stoelverwarming defect?

Gestart door onnaj, 17-10-2005 10:10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

devonius

Is er 1 zekering voor alle stoelen?
Ik heb namelijk een achterbank en passagiersstoel die wel warm worden maar de belangrijkste stoel dus niet, helaas.
Daar brand het oranje lampje bij inschakelen dan ook niet.
Ga uiteraard hetgeen ik hier gelezen heb even checken, maar dacht als iemand het van de zekering weet kan ik dat alvast uitsluiten. Scheelt weer wat werk (het minste werk haha)..

Midicijnman

Ik zou beginnen met het omwisselen van de schakelaars en kijken wat er gebeurt...
Volgens mij is er qua zekeringen sprake van een scheiding tussen voor en achter. Een kapotte verbinding of schakelaar lijken het meest voor de hand te liggen.

NinaPaul

Gezien de leeftijd van deze auto's zijn er ook zat die een doorgebrand verwarmingselement hebben.

Stekkers onder de stoel los halen, ohm meter erop en je weet of de verwarmingselementen goed zijn.

Het lampje in de schakelaar "checked" niet of de verwarming daadwerkelijk werkt, kan gewoon een kapot lampje zijn of geen spanning hebben.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

devonius

Thanks voor de reacties. Ga zo eens even op speurtocht, maar beginnen onder de stoel te kijken.

ZC3rr0r

Citaat van: NinaPaul op 19-01-2013 22:17:20
Gezien de leeftijd van deze auto's zijn er ook zat die een doorgebrand verwarmingselement hebben.

Stekkers onder de stoel los halen, ohm meter erop en je weet of de verwarmingselementen goed zijn.

Het lampje in de schakelaar "checked" niet of de verwarming daadwerkelijk werkt, kan gewoon een kapot lampje zijn of geen spanning hebben.

Dit dus.

Ik heb inmiddels twee stoelen kunnen afschrijven waar ik al uren mee aan het kloten was door simpelweg ff de multimeter erop te zetten.

devonius

In mijn geval was de schakelaar kaduuk, deze omgewisseld met de ander en een heerlijk warme stoel is het resultaat.
Voor de verandering een keer een gemakkelijke reparatie/operatie.

Inmiddels op het forum een andere setje schakelaars in bestelling staan.

Nu die achterbank nog warm krijgen!

p.s. bedankt voor de tip "Midicijnman"!

T5 Joost

Ik kamp met een ander probleem ivm de stoelverwarming: de zit en de rug warmen op zich lekker op, maar op de zit is er één bepaalde plaats die echt pijnlijk heet wordt. De bijrijdersstoel heeft hier helemaal geen last van.
Met de techniek van de stoelverwarming, mooi beschreven in vorige posts, in het achterhoofd, kan ik hier helemaal geen verklaring voor geven. :eusa_think:
Iemand gelijkaardige klachten? Of suggesties?
Het is soms zo erg dat ik de verwarming maar uitzet. En dat is dan natuurlijk weer zonde van zo'n heerlijke optie...

Superskunkie

Citaat van: T5 Joost op 25-02-2013 21:20:15
Ik kamp met een ander probleem ivm de stoelverwarming: de zit en de rug warmen op zich lekker op, maar op de zit is er één bepaalde plaats die echt pijnlijk heet wordt. De bijrijdersstoel heeft hier helemaal geen last van.
Met de techniek van de stoelverwarming, mooi beschreven in vorige posts, in het achterhoofd, kan ik hier helemaal geen verklaring voor geven. :eusa_think:
Iemand gelijkaardige klachten? Of suggesties?
Het is soms zo erg dat ik de verwarming maar uitzet. En dat is dan natuurlijk weer zonde van zo'n heerlijke optie...

Kapotte of overbrugte thermostaat?
Tonnie

YoYoost

Bedankt voor de tips, er zat (heel stom) gewoon een stekkertje los onder een van mijn stoelen....

ZC3rr0r

Citaat van: YoYoost op 27-03-2013 13:26:58
Bedankt voor de tips, er zat (heel stom) gewoon een stekkertje los onder een van mijn stoelen....

