Niet starten ...

Gestart door BasV70, 10-01-2005 18:29:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BasV70

Vanochtend iets raars.

Na het voorgloeien draai ik de sleutel door om het aggregaat tot leven te wekken, ik hoor dat de startmotor begint te draaien en de cilinders meeneemt, maar verder gebeurt er niets..... Het blok slaat niet aan. Er is geen ontbranding. Vertwijfeld nog een keer geprobeerd... en nog een keer.... en nog een keer. Elke keer netjes gewacht tot het voorgloeilampje uitgaat. De laatste keer zelfs extra lang. Maar het blijft stil. Er lijkt totaal geen ontbranding plaats te vinden.
Uitgestapt en de auto in de versnelling een paar centimeter vooruit geduwd. Weer starten.... en lopen, zonder enkele hapering!!! Ik stond perplex.
Het trucje met even vooruit duwen had ik wel eens eerder gedaan met de hele oude brik van een nichtje. Maar die van mij heeft nog maar 155K gelopen en is dus nog nieuw. Hoe zit dat nou? Heeft iemand hier ook wel eens last van? Weet iemand waar het door komt en is er wat aan te doen? Graag jullie oordeel?

Bas

reneetje

Als het heen en weer duwen van je auto heeft geholpen , duidt dit op een probleem van je startmotor.
Maar je schrijft tevens dat bij je eerste startpoging de cylinders wel meegenomen worden ???
Beetje tegenstrijdig klinkt dit , maar als het bewegen van de auto in de versnelling helpt, dan is je startmotor de boosdoener
Normaal "schiet" de as van de startmotor (waarop het tandwiel zit) bij starten een paar centimeter naar buiten waardoor je contact met je starterkrans op het vliegwiel krijgt.

Sucses

Rene ;)

Reitse

huh ??? zal wel aan mij liggen maar ik kan je redenering even niet volgen René...

mr T

Gr. Marcel

reneetje

Citaat van: Reitse op 10-01-2005 21:05:32
huh ??? zal wel aan mij liggen maar ik kan je redenering even niet volgen René...

Oke, 2e poging ;)

Het gebeurt nogal eens  dat het relais dat de as naar buiten doet schieten hapert en zodoende de as op de starterkrans blijft "hangen", of niet naar buiten schiet.
Een klap op zijn kop of de auto heen en weer bewegen in de versnelling zorgt ervoor dat de krans wat beweegt en zodoende de as weer terug vliegt.
Dussss, als de cylinders worden meegenomen door de startmotor zal de as wel uitslaan op de starterkrans en zo het zooitje in beweging zetten, en normaal gesproken zal de motor aanslaan.

In bovenstaand geval niet, maar ik betwijfel als idd de cylinders wel meegenomem worden, doordat met wat beweging in de versnelling het handeltje wel naar behoren werkt.

Kortom, dit duidt op een probleem met de startmotor(relais)

Je merkt het al , ik ben geen schoolmeester. :P

Rene :-\

Reitse

Zoals ik het lees van meester Rene:
De startmotor schiet de startkrans naar voren die dan grip krijg op de tanden van het vliegwiel waarmee de krukas in beweging komt wat leidt tot beweging van zuigers en al het andere wat daar aan vast zit. (Ik hoop niet dat cylinders in beweging komen...)

Hoe verklaar je dat doordat de startkrans niet loslaat de motor niet aanslaat? Voor zover mij bekend zit daar geen beveiliging in, afgaande op verhalen van mensen met gesloopte startmotor doordat de krans niet losliet op het moment dat de motor aansloeg.

Ik denk dan eerder aan het eerder genoemde toeval. Of  ergens anders relais dat te laat wakker werd....

BasV70

Na enkele maanden van afwezigheid van bovenstaand probleem is het vorige week weer opgedoken. Na een rit van een uur de auto een paar uur laten staan, vervolgens wilde ik weer vertrekken, maar starten, ho maar. Heel vreemd. Paar keer doorstarten hielp ook niet. Auto van de handrem af en een paar cm laten rollen met de versnelling ingeschakeld, nog een keer proberen en hoppetee, leven in de brouwerij. Erg vreemd. Alsof de zuigers op een dood punt stonden en daar even doorheen moesten, al had ik het idee dat ze al ronddraaiden, maar goed.

