DOT 5.1

Gestart door V70R, 09-03-2005 08:45:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: Ludo op 19-06-2005 16:11:44
thuur had het over "het remgedrag is stukker constanter".
dat komt niet enkel door het vervangen van de vloeistof.
een maand geleden zowat heeft hij schijven en blokken vervangen, daar is het eerder aan toe te schrijven.
had hij enkel de vloeistof vervangen had hij geen verschil gemerkt.


Ter completering:
Ik schreef bewust soort van fading. Ik heb het hele verhaal hier gezet. Ik kon me al niet voorstellen dat het echt fading was omdat het juist onder normale omstandigheden optrad. De remdruk was NIET constant, de oude schijven en blokken waren ongeveer op de helft en mooi recht afgesleten. Ik heb ze vervangen omdat de schijven enigszins krom waren, vooral bij langzame snelheden was het goed merkbaar.

Ik heb de oude remolie nog staan en als jij denkt dat die in orde is dan mag je hem meenemen ;D Hij is bijna zwart (op z'n minst donkerbruin) en op de bodem van het kannetje ligt allemaal zwarte gruis :-X Volgens mij is die olie net zo oud als de auto zelf :o


Gr 8)

Rudi

@Thuur,zit er nog verschil in die 5.1 want die heb ik ook in m'n A-P set,dacht dat het speciaal voor race remmen was.Lockheed delphy staat er op,en is erg duur.Als ik dat ook bij de lokale remolie boer kan krijgen doe ik dat ;D

Heeft ook hetzelfde kookpunt als ATE wat Johann noemde...
Dr.Go-Fast...

thuur

Citaat van: Rudi op 19-06-2005 19:46:57
@Thuur,zit er nog verschil in die 5.1 want die heb ik ook in m'n A-P set,dacht dat het speciaal voor race remmen was.Lockheed delphy staat er op,en is erg duur.Als ik dat ook bij de lokale remolie boer kan krijgen doe ik dat ;D

Heeft ook hetzelfde kookpunt als ATE wat Johann noemde...

Volgens mij heb ik DOT5.1 gewoon van Comma :-X Verkrijgbaar bij de normale automaterialenhandel. Zijn toch dezelfde specs zeker? Anders had het wel DOT 5.1+ oid geheten?


Gr ;)

Lempke

Citaat van: ruud op 19-06-2005 10:49:15
fading door remolie tussen de oren?

Als je remolie, zoals hierboven geschreven vol zit met water krijg je wel zeer duidelijk te maken met fading. Zeker bij het sterk aanspreken van je remsysteem, waarbij de temperaturen hoog oplopen.
Hierdoor zal de remvloeistof ook aardig in temperatuur oplopen, vandaar de verschillende kookpunten van de verschillende remolies. Het aangetrokken water heeft echter een kookpunt van 100 graadjes Celcius en kookt dus als eerste. Het wordt dus gas. Nu hebben we te maken met een hydraulisch systeem en daar kun je geen gas in gebruiken omdat  je vloeistof niet kunt samenpersen maar gas wel en als dat het geval is fade je remsysteem. Je rempedaal wordt dan sponzig en als het echt erg is trap je het pedaan tot op de grond zonder bevredigende remactie.

Jou 'gasverhaal' tussen blok en schijf veroorzaakt de 'verglazing' van je remblokken, waardoor de frictie van de remblokken hevig afneemt, maar is geen fading (wel kl*te als je hard moet remmen)

Ruud


Dit is een voor mij zeer duidelijk uitgelegd item, waar ik helemaal achter sta.
Bedankt!!

Lempke.                  ::)
                                                    :D
Eerst 850 GLT 2.5i silversand-metallic 1992,
daarna S70 T-5 sportsline nauticblue-metallic 1997.
Nu S40 1.8 Momentum 2006.

thuur

Citaat van: thuur op 19-06-2005 19:11:21
Citaat van: Ludo op 19-06-2005 16:11:44
thuur had het over "het remgedrag is stukker constanter".
dat komt niet enkel door het vervangen van de vloeistof.
een maand geleden zowat heeft hij schijven en blokken vervangen, daar is het eerder aan toe te schrijven.
had hij enkel de vloeistof vervangen had hij geen verschil gemerkt.


Ter completering:
Ik schreef bewust soort van fading. Ik heb het hele verhaal hier gezet. Ik kon me al niet voorstellen dat het echt fading was omdat het juist onder normale omstandigheden optrad. De remdruk was NIET constant, de oude schijven en blokken waren ongeveer op de helft en mooi recht afgesleten. Ik heb ze vervangen omdat de schijven enigszins krom waren, vooral bij langzame snelheden was het goed merkbaar.

Ik heb de oude remolie nog staan en als jij denkt dat die in orde is dan mag je hem meenemen ;D Hij is bijna zwart (op z'n minst donkerbruin) en op de bodem van het kannetje ligt allemaal zwarte gruis :-X Volgens mij is die olie net zo oud als de auto zelf :o


Gr 8)


Voor de beeldvorming, ik heb nog twee foto's gevonden van de oude remolie :0

Hier staan ze..


Gr :-X

ruud

Citaat van: Lempke op 21-06-2005 20:42:56
Citaat van: ruud op 19-06-2005 10:49:15
fading door remolie tussen de oren?

Als je remolie, zoals hierboven geschreven vol zit met water krijg je wel zeer duidelijk te maken met fading. Zeker bij het sterk aanspreken van je remsysteem, waarbij de temperaturen hoog oplopen.
Hierdoor zal de remvloeistof ook aardig in temperatuur oplopen, vandaar de verschillende kookpunten van de verschillende remolies. Het aangetrokken water heeft echter een kookpunt van 100 graadjes Celcius en kookt dus als eerste. Het wordt dus gas. Nu hebben we te maken met een hydraulisch systeem en daar kun je geen gas in gebruiken omdat  je vloeistof niet kunt samenpersen maar gas wel en als dat het geval is fade je remsysteem. Je rempedaal wordt dan sponzig en als het echt erg is trap je het pedaan tot op de grond zonder bevredigende remactie.

Jou 'gasverhaal' tussen blok en schijf veroorzaakt de 'verglazing' van je remblokken, waardoor de frictie van de remblokken hevig afneemt, maar is geen fading (wel kl*te als je hard moet remmen)

Ruud


Dit is een voor mij zeer duidelijk uitgelegd item, waar ik helemaal achter sta.
Bedankt!!

Lempke.                  ::)
                                                    :D


Dank u ;)
Ruud

Peth©oni

Als je nu 5.1 in je systeem heb kun je dat tegenwoordig dus gewoon mengen met 4.
Heb nu 5.1 voor de 360 genomen en dat is zondermeer uit te wisselen, alleen is het zo dat 5.1 meer vocht opneemt.
5.1 heeft dus alleen een toevoeging welke voor een hoger kookpunt zorgt, dus idd veiliger (lees handiger) op het circuit.