Los? Dan zou het niet moeten werken, want alle onderdelen zijn in serie geschakeld.
Of je moet het toevallige geluk hebben dat een van de stekkertjes kortsluiting maakte en daarmee de thermostaat overbrugde.

kaneelschep

Mooi topic.
Van de zomer stopte opeens de werkende rechter stoelverwarming.
Ik heb er net onder gekeken. Bij beide stoelen hangen de draden los.
Hoe dat te repareren is hier heel duidelijk beschreven en ga ik morgen even proberen.
Ik ben gewend mijn schoenen op de reis naar vakantie onder de stoel te proppen.. Slecht idee bij deze auto, blijkt.
Maaaar! :D
Nu kreeg ik ook op ongeveer dezelfde een srs meldings lampje.
Ook verder op gezocht en over gelezen.
Dit kan ook heel goed de stekker onder de stoel zijn hè?
De stekker schijnt kapot/los te gaan?
Kan er iets mis gaan met die airbag als ik hier aan kom?

RoyvW

Even een oude koe uit de sloot halen. Ik heb dit topic geheel gelezen omdat mijn van mijn bestuurdersstoel de stoelverwarming niet meer werkt. De knop werkt wel gewoon en geeft een oranje lichtje wanneer je de stoelverwarming aan zet. De bijrijdersstoel werkt gewoon 100% dus iets van zekereringen kunnen we uitsluiten. Als je dit topic leest dan lijkt het iets met de bekabeling te zijn, een draadje los of iets dergelijks.

Nu wordt er in dit topic geschreven om de kunsstof schijf waar de thermostaat in zit los te halen en te kijken of de kabeltjes daarop goed aansluiten. Ik kan die kunststofschijf in mijn V70 van 2000 nergens vinden onder de stoel, geldt dit alleen voor de 850's en is het bij de V70 veranderd? Daarnaast durf ik i.v.m. de airbags niet zo aan alle kabeltjes te trekken. Als ik onder de stoel kijk gaat er achter in de hoek een (dubbele) kabel de stoel in die samen in een oranje omhulsel zitten. Is deze van de stoelverwarming of van de airbags? Ik ben het even kwijt, hopelijk kan iemand me de goede richting in helpen?
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv

zit ook enkel in een 850.
Mogelijk matje defect of iets in de stekker niet goed

pcpg.janssen

Citaat van: RoyvW op 04-06-2015 08:48:17
Als ik onder de stoel kijk gaat er achter in de hoek een (dubbele) kabel de stoel in die samen in een oranje omhulsel zitten. Is deze van de stoelverwarming of van de airbags? Ik ben het even kwijt, hopelijk kan iemand me de goede richting in helpen?
Van die oranje zou ik afblijven, want dat zou inderdaad je airbag moeten zijn.

Als je de stekker van de stoelverwarming ontkoppelt, een multimeter aansluit en dan de knop van de stoelverwarming aan zet, meet je dan spanning? Zoja, dan is dat gedeelte goed en zit het probleem waarschijnlijk in je stekker of je verwarmingsmat. Sluit dan de stekker weer aan en ga verderop in de kring meten (na de stekker). Zo kun je in ieder geval je bedrading uitsluiten.

Ik heb het zelf gehad dat de mat was doorgebrand (zat een mooi, donker brandvlekje op de mat). Het is zeldzaam, maar het zou kunnen. Dat kun je makkelijk visueel inspecteren, maar dan moet wel je bekleding van je stoel af.

850RRemko

Ook ik heb het hele topic doorgespit en de bestuurdersstoel werkt weer en wordt lekker warm
De passagiersstoel echter niet, ik heb gemeten met de multimeter bij de schakelaar en bij de thermostaat
En deze krijgen beiden stroom?

Iemand een suggestie wat het kan zijn?
Thermostaat stuk?

1996 Volvo 850R 609
- ex 2007 Volvo S60 D5 204pk, 480nm-
- ex 1998 Volvo V70R awd-
- ex 1999 Volvo V70R awd LBP-
- ex 1995 Volvo 850 T-5R DOP-
- ex 1995 Volvo 850 T-5R BS-