (volgens de fabrikant) die zorgt voor "verminderde wrijving en slijtage" en daarmee een lager brandstof verbruik. Ik ben benieuwd. Je krijg er in ieder geval een leuke sticker bij:


Gelukkig kon ik snel terecht om de auto te laten uitlijnen, dus dat is ook weer geregeld. Dit keer ben ik naar een lokaal adres gegaan en dat was oké. Bij Karelsen wordt de auto echt een stuk strakker afgesteld dan elders. Ik moet echt Marius eens vragen hoe hij dat doet.

En de pret houdt hier niet op. In het pinkster weekend heb ik bij forumlid Taranis een setje wielen en koplampen opgehaald. Mijn koplampen waren al wat ouder en de rechter had een klein gaatje in het glas, waarschijnlijk door steenslag. Dus een frisser setje was welkom. De koplampen en wielen zitten er nu ook op:


Dinsdag 28-5 staat de APK keuring gepland, dus dan weet ik of ik alles goed heb gedaan en niets vergeten ben.

Vulk


Died850

Mooie volle update!  :eusa_clap:

Canisto's staan de V70 super!!

de Boeing

Heerlijk leesvoer, en wat een update, mooi!!  :eusa_clap:

Pompje openmaken, herkenbaar, haha. Al zit er bij mij nu een bmw pompje in (na aanrijding hert was het originele pompje gesneuveld)

Ashoezen: mijn ervaring is dat (medium) aftermarket ook maar een jaar of 3 meegaat. Hoop dat die lobro langer mee gaan (ze zien er wel lekker stug en dik uit).

Ook van de Meyle HD draagarmen ga je geen spijt krijgen (hier al bijna 3 ton en nog steeds lekker stug in de rubbers (je hebt ze hopelijk wel spanningsvrij gemonteerd? dus met auto op de grond).

En met nieuw subframe rubbers (febi lijkt me wel ok?!) zou zweverig gevoel toch weg moeten zijn onderhand ...


Philip850

#247
Ik zag de laatste post en dacht, hmmm mooi uitgebreid verhaal, laat ik de rest ook eens "even" lezen! Ben helemaal bij met je avontuur, mooi dat je dit ding ooit als barrel gekocht hebt en er nu helemaal jouw T5 van hebt gemaakt! Schrik inderdaad ook wel van de levensduur van de ashoezen, ben benieuwd hoe lang deze mee zullen gaan. Hoeveel KM hebben de vorige gedraaid?

Edit: een kleine ton, dat is ook niet extreem veel voor een setje ashoezen dunkt me
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

brinkie

Lekker bezig geweest zeg! Ik ben je tegengekomen op de autohobbyclub, en afgelopen vrijdag weer toen ik zelf besloot daar lid te worden om mijn S70 2.5-10V 1999 daar wat verder op te gaan knappen. Heb intussen het gerammel van de achterwielophanging opgelost, bleek niet aan de veren te liggen, had de bouten van de schokdempers domweg niet voldoende aangedraaid toen de auto eenmaal weer op de wielen stond.

Niet dat ik nu vrij ben van problemen, want de waterpomp is vorige week ineens enorm gaan lekken en ik zie het niet zitten om dat zelf te doen (een distributieriem heb ik nog nooit zelf verwisseld), en na elk half uur rijden het tankje van de koelvloeistof bijvullen is is ook geen doen. Dus heb ik de auto hier in Houten bij een garage achtergelaten, in de hoop dat ze de komende weken tijd hebben. Stuurkogels moet ik ook nog doen, ik ben me aan het verdiepen in de Vraagbaak en Vida hoe dat moet. Erg leerzaam, zo'n auto. :)

groetjes, Robert
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

Philip850

Citaat van: brinkie op 26-05-2024 16:12:56...want de waterpomp is vorige week ineens enorm gaan lekken en ik zie het niet zitten om dat zelf te doen (een distributieriem heb ik nog nooit zelf verwisseld)

Zou sowieso niet lang rond willen rijden met een groot lek bij de distributie  ;D  op zich is het wel een leuke klus voor de beginnende sleutelaar, zeker als je iemand hebt die met je mee kan kijken en je een haynes boek bij de hand hebt.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

brinkie

Daarom heb ik de auto naar een garage hier vlakbij gebracht, want na een half uur rijden gaat het rode lampje aan dat het kvs peil te laag is en ik hoorde aardig wat piepen bij stationair. Kan er wel zelf aan proberen te gaan prutsen, maar ik heb er totaal geen ervaring mee, dan kost het me maar honderden euro aan arbeidsloon, ik wil niet het risico lopen dat ik straks bij Rima een ander motorblok kan gaan halen...
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

pcpg.janssen

Citaat van: Vulk op 26-05-2024 06:21:49Goed bezig hoor!
Thanks!


Citaat van: Died850 op 26-05-2024 12:48:43Mooie volle update!  :eusa_clap:

Canisto's staan de V70 super!!
Dank je. Ben ook heel blij met de Canisto's. De Michelin Pilot Sport 5 bandjes, rijden ook wel heel anders dan de Hankook Ventus Prime 3 op 16 inch.


