Sjoerds mini 850 blog

Gestart door SjoerdW, 26-07-2024 00:08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SjoerdW

Zoals sommigen misschien reeds gelezen hebben in m'n 'stel je voor' draadje, ik heb dus een mooie zwarte 850.

Hier ga/wil ik het e.e.a. delen over wat ik nog wil doen, ga doen en heb gedaan.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik minimale ervaring heb in sleutelen aan auto's wat de keuze voor een 30-jarig exemplaar enigszins 'tricky' maakt. Maar wat ik mis in ervaring maak ik goed met technisch inzicht en pure wilskracht. Waar ik geboren ben zeggen ze: 'voak bi'j te bang.', en ach, je moet toch wat in 't weekend.

Oke, de lijst nu:

- olie verversen
- galm uitlaat elimineren
- start afwerking nieuwe bumper
- zoeken/vinden donorbumper
- subframe stijver maken door pu bussen
- zwakke handrem fixen > geen zin in maar moet eigenlijk zsm want ik durf 'm niet zonder P weg te zetten
- lampjes dashboard vervangen

Reeds gedaan; uiteraard leuke dingen.

Dashboard lichtjes aangepakt, 85% procent van die neppe gummy-plastic hout sticker eraf gehaald. Vind het er erg cheap uitzien en doet af van de mooie sobere strakke volvo stijl. Een paar stukken wèl laten zitten voor een subtiel contrast met het nu voornamelijk zwarte uiterlijk. Mooi detail; het super mooie houten stuur valt nu veel meer op.




Wat foam van speakertjesgrills vervangen, die op t dasboard moeten nog, ook nog die bij de passagiersstoelen.



Laagje verf op ruitenwisserarm, en dat afbladerende alu randje naast de voorruit. Moet een keertje opnieuw > beter schuren en toch wel n primer gebruiken. Dat rubber erlangs mag wel aangevuld worden met zwarte vloeibaar rubber oid.





Paar goede poetsbeurten en n klei sessie. Leer je de auto een beetje kennen, zie je de roestplekjes, onthouden. Keer een weekend aan besteden. Wil zelf misschien een spuitpistool gaan proberen, moet te doen zijn.



Embleempjes gevonden:



Maar ook een geklapte kachelradiator mogen vervangen inclusief de helft van de foamen ondervloer:




Even heel erg flink op zn staart getrapt. Vette rook uit de fans, toen ik na 2 minuten idlen weg reed: foute boel. Toevallig bij n ad-hoc car meet met de 940 van m'n maat die hem meteen naar de 'garage' kon trekken. Ben blij dat de radiator praktisch in één keer is geklapt en dat ik de motor behoorlijk snel uit zette. Ik wilde 'm al vervangen Tot nu toe niet het idee dat de motor beschadigd is. Hij koelt na vullen goed en ik zie geen vettigheid in de koelvloeistof en ik heb geen witte rook. Die koppakking is nog wel ok.

Wat vuil van de luchtmassa gespoten met contactspray, motor-stottertje ban die ochtend weg.


Die imitatie velgen zitten me nog niet helemaal lekker, maar meer omdat ik weet dat het imitatie is. Ze staan er wel goed onder.


Dit wordt nog wel n dingetje:


En een heel erg eigenaardige plek voor roest gevonden, geen gat in de plastic kap in de wielkap. Dit moet ik gaan lassen, voor nu RX5 op gesmeerd. De steun voor bankscharnier is nog stevig maar wel snel aanpakken. Vriend met lasapparaat is op vakantie dus ff geduld.





SjoerdW

Het dreunen van de ferrita uitlaat werd mij écht teveel dus vóór ik een trip naar Denemarken maakte even een mooie eindpijp in elkaar gelast. Dit alles volgens het volgende recept van hier op het forum:

Gebrom Ferrita uitlaat elimineren





Mooi! Dreun vele malen minder, geen merkbaar vermogensverlies (misschien een heel klein beetje minder pit, maar dat heb ik mogelijk ingebeeld).
Na 500km ging ik mij toch wel achter de oren krabben, weinig extra vermogen bij de turbo (16T) als deze op druk was en ploppend geluid achter de auto bij opschakelen (automaat). De auto werd zo langzaam dat ik grote problemen vermoedde.

