draairichting banden

Gestart door micha, 04-10-2002 20:56:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

micha

Vandaag een set tweedehands T5R velgen gekocht met pirrelli asymetrico banden. Links wijst het profiel de andere kant op als rechts. Hoort dit of is er zowel een rechter als een linker uitvoering van deze band?

Verder hebben sommige velgen, voornamelijk rond het ventiel, wat bobbeltjes in de lak. Hebben andere mensen met titan velgen hier ook last van? Ik hoop snel wat reacties te zien, alvast bedankt.

Erik_M.

#1
Hallo Micha,

Gekocht bij Rima ?
Het lijkt mij sterk dat er van een band een linker en een rechter uitvoering bestaat. Meestal staat er op de wang van de band aangegeven wat de draarichting is.

Groeten, Erik


micha

#2
Ludo, bedankt voor de info.

Erik, ja bij autorima, bedankt voor de tip.

Plim

#3
Er bestaan wel zeker banden die links en recht anders zijn.
Asymetrisch heet dat (en bij Pirelli asymetrico !).

Je hebt dus te maken met
1 rij richting
2 linker of rechter band

Je kunt deze banden dus ook alleen maar wisselen van links voor naar links achter. Rechts voor naar rechts achter.
Andere wisselingen kun je niet maken, dan is het profiel namelijk verkeerd.

Ik heb op mijn Volvo ook asymetrische banden  (Nokian NRV) en ik heb heel wat gelachen met de monteur die de banden moest monteren (eerder lachen om trouwens). De banden zijn er wel drie keer af geweest omdat hij iedere keer zich had vergist in de draairichting of link en rechts.
Venetian Red

Mellow_yellow

#4
Op deze Pirelli Assimetrico staat aangegeven welke kant van de band aan de buitenkant van de velg hoort te liggen. Er staat geen rijrichting op maar dus OUTER SIDE. De enige die dus op moet letten is de bandenboer die ze monteerd. Daarna kun je ze rondom zoveel wisselen als je wilt. Ze hebben dus GEEN rijrichting. Let wel: deze Pirelli's hebben de neiging om op de achteras snel te cuppen en dan zijn ze praktisch onbruikbaar op de vooras. Ze maken dan bij uitrollen of afremmen een geluid alsof de wiellagers versleten zijn.

jan855t5r

#5
Nu 'we' toch les in bandentechniek hebben:  ;)

Wat is eigenlijk 'cuppen' ?  ???
 
Ik heb het woord nu een paar keer voorbij zien komen maar ik weet nog steeds niet wat het is.
(En dat terwijl ik wel achterbanden gewisseld heb met voorbanden... )
Verdwijnt dat cup-effect na verloop van tijd als je ze toch van achter naar voor verlegt?

jan855t5r



Mellow_yellow

#6
Als je gecupte banden op de vooras legt dan wordt het na verloop van tijd wel wat minder, maar helemaal verdwijnen doet het niet meer.

Plim

#7
He Ludo,

Ik heb me vergist :-[. De banden die ik gebruik zijn geen Nokian NRV, maar Nokian NRZ. En die zijn heel erg a-symetrisch.
En a-symetrisch betekend volgens mij in dit geval dat er een linker band en een rechter band is, die inderdaad elkaars spiegelbeeld zijn. Op de band zelf kun je geen enkele lijn vinden waarbij het profiel op de band zelf gespiegeld is. Daarom is die dus a-symetrisch. ???

Pascal ;)
Venetian Red

Mellow_yellow

#8
Het hoeft geen rechter of linkerband te zijn. Maar hoogstwaarschijnlijk moet je met de montage opletten hoe je de band op de velg monteerd. M.a.w. je hebt een binnen- en buitenkant en geen links of rechts.  :)

Johann

#9
Klopt.
Ik heb 4 nieuwe Bridgestone Potenza S03 liggen.
Allemaal 't zelfde.
Pas als je ze op de velg monteerd maak je er een linker en rechter uitvoering van omdat je dan het pijltje van de draairichting in de gaten moet houden.

Mellow_yellow

#10
Ja Ludo, maar dit zijn asymetrische banden en ook nog met een bepaalde rijrichting. Maar de Pirelli Asymmetrico is wel asymetrisch maar kent geen rijrichting en is dus aan alle kanten te gebruiken zolang ze maar correct op de velg zijn gemonteerd.

Johann

#11
CiteerJa Ludo, maar dit zijn asymetrische banden en ook nog met een bepaalde rijrichting. Maar de Pirelli Asymmetrico is wel asymetrisch maar kent geen rijrichting en is dus aan alle kanten te gebruiken zolang ze maar correct op de velg zijn gemonteerd.

En dan kom je bij de garage en dan blijkt dat leerling monteur X de beanden er helemaal fout op heeft  zitten omdat ie nog nooit van dit verhaal gehoord heeft...
Wel leuk om allemaal te weten.



jan855t5r

#12
Ik heb hier veel bijgeleerd moet ik tot mijn verbazing bekennen!

Ik snap nu wat cuppen is. Het zal vaker voorkomen bij banden van zacht rubber (winterbanden) in combinatie met hoog vermogen auto's. De profielblokken zullen flink ombuigen op het moment dat er tractie gevraagd wordt.

Ik weet nu ook waar ik op moet letten als ik nieuwe zomerbanden ga kopen: eventueel asymetrisch profiel en eventuele L/R-versies van hetzelfde type band.
Bij het erop monteren zal ik ook mijn ogen open moeten houden!! (montage-zijde)

Thanx
jan855t5r

Plim

#13
He Ludo, niet om te zeuren of zo maar lees hier wat ik op de website van Nokian vind:

The NRZi is the new High Performance tyre from our Nokia factory. The directional and asymmetric tread design has excellent hydroplaning properties and gives a precise steering response. It is an ideal high-speed tyre for rutted Nordic roads - both wet and dry - as the full silica tread rubber compound delivers great wet grip and has low rolling resistance.

Kijk eens naar het plaatje op de volgende pagina:
http://www.nokian.com/nokian_nrzi_en.html


Ik lees verder bij Nokian op de pagina van de NRV
The right and left tyres are mirror images of each other and the different tread patterns for the inner and outer edges of the tyre have distinct properties .....

http://www.nokian.com/nokian_nrv_en.html


Toen ik deze band kocht heb ik ook echt een linker en een rechter band moeten bestellen. Het staat zelfs op de band of het een linker of rechter band betreft ("inside left" en "inside right" en de draairichting is ook nog aan de buitenkant aangegeven..)

Ik hoop dat ik hiermee aangetoond heb dat er dus banden bestaan die en a-symetrisch zijn en een rijrichting hebben en en dus een verschillende linker en een rechter band.

Groeten,

Pascal
Venetian Red