Automaatstoring na onterecht ontkoppelen Lock-up V70 TDI, wat is de oorzaak

Gestart door willemsiderius, 17-10-2015 18:45:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willemsiderius

Op een koude ochtend, paar dagen terug, rij ik met weg met de V70. Hij schakelt netjes bij 80km/h in de lock up. Maar dit kaar schakelt hij direct daarna weer uit lock-up, zonder dat het toerental van de motor verhoogd is.  Direct begint het pijltje te knipperen op het dashboard. Lock up schakelt niet meer in.
Na een paar dagen zonder lock up (en een super hoog toerental bij 130km/h) te hebben gereden met een knipperend pijltje op het dashboard is het probleem verdwenen en werkt alles weer normaal. Buiten temp is wel weer iets hoger.
Ik heb de auto uitgelezen. Code 311 (omwentelingssensor AT) en code 341 (afsluitfunctie) geef hij aan.  Het toerental van de automaat komt netjes binnen, dus die lijkt te functioneren.  Bij ingeschakelde lock up is het toerental van de AT gelijk aan die van de motor.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Kapotte sensor, mechanische probleem of gare ATF olie die vervangen moet worden? KM stand 455.000 V70 TDI 1998