Casus: in 1e versnelling wél turbo kracht, maar bij terugschakelen vanuit 4 of 3 voor versnellen (tussen 80 en 100 km/u) een hoop turbo geblaas maar 0 extra kracht > flinke plop geluiden uit de uitlaat bij doorschakelen en een flinke schok door de auto.

Hypothese: Door te veel tegendruk kon de uitlaat z'n roet niet kwijt, is het e.e.a. verstopt geraakt ergens in de uitlaat lijn > turbo levert wel extra lucht maar kan 't niet kwijt omdat de motor de extra lucht óók niet kwijt kan bij hogere toeren. Bij opschakelen > minder toeren > lucht kan wél weg > plop!

Het verbruik is ook wel ff omhoog gegaan vandaag merkte ik > katalysator dingetje?, maar:
Elke keer als de auto afgekoeld was en ik 'm weer startte blies ik er een hele flinke dot roet uit en lijkt het euvel zichzelf te herstellen. Daarnet kon ik weer bijna 'ouderwets snel' optrekken en ook bij terugschakelen deed de turbo zijn werk. Ik hoop/verwacht dat de auto morgen weer normaal loopt.

Vragen:
Bij terugkomst katalysator checken en reinigen?
Alvast een Kat-cleaner goedje gebruiken? (Baat 't niet schaadt 't niet?).
Heb ik hier mogelijk iets beschadigd of loopt 't wel los?

Groeten uit Denemarken!


Sbv

De roest van de steun voor de achterbank scharnier heb ik wel meer gezien. Aantal jaren geleden op mijn zwarte 850 T-5R zat er daar best veel roest maar dat kwam ook van verder naar binnen toe. Kijk goed in je wielkast of daar wat zit ergens

SjoerdW

Citaat van: Sbv op 11-08-2024 15:28:46De roest van de steun voor de achterbank scharnier heb ik wel meer gezien. Aantal jaren geleden op mijn zwarte 850 T-5R zat er daar best veel roest maar dat kwam ook van verder naar binnen toe. Kijk goed in je wielkast of daar wat zit ergens

Dank voor de tip, door al die roestige prut was die borg clip eruit krijgen bijzonder vervelend.

Sbv

Zelfs zonder roestige prut kan het een drama zijn om de clip te verwijderen

SjoerdW



Een gescheurde koppeling van Turbo naar intercooler gaat natuurlijk niet helpen!

SjoerdW

Olie wissel en flush, altijd weer leuk eigenlijk met een 'nieuwe' auto.

Ff een doekje door het ruim.


Volgende reparatie heeft zich gemeld: Ashoes. Dat wordt een vettig klusje.



Overigens zijn de eerder genoemde problemen volledig weg na het vervangen van de gescheurde buis.

Één reparatie kwam wel mooi uit
aangezien ik net een vervangende achterklep van de sloop had gehaald.
Deze wil ik op den duur zelf gaan spuiten maar voor nu kon ik de motor van de ruitenwisser verwisselen.


SjoerdW

Yes! Nieuwe knippers erop met dank aan een fijne marktplaatser die nog US fittingen wilde verkopen voor een achappelijke prijs!



Ik heb mij heerlijk kunnen verliezen in het vervangen van een ashoes en het schoonmaken en opnieuw invetten van de homokineet.



Ff prutsen als je voor de eerste keer ooit 'n as eruit trekt maar uiteindelijk is het 'n handigheidje (ook voor het terugplaatsen) op 't wiel gedeelte.

Kreeg de as absoluut niet lekker terug in de homokineet, op een of andere manier zat die borgring elke keer in de weg, klein stalen blokje geslepen wat ik als tijdelijke spreider kon gebruiken, scheelde 'n hoop frustratie.



Handig als je pa nog beschikt over een fietsenmakers werkplaats, ik kon de fietslift gebruiken om én de homokineet van de as te trekken (zat muurvast) én als ondersteuning voor het terugplaatsen zonder dat het laatste deel van de as uit z'n lager viel: