SAMENVATTING: Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 02-08-2005 20:18:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Hier een samenvatting van een thread die elders in dit forum te vinden is. Voor degenen die de thread willen doorlezen ,hier is de link http://www.volvo850forum.com/index.php?board=28;subid=12;subid2=28;subid3=Techniek%20Algemeen;action=display;threadid=8539, maar hij is gesloten.

De auto: een 1995 2.5 10V LPG, 430K km
Mijn probleem: Een wegvallend vermogen.
Bij het starten na een paar dagen stilstand krijg ik nog voordat ik de motor laat draaien (contact in stand 2) een onregelmatig knipperend motormanagement lampje.
Als de auto start (soms is dat ook een probleem, zeker als dat lampje knippert), vallen de toeren weg. Niet zoals dat gebeurt bij het inschakelen van een airco (100-200 toeren terugval), maar compleet weg.
Het lijkt tijdens het rijden net alsof iemand een touw aan de trekhaak heeft gebonden en de auto terugtrekt. ook bij 3000-4000 toeren) blijft dit probleem.
Remedie is om de koppeling in te drukken, auto van contact te halen, op contact zetten, en koppeling op te laten komen. De auto doet het weer (soms even soms langer).
Het probleem wordt minder naarmate ik meer gereden heb. Na ongeveer 200 kilometer ben ik ervan af.... tot de volgende stilstand van 2 of meer dagen.

LPG of benzine maakt geen verschil.

GEEN FOUTCODE TE VINDEN.

Dit probleem doet zich niet alleen voor na stilstand. Ik heb 1 keer na een flinke wolkbreuk hetzelfde probleem (in mindere mate) gehad. Er lijkt een verband met vocht te zijn.

Inmiddels zijn op het forum heel veel suggesties gedaan, waarvan ik er sommige heb uitgevoerd, sommige op basis van boeren verstand niet heb uitgevoerd maar in het achterhoofd hou en andere die op het punt staan van uitgevoerd te worden.
Volgens mij zijn telkens de vragen:
Is dit onderdeel vatbaar voor vocht?
Is dit onderdeel in het spel: voor het starten  (op contact), bij stationair, bij 3000+ toeren, bij benzine en bij gas.

Hieronder een overzicht van alle suggesties met reactie /status. (mocht ik reacties gemist hebben, dan is dit niet met opzet).
De lijst met suggesties update ik bij zodat een nieuwe lezer alleen dat bericht hoeft te lezen om bij te zijn.


Alvast heel veel dank voor jullie bijdragen tot nu toe vanaf nu.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#1
De suggesties:  

Kabels en sensors [/b]

Slechte bedrading naar sensoren
Vooral de vochtgevoeligheid doet denken dat er iets mis is met de bedrading van één of meerdere van de sensoren. Veel sensoren zouden door slechte bedrading mixed signals kunnen geven aan de computer die dan uit voorzorg de boel dichtgooit. Maar bij  welke sensoren/bedrading zou dit een logische reactie van de computer zijn? Garage heeft alle contacten bekeken en die zagen er niet verdacht uit. Draadbreuken zijn mogelijk, maar passen volgens garage niet bij storingspatroon.
Ik denk dat het niet zozeer om een breuk zal gaan, maar dat het wel een optie is dat de kabels/stekkers slecht signaal doorlaten. Ik denk erover om de kabels naar de sensoren stuk voor stuk te vervangen en dan te kijken wat dat oplevert. Maar daarvoor moet ik nog wel wat studeren.
Massapunten
Berle heeft het nagekeken en kon niets verkeerds vinden.
LMM / MAF (luchtmassameter)
Mijn auto heeft volgens de volvo boekjes (Haynes/Vadis) geen LMM, maar wel een luchtdrukmeter (MAP) en temperatuur meter. Hoe dan ook is het de grote vraag of dit de oorzaak kan zijn, omdat een LMM maar ook een MAP bij een stationair draaiende motor of bij 3000+ toeren niet mee schijnen te doen.
Nokkenassensor
Berle heeft de nokkenassensor omgeruild omdat het een zwak signaal gaf. Daarmee was het probleem niet opgelost.
Vliegwielsensor
Berle heeft de vliegwielsensor omgeruild omdat het een zwak signaal gaf. Daarmee was het probleem niet opgelost.
Krukassensor
Ook een van de sensoren die mee doet bij het opstarten, maar ik weet niet of die later ook nog mee doet. Verder geen mening.
Labda sensor
Schijnt pas mee te doen in het motormanagement wanneer de sensor op temperatuur is. Kan dus niet de oorzaak zijn van het rare knipperen. Speelt geen rol bij het regelen van het injectiesysteem, garage sluit dit uit.

