V70 R aut op LPG

Gestart door Maarten de Rijke, 17-02-2005 12:52:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten de Rijke

Heren,

ik ben wat nieuw op dit forum dus wellicht zie ik het één en ander over het hoofd.
Ik denk aan de aanschaf van een V70 R aut (saffraan oranje) (240 pk, of is het 250????)

Maar ik rij tussen de 30 en 35 kKm per jaar.
Dat betekend dus LPG, ik heb zitten spitten en het lijkt erop dat het kan volgens diverse schrijvers.

1 Maar ik heb een echt betrouwbare auto nodig, dus is dat realiseerbaar?
2 Wat is beter, Vialle LPI met een gaspomp in de tank of een injectie met gasdamp? Ook i.v.m. vermogensverlies?
3 Wat kan ik als verbruik verwachten bij een normale rijstijl (rijksweg)
4 Wagen staat op 160000km, wat kan ik na een normale onderhoudshistorie binnenkort verwachten
5 Welke gasinbouwstations zijn goed en Volvo gespecialiseerd?
6 Wie heeft een fotootje van de kofferbak met daarin de montage van het reservewiel, dat lijkt me het meest storende, een sportbak met een reswiel naast het raam.....
7 wat is de maximale tankinhoud, ik heb eerlijk gezegd ook niet echt zin om om de paar dagen aan de gaspomp te hangen

Kortom, een hoop vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Maarten


Entuscan

FF kort antwoorden

a) 240pk
1) Geen probleem
2) Enkel Vialle LPI, de rest vergeten
3) Kan variereren van 11 - 20L afhankelijk van je rechtervoet. Gemiddeld zit men rond de 13-15L/100km
4) Gewone onderhoudskosten zoals elke andere x70
5) Mesman inbouwcenter
6 & 7) Als je weinig wil gaan tanken dan moet je een cylindertank ipv een ufo tank steken, ben je wel een aardig stuk koffer kwijt, maar heb je geen last van het reservewiel. Denk dat je dan een tank van 120L of zo wel kwijt kan.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

elmarconi

Citaat van: mderijke op 17-02-2005 12:52:33
Heren,

ik ben wat nieuw op dit forum dus wellicht zie ik het één en ander over het hoofd.

--knip--

Kortom, een hoop vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen,



Waarschijnlijk zie je de de zoek-functie over het hoofd.
Entuscan heeft je al goed op weg geholpen.
--
Autogas Inside . . .

Maarten de Rijke

Citaat van: Entuscan op 17-02-2005 13:12:40
6 & 7) Als je weinig wil gaan tanken dan moet je een cylindertank ipv een ufo tank steken, ben je wel een aardig stuk koffer kwijt, maar heb je geen last van het reservewiel. Denk dat je dan een tank van 120L of zo wel kwijt kan.

Duidelijk, bedankt, maar waar laat je een cylindervormige tank...???

Voor je achterbank is niet handig, aan de zijkant dan????
Wat heeft dat voor invloed op je vering en je wegligging......

(heb dat wel ooit in een grijs verleden bij een CX gedaan maar die nivelleert dat soort dingen probleemloos)

Ik heb ooit eens iets gehoord over het uitkloppen van de bak van het resevewiel maar dat klinkt mij een beetje te vreemd in de oren.

Maar als ik bij een UFO van 60 L gebruik, bij 80% vulling heb ik 48 liter, bij een redelijk verbruik van 1:8 heb ik een actieraius van bijna 400 km.
Of zijn de UFO's groter?

Maarten

Maarten de Rijke

Citaat van: Entuscan op 17-02-2005 13:12:40
2) Enkel Vialle LPI, de rest vergeten

Vergeet ik in het vorige bericht helemaal te vragen, waarom???

sorry klinkt misschien vreemd maar ik ken het verschil niet tussen de twee installaties, behalve dan dat LPI een injectie met vloeibaar gas is en de andere types injecties hebben met dampvormig gas en geen gaspomp in de tank.

(of is alleen de LPI geschikt voor G3 certificering)

Maarten

ed

V70R heeft Nivomat, dus ook zelf nivilerend.

Het reservewiel staat aan de zijkant, en valt net onder de afdekhoes. Is wel een thuiskomer dan. Moet je even de CD-wisselaar verplaatsen.

Ik rijdt zelf met V70R aut op LPI, en dat gaat goed. De auto heeft er 12PK en 25 NM bij gekregen, dus hij wordt er ook nog sneller van. Heel af en toe last van wat inhouden, maar dat wordt er nog uit gehaald.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Maarten de Rijke

Citaat van: Ludo op 17-02-2005 21:21:37
het antwoord geef je dus zelf al.
beide systemen zijn G3.  
Ok, bedankt, ik wist niet zeker of beide systemen voor G3 in aanmerking kwamen.

Ik heb ook al gezien dat LPI wat meer vermogen geeft (Ed, bedankt voor het antwoord) maar zijn er verder nog verschillen.

Ik weet dat LPI met een gaspomp niet echt vrolijk wordt van een lege gastank en dat de pomp dan redelijk vlug de geest geeft.

Zijn er verder nog meer verschillen of punten waar ik over na moet denken als ik het systeem moet gaan kiezen?