Citaat van: de Boeing op 26-05-2024 12:57:28Ashoezen: mijn ervaring is dat (medium) aftermarket ook maar een jaar of 3 meegaat. Hoop dat die lobro langer mee gaan (ze zien er wel lekker stug en dik uit).
Ik verwacht van wel. Ze voelen wat degelijker en soepeler aan dan de "goedkope" hoezen. Hoewel die Löbro's ook niet duur waren met 9 euro per stuk.


Citaat van: de Boeing op 26-05-2024 12:57:28Ook van de Meyle HD draagarmen ga je geen spijt krijgen (hier al bijna 3 ton en nog steeds lekker stug in de rubbers (je hebt ze hopelijk wel spanningsvrij gemonteerd? dus met auto op de grond).
Ik heb de bouten inderdaad pas aangedraaid, nadat de auto op een 4-kolommer stond. Waarschijnlijk heb ik dat een keer niet gedaan, waardoor ik ze verkl**t heb.


Citaat van: de Boeing op 26-05-2024 12:57:28En met nieuw subframe rubbers (febi lijkt me wel ok?!) zou zweverig gevoel toch weg moeten zijn onderhand ...
Heb het idee dat het zoekerige vooral in de uitlijning zit. Hij is op het moment ook wel gevoelig(er) voor spoorvorming. Maar als ik het stuur los laat, dan rijdt en remt de auto wel netjes recht door. Dus dat zou moeten betekenen dat er weinig/geen speling is (denk ik).


Citaat van: brinkie op 26-05-2024 16:12:56Lekker bezig geweest zeg! Ik ben je tegengekomen op de autohobbyclub, en afgelopen vrijdag weer toen ik zelf besloot daar lid te worden om mijn S70 2.5-10V 1999 daar wat verder op te gaan knappen. Heb intussen het gerammel van de achterwielophanging opgelost, bleek niet aan de veren te liggen, had de bouten van de schokdempers domweg niet voldoende aangedraaid toen de auto eenmaal weer op de wielen stond.

Niet dat ik nu vrij ben van problemen, want de waterpomp is vorige week ineens enorm gaan lekken en ik zie het niet zitten om dat zelf te doen (een distributieriem heb ik nog nooit zelf verwisseld), en na elk half uur rijden het tankje van de koelvloeistof bijvullen is is ook geen doen. Dus heb ik de auto hier in Houten bij een garage achtergelaten, in de hoop dat ze de komende weken tijd hebben. Stuurkogels moet ik ook nog doen, ik ben me aan het verdiepen in de Vraagbaak en Vida hoe dat moet. Erg leerzaam, zo'n auto. :)
Leuk dat je me gevonden hebt hier! Distributie en waterpomp zijn goed zelf te doen als je weet waar je op moet letten, stuurkogels kunnen lekker vast zetten maar is een prima klusje om zelf aan te pakken. Eerste tip: zorg voor goede kruip olie. Je mag altijd een berichtje sturen, als je een keertje hulp nodig hebt.


Citaat van: pcpg.janssen op 25-05-2024 23:44:20Dinsdag 28-5 staat de APK keuring gepland, dus dan weet ik of ik alles goed heb gedaan en niets vergeten ben.
Dit ging dus niet in 1 keer goed: op de aansluitklem tussen het voorste en achterste deel van de uitlaat, zat een klein lekje.. Dus dinsdag avond dat stuk goed schoon gemaakt, de aansluitende delen en de klem in verse uitlaatpasta gezet en weer in elkaar gezet. Vandaag laten herkeuren en ik mag weer tot 26-7-2025  :eusa_dance:

razorx

Wat een plezier om te lezen!

Je neemt geen halve maatregelen. Scheelt je een hoop ergernis en bespaart je een hoop werk later.

Blijf dit met plezier volgen.

hilko73

Goed bezig! Vraagje; ik rij BMW tegenwoordig, en daar geldt volgens veel mensen "die het weten kunnen" dat Meyle "troep" is. Dus heb ik dat er lekker onder geschroefd ;). Hoe zijn de ervaringen met Meyle onderstelspul bij de Volvo rijders? Ik ben tot nu toe erg tevreden met wat er onder de E39 zit.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Philip850

Citaat van: hilko73 op 08-06-2024 18:13:45Goed bezig! Vraagje; ik rij BMW tegenwoordig, en daar geldt volgens veel mensen "die het weten kunnen" dat Meyle "troep" is.

Hehe ja idd, veel zijn volgens mij ook fan van M5E39 restorations op jijbuis. Die roept dat regelmatig. Heb er zelf ook alleen maar goede ervaringen gehad met Meyle, alleen bij de E39, ik had de M54, zou ik zeggen pak de carterventilatie OEM als je aan de beurt bent. Moet ook elke paar jaar opnieuw dus niet geweldig, maar de aftermarket is dramatisch slecht. En zo zijn er bij Volvo ook een paar dingen waarvan je wel beter af bent met OEM (zoals sensoren etc)
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73