Diezelfde middag lag het geval weer dwars, maar nu werkte het laten rollen dus niet. Er gebeurde gewoon niets anders dan dat het blok wel rond ging, maar niet aan sloeg. Paar keer herhaald, maar toen de auto na een poging of acht met z'n neus zo'n beetje op de weg stond (had hem inmiddels van de oprit laten rollen  ;D) vond ik het wel welletjes. Auto op slot en naar binnen om hulp om hem weer op z'n plek terug te duwen (oprit loopt nl redelijk af). Dan maar op de fiets om een boodschap.... Terug buiten nog één keer proberen en hoppetee, lopen dus. Ik snap er niets van, maar ergens heb ik het vermoeden dat het iets met een over-ijverige startonderbrekening te maken heeft? Tot nu toe heeft het apparaat zich naar behoren gedragen, maar de volgende keer probeer ik meteen of het uit het contact halen en weer terug steken van de sleutel iets uitmaakt. Weet iemand of het mogelijk is dat het aan de startonderbreking ligt of is het toch een of ander relais met een eigen willetje?

Bas

animalT5R

heb je de foutcodes al laten uitlezen bij de dealer?kan misschien een uitkomst brengen..
gr
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

BasV70

Is vorige maand voor een flinke beurt geweest en ik neem aan dat ze die uitgelezen hebben. Ik heb er niets over gehoord iig.

jrdrewes

deze vakantieperiode het zelfde meegemaakt v70 25d 330000 km gelopen
probleem is het niet goed lezen van startonderbrekingscode in de sleutel.
oplossing nieuwe antenne gemonteerd a€42 helpt dit ook niet dan heb je een nieuwe startblokkering nodig kosten ca € 380 bij mij was de antenne voldoende

BasV70

Het gekke is dat nu de temperatuur niet meer zo hoog oploopt overdag, de motor veel makkelijker aanslaat. Zelfs bij een warme motor. Het lijkt dus weinig met de startonderbreking te maken hebben, of deze moet ook gevoelig zijn voor temperatuur... :-\
Anyway, starten gaat weer beter, dus voorlopig klaag ik niet meer.... ;)

reneetje

Citaat van: BasV70 op 03-10-2005 21:51:56
Het gekke is dat nu de temperatuur niet meer zo hoog oploopt overdag, de motor veel makkelijker aanslaat. Zelfs bij een warme motor. Het lijkt dus weinig met de startonderbreking te maken hebben, of deze moet ook gevoelig zijn voor temperatuur... :-\
Anyway, starten gaat weer beter, dus voorlopig klaag ik niet meer.... ;)


Hoe hoog staat jouw temp meter dan ?

Christiaan

Hmm ik meen wel eens gelezen te hebben dat de startonderbreker idd wel problemen heeft gegeven bij warm weer...... kan me vergissen.
Kan het in ieder geval met de zoekfunctie niet boven water krijgen.
Iemand anders....?
Christiaan

850fan

Heb ook de nodige startproblemen gehad met de TDI, bleek toen (onder andere) te liggen aan de afstelling van de brandstofpomp. Bij warm weer starten met warme motor was echt hopeloos. Soms pas na drie, vier keer doorstarten sloeg ie moeizaam aan. Met koud weer heb ik nooit heel veel problemen gehad met starten, ook niet voor het afstellen van de brandstofpomp.
als ik jouw probleem lees, heb je hier dus last van bij zowel warm als koud weer en zou je dus (denk ik) de startonderbreking en de timing van de pomp kunnen uitsluiten.
Misschien toch de startmotor die problemen geeft? Blijf het wel heel vreemd vinden, dat wanneer je de wagen in z'n versnelling een duwtje geeft ie zo aanslaat.
En is de accu nog goed? Misschien levert die net te weinig stroom op bepaalde momenten?
Wat je ook nog zou kunnen proberen als je die startonderbreker verdenkt, is een andere sleutel testen. Als je daar geen problemen mee hebt, is het duidelijk...

BasV70

Citaat van: reneetje op 03-10-2005 22:04:07
Citaat van: BasV70 op 03-10-2005 21:51:56
Het gekke is dat nu de temperatuur niet meer zo hoog oploopt overdag, de motor veel makkelijker aanslaat. Zelfs bij een warme motor. Het lijkt dus weinig met de startonderbreking te maken hebben, of deze moet ook gevoelig zijn voor temperatuur... :-\
Anyway, starten gaat weer beter, dus voorlopig klaag ik niet meer.... ;)


Hoe hoog staat jouw temp meter dan ?

Ik bedoelde natuurlijk de buitentemperatuur. Met de temperatuur van het blok is, volgens het metertje althans, niets mis.