Synt.olie in GLT??????

Gestart door Maarten, 05-02-2004 00:59:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

Hallo Medeleden ,
De vraag die mij al een tijdje bezig houdt is, zal ik in mijn GLT met 350000 km eens verwennen op zijn oude dag met Syntehtische olie. of semi-Synthetisch.
Misschien dat jullie nu zeggen ," waarom in godsnaam, hij heeft geen turbo " .
Maar als eerste reden zou ik willen aanvoeren , ik wil nog al eens doortrekken en dan bedoel ik niet op de WC. Als tweede reden,
Mijn auto heeft al een paar keer startproblemen gehan en dat had volgen s de ANWB meneer te maken met vervuiling van de motor, toe ik de man vroeg hoe dat kon, vroeg hij mij:" heeft de auto een paar dagen stilgestaan" ik moest dit met ja beantwoorden. Dan komt het hoogstwaarschijnlijk daardoor , de beste man had het wel eens vaker meegemaakt met Volvo.
Kunnen jullie hier wat mee, ik wil het graag horen van jullie.
Groet Maarten

Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

Reitse

Als je blok wat vervuild is zou je twee keer achter elkaar (met zo'n 500 km ertussen) olie kunnen wisselen. Kijk es of het daar beter van wordt. De keuze half- of volsyntheet is eigenlijk ook meteen de vraag of je 10W40 of 5W40 olie gaat gebruiken. In de andere thread valt daar al heel wat over te lezen. ;)

ed

Toch is het niet aan te raden om wat oudere motoren te vullen met synthetische olie. Door de jaren heen hoopt zich wat vuil op in met name de "koudere delen" in het carter. Door er synthetische olie in te gooien komt dat los wat in een ernstig geval oliekanalen kan verstoppen.
Ook keringen kunnen erdoor gaan lekken, alhoewel dat in dit geval niet erg aannemelijk is. Waarom synthetisch als de fabrikant mineraal voorschrijft. Volvo motoren hebben een lange levensduur met de standaard olie. Dat betekent dat de olie zijn werk goed kan doen. Duurdere olie zal geen betere resultaten opleveren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BartRas

#3
Laten we ff oppassen met olie wijsheden. Heel simpel, synthetisch is vele malen beter dan mineraal (ook vele malen duurder) ik ga geen chemische reacties, kraak methodes enz opschrijven, maar neem dit maar ff van me aan. Het resultaat een olie die over een heel lang temp gebied zeer constante smering geeft. Minder warter aantrek en nu het belangrijkste veeeeeeel minder verouderd. Dat is het probleem bij minerale olieen. die "verteren" dus en worden zuur, gaat stinken. Zoek maar ff op automaten olie van slecht schakelende bakken. Ph< 7 daar begint het gezeik. Dit geldt ook voor motorolie. Omdat minerale olie zo constant zijn en zo goed tegen hoge temp. kunnen worden ze vaak ook dunner gemaakt. Dit is voor oudere motoren een probleem, lekkende pakkingen enz. Dit heeft dus niets te maken met synthetisch maar met de dikte bijv 5w40 of zelft 0w40. Een oudere motor kan prima (zelf beter) op synthetisch rijden maar niet op 0w40. Ga dus naar een goede zaak toe waar ze bijv 10w50 vol synthetisch hebben. Laat deze olie lekker het dubbelle aantal kilometres zitten en je heb nog steeds betere bescherming. Moraal: verwar de viscociteit niet met kwaliteit.
there is no substitute for PK's

ed

Ik ben het niet met je eens Bart. Vraag aan een willekeurige klassieker specialist over toepassing van synthetische olie in een oudere motor, en hij zal het altijd afraden. Nu is een 850 uit 92 geen klassieker, maar de technieken van toen zijn anders als nu, evenals de olie. Zeker als de auto altijd op mineraal heeft gelopen zou ik het zeker niet doen. Synthetische olie heeft een enorm goede reinigende werking (vele malen beter als mineraal). De kans dat vuil loskomt en vernietigend werk gaat doen is groot.
Het is ook sterk afhankelijk hoe de auto in het verleden is behandeld. Als er altijd met mineraal is gereden, en de olie is niet regelmatig vervangen kan het best dat de motor inwendig is vervuild. Dat wil je echt wel laten zitten! Het is overigens niet altijd aan te geven waarom een motor inwendig vervuild is. Een motor die altijd onderhoud heeft gehad kan er heel smerig uitzien van binnen, terwijl een verwaarloosde motor brandschoon kan zijn.

