stoelverwarming defect?

Gestart door onnaj, 17-10-2005 10:10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mevita

Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty:

Maargoed dat ik het hier voor de zekerheid even gevraagd heb, ik dacht dat de stoel dan gewoon meteen warm werd  :eusa_think:

gerardgrobben

Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty:

volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.

tuba or not tuba, that's the question

mevita

Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty:

volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen.


dat dacht ik ook

mevita

Vandaag draadjes verlengd en nieuwe kabelschoentjes erop, het geheel weer gemonteerd in passagierstoel  en bestuurderstoel .
Uitgeprobeerd , passagierstoel werkt en wordt lekker warm, bestuurderstoel helaas niet en blijft koud

thuur

Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty:

volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.



Die 2 draadjes zijn de stroomaanvoer..


Gr ;)

mevita

Citaat van: thuur op 09-01-2009 02:04:33
Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty:

volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.



Die 2 draadjes zijn de stroomaanvoer..


Gr ;)
Begrijp ik het goed dat die 2 draadjes allebei plus zijn, dan kan het misschien zijn dat er nog een min draadje los is bij m,n bestuurderstoel

gerardgrobben

Citaat van: thuur op 09-01-2009 02:04:33
Citaat van: gerardgrobben op 08-01-2009 08:37:53
Citaat van: thuur op 08-01-2009 00:54:11
Citaat van: mevita op 08-01-2009 00:48:47
Wat gebeurt er als ik die kabeltjes tegen elkaar houd zonder de thermostaat ertussen?

Dan vliegt er een zekering uit..


Gr :eusa_shifty:

volgens mij wordt je stoel dan erg heet... Hij blijft namelijk verwarmen. Die zekering gaat pas bij overbrugging van je thermo-element.



Die 2 draadjes zijn de stroomaanvoer..


Gr ;)

dan zou je aan het eind van die 2 draadjes een stroomophoping krijgen... lijkt me lastig..
dus de ene voert de stroom aan, en de andere voert m af, richting verwarmingselement...

de aloude serieschakeling : van + accu naar schakelaar, naar thermostaat, naar heater, naar min. dus als de kring ergens onderbroken wordt doettie het niet... En das de bedoeling van zowel de schakelaar als de thermostaat. Zou je de + van de accu rechtsreeeks op de verwarming zetten, dan wordt-ie erg heet, tot brandens aan toe.
tuba or not tuba, that's the question

Vranck

Citaat van: denkweb op 25-10-2005 11:58:18
Ik kwam er van de week achter dat mijn stoelverwarming niet meer werkte aan de bestuurderskant. Nu lig ik daar niet zo wakker van maar ik vind wel dat als er accessoires in de auto zitten ze ook moeten werken...

Wie kent dat niet!  ;D 

Nu nog uitvinden wat er mis is...

Vooraan beginnen dus:
Zekering 18, intact.
Schakelaar uit middenconsole klikken en doormeten, intact.
Snoertje onder de stoel losklikken en doormeten, intact.
Hij gaat lekker...

Ik volg het snoertje tot het punt waar deze de stoel in verdwijnt, dit via een rond gat rechtsachter onder het zitvlak. Omdat ik weinig kan zien terwijl ik al op de kop op de achterbank lig besluit ik de camera maar eens erbij te nemen.

Op de foto tref ik een mooi rond gat aan waarin 1 kabeltje verdwijnt.
Na een korte zoektocht vind ik nog een kabeltje dat omlaag bungelt en mogelijk ook in het gat thuishoort. Iemand heeft met z'n lompe poten onder de stoel een stekkertje losgetrapt!

Ik word wat minder bang wat de mogelijke oorzaken van het probleem betreft, de diagnose lijkt al half gesteld.

Boven in het rond gat bevindt zich een ronde kunststof schijf, als je hier je vinger achter krijgt kun je deze met snoertje en al uit de opening naar beneden trekken.

In de kunststof ring bevindt zich de thermostaat, met op de onderzijde twee connectors, hier ontbreekt bij mij 1 snoertje, wat dus snel ook het probleem oplost.

Voor hen die in een auto van na Modeljaar 1994 rijden en de stoelverwarming niet warm genoeg vinden nog even een tip:
De thermostaat van MY 1994 en eerder is afgesteld op 45 graden Celsius, die van de jaargangen erna op 37 graden Celsius, dit om verbranding tegen te gaan lijkt mij!  ;D

Gouden tip is dan ook om een thermostaat voor MY1992-94 te bestellen als je het iets warmer onder je kont wilt hebben.