Maarten

Maarten de Rijke

Citaat van: ed op 17-02-2005 22:07:05
V70R heeft Nivomat, dus ook zelf nivilerend.
OK, duidelijk, dat zou eventueel een optie zijn, waarschijnlijk niet echt mooi.......

Citaat van: ed op 17-02-2005 22:07:05
Het reservewiel staat aan de zijkant, en valt net onder de afdekhoes. Is wel een thuiskomer dan. Moet je even de CD-wisselaar verplaatsen.
Duidelijk, ik zal even kijken of daar dan inderdaad een wisselaar zit, volgens mij was het een 3 CD wisselaar op de radio zelf, in ieder geval was het een dikke houder op de CD sleuf van de originele Volvo Bigfront, weet helaas geen type.
Als het wiel onder de hoes blijft, al is het een thuiskomer, zou ik al heel tevreden zijn.


Citaat van: ed op 17-02-2005 22:07:05
Ik rijdt zelf met V70R aut op LPI, en dat gaat goed. De auto heeft er 12PK en 25 NM bij gekregen, dus hij wordt er ook nog sneller van. Heel af en toe last van wat inhouden, maar dat wordt er nog uit gehaald.
Duidelijk, ik begin steeds meer vertrouwen en zin er in te krijgen.

Maarten

ed

Citaat van: Maarten de Rijke op 17-02-2005 22:47:26
Ik weet dat LPI met een gaspomp niet echt vrolijk wordt van een lege gastank en dat de pomp dan redelijk vlug de geest geeft.

Ik rijd de tank altijd helemaal leeg (op advies van de inbouwer, Mesman). Nog geen problemen mee gehad na 1,5 jaar en 40.000 km. Ik heb me laten vertellen dat het nieuwe type pomp er geen problemen mee heeft, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Maarten de Rijke op 17-02-2005 22:55:23
Citaat van: ed op 17-02-2005 22:07:05
V70R heeft Nivomat, dus ook zelf nivilerend.
OK, duidelijk, dat zou eventueel een optie zijn, waarschijnlijk niet echt mooi.......
Hoezo niet mooi? Is een goed systeem, alleen mechanisch, dus geen storingen. Nadeel is alleen dat de dempers nogal duur zijn. Zit er standaard onder.

Duidelijk, ik zal even kijken of daar dan inderdaad een wisselaar zit, volgens mij was het een 3 CD wisselaar op de radio zelf, in ieder geval was het een dikke houder op de CD sleuf van de originele Volvo Bigfront, weet helaas geen type.
Als het wiel onder de hoes blijft, al is het een thuiskomer, zou ik al heel tevreden zijn.

In de achterbak zit meestal links een klepje met daaronder de wisselaar. Die 3cd-wisselaars in het dash geven snel de geest. Ik zou die niet te vaak gebruiken.


[/color]
Citeer
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Maarten de Rijke

Citaat van: ed op 18-02-2005 11:33:25
Hoezo niet mooi? Is een goed systeem, alleen mechanisch, dus geen storingen. Nadeel is alleen dat de dempers nogal duur zijn. Zit er standaard onder.


Ed, ik bedoelde die grote grijze gastank in het zicht, ik weet dat de nivomats het moeten kunnen hebben, maar inderdaad zijn ze ook nogal prijzig


Citaat van: ed op 18-02-2005 11:33:25

In de achterbak zit meestal links een klepje met daaronder de wisselaar. Die 3cd-wisselaars in het dash geven snel de geest. Ik zou die niet te vaak gebruiken.

Ik moet dan inderdaad nog eens even kijken wat er precies inzit.
maar wat is de meest gebruikte plaats voor het wiel, rechts of links.
Ik ben er ondertussen wel achter dat het met zo'n sterk blok op LPi het wel te doen is.
Ik had al naar TDi'tjes gekeken maar een RE heeft meer uitstraling en lol in het rijden, ondanks dat de diesels ook lekker pittig zijn maar het vermogen van de R is wel heel erg aantrekkelijk

Maarten



ed

Volgens mij kan het wiel alleen maar links vanwege de beschikbare bodemstukken. Je moet dan nog wel een bodemstukje aanschaffen met de uitsparing van een wiel. Ik moet dat ook nog doen. Een thuiskomertje heb ik al op de kop getikt voor 25 euro.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elmarconi

#12
Citaat van: ed op 18-02-2005 13:30:00
Volgens mij kan het wiel alleen maar links vanwege de beschikbare bodemstukken. Je moet dan nog wel een bodemstukje aanschaffen met de uitsparing van een wiel. Ik moet dat ook nog doen. Een thuiskomertje heb ik al op de kop getikt voor 25 euro.

Yep. Correct.
Zal even een fotootje maken hoe het eruit ziet.

--edited--

--edited--

Leesvoer: http://schwede.info/volvo/autogas/autogas.htm

--
Autogas Inside . . .

drdre

Ik heb helemaal geen reservewiel; gewoon spuitbusje en that's it.
Moet je geen band aan flarden rijden natuurlijk...

Maarten de Rijke

@ Iedereen,

hartelijk bedankt voor alle info, ik heb nu (denk ik) genoeg antwoorden om verder te kunnen gaan.

We gaan nu kijken of we alles rond kunnen krijgen.

Maarten