Koplampen werken (soms) niet

Gestart door JH, 26-05-2012 13:12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cas

Citaat van: JH op 09-06-2012 21:08:59
Nog steeds geen oplossing gevonden.

Vandaag de schakelaar (draaischakelaar) uit elkaar gehaald, contacten opgeschuurd en alles schoon gemaakt. Werkt perfect.
Daarnaast, de schakelaar die achter het contactslot zit werkt goed. Met deze schakelaar worden een dozijn elektrische functies ingeschakeld bij het starten dus daar kan 't ook niet aan liggen.

Soms branden de lampen, soms niet.

Waar ik vandaag achter kwam is dat als ik het groot licht op zet en daarna weer uit, dan branden de lampen weer.

Om gek van te worden.

Ik vermoed toch dat 't relais niet goed is.
Vandaag een gebruikt relais gehaald via Marktplaats, blijkt 't een ander type te zijn.

Omdat mijn 850 van het eerste model is zit er nog een ander relais in.

Ik blijf zoeken.

Wat vandaag wel gelukt is, is het repareren (soepel maken) van het ruitenwissermechanisme. Dat werkt weer goed.

Groet,

JH

dus wel, het begint met een paar uitvallende functies, en uiteindelijk uitvallen van de motor. ( geleerd van Thuurrrrr  ;D ) even wisselen met iemand een idee? klusje van 10 minuten als je alle torxjes vinden kan.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

jacques1967

#16
Ik heb zelf ook een 92 er glt. Heb hetzelfde meegemaakt. Waarschijnlijk zit er een weerstand op het relais dat niet goed contact meer maakt. Heb er zelf een ander (gebruikt ) exemplaar(relais) in gestoken (in bakje met zekeringen, torx boutjes op bovenzijde losschroeven , deksel eraf pakken dan zie je een groot relais met witte behuizing ( ik meen  nr 102 erop ). Je kunt dus ook het printje(van het relais) controleren na verwijdering vd behuizing en het weerstandje daarop vervangen of opnieuw solderen. Door een defect of gebroken pennetje aan het weerstandje werkt de bekrachtiging vd spoel (om dimlicht in te schakelen) op de print niet , of niet goed op dat moment. Bij mij was het zeker niet het electrisch gedeelte vh contactslot en zoals jezelf al schreef, indien je eerst grootlicht aanzet/uitzet dan doet daarna het dimlicht ook weer mee. Dat doet het relais, niet het contactslot in deze . Dit relais bevat ook de functie vd lampcontrole.

mvg Jacques

JH

Ha Jacques,

Dank voor je antwoord. Ik ga dit relais eens even controleren.

Ik heb het idee dat je antwoord 't meest in de richting is maar het blijft electra en dat kan een hele vervelende bron van storingen zijn.
Dus, de rest sluit ik niet uit maar zoals gezegd: eerst 't relais.

Nogmaals, dank allemaal,

Groet,
JH

thuur

Citaat van: JH op 09-06-2012 21:08:59
Daarnaast, de schakelaar die achter het contactslot zit werkt goed. Met deze schakelaar worden een dozijn elektrische functies ingeschakeld bij het starten dus daar kan 't ook niet aan liggen.


Ja, maar dat dozijn wordt echt niet allemaal op hetzelfde contactje ingeschakeld :D Begint meestal met een brandend ABS lampje, falende verlichting, falende knipperlichten en gaat door totdat de motorcomputer geen spanning meer krijgt....


Gr ;)

JH

De oplossing was.........

Releas verwijderd, kapje eraf gehaald, print achterzijde schoongemaakt (er zit een beschermlaag op), alle soldeerpunten opnieuw gesoldeerd en de boel weer teruggeplaatst.

Daarna was 't probleem opgelost.  Thanks jacques1967

Oorzaak: zeer waarschijnlijk een haarscheurtje in een soldeerpunt.

Iedereen hartelijk dank voor de tips.


Benny03

Citaat van: JH op 09-06-2012 21:08:59
Nog steeds geen oplossing gevonden.

Vandaag de schakelaar (draaischakelaar) uit elkaar gehaald, contacten opgeschuurd en alles schoon gemaakt. Werkt perfect.
Daarnaast, de schakelaar die achter het contactslot zit werkt goed. Met deze schakelaar worden een dozijn elektrische functies ingeschakeld bij het starten dus daar kan 't ook niet aan liggen.

Soms branden de lampen, soms niet.

Waar ik vandaag achter kwam is dat als ik het groot licht op zet en daarna weer uit, dan branden de lampen weer.

Om gek van te worden.

Ik vermoed toch dat 't relais niet goed is.
Vandaag een gebruikt relais gehaald via Marktplaats, blijkt 't een ander type te zijn.

Omdat mijn 850 van het eerste model is zit er nog een ander relais in.

Ik blijf zoeken.

Wat vandaag wel gelukt is, is het repareren (soepel maken) van het ruitenwissermechanisme. Dat werkt weer goed.

Groet,

JH

Nieuw binneste en buiteste contactslot, ik had ongeveer het zelfde