Overigens werden vroeger de motoren met grotere toleranties in elkaar gezet. Een synthetische olie is niet in staat om die tolerantie op te vullen (itt mineraal), waardoor olieverbruik kan ontstaan, of lawaai. Dat zal in mindere mate voor een 850 uit 92 gelden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BartRas

Ho ho Klasiekers en olie is weer een heel ander verhaal en niet te verwarren met een motor met zeer kleine toleranties. Over die vervuiling, wil je die wel of niet??? denk van niet! Dus wil je die er uit, de meeste rommel zit in je karter. Als dat los komt, olie gaat het eerst naar je filter dan pas naar je motor. En inderdaad ga je over op synthetisch moet je ff vaker in het begin je filter vervangen, olie opvangen en hergebruiken, gewoon na 1000 en 2500 km. Het feit dat er in 92 geen  volsynthetisch olie werd aanbevolen is vrij simpel, het was er nog bijna niet en erg duur (althans niet voor de gewone handel) Die zelfde motor (de bekende 2,3  5 cylinder van audi) met zelfde toleranties maar met een turbo werd wel aanbevolen met volsynthetische olie. En dan weer hetzelde toleranties worden "opgevuld" door de viscociteit en niet door de kwaliteit. Verwar nu dat nu niet!!
there is no substitute for PK's

ed

Wil jij nu beweren dat de 5 cilinder volvo motor in een Audi is gebruikt? Dat is echt een heel andere motor hoor!

En ik blijf erbij dat je een motor die al drie en een halve ton heeft gelopen niet op synthetische olie moet zetten, tenzij hij dat zijn hele leven al heeft gedaan. Hoe je het ook wend of keert, loskomend vuil wil je niet in je motor, of het nu eerst door het filter gaat of niet.
Elke "kenner" zal je dit afraden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BartRas

Het onderblok van de 2,3 5cyl.100kw audi motor is gebruikt als basis voor de volvo 2,5 en 2.3T. Alleen heeft volvo zijn eigen kop erop gezet. Er werd in die tijd wel meer door volvo in de magazijnen van vw/audi gewinkeld de 2.4 diesel uit de 740 is die uit de vw transporter en daarna de 2.5 tdi, die is ook zo goed als 1 op1 overgenomen van audi.
there is no substitute for PK's

BartRas

Citaat van: ed op 05-02-2004 13:26:06
En ik blijf erbij dat je een motor die al drie en een halve ton heeft gelopen niet op synthetische olie moet zetten, tenzij hij dat zijn hele leven al heeft gedaan. Hoe je het ook wend of keert, loskomend vuil wil je niet in je motor, of het nu eerst door het filter gaat of niet.
Elke "kenner" zal je dit afraden.

Dan zijn er kennelijk 2 soorten "kenners". heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar olieen in motoren. Waaronder een toeringcar met 1 miljoen km op de klok altijd minerale olie (ver)gebruikt, nooit gereviseerd. Omgezet naar volsynthetisch met de juist viscociteit. resultaat, motortemp in de kop lager bij vollast, verbruik 3% lager, aantal dB minder lawaai, langere service intervallen en minder olieverbruik enz. Ja er kwam wel wat vuil los, maar ja, goed filteren en na 5000Km motor was dat ook voorbij. Geloof wat je wilt geloven, er is nogal wat te doen en te weten over olieen, zo is smering een leuk woord maar zegt het wetenschappelijk niets. Bijv een zuiger slijt de zuigerwand het meest aan boven en onderkant. In het midden is de snelheid wel het hoogst maar daar "planeert" ie over de olie. Toch gaat de gemiddelde techneut er niet vanuit dat die slijtage het grootst is vlak bij de toppen en de dalen van de sinuskromme. Ik kan je uren vervelen met (af)schuifswrijving die andere smering vereisen dan draaiende dingen. Per saldo verbaas ik me over de "kennis" bij de "specialisten" over olie. De meeste l*llen maar wat en omdat ze elkaar na praten, wordt dat dan opeens de waarheid, ik zeg: succes!
there is no substitute for PK's

Vogel

Uhm ik ga me niet in deze olie discussie mengen  ;), ik wil alleen ff het volgende kwijt.
Toen ik mijn 850 kocht zat er geen onderhouds historie bij ( dom he van mij om em toch te kopen) ik heb toen de topics over olie gelezen en besloten om een vol synth. 10w40 in mijn 850 te doen. Naar mijn mening was de olie die eruit kwam (1e wissel) aan de vuile kant dus een paar keer snel olie gewisseld en het filter vervangen.
Dit is inmiddels ongeveer 6000 km geleden en ik heb geen last van lekages geen/weinig olie verbruik en verder geen klachten.
Mijn 850 is van '93 en er staat 240.000 km op de teller.
Wie er gelijk heeft in deze discussie  ???
Ik weet alleen dat het bij mijn goed gaat met een volsynth. olie (nog wel  ;D ;D)

gr. William
Forget the rest, Volvo is the Best

BartRas

Dat zeg ik veel filter wisselen, want ja er komt vuil vrij, en dat was er tijdens de ontwerpfase niet in getekend! Dus eenmaal troep uit je systeem, lekker 10w40 of 15w50 erin (volsysnthetisch dus) en karren maar.
there is no substitute for PK's

denkweb

2.5 TDI (tevens gebruikt in VAG auto's met idd een originele VAG kop erop en dus niet met een Volvo kop  ;D) rijdt naar het advies van Rica (daar waar het chipje erin gezet is) op de aanbevolen 10W40 van het merk Castrol. En eerlijk gezegd hoef ik er verder hier niets aan toe te voegen; het werkt!