Ontsteking [/b]
Compressie
Misschien niet echt ontsteking. Sommigen opperden dat een auto met 430k km wel een keer over de top kan zijn. Hoe compressie te maken kan hebben met de problemen die ik heb snap ik eerlijk gezegd nog steeds niet goed. Garage vond de wisselvalligheid van de problemen reden om compressie (algehele ouderdom) uit te sluiten.
Bobine
De tests sluiten dit uit als oorzaak
Bougies
15K geleden vervangen
Bougiekabels
70 K geleden vervangen
Verdeelkap + Rotor
70K en nu 1K geleden vervangen
Spanningsregelaar  / Dynamo
Met een volledig opgelade accu blijft het motormanagement lampje knipperen als de auto op contact wordt gezet. Verder houdt de accu de spanning goed vast. Is volgens garage niet de oorzaak van het probleem.

Brandstofsysteem[/b]
Relais 3545803, brandstofsysteem
Het branden van het motormanagement lampje lijkt samen te vallen met het klikken van dit relais. Relais vervangen, geen verbetering.
Wegenwacht constateerde dat dit relais geen massa kreeg, doorverbinden had geen verbetering tot gevolg.
Relais 103
Niet opengehaald, maar ziet er spik en span uit. Verder speelt het probleem bij gas en benzine, en daarmee is het niet logisch dat het aan 103 ligt.
Brandstofpomp
Doordat de problemen zich voordoen bij LPG (brandstofpomp volledig uischakelen door stekker bij pomp los te halen) en benzine, lijkt me dit geen waarschijnlijke oorzaak.
Brandstoffilter
Doordat de problemen zich voordoen bij LPG  lijkt me dit geen waarschijnlijke oorzaak.
Benzine Drukregelaar
Vaker genoemd als de oorzaak van de startproblemen.
Losgehaald, kurkdroog. Bovendien zou het geen oorzaak mogen zijn bij hogere snelheden.
Inspuitcomputer
Verband met vocht werd onwaarschijnlijk geacht door Berle. Is omgewisseld geweest met de computer uit een andere 850 (2.0 10V). Beide bleven net zo lopen als ervoor (prima en slecht). Computer is dus niet de oorzaak.
Computerbak
Computer na 430.000km schommelen in de computerbak enkele gebroken solderingen heeft met de meeste vreemde symptomen zonder foutcodes. is de bak te vervangen of te controleren op kwaliteit?

Overig[/b]
Startblokje (bij contactslot)
Stroom valt niet compleet uit, maar alleen de motor lijkt het niet goed meer te doen. Lijkt daarom niet waarschijnlijk. Berle sluit het uit.
Luchtslang tussen filter en motor
Ziet er prima uit.

Huidige uitstaande acties:
Het vialle kastje dat het omschakelen tussen gas en elctrisch regelt is doorgeroest. Auto staat bij LPG specialist. Hopelijk is dat de oorzaak van de ellende. Als dit inderdaad de oorzaak is, blijkt dat de lpg installatie ook voor problemen kan zorgen wanneer je op benzine rijdt.  
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

denkweb

#2
Spanningsregelaar Dynamo
Lijkt me raar met de symptomen. Niet een onderbouwde mening.

