Olielekkage door kapotte nokkkenaskeerring

Gestart door Biedjay, 13-07-2024 13:14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biedjay

Beste liefhebbers, ik heb onlangs een groot aantal reparatie- en onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren aan mijn Volvo C70 2.3 T5 uit 1998. Dit betrof vooral zaken die om de tijd moeten gebeuren, zoals remschijven, remklauwen, remblokken, distributieriem, lampen, gascilinders achterklap, maar ook de nokkenaskeerringen. De auto reed daarna weer heerlijk en alle problemen leken opgelost.

Toen ik twee weken later, dat was vorige week, een weekendje weg was en zo'n 300 kilometer op de snelweg gereden had, begon het olielampje te branden in de bochten op kleinere wegen. En nadat ik geparkeerd had, zag ik overal druppels olie op de achterklep. Ook lekte er olie op de parkeerplaats onder de motor.

Ik heb de olie gepeild, de peilstok was volledig droog! Dus eerst met 5 liter (!) olie bijgevuld (en nóg kon er meer bij), maar daarna de ANWB gebeld. De ANWB stelde vast dat de distributieriem los hing en volledig onder de olie zat. Ook leek er iets stuk in de nokkenaskeerring. Volgens de ANWB is een stukje van de keerring afgebroken, dit stukje heeft hij aan mij gegeven. De auto mocht niet meer gestart worden en is teruggesleept naar mijn dealer.

De dealer heeft de keerring afgelopen week opnieuw geperst en getest, maar gaf aan dat dit kan gebeuren en niet zeker te weten waar de oorzaak ligt. De keerringen waren bij de grote reparatiebeurt weliswaar vervangen, maar de dealer gaf aan dat na het persen er een stukje van de keerring uit kan worden geperst, wat een klein lekje kan veroorzaken waar kleine druppels olie uit lekken. Een dergelijke kleine lekkage kan volgens de betreffende monteur echter niet worden vastgesteld tijdens de testrit / rollerbank.

Al met al ben ik met mijn auto door de naald gekropen en blij dat ie weer thuis is en goed rijdt, maar ik wil toch weten hoe dit kan, ook voor de toekomst.

Hebben ze gelijk en moet ik deze extra reparatie betalen? Of kan het niet anders dan dat de oorzaak bij de oorspronkelijke reparatie door de dealer ligt? Ik wil mijn dealer graag geloven en ben ben verder heel tevreden, maar moet ook kritisch zijn en vind het wel heel toevallig dat de nokkenaskeerring stuk is twee weken nadat deze is vervangen. En sterker nog: volgens de uitleg van de monteur zou het nu dus weer kunnen gebeuren, omdat niet getest kan worden of de nieuwe persing wél goed gegaan is!

T5-4life

#1
Ik zou dit onder garantie opgelost hebben. Tientallen keren gedaan, auto's rijden allemaal nog, en zonder lekkage op die plek. De keerring heeft niet op de juiste plek gezeten of de monteur heeft hem vern**kt met plaatsen. Een keerring wordt er sowieso niet ingeperst, maar wordt er met beleid ingetikt.
De spanner of de meelooprol zijn blijkbaar ook niet op de juiste manier gemonteerd. Anders had de distributieriem ook niet losgehangen. 
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

volvobug

Ik vind het kort gezegd een l*lverhaal van de dealer en van een monteur die zijn vak niet verstaat. Kan zomaar zijn dat hij pasvlak keerring en/of loopvlak lip van de keerring heeft beschadigd met verwijderen van de oude keerring.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Philip850

Eens met de vorige sprekers, daarnaast zeg je dat je door het oog van de naald bent gekropen, maar ik zou er niet van opkijken als je krukaslagers etc nu een opdonder hebben gehad door draaien met zo weinig olie. Ookal hoor je niet meteen gebonk omdat het helemaal kapot is zeg maar.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

T5-4life

Je schrijft "ik heb onlangs een groot aantal reparatie- en onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren". Wat is er precies gedaan?
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

Biedjay

Citaat van: T5-4life op 15-07-2024 00:07:44Je schrijft "ik heb onlangs een groot aantal reparatie- en onderhoudswerkzaamheden laten uitvoeren". Wat is er precies gedaan?

De belangrijkste werkzaamheden waren:
Motorolie Halfsynthetisch
Carterstopring
Oliefilter
Interieurfilter 850/V70
Injectiereiniger via brandstofsysteem
Oil Stabilizer 440 ml
Motorsteun rechts
Distributieriem
Draagarmen
Remklauwen
Remschijf
Remblokset voor
Afdichtring
Keerringen
50ml Lijm
Naafdop


T5-4life

Dus er zijn 3 keerringen vervangen en een dop. En meteen een nieuwe distributieset geplaatst. De rest heeft niks met je probleem te maken.
Zeg maar dat er prutswerk is geleverd en dat je daar niet voor gaat betalen.
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

Jans Duiven

De dealer heeft de keerring afgelopen week opnieuw geperst en getest, maar gaf aan dat dit kan gebeuren en niet zeker te weten waar de oorzaak ligt. De keerringen waren bij de grote reparatiebeurt weliswaar vervangen, maar de dealer gaf aan dat na het persen er een stukje van de keerring uit kan worden geperst, wat een klein lekje kan veroorzaken waar kleine druppels olie uit lekken. Een dergelijke kleine lekkage kan volgens de betreffende monteur echter niet worden vastgesteld tijdens de testrit / rollerbank.

Welke fijne dealer is dat?

VolvoFreak89

Waarom werden de keerringen uberhaupt vervangen? Niet lekkende keerringen laat je zitten, ze lekken immers niet. Bij nieuw geplaatste keerringen heb je juist weer meer kans dat hij net niet goed zat of iets dergelijks.

Verder is het vrij simpel: de keerring die zij hebben gezet lag er na 2 weken uit. Dat betekent of dat zij broddelwerk hebben geleverd, of dat de keerring die zij geleverd hebben niet in orde was. Een keerring moet rustig 10+ jaar mee kunnen gaan.

Als de keerring voor reparatie al niet lekte, sta je nog sterker in je schoenen. Dan hebben ze aan iets gezeten wat al jaren goed zat, en ineens is het na 2 weken stuk nadat zij eraan hebben gezeten.

De reden van de monteur is kort gezegd bull****.

En zelfs dan:
Citeermaar de dealer gaf aan dat na het persen er een stukje van de keerring uit kan worden geperst, wat een klein lekje kan veroorzaken waar kleine druppels olie uit lekken.

Wie stond er achter die pers en heeft de boel dus gesloopt? Niet jij in ieder geval.

Sbv

L*l verhaal van dealer/garage in ieder geval. Terug gaan in ieder geval dat de auto niet lekte voor die tijd en nu wel. Bij goed erin persen breken geen stukjes af

Biedjay

Dank voor jullie reacties. Ze hebben de nokkenaskeerring gemaakt en getest en brengen mij (uiteraard) niks in rekening omdat het onder de garantie van de eerdere reparaties valt. Jammer dat het gebeurd is, maar wat mij betreft is het zo goed opgelost.

T5-4life

#11
Nokkenaskeerring is vervangen hoop ik.
Ik snap dat je blij bent dat het opgelost is. Maar het blijft een vreemd verhaal. Eerst kon er niet getest worden, en nu wel?
En over het (te) los hangen van de distributieriem wordt niet meer gesproken? Olie op de riem betekent voor mij een nieuwe riem.
Check dit nog even.
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

V70R^2