Christiaan

Heel voorzichtig zal ik jullie mijn ervaringen vertellen:

Mijn vorige 20 klepper heb ik na 400.000 kilometer met vol synth. 0W40 (Shell) "verwend" op advies van de garagist. Het was immers een sportief karretje........
Resultaat: Olie lekkage (verbruik 1 liter per 5000 km - daarvoor 1 per 15.000), tikkende kleppen en een motor die m.i. niet beter presteerde, behalve dat hij rustiger liep bij koude start.

Mijn ervaringen met een collega besproken (ex-monteur) en die vertelde soortgelijke verhalen te hebben meegemaakt. Het schijnt met name bij multikleps motoren een probleem te zijn.

Zijn advies, motor volledig spoelen en dan pas afvullen met vol synth.
Minerale olie en vol synth bijten elkaar.

Mijn advies zou zijn: lekker op 10W40 half synth overgaan.
Kost de helft en voldoet zeker zo goed! Ik zou geen geld verspillen aan onnodig dure olie en het risico op mankementen.

Veel suk6 met de afweging.

BenC70ES

CiteerHet onderblok van de 2,3 5cyl.100kw audi motor is gebruikt als basis voor de volvo 2,5 en 2.3T. Alleen heeft volvo zijn eigen kop erop gezet. Er werd in die tijd wel meer door volvo in de magazijnen van vw/audi gewinkeld de 2.4 diesel uit de 740 is die uit de vw transporter en daarna de 2.5 tdi, die is ook zo goed als 1 op1 overgenomen van audi.

Wat een onzin!!! Dat je dit hier durft neerschrijven  ??? Het is hier trouwens al eens besproken,

Natuurlijk zijn de diesels van Audi/VW maar die 5 cil. benzine is 100% VOLVO! Deze is afgeleid van de 6 cilinder in lijn van de eerste 960 en is volledig (met beetje hulp van Porsche) door Volvo ontwikkeld:
3.0 6 cilinder -> 2.5 5 cylinder -> 2.0 4 cilinder (S40)

Dus absoluut niks met die oude Audi motor te maken... Straks ga je nog beweren dat 't een Fiat 5 cilinder is  ;)

Moest k ff rechtzetten  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ed

Citaat van: BenC70ES op 05-02-2004 20:59:13
CiteerHet onderblok van de 2,3 5cyl.100kw audi motor is gebruikt als basis voor de volvo 2,5 en 2.3T. Alleen heeft volvo zijn eigen kop erop gezet. Er werd in die tijd wel meer door volvo in de magazijnen van vw/audi gewinkeld de 2.4 diesel uit de 740 is die uit de vw transporter en daarna de 2.5 tdi, die is ook zo goed als 1 op1 overgenomen van audi.

Wat een onzin!!! Dat je dit hier durft neerschrijven  ??? Het is hier trouwens al eens besproken,

Natuurlijk zijn de diesels van Audi/VW maar die 5 cil. benzine is 100% VOLVO! Deze is afgeleid van de 6 cilinder in lijn van de eerste 960 en is volledig (met beetje hulp van Porsche) door Volvo ontwikkeld:
3.0 6 cilinder -> 2.5 5 cylinder -> 2.0 4 cilinder (S40)

Dus absoluut niks met die oude Audi motor te maken... Straks ga je nog beweren dat 't een Fiat 5 cilinder is  ;)

Moest k ff rechtzetten  :)

Ik zat even op deze reaktie te wachten ;). De Volvo motor is inderdaad 100% in eigen huis ontwikkeld.

Verder kan ik het verhaal van Christiaan alleen maar onderschrijven. Ik ken vele van deze voorbeelden. Er hebben diverse stukken in de AMT (Auto Motor Techniek) gestaan, waarin werd uitgelegd waarom het fout kan gaan. Ik begrijp ook wel dat theoretisch een synthetische olie vele malen beter is, maar de praktijk wijst vaak anders uit.
Ik ben het overigens helemaal met je eens Bart dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken. Ik zou er persoonlijk nooit synthetische olie in gooien. Wat Maarten erin mikt moet hij zelf maar uitmaken na deze "adviezen".
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!