Ik kan me dit heel goed voorstellen eigenlijk. Bij een zwakke dynamo (of een met versleten koolborstels) gaan er door het stroomtekort lampjes branden in je cockpit. Dit zou oa het accu lampje moeten zijn, maar uit eigen ervaring kan ik concluderen dat dit ook het MM (lambda) lampje al dan niet in combinatie met het servicelampje kan wezen. Als de koolborstels slecht contact maken levert de dynamo te weinig spanning wat er weer voor kan gaan zorgen dat de auto onregelmatig loopt en dus onvoldoende vermogen levert tot er weer voldoende spanning geleverd wordt, dit hoeft in beginsel niet zo te resulteren in het uitvallen van de motor.

Hoe te testen: spanningstester mee in de auto onder het rijden. Als de dynamo te weinig bij laadt wanneer de storing zich voor doet dan weet je of het hieraan ligt.
Ander alternatief is preventief vervangen, maar dat is nog wel een aardig (kostbaar) klusje.

eea verklaart lage spanning aan de sensoren en relays, massa probleem en alle bijbehorende foutcodes.

Wellicht een check waard.

Eigen ervaring:
Koud weer, auto slaat slecht aan maar start wel (Tdi handgeschakeld met goede accu).
Na 40km gaat Servicelampje zeer zwak branden.
Na 50km lijkt het of motor in soort noodloop gaat + Lambda lampje gaat fel branden.
Na 55km is het probleem weg.
Na 60km is het probleem weer terug, auto aan de kant (uit) gezet.
Na lang zoeken geen probleem gevonden, auto al die tijd op contact gestaan, ingestapt, starten en lopen.
Na 61km gaan de lampjes weer aan, motorvermogen valt terug. Tanklampje springt nu ook aan, tank is echter vol!
Ik twijfel aan mijn brandstofsysteem (pomp of verstuiver defect?) en besluit door te rijden.
Na 80km alle lampjes uit, auto doet normaal. Ik wordt gek ;)
Na 140km op plaats bestemming. Auto uitgezet maar slaat niet meer aan, accu = leeg.
Starthulp met hulpstartaccu lukt niet.
Stalen buis op dynamo getikt en wederom starthulp, auto slaat aan.
Probleem gevonden! Dynamo was overigens exact 433.333km oud ;)
Auto heeft me gelukkig dus niet in de steek gelaten die dag, dat zou pas een dip geweest zijn!  ;D

Succes met de zoektocht!!

llinssen

Citaat van: denkweb op 02-08-2005 21:39:34
Spanningsregelaar Dynamo
Lijkt me raar met de symptomen. Niet een onderbouwde mening.

Ik kan me dit heel goed voorstellen eigenlijk. Bij een zwakke dynamo (of een met versleten koolborstels) gaan er door het stroomtekort lampjes branden in je cockpit. Dit zou oa het accu lampje moeten zijn, maar uit eigen ervaring kan ik concluderen dat dit ook het MM (lambda) lampje al dan niet in combinatie met het servicelampje kan wezen. Als de koolborstels slecht contact maken levert de dynamo te weinig spanning wat er weer voor kan gaan zorgen dat de auto onregelmatig loopt en dus onvoldoende vermogen levert tot er weer voldoende spanning geleverd wordt, dit hoeft in beginsel niet zo te resulteren in het uitvallen van de motor.



Maar zou het motormanagement lampje al gaan knipperen voordat de dynamo in beweging komt?
Ik heb wel ooit een dynamo gehad die onvoldoende kon bijladen bij een 740, maar daar liep de accu langzaam leeg. De koolborstels waren overigens ook los te vervangen (bij ko dynamo in Utrecht) en ik was voor minder dan 25 euro klaar.

Ik vind het nog steeds een onwaarschijnlijke, maar afgevoeren van de lijst zal ik hem nog niet.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

denkweb

Ja, want bij onvoldoende accuspanning geven de sensors (lambda) een foutmelding.

Koolborstels zijn helaas niet los te vervangen bij de 850, wel kan mogelijkerwijze je dynamo gereviseerd worden bij die Ko...

Hoe is het eigenlijk met de accu spanning op de probleemmomenten??

thuur

Dan doe ik ook maar weer een gooi: Vochtproblemen hebben altijd een elektronische oorzaak (uitgezonderd water in de tank).