Uiteraard enkele foto's:

http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233564_thumb.jpg
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233608_thumb.jpg
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233702_thumb.jpg
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233796_thumb.jpg
Citaat van: denkweb op 25-10-2005 11:58:18
Ik kwam er van de week achter dat mijn stoelverwarming niet meer werkte aan de bestuurderskant. Nu lig ik daar niet zo wakker van maar ik vind wel dat als er accessoires in de auto zitten ze ook moeten werken...

Wie kent dat niet!  ;D 

Nu nog uitvinden wat er mis is...

Vooraan beginnen dus:
Zekering 18, intact.
Schakelaar uit middenconsole klikken en doormeten, intact.
Snoertje onder de stoel losklikken en doormeten, intact.
Hij gaat lekker...

Ik volg het snoertje tot het punt waar deze de stoel in verdwijnt, dit via een rond gat rechtsachter onder het zitvlak. Omdat ik weinig kan zien terwijl ik al op de kop op de achterbank lig besluit ik de camera maar eens erbij te nemen.

Op de foto tref ik een mooi rond gat aan waarin 1 kabeltje verdwijnt.
Na een korte zoektocht vind ik nog een kabeltje dat omlaag bungelt en mogelijk ook in het gat thuishoort. Iemand heeft met z'n lompe poten onder de stoel een stekkertje losgetrapt!

Ik word wat minder bang wat de mogelijke oorzaken van het probleem betreft, de diagnose lijkt al half gesteld.

Boven in het rond gat bevindt zich een ronde kunststof schijf, als je hier je vinger achter krijgt kun je deze met snoertje en al uit de opening naar beneden trekken.

In de kunststof ring bevindt zich de thermostaat, met op de onderzijde twee connectors, hier ontbreekt bij mij 1 snoertje, wat dus snel ook het probleem oplost.

Voor hen die in een auto van na Modeljaar 1994 rijden en de stoelverwarming niet warm genoeg vinden nog even een tip:
De thermostaat van MY 1994 en eerder is afgesteld op 45 graden Celsius, die van de jaargangen erna op 37 graden Celsius, dit om verbranding tegen te gaan lijkt mij!  ;D

Gouden tip is dan ook om een thermostaat voor MY1992-94 te bestellen als je het iets warmer onder je kont wilt hebben.

Uiteraard enkele foto's:

http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233564_thumb.jpg
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233608_thumb.jpg
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233702_thumb.jpg
http://www.volvo-forums.com/uploads/post-6680-1130233796_thumb.jpg

Waar precies onder de stoel zit dat ronde witte kunststof schijfje?

Ludo

Citaat van: Vranck op 30-08-2009 14:34:11

Waar precies onder de stoel zit dat ronde witte kunststof schijfje?

In de onderkant van de zitting.

KMvrtr

Nog een noob vraagje: Zijn de twee draadjes die op de thermostaat moeten onderling te verwisselen?
Uit mijn hoofd is de een rood-wit en de andere rood.

thuur

Citaat van: KMvrtr op 11-10-2009 20:46:30
Nog een noob vraagje: Zijn de twee draadjes die op de thermostaat moeten onderling te verwisselen?
Uit mijn hoofd is de een rood-wit en de andere rood.

Maakt absoluut geen verschil :D

Zelfs je tere achterwerkje voelt niet of de stroom linksom of rechtsom draait.


Gr 8)

KMvrtr

Dacht het al, maar fijn om het zeker te weten.
Dit soort zaken wil ik liever niet empirisch vaststellen.

Joost23

Hallo,

Kan iemand mij helpen? Ik ben op zoek naar stekkertjes voor mijn stoelverwarming.
Alleen krijg ik bij de garage niet duidelijk gemaakt wat ik nodig heb, bij brezan hebben ze ze niet en Halfords schiet (uiteraard) ook niet op....

Iemand een adres waar ik ze kan krijgen????

Groet Joost

Citaat van: thuur op 25-10-2005 12:36:54
Dat losse kabeltje kan ook al komen als je je zitvlak wat hard in de stoel laat vallen... Typisch kwaaltje dat losse stekkertje, heb het al verschillende malen gezien :P

Beter is beide stekkertjes los te nemen en iets dicht te knijpen met een tang. Dan isolatietape om beide stekkers (dus tegen elkaar plakken) en dan (met enige kracht) de thermostaat erin te prikken. Dan terug in de stoel en voila! Stoelverwarming die het volgende winter ook doet 8)


Gr ;)

haasje

Het zijn volgens mij gewoon (amp) vlakstekers met een kunststof beschermhuls

thuur

Citaat van: haasje op 26-10-2009 13:33:38
Het zijn volgens mij gewoon (amp) vlakstekers met een kunststof beschermhuls

Yep.


Gr :D