distributieriem

Gestart door sev, 07-12-2005 23:04:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sev

Hallo allemaal, even een berichtje na een tijdje niets,

Een maand geleden begon de motor wat raar te klinken toen ie stationair liep. Dat was een zondag, dus ik besloot de volgende dag naar de garage te rijden. S'morgens starten, verschrikkelijk geratel... Heel rustig naar de volvo garage. Daar bleek de distributie flink slap te hangen. De spanrol stuk. Enfin, ik mocht geen meter meer rijden, zij zouden de riem opnieuw doen. Een dag en 1100 euro later kon ik de auto op komen halen. Maar wat klonk ie slecht, veel herrie bij toeren, en duidelijk hoorbaar getik van de kleppen.... Bij Svala vonden ze dat ook wel vreemd, maar ze wisten niet of ie dat daarvoor ook al deed.

Na een paar dagen werd het geluid steeds erger. Ik terug naar Svala. S'middags belden ze dat de klepstoters 5 van de tien waren stukgedraaid. Op die plekken stootte de nokkenas geoon op de kleppen zelf. Errug fout lijkt me. Dit laten maken. Maar na de reparatie startte hij niet goed, na lang proberen kwam de vierde en ten slotte de vijfde cilinder erbij (dit duurde echt een kwartier).  Nu klonk hij iets beter, het tikken was nog steeds niet helemaal weg, en de motor was nog steeds niet echt stil. De kracht was wel weer terug. Ik weer rijden. Na twee dagen stopte ineens een cilinder ermee. Een tijdje doorgereden, maar vlak voordat ik bij plaats van bestemming was een zwaar gebrom, weer verlies van kracht, wat witte rook en ineens stopte hij ermee. Hij was nu definitief overleden.

Nu een paar weken later wordt en een revisieblok ingebouwd met 140.000 op de teller. Wat was nu het euvel? Er was een krukaskeerring aan de distributiezijde lek. Hij lekte echter zo weinig dat we besloten te wachten tot de volgende keer distributieriemen gedaan moesten worden. Foute keus. De olie is op de riem gekomen (heel klein beetje) en daardoor is de riem slap gaan hangen en gaan klapperen. Door dat klapperen is de spanrol op een gegeven moment stuk gegaan.

Nu mijn waarschuwing aan jullie TDI en 2.5D rijders. Let bij iedere beurt op deze lekkage!!

Bij mij was het te laat maar dit is een vaak voorkomend euvel bij deze auto's!!  Bij volkswagen en audi weten ze er van, bij volvo dealers niet! Ik hoop dat ik met dit bericht veel dieselaars het bovenstaande verhaal kan besparen, en ik kan je vertellen 4600 euro armer:
Dit is niet goed voor je portemonnee!!!

Emiel


rudie

ik zal je aanbod onthouden, dennis. goeie actie.

Sev, heel vervelend (ik houd het netjes) voor je en jammer dat je niet zo lang van je chippie hebt kunnen genieten.

rudie

sev

De auto is inmiddels gemaakt, zit nu een motor is met 119.000 km erop, een nieuwe koppeling en nieuwe accu. Onderaan bij de oliepomp zit een papieren pakking, die is gelijk vervangen door een betere. Dat was achteraf de boosdoener.

Ondertussen heb ik een gehuurde nissan primera TD gereden uit 99'; 90 briesende ponies en 190 NM koppel, wat in het echt 70 pk resp. 140 NM zal zijn. Wat een verschil toen ik weer in de volvo stapte! Veel soepeler en vooral stiller. Nu trap ik bij 1300 toeren het gas in en hij gaat!

Emiel

Gelukkig dat het zo dan opgelost is! Alleen krukaskeerring vervangen is vaak niet de oplossing omdat die vaak lekt bij het oliepomphuis, tis een hoop meer werk :-\

Emiel... 8)

rudie

maar rijdt deze motor even goed of beter dan je 3 ton motor.

haal je er nu ook een dikke 170 pk uit ?

sev

#6
Klopt helemaal, bij de oude motor zou het lieve prijskaartje van 5500 euri betaald zijn (alleen de krukas en cilinders kosten al 1600 euro), en dan weet ik niet wat ik krijg.

De nieuwe motor heeft hetzelfde vermogen en koppel (alleen het blok zelf is vervangen, luchtfilter en chip zijn blijven zitten) en dat is ook voelbaar.
Hij Valt iets minder snel terug in de toeren dan het oude blok. Het roeten bij de nieuwe is ook een stuk minder, is wel een stuk beter denk ik. Bij de 3 ton motor was boven de 2500 toeren een enorme roetpluim heel gewoon. Da's nu alleen bij snel wegrijden vanuit stationair.

Het oude blok was voordat er problemen kwamen fenomenaal snel en krachtig. Op dit moment is de overstap van de primera naar de volvo zo groot dat ik alles snel vind. Bovendien heb ik hem nog niet vol open gehad, dat wil ik een keer doen als ie goed warm is.

jeroenh

Vraag me toch af hoe een olielekkage bij zo'n keerring een getande riem kan doen 'klapperen'.  Heb die riem bij mijn 2.5D gezien (gebroken, zie andere thread), die riem loopt toch in de vertanding van de poelies?(voor zover ik heb begrepen).
De krukas-keerring bij mijn diesel is tijdens de koprevisie ook vervangen, maar heb de monteurs niet horen zeggen dat dit de oorzaak van de schade zou zijn (bij mijn auto waarschijnlijker de spanrol).
C70 cabrio T5   
P1800S   
Amazone 120- B18

sev

Citaat van: jeroenh op 18-12-2005 00:10:07
Vraag me toch af hoe een olielekkage bij zo'n keerring een getande riem kan doen 'klapperen'.  Heb die riem bij mijn 2.5D gezien (gebroken, zie andere thread), die riem loopt toch in de vertanding van de poelies?(voor zover ik heb begrepen).
De krukas-keerring bij mijn diesel is tijdens de koprevisie ook vervangen, maar heb de monteurs niet horen zeggen dat dit de oorzaak van de schade zou zijn (bij mijn auto waarschijnlijker de spanrol).

Wat je zegt klopt. Het is niet de krukaskeerring, maar een papieren pakking van de oliepomp onderaan het blok. De olie komt op de snaar, die wordt slap, klappert tegen de spanner, spanner kapot, etc, etc.  Dit is het verhaal zoals ik het begrepen heb, met mijn beperkte technische kennis. Het heeft niets te maken met TDI of 2.5D en ook niet met de spanner zelf.

sev

Citaat van: sev op 17-12-2005 21:56:14
Het oude blok was voordat er problemen kwamen fenomenaal snel en krachtig. Op dit moment is de overstap van de primera naar de volvo zo groot dat ik alles snel vind. Bovendien heb ik hem nog niet vol open gehad, dat wil ik een keer doen als ie goed warm is.

Inmiddels zijn de kinderziektes er een beetje uit. Hij trekt weer als tevoren, echt enorme kracht. Van 120 naar 160 is echt zo gebeurd. Hij start nu ook weer zoals het hoort. De brandstofpomp bleek niet helemaal op tijd te staan. Bij het rijden merk je er niets van, maar hij startte warm niet zo goed. Nu is dat ook weer prima. Nu hopen dat de volgende 200.000 er niets meer aan komt!

cunel

gewoon uit nieuwsgierigheid watr heeft die hele grap jou nu gekost.? :-\