Een zwak signaal kan komen door:
- slijtage: corrosie, leeftijd, een keer te warm geweest
- slechte bekabeling of stekker: corrosie, kabel beschadigd
- storing: sensorsignaal interfereert met een andere sensor of piekvelden in het algemeen.

Sensors dus vervangen en de bekabeling goed nakijken en opnieuw leggen (uit de buurt van andere kabels dus en waar het echt niet anders kan: kruisen onder een hoek van 90 graden is optimaal)

Relais 103 is gewoon een zwak Volvo punt. Ik weet niet of het meedoet in het LPG-circus maar symptomen zijn dan: compleet en plots stilvallen van de motor zonder enige aanleiding. Vaak lukt herstarten na een paar minuten pas (door temp.veranderingen)


Je hele lijstje bij elkaar genomen en het sporadisch matige soldeerwerk van Volvo wat ik tot nu toe gezien heb zou ik ook zeggen dat je computer na 430.000km schommelen in de computerbak enkele gebroken solderingen heeft met de meeste vreemde symptomen zonder foutcodes.

Mocht de computer de veroorzaker blijken dan zou ik deze graag eens willen inspecteren, with your approval uf curse ;)


Sterkte en ik ben benieuwd wat de ruil-actie oplevert. Houd er dus wel rekening mee dat de eerste 50 km de auto wat onwennig kan lopen ivm de adaptieve software.


Gr 8)

llinssen

#6
Citaat van: thuur op 02-08-2005 22:17:45

Je hele lijstje bij elkaar genomen en het sporadisch matige soldeerwerk van Volvo wat ik tot nu toe gezien heb zou ik ook zeggen dat je computer na 430.000km schommelen in de computerbak enkele gebroken solderingen heeft met de meeste vreemde symptomen zonder foutcodes.



Je zegt het niet helemaal, maar toch:
Ik voeg toe aan de lijst: vervangen computerbak.
Update over de wisselactie: geen verschil.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: denkweb op 02-08-2005 21:58:22
Ja, want bij onvoldoende accuspanning geven de sensors (lambda) een foutmelding.

Koolborstels zijn helaas niet los te vervangen bij de 850, wel kan mogelijkerwijze je dynamo gereviseerd worden bij die Ko...

Hoe is het eigenlijk met de accu spanning op de probleemmomenten??

Berle (garage) is het helemaal met je eens, en ze hebben de spanning en de spanningsregelaar bekeken, maar gelukkig/helaas, niets aan de hand.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 03-08-2005 15:11:30
Citaat van: thuur op 02-08-2005 22:17:45

Je hele lijstje bij elkaar genomen en het sporadisch matige soldeerwerk van Volvo wat ik tot nu toe gezien heb zou ik ook zeggen dat je computer na 430.000km schommelen in de computerbak enkele gebroken solderingen heeft met de meeste vreemde symptomen zonder foutcodes.



Je zegt het niet helemaal, maar toch:
Ik voeg toe aan de lijst: vervangen computerbak.
Update over de wisselactie: geen verschil.

Ai, toch wel balen (had er stiekem een beetje op gehoopt nu eens in de goede richting te belanden :-\)

Volgens mij is de computerbak onderdeel van de kabelboom :P Maar wellicht dat iemand anders dit kan tegenspreken?


Gr 8)

denkweb

#9
Citaat van: llinssen op 03-08-2005 15:17:07
Citaat van: denkweb op 02-08-2005 21:58:22
Ja, want bij onvoldoende accuspanning geven de sensors (lambda) een foutmelding.

Koolborstels zijn helaas niet los te vervangen bij de 850, wel kan mogelijkerwijze je dynamo gereviseerd worden bij die Ko...

Hoe is het eigenlijk met de accu spanning op de probleemmomenten??

Berle (garage) is het helemaal met je eens, en ze hebben de spanning en de spanningsregelaar bekeken, maar gelukkig/helaas, niets aan de hand.

En ook problemen op het moment van meten? Of toen net even niet?

Ook met de informatie uit het boek van de ANWB'er die hier in de buurt woont komen we op problemen met dynamo uit als meest logische oplossing. Computer zou nl. bij onvoldoende spanning een dozijn foutcodes produceren en tot slot gewoonweg helemaal niet meer werken. Wat hij wel aanvoerde als veroorzaker van veel massaproblemen zijn gecorrodeerde lampenfittingen, hierdoor lekt vaak veel stroom weg zonder dat er een duidelijke oorzaak blijkt te zijn. Hij is het wel met me eens dat dat nogal ver gezocht is...  ;D

Leg je probleem eens voor bij een willekeurige Volvo dealer... wellicht dat die er nog een idee over hebben!

llinssen

Citaat van: denkweb op 03-08-2005 20:04:27
Citaat van: llinssen op 03-08-2005 15:17:07
Citaat van: denkweb op 02-08-2005 21:58:22
Ja, want bij onvoldoende accuspanning geven de sensors (lambda) een foutmelding.

Koolborstels zijn helaas niet los te vervangen bij de 850, wel kan mogelijkerwijze je dynamo gereviseerd worden bij die Ko...

Hoe is het eigenlijk met de accu spanning op de probleemmomenten??

Berle (garage) is het helemaal met je eens, en ze hebben de spanning en de spanningsregelaar bekeken, maar gelukkig/helaas, niets aan de hand.

En ook problemen op het moment van meten? Of toen net even niet?

Ook met de informatie uit het boek van de ANWB'er die hier in de buurt woont komen we op problemen met dynamo uit als meest logische oplossing. Computer zou nl. bij onvoldoende spanning een dozijn foutcodes produceren en tot slot gewoonweg helemaal niet meer werken. Wat hij wel aanvoerde als veroorzaker van veel massaproblemen zijn gecorrodeerde lampenfittingen, hierdoor lekt vaak veel stroom weg zonder dat er een duidelijke oorzaak blijkt te zijn. Hij is het wel met me eens dat dat nogal ver gezocht is...  ;D

Leg je probleem eens voor bij een willekeurige Volvo dealer... wellicht dat die er nog een idee over hebben!

De accu doet het volgens de garage goed, de spanningsregelaar ook.

Berle heeft al met Furness in amsterdam gebeld, en met bevriende volvo garages. Zij komen niet verder.

Ik weet niet precies wat Berle heeft gemeten, maar ik heb je suggestie naar voren gebracht. De monteur kende de mogelijke oorzaak, maar had zowel de spanning op de accu (waarschijnlijk geen problemen op het moment van meten) als de spanningsregelaar waren in orde.

Begrijp ik het goed dat je zegt dat dat niet voldoende is om dynamo/spanningsregelaar uit te sluiten?
Hoe kan ik/ de garage  dat wel doen?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Laurens,

N.a.v. een evt. massaprobleem heb ik je een pdf gestuurd met alle massapunten in de 850. Doe er je voordeel mee ;)


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 03-08-2005 20:33:41
Laurens,

N.a.v. een evt. massaprobleem heb ik je een pdf gestuurd met alle massapunten in de 850. Doe er je voordeel mee ;)


Gr 8)

Dank je,

Berle zegt alle massapunten gecontroleerd te hebben... daar vertrouw ik even op. Mocht de 850 ongerepareerd terug komen, zal ik eens toch gaan knutselen. Wellicht de bedradingen stuk voor stuk opnieuw leggen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Nee, dat is niet nodig. 99% van je bekabeling zal in orde zijn, het is altijd die 1% wat voor ellende zorgt :-\

Met een multi-meter kom je een heel eind, 1 pen op de min van de accu, de andere net na het massapunt (even in de isolatie steken), je kunt nu de spanningsval of weerstand meten ;)


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 03-08-2005 21:34:08
Nee, dat is niet nodig. 99% van je bekabeling zal in orde zijn, het is altijd die 1% wat voor ellende zorgt :-\

Met een multi-meter kom je een heel eind, 1 pen op de min van de accu, de andere net na het massapunt (even in de isolatie steken), je kunt nu de spanningsval of weerstand meten ;)


Gr 8)

Ik ben benieuwd wanneer het probleem opgelost is.....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.